handdator

Visa fullständig version : 3-1-3 metoden


Pimp
2004-05-14, 21:40
Just nu kör jag efter Max-ot's schema, dvs måndag-fredag och vila på lördag & söndag. Det funkar alldeles utmärkt för mig, jag gör enorma ökningar, men jag har ju iförsig bara tränat i 1½månad så det inte är inte konstigt.

Men nu så undrar jag, är det någon som kör hela kroppen på 3dagar , vilar 1dag och sen fortsätter i samma stil. Dvs köra igenom hela kroppen två gånger i veckan?

Vad tycker ni om det, funkar det bra? Tycker det låter väldigt intressant.

Tricklev
2004-05-14, 21:41
Originally posted by Pimp
Just nu kör jag efter Max-ot's schema, dvs måndag-fredag och vila på lördag & söndag. Det funkar alldeles utmärkt för mig, jag gör enorma ökningar, men jag har ju iförsig bara tränat i 1½måndag så det inte är inte konstigt.

Men nu så undrar jag, är det någon som kör hela kroppen på 3dagar , vilar 1dag och sen fortsätter i samma stil. Dvs köra igenom hela kroppen två dagar i veckan?

Vad tycker ni om det, funkar det bra? Tycker det låter väldigt intressant.

Kör ungefär samma fast tränar 2dagar vilar 1 och kör på sedan.

Funkar bra för mig:)

Pimp
2004-05-14, 21:44
Originally posted by Tricklev


Kör ungefär samma fast tränar 2dagar vilar 1 och kör på sedan.

Funkar bra för mig:)

Okej, bra!
Så du kör igenom hela kroppen på 2 dagar?

Tricklev
2004-05-14, 21:48
Originally posted by Pimp


Okej, bra!
Så du kör igenom hela kroppen på 2 dagar?


Dag1 hela kroppen utom underarmar
Dag2 underarmar

så ser min ut:)

smalisen
2004-05-14, 21:53
Nja, jag skulle vilja ha svar på själva frågan, även om det inte var jag som postade. Att köra hela kroppen på tresplit är inte speciellt svårt. Hur är det om man kör 3-1-3-1-3-1-3-1-3-1-3 några gånger för att sedan ta 1 veckas vila och fortsätta. Är det för lite vila? Riskerar jag att bli övertränad?

Tricklev
2004-05-14, 21:56
Originally posted by smalisen
Nja, jag skulle vilja ha svar på själva frågan, även om det inte var jag som postade. Att köra hela kroppen på tresplit är inte speciellt svårt. Hur är det om man kör 3-1-3-1-3-1-3-1-3-1-3 några gånger för att sedan ta 1 veckas vila och fortsätta. Är det för lite vila? Riskerar jag att bli övertränad?


Funkar för mig, tar vila vecka ungefär var 10:de vecka.

fsat jag kör 2-1-2-1-2-1 ungefär.

lauria
2004-05-15, 09:24
Originally posted by Pimp
Just nu kör jag efter Max-ot's schema, dvs måndag-fredag och vila på lördag & söndag. Det funkar alldeles utmärkt för mig, jag gör enorma ökningar, men jag har ju iförsig bara tränat i 1½månad så det inte är inte konstigt.

Men nu så undrar jag, är det någon som kör hela kroppen på 3dagar , vilar 1dag och sen fortsätter i samma stil. Dvs köra igenom hela kroppen två gånger i veckan?

Vad tycker ni om det, funkar det bra? Tycker det låter väldigt intressant.


Jag känner ingen som kör exakt så...Men en som bor i närheten av mig han kör igen överkroppen 3ggr/veckan och underkroppen 2ggr/veckan (om jag inte misstar mig)

Och det verkar funka bra för han :D

Han e 19år i år och bänkar ca 180 me tröjja och ja tror han marklyfter 240kg och ligger på ca 200 i max böj...Så de e bara att testa det flesta metoder verkar funka...Men tänk på att vila och lyssna till kroppen...

Jag körde oxå max-ot (ska börja igen om 3veckor) och sånna ökningar ha ja aldrig gjort som de schemat..




////////Tobbe

z_bumbi
2004-05-15, 11:32
Om jag av någon suspekt anledning känner att jag måste träna 3-1-3 skulle jag nog hellre dela kroppen på 6-8 dagar och se vad som händer.

Ett anant alternativet skulle nog kanske vara att försöka mig på en variant där jag har två olika 3 splitar med olika övningar och inte någonsin kör tillfailure samt med rejäl reducerad volym.
Ena spliten med basövningar och den andra med isolationsövningar t ex.

Ser ingen anledning att testa något av ovanstående om man nyss har börjat träna utan då är det som vanligt basövningar 3-4 gånger per vecka.