handdator

Visa fullständig version : Går det att få tillbaka sin ungdomliga energi?


EagleEye
2019-12-07, 08:23
Närmare mig 40-årsstrecket och känner mig mestadels hängig även fast jag gör allt för att sköta träningen och kosten. Det känns tungt att ta sig till gymmet och svårt att motivera sig att ge allt när man väl är där. Jag känner en känsla av meningslöshet. Och mycket riktigt så börjar jag också få gubbmage.

Spelade en hel del innebandy när jag var yngre och då kändes det inte alls så här. Jag vill känna mig ung igen om det går. Få tillbaka livsgnista igen.

Frustrator
2019-12-07, 08:29
Hur mycket konditionsträning kör du?

spoon
2019-12-07, 08:41
Hur mycket konditionsträning kör du?Bra fråga.

Jag närmar mig också 40. Mer kondis och lägre vikt gav mig tillbaka mer energi i vardagen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bärsärk
2019-12-07, 09:09
Jag tror det är viktigt att komma till insikt med att varje pass inte behöver vara som hämtat från en dassig VHS inspelning av Markus Ruhl i Frankfurt för 20 år sedan. Träning är något man ska hålla på med hela livet och då får man ju lägga sig på en rimlig nivå med så man orkar hålla på just så länge.

Tänk mindre och mer långsiktigt.

spas
2019-12-07, 09:18
Känner igen det där, kryddat med ett par operationer och ryggskador. Sluta jämföra sig med hur man var vid 25 verkar hjälpa även om det är svårt.

Frustrator
2019-12-07, 09:29
Närmare mig 40-årsstrecket och känner mig mestadels hängig även fast jag gör allt för att sköta träningen och kosten. Det känns tungt att ta sig till gymmet och svårt att motivera sig att ge allt när man väl är där. Jag känner en känsla av meningslöshet. Och mycket riktigt så börjar jag också få gubbmage.

Spelade en hel del innebandy när jag var yngre och då kändes det inte alls så här. Jag vill känna mig ung igen om det går. Få tillbaka livsgnista igen.

Fundera också på vad som en gång sig dig till gymmet. Ens prioriteringar och värderingar förändras ju över tiden. Ett failat pass när jag var 18 = katastrof och jag var sur hela dagen. Idag vid 35 så är det = meh. Och sen återgår jag till att städa efter ungarna där hemma.

Anders The Peak
2019-12-07, 10:30
Närmare mig 40-årsstrecket och känner mig mestadels hängig även fast jag gör allt för att sköta träningen och kosten. Det känns tungt att ta sig till gymmet och svårt att motivera sig att ge allt när man väl är där. Jag känner en känsla av meningslöshet. Och mycket riktigt så börjar jag också få gubbmage.

Spelade en hel del innebandy när jag var yngre och då kändes det inte alls så här. Jag vill känna mig ung igen om det går. Få tillbaka livsgnista igen.

Jag tror att den fysiska formen av styrka och kondition kan du behålla långt upp i åren dvs över 70 år lite beroende på gener.

Vad du beskriver är tecken på depression/nedstämdhet och tror att den beskrivning du ger av dig själv kan vara bristande testosteronproduktion kanske orsakad av för hård träning eller lite träning för lite sömn eller att din nedstämdheten påverkar hjärnan negativt och du kommer i en nedåtgående spiral. Den behöver du bryta på något sätt. Ett sätt är att ändra på dina tankar till att bli mer produktiva och göra saker som du inte egentligen orkar eller har kraft till dvs bryta dina dagliga vanor och göra andra saker...

Sverker
2019-12-07, 11:55
Lyft blicken ! Titta runt på gymmet och se vilka som tränar lite bättre än du själv. Ta ett initiativ och kör några träningspass med den personen. Boka in nya träningspass och ta dig dit igen.

Nyckeln till utveckling är att träna med de som är bättre eller har mer motivation.

