handdator

Visa fullständig version : Den seriösa tråden för träningsrelaterade frågor


Anders The Peak
2019-11-23, 09:18
Nytt försök att skapa en tråd som inte spårar ur för mycket. En tråd där vi har och visar tolerans och empati kryddat med respekt för respektive individ.

Andrew_1982
2019-11-23, 09:25
Tack,
jag undrar om någon kan ge ett förslag hur jag ska tänka när jag spänner ryggen i bänkpress. Jag har under en längre tid spänt skulderbladen mot varann och dragit bak axlarna. Axlarna kommer då långt bak och kommer närmare kroppen ser det ut som. Det känns som det blir tryck på speciellt ena axeln då det känns lite i den.

Räcker det att knipa med skulderbladen utan att axlarna rör sig?

Aristocrat
2019-11-23, 09:29
Nytt försök att skapa en tråd som inte spårar ur för mycket. En tråd där vi har och visar tolerans och empati kryddat med respekt för respektive individ.

Bra initiativ!

smerk
2019-11-23, 09:50
Mitt största problem inom träning är att min vänstra axel är mycket stelare än min högra vilket har lett till att jag använder höger axel mer i pressar vilket också syns muskulärt. Hur kan jag lösa detta?

Räcker shoulder dislocations som uppvärmning varje pass? Är inte förvånad om jag har något inklämningssyndrom i vänster rotatorcuff, kan känna lite lätt smärta ibland i vissa isoleringsövningar. Kanske skippa isoleringsövningar ett tag? Jag pressar inte speciellt mycket över huvudet heller då det känns omotiverande då vänster axel aldrig verkar komma ikapp muskulärt.

Prost
2019-11-23, 14:38
En fråga. Alla har vi sett bilden på kurvan för proteinsyntesen hos tränade vs otränade personer där den var som vi vet mycket mer kortvarig hos de tränade deltagarna. Har det undersökts hur kurvan skulle möjligen kunna påverkas av ökad volym och/eller en annan variabel? Alla vet ju att man inte utvecklas i längden med en lika liten volym och/eller stimulans som en nybörjare. Inte för att proteinsyntesen är den enda faktorn men jag undrar ifall arean under kurvan kan påstås vara likadan hos vältränade personer om man jämför t.ex 3 set vs 20? Det kanske inte är så svartvitt som det brukar låta?

d1anny2
2019-11-23, 15:57
Mitt största problem inom träning är att min vänstra axel är mycket stelare än min högra vilket har lett till att jag använder höger axel mer i pressar vilket också syns muskulärt. Hur kan jag lösa detta?

Räcker shoulder dislocations som uppvärmning varje pass? Är inte förvånad om jag har något inklämningssyndrom i vänster rotatorcuff, kan känna lite lätt smärta ibland i vissa isoleringsövningar. Kanske skippa isoleringsövningar ett tag? Jag pressar inte speciellt mycket över huvudet heller då det känns omotiverande då vänster axel aldrig verkar komma ikapp muskulärt.Samma här. Har kört dislocations någon gång. Dock är det inte förknippat med smärta så jag finner mig i att vara skev som de flesta andra.
Har du problem med det annat än att du vet om det?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Anders The Peak
2019-11-23, 19:58
En fråga. Alla har vi sett bilden på kurvan för proteinsyntesen hos tränade vs otränade personer där den var som vi vet mycket mer kortvarig hos de tränade deltagarna. Har det undersökts hur kurvan skulle möjligen kunna påverkas av ökad volym och/eller en annan variabel? Alla vet ju att man inte utvecklas i längden med en lika liten volym och/eller stimulans som en nybörjare. Inte för att proteinsyntesen är den enda faktorn men jag undrar ifall arean under kurvan kan påstås vara likadan hos vältränade personer om man jämför t.ex 3 set vs 20? Det kanske inte är så svartvitt som det brukar låta?

