handdator

Visa fullständig version : Aldrig mera grönsaker


Bärsärk
2019-12-06, 18:19
Antar att det är fibrerna som ställer till det men när jag ligger på den rekommenderade mängden frukt och grönt per dag så blir jag så in åt helvetes dålig i magen och pissar ur röven inom 2 timmar efter jag ätit. Har provat att helt utesluta grönsaker ur kosten och då kan jag gå två dar utan att skita.

Äter jag fel sorts grönsaker eller vad är det frågan om? Grönsaker jag äter är majs, röd/gul paprika, tomat, oliver, gurka, morot och isbergssallad; vanliga saker alltså.

Jag äter grovt bröd och havregryn till frukost också så mitt fiberintag skjuter nog i höjden.

Jag trodde det här skulle vara bra för mig men jag har aldrig känt mig såhär sviken förut. Vad är det värsta som kan hända om man inte äter några grönsaker alls? Hjärt och kärlsjukdomar? Jag tar mina chanser.

d1anny2
2019-12-06, 18:29
Antar att det är fibrerna som ställer till det men när jag ligger på den rekommenderade mängden frukt och grönt per dag så blir jag så in åt helvetes dålig i magen och pissar ur röven inom 2 timmar efter jag ätit. Har provat att helt utesluta grönsaker ur kosten och då kan jag gå två dar utan att skita.

Äter jag fel sorts grönsaker eller vad är det frågan om? Grönsaker jag äter är majs, röd/gul paprika, tomat, oliver, gurka, morot och isbergssallad; vanliga saker alltså.

Jag äter grovt bröd och havregryn till frukost också så mitt fiberintag skjuter nog i höjden.

Jag trodde det här skulle vara bra för mig men jag har aldrig känt mig såhär sviken förut. Vad är det värsta som kan hända om man inte äter några grönsaker alls? Hjärt och kärlsjukdomar? Jag tar mina chanser.Kan du inte fasa in? Precis som med sån där styrketräning! På klubbstugan ska man varje dag. Det är inget lager därinne.

EagleEye
2019-12-06, 18:45
Själv försöker jag att hitta livsmedel jag mår bra av. Äter inget bara för att det påstås vara nyttigt. Broccoli t.ex ger mig kväljningar.

Lafayette
2019-12-06, 19:02
Fast man måste väl kunna käka grönsaker? Om du inte gör det i absurda mängder då, men det verkar ju vara under kontroll. Pratat med läkare?

Bärsärk
2019-12-06, 20:33
Fast man måste väl kunna käka grönsaker? Om du inte gör det i absurda mängder då, men det verkar ju vara under kontroll. Pratat med läkare?

Jag tror det är mängden fiber jag mår dåligt av, men då får jag ju utesluta andra livsmedel för att kunna äta grönsaker vilket också blir lite tråkigt.

Lafayette
2019-12-06, 20:36
Okej, man borde ju kunna öka toleransen. Jag brukar dock alltid koka morötter och broccoli ordentligt, och tillagar paprika i ugn för att minska chansen för brun tornado i toalett.

Brofessorn
2019-12-06, 20:53
Jag tror det är mängden fiber jag mår dåligt av, men då får jag ju utesluta andra livsmedel för att kunna äta grönsaker vilket också blir lite tråkigt.

Broder, ingen annan än dig är ansvarig för ditt välmående. Om någon ger dig ett uselt råd är det inte de som får ta skiten när du följer det, det är du. Därför kan de fortsätta spruta ut skit utan att känna av konsekvenserna.

Sluta haka upp dig på alla "experters" slogans om grönsaker och gör det du själv mår bra av.

CalleP
2019-12-06, 21:18
Loppfrön!

MariaV
2019-12-06, 22:03
Antar att det är fibrerna som ställer till det men när jag ligger på den rekommenderade mängden frukt och grönt per dag så blir jag så in åt helvetes dålig i magen och pissar ur röven inom 2 timmar efter jag ätit. Har provat att helt utesluta grönsaker ur kosten och då kan jag gå två dar utan att skita.

Äter jag fel sorts grönsaker eller vad är det frågan om? Grönsaker jag äter är majs, röd/gul paprika, tomat, oliver, gurka, morot och isbergssallad; vanliga saker alltså.

Jag äter grovt bröd och havregryn till frukost också så mitt fiberintag skjuter nog i höjden.

Jag trodde det här skulle vara bra för mig men jag har aldrig känt mig såhär sviken förut. Vad är det värsta som kan hända om man inte äter några grönsaker alls? Hjärt och kärlsjukdomar? Jag tar mina chanser.

Du är inte den enda. Min bror blir sjuk när han äter grönsaker. Det finns för mycket fiber, vilket orsakar problem för magen. Du kanske borde överväga att ta vitaminer som kosttillskott. :)

Gregow
2019-12-06, 22:10
Jag har Crohns och äter jag för mycket grönsaker/fibrer blir det smatterbajs-deluxe. Lite är bra. Normala mängder är franska revolutionen.

Kött är däremot en dröm. Trycka ett kilo biff är rena medicinen.

Don H
2019-12-06, 22:49
Loppfrön!

+1, rena mirakel fröet

Bailah
2019-12-07, 11:57
��

Bärsärk
2019-12-07, 12:17
Jag har Crohns och äter jag för mycket grönsaker/fibrer blir det smatterbajs-deluxe. Lite är bra. Normala mängder är franska revolutionen.