Don H
2019-12-07, 12:38
lyft blicken ! Titta runt på gymmet och se vilka som tränar lite bättre än du själv. Ta ett initiativ och kör några träningspass med den personen. Boka in nya träningspass och ta dig dit igen.

Nyckeln till utveckling är att träna med de som är bättre eller har mer motivation.

+1

VoDaresVins
2019-12-07, 15:17
Det bästa jag gjort är att sluta dega framför tvn eller mobilen och istället börjat sova en timme längre om nätterna. Känns nästan bra att jag inte hade förstånd till det innan jag var 40 för här fanns det en extra växel att ta till.

CalleP
2019-12-07, 18:00
Skaffa mål som gör dig intresserad av att träna igen då får du tillbaka drivet!

sladdbarn
2019-12-07, 19:21
Jag är 40+ och känner ärligt talat inte mycket skillnad jämfört med när jag var 25.
Lite tröttare i min kyfosa rygg och träningsvärken håller i sig längre annars inte
mycket skillnad...

Agitator
2019-12-07, 19:41
Närmare mig 40-årsstrecket och känner mig mestadels hängig även fast jag gör allt för att sköta träningen och kosten. Det känns tungt att ta sig till gymmet och svårt att motivera sig att ge allt när man väl är där. Jag känner en känsla av meningslöshet. Och mycket riktigt så börjar jag också få gubbmage.

Spelade en hel del innebandy när jag var yngre och då kändes det inte alls så här. Jag vill känna mig ung igen om det går. Få tillbaka livsgnista igen.

Viktigaste är att själv inse att det gör inget att missa några pass och allt måste inte alltid vara på topp.

Om man tränat 4-5 dagar slaviskt varje vecka med glöd och helt plötsligt känner att det inte är samma driv/glöd och glädje att släpa sig till gymmet så måste man förstå att det är ok att glida in och träna lite kortare pass och kanske bara köra 2-3 pass några veckor i en period samt lägga in hel vilovecka då och då.

Rätt krasst sätt så måste man inte träna hela livet ut. Det vore ju bra om man aldrig slutar träna men man måste förstå att det inte är hela världen heller att man lägger ner en period. Dock är det svårt att börja igen när man väl vant sig vid att inte gå ner.

Näe, jag föreslår att man accepterar att man kanske struntar ett pass här och där men åtminstånde dyker upp något pass per månad för att inte tappa helt och försöka få lite avstånd till sin egna maniska träning och inse att målen kanske måste ändras ju äldre man blir.

TheDoctor
2019-12-07, 21:34
Sov 8h varje dag. Det är rätt bra för allt.

Ett Orm
2019-12-08, 13:57
Jag är i bättre form nu än för 20 år sedan men det är mer för att jag var i kass form då.
Var man väldigt vältränad som ung blir det nästan omöjligt att toppa det när man blir äldre, det enda som egentligen blir bättre är ens erfarenhet och kunskap(förhoppningsvis iaf) och den bör man använda sig av.
Men att hålla igång musklerna, kondisen och att hålla vikten är viktigt som tusan.
Ju äldre bil ju mer service och underhåll.

Bärsärk
2019-12-08, 14:23
Styrka kan väl bli bättre med åren?

Nuggets
2019-12-08, 20:24
* Sätt tydliga mål
* Sök aktivt inspiration (filmer, musik, dokumentärer, motivationstalare etc)
* Sov tillräckligt
* Hitta ett kostupplägg som passar just dig
* Träna mycket kondition
* Var aktiv i vardagen (gå, cykla, ta trappor, kom ut och rör på dig allmänt)
* Ta kallduschar
* Meditera
* Hitta en ny träningsform du gillar

My 5 cents.

maqan
2019-12-09, 11:52
Det finns ganska många "anti-aging"-strategier varav bl.a. hormonterapi kan bidra till en ungdomligare kropp. Stamceller är ett annat exempel men det är fortfarande ganska dyrt och kräver att man åker utomlands för behandling.

