handdator

Visa fullständig version : Fråga angående antal övningar etc


Zekerna
2019-12-10, 04:03
Hej har en fråga angående övningar per pass och muskelgrupp. Tycker PPL (Push, Pull, Legs) verkar vara ett intressant träningsprogram där man kör 6 gånger per vecka och hinner träna alla muskler 2ggr/v.

För att komma till frågan är den följande: Många pass jag ser är det bara 2-3 övningar för bröst/rygg och ben. När jag i vanliga fall kör min ”bro split” tycker jag om att köra t.ex 4-5 övningar bröst 6 rygg och vice versa.

Hur ”räcker” det med ”bara” dessa 2-3 övningar? Kör jag för mesigt och tänker på volymen på passen? Kör jag för mycket övningar där jag egentligen är ”slutkörd” och det inte ger så mycket mer?

Ursäktar för dåligt skrivet och eventuellt konstig fråga då det kan vara individuellt.

Tack på förhand.

Mvh

rooz
2019-12-10, 06:06
Tränar din bro-split igenom kroppen 2 ggr/ vecka då?

Ett Orm
2019-12-11, 16:57
En smaksak, men det lätt att det blir kaka på kaka till föga nytta.
Tycker personligen det är både smidigare och bättre att ha så få övningar som möjligt och i stället variera per pass.

Läskeblask
2019-12-11, 17:33
Beror på övningarna. Kör man mark och böj varje pass kan det vara skäl att tex köra lite benpress ibland för längdryggens skull

Anders The Peak
2019-12-11, 17:56
En smaksak, men det lätt att det blir kaka på kaka till föga nytta.
Tycker personligen det är både smidigare och bättre att ha så få övningar som möjligt och i stället variera per pass.

Håller med och oftast är det bättre att göra några extra set om det känns nödvändigt. Men för de flesta är det kontraproduktivt att tro att mer är bättre utan det handlar om lagom nivå för individen.

Läskeblask
2019-12-12, 07:10
Håller med och oftast är det bättre att göra några extra set om det känns nödvändigt. Men för de flesta är det kontraproduktivt att tro att mer är bättre utan det handlar om lagom nivå för individen.

Jag kallar det för skräpvolym. Jag kan kasta in såna iblabd för pumpens skull men för muskeltillväxt onödigt. I ettpush/pull/ben- schema så finns det inte så mycket utrymme för sånt.