Personligen tror jag att det här med att snöa in sig på proteinsyntesen är en återvändsgränd. Proteinsyntesen visar bara att att muskeln anpassas på cellnivå under en korttid, då personen börjar stimulera den med motståndsträning, med en förhöjd kurva som sedan planar ut när muskeln vant sig.

svartakronan
2019-11-23, 22:16
Det här med att kroppen inte tar upp all näring från nötter, hur stor effekt snackar vi om? Halveras mängden protein kroppen tar upp eller hur påtaglig är effekten? Ta som exempel cashewnötter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2019-11-23, 22:32
I genomsnitt tas 16 % mindre av energin upp från cashewnötter än vad de innehåller.

svartakronan
2019-11-23, 22:59
I genomsnitt tas 16 % mindre av energin upp från cashewnötter än vad de innehåller.



Tack, det uppskattas!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svenbanan
2019-11-23, 23:01
Det här med att kroppen inte tar upp all näring från nötter, hur stor effekt snackar vi om? Halveras mängden protein kroppen tar upp eller hur påtaglig är effekten? Ta som exempel cashewnötter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

I genomsnitt tas 16 % mindre av energin upp från cashewnötter än vad de innehåller.

Intressant.

Dock föder detta bara fler frågor. :)

Är det 16% utspritt på alla makronutrienterna då eller är det någon specifik makronutrient som kroppen har svårt att ta upp av nån anledning?

Är detta nåt specifikt för nötter, eller är det ungefär så mycket som kroppen inte tar upp av andra typer av livsmedel också?

Anders The Peak
2019-11-24, 12:26
Intressant.

Dock föder detta bara fler frågor. :)

Är det 16% utspritt på alla makronutrienterna då eller är det någon specifik makronutrient som kroppen har svårt att ta upp av nån anledning?

Är detta nåt specifikt för nötter, eller är det ungefär så mycket som kroppen inte tar upp av andra typer av livsmedel också?

Nu säger grub att du får ut 84%/100% av energin. Det beror på att det krävs 16% värmeenergi för att omvandla den till energi.

På samma sätt som Protein har termogen effekt så har nötter och andra livsmedel en liknade effekt.

Dietär termogenes (DIT), alternativt matens termogena effekt (engelska: Thermic effect of food, TEF), är ett mått på hur basalmetabolismen påverkas av livsmedel(livsmedlets effektivitetsgrad)

På grubs nedan inlägg så finns det seriösa studier som säger att det är värme effekten som är boven i dramat.

King Grub
2019-11-24, 12:33
Nej, det säger jag inte. Det har inte med termogenes att göra. Den är redan borträknad. Det är tarmens upptag. Det hamnar i toaletten. Gäller alla nötter i olika stor utsträckning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6356908/

ceejay
2019-11-24, 12:34
Spelade det inte någon roll om nötterna var tillagade på något sätt? Typ rostade hade ett högre upptag än naturella exempelvis.

Anders The Peak
2019-11-24, 12:38
Nu säger grub att du får ut 84%/100% av energin. Det beror på att det krävs 16% värmeenergi för att omvandla den till energi.

På samma sätt som Protein har termogen effekt så har nötter och andra livsmedel en liknade effekt.

Dietär termogenes (DIT), alternativt matens termogena effekt (engelska: Thermic effect of food, TEF), är ett mått på hur basalmetabolismen påverkas av livsmedel(livsmedlets effektivitetsgrad)

På grubs nedan inlägg så finns det seriösa studier som säger att det är värme effekten som är boven i dramat.

Studierna gäller jordnötter.

King Grub
2019-11-24, 12:43
Jag länkade till en studie på cashew... Där man samtidigt går igenom mandlar, pistagenötter, mm. Det handlar INTE om termogenes, utan om nötternas onedbrytbara struktur.

King Grub
2019-11-24, 12:47
För övrigt gäller det jag säger jordnötter också.

