handdator

Visa fullständig version : Är refinansiering det samma som att samla lån?


MariaV
2019-12-09, 20:55
Jag har två kreditkort med en saldo på cirka 40 000 kronor och betalar en ränta omkring 22pc. Vill samla skulderna, men är lite förvirrad.

Vissa ekonomiska sajter kallar det "refinansiering", medan andra beskriver det som att "samla lån". Finns det egentligen nogon skillnad? Jag äger inte mitt eget hem, vilket jag förstår är ett krav for att refinansiera skulder med säkerhet.

d1anny2
2019-12-10, 06:43
Jag har två kreditkort med en saldo på cirka 40 000 kronor och betalar en ränta omkring 22pc. Vill samla skulderna, men är lite förvirrad.



Vissa ekonomiska sajter kallar det "refinansiering", medan andra beskriver det som att "samla lån". Finns det egentligen nogon skillnad? Jag äger inte mitt eget hem, vilket jag förstår är ett krav for att refinansiera skulder med säkerhet.Det skulle jag säga är samma ja.

MariaV
2019-12-10, 20:01
Det skulle jag säga är samma ja.

Tack. Lite konstigt att det finns så många namn på samma lånetyp. Måste vara ett marknadsföringstrick. Läser att xxxx definierar det som att samla lån, både med och utan säkerhet. Det jag sa ursprungligen om bostäder var därför fel.

Jawi
2019-12-10, 20:14
Gå till din bank och fråga vilken ränta de kan erbjuda dig på ett blancolån. Troligtvis betydligt bättre än vad random fifflare som gör reklam för att du ska samla dina lån kan erbjuda.

Agitator
2019-12-10, 23:50
Är du medlem i något fack? De brukar erbjuda förmånliga blanco medlemslån.

emkrist
2019-12-11, 04:15
Det är helt säkert marknadsföringstrick - det låter finare än att "samla lån". Typ "börja om på nytt" (re-finansiering) istället för "samla ihop det du redan har".
Jag gjorde samma sak med mitt lån från xxxxxx och några liknande bolag, och de kallade det även något annat. Men hur som, är det ju en bra idé för att ha mer koll på läget.

Starke75an
2019-12-11, 06:29
Absolut bra att du tartagi räntan och får ner den. Försök sen att ta dig ur problemen med blankolån med ockerpriser.