handdator

Visa fullständig version : Planen för sluta jobba


Starke75an
2019-11-29, 07:14
Har ni nån seriöst plan på att minska/sluta jobba före pension?

Vilken åldrar har ni som mål och hur pass bra är utfallet av erat upplägg?

Mitt mål är att minska ner lönearbetet vid 55 och sen får vi se.

Helt klar kan jag idag minska ner, men då faller sparandet till 0 och avsättningar till pension minskar.

Bor på landet, så boendekostnad är för mig låg.

Scratch89
2019-11-29, 07:29
Jag bor dyrt och har endast en medelmåttig lön så jag är fast i ekorrhjulet ett tag till. :(

dmoller
2019-11-29, 08:23
japp, stannar kvar i smeten i ca 3 år till.

Diomedea exulans
2019-11-29, 08:47
Har tänkt spara i lågriskfonder någon gång, om jag har flyt kan det leda till pension vid typ 50 eller 60.

Snubben
2019-11-29, 09:03
Min plan är mer att hitta en tjänst som jag kan automatisera i excel eller dylikt men som ingen får veta om.

Sen jobbar jag till 69 och bara chillaxar i alla år.

Mental
2019-11-29, 09:03
Jag är inte ett dugg sugen på att sluta jobba, jag kör gärna till 67

Läskeblask
2019-11-29, 09:04
Jag förstår inte att folk har så mycket emot att jobba om det nu inte är nåt skitjobb.Må-fre 8-16 är ju tex rena lyxen. Lediga helger och semestrar och kanske även möjlughet att jobba halvtid eller nåt. Jag förstår om man lyckas dra ihop så mycket man har råd att resa men om det blir så att man tränar 2 h på morgonen och rullar tummar resten av dagen så nej. Menade inget illa verätta hur ni tänker

Diomedea exulans
2019-11-29, 09:06
Jag förstår inte att folk har så mycket emot att jobba om det nu inte är nåt skitjobb.Må-fre 8-16 är ju tex rena lyxen. Lediga helger och semestrar och kanske även möjlughet att jobba halvtid eller nåt. Jag förstår om man lyckas dra ihop så mycket man har råd att resa men om det blir så att man tränar 2 h på morgonen och rullar tummar resten av dagen så nej. Menade inget illa verätta hur ni tänker

Det sociala livet kan man få via föreningar samt enstaka vänner man skrapat ihop under livet. Att hitta på meningsfulla hobbyprojekt ska inte vara något problem.

agazza
2019-11-29, 09:08
Jag jobbar 75% nu och har inte tänkt utöka det ifall jag inte blir tvingad efter sista ungen fyllt 7.

Målet är att byta yrke till något som gör mig lycklig om 10-15 år. Men kommer nog jobba tills jag dör.

Är för rastlös och jag kommer tillslut inte ha mer att göra som jag vill. Då kan jag lika gärna hjälpa andra med något jag tycker om

Ladugårdsdörr
2019-11-29, 09:55
Yup, haft det sedan 2006-ish då jag hade den goda smaken att skaffa mig ett högavlönat jobb. Valde mellan två strategier:

1. Lägga mitt sparande i solida bolag, gärna med god utdelning. H&M, Axfood, Equinor (fd. Statoil), Investor, stabila amerikanska utdelare osv. Behålla huslånet och endast amortera enligt bankens plan. Alltså en strategi med risken medel+medel.

2. Amortera stenhårt för att så snabbt som möjligt bli skuldfri. Använda en del av sparpengarna på diverse "case". Papper i uran, zink, guld, silver osv. Hävstångsinstrument och juniorbolag. Detta blir en strategi hög+låg.

Resonerade som följer:
Väljer jag 1. kommer jag bli "rik", men detta inträffar ganska sent i livet. Stort månadssparande tack vare hög lön, återinvesterade utdelningar och bolag som "tuffar på". Väljer jag 2. finns visserligen risken att det inte blir någon rikedom men sitter ändå i en bostad betald och jag har chans att bli "rik" tidigt i livet.

Jag valde strategi 2. Väldigt svängigt och satt ibland med silverwarranter värda dryga miljonen. Klarade föga oväntat inte att dra mig ur på toppen men det blev ändå en slant till slut. Investerade i ett zinkbolag som blev uppköpt, hoppade på ett annat case som inte gick fullt så bra.

Idag är huset betalt, det finns en slant på banken investerade i några intressanta bolag. Strategin skiftar nu över till 1. och allt nysparande går in i fonder och bolag med tanken att ändå hinna bygga upp en fin gubbportfölj innan det är dags att dra sig tillbaka. Ändå ganska nöjd med mina val - man måste exponera sig för risk för att kunna vinna stort. Kommer förmodligen inte jobba speciellt mycket efter 50.

Mats J
2019-11-29, 10:54
Idag är huset betalt, det finns en slant på banken investerade i några intressanta bolag. Strategin skiftar nu över till 1. och allt nysparande går in i fonder och bolag med tanken att ändå hinna bygga upp en fin gubbportfölj innan det är dags att dra sig tillbaka. Ändå ganska nöjd med mina val - man måste exponera sig för risk för att kunna vinna stort. Kommer förmodligen inte jobba speciellt mycket efter 50.

Imponerande planering och beslutsamhet, närmar mig 50 och har ett rel högavlönat jobb men ekonomin är i botten. Precis köpt hus med massiva lån plus att allt behöver renoveras, i stort sätt noll sparat dessutom. Skulle gärna sluta jobba idag men det blir nog slava på till 65-67 år

Pintan
2019-11-29, 11:20
Har ni nån seriöst plan på att minska/sluta jobba före pension?

Vilken åldrar har ni som mål och hur pass bra är utfallet av erat upplägg?

Mitt mål är att minska ner lönearbetet vid 55 och sen får vi se.

Helt klar kan jag idag minska ner, men då faller sparandet till 0 och avsättningar till pension minskar.

Bor på landet, så boendekostnad är för mig låg.

Ja. Eller planen är väl snarare att ha såpass mycket pengar att jag inte behöver jobba för att få in pengar. Alldeles för rastlös för att vara pensionär. Kunna starta upp några företag, resa några månader per år etc.

Gillar egentligen mitt arbete och att jobba men gillar inte känslan av att vara tvungen sas.

Innan 40. Är 25 nu och har redan en hög lön. Allt annat lika kan jag om 10 år sluta jobba. Om karriären fortsätter som hittills lär det bli tidigare.

Mitt upplägg är att jag i dagsläget sparar i breda indexfonder globalt med liten viktning mot Sverige samt lite ädelmetaller.

Allteftersom det närmar sig vikta över mot stabila utdelningsaktier. Ej tillräckligt påläst i dagsläget för att investera i enstaka bolag.

Har även en likvid buffert som kommer behållas om/ när jag får den där klockrena affärsidén för att ha möjlighet att säga upp jobb och bosom utan förbehåll.

Ladugårdsdörr
2019-11-29, 11:37
Imponerande planering och beslutsamhet, närmar mig 50 och har ett rel högavlönat jobb men ekonomin är i botten. Precis köpt hus med massiva lån plus att allt behöver renoveras, i stort sätt noll sparat dessutom. Skulle gärna sluta jobba idag men det blir nog slava på till 65-67 år

40+ och ödmjuk vill jag snarare hävda att det handlar om tur och tillfälligheter. Uppväxt, rätt budskap vid rätt tidpunkt osv.

Landström
2019-11-29, 11:51
Jag är inställd på att jobba till minst 70 års ålder. Om det räcker. Pensionsåldern då är garanterat över 70 år.

Det är 25 år dit och det går fort. 25 år bakåt i tiden känns som i förrgår. Planen är också målmedvetet sparande och, mycket viktigt, att i god tid innan se över mina kostnader. Det är inte inkomsten man blir rik på, det är de låga utgifterna. Har aldrig varit så rik som när jag bodde hemma i pojkrummet.

PureWhey
2019-11-29, 12:00
Börjat spara från och med när jag börjat jobba. Satsar på att ha några mille man kan leva gott på kring 50-55. Om jag vill fortsätta jobba därefter gör jag det.

Är än bara 27 så det skall nog gå bra. Egen inkomst tillsammans med familjepengar kommer nog gå vägen för att få en fin buffert.

Det viktigaste just nu är att försöka hitta ett jobb som är kul att gå till på morgonen.

Macroman
2019-11-29, 12:07
Är 50+ och skulle kunna sluta jobba vid 55 med bra tjänstepension och mycket privat sparande.

Slartibartfast
2019-11-29, 12:49
närmar mig 50 och har ett rel högavlönat jobb men ekonomin är i botten. Precis köpt hus med massiva lån plus att allt behöver renoveras, i stort sätt noll sparat dessutom. Skulle gärna sluta jobba idag men det blir nog slava på till 65-67 år

Kommer du att hinna betala av dessa massiva lån innan du är 65-67? Kommer all lön att gå till att betala av lånen? Så när du är 67 har du betalat av huset, men har 0kr på kontot?

sumialic
2019-11-29, 13:26
Med all orolighet kring ekonomin och total kollaps så lär man väl aldrig sluta jobba

Mats J
2019-11-29, 13:30
Kommer du att hinna betala av dessa massiva lån innan du är 65-67? Kommer all lön att gå till att betala av lånen? Så när du är 67 har du betalat av huset, men har 0kr på kontot?

Nä i den takt vi betalar nu kommer vi inte hinna betala av lånen, "problemet" är väl att renovering plus barnens intressen (dans: där kläder, resor, hotell, privatlektioner, kursavgifter, läger etc. går på ca 100000 per år) gör att det blir svårt att spara ordentligt eller betala av mer på lånen. Dock ser vi ju huset som en investering då det ligger i ett eftertraktat område och i och med att vi renoverar höjs värdet markant på sikt om det nu inte blir någon bostadkolaps.

rosto
2019-11-29, 13:54
Vi är nära 50 årsåldern och är i princip skuldfria och har några mille undanstoppade men jag kommer inte att sluta jobba särskilt tidigt i alla fall. Dels tycker jag att det är skoj att jobba och min fritid räcker till för de intressen jag har. Jag är också lite orolig av mig och ser inte pensionen som något enbart positivt. En annan viktigare aspekt är att jag vill ge en barnen ett arv värt namnet den dagen det är dags eller ännu hellre kunna ge gåvor innan min död, mina pengar skall inte bara vara till för mig själv alltså.

Xtreme-G
2019-11-29, 14:01
Friheten att själv kunna välja är lockande. Däremot tycker jag inte att det bör kunna vara möjligt att avnjuta exempelvis skattefinansierad sjukvård bara för att man själv klarar att finansiera sitt uppehälle utan att jobba. Därmed blir det lite diffust hur mycket pengar "man behöver" eftersom att de flesta kalkyler bygger på att någon annan går in och tar de smällarna.

Själv har jag ingen uttalad plan åtminstone. Jag tror mig finna det meningsfullt att syssla med jobbliknande saker under lång tid framöver. AIns utveckling framöver är ju också en stor faktor.

Ladugårdsdörr
2019-11-29, 14:14
Under veckan har jag suttit och av nostalgiskäl tittat igenom gamla bloggar, sådär runt 2005-ish var det en liten hype att leva extremt snålt och investera allt överskott i stabila utdelare med målet att kunna sluta jobba tidigt. Numera kallas det FIRE (financial independent - retire early) och det verkar som det faktiskt är ganska många som lyckades. Sök på petrusko, 4020.se, utdelningsseglaren, kronantillmiljonen osv.

PureWhey
2019-11-29, 14:27
FIRE kan ju vara väldigt extremt.

Bärsärk
2019-11-29, 15:29
Nä jag tror faktiskt inte det, man lär ju fortfarande vara så pass pigg och fräsch när man går i pension idag vid 65-70 att man har åtminstone 30 år kvar att leva och det känns som nog.

Macroman
2019-11-29, 15:40
Att arbeta så mkt som 8 h per dag är verkligen själadödande tycker jag. Då är jag ändå högutbildad och har ett välbetalt och bra jobb inom ett område som iaf delvis intresserar mig (ekonomi).

Skulle inte jobba en dag som anställd om jag var ekonomiskt oberoende.

ceejay
2019-11-29, 16:15
Tror nog jag kommer behöva jobba tills minst 40 iaf :(

StarkaUlf
2019-11-29, 16:39
Ska bara vinna på stryktipset.

Gregow
2019-11-29, 16:45
Ska bara vinna på stryktipset.
Jag tänkte något liknande. Sen ska jag vandra runt jorden som en vis gammal man.

StarkaUlf
2019-11-29, 16:46
Jag tänkte något liknande. Sen ska jag vandra runt jorden som en vis gammal man.

Great minds :) Men jag vill vinna först.

Gregow
2019-11-29, 21:21
Great minds :) Men jag vill vinna först.
Ja, det är där man måste börja liksom. EuroJackpot på 900 miljoner. Sen går man på luffen och lever fattigt.

mattilainen
2019-11-29, 23:46
Jag har som mål att bli ekonomisk fri när jag är 45, alltså ca 15 år kvar. Jag sparar mellan 15 - 20 000 kr in i billiga indexfonder. Följer avkastningen som tidigare så bör jag ha ca 6 miljoner då. Min sambo sparar runt 5 000 kr och bör ha runt 1.5 miljoner, så tillsammans över 7 miljoner som gör att vi har valmöjlighet att gå ner i arbetstid eller sluta helt om vi skulle vilja det. Det är skönt att ha ett val iaf! Det är min plan.

trädgårdsmöbel
2019-11-30, 09:37
I dagsläget har jag ingen plan. Jag önskar att det var som förr, att man kunde "mjölka" någon åkomma *Jag har flera som skulle kunnat funka) och bli förtidspensionär.

agazza
2019-11-30, 14:32
Jag har som mål att bli ekonomisk fri när jag är 45, alltså ca 15 år kvar. Jag sparar mellan 15 - 20 000 kr in i billiga indexfonder. Följer avkastningen som tidigare så bör jag ha ca 6 miljoner då. Min sambo sparar runt 5 000 kr och bör ha runt 1.5 miljoner, så tillsammans över 7 miljoner som gör att vi har valmöjlighet att gå ner i arbetstid eller sluta helt om vi skulle vilja det. Det är skönt att ha ett val iaf! Det är min plan.Planeras det barn? Mycket utgifter mellan 30 och 45

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Läskeblask
2019-11-30, 17:31
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?

ceejay
2019-11-30, 17:32
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?

