handdator

Visa fullständig version : Frysa för viktnedgång


KoloKille
2019-12-09, 14:35
tjabba

jag funderar på att sänka värmen i huset till 15-16 grader i stället för 22-23 så att jag hela tiden fryser / skakar för att bränna extra kalorier. Hur effektivt är det?

mvh

geoff
2019-12-09, 14:37
Killgissar att det är ungefär lika effektivt som konditionsträning. Dvs, kroppen lär kompensera det ganska ordentligt genom att du blir extremt slö, och att det är lättare att istället äta (ännu) mindre.

Diomedea exulans
2019-12-09, 15:10
Jag skulle vara rädd för ökad risk att bli förkyld (nej, jag tror inte på det som ”alla” säger att man inte blir förkyld oftare av kyla, jag märker då ett samband!)

Lennix
2019-12-09, 15:30
Jag skulle vara rädd för ökad risk att bli förkyld (nej, jag tror inte på det som ”alla” säger att man inte blir förkyld oftare av kyla, jag märker då ett samband!)

Det finns absolut ett samband då virus sprids lättare i kall luft. Plus att kylan gör att folk är i större grad inomhus vilket också ökar risken för smitta :D

Kolokille, jag tycker helt klart du skall prova.

bjorkster
2019-12-09, 16:50
Fryser du tillräckligt mycket så dör du och en snabb viktnedgång med rippat utseende är att vänta. Se bara på ismannen Ötzi.

Brofessorn
2019-12-09, 17:30
Fryser du tillräckligt mycket så dör du och en snabb viktnedgång med rippat utseende är att vänta. Se bara på ismannen Ötzi.

Ötzi körde paleo, därav hans goda form.

KoloKille
2019-12-09, 17:48
hur låg temperatur kan man ha hemma utan att riskera köldskador? om man går runt i kallingar och tshirt kanske strumpor

d1anny2
2019-12-09, 18:35
Det temperaturspannet du nämner undersökte väl Mosley i BBC horizon. Menar att man fann belägg för tydligt positiva effekter.

Bob90
2019-12-09, 19:37
hur låg temperatur kan man ha hemma utan att riskera köldskador? om man går runt i kallingar och tshirt kanske strumpor

Köldskador, pfft :p
Det kommer du inte lyckas med i en bostad inomhus om du inte typ har kontakt med något som är kallt under längre perioder, typ nära eller under 0 grader celcius. Vilket bara är korkat.
Känns dock som hela tilltaget kommer vara ytterst försumbart?

Är inte heller säker på att det är särskilt "nyttigt" (varken mentalt eller fysiskt) att gå runt och konstant frysa.

Diomedea exulans
2019-12-09, 20:07
hur låg temperatur kan man ha hemma utan att riskera köldskador? om man går runt i kallingar och tshirt kanske strumpor

Köldskador, pfft :p
Det kommer du inte lyckas med i en bostad inomhus om du inte typ har kontakt med något som är kallt under längre perioder, typ nära eller under 0 grader celcius. Vilket bara är korkat.
Känns dock som hela tilltaget kommer vara ytterst försumbart?

Är inte heller säker på att det är särskilt "nyttigt" (varken mentalt eller fysiskt) att gå runt och konstant frysa.

Det KoloKille egentligen menar är väl hur kallt man kan ha det utan att få men?

Ända ner till 4° verkar det som. Låter jäkligt kallt?

According to a 1958 NASA report, people can live indefinitely in environments that range between roughly 40 degrees F and 95 degrees F (4 and 35 degrees C), if the latter temperature occurs at no more than 50 percent relative humidity. The maximum temperature pushes upward when it's less humid, because lower water content in the air makes it easier to sweat, and thus, keep cool.

https://www.livescience.com/34128-limits-human-survival.html

Brofessorn
2019-12-09, 20:13
Hur kan man få ner rumstemperaturen till 4°C? Runt 12°C har jag varit med om, men för 4° måste man väl klura till det med öppna fönster, ytterdörrar och kanske en del "ventilationshål" i väggar?

