handdator

Visa fullständig version : Att äta på kvällen ökar risken för övervikt och högt blodsocker


King Grub
2019-12-19, 22:19
Experimental studies indicate that energy homeostasis to the circadian clock at the behavioral, physiological, and molecular levels, emphasize that timing of food intake may play a significant role in the development of obesity and central obesity. Therefore, resetting the circadian clock by circadian energy restriction via food intake in the morning or evening, may be used as a new approach for prevention of obesity, metabolic syndrome and related diseases. After ethical clearance and written, informed consent, free living subjects were included if they volunteered to take most of the total daily meals (approximately 2000 Kcal./day) in the evening (4 weeks) or morning (4 weeks). Of 22 adults, half were randomly selected by computer generated numbers to eat in the morning and the other half in the evening, after 8.00 PM. The eating pattern was changed after 4 weeks of intervention and a 4-week washout period, those who ate in the morning were advised to eat in the evening and vice versa. Validated questionnaires were used to assess food intakes, physical activity, and intake of alcohol and tobacco. Physical examination included measurement of body weight, height, and blood pressure (BP) by sphygmomanometer. Data were regularly recorded blindly, in all subjects at start of study and during follow-up. Blood samples were collected after an overnight fast for analysis of blood glucose and Hb1c. Feeding in the evening was associated with significant increase in body weight by 0.80 kg (P < .001), body mass index (BMI) by 0.30 kg/m2 (P < .001) and waist circumference by 1.13 cm (P < .05). Feeding the same amount of energy in the morning was not associated with any significant change in weight, BMI or waist circumference (P > .500). Lesser increases in all three variables were associated with AM versus PM feeding (P < .05). Systolic BP slightly increased on PM and decreased on AM feeding, with a difference between the two responses of 1.55 mmHg (P < .05). Fasting blood glucose was lower on AM than on PM feeding (74.86 vs. 77.95 mg/dl, paired t = 4.220, P < .001). Hb1C increased on PM feeding by 0.28 (from 4.45 to 4.73; t = 9.176, P < .001), but decreased on AM feeding by 0.077 (from 4.53 to 4.45; t = -6.859, P < .001). The difference in Hb1C response between AM and PM feeding is also statistically significant (t = -11.599, P < .001). Eating in the evening can predispose to obesity, central obesity and increases in fasting blood glucose and Hb1c that are indicators of the metabolic syndrome. By contrast, eating in the morning can decrease Hb1c and systolic BP, indicating that it may be protective against the metabolic syndrome.

Chronobiol Int. 2019 Dec 17:1-8. Effects of circadian restricted feeding on parameters of metabolic syndrome among healthy subjects.

MaxTheMarketer
2019-12-20, 04:42
Är det möjligt för samverkande faktorer här? Folk som småäter hela tiden ("binge-eating") äter även då på kvällen? Om inte, vilka dokumenterade mekanismer kan förklara det potentiella orsakssambandet?

Klein
2019-12-20, 09:28
Insulinkänsligheten är som störst mitt på dagen så därför bör man förlägga största delen av sitt ätande innan dess. Trycker man systematiskt i sig en massa mat när insulinkänsligheten är som sämst (på kvällen/natten) så kommer man att lagra in en massa fett i levern vilket i sin tur kommer att leda till systemisk metabolisk sjukdom på sikt.

King Grub
2019-12-20, 09:48
Vi har klockor i varenda cell i kroppen. Vi svarar sämre på stimuli vid vissa tidpunkter än andra. Vi är inte skapade för att vara uppe och äta på natten, till exempel.

https://www.docdroid.net/QIf8WVc/101038-at-s41569-019-0167-4.pdf

Lawliet
2019-12-20, 10:39
Om man totalt sett över dag / veckan ligger på underskott, skulle det fortfarande antagligen finnas mer fördelar med att äta det mesta tidigare på dagen? (Jag tränar även på morgonen)

Jag äter ofta ca 25% av mina kalorier under själva dagen, för att sedan trycka 75% av dom de sista 4 timmarna innan läggdags. Detta är främst utav bekvämlighet då jag tycker att det tar onödigt mycket tid att äta en massa under dagen, samt att jag håller mig väldigt pigg och alert tills jag äter större mängder, då blir jag trött. Så naturligen äter jag då det mesta på kvällen för att sedan somna lättare och sova gott hela natten.

Ett Orm
2019-12-20, 15:13
Vi har klockor i varenda cell i kroppen. Vi svarar sämre på stimuli vid vissa tidpunkter än andra. Vi är inte skapade för att vara uppe och äta på natten, till exempel.

https://www.docdroid.net/QIf8WVc/101038-at-s41569-019-0167-4.pdf

Kan man vänja kroppen till att ha sin optimala tid på natten eller kommer det alltid att vara en sämre tidpunkt att äta?

Klein
2019-12-21, 15:26
Om man totalt sett över dag / veckan ligger på underskott, skulle det fortfarande antagligen finnas mer fördelar med att äta det mesta tidigare på dagen? (Jag tränar även på morgonen)

Jag äter ofta ca 25% av mina kalorier under själva dagen, för att sedan trycka 75% av dom de sista 4 timmarna innan läggdags. Detta är främst utav bekvämlighet då jag tycker att det tar onödigt mycket tid att äta en massa under dagen, samt att jag håller mig väldigt pigg och alert tills jag äter större mängder, då blir jag trött. Så naturligen äter jag då det mesta på kvällen för att sedan somna lättare och sova gott hela natten.

Äter man en rejäl brunch så finns det ju ingen anledning till att man skulle vara särskilt hungrig på kvällen. Personligen sover jag betydligt bättre om jag inte är proppmätt när jag går och lägger mig. En brakmåltid på kvällen gör att jag svettas som en gris halva natten och sömnen blir betydligt mer orolig. Sedan kan man ju gå upp tidigt på dagen och göra bort det mesta och ta det lugnare på eftermiddagen. Även detta hjälper ju med sömnen. Finns inget värre än att ha jobbtankar i huvudet på kvällskvisten.

LunaSpice
2019-12-23, 08:33
Äter man en rejäl brunch så finns det ju ingen anledning till att man skulle vara särskilt hungrig på kvällen. Personligen sover jag betydligt bättre om jag inte är proppmätt när jag går och lägger mig. En brakmåltid på kvällen gör att jag svettas som en gris halva natten och sömnen blir betydligt mer orolig. Sedan kan man ju gå upp tidigt på dagen och göra bort det mesta och ta det lugnare på eftermiddagen. Även detta hjälper ju med sömnen. Finns inget värre än att ha jobbtankar i huvudet på kvällskvisten.

Har för mig att Grub presenterade en studie där optimalt födofönster låg mellan 07 - 15 på dagen för att sedan vara helt fastande. Optimalt mätt ur perspektiv av hälsomarkörer ska tilläggas.