Vad är mycket spara?

Jag bor för ungefär 5700kr i månaden inkl lån och amortering. Ingår tv, internet, el, parkering etc.
Försäkring på bilen.
Lite annat lull runtomkring.

Jobbar jag inget extra får jag kanske ut 23-24k efter skatt, men snittar en bit över pga övertid. Senaste lönen la jag undan 14k, fick ut 30 innan skatt pga massa extrajobb.

Läskeblask
2019-11-30, 17:39
Vad är mycket spara?

Jag bor för ungefär 5700kr i månaden inkl lån och amortering. Ingår tv, internet, el, parkering etc.
Försäkring på bilen.
Lite annat lull runtomkring.

Jobbar jag inget extra får jag kanske ut 23-24k efter skatt, men snittar en bit över pga övertid. Senaste lönen la jag undan 14k, fick ut 30 innan skatt pga massa extrajobb.

Du har trots allt en ok lön enligt mig och få lever välsådär billigt? Problemet är att när man har barn så kan man inte leva så fattigy då man vill erbjuda dom hobbyn och en bra kost. Dessutom skall det vara det ena och det andra. Hade jag samma utgifter som du och vore ensam skulle allt va ok

ceejay
2019-11-30, 17:41
lägg till mat så blir det ett antal tusen till iaf :D men ja, själva boendet är helt ok billigt tycker jag.
Kids är dyra, blir inte några än.

Bärsärk
2019-11-30, 18:38
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?

Man måste trivas med att ha det lite kärvt om man ska kunna spara mycket pengar. Fungerar väl bara för en viss sorts typ av person kan jag tänka mig.

Läskeblask
2019-11-30, 18:48
Man måste trivas med att ha det lite kärvt om man ska kunna spara mycket pengar. Fungerar väl bara för en viss sorts typ av person kan jag tänka mig.

30 år i arbetslivet 300 spar varje månad =1,3 milj. Det är väl ganska nära sanningen ifall man vill ta pension tidigare. Grejen är den att redan 3000 är en stor summa ifall man har barn, hus, bil osv. Om jag skulle sluta jobba 10 år innan pension så skulle jag vilja ha en summa som gör att man har möjlighet att leva. Ser ingen mening i att sluta jobba tidigt bara för att sedan leva fattigt

Rikard Jansson
2019-11-30, 18:50
Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?

Bor i hus på 240 kvm och har ett barn på halvtid. Klarar mig lätt på 10000 i månaden. Då äter jag ändå en hel del ute. Fattar inte vad alla andra slösar pengarna på?

Starke75an
2019-11-30, 20:09
Bil och bränsle. Konserter och resor.

Langster
2019-11-30, 21:15
Jag tycker det är rätt kul att jobba, faktiskt.

mattilainen
2019-11-30, 23:19
Planeras det barn? Mycket utgifter mellan 30 och 45

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Vi har ett barn, 1 år 9 månader. Sparar även hela barnbidraget till henne i globalfond så vid 18 års ålder har vi förhoppningsvis 500 - 600 000 kr. Vi har även bestämt oss att använda dessa pengar vid större köp som t.ex. moped, körkort. Vid eventuell lägenhetsköp så får hon spara ihop hälften själv och sedan kan vi ge hälften till kontantinsats. Hon kommer alltså inte bara få alla pengar dagen hon fyller 18.

Självklart kommer det komma utgifter men tror knappast det kommer kosta mer än ett par tusen kronor varje månad och jag kommer förhoppningsvis kunna spara minst 12 000 kr i månaden, vilket är mitt mål, allt över det är plus.

Vi äger även ett radhus för 2.4 milj där vi har belånat runt 80 %.

Hur lever ni som lyckas spara så mycket? Ni måste ju ha en helvetes inkomst eller leva i nån hydda?
Jag har verkligen inte någon superinkomst. Jobbar som ambulanssjuksköterska och får in mellan 40 - 42 000 kr i månaden brutto men slår man ut en genomsnittslön per månad baserat på min årsinkomst hamnar jag högre då jag t.ex. jobbar extra på sommaren när det fattas folk, då blir det kanske runt 48 - 50 000 kr i månaden.

Jag har samma levnadsstandard som när jag tjänade 25 000 eller ungefär samma som när jag pluggade och levde på ca 10 000 kr i månaden. Skulle säga att det handlar om utgifter kontra inkomster. Min fråga till de som inte sparar större summor är likvärdigt din, hur kan man spendera så mycket pengar VARJE månad? Självklart kan jag spendera mycket pengar men jag gör det sällan varje månad.

Du har trots allt en ok lön enligt mig och få lever välsådär billigt? Problemet är att när man har barn så kan man inte leva så fattigy då man vill erbjuda dom hobbyn och en bra kost. Dessutom skall det vara det ena och det andra. Hade jag samma utgifter som du och vore ensam skulle allt va ok
Vi har ganska höga kostnader på mat redan, ca 6500 kr i månaden men inget som spelar någon roll och ingen jag vill prioritera ner. Kommer inte spela någon roll om det ökar 2 000 kr heller. Hobbys kan jag förstå är dyrt men knappast så det kommer påverka ens ekonomi i stort. Nu tycker jag mig bara se undanflykter till varför det skulle vara ok att inte spara bara för man har barn ;)

30 år i arbetslivet 300 spar varje månad =1,3 milj. Det är väl ganska nära sanningen ifall man vill ta pension tidigare. Grejen är den att redan 3000 är en stor summa ifall man har barn, hus, bil osv. Om jag skulle sluta jobba 10 år innan pension så skulle jag vilja ha en summa som gör att man har möjlighet att leva. Ser ingen mening i att sluta jobba tidigt bara för att sedan leva fattigt
Måste då fråga då det verkar vara fler som spar lite eller ingenting alls, har ni någon buffert? Hur stor isf? Hur kommer det sig att ni inte kan spara mer än 300 kr i månaden? Gissar på att de flesta sitter på mobilabonnemang för det dubbla priset till exempel.

Vi har som sagt barn, 2 bilar, radhus för 2.4 milj etc etc.

mattilainen
2019-11-30, 23:32
Kunde inte redigera.

Ni som inte spar mycket, har ni en övergripande koll på er ekonomi? Vad ni får in och vad ni gör av med eller kör bara på "känn"? Jag tycker om att föra statistik och liknande så har skrivit ner i slutet av varje månad i Excel där jag kollar var jag lagt alla pengar och sedan hur mycket jag får in. jag gör i snitt slut med 15 000 kr i månaden senaste året. Gör man inte detta och säger att man inte kan spara pengar så säger jag bullshit. Skriv ner och förstå var pengarna går så lovar jag att det går att hitta saker onödiga pengar läggs på. Precis som folk som är överviktiga säger att de äter perfekt men sedan när de skriver ner kalori in vs kalori ut ser de att det inte alls stämmer.

rosto
2019-12-01, 01:42
Kunde inte redigera.

Ni som inte spar mycket, har ni en övergripande koll på er ekonomi? Vad ni får in och vad ni gör av med eller kör bara på "känn"? Jag tycker om att föra statistik och liknande så har skrivit ner i slutet av varje månad i Excel där jag kollar var jag lagt alla pengar och sedan hur mycket jag får in. jag gör i snitt slut med 15 000 kr i månaden senaste året. Gör man inte detta och säger att man inte kan spara pengar så säger jag bullshit. Skriv ner och förstå var pengarna går så lovar jag att det går att hitta saker onödiga pengar läggs på. Precis som folk som är överviktiga säger att de äter perfekt men sedan när de skriver ner kalori in vs kalori ut ser de att det inte alls stämmer.

Svidande sant med hög igenkänningsfaktor särskilt vad gäller midjemåttet som inte vill samarbeta :)

Nu sparar vi nästan 7000 per månad i och för sig men skulle nog kunna dubbla det om det inte köptes en massa onödiga prylar bara för att det ryms inom månadsbudgeten. Tex köpte vi en ny dammsugare på blackfriday, trots att vår 15 år gamla fungerar hur bra som helst.

Fat and lazy i dubbel bemärkelse

Armed Dingo
2019-12-01, 10:39
Fyfan, jag har så svårt att bestämma mig över hur pengar ska förvaltas. En del i hjärnan vill lägga allt i högriskaktier jag själv tycker ser bra ut, en annan del vill gå på indexfonder och t. ex. guld. Och en annan del vill inte investera det alls då risken är för hög.

Men angående jobb till pensionen så mja, vad jobbar alla gamlingar med? Jag kan verkligen inte se mig göra det jag gör idag som 65åring.

sumialic
2019-12-01, 11:32
Bor i hus på 240 kvm och har ett barn på halvtid. Klarar mig lätt på 10000 i månaden. Då äter jag ändå en hel del ute. Fattar inte vad alla andra slösar pengarna på?

För min del går alla pengar till hyra (8000), el och vatten (1500), mat (6000) och spar till tjänstepension som jag inte får / eventuellt hus (3000).

Visst, lägger undan mer till skatt än jag behöver så en gång om året får jag runt 35000 tillbaka.

sumialic
2019-12-01, 11:38
Vi har ganska höga kostnader på mat redan, ca 6500 kr i månaden men inget som spelar någon roll och ingen jag vill prioritera ner.



Höga? Det är i princip vad jag gör av med som ensam och jag äter aldrig ute. Nu försöker jag iofs äta hälsosamt vilket är dyrt, men blir ändå chockad av att du anser 6500 på 3 personer som högt.

blåvitt
2019-12-01, 11:59
Jag och flickvännen är inne på att köpa en skogstomt med stuga i Jämtland någonstans. Där går det att få loss 30 hektar med härligt boende för ett totalpris som motsvarar en handpenning på en stockholmslägenhet á 60m2 så vi kontaktar kanske 60% och har pengar kvar i buffert. Där jobba mot att i så många aspekter som möjligt bli självförsörjande. Jobbar vi heltid utifrån den situationen och betalar av lånet snabbt så kan vi komma ner på löjligt låga månadskostnader. Duktigt sparande i tio-femton år och smarta fondplaceringar så kan vi nog gå i pension vid 50. Efter investeringar i solpaneler, växthus, bruksfordon mm samt avbetalning av lån så drömmer vi om fasta utgifter på 5tkr i månaden. Lite småjobb med guidning, klätterkurser och skogsbruk så är drömmen igång

blåvitt
2019-12-01, 12:00
Sumialic, river du färsk tryffel över morgonmüslin? Hur fan kommer man upp i 6,5k utan att äta ute?!

blåvitt
2019-12-01, 12:03
Fyfan, jag har så svårt att bestämma mig över hur pengar ska förvaltas. En del i hjärnan vill lägga allt i högriskaktier jag själv tycker ser bra ut, en annan del vill gå på indexfonder och t. ex. guld. Och en annan del vill inte investera det alls då risken är för hög.

Men angående jobb till pensionen så mja, vad jobbar alla gamlingar med? Jag kan verkligen inte se mig göra det jag gör idag som 65åring.

Om du inte vill bli en daytrader så skulle jag köra på indexfond. Högriskspel slår sällan index långsiktigt, det är mest bara lönsamt om du har en bra näsa och gör snabba affärer

mattilainen
2019-12-01, 12:36
Svidande sant med hög igenkänningsfaktor särskilt vad gäller midjemåttet som inte vill samarbeta :)

Nu sparar vi nästan 7000 per månad i och för sig men skulle nog kunna dubbla det om det inte köptes en massa onödiga prylar bara för att det ryms inom månadsbudgeten. Tex köpte vi en ny dammsugare på blackfriday, trots att vår 15 år gamla fungerar hur bra som helst.

Fat and lazy i dubbel bemärkelse
Ja, jag är också en av de lite tjockare som skulle vilja att kalorierna inte visste att de skulle göra mig fetare.


Fyfan, jag har så svårt att bestämma mig över hur pengar ska förvaltas. En del i hjärnan vill lägga allt i högriskaktier jag själv tycker ser bra ut, en annan del vill gå på indexfonder och t. ex. guld. Och en annan del vill inte investera det alls då risken är för hög.

Men angående jobb till pensionen så mja, vad jobbar alla gamlingar med? Jag kan verkligen inte se mig göra det jag gör idag som 65åring.
Kolla bloggen och podden rika tillsammans. Tycker de är superduktiga på att beskriva och tipsa. Om sparhorisonten är över 10 år så finns det ingen period sedan andra världskriget som börsen gått back, alltså 1945 - 1955, 1946 - 1956 etc. Risken att det ska gå back, även vid en stor insättning på all time high och inget månadssparande ligger på 0.2 %, det är alltså 99.8 % säkert, vilket i mina ögon är relativt bra odds.. Visst, allt är historisk fakta men men. Tror samma siffror på 5 år ligger på ca 80 % chans att börsen går upp, fortfarande bra odds men jag tycker sparhorisonten ska vara minst 10 år. Ska pengarna användas inom 3 år tycker jag inte man ska ha dom på börsen alls.

För min del går alla pengar till hyra (8000), el och vatten (1500), mat (6000) och spar till tjänstepension som jag inte får / eventuellt hus (3000).

Visst, lägger undan mer till skatt än jag behöver så en gång om året får jag runt 35000 tillbaka.
Skatta mindre och du får ut ca 3 000 kr mer i månaden som du kan investera istället.