"With whole nuts, 17.8% of the lipid load was lost in the stool, whereas values were 7.0% and 4.5% for peanut butter and peanut oil loads, respectively. A more recent trial with 63 healthy adults compared fecal fat excretion to customary diets containing 70 g/d of whole peanuts, peanut butter, peanut flour, or peanut oil (27). Fecal fat content was significantly higher when whole peanuts were consumed (5.22 ± 0.59%) relative to the other forms (oil, 3.07 ± 0.36%; butter, 3.11 ± 0.31%; and flour, 3.75 ± 0.40%). Within-group comparisons revealed a significant increase in fecal fat only with whole peanuts. This corresponded to an energy loss of ∼155 kJ/d or 9.4% of the load or 12% of the peanut lipid".

https://academic.oup.com/jn/article/138/9/1741S/4750849

svenbanan
2019-11-24, 13:02
Det verkar som att detta främst handlar om att fettet i nötterna inte kan tas upp i tarmen då eller?

svartakronan
2019-11-24, 13:03
Det verkar som att detta främst handlar om att fettet i nötterna inte kan tas upp i tarmen då eller?



Så det mesta av proteinet tas alltså upp då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2019-11-24, 13:09
Det gör att allt tas upp sämre, inkluse allt i resten av kosten dessutom.

"When cashews were consumed, the digestibility of the diet decreased for energy, fat, protein, and carbohydrate (Table 5). With the addition of cashews to the diet, percent fat digestibility decreased (p = 0.0009) from 97.8% to 96.1% (±0.3), percent protein digestibility decreased (p = 0.0012) from 91.2% to 90.1% (±0.5), and percent carbohydrate digestibility decreased (p < 0.0001) from 94.9% to 92.9% (±0.2). Concomitant with the decrease in dietary fat, protein, and carbohydrate digestibility, energy digestibility of the diet also decreased (p < 0.0001) with the addition of cashews to the diet from 94.9% to 92.9% (±0.2)".

CalleP
2019-11-24, 22:05
Om man tränar för hälsan, kan jag dela upp konditionsträningen I t.ex 10 minuters set med olika aktiviteter? T.ex 10 minuter jogg, 10 minuter hopprep, 10 minuter rodd?

King Grub
2019-11-24, 22:08
Utan problem.

CalleP
2019-11-24, 23:13
Utan problem.

Tack för svar Grub! :)

Illustrerade mannen
2019-11-30, 09:47
Detta kanske är en dum nybörjarfråga, men lägger den ändå här!😀
Är kroppens olika muskler olika? Att exempelvis vader kan behöva avvikande repsantal mm begriper jag - de belastas konstant under dygnets vakna rörliga delar, men tex biceps? Är det olika slags muskelfibrer?
Jag tränar bänk, böj och mark två gånger vardera per vecka, ena gången 6x2-3 och andra 5x5 (linjär progression). Det går bra, både vad gäller belastning och tillväxt (med mina förutsättningar). Finns studier eller erfarenheter från folk som tränat exempelvis biceps med likande upplägg och vad blev i så fall resultatet? (Jag begriper att det självklara svaret är ”Testa!”, men tar gärna till mig erfarenheter från andra innan.)

svenbanan
2019-11-30, 10:17
Det finns ju olika typer av muskelfibrer (snabba och långsamma fibrer). De snabba är bra på att utveckla kraft på kort tid, men är inte bra på att jobba kontinueligt hela dagen fast med låg kraftoutput.

Det finns också diverse varianter som är nåt slags mellanting mellan dessa båda huvudtyper.

Beroende på vad man utsätter muskeln i fråga för så kommer den anpassa sig till detta. Dvs en muskel med stor andel snabba fibrer kommer omvandlas till att ha främst långsamma fibrer ifall man aldrig lyfter nåt tungt, men iställer håller igång hela dagen med bebisvikter.

Vader är ju typiskt sådana muskler som jobbar hela tiden, eftersom man ju går och står mest hela dagarna, och de musklerna används för att hålla balansen. Så de består ju främst av någon form av långsammare fibrer.

Angående vadträning kan man ju då tänka sig att man antingen försöker träna på ett sådant sätt som är optimalt för att få långsamma muskelfibrer att bli så stora som möjligt (om volym är målet). Eller så kan man ju resonera som så att man vill försöka ge vaderna en anledning att omvandla några av de långsamma fibrerna till snabba fibrer (som har större potential att växa sig stora).