Kött är däremot en dröm. Trycka ett kilo biff är rena medicinen.

Jag har ingen IBS/Crohns vad jag vet, har alltid kunnat äta allt som inte suttit fast. Även varit utomlands och kunnat äta vad som helst utan problem.

Grönsaker och hög fiber kost verkar vara min mages kryptonit.

Kan du inte fasa in? Precis som med sån där styrketräning! På klubbstugan ska man varje dag. Det är inget lager därinne.

Jag har försökt fasa in men det verkar vara dosrelaterat, går bra upp till en viss mängd.

Bailah
2019-12-07, 13:16
Har ulcerös. Äter noll fibrer och inga plantor. Magen är perfekt.

Bärsärk
2019-12-07, 18:10
Har ulcerös. Äter noll fibrer och inga plantor. Magen är perfekt.

Hur får du i dig alla vitaminer?

Bailah
2019-12-07, 23:26
kött, ägg, lever har så det räcker. Skulle du vara orolig eller inte gilla inälvsmat. Kör en multivitamin i guess haha.

The_RobRoy
2019-12-08, 04:59
Din tarmflora har troligtvis kraftigt reducerat eller helt tappat stora delar av den normala bakteriefloran för att bryta ner och tillgodose vissa typer av grönsaker. Troligtvis har detta hänt för att du levt på för ensidig kost. Du kan försöka sakta introducera grönsakerna i små mängder för att mata dessa baktierier tills de blivit fler. Du kan också testa probiotika som Synbiotic15 eller Probis produkter en period.

I värsta fall kan du gå till en doktor och göra en procedur där du för in friska människors bakterier i din tarm.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

smerk
2019-12-08, 07:52
Får en liknande effekt av vitt bröd, undrar varför?
Kan inte vara gluten då pasta går fint. Annan fiberrik föda går också bra

rosto
2019-12-09, 09:40
Antar att det är fibrerna som ställer till det men när jag ligger på den rekommenderade mängden frukt och grönt per dag så blir jag så in åt helvetes dålig i magen och pissar ur röven inom 2 timmar efter jag ätit. Har provat att helt utesluta grönsaker ur kosten och då kan jag gå två dar utan att skita.

Äter jag fel sorts grönsaker eller vad är det frågan om? Grönsaker jag äter är majs, röd/gul paprika, tomat, oliver, gurka, morot och isbergssallad; vanliga saker alltså.

Jag äter grovt bröd och havregryn till frukost också så mitt fiberintag skjuter nog i höjden.

Jag trodde det här skulle vara bra för mig men jag har aldrig känt mig såhär sviken förut. Vad är det värsta som kan hända om man inte äter några grönsaker alls? Hjärt och kärlsjukdomar? Jag tar mina chanser.

Hur funkar det med frukt? Om du äter bananer, apelsiner och äpplen vid sidan av de fibrer som du får i dig via kosten så borde fiberbehovet vara tillgodosett. Om du äter frukt idag så kan du prova öka mängden frukt en aning och se vad som händer.

Klein
2019-12-09, 12:22
Testa färskpressad grönsaksjuice istället för att få i dig det nyttiga utan att förstöra magen med för mycket fibrer. Man kan göra en större batch och hälla det som blir över i glasburkar så att man har så det räcker i några dagar. Sedan är det ju rekommenderat att äta fermenterad mat typ yoghurt för att magen ska må bra.

Grovt bröd är ju inte heller något vidare för känsliga magar. Bättre att ta en halv näve sötmandlar/hasselnötter/valnötter/pecannötter istället.

Sillkungen
2019-12-09, 13:30
Ta loppfrön/psyllium. Fixade min konstant oroliga mage på ett par dagar

xan
2019-12-27, 13:10
* Reducera stress i ditt liv. Har man en stresskänslig mage och man stressar mycket så spelar det ingen roll hur man äter, problem kommer uppstå oavsett
* googla FODMAP och testa
* 1 matsked psylliumfrön per dag tillsammans med vätska
* prioritera bort havregryn, grovt bröd och frukt, satsa i stället på ca 300g grönsaker

Skrollovicz
2019-12-27, 18:59
* Reducera stress i ditt liv. Har man en stresskänslig mage och man stressar mycket så spelar det ingen roll hur man äter, problem kommer uppstå oavsett
* googla FODMAP och testa
* 1 matsked psylliumfrön per dag tillsammans med vätska
* prioritera bort havregryn, grovt bröd och frukt, satsa i stället på ca 300g grönsaker

Jag är inne på samma linje. Det kan till och med röra sig om psykisk ohälsa, om jag får gissa. Allt från IBS till bipolär sjukdom är möjligt. För det är inte överdrivet stora mängder med fiber du får i dig.

Klein
2019-12-28, 16:02
Jag är inne på samma linje. Det kan till och med röra sig om psykisk ohälsa, om jag får gissa. Allt från IBS till bipolär sjukdom är möjligt. För det är inte överdrivet stora mängder med fiber du får i dig.

Eh fast trådskaparen säger ju att det är när han äter efter rekommendationerna som han pissar ur röven.

Skrollovicz
2019-12-29, 09:06
Eh fast trådskaparen säger ju att det är när han äter efter rekommendationerna som han pissar ur röven.

Jag tittade på vilka grönsaker det rör sig om bara, och det är väldigt svårt att få i sig stora mängder fiber av majs, gurka, isbergssallad. Det är min kvalificerade gissning i alla fall.