Titta hur sparkalkylen blir, ganska intressant.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Höga? Det är i princip vad jag gör av med som ensam och jag äter aldrig ute. Nu försöker jag iofs äta hälsosamt vilket är dyrt, men blir ändå chockad av att du anser 6500 på 3 personer som högt.
Vi äter kanske pizza 2 gånger i månaden, annars gör vi mest mat hemma. Vad jag menar med dyrt är att jag vet att vi lägger pengar på saker vi skulle kunna strunta i. T.ex. köper vi cola för typ 700 - 900 kr i månaden, godis för kanske 500 - 900 kr i månaden. Skulle vi inte gjort detta skulle vi hamnat lägre så klart. Inget jag vill spara in på dock. Tittar man på konsumentverket så är rimlig matkostnad ca 2500 kr för män och 1900 kr för kvinnor och ca 1 000 kr för barn runt 1-3 år. så säg 5400 kr. Dock räknar de oftast väldigt lågt. Så visst, vi kanske inte har höga kostnader, även om jag tycker det är relativt högt baserat på att jag vet att vi köper en del onödigt eller att det slängs en hel del mat..

sumialic
2019-12-01, 12:44
Sumialic, river du färsk tryffel över morgonmüslin? Hur fan kommer man upp i 6,5k utan att äta ute?!

Jadu, saker och ting kostar. Nu kommer jag väl inte upp i 6500, utan snarare 6000 och då är det med lite andra saker inräknade som typ toapapper och tvål. Det handlas sällan dock, är ganska sparsam där.

Basen på grönsaker, mandelmjölk, makrill, kyckling, kaffe och bröd går bara det på närmare 4000 kr i månaden.

Sen tillkommer det alltid grejer. Olivolja, ägg, någon dressing, smör, nötter, (som jag måste snåla på för att inte kostnaderna ska eskalera), proteinpulver, kollagenpulver.

Visst, har ganska dyra piller som jag köper varannan månad också så sanningen är kanske 5500 kr i mat eller 5000 kr i rena matkostnader om vi tar bort toapapper, tvål och sådant.

6500 för 3 personer är fortfarande billigt! :D

sumialic
2019-12-01, 12:47
Skatta mindre och du får ut ca 3 000 kr mer i månaden som du kan investera istället.

Titta hur sparkalkylen blir, ganska intressant.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/



Vet inte vad jag ska investera i. Har massa pengar liggandes. Brände 150k på kryptovalutor för 1½ år sedan. Svider fortfarande lite.

Ganska skönt att få tillbaka en klumpsumma en gång om året med. Dels ifall man ska resa och dels ifall man ska vara ledig då jag som egenanställd måste påkosta ledighet själv.

ceejay
2019-12-01, 14:22
Någon svensk aktiefond, småbolagsfond, globalfond och ett par investmentbolag exempelvis latour, investor och industrivärden. En mindre summa på något mer högrisk du tror på.

sumialic
2019-12-01, 15:20
Någon svensk aktiefond, småbolagsfond, globalfond och ett par investmentbolag exempelvis latour, investor och industrivärden. En mindre summa på något mer högrisk du tror på.

Hur många % avkastning kan man förvänta sig per år?

Finns det någon risk med att lägga pengarna i fonder?

Kan pengarna tas ut när som helst? (kommer användas till husköp när det blir aktuellt).

C.E.J.
2019-12-01, 15:22
Skatta mindre och du får ut ca 3 000 kr mer i månaden som du kan investera istället.

Titta hur sparkalkylen blir, ganska intressant.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Hur är det tänkt att funka, skattar man mindre ett år blir det väl restskatt året därpå? I så fall, hur tänkte du att man skulle säkra att inte göra förlust fram till april (eller när nu restskatten ska in)

Vad har länken med detta upplägg att göra? Länken verkar handla om ränta-på-ränta, medan du talar om att låna från staten i hopp om att göra vinst på en kortsiktig placering.

Fredrik S
2019-12-01, 16:42
För ett tag sedan så föreslog jag för min sambo att jag skulle bli hemmaman. Det jag tjänar på mitt nuvarande jobb skulle hon enkelt kunna ge mig i veckopeng. Men det blev avslag. Hon är tydligen rädd att jag super ihjäl mig om jag går hemma sysslolös hela dagarna.

Fast i ekorrhjulet inom överskådlig framtid, således.

Diomedea exulans
2019-12-01, 16:46
För ett tag sedan så föreslog jag för min sambo att jag skulle bli hemmaman. Det jag tjänar på mitt nuvarande jobb skulle hon enkelt kunna ge mig i veckopeng. Men det blev avslag. Hon är tydligen rädd att jag super ihjäl mig om jag går hemma sysslolös hela dagarna.

Fast i ekorrhjulet inom överskådlig framtid, således.

Jag tror du kan manipulera dig till att få bli hemmaman om du spelar dina kort rätt. Börja bygga en riktigt fin altan (eller vad hon nu kan tänkas drömma om att ha hemma) så kanske hon tänker att det skulle vara fantastiskt om du slutade gå till jobbet.

ceejay
2019-12-01, 16:49
Hur många % avkastning kan man förvänta sig per år?

Finns det någon risk med att lägga pengarna i fonder?

Kan pengarna tas ut när som helst? (kommer användas till husköp när det blir aktuellt).

Över längre tid minst 8% iaf. Säkerligen mer.
Det finns alltid en risk.

Ja, köper du via en ISK eller KF så är det bara att sälja och ta ut pengarna.
Ska du köpa hus så bör du inte investera de pengarna som kommer att användas till det.

sumialic
2019-12-01, 17:10
Över längre tid minst 8% iaf. Säkerligen mer.
Det finns alltid en risk.

Ja, köper du via en ISK eller KF så är det bara att sälja och ta ut pengarna.
Ska du köpa hus så bör du inte investera de pengarna som kommer att användas till det.

Har bara 600k så antar allt det kommer att gå till hus. Vet dock inte när husköpet blir. Kan bli nästa år och kan bli om fem.

Men 8% är onekligen bra avkastning.

ceejay
2019-12-01, 17:18
har man husplaner så blir ju liksom prioriteringarna lite annorlunda. Jag har lägenhet och ligger i princip 100% investerad hela tiden.

Fredrik S
2019-12-01, 18:39
Jag tror du kan manipulera dig till att få bli hemmaman om du spelar dina kort rätt. Börja bygga en riktigt fin altan (eller vad hon nu kan tänkas drömma om att ha hemma) så kanske hon tänker att det skulle vara fantastiskt om du slutade gå till jobbet.


Bygga altan faller inte riktigt in under sluta jobba. Då är det nog mindre jobb att masa sig iväg till jobbet, tyvärr.

Wain
2019-12-01, 19:10
Över längre tid minst 8% iaf. Säkerligen mer.
Det finns alltid en risk.

Låter högt, max 7-8 % skall man nog "räkna" med.

FoolsGold
2019-12-01, 21:05
Låter högt, max 7-8 % skall man nog "räkna" med.

Vad jag kunnat läsa mig till har både Stockholmsbörsen och S&P500 haft en genomsnittlig årlig avkastning på ca 9-10% sedan start. Med det sagt finns det långa historiska perioder med negativ avkastning så man ska inte stirra sig blind på t.ex. de senaste 20 åren och utgå ifrån att framtiden kommer se lika bra ut.

Om man då ändå tar 8% som utgångspunkt så kommer ca 2% ätas upp av inflation. Då har man kvar ca 6% realvärdeökning. Till det kommer beskattning på 30% av vinsten vid realisering. (Jag är medveten om att det går att skjuta upp beskattningen och få ut mer av ränta-på-ränta-effekten men förr eller senare ska den betalas.)

Inget av detta bör avskräcka från att investera men kalkylen för när man kan sluta arbeta blir väsentligt annorlunda beroende på de olika procenten. Tiden fram till pension bör ge nog med tid för de flesta att ta del av positiv avkastning. Bara viktigt att justera ner andelen aktier till räntepapper eller liknande efter riskaptit och närhet till pensionsdatumet.

The_RobRoy
2019-12-02, 06:40
Under veckan har jag suttit och av nostalgiskäl tittat igenom gamla bloggar, sådär runt 2005-ish var det en liten hype att leva extremt snålt och investera allt överskott i stabila utdelare med målet att kunna sluta jobba tidigt. Numera kallas det FIRE (financial independent - retire early) och det verkar som det faktiskt är ganska många som lyckades. Sök på petrusko, 4020.se, utdelningsseglaren, kronantillmiljonen osv.

Orginalet på snålfronten är ju miljonär innan 30. Fnissar fortfarande åt hur han gick ner på förenings toalett för att spara toapapper..

Han hade för 12 år sedan: "- Har gått över 300.000 i "nettoförmögenhet" (tillgångar - skulder)."

Och nu idag verkar han ligga närmare 9 MSEK tillsammans med frugan.

http://miljonar.blogspot.com/

Gick riktigt bra för honom, skrev till och med bok på temat som drog in ännu mer pengar. Generellt har ju en monster börsuppgång hjälpt alla dessa personer rätt rejält..

The_RobRoy
2019-12-02, 07:21
Jag har svarat i liknande trådar tidigare, svaret är nog fortfarande detsamma. Förr var jag en disciplinerad sparare, hade en bra lön och höll nere kostnaderna. Dessa pengar jag sparade tidigt har växt fantastiskt fint på börsen över alla dessa år. Nu har jag bott utomlands länge och har i svenska mått mätt en väldigt hög lön, intresset och motivationen att hålla nere kostnaderna har minskat drastiskt med åren. Jag hade länge ett mål att bli mer eller mindre ekonomiskt fri, men har blivit mer och mer skeptisk rent socialt att inte jobba. Någon gång i framtiden vore det dock kul att driva eget och på så sätt vara "fri".

Jag tror mycket på att vara selektiv i vad man spenderar pengar på. För att förklara lite mer ingående hur jag tänker:

Vad är dom 2-4 viktigaste områdena för mig att lägga pengar på? På dom områdena är jag beredd att spendera pengar, men i övrigt håller jag igen. Jag försöker alltså maximera var pengarna ger mest njutning för mig.

T.ex. har dyra kläder och skor aldrig gett mig särskilt mycket njutning. Alltså köper jag extremt sällan dyra märkeskläder. Jag lägger tillräckligt så jag får funktionella och sköna kläder som ser OK ut. Nu har jag så hög lön att jag inte direkt köper allt på H&M längre, men t.ex. Zara köper jag kläder på, vilket i min bok är billiga kläder. Om i stället kläder är jätteviktigt för dig, kanske det är här du ska unna dig något fint - men sen hålla igen på andra fronter!

Dyra hotell ger mig inte heller särskilt mycket. Jag hade lätt haft råd att bo på fina hotell varje gång vi reser, men så länge jag sover bra på natten och hotellet inte är total risigt, så spar jag hellre pengarna. Ibland gör vi dock undantag ifrån detta.

Bil var något jag prioriterade förr i tiden och var ett av få områden jag la väldigt mycket pengar på. I Sverige njöt jag av att köra en fin bil och det var verkligen värt det för mig. Det har nu istället vänt utomlands, då jag väljer att inte ha bil.

Mat är viktigt för mig, äter mycket dyr mat både hemma, på restauranger där jag bor och när vi reser.

Jag tror alla kan hitta en god ekonomisk balans, där man prioriterar sina eller sin familjs pengar efter vad som ger mest lycka per spenderad krona, men samtidigt lägger undan en mindre eller större slant (efter ekonomisk förmåga). Många har dålig ekonomi pga köp av saker som man inte blir det minsta gladare av..

Wain
2019-12-02, 09:38
Till det kommer beskattning på 30% av vinsten vid realisering.


Nej, de flesta väljer i dagsläget att investera via ISK eller KF.

wintersnowdrift
2019-12-02, 12:03
Jag har svarat i liknande trådar tidigare, svaret är nog fortfarande detsamma. Förr var jag en disciplinerad sparare, hade en bra lön och höll nere kostnaderna. Dessa pengar jag sparade tidigt har växt fantastiskt fint på börsen över alla dessa år. Nu har jag bott utomlands länge och har i svenska mått mätt en väldigt hög lön, intresset och motivationen att hålla nere kostnaderna har minskat drastiskt med åren. Jag hade länge ett mål att bli mer eller mindre ekonomiskt fri, men har blivit mer och mer skeptisk rent socialt att inte jobba. Någon gång i framtiden vore det dock kul att driva eget och på så sätt vara "fri".

Jag tror mycket på att vara selektiv i vad man spenderar pengar på. För att förklara lite mer ingående hur jag tänker:

Vad är dom 2-4 viktigaste områdena för mig att lägga pengar på? På dom områdena är jag beredd att spendera pengar, men i övrigt håller jag igen. Jag försöker alltså maximera var pengarna ger mest njutning för mig.

T.ex. har dyra kläder och skor aldrig gett mig särskilt mycket njutning. Alltså köper jag extremt sällan dyra märkeskläder. Jag lägger tillräckligt så jag får funktionella och sköna kläder som ser OK ut. Nu har jag så hög lön att jag inte direkt köper allt på H&M längre, men t.ex. Zara köper jag kläder på, vilket i min bok är billiga kläder. Om i stället kläder är jätteviktigt för dig, kanske det är här du ska unna dig något fint - men sen hålla igen på andra fronter!

Dyra hotell ger mig inte heller särskilt mycket. Jag hade lätt haft råd att bo på fina hotell varje gång vi reser, men så länge jag sover bra på natten och hotellet inte är total risigt, så spar jag hellre pengarna. Ibland gör vi dock undantag ifrån detta.

Bil var något jag prioriterade förr i tiden och var ett av få områden jag la väldigt mycket pengar på. I Sverige njöt jag av att köra en fin bil och det var verkligen värt det för mig. Det har nu istället vänt utomlands, då jag väljer att inte ha bil.

