handdator

Visa fullständig version : Hemmagjord Tacosås (salsa?)


Tomten
2004-05-14, 17:30
Testade göra en hemmagjord tacosås eftersom jag tycker santamaria, old el paso och allt vad de nu heter tar åt helsike för mycket betalt för lite kryddad tomatsås med lök och paprika.

slutresultat blev riktigt bra.

4 Stora tomater
1 Paprika
2 Gula lökar

4 matskedar äpplecidervinäger
1 matsked socker
salt efter smak
rejält med chillipeppar, färsk, torkad, malen, whatever.
1-2 DL vatten
torkad paprika, mest för att ge såsen lite finare färg.


Hacka grönsakerna, släng på vatten, vinäger, socker och salt och chillipeppar. Låt koka upp i några minuter tills tomaterna är helt sönderkokta, men så paprikan fortfarande är lite krispig. Tillsätt lite torkad paprika så såsen får en fin röd färg. smaka av och krydda mer om det behövs. Låt sedan stå i kylen till såsen är kall :)

passar perfekt till tacos, eller bara för att göra deffmaten lite godare!

Nils
2004-05-14, 20:00
Kan säga att i princip det receptet går också bra att mixa ihop färskt om man tar bort vattnet och är också gott om man som jag gillar det färska bättre.
Brukar förresten ta citronjuice istället för vinäger. Gillar det bättre. Och tar en inte med paprika/paprika pulver och chilipulver för då börjar det likna santa marias som jag inte tycker e så bra.
Kort sagt. Bra bas: Tomat lök salt socker chili (helst färsk).
Sen kan man mixa i saker efter smak och få många goda varianter till olika saker!
Till många rätter är det inte dumt att ta in lite färska örtkryddor också. Koriander tex.