handdator

Visa fullständig version : Aktivera muskler innan lyft


glarg
2019-11-30, 14:48
Hejsan!

Första gången jag ger mig in i ett styrkeforum för att diskutera något som har fastnat i tankarna då jag inte riktigt finner något att läsa kring ämnet på internet som riktar sig mot det jag har funderat på. Om ni vet av någon sida får ni jättegärna dela länkar så att jag kan läsa vidare på ämnet.

Det jag har prövat nu i några veckor är att spänna muskeln som ska arbeta i vald övning tills att jag känner att det kniper åt bra i muskeln för att sedan sätta igång med övningen. Orsaken till att jag har testat denna metod är för att försöka stärka kontakten mellan muskel och huvud på ett enkelt sätt eftersom jag på senare tid i gymmet har haft svårt att få kontakt i musklerna i diverse övningar. Uppvärmnings set tycker jag inte heller har skapat lika bra kontakt i musklerna även om jag tycker att jag varit grundlig. Min tjej som är med mig och tränar, som även är relativt ny i gymmet, tycker även att hon känner av muskeln bättre och att muskeln belastas bättre när hon får aktivera musklerna precis innan lyftet.

Min tanke är då att man genom denna "föraktivering" stärker sin "mind-muscle" kontakt och att man är säkrare på vilken muskel som ska arbeta under lyftet. De för aktiverings övningar som jag har hittat är aktiveringsövningar som man gör i början av passet men inget som man kanske gör flera gånger under ett pass för att bibehålla "kontakten".

-Vad är era tankar om det?
-Är det någon som gör på ett liknande sätt?
-Finns det forskning kring detta område som liknar denna metod?

Vänligen, Glarg

ziggekatten
2019-11-30, 19:37
Delar din uppfattning. Jag har upptäckt att följande preppövningar gör susen för mig:

- hantelpress där pressar hantlarna stenhårt mot varandra under pressen med neutralt grepp. Gör att mina btöstmuskler gör jobbet och inte axlarna i bänkpress. Just i bänkpress behöver jag väcka pecsen. Väcker även latsen med reversed rows innan första uppvärmningslyftet

- bära 25 kilo viktkaka upp och ner för trappen till mitt hemmagym väcker röven inför böj/mark. Helt jävla suveränt och har gjort susen för framförallt min böj.

glarg
2019-12-01, 17:17
Intressant Ziggekatten och tack för svar!

Om jag förstått det rätt så pressar du hantlarna mot varandra under själva settet för att bibehålla aktiveringen i musklerna? Kör inte hantelpress själv men jag kan tänka mig att man kan känna av bröstmusklerna mer om man mellan varje repetition klämmer ihop hantlarna. Hur gör du för att aktivera innan bänkpressen?

Går du upp för trappen inför alla set eller bara innan du sätter igång med själva övningen?

trädgårdsmöbel
2019-12-01, 18:22
Röven och aktivera den innan med hip-thrusts gör mig nog uppskattningsvis 5-10kg starkare i marklyft och knäböj. Funkar nog för benpress med men har ingen uppskattning på vikt.

Min röv är svag och platt. Jag tar inte i med den i rörelsen annars utan att föraktivera den.

Brofessorn
2019-12-01, 18:29
När jag inleder ett ryggpass med några tynga lyft i rack pulls/shrugs/mark blir jag alltid snäppet starkare i nästkommande övningar

Papa Pepe
2019-12-01, 18:36
Jag gör också aktiveringsövningar ibland!

Tar t.ex gärna en 1.25 kg kaka (det såkallade "frimärket") och trycker ihop handflatorna mot varandra, med vikten i mitten. Funkar kanon för att värma upp bröstmusklerna innan bänkpress.

Tror inte det är dumt, eller ens särskilt ovanligt, med aktiveringsövningar före just för att stärka mind-muscle kopplingen. Vet att John "mountain dog" Meadows rekommenderar det bl.a och nämner ofta olika varianter i sina youtube-videos.

ceejay
2019-12-01, 18:57
Jag aktiverar typ alltid kroppen innan jag kör något. Utfallsgång, stretch, inch worms och lite annat innan jag ska köra böj exempelvis.

ziggekatten
2019-12-02, 08:18
Intressant Ziggekatten och tack för svar!

Om jag förstått det rätt så pressar du hantlarna mot varandra under själva settet för att bibehålla aktiveringen i musklerna? Kör inte hantelpress själv men jag kan tänka mig att man kan känna av bröstmusklerna mer om man mellan varje repetition klämmer ihop hantlarna. Hur gör du för att aktivera innan bänkpressen?

Går du upp för trappen inför alla set eller bara innan du sätter igång med själva övningen?

Du har förstått rätt. Det är så jag gör för att aktivera pecsen före första uppvärmningssetet i bänk.

Samma med konka viktkaka. Görs bara före första uppvärmningsset. När man väl är igång så håller sig musklerna aktiverade.

glarg
2019-12-02, 13:38
När jag inleder ett ryggpass med några tynga lyft i rack pulls/shrugs/mark blir jag alltid snäppet starkare i nästkommande övningar

Tack för svar! Blir det även så när de övningarna inte har samma rörelsemönster? Jag tänker främst på latsdrag/chins då.


Jag gör också aktiveringsövningar ibland!

Tar t.ex gärna en 1.25 kg kaka (det såkallade "frimärket") och trycker ihop handflatorna mot varandra, med vikten i mitten. Funkar kanon för att värma upp bröstmusklerna innan bänkpress.