Mat är viktigt för mig, äter mycket dyr mat både hemma, på restauranger där jag bor och när vi reser.

Jag tror alla kan hitta en god ekonomisk balans, där man prioriterar sina eller sin familjs pengar efter vad som ger mest lycka per spenderad krona, men samtidigt lägger undan en mindre eller större slant (efter ekonomisk förmåga). Många har dålig ekonomi pga köp av saker som man inte blir det minsta gladare av..

Typ exakt så här tänker jag också. Eller försöker tänka, spenderar fortfarande lite väl mycket pengar på "onödiga" saker men vad det gäller t.ex. resor och mat tänker jag som du. Tittar sällan på prislappen när jag handlar mat och köper kött och ägg från våra grannar vilket är dyrare än i butik men av så mycket högre kvalitet. Har gjort ett antal dyra resor men det är definitivt värt det sett till njutningen per krona. Skulle aldrig välja att leva snålt för att kunna bli ekonomiskt oberoende i framtiden. Jag kan ju dö knall och fall imorgon liksom, och satsar hellre på en vardag som jag trivs med.

Det här med att inte jobba är inte direkt något som passar mig heller. Testade under föräldraledigheten och blev närapå deprimerad efter 8 månader hemma. Jag behöver yttre stimuli för att kunna och vilja prestera - det är liksom inte tillräckligt att läsa böcker eller kurser bara för mitt eget höga nöjes skull. Jag gillar att se resultat av mina ansträngningar och har dessutom ett roligt jobb som jag trivs med. Har däremot tankar på att starta eget ihop med min man vilket jag tror skulle kunna bli grymt (och man skulle slippa alla mindre kompetenta kollegor som man får dras med på en regular arbetsplats ;) ).

Sen sparar jag absolut, men inget fancy eller supergenomtänkt utan har en räntefond och ett ISK-konto med blandade aktiefonder där jag sätter ett antal tusenlappar varje månad. Sparar även till dottern.

FoolsGold
2019-12-02, 15:44
Nej, de flesta väljer i dagsläget att investera via ISK eller KF.

I stand corrected. Har inte bott i Sverige på ett tag och hade inte koll på de olika alternativen. Ser att rådande schablonskatt för ISK och KF i 2019 är 0,453%.

ceejay
2019-12-02, 19:08
I stand corrected. Har inte bott i Sverige på ett tag och hade inte koll på de olika alternativen. Ser att rådande schablonskatt för ISK och KF i 2019 är 0,453%.

Nästa år har jag för mig att densänks till 0,375

Ahlnold
2019-12-02, 19:45
Jag lägger undan ganska mycket pengar. Men jag har ingen tanke på att sluta jobba, det är inget jag skulle må bra av. Däremot jobba mindre vore ju guld. Så om man kan gå ner i tid när man är 40-50 vore ju inte fel. Jag skulle kunna gå ner i tid nu, men då har jag lika mycket inkomst som bidragspatrasket fast jag jobbar.

mattilainen
2019-12-03, 14:01
Vet inte vad jag ska investera i. Har massa pengar liggandes. Brände 150k på kryptovalutor för 1½ år sedan. Svider fortfarande lite.

Ganska skönt att få tillbaka en klumpsumma en gång om året med. Dels ifall man ska resa och dels ifall man ska vara ledig då jag som egenanställd måste påkosta ledighet själv.


Hur många % avkastning kan man förvänta sig per år?

Finns det någon risk med att lägga pengarna i fonder?

Kan pengarna tas ut när som helst? (kommer användas till husköp när det blir aktuellt).
Jag har också förlorat pengar, men då i enskilda aktier, ca 100 000 tror jag på ett ungefär. Jag vet hur det känns men försöker tänka att skulle det inte ha hänt skulle jag högst troligt förlora ännu mer pengar senare då jag inte hade något risktänk just då. Trodde att bara för ett bolag går bra så kommer det gå bra, så är det inte. Ett bolag kan gå riktigt bra men om efterfrågan på aktier inte finns så går kursen ner.. Oviljan att sälja och "förlora" pengar fanns inte vilket gjorde att jag förlorade 90 000 till haha

Klumpsumman är ju pengar som du ligger ute med, varför inte bara räkna ut vad du behöver skatta och ta ut detta månadsvis och antingen lägga på ett konto som du inte rör, vilket ger dig exakt samma summa att leka med eller investerar det månadsvis.

Mitt tips är att investera långsiktigt i billiga fonder, inga aktiva fonder. Öppna konto på avanza eller nordnet och köp t.ex. deras avanza global som kostar 0.11 % tror jag, låt oss säga 85 % av din investering och en mindre andel avanza zero, kanske 10 -15 % till att börja med. Eller följ någon som visar sin portfölj, t.ex. rika tillsammans på nybörjar portföljen eller barnportföljen (tycker denna är bäst).

När man sparar långsiktigt och månadssparar så får du en större riskspridning då du köper in dig lite hela tiden och på så vis får en säkrare investering. Över 10 år har börsen sedan 1945 aldrig gått minut. Tror att säkerheten att man ska gå plus är ca 99.8 % på 10 års perioder. Dock kommer börsen gå ner, frågan är bara när och ingen vet när, därför är det onödigt att spekulera eller försöka "tima" marknaden. Gå in med investering och månadsspara så är du så säker du kan bli.

Självklart kan man förlora pengar. Det viktigaste är när man är investerad är att INTE röra pengarna bara för värdet minskar. Det är då man ska sitta still eller till och med gå in med mer, precis som man gör vid månadssparande.

Säg att du köper en globalfond som äger delar i 1500 största bolagen i världen. Att alla dessa bolag ska gå i konkurs samtidigt gör att du förlorar alla din pengar, hur stor sannolikhet är detta? Högst troligt noll. Då står vi inför värre tider än att vi förlorar ett par hundra tusen.. Högst troligt är att en andel går dåligt, vissa riktigt dåligt, en annan del går bra, vissa riktigt bra, där emellan går resten med lite vinst och lite förlust där genomsnittet visar oftast en avkastning på 6 - 8 % per år. Ena året kanske börsen går 55 % upp medan nästa år gå ner 49 % och sedan upp 15 % och ner 25 %. Det är ingen spikrak resa med 8 % per år varje år, utan i snitt över en längre tidsperiod kommer vara detta. Därför får man gå ur när man får kalla fötter.

Om du är helt ointresserad och inte orkar ta tag i detta själv så finns det enkla lösningar som t.ex Lysa. Dock ska man vara medveten om att de gör precis det jag sagt. Du investerar hos dom och de köper billiga indexfonder utan att du behöver bry dig. Dock tar de en liten avgift för detta, tror det kan ligga på ca 0.2 - 0.3 %, det är det värt om man vet med sig att man inte kommer ta tag i det själv. Gör du det själv kanske du får ett genomsnitt på 0.2 - 0.4 % i kostnader för dina fonder medan genom Lysa blir det således kanske 0.4 - 0.7 %
Detta blir en skillnad under åren så klart men att välja att inte investera alls och enbart spara på vanligt sparkonto med inflation eller att betala lite mer och slippa bry sig så skulle jag valt det senare.


Hur är det tänkt att funka, skattar man mindre ett år blir det väl restskatt året därpå? I så fall, hur tänkte du att man skulle säkra att inte göra förlust fram till april (eller när nu restskatten ska in)

Vad har länken med detta upplägg att göra? Länken verkar handla om ränta-på-ränta, medan du talar om att låna från staten i hopp om att göra vinst på en kortsiktig placering.
Förstår inte varför du drar in restskatt. Han skriver att han får tillbaka 35 000 kr varje år i skatteåterbäring. Det är bara att ta reda på vad han behöver skatta för att få ut +-0 kr per år istället och således få ut dessa pengar månadsvis istället för att få ut det en gång per år. Det är fortfarande hans pengar som han skattat för mycket för året innan. Han kommer inte få någon restskatt så länge han inte skattar mindre än vad han måste.

sumialic
2019-12-03, 14:33
Tack för långt och bra svar!

Jag vet exakt hur mycket jag ska skatta så vore inga problem att lägga undan månadsvis. Faktum är att pengarna redan ligger på mitt konto. De är inte inbetalda till någon myndighet. De ligger däremot som en klump tillsammans med det som är undanlagt till skatt och sedan har jag själv valt att inte separera denna klump förrän jag skattar (en gång om året).

Via avanza och de bolag du rekommenderade mig, kan man investera i euro? För jag äger bara euro och vet inte om det är en bra idé att växla till svenska.

Vet inte om jag ska avvakta heller för är så mycket snack om att ekonomin rasar nästa år. Gör den det och bostadspriserna faller kommer allt att gå till detta.

Wain
2019-12-03, 14:58
Över 10 år har börsen sedan 1945 aldrig gått minut. Tror att säkerheten att man ska gå plus är ca 99.8 % på 10 års perioder.

https://tradevenue.se/sites/default/files/styles/content-media-full/public/media-files/langsiktighet_aktier.png?itok=f1Jd3eDo

Sedan är historiska resultat inte samma som framtida "säkerhet"

Macroman
2019-12-03, 15:10
Vad jag kunnat läsa mig till har både Stockholmsbörsen och S&P500 haft en genomsnittlig årlig avkastning på ca 9-10% sedan start.

Nej, Sthlmsbörsens snitt ligger på 7 % sedan start.

FoolsGold
2019-12-03, 16:08
Nej, Sthlmsbörsens snitt ligger på 7 % sedan start.

Ok, är det inklusive utdelningar och var hittar du infon? Jag tyckte det var klurigt att hitta bra källor.

Xtreme-G
2019-12-03, 17:01
Ingen tycks ju räkna med inflation längre bara för att den varit låg under senaste år. Då antar plötsligt folk att de ska få den historiska snittavkastningen nästintill skattefritt och utan inflation i framtiden.

https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/

mattilainen
2019-12-03, 19:36
Tack för långt och bra svar!

Jag vet exakt hur mycket jag ska skatta så vore inga problem att lägga undan månadsvis. Faktum är att pengarna redan ligger på mitt konto. De är inte inbetalda till någon myndighet. De ligger däremot som en klump tillsammans med det som är undanlagt till skatt och sedan har jag själv valt att inte separera denna klump förrän jag skattar (en gång om året).

Via avanza och de bolag du rekommenderade mig, kan man investera i euro? För jag äger bara euro och vet inte om det är en bra idé att växla till svenska.

Vet inte om jag ska avvakta heller för är så mycket snack om att ekonomin rasar nästa år. Gör den det och bostadspriserna faller kommer allt att gå till detta.
Att avvakta att investera för att vänta på lägre nivåer är något som forskats på. Det har varit folk som sagt att börsen kommer rasa vilken dag som helst från speciellt 2015.. Skulle man då valt att gå ur med sin investering så skulle man missat en uppgång på 28.15 %

För att komma med något belägg så handlar det om att stå utanför marknaden så förlorar man i snitt 1.56 % avkastning genom att försöka "tima marknaden".

Referens:
Over 1991–2004, equity fund investor timing decisions reduce fund investor average returns by 1.56% annually.

https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1047&context=cbafacpub&sei-redir=1&referer=https%3A%2F%2Fscholar.google.com%2Fscholar %3Fhl%3Den%26q%3Dfriesen%2Bsapp%26btnG%3D%26as_sdt %3D1%252C33%26as_sdtp%3D#search=%22friesen%20sapp% 22

Jag kan inte svara angående Euro då jag inte är insatt. Skriv till kundtjänsten och fråga hur du kan gå till väga i någon av hemsidorna.

Om du har tänk att använda dina sparade pengar inom 3 år tycker jag inte man ska ha det investerat alls, faktiskt. Tänkte på när du skrev om husköp. Jag tycker en minsta tidshorisont ska vara 5 år men helst minst 10 år för att vara så säker som möjligt.

https://tradevenue.se/sites/default/files/styles/content-media-full/public/media-files/langsiktighet_aktier.png?itok=f1Jd3eDo

Sedan är historiska resultat inte samma som framtida "säkerhet"
Så klart, annars skulle alla varit stenrika. Det ända som är säkert är att desto länge sparhorisont, desto högre säkerhet är det att gå plus.

Starke75an
2019-12-03, 19:52
Nu är skälva sparande bara en del av upplägget. Den andra är användandet av pengarna, och få de att räcka till.

Att ha betalat av sitt boende är nog bra. Och att bostaden är billig att bo i.

Gregow
2019-12-03, 20:14
Ingen tycks ju räkna med inflation längre bara för att den varit låg under senaste år. Då antar plötsligt folk att de ska få den historiska snittavkastningen nästintill skattefritt och utan inflation i framtiden.

https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/
Bra poäng. Jag skulle dock vilja mena att inflationen inte alls varit låg, utan att snarare att den inte synts.

Ett väldigt enkelt argument för att det är så är att pengar har blivit allt billigare. Det har måhända inte synts i generella prisökningar (eller snarare, på det viset inflationen brukar räknas, vilket ju är ren galenskap).

Det är i min mening en skrämmande utveckling. Vanligt bondförnuft säger liksom att om man lånar jävligt mycket pengar kommer det bli svårt att betala tillbaka. Om då ekonomin hålls upp av lån, då blir det problem på samhällsnivå.

Armed Dingo
2019-12-03, 23:15
Bra poäng. Jag skulle dock vilja mena att inflationen inte alls varit låg, utan att snarare att den inte synts.

Ett väldigt enkelt argument för att det är så är att pengar har blivit allt billigare. Det har måhända inte synts i generella prisökningar (eller snarare, på det viset inflationen brukar räknas, vilket ju är ren galenskap).

Det är i min mening en skrämmande utveckling. Vanligt bondförnuft säger liksom att om man lånar jävligt mycket pengar kommer det bli svårt att betala tillbaka. Om då ekonomin hålls upp av lån, då blir det problem på samhällsnivå.

