handdator

Visa fullständig version : Hur ska ni attackera julbordet iår? Favoriter på julbordet


PKtarzan
2019-12-08, 20:05
1.Det varma? Revbensspjäll, köttbullar och priskorv etc...
2. Det kalla? Sill, lax, ägg
3. Julgodiset?
4. Sprit, glögg och nubbar!

Personligen kommer jag gå på sillen så hårt jag bara kan! Säger förvisso detta varje år men slutar med att man tar ett lite väl stort lass i början av honungsmarinerad revben och janssons frestelse*drool* måste bli bättring detta året! Nubbar och glögg är jag inte mycket för, men ölen är något som konsumeras i stora mängder på julafton! Har även blivit en tradition att hälla upp en bättre whisky på kvällen framför brasan och mysa till någon bra film på kvällen!<3 Hur lägger ni upp taktiken till en lyckad julmatsmassaker?

Brofessorn
2019-12-08, 20:36
Jag kör på en välbeprövad, simpel plan - siktar in mig på:
- Köttbullar
- Ägghalvor
- Revbensspjäll

Magnus N
2019-12-08, 20:43
1.Det varma? Revbensspjäll, köttbullar och priskorv etc...
2. Det kalla? Sill, lax, ägg
3. Julgodiset?
4. Sprit, glögg och nubbar!

Personligen kommer jag gå på sillen så hårt jag bara kan! Säger förvisso detta varje år men slutar med att man tar ett lite väl stort lass i början av honungsmarinerad revben och janssons frestelse*drool* måste bli bättring detta året! Nubbar och glögg är jag inte mycket för, men ölen är något som konsumeras i stora mängder på julafton! Har även blivit en tradition att hälla upp en bättre whisky på kvällen framför brasan och mysa till någon bra film på kvällen!<3 Hur lägger ni upp taktiken till en lyckad julmatsmassaker?

vad är detta för galenskap, varmrätter innan sill och kallskuret :P

Ett Orm
2019-12-08, 21:13
Går på de som är unikt för julbord som lutfisk eller grisfötter.
Har aldrig förstått mig på vare sig köttbullar eller prinskorv, det äter man ju rätt ofta ändå.
Skinkan ska det promt göras en månad innan så den skippar jag också på själva julbordet.

ceejay
2019-12-08, 23:35
Jobbet ger oss inget julbord.

40plus
2019-12-09, 07:50
Först bäddar man mjukt i buken med vörtbröd, bregott och pervers mängd gräddost.

Sedan fyller man på ballast, dvs prinskorv, köttbullar, ja all varm mat helt enkelt.

Och sedan börjar man svepa snapsar tillsammans med nävar av sill, julskinka och ägghalvor.

Och dagen efter kommer Herr Roid på besök, men det är värt det!

PureWhey
2019-12-09, 10:21
1. Kräftor
2. Mer kräftor
3. Lite räkor då magen får vila när man skalar räkorna
4. Ännu mer kräftor

PKtarzan
2019-12-09, 11:17
1. Kräftor
2. Mer kräftor
3. Lite räkor då magen får vila när man skalar räkorna
4. Ännu mer kräftor

Kräftor på julbordet var något nytt?:D

PureWhey
2019-12-09, 13:43
Kräftor på julbordet var något nytt?:D

Välkommen till bästkusten

r3mpuh
2019-12-09, 20:04
Jag kör på en välbeprövad, simpel plan - siktar in mig på:
- Prinskorvar*
- Ägghalvor
- Revbensspjäll
Fixed dat for you.

Sedan mängder med lussekatter & sno choklad ifrån det undre lagret.

SingMeToSleep
2019-12-09, 22:51
Jag kommer att fokusera på tre saker:
1. Köttbullar
2. Köttbullar
3. Ännu mer köttbullar

I dryckesväg är det glögg/julmust som gäller, i godisväg After Eight och skumtomtar. Sen är jag en jäkligt nöjd och uppsvullen idiot efter det.

TheDoctor
2019-12-10, 05:33
Kött, ost, ägg, lite lax. Sen allt och lite till av det söta. Mannagrynsgröt med nougatsås. Lagrad julmust och lite öl sen är man hemma.

Zlarre
2019-12-10, 21:58
Jansson utan tvekan

Scoffan
2019-12-15, 10:17
Älskar sill och nubbe, favoriten är farsans stekta inlagda sill.*drool*

Problemet när man går över på köttet är att man blir proppmätt med en gång, så mest tid spenderas på fisk å kallskuret. Skall försöka komma ihåg att undvika för mycket bröd också!