Tror inte det är dumt, eller ens särskilt ovanligt, med aktiveringsövningar före just för att stärka mind-muscle kopplingen. Vet att John "mountain dog" Meadows rekommenderar det bl.a och nämner ofta olika varianter i sina youtube-videos.

Jag ska ta och kolla på hans filmer!

"frimärket" har man ju sett folk göra på gymmet och jag kan tänka mig att man får extra lite mer spänning när man har en vikt som man gör det med istället för utan.

Jag aktiverar typ alltid kroppen innan jag kör något. Utfallsgång, stretch, inch worms och lite annat innan jag ska köra böj exempelvis.

Kör du då utan vikter eller bara kroppsvikt?

Du har förstått rätt. Det är så jag gör för att aktivera pecsen före första uppvärmningssetet i bänk.

Samma med konka viktkaka. Görs bara före första uppvärmningsset. När man väl är igång så håller sig musklerna aktiverade.

Jaja, då är jag med!:smash: Det känns ju som att man måste hitta sin övning som ställer in kontakten till rätt muskel.

Röven och aktivera den innan med hip-thrusts gör mig nog uppskattningsvis 5-10kg starkare i marklyft och knäböj. Funkar nog för benpress med men har ingen uppskattning på vikt.

Min röv är svag och platt. Jag tar inte i med den i rörelsen annars utan att föraktivera den.

Det är väl så det känns för mig om jag inte föraktiverar musklerna innan lyften att vissa muskler glöms bort och inte utvecklas lika mycket som jag vill.





Tack för svar, allihopa! Roligt att se att det finns några andra som är inne på samma spår med aktivering innan lyft! :hbang:

WhiteJellyBerry
2019-12-02, 14:01
Uppvärmning av nervsystemet. Relevant för styrketräning. Dock oklart om forskning finns i ämnet mer än BroScience.

Don H
2019-12-02, 14:07
Uppvärmning av nervsystemet. Relevant för styrketräning. Dock oklart om forskning finns i ämnet mer än BroScience.

Underskatta aldrig BroScience. Det har visat sig att forskningen ofta behöver flera år för att hitta samma slutsatser.

Brofessorn
2019-12-02, 14:12
Underskatta aldrig BroScience. Det har visat sig att forskningen ofta behöver flera år för att hitta samma slutsatser.

Broscience är i grova drag ett nedsättande ord för empiri, något som utnyttjades mycket av kanske historiens mest framstående vetenskapsman, Filosofen själv.

Rikard Jansson
2019-12-02, 14:13
Broscience är ett ord som har blivit rejält urvattnat av studienötter. Man behöver ingen studie för att bekräfta saker som är helt uppenbart, även om siffror och sånt kan vara intressant. Om någon hävdar att man bygger muskler av att spendera mer tid i månljus kan man kräva en studie innan man tror på det. Man behöver ingen studie för att bekräfta att man blir hungrig av att inte äta. (eller att det är hjälpsamt för styrkan att värma upp CNS)

PureWhey
2019-12-02, 14:31
Broscience är ett ord som har blivit rejält urvattnat av studienötter. Man behöver ingen studie för att bekräfta saker som är helt uppenbart, även om siffror och sånt kan vara intressant. Om någon hävdar att man bygger muskler av att spendera mer tid i månljus kan man kräva en studie innan man tror på det. Man behöver ingen studie för att bekräfta att man blir hungrig av att inte äta. (eller att det är hjälpsamt för styrkan att värma upp CNS)

Källa?

Don H
2019-12-02, 14:34
Källa?

:laugh:

Rikard Jansson
2019-12-02, 14:47
Källa?

Www.kolozzeum.com/forum

glarg
2019-12-03, 09:26
Uppvärmning av nervsystemet. Relevant för styrketräning. Dock oklart om forskning finns i ämnet mer än BroScience.
Tack! det är termen jag har letat efter!

WhiteJellyBerry
2019-12-06, 14:06
Broscience är i grova drag ett nedsättande ord för empiri, något som utnyttjades mycket av kanske historiens mest framstående vetenskapsman, Filosofen själv.

Whatever floats your boat. Don't fix it if ain't broke. Tar det tid och energi från en, så skippa BroScience. Tillför det mer än vad det tar, kör på.

glarg
2019-12-09, 20:59
Har läst vidare lite kring muskelaktivering och hittade några intressanta artiklar kring motoriska enheter. Det känns som att detta är en del som har saknats länge i min träning. Mindsettet att lyfta så snabbt som möjligt för att aktivera alla motoriska enheter var helt obekant och nu efter en vecka med maximal ansträngning under varje kontraktions fas av övningarna, oavsett vilken % av max jag lyfter, så känns det verkligen som att musklerna aktiveras som de ska under själva övningen.

Tack för att ni ledde in mig på rätt spår!

ARMSTARK
2019-12-11, 10:11
Jag tycker att det räcker fint med att trappa upp vikterna i övningen man kör, känns som att man värmer upp "rätt" muskler då utan att trötta ut sig i onödan.

glarg
2019-12-11, 13:36
Jag tycker att det räcker fint med att trappa upp vikterna i övningen man kör, känns som att man värmer upp "rätt" muskler då utan att trötta ut sig i onödan.

Känner du att du får bra kontakt med musklerna av det då?

ARMSTARK
2019-12-11, 15:31
Känner du att du får bra kontakt med musklerna av det då?

Absolut!