Men precis så. Vad som skett med bostadsmarknaden av den vansinniga räntan är oförlåtligt egentigen. Och om nu inflationen inte ökat som RB hävdar, varför kan jag bafa köpa en 1a när jag fick en 2a/3a för samma pengar för bara 10 år sedan? Är det inte inflation?

mattilainen
2019-12-03, 23:42
Nu är skälva sparande bara en del av upplägget. Den andra är användandet av pengarna, och få de att räcka till.

Att ha betalat av sitt boende är nog bra. Och att bostaden är billig att bo i.

Tycker absolut det handlar mycket om utgifterna och därför måste ha en bra koll på detta. Men oavsett om man har 200 000 kr i utgifter per år eller 500 000 kr så påverkar ju bara detta hur mycket pengar man måste spara ihop för kunna leva på avkastningen.

Att ha hela sitt boende betalt tycker jag är slöseri med pengar. Jag kan tänka mig ammortera ner till 50 % men inte mer, då kan jag istället investera pengarna och få betydligt mer avkastning på det än att satsa på att betala av boendet på kanske 1 - 3 miljoner. Skulle detta varit investerat skulle jag gått med betydligt mer vinst än om jag hade valt att betala av resterande 50 %

Gregow
2019-12-03, 23:44
Men precis så. Vad som skett med bostadsmarknaden av den vansinniga räntan är oförlåtligt egentigen. Och om nu inflationen inte ökat som RB hävdar, varför kan jag bafa köpa en 1a när jag fick en 2a/3a för samma pengar för bara 10 år sedan? Är det inte inflation?
Nämen, det är såklart inte inflation eftersom det bara gäller en enskild marknad med kraftiga prisökningar. Då räknas det inte. Det måste därför tas bort ur beräkningen.

Ungefär så funkar dessa inflationsberäkningar.

Så länge det bara är bostadsmarknaden som ser dessa prisökningar är det ju lätt att snacka bort. Och vem klagar när man kan bli miljonär på bostadskarriär?

Samtidigt kan jag tycka det är lite intressant att vi börjar se prisökningar på andra håll. Hemelektronik är nog det mest tydliga exemplet. Trots ökade priser fortsätter konsumtionen.

Vad det betyder för de flesta är att den reella lönen minskar eller står stilla samtidigt som varorna blir dyrare, men på något vis har folk ändå råd med lyxkonsumtion.

Är det att folk har så jäkla goda marginaler eller har det ett samband med reklamkampanjer som "låna like it's 2019"?

Nu raljerar jag en smula men faktum kvarstår. Det finns inget sätt på vilket billiga pengar inte innebär inflation. Själva definitionen av inflation är att penningmängden ökar. Sen om det syns i statistiken är irrelevant.

Marknaden rättar dock alltid till sig förr eller senare. Den här gången lär det göra så jävla ont i röven för många.

agazza
2019-12-04, 07:12
Tror börsen kommer avkasta mer och mer pga populationstillväxt.

Sen har vi bagateller med ökande innovationstakt och automatisering.

Det enda jag ser som skulle kunna störa är någon form av systemkollaps likt MR.robot. Men nu lever vi i verkligheten och inte i en serie.

Men det hade varit lite intressant att byta ut det monetära systemet mot ett nytt folkstyrt likt bitcointanken. Men man skulle ändå snart va tillbaka med oligopol och 1 procentare.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Kimball
2019-12-04, 07:40
Nämen, det är såklart inte inflation eftersom det bara gäller en enskild marknad med kraftiga prisökningar. Då räknas det inte. Det måste därför tas bort ur beräkningen.

Ungefär så funkar dessa inflationsberäkningar.

Så länge det bara är bostadsmarknaden som ser dessa prisökningar är det ju lätt att snacka bort. Och vem klagar när man kan bli miljonär på bostadskarriär?

Samtidigt kan jag tycka det är lite intressant att vi börjar se prisökningar på andra håll. Hemelektronik är nog det mest tydliga exemplet. Trots ökade priser fortsätter konsumtionen.

Vad det betyder för de flesta är att den reella lönen minskar eller står stilla samtidigt som varorna blir dyrare, men på något vis har folk ändå råd med lyxkonsumtion.

Är det att folk har så jäkla goda marginaler eller har det ett samband med reklamkampanjer som "låna like it's 2019"?

Nu raljerar jag en smula men faktum kvarstår. Det finns inget sätt på vilket billiga pengar inte innebär inflation. Själva definitionen av inflation är att penningmängden ökar. Sen om det syns i statistiken är irrelevant.

Marknaden rättar dock alltid till sig förr eller senare. Den här gången lär det göra så jävla ont i röven för många.

Nu blottar jag kanske min okunskap men beror inte just det till stor del på den ständigt försvagade kronan?

agazza
2019-12-04, 08:27
Nu blottar jag kanske min okunskap men beror inte just det till stor del på den ständigt försvagade kronan?Dom går inte hand i hand. Kronan är ner mellan 12 och 18 procent beroende på hur du mäter men nätavgifter, prispåslag, skatter, prisjusteringar har dragit iväg runt 25-30% och dessutom flera gånger senaste åren.

BNP per capita är mest intressant att kolla på för det har fipplats så mycket gällande BNP och inflationsmätningarna i över 10 år

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Ladugårdsdörr
2019-12-04, 08:59
Är det att folk har så jäkla goda marginaler eller har det ett samband med reklamkampanjer som "låna like it's 2019"?

Nu drar jag lite ur röven men jag vill minnas en undersökning där man sökte ett samband mellan inkomst och konsumtion. Slutsatsen var att det är bara hos den tiondel med lägst inkomst och den tiondel med högst inkomst man kunde se samband. De med lägst inkomst tjänar helt enkelt väldigt lite och kan inte ens få lån. De med högst inkomst tjänar så mycket att de kan ägna sig åt konsumtion som helt enkelt inte är möjlig för övriga grupper.
De övriga, dvs. inte de med högst eller lägst inkomst, verkade helt enkelt välja sin konsumtionsnivå och sedan finansiera med lån/storlek på sparande.

Konsumtionsmönster är förövrigt väldigt intressant - speciellt skiftet de senaste 20-25 åren där "idealet" har gått från arbetarklass med lite extra (svensktillverkad bil, villa med ett rum till varje barn, kanske en liten båt med 10-hästars utombordare och Aqcua Limone-tröja) till något som i det närmaste kan ses som övre medelklass med tyska premiumbilar, dyra semestrar, vinterjacka för 10lök, exklusiv hemelektronik osv.

Läskeblask
2019-12-04, 11:59
Är det så i Sverige att man kan ta huslån som man aldrig lyckas betala under sin livstid,? Altså typ 50 års lån eller liknande?

Grejen är den att förr så var man tvungen att gå efter sin ekonomi nu så kan du med några klick ta lån för bil, resor, tv ja vad som helst. Inte undra på att folk kör sin ekonomi i botten pga ren dumhet

Xtreme-G
2019-12-04, 12:02
Tror börsen kommer avkasta mer och mer pga populationstillväxt.

Sen har vi bagateller med ökande innovationstakt och automatisering.


Födelsetalen är ju jättelåga i många "västländer" samt Kina, men även Indien har kommit ner lågt. Afrika har en del att ta ikapp, annars är det mest pga åldrande befolkning vi blir fler. Då hänger det som jag ser det på AI och automatisering som du nämner.

Wain
2019-12-04, 12:56
Är det så i Sverige att man kan ta huslån som man aldrig lyckas betala under sin livstid,? Altså typ 50 års lån eller liknande?

Grejen är den att förr så var man tvungen att gå efter sin ekonomi nu så kan du med några klick ta lån för bil, resor, tv ja vad som helst. Inte undra på att folk kör sin ekonomi i botten pga ren dumhet

Jupp. Under 50% lån behöver du inte amortera öht (om inte lånet är större än en viss summa baserat på din lön).

StarkaUlf
2019-12-04, 13:01
Är det så i Sverige att man kan ta huslån som man aldrig lyckas betala under sin livstid,? Altså typ 50 års lån eller liknande?

Grejen är den att förr så var man tvungen att gå efter sin ekonomi nu så kan du med några klick ta lån för bil, resor, tv ja vad som helst. Inte undra på att folk kör sin ekonomi i botten pga ren dumhet

Man måste ju så klart unna sig den nyaste bilen, nybygge, ny skoter varje år, några resor och ny tv varje år :) Annars lever man väl inte?

Grahn
2019-12-04, 13:13
Man måste ju så klart unna sig den nyaste bilen, nybygge, ny skoter varje år, några resor och ny tv varje år :) Annars lever man väl inte?

För DET är man värd!

StarkaUlf
2019-12-04, 13:15
För DET är man värd!

:laugh: :thumbup:

Läskeblask
2019-12-04, 13:23
Man måste ju så klart unna sig den nyaste bilen, nybygge, ny skoter varje år, några resor och ny tv varje år :) Annars lever man väl inte?

Man märker en tydlig skillnad +60 åringar vs 30 åringar. Gamlingarna köper det de har råd med och har levt ett liv som baserat sig på deras inkomst medan ungdomar tar lån som är över deras betalningsförmåga. Det finns fan 80 åringar som kört med samma bil som inte har en repa i 80 års tid .Du klarar dig länge med credit och snabblån även om det skiter sig i nåt skede.

mattilainen
2019-12-04, 13:29
Nu skämtar vi att folk tänker som StarkaUlf säger, men det är ju faktiskt så. I en undersökning av SBAB så har ungefär 20 % av svenskarna under 10 000 kr på kontot. För mig är detta HELT sjukt. Inte lika dåligt som i USA, där 46 % av alla inte hade råd med en oförutsägbar utgift på 300 dollar utan att ta lån eller sälja något..

Jag har många i min närhet, både inom arbetet och kompiskretsen som lever precis som StarkaUlf skriver. De sparar kanske ihop pengar och så fort de kommit upp i en summa de behöver så åker de t.ex. utomlands och spenderar allt eller sitter på blocket och letar efter något att köpa. Inget planerat köp, utan ofta ett impulsköp som man använder enstaka gånger eller inte alls. De använder ofta argumentet att man måste leva här och nu etc etc. De säger att de inte bryr sig om pengar men lever sitt liv runt att jobba 40 timmar i veckan på ett jobb de hatar.

Edit
Kom på ännu en intressant grej som jag inte verkar vara ensam om att tänka på. Många använder ordet lönehelg, speciellt i festsyfte eller handel. Jag har aldrig förstått mig på detta tills jag fick reda på siffrorna ovan. När jag börjat fundera på detta så blir jag förvånad, menar folk att bara för det är lönehelg så går fler ut och festar? Ja så är det ju det vet vi alla men hur kan det vara så? Menar folk att dom inte har råd att festa lika mycket sista helgen innan löning? För mig är detta helt sjukt och något jag aldrig förstått mig på. Kanske för jag är bättre på min privatekonomi än dessa personer eller för något annat? Det är därför jag tycker det är så viktigt att ha pengar, just att kunna göra precis det man vill NÄR man vill göra det utan att behöva vänta på nästkommande lön.. De i min närhet som lever så här har genomsnittslöner men spenderar pengarna fel.

Läskeblask
2019-12-04, 13:49
Oerhört många lever från lön till lön fastän de snålar. Singelföräldrar, barnfamiljer med dålig inkomst ja det finns faktiskt många som helt inkelt inte klarar av att spara. Ingen vill skippa månadens enda nöje, biobesöket under lönehelgen för att spara 1000 spänn i månaden. Dom flesta borde endå ha möjlighet att spara helt klart

mattilainen
2019-12-04, 13:59
Oerhört många lever från lön till lön fastän de snålar. Singelföräldrar, barnfamiljer med dålig inkomst ja det finns faktiskt många som helt inkelt inte klarar av att spara. Ingen vill skippa månadens enda nöje, biobesöket under lönehelgen för att spara 1000 spänn i månaden. Dom flesta borde endå ha möjlighet att spara helt klart

ja, jag vet att många gör det men de allra flesta har en genomsnittlig lön, säg runt 25 - 27 000 kr i månaden. Kan man inte göra något om inkomsten så kan man göra något åt utgifterna. Nu vill jag poängtera att jag menar absolut inte personer som t.ex. är långtidssjukskrivna eller fattiga pensionärer eller ensamstående förälder med 5 barn etc. Jag pratar om de allra flesta 18 - 30 åringar.. Jag tror att vi har ett problem i dagens samhälle där vi inte ska eller får prata om pengar. Jag är väldigt öppen och har inga problem att fråga "vad tjänar du?", vissa svarar utan att bry sig, vissa vill absolut inte svara, vissa svarar men blir ställda och lite irriterade etc. Detta kan till och med vara personer man jobbar med som man ändå tjänar lika mycket som. Det är mer accepterat att fråga och prata om sex med sin partner vid en middagsbjudning än om pengar. Detta är helt sjukt.

Många skyller på att det är ointressant men det är klart man inte vill prata om pengar om man vet med sig att man inte har koll på det.

Att många inte har råd att spara tror jag bara är total bullshit. Du kan ta abonnemang efter abonnemang och betala dessa utan besvär men att lägga undan 500 - 1000 kr på ett konto och sen INTE röra det, det är svårt. Har vänner som sitter på Netflix, HBO, Viasat och Cmore-abonnemang samtidigt som de betalar 500 - 1000 kr i digitalbox. För mig är det helt idiotiskt, du kan omöjligtvis använda allt detta samtidigt och helt onödigt. Sedan sitter samma person på två telefonabonnemang för att de ville ha den nya mobilen innan avbetalningen var färdigbetald och detta kostar minst 1200 kr i månaden. DETTA har de råd med men inte att spara 500 kr i månaden.