Hur som helst så tror jag att det först och främst är viktigt att ha mål och mening i livet samt en i övrigt hälsosam kost och livsstil.

d1anny2
2019-12-09, 18:41
Det finns ganska många "anti-aging"-strategier varav bl.a. hormonterapi kan bidra till en ungdomligare kropp. Stamceller är ett annat exempel men det är fortfarande ganska dyrt och kräver att man åker utomlands för behandling.

Hur som helst så tror jag att det först och främst är viktigt att ha mål och mening i livet samt en i övrigt hälsosam kost och livsstil.Jag är delvis enig. Mental hälsa är viktigast, och den hänger ihop med fysiska.

Jag är inte på samma linje som målförespråkspråkarna. Istället ser jag värdet i att göra det man mår bra av.
Träffa människor man uppskattar och som gör det tillbaka. Ha roligt. Vistas i natur. Basta. Vinterbada. Läs böcker. Ifrågasätt. Skippa LinkedIn-snacket. Våga vara motvalls men på ett sympatiskt sätt...

Läskeblask
2019-12-10, 08:13
Om jag vore du så=

- ta blodprov för att kolla att där inte är några värden som spökar

- konditionsträning gör iaf mig piggare
- konkreta mål med träningen
- eventuellt psykolog

MackeJuve
2019-12-10, 08:30
Jag flikar in med samma punkt som många andra: konditionen. Skulle påstå att det är en jävla skillnad på mig energimässigt vintern 2017 vägandes 95-97 kg när jag bara gick till gymmet och mig idag vägandes under 90 pannor med huvudfokus på löpning. För egen del har det gett både fysiska och psykiska fördelar. Det fysiska vet jag inte ens om jag behöver nämna men jag orkar helt enkelt mer och är inte lika slö. Sedan har jag även fått en mental boost rent allmänt i livet av löpningen i.o.m. att det fortfarande är lite utav en nygammal värld och jag har en massa målsättningar som jag vill uppfylla.

Jag är nog inte ensam om att efter många år på gymmet stagnera samt bli lite trött på att för tjugonde gången misslyckas med t.ex. knäböjsmålsättningen. Där har löpningen gjort susen i.o.m. att det finns så många personbästan att hämta, det har varit lite som att vara ny på gymmet igen. Jag ger mig ut på löppassen med ett syfte och det tror jag har gett mig rätt mycket energi.

maqan
2019-12-10, 09:35
Jag är inte på samma linje som målförespråkspråkarna. Istället ser jag värdet i att göra det man mår bra av.
Träffa människor man uppskattar och som gör det tillbaka. Ha roligt. Vistas i natur. Basta. Vinterbada. Läs böcker. Ifrågasätt. Skippa LinkedIn-snacket. Våga vara motvalls men på ett sympatiskt sätt...

Att göra det som man mår bra av ser jag som ett mål i livet :).

Ladugårdsdörr
2019-12-10, 09:46
Nej. Där blir det nej! Bestämt nej! Aldrig att jag kommer som 40-åring att satsa seriöst på konditionsträning och bli en av dem som oironiskt skryter om antalet Lidingölopp och Vansbrosimningar på min Linkedin. Det finns på riktigt bland mina affärskontakter som listar antalet Vasalopp under "meriter".

blåvitt
2019-12-10, 09:56
Bestig Kebnekaise. Du får en bedrift, konditionsträning, naturvistelse och förhoppningsvis blodad tand.

MackeJuve
2019-12-10, 10:12
Det finns på riktigt bland mina affärskontakter som listar antalet Vasalopp under "meriter".

Haha :D Då kan jag förstå din inställning till konditionsidrott. Hur många är det som kör Vasan varje år? 20 000? Då kanske man borde inse att det inte är någon jättemerit.

