handdator

Visa fullständig version : Anmäla tiggare pga trakasserier?


Rugged Mini
2019-11-29, 12:11
Jag har vid flera tillfällen blivit utsatt av tiggare som tar på mig, dom tränger sig hotfullt nära utan att säga något fult utan orden är ändå bara hej snälla pengar osv.
Det sjukaste är att dom vägrar ta ett Nej utan istället försöker ta tag i mina armar och händer på ett väldigt obehagligt sätt.
Jag kanske är paranoid men jag upplever ofta att om jag höjer rösten och typ skriker "Sluta" så backar dom undan till en början men sen kommer dom tillbaka flera gånger.

Idag skrek jag att jag skulle ringa polisen var på hon bara skrattade mig i ansiktet.

Finns det någon poäng att försöka göra en polisanmälan?
Jag känner mig inte speciellt trygg i kollektivtrafiken längre :(

Brofessorn
2019-11-29, 12:13
Jag tycker en polisanmälan ska göras, men inte mot tiggaren utan dig. Hur kan du vara så inhuman och ignorera det predikament en stackars tiggare sitter fast i? Och du har mage att tycka synd om dig?

Diomedea exulans
2019-11-29, 12:16
Hyfsat säker på att det är olagligt att fortsätta ta på någon som har sagt nej.

Magnus N
2019-11-29, 12:19
Tar personen i dig så ge den en bra knuff och fortsätt gå, ingen mening med att ta en diskussion.

Brofessorn
2019-11-29, 12:25
Okej, trodde först det var ett troll som ville basha invandringspolitiken igen... såklart borde du göra en anmälan, men jag tvivlar på att något kommer hända till din fördel.

Rugged Mini
2019-11-29, 12:33
Tar personen i dig så ge den en bra knuff och fortsätt gå, ingen mening med att ta en diskussion.

Jag är väldigt anti att knuffa folk, känns som att risken att den man puttar överdriver som en fotbollsspelare och faller som om hen fått ett slag och sen så blir jag själv åtalad för något.

Men problemet varför det blir en "diskussion" är att dom inte ger sig efter ett nej utan att dom fortsätter om och om igen tills jag antingen tappar tålamodet och skriker fula saker eller får en mindre panikattack och börjar gråta osv.

Rugged Mini
2019-11-29, 12:35
Hyfsat säker på att det är olagligt att fortsätta ta på någon som har sagt nej.

Så har jag också uppfattat lagen men, ett nej ska räknas som ett nej, men gäller ett nej för alltid eller måste jag upprepa mitt nej varje gång dom kommer fram (ibland flera gånger under samma dag).

Rugged Mini
2019-11-29, 12:37
Okej, trodde först det var ett troll som ville basha invandringspolitiken igen... såklart borde du göra en anmälan, men jag tvivlar på att något kommer hända till din fördel.

Bygger ditt tvivel på att polisen inte vill gripa hemlösa pga att det som bäst leder till att den hemlösa personen får mat och husrum några dagar men att det inte finns några pengar att betala eventuella böter med?

Magnus N
2019-11-29, 12:40
Jag är väldigt anti att knuffa folk, känns som att risken att den man puttar överdriver som en fotbollsspelare och faller som om hen fått ett slag och sen så blir jag själv åtalad för något.

Men problemet varför det blir en "diskussion" är att dom inte ger sig efter ett nej utan att dom fortsätter om och om igen tills jag antingen tappar tålamodet och skriker fula saker eller får en mindre panikattack och börjar gråta osv.

Träna på att inte tappa tålamodet isf.

Brofessorn
2019-11-29, 12:40
Bygger ditt tvivel på att polisen inte vill gripa hemlösa pga att det som bäst leder till att den hemlösa personen får mat och husrum några dagar men att det inte finns några pengar att betala eventuella böter med?

Sverige är ett företag, såklart kommer polisen bara göra det som får pengarna att rulla in!

PureWhey
2019-11-29, 13:08
Ingenting kommer att hända med den polisanmälan. Slöseri med tid.

Polisen har fullt upp med... vad dom nu gör. Dricka kaffe antagligen.

Diomedea exulans
2019-11-29, 13:11
Ingenting kommer att hända med den polisanmälan. Slöseri med tid.

Polisen har fullt upp med... vad dom nu gör. Dricka kaffe antagligen.

Jag tycker han ska chansa iallafall.

PureWhey
2019-11-29, 13:20
Jag tycker han ska chansa iallafall.

Köp en trisslott istället.

sumialic
2019-11-29, 13:48
Köp en trisslott istället.

Skrapat fram tre zigenare? Lysande! Lämna in lotten hos närmaste ombud så kommer Biffiga Bull som bänkar 320 kg förflytta en valfri tiggare bort från området.

Mental
2019-11-29, 15:01
Idag skrek jag att jag skulle ringa polisen var på hon bara skrattade mig i ansiktet.

Finns det någon poäng att försöka göra en polisanmälan?
Jag känner mig inte speciellt trygg i kollektivtrafiken längre :(

Du, man, 32 år, 193cm lång, 400+ i totalen, känner dig otrygg i kollektivtrafiken pga närgångna tiggarkvinnor?