Det jag vill komma fram till är att kan man inte spara någonting alls så bör man bli ännu mer intresserad över vart pengarna går för något gör man fel.

Hur tänker ni? Hur förhåller sig era bekanta till pengar?

ceejay
2019-12-04, 16:00
Flera i min familj är okej iaf med pengar, stor del till att pappa är och har varit duktig själv med investeringar och sparande och uppmanat oss.

KlopFer
2019-12-04, 16:43
Hade en bra plan för att sluta jobba. Sedan träffa jag sambo. Fick barn och imorgon köper hus. Planen är numera framskjuten några år. Men jag är desto lyckligare nu än när det bara var jag och mina pengar.

mangs
2019-12-05, 12:03
ja, jag vet att många gör det men de allra flesta har en genomsnittlig lön, säg runt 25 - 27 000 kr i månaden. Kan man inte göra något om inkomsten så kan man göra något åt utgifterna. Nu vill jag poängtera att jag menar absolut inte personer som t.ex. är långtidssjukskrivna eller fattiga pensionärer eller ensamstående förälder med 5 barn etc. Jag pratar om de allra flesta 18 - 30 åringar.. Jag tror att vi har ett problem i dagens samhälle där vi inte ska eller får prata om pengar. Jag är väldigt öppen och har inga problem att fråga "vad tjänar du?", vissa svarar utan att bry sig, vissa vill absolut inte svara, vissa svarar men blir ställda och lite irriterade etc. Detta kan till och med vara personer man jobbar med som man ändå tjänar lika mycket som. Det är mer accepterat att fråga och prata om sex med sin partner vid en middagsbjudning än om pengar. Detta är helt sjukt.

Många skyller på att det är ointressant men det är klart man inte vill prata om pengar om man vet med sig att man inte har koll på det.

Att många inte har råd att spara tror jag bara är total bullshit. Du kan ta abonnemang efter abonnemang och betala dessa utan besvär men att lägga undan 500 - 1000 kr på ett konto och sen INTE röra det, det är svårt. Har vänner som sitter på Netflix, HBO, Viasat och Cmore-abonnemang samtidigt som de betalar 500 - 1000 kr i digitalbox. För mig är det helt idiotiskt, du kan omöjligtvis använda allt detta samtidigt och helt onödigt. Sedan sitter samma person på två telefonabonnemang för att de ville ha den nya mobilen innan avbetalningen var färdigbetald och detta kostar minst 1200 kr i månaden. DETTA har de råd med men inte att spara 500 kr i månaden.

Det jag vill komma fram till är att kan man inte spara någonting alls så bör man bli ännu mer intresserad över vart pengarna går för något gör man fel.

Hur tänker ni? Hur förhåller sig era bekanta till pengar?

Det är inget nytt att många är kortsiktiga och antingen saknar förmågan att inse hur annorlunda deras liv kunnat vara bara genom en liten justering på kursen. Fokus ligger istället på omedelbar tillfredställlse och detta beteende har bara blivit mer frekvent med tiden då hela konsumptionssamhället idag snarare bygger på att njut idag, betala (mer) senare. Detta i kombination med sociala medier som verkligen triggar nerven att eftersom alla andra har ditten och datten så förtjänar ju även jag det. Detta oavsett om det gäller, ekonomi, träning eller utseende.


Precis som du är inne på har de allra flesta människor ett antal onödiga utgifter och det är väl främst där man skall börja om det inte är så att dessa resulterar i någon livskvalité-sänkning. I fall där personen i fråga redan har en buffert och ett kontinuerligt sparande i lagom storlek är detta inte lika viktigt men oftast är det ju de personer som faktiskt börjar bry sig som är duktigast på att kapa utgifter.

Jag tycker mig ofta se hur många välje ratt unna sig både det ena och det andra. Självklart skall man kunna unna sig lite saker som är betydelsefulla för individen men det är inte en mänsklig rättighet att kunna äta ute på restaurang på veckobasis, dagliga fikor ute där en Latte med kaka kostar mer än en normal lunch, bo nybyggt, leasa ny bil, ha alla abonnemang och så då alla dessa ständiga reso bara för att "alla andra" gör det...

Har du det gott ställt kan allt detta ovan vara ok om än slösaktigt men om du sitter utan sparande finns det mycket av detta ovan där du markant skulle kunna reducera kostnaden och skapa ett mer sunt konsumtionsmönster.

Å andra sidan, det får inte gå för långt åt andra hållet heller där man konsekvent håller igen på alla kostnader i hopp om att en vacker dag snålat sig till ekonomisk oberoende.

Jag har själv konsekvent levt ekonomiskt under hela mitt liv eftersom det är det jag tog med mig hemifrån. Det har känts och känns fortfarande bra men det är för att jag när jag sparat ihop grundplåten mot framtiden faktiskt släppte på handbromsen och välkomnade en sund konsumtion och inte begränsade mitt och min familjs liv för att istället uppnå en dröm om att ha totalt oberoende. För mig räcker det att jag har tillräckligt så att jag känner mig trygg och har byggt upp möjligheter. Möjligheten att konsumera vad jag vill, byta jobb, flytta, starta eget, jobba deltid och själv välja när jag vill gå i pension. Detta samtidigt som jag lever och konsumerar på en för mig lagom nivå där jag istället för att ligga i ytterligheterna väljer att sakta men säkert höja min standard och därmed kunna rida längre på en våg av lycka.

Detta är enligt mig mer värt än att bara snåla eller konsumera upp allt sitt sparkapital på sin nästa fix. Lånsiktighet och en hållbar livsstil är enligt mig A och O.

mattilainen
2019-12-05, 13:43
Det är inget nytt att många är kortsiktiga och antingen saknar förmågan att inse hur annorlunda deras liv kunnat vara bara genom en liten justering på kursen. Fokus ligger istället på omedelbar tillfredställlse och detta beteende har bara blivit mer frekvent med tiden då hela konsumptionssamhället idag snarare bygger på att njut idag, betala (mer) senare. Detta i kombination med sociala medier som verkligen triggar nerven att eftersom alla andra har ditten och datten så förtjänar ju även jag det. Detta oavsett om det gäller, ekonomi, träning eller utseende.


Precis som du är inne på har de allra flesta människor ett antal onödiga utgifter och det är väl främst där man skall börja om det inte är så att dessa resulterar i någon livskvalité-sänkning. I fall där personen i fråga redan har en buffert och ett kontinuerligt sparande i lagom storlek är detta inte lika viktigt men oftast är det ju de personer som faktiskt börjar bry sig som är duktigast på att kapa utgifter.

Jag tycker mig ofta se hur många välje ratt unna sig både det ena och det andra. Självklart skall man kunna unna sig lite saker som är betydelsefulla för individen men det är inte en mänsklig rättighet att kunna äta ute på restaurang på veckobasis, dagliga fikor ute där en Latte med kaka kostar mer än en normal lunch, bo nybyggt, leasa ny bil, ha alla abonnemang och så då alla dessa ständiga reso bara för att "alla andra" gör det...

Har du det gott ställt kan allt detta ovan vara ok om än slösaktigt men om du sitter utan sparande finns det mycket av detta ovan där du markant skulle kunna reducera kostnaden och skapa ett mer sunt konsumtionsmönster.

Å andra sidan, det får inte gå för långt åt andra hållet heller där man konsekvent håller igen på alla kostnader i hopp om att en vacker dag snålat sig till ekonomisk oberoende.

Jag har själv konsekvent levt ekonomiskt under hela mitt liv eftersom det är det jag tog med mig hemifrån. Det har känts och känns fortfarande bra men det är för att jag när jag sparat ihop grundplåten mot framtiden faktiskt släppte på handbromsen och välkomnade en sund konsumtion och inte begränsade mitt och min familjs liv för att istället uppnå en dröm om att ha totalt oberoende. För mig räcker det att jag har tillräckligt så att jag känner mig trygg och har byggt upp möjligheter. Möjligheten att konsumera vad jag vill, byta jobb, flytta, starta eget, jobba deltid och själv välja när jag vill gå i pension. Detta samtidigt som jag lever och konsumerar på en för mig lagom nivå där jag istället för att ligga i ytterligheterna väljer att sakta men säkert höja min standard och därmed kunna rida längre på en våg av lycka.

Detta är enligt mig mer värt än att bara snåla eller konsumera upp allt sitt sparkapital på sin nästa fix. Lånsiktighet och en hållbar livsstil är enligt mig A och O.

Håller helt med! Många verkar tro bara för att jag sparar mycket pengar varje månad så är jag snål och så är det inte. Jag gör precis det jag vill göra och köper precis det jag vill när jag vill ha det. Jag sparar som jag gör för att kunna göra så! Vill jag köpa en ny dator för 20 000 kr så gör jag det. När jag väl bestämt mig så vill jag helst ha det samma dag. Jag skulle inte vilja ha ett liv där jag hela tiden tänkte att "det skulle jag köpa om jag hade råd" och sedan behöva vänta 6 månader för att kunna spara ihop till det. Detta är min trygghet, precis som du beskriver din. Jag är kanske lite fyrkantig när jag inte förstår hur andra INTE vill ha det så haha Jag skulle aldrig känt mig trygg med lite pengar på kontot. Det jobbiga för mig är att jag tror aldrig jag kommer känna mig nöjd, tyvärr. Jag är rädd för att jag aldrig ska känna mig helt trygg eller känna att jag har "tillräckligt" med pengar. Tillräckligt för vad? Jag är ju inte rik när jag inte kan spendera pengar på vad jag vill utan att tänka och bry mig, så känns det ibland.

Skillnaden från mig och vissa i min närhet är att jag inte är en sån person som behöver köpa en ny bil för att vara nöjd. Jag behöver heller inte ha senaste telefonen eller bästa ljudet till tv:n. Dock lägger jag pengar på det jag gillar, folk tittar extremt konstigt på mig när jag säger att jag har köpt olika Rubiks kuber för flera tusen och att min 3x3 Rubiks kub kostar 600 kr men ingen tittar konstigt på mig om jag skulle sagt att jag köpt en ny Volvo v90. samma sak gäller när jag berättar att jag har en speldator för 25 000 kr eller när jag köper nytt grafikkort för flera tusen men om jag går ut och spenderar 2 000 kr på krogen 4 gånger i veckan så tänker man inte på det.

Jag tror precis som du, att det här med att "vara värd" och "unna sig" drar allt så långt. Nej, har du inte råd att åka till Thailand i år spelar det ingen roll hur mycket du är värd eller att du också ska unna dig, Punkt. En tjej på min facebook hade varit på gymmet för första gången i år och la ut en bild "när man tränat får man unna sig" och hon äter då 3 st wienerbröd och glass. Ibland skulle jag också velat leva i en sån värld.

C.E.J.
2019-12-06, 16:39
Flera i min familj är okej iaf med pengar, stor del till att pappa är och har varit duktig själv med investeringar och sparande och uppmanat oss.

Att vara överklass har nog hjälpt också 🤷*♂️

ceejay
2019-12-06, 16:46
Att vara överklass har nog hjälpt också 🤷*♂️

Lol, du säger det där till en skiftarbetare? ;)

Snubben
2019-12-06, 16:59
I Sverige ses skiftarbetaren som överklass..

blåvitt
2019-12-06, 17:02
I Sverige ses skiftarbetaren som överklass..

100% nonsens

Bärsärk
2019-12-06, 18:10
100% nonsens

Med skifttillägg, övertid och något dubbelpass här och där så tjänar man ju som en läkare.

Starke75an
2019-12-06, 18:55
Med skifttillägg, övertid och något dubbelpass här och där så tjänar man ju som en läkare.

Och dör i förtid.

Nä, skiftarbete är inget att sträva efter. Har erfarenhet från alla typ av skift, och dagtid måndag till fredag är tamefaan bäst.

Starke75an
2019-12-07, 09:10
Men om man kan följa planen och lägga undan större mängd under nått år, kan det vara värt det, men man betalar ett högt pris för skiftarbete.

Bärsärk
2019-12-07, 09:16
Och dör i förtid.

Nä, skiftarbete är inget att sträva efter. Har erfarenhet från alla typ av skift, och dagtid måndag till fredag är tamefaan bäst.

Beror på om du jobbar 3 skift eller inte, två skift är nog inte så farligt. Börja 13:00 sluta 21:00 och vara i säng hemma 22:00.

Men ja graveyard är ju inte speciellt trevligt.

ceejay
2019-12-07, 12:09
Med skifttillägg, övertid och något dubbelpass här och där så tjänar man ju som en läkare.

Lol. En fejkläkare i ett ghetto i Indien kanske.

C.E.J.
2019-12-07, 14:37
Lol, du säger det där till en skiftarbetare? ;)

Tänkte på päronen.

rooz
2019-12-07, 15:16
Tänkte på päronen.

Man blir inte överklass för man tjänat lite deg på investeringar. Pengar medför inte klass per automatik. (Inget om CJ's föräldrar, utan i stort.)

FoolsGold
2019-12-09, 13:12
Ok åter till topic. :)

En traditionell uträkning av hur mycket man behöver för att leva på avkastningen av sina rikedommar ska visst vara årsinkomsten x25. Dvs. 4% reell avkastning.

Med andra ord, om man t.ex. kan leva på 10.000kr per månad så behöver man 120.000kr/år och endast 3.000.000kr för att kunna dra sig tillbaka.

Jag har själv värderat om jag skulle klara mig på 10k/månad och om jag lägger till helt avbetalt boende skulle det kanske fungera men det blir ju en relativt snål tillvaro.

Så, vad är erat minimum per månad för att ni skulle vara nöjda och kunna sluta arbeta? *popcorn*

Läskeblask
2019-12-09, 13:40
22 000 om bostaden vore betald. Vad är ideen att inte jobba ifall man inte har pengar att göra nånting?