Jag har f.ö. full förståelse för din inställning rent allmänt då jag har känt ungefär likadant. Man ville inte bli en sån där fjantig hurtbulle i reflexväst och löpartights. Sedan har man långsamt fasats över till att bli exakt en sådan. Ibland när jag kollar mig i spegeln innan jag ger mig ut på en tur så kan jag tänka "helvete, jag ser verkligen ut som en ålderskrisande småbarnsfarsa, vem fan har jag blivit egentligen?" :laugh:

Med det sagt så är beslutet att gå ned i vikt och börja löpträna typ det bästa beslutet som jag har tagit. Bl.a. p.g.a. det som TS efterfrågar. Mår mycket bättre nu än för tre år sedan.

agazza
2019-12-10, 10:15
testosteron kanske, när är det man kan få det i staterna pga ålder? 45?

KT81
2019-12-10, 10:27
Nej. Där blir det nej! Bestämt nej! Aldrig att jag kommer som 40-åring att satsa seriöst på konditionsträning och bli en av dem som oironiskt skryter om antalet Lidingölopp och Vansbrosimningar på min Linkedin. Det finns på riktigt bland mina affärskontakter som listar antalet Vasalopp under "meriter".

Kom igen nu, du vet att du vill skaffa dig en smalfet kropp och hosta fram på morgonen med din reflexväst när vanligt folk trycker i sig havrefras för att sedan uppdatera sociala medier med din senaste gps-rutt.

bighulken
2019-12-10, 10:31
* sätt tydliga mål
* sök aktivt inspiration (filmer, musik, dokumentärer, motivationstalare etc)
* sov tillräckligt
* hitta ett kostupplägg som passar just dig
* träna kondition
* var aktiv i vardagen (gå, cykla, ta trappor, kom ut och rör på dig allmänt)
* ta kallduschar efter saunan!!.....
* meditera och stretcha
* hitta en ny träningsform du gillar
och träna styrketräning.

My 5 cents.

+1.........!!!............

Ladugårdsdörr
2019-12-10, 11:04
Klassikern i sammanhanget: https://www.volati.se/sv/kontakt/vara-anstallda.aspx

Läskeblask
2019-12-10, 11:14
Skulle se bra ut om man lade som meriter : bänk 112,5 knäböj 75kg hantelcurl 21kg

TheOne1994
2019-12-10, 11:25
+1

+2

Extremt viktigt att du "hänger" med folk som har motivation att bli bättre.

KT81
2019-12-10, 11:31
Klassikern i sammanhanget: https://www.volati.se/sv/kontakt/vara-anstallda.aspx

Trodde det var ett skämt först. Så sjukt patetiskt.

MackeJuve
2019-12-10, 11:39
Klassikern i sammanhanget: https://www.volati.se/sv/kontakt/vara-anstallda.aspx

Herregud! :D Jag har så mycket att säga om det där. Det är den där typen av grejer som får mig att inte vilja vara en del av "löparvärlden".

1) Inget av det där är meriter. Det KAN INTE vara en merit att bara delta i något som så många tusen andra deltar i.

2) Jag kan möjligen få bilden av Karl och Karin som träningsmässigt drivna personer med tanke på mängden lopp. De andras "meriter" säger mig exakt ingenting. Liksom, du är 50 plus och har genomfört två marathon? Okej. För att meriterna faktiskt ska vara meriter så behöver det ju antingen vara extremt många lopp, typ som de gubbar som har sprungit 40 raka Lidingölopp eller något i den stilen. Eller så behöver det vara ett resultat. Säg att man har kommit på tjugonde plats på Vasaloppet ett år, det säger ju massvis om personen.

3) Stackarna som har ett "-" vid "meriter"? Haha, hur ska de känna? Det hade varit otroligt uppfriskande om en av dom hade agerat rebell och faktiskt plitat ned en riktig merit och därmed fått de andra att se ännu fjantigare ut.

