handdator

Visa fullständig version : Öl-tips!


PKtarzan
2019-12-02, 20:49
Ska på ölprovning nästa vecka där konceptet är att alla köper varsin öl och tar med sig till varje person då. Kom gärna med tips på bra/rolig öl att köpa på systemet! Kan vara beställningsvaror också då jag har gott om tid att få hem produkten! Kravet är vara att systemet kan ta hem den, samt gärna att den inte är för jädrans dyr, då det kommer bli ca 6-7 flaskor/burkar att inhandla!
Mvh!

An Iron Soul
2019-12-02, 20:56
zlatopramen
Starobrano
Budvar
Tyskie

Ett Orm
2019-12-02, 20:58
Banana bread beer

Brofessorn
2019-12-02, 21:00
Falcon

Bärsärk
2019-12-02, 21:08
Tillverkas fortfarande elefantöl?

Gregow
2019-12-02, 21:22
Fuller's Black Cab Stout
Granny's Red Ale
Fjäderholmarnas Winter Ale
Bedarö Bitter
Celt Iron Age (brukar finnas på ICA)
Bernard Amber

Mental
2019-12-02, 21:24
Vad är för jädrans dyrt då?

https://www.systembolaget.se/dryck/ol/ballast-point-high-west-1174803

Klart den mest prisvärda ölen av de roliga på bolaget just nu

Gregow
2019-12-02, 21:39
Belgo-bärs kan vara roligt att prova (ingen favorit hos mig men det är intressant i varje fall).

Westmalle Trappist för lite mer normalt pris, eller Maredsous Brune om du vill gasa på.

trädgårdsmöbel
2019-12-03, 08:44
Vill du trolla ölsnobbar skall du köpa Budweiser. Ok, den är blaskig och tråkig men en riktig ölsnobb blir upprörd på riktigt. Det är roligt.

Peter.B
2019-12-03, 08:46
Lindemanns äppelöl är god och spännande! Smakar som en blandning av äppelmust och öl, fast faktiskt gott.

Don H
2019-12-03, 09:19
Här hittar du bra öl.
Julölen är bra.

http://angol.se/

Gregow
2019-12-03, 09:56
Vill du trolla ölsnobbar skall du köpa Budweiser. Ok, den är blaskig och tråkig men en riktig ölsnobb blir upprörd på riktigt. Det är roligt.
Budweiser är dock rent tekniskt ett bra öl. Att det är så blekt kommer sig av de amerikanska maltsorterna som skiljer sig från våra europeiska. När tyskarna invandrade till USA och ville brygga öl som hemma stötte de på patrull just för att malten var annorlunda, och minns jag rätt gjorde man så att man blandade i lite vete och ris för att få lite mer drag i ölen.

Så man bör väl se den amerikanska ljusa lagern - Budweiser, Miller, Pabst m.fl - som en egen ölstil. Och de lyckas ju vara friska och läskande utan konstiga felsmaker och annat som utmärker dålig öl.

Vill man bjuda på något som istället smakar "fel" är Heineken ett tips. Det har lite lustig smak av banan och papp, som är typiska så kallade felsmaker. De själva hävdar dock att det är tänkt att smaka så.

Mental
2019-12-03, 10:55
Vill du trolla ölsnobbar skall du köpa Budweiser. Ok, den är blaskig och tråkig men en riktig ölsnobb blir upprörd på riktigt. Det är roligt.

Inget fel på bud, perfekt om det är varmt ute. Men det är ju lite som att dra med Ica Basics burkravioli till ett ett knytkalas med italienskt tema. Det funkar, inget fel på ravioli, bra bukfylla, men lite beroende på vilken ambitionsnivå ens vänner kan tänkas ha så riskerar man framstå som snål eller möjligen bara tråkig?

Gymmis
2019-12-03, 11:27
Saison Nr 1586 Bocq är riktigt bra.

https://www.systembolaget.se/dryck/ol/saison-158601

Gregow
2019-12-03, 12:11
Inget fel på bud, perfekt om det är varmt ute. Men det är ju lite som att dra med Ica Basics burkravioli till ett ett knytkalas med italienskt tema. Det funkar, inget fel på ravioli, bra bukfylla, men lite beroende på vilken ambitionsnivå ens vänner kan tänkas ha så riskerar man framstå som snål eller möjligen bara tråkig?
Jag vet inte om jag tycker jämförelsen med burkravioli funkar, men annars beror det ju på hur ölprovningen är upplagd. Ska det blindtestas och bedömas kan det vara kul att slänga in en Bud.

När jag var på ölprovning senast kom det med en DAB. Det var förvisso inte "ölknytis med vänner" utan hölls av en duktig hemmabryggare tillika öldomare. DAB passade bra in i sammanhanget där (och det provades såklart en hel del mer spännande saker).

r3mpuh
2019-12-03, 14:32
FÜRSTENHOF 2,8% är bra grejjor.

trädgårdsmöbel
2019-12-03, 15:24
Budweiser är dock rent tekniskt ett bra öl.