Jag är äldre än dig, kortare än dig, och helt klart svagare än dig. Åker både pendel och tunnelbana samt buss. Och ja, det finns massor av tiggare, men speciellt närgångna är de inte. Trodde kanske det berodde på att jag är man, men tydligen är så inte fallet.

Jag vet inte om det är jag som är ovanligt modig då, men tiggare har aldrig lyckats skrämma mig i kollektivtrafiken, pundare och alkisar därimot...

PureWhey
2019-11-29, 15:13
Tror du helt enkelt är riktigt cool Mental.

Du kanske ser ut som en riktig G så de inte vågar komma fram och dra i dig. Thug life.

Mental
2019-11-29, 15:14
Tror du helt enkelt är riktigt cool Mental.

Möjligt, men då borde inte alkisar, pundare och stökiga ungdomsgäng vara så besvärande?

PureWhey
2019-11-29, 15:16
Möjligt, men då borde inte alkisar, pundare och stökiga ungdomsgäng vara så besvärande?

Du kanske ligger mellan någon slags gräns. G enuff för att tiggare inte vågar trakassera dig, men ändå inte tillräckligt att alkisar respekterar dig. Lurigt det här.

Pröva köp en fet guldkedja så kanske du klarar dig undan alkisar och pundare också.

Lafayette
2019-11-29, 15:16
Då återstår ju frågan: Bör tiggeri förbjudas?*popcorn*

PureWhey
2019-11-29, 15:17
Då återstår ju frågan: Bör tiggeri förbjudas?*popcorn*

Utan tvekan.

Mental
2019-11-29, 15:24
Du kanske ligger mellan någon slags gräns. G enuff för att tiggare inte vågar trakassera dig, men ändå inte tillräckligt att alkisar respekterar dig. Lurigt det här.

Pröva köp en fet guldkedja så kanske du klarar dig undan alkisar och pundare också.

Hmm, borde inte öka risken att bli rånad? Jag tänker midjeväska för att förstärka byggarvibbar istället?

PureWhey
2019-11-29, 15:31
Hmm, borde inte öka risken att bli rånad? Jag tänker midjeväska för att förstärka byggarvibbar istället?

Midjeväska och adidasbyxor kanske? Låter som en bra plan.

Macroman
2019-11-29, 15:42
Okej, trodde först det var ett troll som ville basha invandringspolitiken igen... såklart borde du göra en anmälan, men jag tvivlar på att något kommer hända till din fördel.

Vad har tiggare med invandringspolitiken att göra?

trädgårdsmöbel
2019-11-29, 15:46
Är inte så mycket att göra åt det tyvärr. EU-migranters gonna EU-migranta. Bara att försöka undvika dem så gott det går. Ha inte handväska eller plånbok i bakfickan.

Macroman
2019-11-29, 15:46
Då återstår ju frågan: Bör tiggeri förbjudas?*popcorn*

Ja, självklart. När folk utnyttjar den fria rörligheten inom EU och tar sig 300 mil hit från Rumänien/Bulgarien så förstår ett barn att det är ett strikt affärsmässigt beslut och inget annat som ligger som ligger bakom.

Mental
2019-11-29, 15:56
Är inte så mycket att göra åt det tyvärr. EU-migranters gonna EU-migranta. Bara att försöka undvika dem så gott det går. Ha inte handväska eller plånbok i bakfickan.

Men kommer det minska ruggeds känsla av otrygghet?
Jag tror på polisanmälan.

trädgårdsmöbel
2019-11-29, 16:08
Men kommer det minska ruggeds känsla av otrygghet?
Jag tror på polisanmälan.

Nej. Men det är en otrygghet man tyvärr får leva med. Polisanmälan är bara tidsslöseri.

Läskeblask
2019-11-29, 18:05
Ärligt sagt så om vi nu talar om nån obehaglig tiggarkärring så kan du ju anmäla ifall du vill att poliserna skall ha nåt att skratta åt på kafferasten

ceejay
2019-11-29, 18:07
Vafan skärp dig och man up. (ingen diss mot kvinnor ok)

Brofessorn
2019-11-29, 18:36
Ärligt sagt så om vi nu talar om nån obehaglig tiggarkärring så kan du ju anmäla ifall du vill att poliserna skall ha nåt att skratta åt på kafferasten

Jag hade varit riktigt orolig över ifall hon slänger någon läskig gypsyförbannelse över mig...

akAn
2019-11-30, 09:27
Jag har vid flera tillfällen blivit utsatt av tiggare som tar på mig, dom tränger sig hotfullt nära utan att säga något fult utan orden är ändå bara hej snälla pengar osv.
Det sjukaste är att dom vägrar ta ett Nej utan istället försöker ta tag i mina armar och händer på ett väldigt obehagligt sätt.
Jag kanske är paranoid men jag upplever ofta att om jag höjer rösten och typ skriker "Sluta" så backar dom undan till en början men sen kommer dom tillbaka flera gånger.

