handdator

Visa fullständig version : Ration mellan ansiktets höjd och bredd visar vem som är dopad


King Grub
2019-11-27, 09:32
Past research has emphasized the role of facial structures in predicting social behavior. In particular the facial width-to-height ratio (fWHR) was found to be a reliable predictor for antisocial and unethical behavior. The current study was aimed at examining this association in the field of sports: FWHRs of 146 doping sanctioned athletes in athletics (37 male/38 female) and weightlifting (44 male/27 female) were compared to the fWHRs of randomly chosen non-doping sanctioned athletes of the Top Ten at the World Championship 2017 and Olympic Games 2016 in both sports (146 athletes). The results showed that doping sanctioned athletes due to the use of anabolic steroids had larger fWHRs than non-doping sanctioned athletes. However, doping sanctioned athletes due to other doping rule violations than the use of anabolic steroids, did not show this effect. The study provides empirical evidence for the relation between fWHR and unethical behavior in a real-world setting and contributes to the discussion about fWHR's biological origin, emphasizing the role of anabolic steroids. A mutual interaction between fWHR and doping behavior is discussed, at which a larger fWHR might signify a higher tendency to behave unethically, whereas the consequential intake of anabolic steroids might also shape individuals' faces.

PLoS One. 2019 Oct 30;14(10):e0224472. Facial features and unethical behavior - Doped athletes show higher facial width-to-height ratios than non-doping sanctioned athletes.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0224472

Mental
2019-11-27, 09:52
Nytt spaningsunderlag för kappmuskelpolisen!

PureWhey
2019-11-27, 09:52
"non-doping sanctioned athletes" =/= odopade atleter. Lär ge missvisande resultat.

Nytt spaningsunderlag för kappmuskelpolisen!

Haha. Lägger polisen fortfarande resurser på att 'raida' gym? Bra användning av skattepengar.

sladdbarn
2019-11-27, 11:56
"Haha. Lägger polisen fortfarande resurser på att 'raida' gym? Bra användning av skattepengar.

Ja och nä.

Grahn
2019-11-27, 12:50
Folk med fyrkantigare ansikten skulle vara mer dopingsbenägna eller skulle man få ett fyrkantigare nylle av doping?

Påminner ju inte så lite om rasbiologiska institutet och kraniemätningar för kriminella tendenser.......

broman
2019-11-27, 12:58
Folk med fyrkantigare ansikten skulle vara mer dopingsbenägna eller skulle man få ett fyrkantigare nylle av doping?

Påminner ju inte så lite om rasbiologiska institutet och kraniemätningar för kriminella tendenser.......

Och nackdelarna med det är? Eller var det där ett argument?

David_wigren
2019-11-27, 13:19
Med lite tur så är det ju så enkelt att man kan få en indikation att någon dopar sig genom att följa förändringen av en persons ansikte. Då är det ju bara att fotografera alla atleter som tävlar i riksidrottsförbundsanslutna idrotter årligen och sen skapa någon typ av mjukvara som läser förändringen av folks ansikten över tid. De som har en förändring som är typisk vid doping åker man iväg till och testar. Det skulle ju spara massor av resurser och förhoppningsvis vara ett stort steg för ren idrott. Om det nu är så enkelt vill säga.

Grahn
2019-11-27, 13:24
Och nackdelarna med det är? Eller var det där ett argument?

Med analyser som bygger på kranieform för att härleda beteende? Folk tenderar att tro att det gäller på individnivå även om det nu skulle stämma för en grupp.

Grahn
2019-11-27, 13:28
Med lite tur så är det ju så enkelt att man kan få en indikation att någon dopar sig genom att följa förändringen av en persons ansikte. Då är det ju bara att fotografera alla atleter som tävlar i riksidrottsförbundsanslutna idrotter årligen och sen skapa någon typ av mjukvara som läser förändringen av folks ansikten över tid. De som har en förändring som är typisk vid doping åker man iväg till och testar. Det skulle ju spara massor av resurser och förhoppningsvis vara ett stort steg för ren idrott. Om det nu är så enkelt vill säga.