Det är komiskt att det där företaget rent objektivt ska tilltala mig. Det som de verkar värdesätta är det som är min passion. Istället blir det precis tvärtom. På de två företag som jag har jobbat på har man lagt nästan noll energi på just friskvård. På mitt gamla jobb var det t.o.m. så att min chef som är extremt ointresserad av träning var lite tveksam till att fixa duschdraperi till handikapptoan så att jag och min kollega kunde löpa på luncherna för att han "var lite rädd för att vi skulle duscha för länge". Trots att den inställningen är urkass så föredrar jag fan det före företaget du länkade till :D

MackeJuve
2019-12-10, 11:42
Skulle se bra ut om man lade som meriter : bänk 112,5 knäböj 75kg hantelcurl 21kg

Det roliga är ju att det typ är en större merit att bänka 112,5 kg än att genomföra en mara, bänken är ju svårare att uppnå.

Läskeblask
2019-12-10, 11:51
Det roliga är ju att det typ är en större merit att bänka 112,5 kg än att genomföra en mara, bänken är ju svårare att uppnå.

Haha jo. Om man söker nån slags tjänst som ledare så kanske man skulle kunna räkna som merit om man varit lagledare inom nån sport eller liknande annars är det ju helt orelevant

MackeJuve
2019-12-10, 11:59
Haha jo. Om man söker nån slags tjänst som ledare så kanske man skulle kunna räkna som merit om man varit lagledare inom nån sport eller liknande annars är det ju helt orelevant

Ja, det säger ju något om personen. Även det är dock i gränslandet till vad som bör klassas som en merit. Det fungerar väl att klassificera som det men jag skulle nog ha haft det under någon sorts "Om mig"-rubrik.

Landström
2019-12-10, 12:01
Jag tror att den fysiska formen av styrka och kondition kan du behålla långt upp i åren dvs över 70 år lite beroende på gener.

Vad du beskriver är tecken på depression/nedstämdhet och tror att den beskrivning du ger av dig själv kan vara bristande testosteronproduktion kanske orsakad av för hård träning eller lite träning för lite sömn eller att din nedstämdheten påverkar hjärnan negativt och du kommer i en nedåtgående spiral. Den behöver du bryta på något sätt. Ett sätt är att ändra på dina tankar till att bli mer produktiva och göra saker som du inte egentligen orkar eller har kraft till dvs bryta dina dagliga vanor och göra andra saker...

Jag har en polare som mått mentalt dåligt under många år. Han är bra mycket yngre än mig men efter flera år av nedstämdhet visade det sig att hans testosteronproduktion var låångt under det normala. Allt det där tog han tag i själv. Sjukvården hade aldrig kollat upp hans nivåer. Nu mår han väldigt mycket bättre, vad det verkar.

Illustrerade mannen
2019-12-10, 12:06
Det roliga är ju att det typ är en större merit att bänka 112,5 kg än att genomföra en mara, bänken är ju svårare att uppnå.

Håller inte med dig. Jag har lufsat runt några maror under svåra "plågor" och mentalt lidanade - lätt överdrivet. 112,5 i bänk för en genomsnittlig man är bra mycket enklare att uppnå.

PureWhey
2019-12-10, 12:12
Håller inte med dig. Jag har lufsat runt några maror under svåra "plågor" och mentalt lidanade - lätt överdrivet. 112,5 i bänk för en genomsnittlig man är bra mycket enklare att uppnå.

Är det? Tror du en genomsnittsperson som inte tränar skulle klara av att ta sig runt ett maraton eller bänka 112.5 snabbast? Jag gissar på att personen skulle klara ett mara innan, men som sagt bara gissning. Människor är bra på att ta sig över distanser.

Illustrerade mannen
2019-12-10, 12:18
Det finns en maxtid på 6 timmar, åtminstone i Stockholm. Man hinner inte gå i vanlig promenadtakt. Men visst - att rent fysiskt ta sig 42 km till fots är nog enklare än 112,5 kg i bänk otränad. Men att bara gå 42 km är ju ingen mara.