Jag vet inte vilken av dessa approacher som är "the shit". Men helt klart är att fibersammansättningen inte är samma i alla muskler, och att den kan spela roll.

EDIT: Fibersammansättningen hos biceps är nog mycket lättare att förändra än vaderna, eftersom man ju kan välja vad man vill använda armarna till. Men högst troligt är väl att det finns större andel i biceps än i vaderna.

Anders The Peak
2019-11-30, 10:30
Det finns ju olika typer av muskelfibrer (snabba och långsamma fibrer). De snabba är bra på att utveckla kraft på kort tid, men är inte bra på att jobba kontinueligt hela dagen fast med låg kraftoutput.

Det finns också diverse varianter som är nåt slags mellanting mellan dessa båda huvudtyper.

Beroende på vad man utsätter muskeln i fråga för så kommer den anpassa sig till detta. Dvs en muskel med stor andel snabba fibrer kommer omvandlas till att ha främst långsamma fibrer ifall man aldrig lyfter nåt tungt, men iställer håller igång hela dagen med bebisvikter.

Vader är ju typiskt sådana muskler som jobbar hela tiden, eftersom man ju går och står mest hela dagarna, och de musklerna används för att hålla balansen. Så de består ju främst av någon form av långsammare fibrer.

Angående vadträning kan man ju då tänka sig att man antingen försöker träna på ett sådant sätt som är optimalt för att få långsamma muskelfibrer att bli så stora som möjligt (om volym är målet). Eller så kan man ju resonera som så att man vill försöka ge vaderna en anledning att omvandla några av de långsamma fibrerna till snabba fibrer (som har större potential att växa sig stora).

Jag vet inte vilken av dessa approacher som är "the shit". Men helt klart är att fibersammansättningen inte är samma i alla muskler, och att den kan spela roll.

EDIT: Fibersammansättningen hos biceps är nog mycket lättare att förändra än vaderna, eftersom man ju kan välja vad man vill använda armarna till. Men högst troligt är väl att det finns större andel i biceps än i vaderna.

I vilket syfte tänker du nu?

Tänkte fråga Illustrerade vad syfte och målsättning är innan jag svarade på frågan.

Illustrerade mannen
2019-11-30, 15:26
I vilket syfte tänker du nu?

Tänkte fråga Illustrerade vad syfte och målsättning är innan jag svarade på frågan.

Skrev slarvig i mitt inlägg. Sorry. Vad gäller basövningarna fungerar mitt upplägg bra. Man ser sällan folk träna biceps, sälrodd, pullups, underarmar och liknande med ”låga” reps. Syftet för mig är styrka och muskeltillväxt. Det fungerar som sagt hyfsat i basövningarna. Kan det vara värt att köra liknande upplägg även i andra övningar, exempelvis hantelcurl och pullups? Vilka erfarenheter finns?

Prost
2019-11-30, 18:37
Detta kanske är en dum nybörjarfråga, men lägger den ändå här!��
Är kroppens olika muskler olika? Att exempelvis vader kan behöva avvikande repsantal mm begriper jag - de belastas konstant under dygnets vakna rörliga delar, men tex biceps? Är det olika slags muskelfibrer?
Jag tränar bänk, böj och mark två gånger vardera per vecka, ena gången 6x2-3 och andra 5x5 (linjär progression). Det går bra, både vad gäller belastning och tillväxt (med mina förutsättningar). Finns studier eller erfarenheter från folk som tränat exempelvis biceps med likande upplägg och vad blev i så fall resultatet? (Jag begriper att det självklara svaret är ”Testa!”, men tar gärna till mig erfarenheter från andra innan.)

"Experterna" verkar vara överens om att olika muskler kan ha olika volymtoleranser osv. Mike Israetel har t.ex sin egna volymrekommendationer rent allmänt (https://renaissanceperiodization.com/training-volume-landmarks-muscle-growth/) samt för individuella muskler (https://renaissanceperiodization.com/hypertrophy-training-guide-central-hub/).