Idag skrek jag att jag skulle ringa polisen var på hon bara skrattade mig i ansiktet.

Finns det någon poäng att försöka göra en polisanmälan?
Jag känner mig inte speciellt trygg i kollektivtrafiken längre :(

Om det är i kollektivtrafiken kan du ringa till Trygghetscentralen eller polisen. Det du beskriver är ofredande.

trädgårdsmöbel
2019-11-30, 09:45
Det där med att gå nära, dra i kläder osv. är ofta en taktik som funkar som distraktion att kunna ficktjuva.

Rasistiskt att säga det, men så är det. En hög styrkelyftstotal, manligt kön eller mma-skills hjälper inte ett dugg mot det.

Magnus N
2019-11-30, 10:38
Det där med att gå nära, dra i kläder osv. är ofta en taktik som funkar som distraktion att kunna ficktjuva.

Rasistiskt att säga det, men så är det. En hög styrkelyftstotal, manligt kön eller mma-skills hjälper inte ett dugg mot det.

Hur är det rasistiskt att påpeka taktik för ficktjuveri, mig veterligen stjäl folk av alla slag

Castle
2019-11-30, 11:26
Första steget som man, eller kvinna för den delen, är att sluta skrika fula saker eller få panikattacker och gråta p.g.a. något sådant. Håll koll på värdesakerna och ignorera eller stirra in i ögonen. Faktiskt har jag aldrig varit med om något likande, åker dock aldrig kollektivtrafik som tur är. Men tiggare utanför affärer är ju vanligt, men dom sitter ju bara där utan att säga något. Har fått ett hej hej 7-8 gånger kanske. Gäller att anlägga ett bestämt ansikte och hålla bra tempo, möjligen ge en skeptisk blick.

Rugged Mini
2020-02-14, 12:25
Liten uppdatering:
Under gårdagen hände det igen, jag sitter som alltid i min egen lilla bubbla läsande en bok när jag åker tunnelbana.
I periferin ser jag att en man närmar sig, det är helt fullt på tåget så jag planerar att vara tyst och se ut som att jag inte är intresserad av att prata med honom. Hoppas på det viset att han ska välja någon annan.

Sen så händer det bara, han lägger sin hand på min bara hud mellan axeln och nacken och ler så där konstlat som en clown kan göra han säger något förstår jag eftersom han rör på läpparna. Samma millisekund som jag känner beröringen så zoomar jag ut.
Jag blir stel i hela kroppen och kan inte röra en muskel.
Sen gick allt väldigt fort, Från att ha blivit iskall så fort han började ta på mig så kommer nu äntligen adrenalinet till nytta.
Sliter bort hans hand från mig och skriker att han ska sluta med en förhoppning att någon av mina medresenärer ska vakna till liv och förstå att jag behöver deras hjälp men när det inte händer så går överlevnadsinstinkten in i nästa fas och jag aktivt trycker bort honom från mig med båda händerna mot hans bröstkorg, samtidigt som jag stirrar in i dom små ögonen och försöker vissa att nu handlar det om sekunder innan mitt försvarssystem kommer förvandla mig till ett monster och att han kommer bli allvarligt skadad om han inte lämnar mig ifred.
Han visar att han förstår hinten och vänder sig om och glider ut på perrongen.

Samma sekund som dörrarna stängs bakom honom så släpper adrenalinet.
Jag sjunker ihop på min stol och börjar gråta, jag känner att jag svettas och fryser samtidigt. När jag väl kommer hem så blir jag sittande i duschen nästan en timme innan jag känner att jag är lugn nog att försöka återgå till vardagen.

När jag skulle till jobbet idag så hade jag tur och hamnade bredvid två ordningsvakter som skulle till samma station så jag fick stå och prata med dom vilket kändes bra <3
Dom båda tyckte att det jag berättade var hemskt men att det inte är någon ide att polisanmäla människor som är så fattiga att dom tigger för dom har tydligen aldrig ID-handlingar. Tydligen samma anledning som att SL's kontrollanter inte bråkar med folk som ser för fattiga ut, det lönar sig tydligen inte. Dom var positiva till hur jag handlade och sa att doom tycker det är synd att andra människor helt saknar civilkurage och hellre tittar åt andra hållet än att hjälpa någon som blir utsatt.

När jag ska hem i eftermiddag kommer jag hela tiden vara i rörelse, dvs gå runt och vara beredd att kliva av tåget om någon kliver på som ser skum ut.

Sry för en vägg av text men jag känner ett stort behov av att berätta det för någon.

40plus
2020-02-14, 12:42
Om du behöver ta en gråtande våldtäktsdusch efter oönskad handpåläggning så behöver du antingen tung terapi ev med neuroleptika eller så hittar du en stuga i djupaste Norrland och flyttar dit som eremit.

stridis
2020-02-14, 12:58
Då återstår ju frågan: Bör tiggeri förbjudas?*popcorn*

Det bör inte vara tillåtet utanför hemkommunen. I annat fall är det helt enkelt lösdriveri.