handdator

Visa fullständig version : Ätardag....Ops


flikkan_helgonet
2004-05-14, 21:09
Hej
Enkel fråga:
Jag har hållt diet i två veckor = -2 kg
Så jag hade min första ätardag igår(torsdag)
Haha, svårt som jag har för mig så klämde jag 400 gram chips och en liter glass(5% fett).
Är min diet körd nu??
Annars åt jag som vanligt...

:rolleyes:

scudmissile
2004-05-14, 21:20
vart e king grub när han behövs :MrT:

nej men din diet är absolut inte förstörd bara för att du tog ut en ätardag. Visst är det bättre utan ätardag men då blir det lätt att man tappar målmedvetenheten, i allafall för mig.. lycka till med deffen :thumbup:

flikkan_helgonet
2004-05-14, 21:23
Jag var grymt orolig för att det skulle ha sabbat allt. Men nu bara återgår jag till den vanliga dieten.

scudmissile
2004-05-14, 21:24
kör på med 1 ätardag i veckan, det tycker jag är lagom iallafall. Om du håller en hyffsat strikt diet de resterande dagarna kommer det inte göra allt för stor skillnad.

J.Saarela
2004-05-14, 21:26
inte är den förstörd,jag har hållit strikt diet nu i ca 8v tog ingen ätardag dom första 5v,jag väger oftast 2-3kg dan efter för att sedan tappa/träna bort 1kg vätska per dag.Oftast väger jag mindre ca 3 dar efter än vad jag gjorde dan före.



400 gram chips och en liter glass..........Va fan jag åt i lördags jordnötsringar,hamburgare,varma mackor,pizza,oxfile pasta,kycklingmacka,glass.tacos,godis,juice och säkert nått jag glömt

flikkan_helgonet
2004-05-14, 21:30
Jag som trodde jag frossat ordentligt...
Men jag tänkte köra en ätardag en gång varannan vecka och så totalt skita i vad jag stoppar i mig.
jag hade gått upp två kilo när jag var klar efter chipsen igår, men idag vägde jag som innan igen.
Men det värsta med den här dieten är att jag har slutat med alkohol helt, fy fan va det påverkar ens sociala liv...
Nu krävs det en massa ansträngade för att ha kul *sarkasm*

=)

J.Saarela
2004-05-14, 21:34
Originally posted by flikkan_helgonet
Jag som trodde jag frossat ordentligt...
Men jag tänkte köra en ätardag en gång varannan vecka och så totalt skita i vad jag stoppar i mig.
jag hade gått upp två kilo när jag var klar efter chipsen igår, men idag vägde jag som innan igen.
Men det värsta med den här dieten är att jag har slutat med alkohol helt, fy fan va det påverkar ens sociala liv...
Nu krävs det en massa ansträngade för att ha kul *sarkasm*

=)

LOL tur att det finns droger,,,bara för att det man har ätardag så behöver man inte frossa,men det går inte å låta bli passa på och fyll på med enegi och ät vad du saknat under veckan.Ett tips lägg in ett styrkepass efter ätardan...skönt tryck får man

TCOG
2004-05-14, 23:28
jag går upp typ 10 kg på mina ätardagar var inte orolig

King Grub
2004-05-15, 04:40
Vill eller behöver du ha en ätardag för att orka med dieten psykiskt, ta en, med 7-14 dagars mellanrum! Den förbättrar antagligen inte deffresultatet, men inte saboterar den fullständigt heller. Om du till äventyrs skulle lägga på dig några gram fett under den dagen så är de ju inte där för alltid, och den extra energin och mentala boosten du får kanske sporrar dig till att ge lite extra dagarna efter, så det går säkert på ett ut, på ett ungefär i alla fall.

Och jämfört med vad vissa kan trycka i sig på en ätardag (20000+ kcal) så var det inte mycket att komma med. :D

Callister
2004-05-15, 07:35
400g chips är en hel del men för övrigt blir det inte mycket om du bara käkade glass till. :D
Om du fortsätter din diet/deff som vanligt kommer det där inte märkas, och ibland märks det inte ens dagen efter.

Action
2004-05-15, 07:45
Jag får väl skriva lite här också då.. :D

Jag ser ätardagar som ett måste under en diet. Och då menar jag vanliga ätardagar där man höjer kaloriintaget till kanske det dubbla!! Detta för att förbränningen inte ska avstanna och kroppen ska ställa in sig på svält.