Eric Helms t.ex sa att han behövde en mycket större träningsdos för överkroppen jämfört med benen, för någon annan person kanske det kan vara tvärtom dock? Det självklara svaret är säkert fortfarande "testa". :-P Borge Fagerli sa något klokt som fastnade i minnet: "Do what works, not what should work."

Andy Galpin har forskat mycket om olika fibertyper, kan rekommendera t.ex denna (https://www.youtube.com/watch?v=mWdpL4Kdpvg) video från 8:15.

svenbanan
2019-11-30, 20:19
I vilket syfte tänker du nu?

Tänkte fråga Illustrerade vad syfte och målsättning är innan jag svarade på frågan.

Tror inte jag förstår vad du menar. Jag tyckte inte jag skrev nåt som var särskilt specifikt för nåt särskilt syfte, eller? Det enda var väl det jag markerade med fet stil nedan, vilket väl framgår av sammanhanget tycker jag.

Det finns ju olika typer av muskelfibrer (snabba och långsamma fibrer). De snabba är bra på att utveckla kraft på kort tid, men är inte bra på att jobba kontinueligt hela dagen fast med låg kraftoutput.

Det finns också diverse varianter som är nåt slags mellanting mellan dessa båda huvudtyper.

Beroende på vad man utsätter muskeln i fråga för så kommer den anpassa sig till detta. Dvs en muskel med stor andel snabba fibrer kommer omvandlas till att ha främst långsamma fibrer ifall man aldrig lyfter nåt tungt, men iställer håller igång hela dagen med bebisvikter.

Vader är ju typiskt sådana muskler som jobbar hela tiden, eftersom man ju går och står mest hela dagarna, och de musklerna används för att hålla balansen. Så de består ju främst av någon form av långsammare fibrer.

Angående vadträning kan man ju då tänka sig att man antingen försöker träna på ett sådant sätt som är optimalt för att få långsamma muskelfibrer att bli så stora som möjligt (om volym är målet). Eller så kan man ju resonera som så att man vill försöka ge vaderna en anledning att omvandla några av de långsamma fibrerna till snabba fibrer (som har större potential att växa sig stora).

Jag vet inte vilken av dessa approacher som är "the shit". Men helt klart är att fibersammansättningen inte är samma i alla muskler, och att den kan spela roll.

EDIT: Fibersammansättningen hos biceps är nog mycket lättare att förändra än vaderna, eftersom man ju kan välja vad man vill använda armarna till. Men högst troligt är väl att det finns större andel i biceps än i vaderna.

Sheikah
2019-12-04, 14:02
Det här är seriös fråga om hur ni tror/tänker att följande påverkar mitt styrketräningspass:

Antag att jag ror på roddmaskin mellan 5-8km direkt i anslutning till (innan) mina ben-,rygg och axelpass. Roddträningen utförs på medelintensitet, kring 80% av maxpuls.

Tror ni rodden inverkar på min styrketräning på ett så negativt sätt att jag skulle få signifikant bättre resultat om jag inte rodde direkt i anslutning till (innan) min styrketräning? Målet med styrketräningen är primärt hypertrofi.

(Plz, börja inte påstå att jag är en idiot som gör detta eller ge förslag på andra upplägg. Jag är intresserad av eventuella tankar och spekulationer).

svenbanan
2019-12-04, 14:45
Det här är seriös fråga om hur ni tror/tänker att följande påverkar mitt styrketräningspass:

Antag att jag ror på roddmaskin mellan 5-8km direkt i anslutning till (innan) mina ben-,rygg och axelpass. Roddträningen utförs på medelintensitet, kring 80% av maxpuls.

Tror ni rodden inverkar på min styrketräning på ett så negativt sätt att jag skulle få signifikant bättre resultat om jag inte rodde direkt i anslutning till (innan) min styrketräning? Målet med styrketräningen är primärt hypertrofi.