Ser dock inte att man man jämfört ansiktsförändringar över tid på samma individer. Om det är utvecklingen på enskild individ så har man väl egentligen bara fastställt att om någon får svullet ansikte så dopar de sig inte sällan. :d

Diomedea exulans
2019-11-27, 13:32
Fysiognomiken (https://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiognomik) får en renässans.

King Grub
2019-11-27, 13:33
results of our meta-analysis demonstrate a robust positive link between fWHR and aggression suggesting that fWHR is a reliable marker (and signal) of aggression in men.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0122637

Diomedea exulans
2019-11-27, 13:38
Women tend to find men with high FWHR more attractive when it comes to choosing a short term partner.

https://www.2knowmyself.com/How_facial_width_affects_attractiveness

broman
2019-11-27, 14:05
Med analyser som bygger på kranieform för att härleda beteende? Folk tenderar att tro att det gäller på individnivå även om det nu skulle stämma för en grupp.

Ingår du i "folk"?. Kanske är bra att veta vad som gäller på gruppnivå, svårt att mäta något överhuvudtaget annars.

Lennix
2019-11-27, 14:41
Med lite tur så är det ju så enkelt att man kan få en indikation att någon dopar sig genom att följa förändringen av en persons ansikte. Då är det ju bara att fotografera alla atleter som tävlar i riksidrottsförbundsanslutna idrotter årligen och sen skapa någon typ av mjukvara som läser förändringen av folks ansikten över tid. De som har en förändring som är typisk vid doping åker man iväg till och testar. Det skulle ju spara massor av resurser och förhoppningsvis vara ett stort steg för ren idrott. Om det nu är så enkelt vill säga.

Som blodpass fast med ansiktet :d

Man kan kalla åtgärden för Facebook. :laugh:

WhiteJellyBerry
2019-11-28, 08:16
Med lite tur så är det ju så enkelt att man kan få en indikation att någon dopar sig genom att följa förändringen av en persons ansikte. Då är det ju bara att fotografera alla atleter som tävlar i riksidrottsförbundsanslutna idrotter årligen och sen skapa någon typ av mjukvara som läser förändringen av folks ansikten över tid. De som har en förändring som är typisk vid doping åker man iväg till och testar. Det skulle ju spara massor av resurser och förhoppningsvis vara ett stort steg för ren idrott. Om det nu är så enkelt vill säga.

Enklare att följa ens utveckling över tid, mer relevant. Blir det plötsliga/ovanliga resultatförbättringar så bör den idrottaren testas omgående.

40plus
2019-11-28, 09:35
Fysiognomiken (https://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiognomik) får en renässans.


https://www.bildtagg.se/file/thumb/as8k3w6mrh41hp9xzszsyo (https://www.bildtagg.se/bild/as8k3w6mrh41hp9xzszsyo)

Brofessorn
2019-11-28, 09:47
https://www.bildtagg.se/file/thumb/as8k3w6mrh41hp9xzszsyo (https://www.bildtagg.se/bild/as8k3w6mrh41hp9xzszsyo)

Tycker Kolozzeum kan lansera en dejtingtjänst där man matchar ihop personer med bredast ansikten för att avla extremt atletiska barn.

Läskeblask
2019-11-28, 11:44
Jag kan inte engelska men var det så att dopat folk har bredare bredare ansikte?

Brofessorn
2019-11-28, 12:19
Jag kan inte engelska men var det så att dopat folk har bredare bredare ansikte?

De som dopade sig med anabola steroider, ja. Det diskuteras om de med bredare ansikten är mer benägna att fuska, och om anabola steroider påverkar ansiktsformen.

PureWhey
2019-11-28, 12:40
Enligt: https://www.tiesdekok.com/calculatefwhr/

Har jag 1.65 men den nämner ju inte hur långt ifrån man skall ta fotot eller så. Känns inte särskilt säkert.

Edit: Ger även olika resultat när jag prövar igen. Den kan man skita i helt enkelt.