TheOne1994
2019-12-09, 15:51
jag blev hemkörd från mitt jobb för något år sedan, hade 5 minuter på mig att avlägsna mig från arbetsplasten typ. Jag hade 3 månader fritt med full lön. Collt i början men fan va hemskt det var efter 14 dagar..käftsmäll big time !

Jag hade lite att göra på dagarna, körde båge och var på stranden. Mekka lite med bilen och pysslade med huset. Det blir tristess i det oxå ..man kan inte putsa fönster 7 dagar i veckan..

Så ska ni dra er tillbaka se till att ha miljontals saker på er lista vad som ska göras. Bara gå och dra hemma suger fett !

sumialic
2019-12-09, 16:05
22 000 om bostaden vore betald. Vad är ideen att inte jobba ifall man inte har pengar att göra nånting?

Fascineras av sådana här svar.

Att inte göra någonting är ju det som är helt underbart. Att bara insupa livet. Bort från de materialistiska hemskheterna.

Läskeblask
2019-12-09, 16:26
Fascineras av sådana här svar.

Att inte göra någonting är ju det som är helt underbart. Att bara insupa livet. Bort från de materialistiska hemskheterna.

Vad gör man då? Jag blir utråkad redan på semestern. Vakna 0800, äta, gym och sen göra nåt smått man är tvungen att göra hemma. Sen om man råkar bo i höghus vore det ju rena tortyren. Om man dessutom har begränsad ekonomi suger det ju pung på allvar

MasterChief
2019-12-09, 16:38
Att sluta jobba låter som en mardröm. Vill jobba så länge det går och hoppas jag kan vara vid så god vigör att jag kan bidra långt in i ålderdomen.

Jag och min fru skulle kunna pensionera oss redan vid 55. Men som sagt, jag har noll intresse av det. Lägger väldigt mycket pengar på resor, och lägger även en del tid på att vara volontär. Något jag insett efter alla år, och då har jag nyliberala värderingar, är hur underbart det är att hjälpa andra människor. Värdeskapande är livets mening. Och det gäller även jobbet. En produktiv arbetsdag är så jävla njutbart och gör fritiden så mycket mer meningsfull.

Klein
2019-12-09, 16:43
Fascineras av sådana här svar.

Att inte göra någonting är ju det som är helt underbart. Att bara insupa livet. Bort från de materialistiska hemskheterna.

Sådär tenderar ungdomar och missbrukare att resonera. Livstilsgurus låtsas resonera så men i själva verket så arbetar de dygnet runt med att grundlura sin publik.

PureWhey
2019-12-09, 16:57
Fascineras av sådana här svar.

Att inte göra någonting är ju det som är helt underbart. Att bara insupa livet. Bort från de materialistiska hemskheterna.

Antar att du inte jobbar nu då?

Diomedea exulans
2019-12-09, 17:53
Förstår inte hur folk kan bli uttråkade av kombinationen ledighet + mycket pengar. Har ni inte hobbyprojekt ni vill göra? Garage att bygga, teckningar att rita, färdigheter ni vill lära er?

Har ni inte underhållning ni vill ta del av? Folk ni vill hälsa på?

Bärsärk
2019-12-09, 18:04
Förstår inte hur folk kan bli uttråkade av kombinationen ledighet + mycket pengar. Har ni inte hobbyprojekt ni vill göra? Garage att bygga, teckningar att rita, färdigheter ni vill lära er?

Har ni inte underhållning ni vill ta del av? Folk ni vill hälsa på?

Jag tror det krävs mer pengar för det än vad man får ut på sin semester. Jag tror inte nån skulle ha problem med att vara ledig med 500 miljoner på kontot, men 50 tusen däremot.

TheOne1994
2019-12-09, 20:24
Förstår inte hur folk kan bli uttråkade av kombinationen ledighet + mycket pengar. Har ni inte hobbyprojekt ni vill göra? Garage att bygga, teckningar att rita, färdigheter ni vill lära er?

Har ni inte underhållning ni vill ta del av? Folk ni vill hälsa på?

Vi som är halvvägs i graven har gjort allt vi vil..i stort sett. Vi hade turen att växa upp utan "teknik delar".

Jag känner ifl att jag gjort hur mycket som helst, kan luta mig tillbaka på många minnen och bara skratta.

Nu har jag även två barnbarn, bara det är värt hur mycket som helst.

Pengar är häftigt och underlättar en del, men som alla kloka säger spelar de ingen roll om du inte har koll på ditt levande.

Så sluta jobba och uppleva massa shit är inget jag önskar..det skrämmer nästan mig.

Vi är alla olika och tänker helt annorlunda. Hade vi suttit och snackat in real life tror jag vi hade kommit mycket närmre varandra i tankarna.

MariaV
2019-12-09, 20:44
Ja, det är där man måste börja liksom. EuroJackpot på 900 miljoner. Sen går man på luffen och lever fattigt.

Intressant. Du vinner miljoner och lever sedan ett liv som fattig.

Gregow
2019-12-09, 20:48
Intressant. Du vinner miljoner och lever sedan ett liv som fattig.
Ja, ska man vara luffare idag kostar det pengar.

Gregow
2019-12-09, 20:58
Förstår inte hur folk kan bli uttråkade av kombinationen ledighet + mycket pengar. Har ni inte hobbyprojekt ni vill göra? Garage att bygga, teckningar att rita, färdigheter ni vill lära er?

Har ni inte underhållning ni vill ta del av? Folk ni vill hälsa på?
Jag förstår inte det heller. Det finns så mycket jag vill göra att att tusen år inte vore i närheten av nog.

sumialic
2019-12-10, 14:16
Antar att du inte jobbar nu då?

Är ju illa tvungen för att ha råd med bostad och mat.

sumialic
2019-12-10, 14:17
Sådär tenderar ungdomar och missbrukare att resonera. Livstilsgurus låtsas resonera så men i själva verket så arbetar de dygnet runt med att grundlura sin publik.

Och jag då.

sumialic
2019-12-10, 14:20
Vad gör man då? Jag blir utråkad redan på semestern. Vakna 0800, äta, gym och sen göra nåt smått man är tvungen att göra hemma. Sen om man råkar bo i höghus vore det ju rena tortyren. Om man dessutom har begränsad ekonomi suger det ju pung på allvar

Spela spel
Gå ut och gå
Cykla
Umgås med vänner
Öva mindfullness

Naturen är din vän. Men visst, bor man mitt i en storstad är det kanske inte så trevligt. Och dåligt klimat gör ju så klart inte saken bättre. Jag bor trots allt i ett land där det är varmt året runt så på så vis är det lättare för mig att tala. I Sverige hade jag nog blivit knäpp till slut.

Men att vi blir uttråkade lätt är antagligen på grund av omgivningen vi dagligen lever i. Vi blir ju överstimulerade av allt.

jmk
2019-12-10, 19:58
blev autonom tidigt 30. det var min gyllene plan sen långt innan. Men tyvärr levde jag också mer annorlunda än du någonsin skulle kunna föreställa dig så du kan ju fortsätta drömma om min realisation när helst du drar nästa sten lite närmare pyramidens botten.
Välkommen till oasen, om du törs tro en hägring

FoolsGold
2019-12-10, 23:21
Intressant att se hur olika folk tänker. Full respekt för de som har ett jobb som de trivs med och stimuleras av.

Själv ser jag inte arbete som nödvändigt för att jag ska ha mening i tillvaron. Snarare ser jag det som att jag säljer ca en tredjedel av min tid till ett företag för att jag ska kunna leva de andra två tredjedelarna.

Från det perspektivet blir det för mig ett solklart mål att återfå den sista tredjedelen och ha full frihet. Jag har inga problem med att hitta på saker, har flera projekt jag vill jobba med och trivs i mitt eget sällskap. Det kan såklart hända att jag tycker det är tråkigt i längden när jag väl är fri men det är ju i så fall lätt åtgärdat.

thenut
2019-12-11, 00:02
Ledighet är helt ok, så länge man har folk att umgås med. Vore ju inte fel att vara ledig hela tiden, men inte lika skoj om alla kompisar jobbar hela veckorna...

ceejay
2019-12-11, 00:05
Jag vill helst alltid ha tid över till det jag vill göra. Jobb är fine, men vill ha fritid också istället för att jobba nedrans 12-h pass.

Läskeblask
2019-12-11, 08:08
Spela spel
Gå ut och gå
Cykla
Umgås med vänner
Öva mindfullness

Naturen är din vän. Men visst, bor man mitt i en storstad är det kanske inte så trevligt. Och dåligt klimat gör ju så klart inte saken bättre. Jag bor trots allt i ett land där det är varmt året runt så på så vis är det lättare för mig att tala. I Sverige hade jag nog blivit knäpp till slut.

Men att vi blir uttråkade lätt är antagligen på grund av omgivningen vi dagligen lever i. Vi blir ju överstimulerade av allt.

Jo men om du har bott i Sverige i samma lägenhet i samma stad så blir man less på att cykla och gå rätt snabbt och dom flesta jobbar ju och har sina familjer så att umgås lyckas inte så lätt.. Om man hade pengar så skulle man göra 3 dagars resor utrikes varje månad eller liknande. Dom flesta pensinärer lever rätt sorgliga liv. Jag själv säljer t.ex vvs-jobb och ett jävla kranbyte är typ årets höjdpunkt förr många. Jag är rädd att man blir likadan. Om man flyttade utrikes till nåt varmt land kanske man hade lite mer motivation att göra dom där promenaderna.

PureWhey
2019-12-11, 08:26
Är ju illa tvungen för att ha råd med bostad och mat.

Du jobbar väldigt lite då? Du ville ju bort från det materiella så det räcker med en liten 1a med kokvrå samt väldigt billig mat och något annat behöver du inte.

Jobbar du något eller ett par pass i veckan?

Läskeblask
2019-12-11, 08:39
Själv undrar jag om alla dessa människor som säger sig inte bry om det materiella helt enkelt vill jobba? Njuter folk av att meditera i sin sketna etta med en granne som super och spelar eddie meduza från 12-04?

frys
2019-12-11, 09:18
att vara ledig är ju det värsta som finns. man har ju ingenting att göra. Från att ha kunnat spela dator 10h+ varje dag eller träna 3h pass. Vilket man tröttnat på så inser man att det är ganska svårt att göra saker själv ifall man inte har mycket folk att umgås med.

På vardagar har man jobb träning o kanske lite dator o då tar man sig genom dagen. Men varje helg är mer en kamp att ta sig igenom. Har inte tagit semester på 2 år nu. Tur att jag gillar mitt jobb även ifall lönen är dålig.

TheOne1994
2019-12-11, 09:29
Jo men om du har bott i Sverige i samma lägenhet i samma stad så blir man less på att cykla och gå rätt snabbt och dom flesta jobbar ju och har sina familjer så att umgås lyckas inte så lätt.. Om man hade pengar så skulle man göra 3 dagars resor utrikes varje månad eller liknande. Dom flesta pensinärer lever rätt sorgliga liv. Jag själv säljer t.ex vvs-jobb och ett jävla kranbyte är typ årets höjdpunkt förr många. Jag är rädd att man blir likadan. Om man flyttade utrikes till nåt varmt land kanske man hade lite mer motivation att göra dom där promenaderna.

ha ha så är det säkert! Kan tänka mig att de tycker det är kul att du kommer på besök...någon att pratat med :)

Värmen hade nog hjälp en hel del. Barfota och bar överkropp på en paradisö då hade tom.jag tackat ja till att sluta jobba.

Jag har tatuerat in en sol,vågor och en palm på min arm..för att påminna mig en dag att flytta till värmen. En dag...

Min träningspolare är 24 år, han skulle ha 3 veckor semester. Han gick tillbaka till jobbet efter 5 dagar..hade inget att göra och alla polarna jobbade. Jag förstår han !

sumialic
2019-12-11, 09:34
Du jobbar väldigt lite då? Du ville ju bort från det materiella så det räcker med en liten 1a med kokvrå samt väldigt billig mat och något annat behöver du inte.

Jobbar du något eller ett par pass i veckan?

Snacka om att du tar saker till överdrift.

Nog för att jag har bott i en 1a med kokvrå tidigare, men förhållandet fungerar inte på en sådan liten yta.

Gällande jobb så jobbar jag väl ca 30 timmar i veckan. Sen har jag andra projekt jag jobbar med vid sidan om.

Mat är dyrt då hälsa är ungefär lika viktig som frihet för mig.

Sen är det enorm skillnad på att vara fast i ekorrhjulet och att ha tillräckligt med pengar (om än begränsat) för att aldrig behöva jobba igen. Nu jobbar jag till stor del med förhoppningen att inte behöva jobba lika mycket längre fram. Det lär ju aldrig hända om jag går ner i tid.

sumialic
2019-12-11, 09:39
Själv undrar jag om alla dessa människor som säger sig inte bry om det materiella helt enkelt vill jobba? Njuter folk av att meditera i sin sketna etta med en granne som super och spelar eddie meduza från 12-04?

Jag bor stillsamt på landet i ett land där det alltid är varmt, 5 minuter ifrån helt underbara badställen.

Jag vill inte jobba.

Jag vill ha råd med min bostad, kunna upprätthålla min hälsa och sedan göra precis det jag känner för vad det nu än kan tänkas vara. Skapa musik, odla grönsaker, etc, etc.

sumialic
2019-12-11, 09:50
Jo men om du har bott i Sverige i samma lägenhet i samma stad så blir man less på att cykla och gå rätt snabbt och dom flesta jobbar ju och har sina familjer så att umgås lyckas inte så lätt.. Om man hade pengar så skulle man göra 3 dagars resor utrikes varje månad eller liknande. Dom flesta pensinärer lever rätt sorgliga liv. Jag själv säljer t.ex vvs-jobb och ett jävla kranbyte är typ årets höjdpunkt förr många. Jag är rädd att man blir likadan. Om man flyttade utrikes till nåt varmt land kanske man hade lite mer motivation att göra dom där promenaderna.