(Plz, börja inte påstå att jag är en idiot som gör detta eller ge förslag på andra upplägg. Jag är intresserad av eventuella tankar och spekulationer).

Det finns en (eller kanske flera) trådar där KG presenterat diverse studier gällande detta. Tror det främst varit cykling iofs, men även en del studier på roddare tror jag (iaf mer relevans för rodd än löpning).

Om jag minns rätt så har väl synen på detta gått från att man för nåt tiotal år sedan trodde det försämrade möjligheterna till muskeltillväxt ganska ordentligt, till att man nu inte tror det har så stor påverkan. Med brasklapp för att jag minns helt fel. Jag hittade inte någon av de trådarna där han lagt upp dessa studier nu.

PureWhey
2019-12-04, 15:01
Kopierar min egen fråga jag ställt i min journal:
Senaste dagarna har jag funderat lite på vilken volym man bör ligga/sikta på. Tidigare har jag hört att runt 20-30 set/muskelgrupp bör funka för en hyfsat avancerad lyftare.

Detta väcker minst två frågor:
Hur många set bör man köra per pass för att nå ett bra stimuli för muskeltillväxt?
Vad är en bra set-range per vecka för hypertrofi?

Läste då bland annat dessa artiklar:
https://mennohenselmans.com/optimal-training-volume/
Most evidence-based fitness professionals recommend a training volume of 10-15 sets per muscle group per week. I’ve recommended 10-30 sets in my interviews the past years for most individuals with some outliers using higher volumes, like IFBB Pro Nina Ross. The truth is, even I may have been overly conservative.

Schoenfeld's studie skall man kanske förbise enligt king_grub.

https://www.strongerbyscience.com/the-new-approach-to-training-volume/
The American College of Sports Medicine’s recommendations for hypertrophy are that novice trainees perform 8-12RM for 1-3 sets per body part, resting for 1-2 minutes and training 2-3 times/week; whereas, advanced trainees are directed to use 70%-100% of their 1RM for 3-6 sets, with varying rest periods depending on goals, and a 4-6 days/week frequency.


Vill även minnas, kan vara helt fel, att Arne P's "adept" Ronny körde på med riktigt saftig volym. Kan vara fel ute där dock.

Toljanen
2019-12-04, 17:09
Det här är seriös fråga om hur ni tror/tänker att följande påverkar mitt styrketräningspass:

Antag att jag ror på roddmaskin mellan 5-8km direkt i anslutning till (innan) mina ben-,rygg och axelpass. Roddträningen utförs på medelintensitet, kring 80% av maxpuls.

Tror ni rodden inverkar på min styrketräning på ett så negativt sätt att jag skulle få signifikant bättre resultat om jag inte rodde direkt i anslutning till (innan) min styrketräning? Målet med styrketräningen är primärt hypertrofi.

(Plz, börja inte påstå att jag är en idiot som gör detta eller ge förslag på andra upplägg. Jag är intresserad av eventuella tankar och spekulationer).

Jag har sedan 2 år tillbaka kört rodd innan varje styrkepass.
Jag kör ca 1000 m i stadigt tempo som uppvärmning, vilar hämtar andan i ca 5 min och därefter kör jag 2000 - 3500 m i hårt tempo.
Ex kör jag 2000 m (har pb på 6,56) så brukar jag köra på ca 7,05-7,10.
Kör jag fortare än så så blir styrkepasset lidande.
Jag har bara upplevt positiva effekter av detta upplägg, Bättre muskeltillväxt, bättre ork samt bättre återhämtning.
Har tränat i 20 år och har innan jag började med rodd aldrig kört konditionsträning i vuxen ålder vilket kan vara förklaringen till detta.
Har som mål att till sommaren sätta ett pb på 2000 m ca 6,48.
Skulle jag köra 5-8 km som du gör skulle det säkert påverka styrketräningen negativt men det där är ju individuellt.
Jag kommer att höja volymen på rodden till våren men då är inte fokus längre på muskelbygge utan rodd.

smerk
2019-12-08, 10:10
Jag behöver bättre armar. Vad tror ni om att slänga in ett par set biceps även på underkroppspassen? (Kör Över/under 4ggr/vecka). Har gjort detta med mellersta axlar till gott resultat.