MackeJuve
2019-12-10, 13:10
Håller inte med dig. Jag har lufsat runt några maror under svåra "plågor" och mentalt lidanade - lätt överdrivet. 112,5 i bänk för en genomsnittlig man är bra mycket enklare att uppnå.

112,5 kg tog flera år för mig att uppnå, att klara av att springa en mara kan man fixa på mycket kortare tid. För mig tog det t.ex. nio månader att gå från lite plufsig wannabe-styrkelyftare med kass kondition till att springa Lidingöloppet.

Att en mara är jobbigare än att bänka fattar jag givetvis :D

Illustrerade mannen
2019-12-10, 14:32
112,5 kg tog flera år för mig att uppnå, att klara av att springa en mara kan man fixa på mycket kortare tid. För mig tog det t.ex. nio månader att gå från lite plufsig wannabe-styrkelyftare med kass kondition till att springa Lidingöloppet.

Att en mara är jobbigare än att bänka fattar jag givetvis :D

Jo, du kanske har rätt. Troligen är jag färgad av att jag hatar att löpträna och därför får lida så förbannat under marorna...

MackeJuve
2019-12-10, 15:13
Jo, du kanske har rätt. Troligen är jag färgad av att jag hatar att löpträna och därför får lida så förbannat under marorna...

Ja, men svaret på vad som är en större merit är nog inte svart eller vitt. Finns ju fler "märvärden" att ha hänsyn till än antal år det tar för att uppnå det. Det var mer att jag ville nyansera bilden av en mara som en bedrift.

Vi kom jävligt OT i alla fall :D Äckligt hurtiga chefer och reflexväst-hat till trots: kondition och mål i livet gör hur som helst under för ens energinivåer.

PureWhey
2019-12-10, 15:36
Herregud! :D Jag har så mycket att säga om det där. Det är den där typen av grejer som får mig att inte vilja vara en del av "löparvärlden".



Du tycker alltså inte att "Milspåret" är en ypperlig merit?

:laugh:

Ladugårdsdörr
2019-12-11, 08:20
Jag tycker nog min "Jordgubbslunken (knappa 11km) strax under timmen är en större merit än 135 i bänk...

Jag tränade faktiskt ganska seriöst inför det loppet. Det som dock ger en sur eftersmak är att brorsan dök upp bakfull och iförd försvarets Lejon strax innan start, anmälde sig och gled in på strax under 45...

KT81
2019-12-11, 08:30
Brorsan dök upp bakfull och iförd försvarets Lejon strax innan start, anmälde sig och gled in på strax under 45...

Det här är den svenska folksjälen.

ARMSTARK
2019-12-11, 10:03
112,5 kg tog flera år för mig att uppnå, att klara av att springa en mara kan man fixa på mycket kortare tid. För mig tog det t.ex. nio månader att gå från lite plufsig wannabe-styrkelyftare med kass kondition till att springa Lidingöloppet.

Att en mara är jobbigare än att bänka fattar jag givetvis :D

Jag håller med, de hade en ankät vid Stockholm maraton för många år sedan om folks träningserfarenhet vs tid på loppet, den genomsnittliga löparen hade tränat för maran i ca ett år och sprang runt 4 timmar.
De flesta "svensson" lyfter inte ens 100kg under sin gymkarriär fast de tränat i många år.

MackeJuve
2019-12-11, 10:23
Jag håller med, de hade en ankät vid Stockholm maraton för många år sedan om folks träningserfarenhet vs tid på loppet, den genomsnittliga löparen hade tränat för maran i ca ett år och sprang runt 4 timmar.
De flesta "svensson" lyfter inte ens 100kg under sin gymkarriär fast de tränat i många år.