KoloKille
2019-12-09, 20:20
Hur kan man få ner rumstemperaturen till 4°C? Runt 12°C har jag varit med om, men för 4° måste man väl klura till det med öppna fönster, ytterdörrar och kanske en del "ventilationshål" i väggar?

är väl bara att öppna alla fönster och dörrar när det är minusgrader

KoloKille
2019-12-09, 20:21
ska testa att sänka så lågt jag kan med alla fönster öppna dygnet runt i två veckor. återkommer med rapport. ska ta kalla duschar också

Brofessorn
2019-12-09, 20:24
är väl bara att öppna alla fönster och dörrar när det är minusgrader

Kommer inte räcka, du måste öppna upp mer.

oren
2019-12-09, 21:56
Kan man inte slå två flugor i en smäll och klä sig för kallt på promenaderna istället? Varmt hemma är ju mysigt.

KoloKille
2019-12-10, 07:44
Kan man inte slå två flugor i en smäll och klä sig för kallt på promenaderna istället? Varmt hemma är ju mysigt.

jag vill inte ha det mysigt, jag vill ha gains och är redo att göra det som krävs!

Diomedea exulans
2019-12-10, 08:38
Fast tänk om experimentet leder till ökad kroppsbehåring? Kroppen kanske utvecklar "vinterpäls"...

blåvitt
2019-12-10, 09:25
Tror du bör satsa på att vara precis på gränsen till att frysa, men utan att faktiskt börja frysa. Alltså att vara precis så kall som din kropp klarar av att kompensera för genom att dra upp metabolismen.

KoloKille
2019-12-10, 12:26
Fast tänk om experimentet leder till ökad kroppsbehåring? Kroppen kanske utvecklar "vinterpäls"...

Har redan skägg och börjar få hår på ryggen. Kanske är mina neanderthalargener som aktiveras.

Tror du bör satsa på att vara precis på gränsen till att frysa, men utan att faktiskt börja frysa. Alltså att vara precis så kall som din kropp klarar av att kompensera för genom att dra upp metabolismen.

Jag känner att effekten av ökad metabolisms och värmeproduktion bör öka i kvadrat med antalet grader man sänker temperaturen. Bara en känsla.

smerk
2019-12-10, 12:47
Vilken temperatur tror ni att man når om man vädrar en par timmar per dag och aldrig har på elementen? Så har jag levt senaste åren iaf

Diomedea exulans
2019-12-10, 12:48
Har redan skägg och börjar få hår på ryggen. Kanske är mina neanderthalargener som aktiveras.

Jag förstår! Men tänk om kroppen reagerar med att utveckla ett skyddande späcklager?

Nej, nu får jag sluta vara negativ här.

Brofessorn
2019-12-10, 12:52
Jag förstår! Men tänk om kroppen reagerar med att utveckla ett skyddande späcklager?

Nej, nu får jag sluta vara negativ här.

Hade varit intressant att se, låter som en rimlig hypotes ändå. Kom igen KoloKille, du klarar det! Glöm inte att dokumentera din forskning.

KoloKille
2019-12-10, 18:30
Rapport 1: har nu fått ner tempen till 11 grader och går runt i tshirt och kalsonger. Skakar väldigt mycket. Återkommer med fler rapporter

Bärsärk
2019-12-10, 20:17
Problemet för mig bara som sitter mycket vid datorn att vid en viss rumstemperatur så började mina händer ge upp. Tydligen sker det för att allt blod dras från händer och fötter till nödvändiga organ som en försvarsmekanism. Skulle man lyckas arbeta bort det på något sätt så tror jag nog inte det är några problem att få det ännu kallare men för mig personligen så blev det för smärtsamt. Då hade jag ju redan jacka och mössa på mig inomhus i princip.

Jag brukade se på film med vantar på men så fort man ska skriva något så blir det ju pannkaka.

10-12 grader har jag väl haft inomhus som kallast.