Kan detta eventuellt också fungera för triceps? Tänker då främst för det långa huvudet, har en del pressar på mina överkroppspass.

KoloKille
2019-12-08, 10:21
Vilka tricepsövningar är med skonsamma för armbågarna? Har sedan länge problem med dem och jag får ont i alla övningar där man lyfter över huvudet, så som french press, tricepspress o.dyl.

Anders The Peak
2019-12-08, 11:02
Vilka tricepsövningar är med skonsamma för armbågarna? Har sedan länge problem med dem och jag får ont i alla övningar där man lyfter över huvudet, så som french press, tricepspress o.dyl.

Låter som Triceps tendonitis. De flesta får problem med armbågarna och det handlar ofta om för stort uttag som ger irritationen.

Tror att det är bra att analysera sin träning eftersom triceps involveras i alla pressar kanske mest i pressar över huvudet och till en stor del i bänkpress. Om träningen baseras på basövningar som pressar över huvudet och bänkpress så får triceps tillräcklig stimuli för att bli starkare större den del som inte pressarna är så effektiva för är för triceps långa huvud som fäster i skulderbladet. Därför bör passet kompletteras med en övning som stimulerar det långa huvudet. Övningen kan vara kick back med hantel eller i hiss som körs på vikter som man klarar ca 15-20 reps för att kunna använda rätt muskler.

Det var lite proaktivt tänkande för hur det kan gå att undvika att få triceps tendonitis.

y5fpBzggV4U

Köttis
2019-12-08, 11:29
Jag behöver bättre armar. Vad tror ni om att slänga in ett par set biceps även på underkroppspassen? (Kör Över/under 4ggr/vecka). Har gjort detta med mellersta axlar till gott resultat.

Kan detta eventuellt också fungera för triceps? Tänker då främst för det långa huvudet, har en del pressar på mina överkroppspass.Om det funkat för andra muskler borde du använda det som underlag för att avgöra om det är värt att testa, snarare än vad någon här tror.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

KoloKille
2019-12-08, 12:21
Finns det något stöd för att olika personer ökar olika snabbt beroende på antal reps man kör i varje set?

Jag ökar otroligt mycket snabbare i styrka om jag kör 8or till samma utmattningsgrad som t.ex. 5or eller 12or, d.v.s. att jag hade failat på nästa rep och ungefär lika många reps totalt sett över passet. T.ex. 3x8 i stället för 5x5.

Hur kommer det sig?

ceejay
2019-12-08, 12:41
Otroligt mycket snabbare? Vad har du för statistik som talar för detta över längre tid?

KoloKille
2019-12-08, 12:52
Otroligt mycket snabbare? Vad har du för statistik som talar för detta över längre tid?

Tja, ett exempel är att jag låg och harvade på i stort sett samma vikt (+ kanske 5 kg) i bänkpress 5x5 i typ 2-3 månader. När jag bytte till 3x8 ökade jag nästan 20 kg på ca 5 veckor med 3 reps mer per set. Blev väldigt förvånad över att det gick så fort.

Samma sak i flera andra övningar när jag sänkte från 12 reps till 8 reps, t.ex. strikta stångcurls mot vägg.

Ytterligare ett exempel var när jag sänkte från 12 till 8 reps i sittande axelpress med hantlar utan ryggstöd och ökade väldigt snabbt. Har alltid haft problem med att öka i styrka i axlarna och jag blev väldigt förvånad över att jag ökade så mycket på kort tid när jag tidigare legat still i månader. Helt plötsligt kunde jag öka till nästa hantelset 2 pass i rad och sen en gång varannan vecka till var tredje vecka tills jag nådde en ny platå efter ett tag.

Även hantelpress m.m.

Ändrade såklart vikten när jag bytte repsintervall så att det blev samma utmattning i varje set.

Har allt i min träningsdagbok.