Ligger man också lågt i fettintag under veckan så kan kroppen behöva en dag med lite extra fett. Allra helst nyttigt fett! Jag brukar må mycket bättre och hjärnan fungerar mycket bättre efter en sådan ätardag!

Sen så är jag en sån person som gillar onyttig mat som hamburgare, choklad, varma mackor, pankakor, glass etc. Så jag äter oftast en hel del sånt på mina ätardagar. Någon gång då och då går det även överstyr och jag har ätit så mycket som 20.000 kalorier på en dag. Även då förstörs inte min diet men det kan vara psykiskt jobbigt för en del att gå upp 5-10kg under en dag!! För mig är det psykologiskt viktigt att kunna se fram emot en dag då jag får äta det jag vill.. :thumbup: :D

Så ha inplanerade ätardagar. Klarar du dig med att ha en var 14:e dag så låter det alldeles utmärkt. Se sen hur dieten fortgår. Stannar du av i viktnedgången så justerar du antingen kosten neråt i kalorimängd eller ökar förbränningsträningen.

Lycka till!

flikkan_helgonet
2004-05-15, 08:10
Jag blir så nervös... eftersom jag varit mycket störra innan (läs=95 kg ) och har gått ner till 70 kg nu då. :hbang:
Så fort jag trampar över blir jag knäpp av att jag ätit så mycket, men jag inser att jag måste tillåta mig en vilodag och en ätardag då och då... Det är ganska skönt också, att få släppa dieten, som jag håller hårt.
Men så har jag en fråga om BMI också.
Jag är 1,65 och väger 70 kg och har ett BMI på 25.7 kg/m²
Men detta mått bara hatar jag, för det placerar mig på ett ställe på skalan där jag inte vill ligga. Men sen vet jag inte om jag har muskler nog att "komma undan" med att skylla på det! :em:

Callister
2004-05-15, 08:30
Lånar din tråd lite. ;)
Eftersom jag INTE kör ätardagar, kan jag då istället käka mer mat på helgerna helt enkelt? Inte onyttiga saker men äta MER nyttig mat, alltså så jag kommer på kaloriplus, är det något positivt med det? Förutom den psykiska delen..

bigmcgee
2004-05-15, 08:35
Originally posted by flikkan_helgonet
Jag blir så nervös... eftersom jag varit mycket störra innan (läs=95 kg ) och har gått ner till 70 kg nu då. :hbang:
Så fort jag trampar över blir jag knäpp av att jag ätit så mycket, men jag inser att jag måste tillåta mig en vilodag och en ätardag då och då... Det är ganska skönt också, att få släppa dieten, som jag håller hårt.
Men så har jag en fråga om BMI också.
Jag är 1,65 och väger 70 kg och har ett BMI på 25.7 kg/m²
Men detta mått bara hatar jag, för det placerar mig på ett ställe på skalan där jag inte vill ligga. Men sen vet jag inte om jag har muskler nog att "komma undan" med att skylla på det! :em:

mycket strongt gjort! :thumbup:

själv föredrar jag tjejer som inte är smala som pinnar så jag tycker inte 70kg låter speciellt mycket..

för övrigt verkar du juh vara på rätt väg så tålamod så kommer du nå din idealvikt!

och jag säger bara "dont overdo it"....

King Grub
2004-05-15, 10:43
Originally posted by Callister
Lånar din tråd lite. ;)
Eftersom jag INTE kör ätardagar, kan jag då istället käka mer mat på helgerna helt enkelt? Inte onyttiga saker men äta MER nyttig mat, alltså så jag kommer på kaloriplus, är det något positivt med det? Förutom den psykiska delen..

Eftersom du inte tränar intensivt, så nej, inte egentligen. Du tömmer aldrig dina glykogendepåer och tjänar inget på att försöka lagra in något som inte töms. Har du inte ett alltför stort energiunderskott skall din förbränning heller inte försämras så den behöver en boost varje helg.

Callister
2004-05-15, 11:50
Originally posted by King Grub


Eftersom du inte tränar intensivt, så nej, inte egentligen. Du tömmer aldrig dina glykogendepåer och tjänar inget på att försöka lagra in något som inte töms. Har du inte ett alltför stort energiunderskott skall din förbränning heller inte försämras så den behöver en boost varje helg.
Okej tack.