Läskeblask
2019-11-28, 13:14
Vad är det som gör ansiktet bredare? Muskler, senor utveckling av skelett? Rich piana sade ju att hans skalle hade vuxit men då talar vi om stora mängder aas och hgh. Jag är 29 och nog ser ansiktet annorlunda ut än när man var 22 så kan även åldern ha betydelse? Det här lite som kappmuskelgrejjen altså onödig.

sladdbarn
2019-11-28, 13:26
Vad är det som gör ansiktet bredare? Muskler, senor utveckling av skelett? Rich piana sade ju att hans skalle hade vuxit men då talar vi om stora mängder aas och hgh. Jag är 29 och nog ser ansiktet annorlunda ut än när man var 22 så kan även åldern ha betydelse? Det här lite som kappmuskelgrejjen altså onödig.

De som dopade sig med anabola steroider, ja. Det diskuteras om de med bredare ansikten är mer benägna att fuska, och om anabola steroider påverkar ansiktsformen.

Kan kanske vara både och?

Stora doser under lång tid ger bevisligen ansiktsförändringar men det kan
utöver detta också vara så att en viss typ av män dras till anabola?

Brofessorn
2019-11-28, 13:29
Kan kanske vara både och?



Stora doser under lång tid ger bevisligen ansiktsförändringar men det kan

utöver detta också vara så att en viss typ av män dras till anabola?Lite det som verkar övervägas i abstraktet, som jag uppfattade det

PureWhey
2019-11-28, 13:30
Vad är det som gör ansiktet bredare? Muskler, senor utveckling av skelett? Rich piana sade ju att hans skalle hade vuxit men då talar vi om stora mängder aas och hgh. Jag är 29 och nog ser ansiktet annorlunda ut än när man var 22 så kan även åldern ha betydelse? Det här lite som kappmuskelgrejjen altså onödig.

Kappmuskelns storlek och en persons muskelmassa skall/bör dock inte vara tillräckligt för en polis för att begära dopingkontroll.

Se: https://lagen.nu/avg/jo/2258-2013

De omständigheter som lades till grund för bedömningen att AA var skäligen misstänkt för dopningsbrott var polisens iakttagelser av AA:s muskelmassa och kappmuskelns utseende samt de uppgifter som framkom under ett samtal. Vad AA

uppgav vid samtalet, utöver att han väntat på att poliserna skulle komma, har inte redovisats. Polismyndigheten har framhållit att berörda polismän har fått särskild utbildning och deltagit vid föreläsningar om dopningsbrott.

Polismyndigheten har framhållit att det finns ett antal tecken som typiskt sett talar för ett pågående missbruk av anabola steroider och att ett av dessa är kappmuskelns utseende. Jag har inte anledning att ifrågasätta det förhållandet. Enligt min uppfattning kan dock enbart den omständigheten att en person har en stor muskelmassa och en stor kappmuskulatur inte vara tillräckligt för att grunda en skälig misstanke om dopningsbrott. För att nå upp till den misstankegraden krävs någon ytterligare konkret omständighet som pekar på att den misstänkte har begått brottet. Det AA sade vid samtalet med polisen kan inte anses utgöra en sådan omständighet.

Polismyndigheten ska således kritiseras för att ha beslutat om kroppsbesiktning av AA utan tillräcklig grund.

Alltså inget maktmissbruk man skall gå med på oavsett om man har haft något fuffens för sig eller inte.

Läskeblask
2019-11-28, 14:05
Jag tror inte att ett visst sorts ansikte dras till aas eller betyder utstrålandet maskulinitet att man är maskulin och väljer maskilna grejjer? Kappmuskelgrejjen var ju ren dårskap, hela testgrejjen är dårskap. 95% av de som använder aas ser ut som att de inte gör det eller skall vi säga som så att de definitivt inte är självklara fall. Jag kan just föreställa mig nån ung polis som vill visa sig på styva linan och har nån check-list på hur en dopad ser ut och plockar in random folk med lite större kappmuskler.

PureWhey
2019-11-28, 14:44
Jag tror inte att ett visst sorts ansikte dras till aas eller betyder utstrålandet maskulinitet att man är maskulin och väljer maskilna grejjer? Kappmuskelgrejjen var ju ren dårskap, hela testgrejjen är dårskap. 95% av de som använder aas ser ut som att de inte gör det eller skall vi säga som så att de definitivt inte är självklara fall. Jag kan just föreställa mig nån ung polis som vill visa sig på styva linan och har nån check-list på hur en dopad ser ut och plockar in random folk med lite större kappmuskler.