Brofessorn
2019-12-10, 21:05
Problemet för mig bara som sitter mycket vid datorn att vid en viss rumstemperatur så började mina händer ge upp. Tydligen sker det för att allt blod dras från händer och fötter till nödvändiga organ som en försvarsmekanism. Skulle man lyckas arbeta bort det på något sätt så tror jag nog inte det är några problem att få det ännu kallare men för mig personligen så blev det för smärtsamt. Då hade jag ju redan jacka och mössa på mig inomhus i princip.

Jag brukade se på film med vantar på men så fort man ska skriva något så blir det ju pannkaka.

10-12 grader har jag väl haft inomhus som kallast.

Varje gång jag ser att du postat någonting får jag en varm, pirrande känsla i magen. Sluta aldrig skriva här, härliga Bärsärk

blåvitt
2019-12-10, 21:15
Problemet för mig bara som sitter mycket vid datorn att vid en viss rumstemperatur så började mina händer ge upp. Tydligen sker det för att allt blod dras från händer och fötter till nödvändiga organ som en försvarsmekanism. Skulle man lyckas arbeta bort det på något sätt så tror jag nog inte det är några problem att få det ännu kallare men för mig personligen så blev det för smärtsamt. Då hade jag ju redan jacka och mössa på mig inomhus i princip.

Jag brukade se på film med vantar på men så fort man ska skriva något så blir det ju pannkaka.

10-12 grader har jag väl haft inomhus som kallast.

Skaffa ett rullband så att du kan gå vid datorn :)

blåvitt
2019-12-10, 21:18
Rapport 1: har nu fått ner tempen till 11 grader och går runt i tshirt och kalsonger. Skakar väldigt mycket. Återkommer med fler rapporter

Vid hypotermi drabbas du av nedsatt metabolism. Dessutom kommer du bli sjuk, vilket fuckar upp gainsen. Håll dig sval, inte kall.

KoloKille
2019-12-11, 08:21
Vid hypotermi drabbas du av nedsatt metabolism. Dessutom kommer du bli sjuk, vilket fuckar upp gainsen. Håll dig sval, inte kall.

Okej, jag höjer temperaturen till 15 grader!

Kif
2019-12-11, 12:18
Riktvärdet för temperatur inomhus är 18 °C mätt som operativ temperatur. Detta motsvarar ungefär 20°C lufttemperatur.



Hälsoeffekter
Höga inomhustemperatur kan medföra illamående, trötthet och huvudvärk. För kallt inomhus kan leda till hjärt och kärlsjukdomar, lungrelaterade sjukdomar och påverka blodtryck. Även reumatism och vissa muskelsjukdomar kan påverkas negativt. Drag kan ge muskelbesvär, nackspärr och ögonirritation. Se vidare i handboken Temperatur inomhus om hälsoeffekter och om känsliga personer.


Sen har jag för mig att själva huset inte mår bra av kylan, försäkringsbolagen har någon nedre gräns vis 10-15°C har jag för mig. Fuktskador och väggsprickor osv.

PureWhey
2019-12-11, 12:27
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3113548/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27561011

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6115528/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27173471

Möss: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4443293/

Visst kan du "tjäna" några kalorier, men inget jämfört med att skippa en chokladbit eller dyl.

Dåren
2019-12-11, 15:16
Sen har jag för mig att själva huset inte mår bra av kylan, försäkringsbolagen har någon nedre gräns vis 10-15°C har jag för mig. Fuktskador och väggsprickor osv.

Skiter man väl i när man vill ha gains.

KoloKille
2019-12-11, 16:26
Skiter man väl i när man vill ha gains.

exakt min tanke och jag kan ju höja tempen om det blir något fel innan försäkringsbolaget kommer och inspekterar

Bärsärk
2019-12-11, 17:06
Skaffa ett rullband så att du kan gå vid datorn :)

Ett rullbad som dessutom drev datorn, en sån uppfinning hade jag inte haft något emot.

blåvitt
2019-12-11, 17:26
Ett rullbad som dessutom drev datorn, en sån uppfinning hade jag inte haft något emot.