Vill man bjuda på något som istället smakar "fel" är Heineken ett tips. Det har lite lustig smak av banan och papp, som är typiska så kallade felsmaker. De själva hävdar dock att det är tänkt att smaka så.

Jag älskar Heineken :) min favorit är Carlsberg hof.

Gregow
2019-12-03, 20:33
Jag älskar Heineken :) min favorit är Carlsberg hof.
Jag gillar båda. Carlsberg tycker jag är en utmärkt ljus lager som är riktigt trevlig en varm sommardag. Inte "lokalbryggd ljus lager en varm sommardag i Bayern"-bra, eller så, men det är fin öl. Heineken har dock en speciell smak. Jag tycker den är rätt trevlig, men rent tekniskt har den smak av att ha blivit utsatt för solljus eller andra problem man normalt inte vill ha (därför det klassas som felsmaker). Men det är ju skitsamma så länge man tycker det är gott. Det är ju inte för andras skull man äter eller dricker.

Ps. Vidrigaste jag varit med om är en mexikansk tomatöl. Även efter ett sexpack Bud Light var jag nära att spy av bara lukten. Tänk ketchup blandat med öl. Där går fan gränsen för all anständighet. Tycker man om det är man störd på riktigt.

An Iron Soul
2019-12-06, 22:56
Lindemanns äppelöl är god och spännande! Smakar som en blandning av äppelmust och öl, fast faktiskt gott.

Testade den idag och blev positivt överraskad. :)

Peter.B
2019-12-06, 22:57
Testade den idag och blev positivt överraskad. :)Kul! [emoji4]

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Gregow
2019-12-12, 22:04
Nu har väl OP redan varit på ölprovningen men jag hittade en nykomling på Systembolaget. Kaiserdom Hefe-Weissen. Förjäkla trevlig faktiskt.

Själv behöver jag tips på porter/stout. Vill ha något med krämigheten från Guiness, och inte nån brutal-stout som smakar 30,000 kcal.

Jag ska bjuda farsgubben på det till julafton, tillsammans med lite annan trevlig öl.

Murphys funkar ju och Fullers Black Cab är riktigt trevlig, men jag tänkte prova något nytt.

Mental
2019-12-13, 08:31
Nu har väl OP redan varit på ölprovningen men jag hittade en nykomling på Systembolaget. Kaiserdom Hefe-Weissen. Förjäkla trevlig faktiskt.

Själv behöver jag tips på porter/stout. Vill ha något med krämigheten från Guiness, och inte nån brutal-stout som smakar 30,000 kcal.

Jag ska bjuda farsgubben på det till julafton, tillsammans med lite annan trevlig öl.

Murphys funkar ju och Fullers Black Cab är riktigt trevlig, men jag tänkte prova något nytt.

Lite nedtonade brittiska smaker alltså? Ocean har tre bra porter. Göteborgsporter arbetarporter och Klippan. De borde fungera bra alla tre

Gregow
2019-12-13, 16:50
Lite nedtonade brittiska smaker alltså? Ocean har tre bra porter. Göteborgsporter arbetarporter och Klippan. De borde fungera bra alla tre
Ja precis. Lite nedtonade brittiska smaker och gärna en krämig munkänsla (:naughty:). Har aldrig provat nåt från Ocean så det får nog komma med en sån i kassen.

Gregow
2019-12-13, 22:56
Ja precis. Lite nedtonade brittiska smaker och gärna en krämig munkänsla (:naughty:). Har aldrig provat nåt från Ocean så det får nog komma med en sån i kassen.
Nu har jag testat Oceans julöl, cask, och det verkar som de kan brygga god öl ändå. Samtidigt har jag provat Kents Yule Log, även den cask, och det är precis vad jag skulle vilja ha med till farsgubben på julafton. Tyvärr finns den inte på bolaget.

An Iron Soul
2020-04-19, 23:17
Bump

Dugges Stillwater Artisanal
Brewski Blueberry Pie
Kaiserdom Hefe-Weissbier
Kona Big Wave

En bra kriek är också gott. Om man nu öht ska kalla det för öl. Men det är gott i vissa sammanhang och kan vara en bra smakbrytare.

Mental
2020-04-20, 06:16
Bump

Dugges Stillwater Artisanal
Brewski Blueberry Pie
Kaiserdom Hefe-Weissbier
Kona Big Wave

En bra kriek är också gott. Om man nu öht ska kalla det för öl. Men det är gott i vissa sammanhang och kan vara en bra smakbrytare.

Kriek är mer en öl än vad en ljus lager är. Ljus öl och framförallt öl jäst med lagerjäst är i ölsammanhang urmodernt. Öl har vart spontanjäst syrlig i många tusen år innan våra moderna öl ritade om kartan.

För övrigt så är dugge/Stillwater ölen du tänker på Tropic thunder. Och det är en helt fantastisk vår/sommar öl