Poliserna får en 2h "utbildning" innan övervakning/razzia. Alltså högst bristfälligt.

Brofessorn
2019-11-28, 15:14
Poliserna får en 2h "utbildning" innan övervakning/razzia. Alltså högst bristfälligt.Är man tvungen att låta sig testas vid en eventuell razzia på ett gym? Jag tänker, när man signar upp sig på de flesta gym går man ju med på allt ifrån att sälja sin själ till att testas för doping.

Polisen bör ju ha ännu mindre skäl än om man skymmer deras sikt i korvkön.

PureWhey
2019-11-28, 15:19
Är man tvungen att låta sig testas vid en eventuell razzia på ett gym? Jag tänker, när man signar upp sig på de flesta gym går man ju med på allt ifrån att sälja sin själ till att testas för doping.

Polisen bör ju ha ännu mindre skäl än om man skymmer deras sikt i korvkön.

Läs ovan från JO. De bör ha skäliga misstankar utöver hur din fysik ser ut enligt JO. Sedan är det ju en speciell skara människor som väljer att bli poliser, så jag skulle knappast lita på att de bryr sig om lagen utan vill göra som de vill oavsett vad JO sagt. Hur det skulle gå till i praktiken att vägra p.g.a. deras skäl har jag ingen aning om. Kanske är en bra fråga för t.ex. Lawline, JO eller om du känner en jurist.

Enligt min uppfattning kan dock enbart den omständigheten att en person har en stor muskelmassa och en stor kappmuskulatur inte vara tillräckligt för att grunda en skälig misstanke om dopningsbrott. För att nå upp till den misstankegraden krävs någon ytterligare konkret omständighet som pekar på att den misstänkte har begått brottet. Det AA sade vid samtalet med polisen kan inte anses utgöra en sådan omständighet.

Såhär beter sig dock poliser: https://www.youtube.com/watch?v=X_4VqlnRR2E

Alltså, de bryr sig inte utan vill kränka dig så mycket det går då polisen aldrig straffas (typ) ändå. Inte som på ett vanligt jobb där man skulle fått sparken vid allvarliga fel. Maktmissbruk och polismyndigheten går hand i hand.

Läskeblask
2019-11-28, 17:26
Det finns väl dumma,rasistiska, viktigpettrar inom polisen. Det att man på gatan tar in kappmuskelmonster, amerikanska byggare och springer på gymmen är en aning överdrivet. Lite intäkter får man nån får betala lite böter och får körkortet indraget (wtf!!)

PureWhey
2019-11-28, 17:32
Det finns väl dumma,rasistiska, viktigpettrar inom polisen. Det att man på gatan tar in kappmuskelmonster, amerikanska byggare och springer på gymmen är en aning överdrivet. Lite intäkter får man nån får betala lite böter och får körkortet indraget (wtf!!)

Nej, det händer. Se exempelvis min länk till JO (lagen.nu) ovan. Finns även folk som tvingats på dopingkontroll när man blivit stannad i trafiken och konstapeln tyckte personen såg muskulös ut.

Bra när skattepengarna kommer till nytta. :laugh:

lillaPiggy
2019-11-28, 22:39
det är väl allmänt känt att ansiktet svullnar upp när man tar steroider, har ni aldrig hört uttrycket "moonface/månansikte"?

Brofessorn
2019-11-28, 22:46
det är väl allmänt känt att ansiktet svullnar upp när man tar steroider, har ni aldrig hört uttrycket "moonface/månansikte"?

Finns mängder av anledningar att man är bloated utan att ta anabola, och mängder av fall där anabolaanvändare inte får moonface. Så, ganska värdelöst.

PureWhey
2019-11-29, 08:04
det är väl allmänt känt att ansiktet svullnar upp när man tar steroider, har ni aldrig hört uttrycket "moonface/månansikte"?

Då drar vi slutsatsen att tex Munzer är ren då. Seems legit.

https://www.greatestphysiques.com/wp-content/uploads/2017/10/Andreas-Munzer.11.jpg

EagleEye
2019-11-29, 10:38
Snustorr i ansiktet. Men helt svullen i kroppen. För musklerna är ju trots allt mest vatten...