Har testat lite olika julöler, tycker hittills att Nils Oscar KalasJulöl har varit den bästa, så skall nog köpa in denna till julbordet också :)

Illustrerade mannen
2019-12-15, 12:05
Sill, lax, Jansson, ägg, lagrad ost! Varje jul önskar jag att jag inte var nykterist - älskade nubbe, beska droppar förstås. Mörk öl i övrigt. Men numera endast vatten som dryck. Annars är den största behållningen barnen förstås. Så himla skönt att vara ordentligt vuxen och ha råd till massor av onödig konsumtion!

PureWhey - kräftor??? Det var något nytt. Kanske ska testas.

vicarious
2019-12-15, 13:06
Sill, lax, julskinka och jansson favoriter bland maten.

Ris a la malta och gräddkola till efterrätt.

dmoller
2019-12-16, 14:10
omelett vörtbröd öl

holy trinity

Termy
2019-12-16, 14:13
Jag attackerade precis allt på julbordet. Ett dygn senare attackerade julbordet mig med en redig matförgiftningsrännskita i 3 dagar. Men gött var det ju i alla fall...

agazza
2019-12-16, 14:21
Jag äter varmrökt laxmacka först och mycket, tills jag är mätt.

Sen kanske lite varmmat efter det men brukar äta mig mätt på varmmaten.


Lite janssons måste vi ha också

Wrenchgirl
2019-12-16, 17:57
Vi har börjat med att vi har som en huvudrätt som i år blir det en rökt fisk och sedan har vi ett mindre smörgåsbord. Och heligt för mig är ägghalvorna med kaviar. ^^ Och då menar jag kaviar som Kalles, Svennes och allt vad de heter och inte den där röda eller svarta. :)

Brofessorn
2019-12-16, 18:01
Fixed dat for you.

Sedan mängder med lussekatter & sno choklad ifrån det undre lagret.

Jag började inleda julen idag med hemlagade köttbullar. Prinskorv är ett wild card, kan vara gott eller smaka vidrigt. Bästa är älgprinskorv. Det går alltid hem.

Annars finns det väl inte så mycket mer att äta. Äter mat jag tycker om hela tiden, så inte värst speciellt bara för att det är juletider.

Toby Asp
2019-12-16, 18:25
Först sillarna, laxen och ägghalvorna. Vill gärna ha nubbesallad också.

Sen köttbullar, rödbetssallad, jansson och tillagad rödkål.

Avslutningen brukar vara ris a la malta.

Bärsärk
2019-12-16, 18:33
Kallt, varmt, varmt och eventuellt lite kallt igen.

Lennix
2019-12-19, 15:51
1.Det varma? Revbensspjäll, köttbullar och priskorv etc...
2. Det kalla? Sill, lax, ägg
3. Julgodiset?
4. Sprit, glögg och nubbar!

Personligen kommer jag gå på sillen så hårt jag bara kan! Säger förvisso detta varje år men slutar med att man tar ett lite väl stort lass i början av honungsmarinerad revben och janssons frestelse*drool* måste bli bättring detta året! Nubbar och glögg är jag inte mycket för, men ölen är något som konsumeras i stora mängder på julafton! Har även blivit en tradition att hälla upp en bättre whisky på kvällen framför brasan och mysa till någon bra film på kvällen!<3 Hur lägger ni upp taktiken till en lyckad julmatsmassaker?

Taktiken är alltid den samma.
Rond 1 - Allt som får plats på tallriken, kallt och varmt. Det som det blir mest av är Sill, ägg och lax.
Rond 2 - Ta allt som var riktigt gott på rond 1 fast i större mängd.
Rond 3 - Kaffe och julgodis

Max 2-3 nubbar, whiskey till kaffet och öl efter ork och förmåga

Pepz
2019-12-19, 16:36
1. sill
2. sill
3.sill
4. lite av varje

Julmust är gott till

StarkaUlf
2019-12-19, 17:54
1. sill
2. sill
3.sill
4. lite av varje

Julmust är gott till

Now you're just being silly.

Ett Orm
2019-12-20, 15:15
Måste passa på att rekommendera en gammal klassiker: gristunga! Det är nog min absoluta favorit på julmackan eller lite på sidan av. Gott och mört kött.

Sheikah
2019-12-20, 18:32
Jag ska försöka slå proteinrekord på julbordet. För att få in så mycket protein som möjligt måste jag minimera mättnaden, eftersom jag inte är så stor i maten..

Vad ska jag ha siktet inställt på förutom skinkan, köttbullarna och fårfiolen?

Brofessorn
2019-12-20, 18:48
Jag ska försöka slå proteinrekord på julbordet. För att få in så mycket protein som möjligt måste jag minimera mättnaden, eftersom jag inte är så stor i maten..

Vad ska jag ha siktet inställt på förutom skinkan, köttbullarna och fårfiolen?

Ägghalvor, fast du skrapar bort äggulan och majonnäsen och bjuder familjen på i ordenlig julanda.