Då får du nog springa som kipchoge

S4O5voOCqAQ

KoloKille
2019-12-11, 17:55
Kan jag få samma resultat om jag eldar i mina kakelugnar dygnet runt och höjer temperaturen till typ 35 grader?

Brofessorn
2019-12-11, 23:23
Kan jag få samma resultat om jag eldar i mina kakelugnar dygnet runt och höjer temperaturen till typ 35 grader?

Ta en titt på folk från varmare breddgrader, de ser ju alltid så slanka och fina ut. Ser du ett samband nu?

Cykelcykel
2019-12-12, 04:19
Ta en titt på folk från varmare breddgrader, de ser ju alltid så slanka och fina ut. Ser du ett samband nu?

Men det är ju för att de oftast är fattiga, så fort ett land blir lite rikare blir alla feta typ

KoloKille
2019-12-12, 07:58
Ta en titt på folk från varmare breddgrader, de ser ju alltid så slanka och fina ut. Ser du ett samband nu?

har kollat på tex thaiboxare i thailand och de är alltid rippade som fan. finns det ett samband tro?

https://2.bp.blogspot.com/-px-dOVNxGN8/WSBmnVARLgI/AAAAAAAA24I/4vf7UvA4rCsE6R2BYVF0vfyDVHajmW73QCLcB/s1600/C8o73oWWAAEX-QO.jpg

Don H
2019-12-12, 10:02
har kollat på tex thaiboxare i thailand och de är alltid rippade som fan. finns det ett samband tro?

https://2.bp.blogspot.com/-px-dOVNxGN8/WSBmnVARLgI/AAAAAAAA24I/4vf7UvA4rCsE6R2BYVF0vfyDVHajmW73QCLcB/s1600/C8o73oWWAAEX-QO.jpg

Jag tror sambandet snarare stavas träning än temperatur.
Men jag kan ha fel, testa att köra 35-40 inne och kolla hur det går.

Pics för och efter såklart

sladdbarn
2019-12-12, 11:59
Thaiboxare i thailand tränar ofta hysteriskt mycket, troligtvis ligger dom på kcal - för det mesta.

KoloKille
2019-12-12, 12:17
Thaiboxare i thailand tränar ofta hysteriskt mycket, troligtvis ligger dom på kcal - för det mesta.

ja men värmen är icke att förringa!

PureWhey
2019-12-12, 12:23
Läs mina länkar en sida bak.

Kischen
2019-12-12, 13:16
Hur kan man få ner rumstemperaturen till 4°C? Runt 12°C har jag varit med om, men för 4° måste man väl klura till det med öppna fönster, ytterdörrar och kanske en del "ventilationshål" i väggar?

Låter inte bra för bostaden.

blåvitt
2019-12-12, 13:37
Hur kan man få ner rumstemperaturen till 4°C? Runt 12°C har jag varit med om, men för 4° måste man väl klura till det med öppna fönster, ytterdörrar och kanske en del "ventilationshål" i väggar?

En stuga jag bodde i under ett år var så dåligt isolerad att det under hela vintern var minusgrader på sovloftet. Hyresvärden gjorde en fuling och tog 1,5kr/kwH så jag och rumskamraten vägrade element. Fanns en kamin men den värmde bara undervåningen, och bara medan man eldade. Kommer aldrig glömma när jag kom hem från en 4 dagar lång fjälltur då jag hade övernattat utan tält och lagat mat över öppen eld, samtidigt som det föll 4dm snö som bara smälte. Kom hem till stugan och tänkte att fan, jag ska bara sätta mig i soffan och njuta lite av att komma hem innan jag går ut och hugger ved. Öppnar dörren, kliver in och upptäcker att det är fem minus i hela stugan (ingen hade varit hemma på fyra dagar). Bara att kliva ut och hugga ved :D Konstigt nog har jag tydligare rutor nu än när jag bodde i kallstugan.