Ja, klimatet gör mycket.

Både kulturen och vädret gjorde mig ständigt deprimerad i Sverige. Flyttade först till Madeira i två år vilket var helt underbart. Efter att det sprack med ett ex flyttade jag sedan till Sverige igen med förtroendet att jag kommer må bättre där. Jo, visst. Det var ett riktigt stort misstag. Så nu bor jag utomlands igen sedan 5 år tillbaka.

PureWhey
2019-12-11, 12:33
Snacka om att du tar saker till överdrift.

Nog för att jag har bott i en 1a med kokvrå tidigare, men förhållandet fungerar inte på en sådan liten yta.

Gällande jobb så jobbar jag väl ca 30 timmar i veckan. Sen har jag andra projekt jag jobbar med vid sidan om.

Mat är dyrt då hälsa är ungefär lika viktig som frihet för mig.

Sen är det enorm skillnad på att vara fast i ekorrhjulet och att ha tillräckligt med pengar (om än begränsat) för att aldrig behöva jobba igen. Nu jobbar jag till stor del med förhoppningen att inte behöva jobba lika mycket längre fram. Det lär ju aldrig hända om jag går ner i tid.

Så, materialism som du tidigare påpekade var så hemskt är OK - ibland?


Att inte göra någonting är ju det som är helt underbart. Att bara insupa livet. Bort från de materialistiska hemskheterna.

Om det vore korrekt skulle du kunna åka till en tropisk ö och leva på extremt minimala resurser.

sumialic
2019-12-11, 13:17
Så, materialism som du tidigare påpekade var så hemskt är OK - ibland?




Om det vore korrekt skulle du kunna åka till en tropisk ö och leva på extremt minimala resurser.

Måste vara frustrerande att alltid tolka allting till extrem omfattning.

En karriär som skribent på aftonbladet hade kanske passat.

"Vattnet i kranen kan döda dig"

"Martin som älskar att träna hade sex med skivstången"

"Hatar socker - lever på kartong och kycklingbröst"

Ja, materialism är helt okej ibland, men har gått alldeles för lång och förstör i min mening våra liv väldigt mycket.

G.W
2019-12-11, 13:27
Ja, materialism är helt okej ibland, men har gått alldeles för lång och förstör i min mening våra liv väldigt mycket.

Skrivet från en Iphone 12

https://findyourmiddlegrounddotcom.files.wordpress.com/2017/08/pointingfinger.jpg

mattilainen
2019-12-11, 13:37
att vara ledig är ju det värsta som finns. man har ju ingenting att göra. Från att ha kunnat spela dator 10h+ varje dag eller träna 3h pass. Vilket man tröttnat på så inser man att det är ganska svårt att göra saker själv ifall man inte har mycket folk att umgås med.

På vardagar har man jobb träning o kanske lite dator o då tar man sig genom dagen. Men varje helg är mer en kamp att ta sig igenom. Har inte tagit semester på 2 år nu. Tur att jag gillar mitt jobb även ifall lönen är dålig.

Titta runt dig och fråga någon som gör sin sista semesterdag om de är sugna på jobbet imorgon, så inser du att du nog är en av 0.01 promille som tänker så.

sumialic
2019-12-11, 13:38
Skrivet från en Iphone 12

https://findyourmiddlegrounddotcom.files.wordpress.com/2017/08/pointingfinger.jpg

Jag har en smartphone som jag fått av mina föräldrar. Den används dock mycket sällan. Ligger mest avstängd framför datorn.

Använde tidigare en gammal knappmobil, men sedan den gick sönder är jag mer eller mindre mobillös.

PureWhey
2019-12-11, 13:49
Måste vara frustrerande att alltid tolka allting till extrem omfattning.



Ingen extremtolkning utan ordagrant vad du skrev. Däremot skulle du kunnat uttrycka dig på annat vis i så fall.

sumialic
2019-12-11, 14:53
Ingen extremtolkning utan ordagrant vad du skrev. Däremot skulle du kunnat uttrycka dig på annat vis i så fall.

Definitionen av materialism är

"a tendency to consider material possessions and physical comfort as more important than spiritual values."

Rikard Jansson
2019-12-11, 17:56
Har haft många olika jobb för att vara 26. Typ hälften har jag hatat så mycket att jag på riktigt har funderat på att ta livet av mig. Sen kom jag på att i alla de jobben så har man stått själv 98% av arbetsdagen och gjort nån enformig tråkig syssla. Nu jobbar jag alltid med en till person som man snackar skit med hela dagen och åker runt och gör lite olika saker, då tycker jag det är tråkigt att vara hemma istället.

Läskeblask
2019-12-11, 18:13
Ni som tänker sluta jobba tidigare får man fråga hurdan budget ni räknat med sedan?

Langster
2019-12-11, 18:52
Titta runt dig och fråga någon som gör sin sista semesterdag om de är sugna på jobbet imorgon, så inser du att du nog är en av 0.01 promille som tänker så.

Inte så säker på att det är så. Det är nog mer än ett par procent iaf som finner sitt jobb stimulerande och roligt. Sen är det ju säkert ett antal procent som inte har något liv alls utanför jobbet. Sen har vi den stora massan småbarnsföräldrar som ser sig som mer lediga på jobbet än hemma.

frys
2019-12-11, 22:36
Det som är grejen. Får allt mitt sociala på jobbet. Hade jag kunnat bestämma till 100% hade jag velat jobba varje dag förutom då något dyker upp eller att man måste fixa något.

Känns bättre att tjäna lite pengar o få lite socialt än att slösurfa på youtube eller spela wow liksom. Vet inte ifall det bara är en fas eller ifall man är påväg in i något incel-liknande.

blåvitt
2019-12-11, 22:40
Ni som tänker sluta jobba tidigare får man fråga hurdan budget ni räknat med sedan?

Flickvännen ska bli radiolog, 77k i medellön. Jobbar hon 50% så kan jag va gårdsdriftsansvarig. Aka hemmaman

The_RobRoy
2019-12-12, 01:51
Flickvännen ska bli radiolog, 77k i medellön. Jobbar hon 50% så kan jag va gårdsdriftsansvarig. Aka hemmaman

Put a ring on it!

Fredszky
2019-12-12, 05:37
Flickvännen ska bli radiolog, 77k i medellön. Jobbar hon 50% så kan jag va gårdsdriftsansvarig. Aka hemmaman

Hamstra fort innan AI konkurrerar bort jobbet.

Läskeblask
2019-12-12, 07:43
Flickvännen ska bli radiolog, 77k i medellön. Jobbar hon 50% så kan jag va gårdsdriftsansvarig. Aka hemmaman

Lite surt när förhållandet tar slut.

Starke75an
2019-12-12, 09:15
Finns alltid nya

blåvitt
2019-12-12, 09:19
:D

Kommer ju själv jobba lite sporadiskt med skogsbruket, klätterkurser, topptursguidning, kanske massage osv. Så om det tar slut efter tio år har jag jobbat med egen verksamhet istället för att ha en lucka i CV:t ;) och smyger in nånting i bröllopsförordet om att allting delas lika vid skilsmässa hehehe

StarkaUlf
2019-12-12, 09:29
Nu vill jag bli radiolog.... Är det jättelång utbildning? :(

blåvitt
2019-12-12, 09:51
Nu vill jag bli radiolog.... Är det jättelång utbildning? :(

5 år läkarutbildning, 2 år at-tjänst, 5 år st-praktik. Ganska lång. Men du tjänar 40 efter första fem åren och 48 efter at-tjänsten, helt ok det med

Grahn
2019-12-12, 09:54
Som alla sjukvårdsyrken antar jag att det är rätt mycket stress och jobb involverat dock.

blåvitt
2019-12-12, 10:19
Som alla sjukvårdsyrken antar jag att det är rätt mycket stress och jobb involverat dock.

Hon har valt specialiseringen eftersom den, utöver att vara intressant och rolig för henne, är väldigt besparad från sedvanlig läkarstress. Hennes förhoppning är 7-16 fyra dagar i veckan

Grahn
2019-12-12, 10:22
Hon har valt specialiseringen eftersom den, utöver att vara intressant och rolig för henne, är väldigt besparad från sedvanlig läkarstress. Hennes förhoppning är 7-16 fyra dagar i veckan

Hade en misstanke om att den är lite vettigare iofs, bra där! Kirurg etc har det stresigare och stressigare.

PureWhey
2019-12-12, 10:26
Hade en misstanke om att den är lite vettigare iofs, bra där! Kirurg etc har det stresigare och stressigare.

Kirurger har galna flextider. Visst kan det vara stressigt men de får också väldigt mycket ledigt för 'lite' arbetstid. Den jag hört från jobbar på Sahlgrenska som kirurg, det kanske ser annorlunda ut på andra sjukhus.

Grahn
2019-12-12, 10:37
Kirurger har galna flextider. Visst kan det vara stressigt men de får också väldigt mycket ledigt för 'lite' arbetstid. Den jag hört från jobbar på Sahlgrenska som kirurg, det kanske ser annorlunda ut på andra sjukhus.

Beror ju lite på vad man definierar som "ledig" iofs

TheOne1994
2019-12-12, 12:45
Beror ju lite på vad man definierar som "ledig" iofs

stor risk man tar jobbet med sig hem :(

mini
2019-12-12, 12:50
Jag prioriterar att vara hemma mer och jobba mindre nu när min avkomma är liten. Då blir det inte mycket sparat. Att dra hemma när jag är 60 och han är 19 vet jag inte om jag ser så stor nytta med. Däremot vill jag att mitt sparande när jag väl är 65 ger mig möjlighet att resa och leva gott istället för att bli fattigpensionär.
Mitt sparande har jag i lite olika fonder. Sonen har en snarlik portfölj.

Gregow
2019-12-13, 01:53
Att sluta jobba låter som en mardröm. Vill jobba så länge det går och hoppas jag kan vara vid så god vigör att jag kan bidra långt in i ålderdomen.

Jag och min fru skulle kunna pensionera oss redan vid 55. Men som sagt, jag har noll intresse av det. Lägger väldigt mycket pengar på resor, och lägger även en del tid på att vara volontär. Något jag insett efter alla år, och då har jag nyliberala värderingar, är hur underbart det är att hjälpa andra människor. Värdeskapande är livets mening. Och det gäller även jobbet. En produktiv arbetsdag är så jävla njutbart och gör fritiden så mycket mer meningsfull.
Vad som är produktivt behöver dock inte nödvändigtvis vara förvärvsarbete. Många konstnärer har exempelvis varit fattiga som kyrkråttor. Då snackar vi inte inte Konstfack och Södertörrn, utan typ Vemeer
Om förvärvsarbetet gör en lycklig så är ju det faktiskt. Det finns inte heller något sätt att komma ifrån det annat än allmosor. Däremot kan man ju finna andra meningar med livet.

Gregow
2019-12-13, 02:04
Kirurger har galna flextider. Visst kan det vara stressigt men de får också väldigt mycket ledigt för 'lite' arbetstid. Den jag hört från jobbar på Sahlgrenska som kirurg, det kanske ser annorlunda ut på andra sjukhus.
Kanske blir det så när man är färdig som kirurg. Jag har en polare som gör sin AT eller ST (vet inte skillnaden) på Akis, och han jobbar fan hela tiden.

Jag träffar också regelbundet specialistläkare och det har fan blivit som att man har max 10 minuter, annars hinner inte doktorn ta en pisspaus.

Hela sjukvården har blivit en industri där läkare är välbetalda trälar.

Bärsärk
2019-12-13, 15:47
Hela sjukvården har blivit en industri där läkare är välbetalda trälar.

Gäller alla jobb nu för tiden, kommer ihåg förr hur man skämtade om folk som jobbade kommunalt "En jobbar och två tittar på" nu för tiden ska man vara glad om man ser nån som jobbar inom kommunen och gör man det har han oftast mycket att göra.

Samma sak med hantverkare, har själv arbetat med lite den typen av jobb hemma hos folk och många vill ju bjuda på kaffe och fika så som på den gamla goda tiden, men jag har ju alltid 5-7 andra kunder inbokade under dagen så det hinns ju aldrig med.

MasterChief
2019-12-13, 20:23
Vad som är produktivt behöver dock inte nödvändigtvis vara förvärvsarbete. Många konstnärer har exempelvis varit fattiga som kyrkråttor. Då snackar vi inte inte Konstfack och Södertörrn, utan typ Vemeer
Om förvärvsarbetet gör en lycklig så är ju det faktiskt. Det finns inte heller något sätt att komma ifrån det annat än allmosor. Däremot kan man ju finna andra meningar med livet.

Fattar ingenting av vad du skriver, och vad det har för koppling till vad jag skrev. Jag beskrev min syn på livet, och jag beskrev ingen objektiv sanning som gäller för hela mänskligheten.

Gregow
2019-12-13, 21:46
Fattar ingenting av vad du skriver, och vad det har för koppling till vad jag skrev. Jag beskrev min syn på livet, och jag beskrev ingen objektiv sanning som gäller för hela mänskligheten.
Jag menar inte att du påstod det utan ville belysa att det finns olika sätt att vara produktiv.

Ps. Bortse från arg-gubben som kom med i mitt inlägg. Jag är inte riktigt vän med min Android-telefon.

Läskeblask
2019-12-14, 08:17
Jag förstod inte heller? Man är väl produktiv vad man än gör i princip förutsatt det är nån slags jobb. Sen om man brinner för konst men inte sålt en tavla under sina 15 år som konstnär är ju bara dårskap. Arbetslivet går ut på att hitta ett jobb man inte hatar men endå ger så mycket pengar som möjligt. Kommer att tänka på min arbetskompis dotter som är skådespelare men inte haft en ordentlig roll i hela sitt liv, kanske man borde dra huvudet ur röven och börja jobba påriktigt.