Ett Orm
2019-11-29, 12:07
Snustorr i ansiktet. Men helt svullen i kroppen. För musklerna är ju trots allt mest vatten...

Var det nått Munzer var så var det inte svullen iaf.

smerk
2019-11-29, 13:02
Hade han inte tagit diuretika och endast steroider så hade han inte varit sådär hård nej

lillaPiggy
2019-11-29, 14:24
Då drar vi slutsatsen att tex Munzer är ren då. Seems legit.

https://www.greatestphysiques.com/wp-content/uploads/2017/10/Andreas-Munzer.11.jpg

vet inte hur han ser ut när han är ren och tycker inte mitt påstående blir felaktigt även om det finns undantag.

För att förtydliga mig. Alla som tar steroider lägger inte på sig muskler, blir det då fel av mig att säga att "det är väl allmänt känt att folk lägger på sig muskler när dom tar steroider" eller kan jag komma undan med det trots att det finns undantag?

PureWhey
2019-11-29, 14:30
vet inte hur han ser ut när han är ren och tycker inte mitt påstående blir felaktigt även om det finns undantag.

För att förtydliga mig. Alla som tar steroider lägger inte på sig muskler, blir det då fel av mig att säga att "det är väl allmänt känt att folk lägger på sig muskler när dom tar steroider" eller kan jag komma undan med det trots att det finns undantag?



Istället för att skriva "det är väl allmänt känt att ansiktet svullnar upp när man tar steroider, har ni aldrig hört uttrycket "moonface/månansikte"?"

Kan du skriva: Det är väl allmänt känt att ansiktet kan svullna upp när man tar steroider. Fenomenet kallas ofta moonface. Det går dock att kontrollera till vis mån genom att ha koll på bland annat sina östrogennivåer, se AI.

Läskeblask
2019-11-29, 18:07
Slutsats: ansiktet kanske ändrar form men det går inte att peka ut folk pga ansiktsform

Brofessorn
2019-11-29, 18:23
"det är väl allmänt känt att ansiktet svullnar upp när man tar steroider, har ni aldrig hört uttrycket "moonface/månansikte"

Är lite som att säga att man magrutor ploppar fram när man äter mat. Visst, beroende på andra förhållanden, vilken mat och i vilka mängder man äter den.

DiktatorN
2019-11-29, 19:40
Med lite tur så är det ju så enkelt att man kan få en indikation att någon dopar sig genom att följa förändringen av en persons ansikte. Då är det ju bara att fotografera alla atleter som tävlar i riksidrottsförbundsanslutna idrotter årligen och sen skapa någon typ av mjukvara som läser förändringen av folks ansikten över tid. De som har en förändring som är typisk vid doping åker man iväg till och testar. Det skulle ju spara massor av resurser och förhoppningsvis vara ett stort steg för ren idrott. Om det nu är så enkelt vill säga.

Väldigt bra idé. Precis samma princip som ett blodpass egentligen. Man följer utvecklingen över en lång tid.

KoloKille
2019-11-29, 20:52
Kan man träna ansiktet så det blir bredare? Så man blir mer attraktiv. Tex lägga viktplattor på ansiktet så att det växer åt sidorna liksom

Ett Orm
2019-11-29, 21:54
Kan man träna ansiktet så det blir bredare? Så man blir mer attraktiv. Tex lägga viktplattor på ansiktet så att det växer åt sidorna liksom

Ja om du gör det från det att du är bebis. Fanns nån stam som band en planka mot pannan på ungarna så de skulle få en lurifax form.
Vad det gäller hur attraktivt det blir så tror jag du blir besviken.

EagleEye
2019-11-30, 00:59
Var det nått Munzer var så var det inte svullen iaf.

Du missade poängen eller så uttryckte jag mig klumpigt.

Allt det där är mest vatten. Precis som på alla kroppsbyggare. Muskler är nästan bara vatten.

Ett Orm
2019-11-30, 13:57
Du missade poängen eller så uttryckte jag mig klumpigt.

Allt det där är mest vatten. Precis som på alla kroppsbyggare. Muskler är nästan bara vatten.

Precis som på alla andra också. Ja jag missar nog vad du vill ha sagt.
Menar du att hans muskler är nån form av vattenballong medan vanliga snubbar har bara muskler?