handdator

Visa fullständig version : Alltid ont i ryggen efter rodd


Skön
2019-11-23, 21:07
Har haft problem med ryggen i många år nu. Ibland är den okej men då är det mest för att jag inte utsatt kroppen för någon träning. Känns liksom djupt i ryggen, eller hela bäcken typ, att det råder oreda. Har korta tajta höftböjare och magen bara skakar vid träning.
Men allmänna råd och mycket tips har jag fått här men jag undrar varför just en övning som rodd i 10 min gör så hela ryggen känns förstörd flera dagar efter. Hyperextensions går inte heller. Är det för att ryggen tar all belastning? Vad kan man tänka på i rodden för att det ej ska göra ont?
Går såklart att undvika den övningen men sånt har jag gjort länge nu.

d1anny2
2019-11-23, 21:37
Har haft problem med ryggen i många år nu. Ibland är den okej men då är det mest för att jag inte utsatt kroppen för någon träning. Känns liksom djupt i ryggen, eller hela bäcken typ, att det råder oreda. Har korta tajta höftböjare och magen bara skakar vid träning.

Men allmänna råd och mycket tips har jag fått här men jag undrar varför just en övning som rodd i 10 min gör så hela ryggen känns förstörd flera dagar efter. Hyperextensions går inte heller. Är det för att ryggen tar all belastning? Vad kan man tänka på i rodden för att det ej ska göra ont?

Går såklart att undvika den övningen men sånt har jag gjort länge nu.Även lätt rodd? Eller är det intensivt? Testat att inte gå så långt fram, utan köra halv rörelselängd? Tänker uteslutningsmetod. Vad innebär tajta höftböjare för dig? Att du har onormalt stor svank när du står? Testat kettlebell?
När min rygg var shaky började jag vid något tillfälle trappa upp volym och tyngd i kettlebellsvingar. När jag väl kunde svinga 20kg i 30-40 reps per set skaffa jag mig en trettitvåa. Gjorde ett tag 100 svingar med denna varannan dag, uppdelat på 3-4 set. Sedan dess klarar ryggen det mesta utan att darra på manschetten.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Kev88
2019-11-24, 09:18
Menar du en sittande rodd som man kör kardiovaskulär träning i eller en faktiskt styrkeövning? Om det är det förstnämnda så kan det vara för att du sitter med en rundad ländrygg när du kör den, och om det rör sig om en diskskada så är detta något som du ska undvika då rundning av ryggraden trycker ut diskens material mer.