Japp. Begreppet marathon har en övermäktig klang, det låter liksom som något som andra gör, "de där galna löparna". Du ska liksom springa från Norrköping till Linköping. Det i kombination med att de allra flesta inte gillar att springa gör att gemene man instinktivt klassar det som halvt omöjligt. När det väl kommer till kritan så skulle i princip alla fixa det med ett års träning och väldigt många på betydligt kortare tid än så.

Jag brukar ofta nämna att människan är världens mest uthålliga djur så det vore väl fan om vi inte kunde springa en mara efter lite bra förberedelser ;)

MaxTheMarketer
2019-12-13, 21:07
Svaret är som alltid: mer testosteron.

Sverker
2019-12-14, 06:53
Vad gör man ifall testosteron inte fungerar. Ifall motivationen ändå inte finns ?

d1anny2
2019-12-14, 08:47
Vad gör man ifall testosteron inte fungerar. Ifall motivationen ändå inte finns ?Då är det hjärnskrynklare och meningsfull aktivitet

spas
2019-12-14, 09:36
Då är det hjärnskrynklare och meningsfull aktivitet

Känns som att det borde vara steg 1.

d1anny2
2019-12-14, 10:39
Känns som att det borde vara steg 1.Enig!

EagleEye
2019-12-20, 15:11
Hur mycket konditionsträning kör du?

Jag har som mål att ta en promenad på 5km, 3 ggr i veckan. Oavsett bulk eller deff.

I övrigt är jag helt stillasittande. Räcker den mängden för att få hälsofördelar och bränna bort gubbmagen? Ge mig en slimmad ungdomlig kropp igen?

TheOne1994
2019-12-20, 15:24
Jag har som mål att ta en promenad på 5km, 3 ggr i veckan. Oavsett bulk eller deff.

I övrigt är jag helt stillasittande. Räcker den mängden för att få hälsofördelar och bränna bort gubbmagen? Ge mig en slimmad ungdomlig kropp igen?

nej det går inte !

Jag har oxå stillasittande jobb, står dock mycket men går aldrig över 40-50 steg under arbetstid.

Jag går 6000 steg före jobb , 6000 steg efter träning.

Jag gör det enbart för att kunna äta lite mer kalorier. Slutar jag med promenader så går jag upp 2-3 kg.

Så jag tycker du borde gå 10K varje dag för att få lite fart unders sulorna :)

EagleEye
2019-12-20, 17:11
Det borde motsvara ungefär 7km per dag om jag inte räknat helt galet. Det blir väldigt mycket för mig :(

Bara 5km tar mig cirka en timme att gå. Så dålig är min kondition för tillfället. Men jag får väl försöka förbättra det!

CalleP
2019-12-20, 17:59
Det borde motsvara ungefär 7km per dag om jag inte räknat helt galet. Det blir väldigt mycket för mig :(

Bara 5km tar mig cirka en timme att gå. Så dålig är min kondition för tillfället. Men jag får väl försöka förbättra det!

Viktigaste är ju oftast att man börjar någonstanns och fler steg än inga är ju alltid bättre. :)

Läskeblask
2019-12-20, 18:25
Vad gör man ifall testosteron inte fungerar. Ifall motivationen ändå inte finns ?

Går till psykologen. Om man hatar att promenera så lär man vill göra det endå men helheten är ju det viktiga altså att man gör nånting

Grauior
2019-12-20, 19:54
Närmare mig 40-årsstrecket och känner mig mestadels hängig även fast jag gör allt för att sköta träningen och kosten. Det känns tungt att ta sig till gymmet och svårt att motivera sig att ge allt när man väl är där. Jag känner en känsla av meningslöshet. Och mycket riktigt så börjar jag också få gubbmage.

Spelade en hel del innebandy när jag var yngre och då kändes det inte alls så här. Jag vill känna mig ung igen om det går. Få tillbaka livsgnista igen.

Detta är något som har gjort underverk, för mig som är över 40 - strecket.
Vet inte om det är placebo och om det funkar för alla.
Men för mig så är det som natt och dag*flex*