handdator

Visa fullständig version : 36 timmars fasta och konditionsträning, rörande muskelförlust


Wilt the Stilt
2019-11-25, 16:12
Jag brukar utsträckt över 3 dygn, varje vecka, köra en 36-timmars fasta.

Min specifika fråga rörande detta är om det vore extra muskelnedbrytande om jag konditionstrände på måttlig intensitet, under den nämnda fastan?

Edit:

Stavning.

Konditionsträningen jag menar är cykling på moderat intensitet, på min spinningcykel som jag har hemma.

Edit 2:

Stavning.

svenbanan
2019-11-25, 16:23
Hur bär du dig åt för att få till 36h sammanhängande fasta under 3 dygn? Jag fattar inte logistiken.

Om du käkar precis innan du går och lägger dig på måndagen så har du fastat i 32h precis innan du går och lägger dig på tisdagskvällen. Så då kommer du att ha fastat i 40h då du vaknar på onsdagen.

Men du kanske är så jävla hungrig att du vaknar i förtid på onsdagen och smäller i dig en tallrik gröt mitt i natten? Eller så sover du bara 6h per natt kanske?

Lite mer on topic så har jag iaf legat på ganska duktigt kaloriunderskott (dock ej fastat) och ägnat mig åt lågintensiv löpträning. Jag har då inte märkt nån särskild muskelnedbrytande effekt av detta. Däremot funkar det bra för att "smälta fett".

Wilt the Stilt
2019-11-25, 16:55
*popcorn*Hur bär du dig åt för att få till 36h sammanhängande fasta under 3 dygn? Jag fattar inte logistiken.

Om du käkar precis innan du går och lägger dig på måndagen så har du fastat i 32h precis innan du går och lägger dig på tisdagskvällen. Så då kommer du att ha fastat i 40h då du vaknar på onsdagen.

Men du kanske är så jävla hungrig att du vaknar i förtid på onsdagen och smäller i dig en tallrik gröt mitt i natten? Eller så sover du bara 6h per natt kanske?

Lite mer on topic så har jag iaf legat på ganska duktigt kaloriunderskott (dock ej fastat) och ägnat mig åt lågintensiv löpträning. Jag har då inte märkt nån särskild muskelnedbrytande effekt av detta. Däremot funkar det bra för att "smälta fett".

Svarar bara på det första nu ang. 3 dygn.

19:30 igårkväll hade jag ätit färdigt. Nu äter jag ingenting förrens imorgon. Det var så jag menade med "3 dygn".

Wilt the Stilt
2019-11-25, 16:58
Tack för sista stycket i ditt svar. Vore dock intressant om någon kan svara rörande fastande biten i det hela.

sumialic
2019-11-25, 17:00
Fastar själv 36 timmar två dagar i veckan och tänkte börja köra HIIT dessa dagarna. Tror inte det är negativt för musklerna, men kommer med spänning följa vad som sägs.

svenbanan
2019-11-25, 18:17
*popcorn*

Svarar bara på det första nu ang. 3 dygn.

19:30 igårkväll hade jag ätit färdigt. Nu äter jag ingenting förrens imorgon. Det var så jag menade med "3 dygn".

Hmm. Inser precis att min matematik var helt uppåt väggarna. Ifall man käkar precis innan man går och lägger sig på måndag så har man fastat 24h då man går och lägger sig på tisdagen och 32h då man vaknar på onsdagen.

Så det är ju fullt logiskt det du skriver. Fattar inte vad jag fick de andra nuffrorna ifrån...

svenbanan
2019-11-25, 18:22
Tack för sista stycket i ditt svar. Vore dock intressant om någon kan svara rörande fastande biten i det hela.

Det enda jag "vet" som kanske kan vara nåt hjälp i denna funderingen är att löpning i sig i alla fall inte är katabolt (utan anabolt), som det ibland brukar påstås. Och detta lär väl inte ändra sig bara för att man fastar och har energiunderskott. Och eftersom (muskelbyggande) träning ju brukar rekomenderas för att minska muskelförlusten vid energiunderskott så borde detta ju också inkludera löpning (som ju alltså är anabolt). Sen lär det ju finnas andra träningsformer som är mer effektiva för detta ändamål, men jaghar svårt att tro att löpning skulle vara negativt i alla fall.

Men jag utgår från att KG har en studie på lager för just detta ändamål, så vi får väl invänta facit. ;)

EDIT: Sen finns det ju såklart helt andra faktorer att beakta också. Som att löpning då kanske skulle kunna ställa såpass höga krav på återhämtning att det kanske kan bli en väldigt förhöjd skaderisk ifall man ligger på underskott. Men detta lär ju då också vara beroende av träningsintensiteten samt under hur lång tid man ligger på underskott. Lugn träning och bara 2-3 dagar fastande kommer ju innebära att man högst troligt hinner återhämta sig rätt bra ändå inför de flesta träningspassen. Det ska förmodligen till rätt stor träningsmängd och längre fastaperioder för att det ska bli särdeles förhöjd skaderisk.

Wilt the Stilt
2019-11-26, 11:23
svenbanan:

Ja gäller ju cykling i mitt fall. Men har för mig det är mer positivt än löpning gällande inverkan på styrketräning.

Men jag får prova det hela helt enkelt.

Gudomligt gott med frukost efter 36h fasta iaf :cool: