handdator

Visa fullständig version : Privatleasing vs köpa bil?


PKtarzan
2019-11-17, 20:59
Funderar på att byta bil nu efter att ha kört min Honda Civic-09 i ca 3 år nu (köpt bilen btw) Funderar på vad en bra bil kan vara? Samt köpa bil kontra leasa? Ni som leasat och ägt bil vad är mest värt egentligen? Alla jag pratar med verkar tycka olika...
Tips på bra bil också? Gärna automatlåda och en liten mindre bil då jag inte är i behov av någon flashig bil eftersom jag inte värdesätter vad jag kör för bil egentligen, förutom att den funkar och tar mig från punkt A till B i princip

C.E.J.
2019-11-18, 00:43
Värt baserat på vad? Leasa är dyrare men det är lite mindre jox eftersom bilen inte är ditt ansvar, inte till 100%, vill säga. Är lite mindre ansvar värt premien? Det vet bara du.

martikainen
2019-11-18, 07:24
Har du möjlighet att lease bil vid jobbet? Det kan vara billigare än privatleasing då vissa företag tar en del av kosten.
Jag är inne på min andra företagsleasade bil, med privat bil mellan de två leasade och jag tycker absolut det är värt att betala lite mer för att slippa allt ansvar.

40plus
2019-11-18, 07:54
Värt baserat på vad? Leasa är dyrare men det är lite mindre jox eftersom bilen inte är ditt ansvar, inte till 100%, vill säga. Är lite mindre ansvar värt premien? Det vet bara du.

Fast är leasa privat egentligen markant dyrare? Köper du en bil så är där skatt, besiktining, försäkring, värdeminskning, service m.m. Allt detta ingår oftast i leasad bil.

Köper du en bil med några år på nacken får du även räkna med ev oväntade reparationer.

En småbil på sisådär 2500-3000kr i mån, jag är tveksam till om det skulle bli mycket billigare att köpa den bilen jämfört med att leasa på säg 2-3 år.

Armed Dingo
2019-11-18, 08:22
Tänkvärt: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/15/bil-eller-lonevaxling.html

PureWhey
2019-11-18, 10:13
Har du möjlighet att lease bil vid jobbet? Det kan vara billigare än privatleasing då vissa företag tar en del av kosten.
Jag är inne på min andra företagsleasade bil, med privat bil mellan de två leasade och jag tycker absolut det är värt att betala lite mer för att slippa allt ansvar.

Tar företaget en del av min kost för att jag skall leasa bil blir jag sur.

Stuffer
2019-11-18, 10:36
Viktigt är väl att jämföra Äpplen och äpplen. Privatleasing är ju egentligen bara i grunden en finansieringsform NÄR man bestämt sig för att man ska en ny bil i några få år.
Jag gjorde en snabb kalkyl och jämförde Leasingkostnaden mot att köpa motsvarande bil och sedan sälja den (med ett stort värdetapp) och kom fram till att det inte var någon större skillnad ekonomiskt. Räknade jag på att casha bilen blev det ju lite billigare (dock är ju värdetappet hypotetiskt och kan ju såklart diffa. Räknar man på att låna till bilen och betala varje månad till sin bank istället för till leasinggivaren var det typ ingen skillnad alls.
Nu valde vi att prova leasing denna gång. Var lättare att få frugan att gå med på en extra månadskostnad istället för att binda upp 300k i bilen också ;)

Har kört två år på leasingen nu och har ett år kvar men sen blir det nog begagnat igen.
Allt har funkat bra med leasingen hittills men mest ekonomiskt för mig känns ändå att köpa en bil som är 3-4 år gammal och har gjort det värsta värdetappet.
Jag är ändå kunnig bilnörd så jag kan ändå se till att en begagnad bil blir underhållen och servad utan att bli blåst. Med nytt/leasing är en fördel ändå att det är "fasta" underhållskostnader och inga överraskningar. Enda överraskningen man kan få är väl egentligen om man har misskött bilen och den har massa skador när man ska lämna tillbaka den. Lite därför är jag sugen på att gå tillbaka till begagnat igen som jag äger själv. I nuläget tar det emot att ta leasingbilen (vår stora bil) till byggmax eller till återvinningscentralen.

Macroman
2019-11-18, 11:43
Viktigt är väl att jämföra Äpplen och äpplen. Privatleasing är ju egentligen bara i grunden en finansieringsform NÄR man bestämt sig för att man ska en ny bil i några få år.
Jag gjorde en snabb kalkyl och jämförde Leasingkostnaden mot att köpa motsvarande bil och sedan sälja den (med ett stort värdetapp) och kom fram till att det inte var någon större skillnad ekonomiskt. Räknade jag på att casha bilen blev det ju lite billigare (dock är ju värdetappet hypotetiskt och kan ju såklart diffa. Räknar man på att låna till bilen och betala varje månad till sin bank istället för till leasinggivaren var det typ ingen skillnad alls.
Nu valde vi att prova leasing denna gång. Var lättare att få frugan att gå med på en extra månadskostnad istället för att binda upp 300k i bilen också ;)

Har kört två år på leasingen nu och har ett år kvar men sen blir det nog begagnat igen.
Allt har funkat bra med leasingen hittills men mest ekonomiskt för mig känns ändå att köpa en bil som är 3-4 år gammal och har gjort det värsta värdetappet.
Jag är ändå kunnig bilnörd så jag kan ändå se till att en begagnad bil blir underhållen och servad utan att bli blåst. Med nytt/leasing är en fördel ändå att det är "fasta" underhållskostnader och inga överraskningar. Enda överraskningen man kan få är väl egentligen om man har misskött bilen och den har massa skador när man ska lämna tillbaka den. Lite därför är jag sugen på att gå tillbaka till begagnat igen som jag äger själv. I nuläget tar det emot att ta leasingbilen (vår stora bil) till byggmax eller till återvinningscentralen.

Du kan väl också köpa ut bilen du nu leasar tex eller?

pepplez
2019-11-18, 13:34
Jag har leasat en bil i 3 år och kommer plocka ut en ny om en månad. Ask Me Anything!

Betalar ca 3000 i månaden inklusive allt (för en VW Golf med minsta motorn men ganska mycket teknikutrustning). Skatt, försäkring, garanti, service etc. Allt utom bränsle egentligen. Så på 3 år har jag lagt 3000*36 = 108000 på bilen som är "förlorade pengar".

Billigare än att köpa bil? Nej, förmodligen inte, i många fall. Bekvämt ägande? Som fan. Men man måste ju köpa en ganska dyr/ny bil för att lägga ut ca 100.000:- på tre år med värdeminskning, service, försäkring, skatt etc. Jag tycker dock det är värt det. Jag gillar känslan av att åka nytt, och vill man ha en ny bil är leasing ganska konkurrenskraftigt eftersom det är mycket värdetapp första åren på en bil.

Rikard Jansson
2019-11-18, 13:50
En Honda civic, runt 2008-2010 års modell, låter som något du borde kika på.

Kif
2019-11-18, 13:58
Jag har leasat en bil i 3 år och kommer plocka ut en ny om en månad. Ask Me Anything!

Betalar ca 3000 i månaden inklusive allt (för en VW Golf med minsta motorn men ganska mycket teknikutrustning). Skatt, försäkring, garanti, service etc. Allt utom bränsle egentligen. Så på 3 år har jag lagt 3000*36 = 108000 på bilen som är "förlorade pengar".

Billigare än att köpa bil? Nej, förmodligen inte, i många fall. Bekvämt ägande? Som fan. Men man måste ju köpa en ganska dyr/ny bil för att lägga ut ca 100.000:- på tre år med värdeminskning, service, försäkring, skatt etc. Jag tycker dock det är värt det. Jag gillar känslan av att åka nytt, och vill man ha en ny bil är leasing ganska konkurrenskraftigt eftersom det är mycket värdetapp första åren på en bil.
Jag ser det som att efter dessa 3 år äger jag en bil som kostar några tusenlappar per år då jag köpt pch betalat av den vid det laget. Köpte en några år gammal volvo för hundringen. Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet, som dessutom kan bli dyrt att betala om du förstört bilen för mycket under leasimgtiden. Jag köper och äger gärna mina bilar.

PureWhey
2019-11-18, 14:42
"Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet"

?

r1kkie
2019-11-18, 14:48
"Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet"

?

Menar förmodligen resten av livet om du konstant leaser en bil resten av livet. :)

Macroman
2019-11-18, 14:48
"Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet"

?

3 år innan Armageddon/Domedagen är här ofc...

EagleEye
2019-11-18, 15:14
Smidigt med leasing. Men hur blir kostnaden på längre sikt om säg leasar 3 "perioder", dvs tre nya bilar 9 år? Eller ännu längre?

geoff
2019-11-18, 15:15
Jag har alltid köpt 3 år gamla bilar (ca 5000 mil) - då är de fortfarande rätt fräscha men värdeminskningen börjar plana ut något (de kostar då ungefär hälften av vad de kostade ny). Har betalat mellan 140-170' st för de fyra bilar jag har ägt (alla välutrustade: Volvo S70 2,4T, Saab 9-5 2.3t, Skoda Superb 4x4, Audi A3 2.0 Quattro). Sedan äger/använder jag bilarna i minst 10 år och lägger i snitt några tusenlappar per år på reparationer. Så mina "halvpremium"-bilar kostar mig max 15-20' per år under 10 års tid, utan allt för mycket trassel.

pepplez
2019-11-18, 15:39
Smidigt med leasing. Men hur blir kostnaden på längre sikt om säg leasar 3 "perioder", dvs tre nya bilar 9 år? Eller ännu längre?
Värdeminskningen blir ju mindre på sikt samtidigt som service/slitagekostnaderna lär öka. Och att jämföra en ny leasingbil med en 9 år gammal bil är ju inte riktigt rättvist, mycket av det som lockar med leasing är ju just att man får ha en sprillans ny bil.

Gregow
2019-11-18, 15:43
Du kan väl också köpa ut bilen du nu leasar tex eller?
Skulle tro att det vanligaste är att man återlämnar bilen och därefter kan snacka med bilhandlaren om att få köpa den. Alltså, räkna inte med att få köpa ut den som om du haft bilen på avbetalning (om inte avtalet mot förmodan säger att du kan göra det).

Anledningen är att ett sådant avtal skulle bli ett dolt kreditköp.

Kif
2019-11-18, 18:32
"Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet"

?

Menar såklart att när jag köper en bil försvinner månadskostnaden när den är betald, medan en leasing lämnar man in och får en ny bil med en ny kostnad.

Langster
2019-11-18, 19:32
Menar såklart att när jag köper en bil försvinner månadskostnaden när den är betald, medan en leasing lämnar man in och får en ny bil med en ny kostnad.

Fast det är ju när bilen är betald, efter 3-5 år som de stora renoveringskostnaderna börjar rasa in, vore ju rätt skönt att bara byta in till en ny då. Eller så köper man en ny så att man får en ny avbetalning. Med bilar är man fuckad oavsett hur man gör.

pepplez
2019-11-18, 19:48
Menar såklart att när jag köper en bil försvinner månadskostnaden när den är betald, medan en leasing lämnar man in och får en ny bil med en ny kostnad.



Pratar du om ränta på billånet när du säger månadskostnad? För det är ju något helt annat. Du ”betalar” bilen (i form av värdeminskning och underhåll) tills du säljer den. Hur du lägger upp din finansiering är irrelevant för jämförelsen med leasing.

Ladugårdsdörr
2019-11-18, 19:59
Jag har alltid köpt 3 år gamla bilar (ca 5000 mil) - då är de fortfarande rätt fräscha men värdeminskningen börjar plana ut något (de kostar då ungefär hälften av vad de kostade ny). Har betalat mellan 140-170' st för de fyra bilar jag har ägt (alla välutrustade: Volvo S70 2,4T, Saab 9-5 2.3t, Skoda Superb 4x4, Audi A3 2.0 Quattro). Sedan äger/använder jag bilarna i minst 10 år och lägger i snitt några tusenlappar per år på reparationer. Så mina "halvpremium"-bilar kostar mig max 15-20' per år under 10 års tid, utan allt för mycket trassel.

Samma här, ekipagen är modell 2015 resp. 2016. Halva priset och runt 4000 mil, en tidigare ägare. Bor dessutom i Norge så kategorin du beskriver och jag äger har ett värdetapp på runt 300k på 4 år...

Langster
2019-11-18, 20:07
Pratar du om ränta på billånet när du säger månadskostnad? För det är ju något helt annat. Du ”betalar” bilen (i form av värdeminskning och underhåll) tills du säljer den. Hur du lägger upp din finansiering är irrelevant för jämförelsen med leasing.

Ja det är nog vad han pratar om och säkert minst 80% av alla svenskar som köper en bil som är mindre än 3-4 år gammal köper på avbetalning. Det är rätt få som har 100 000+ i cash. Å andra sidan är billån rätt billiga 2-3% ränta, vilket betyder att man betalar typ 103 000 kr istället för 100 000. Så månadskostnaden att ha en sån bil i tre år är 2861 kr ungefär och då räknar man inte värdeminskning, service, skatt, reperationer osv.

nisse1976
2019-11-18, 20:15
Jag har leasat bil 2 gånger, dvs 6 år. Det är nice, man får en ny bil vilket är en väldigt skön känsla. Dock är det inte särskilt ekonomiskt. Jämfört med att köpa en ny bil är det nog inget dålig deal, företag har ju svårt att få sålt nya bilar till privatpersoner så för dom är det ett bra sätt att få ut nya bilar. Dock skulle jag aldrig köpa en ny bil, jag skulle köpt en som är runt 3 år och gått 5-6000 mil. Att leasa en bil i 3 år kostar ju ungefär 90 000 (försäkring på runt 500 borträknat, ca 2500 i månaden i ren leasing alltså). Man får förvisso 2 servicar som inte skall glömmas men att köpa en tre år gammal bil för kanske 130 000 är en ekonomiskt klart bättre affär, den har inte tappat några 90 000 i värde på 3 år.

Jag köpte loss min senaste leasingbil, då fick jag den för vad som skulle köpt in motsvarande bil för, sen hade ju dom fixat den lite och lagt på kanske 10 lax när de sålde den.

Kif
2019-11-18, 21:27
Pratar du om ränta på billånet när du säger månadskostnad? För det är ju något helt annat. Du ”betalar” bilen (i form av värdeminskning och underhåll) tills du säljer den. Hur du lägger upp din finansiering är irrelevant för jämförelsen med leasing.

Jag menar att när man byter in sin leasingbil och får en ny leasingperiod så äger jag min köpta bil. Den är några år äldre, men kostar några hundringar per år i service och kommer inte tappa mer än jag köpt den för under hela sin livstid (150-250k) motsvarande ~2 leasingperioder. Jag kan åka till tippen med skräp, frakta ungar och djur, få repor och stenskott utan att oroa mig för kostnader vid inbyte mer än för min egen skull vid ev försäljning.

pepplez
2019-11-19, 09:12
Jag menar att när man byter in sin leasingbil och får en ny leasingperiod så äger jag min köpta bil. Den är några år äldre, men kostar några hundringar per år i service och kommer inte tappa mer än jag köpt den för under hela sin livstid (150-250k) motsvarande ~2 leasingperioder. Jag kan åka till tippen med skräp, frakta ungar och djur, få repor och stenskott utan att oroa mig för kostnader vid inbyte mer än för min egen skull vid ev försäljning.

Två scenarior:

1) Bilen du äger är ny. Då tappar du många tusenlappar varje år i värdeminskning men du har även service- och reparationskostnader om än troligen ganska låga eftersom bilen är ny

2) Bilen är äldre. Då är det garanterat betydligt mer än "några hundralappar per år" i service- och reparationskostnader. Du har fortfarande en värdeminskning men den har planat ut.

Mental
2019-11-19, 09:24
Leasing är ekonomiskt ofördelaktigt, men bekvämt. Vore det fördelaktigt för mig som leasingtagare så skulle ingen firma vilja leasa ut bilar :D

Lite som försäkringar, i snitt förlorar man pengar på att ha försäkringar, annars skulle det inte vara lönsamt att ha ett försäkringsbolag. Men det är jävligt skönt att ha om det händer något.

Stuffer
2019-11-19, 13:31
Du kan väl också köpa ut bilen du nu leasar tex eller?

Kanske, eventuellt. Blir i så fall en förhandling med den som äger bilen när det börjar dra ihop sig. Någon sådan option/möjlighet finns i alla fall inte reglerad i leasingkontraktet. I samma stund som jag tog ut bilen som leasingbil så såldes den av bilhandlaren till VW finans så det är VW finans som blir parten att förhandla med i så fall.
Såklart blir det en prisfråga såklart. Tyvärr så säljs ofta dessa leasingbilar vidare till ett relativt högt pris/andrahandsvärde så möjligheter till "fynd" ser jag som små. Samtidigt är jag rätt rastlös när det gäller bilar och gillar omväxling så det skulle inte vara hela världen om jag måste se mig om efter något annat

Stuffer
2019-11-19, 13:42
Jag har leasat en bil i 3 år och kommer plocka ut en ny om en månad. Ask Me Anything!

Betalar ca 3000 i månaden inklusive allt (för en VW Golf med minsta motorn men ganska mycket teknikutrustning). Skatt, försäkring, garanti, service etc. Allt utom bränsle egentligen. Så på 3 år har jag lagt 3000*36 = 108000 på bilen som är "förlorade pengar".

Billigare än att köpa bil? Nej, förmodligen inte, i många fall. Bekvämt ägande? Som fan. Men man måste ju köpa en ganska dyr/ny bil för att lägga ut ca 100.000:- på tre år med värdeminskning, service, försäkring, skatt etc. Jag tycker dock det är värt det. Jag gillar känslan av att åka nytt, och vill man ha en ny bil är leasing ganska konkurrenskraftigt eftersom det är mycket värdetapp första åren på en bil.

Min känsla är att det inte skiljer särskilt mycket ekonomiskt.
Bilar är alltid "förlorade pengar". Skatt, försäkring, service ska du ju betala ändå. Oavsett om du köpt eller leasat bilen. Så där har du ju 20-30 000 som du inte kan påverka.
Kika sedan på värdeförlusten om du istället skulle köpa samma golf och sälja den igen efter 3 år. Förmodligen också knappa 100k i "förlorade pengar".

Billigast är förmodligen att köpa lätt begagnat istället men då jämför vi äpplen och päron.

r1kkie
2019-11-19, 14:21
Som Mental skriver.

Jämför du med att leasa en ny bil och köpa samma bil kommer du betala mer för leasingbilen kontra köpa samma bil och sedan sälja den vid samma tillfälle som din leasingtid hade löpt ut.

Hade det varit ekonomiskt fördelaktigt för leasingtagaren skulle firman gå back vid försäljningen av bilen från deras sida.

Leasingkostnaden man får betala förutsätter jag är räknad på att man max får köra ett visst antal mil under tidsperioden och man har du goda kunskaper om vilken värdeminskning bilen gjort och vad man då kan sälja den för.

Många i tråden verkar jämföra att leasa en nybil mot att köpa en begagnad vilket inte är en rättvis jämförelse. Då får man jämföra att leasa en begagnad bil men det vet jag inte om det ens är möjligt. :)

dluddeckens
2019-11-19, 14:33
Leasing är ekonomiskt ofördelaktigt, men bekvämt. Vore det fördelaktigt för mig som leasingtagare så skulle ingen firma vilja leasa ut bilar :D

Lite som försäkringar, i snitt förlorar man pengar på att ha försäkringar, annars skulle det inte vara lönsamt att ha ett försäkringsbolag. Men det är jävligt skönt att ha om det händer något.

Förutsatt att det är privatleasing ja.

Många företag har hembil (eller liknande koncept med olika namn). Där man kan betala del av leasingkostnaden med bruttolönavdrag. Kräver dock att man har en bra lön i grunden.

pepplez
2019-11-19, 14:47
Som Mental skriver.

Jämför du med att leasa en ny bil och köpa samma bil kommer du betala mer för leasingbilen kontra köpa samma bil och sedan sälja den vid samma tillfälle som din leasingtid hade löpt ut.


Vetefan om det här stämmer. Som någon annan skrev är leasing ett bra sätt att få ut nya bilar på vägarna eftersom privatpersoner generellt inte köper fabriksnya bilar.

Säg att du köper en ny VW Golf för 200k. På blocket går 3 år gamla Golf för runt 150k så säg att man kan få runt 120k på den om man säljer till en handlare. Skatt och försäkring ca 500 kr i månaden => 18k över 3 år. Och där är du i princip uppe i 100k över 3 år vilket är vad jag betalar för leasingbilen.

dluddeckens
2019-11-19, 15:33
Lätt att glömma bort alla kostnader förenda med bilägande.

http://www.bilkalkyl.be/


Där inser man att man betalar en hel del på bilen....

För egen del har jag en avbetald volvo från 2010. Ingen kul bil, men den har klarat sig undan dyra reparationer, så jag har nästan bestämt mig för att bara behålla den tills rep behovet överstiger värdeminskningen på en "ny beg bil".

geoff
2019-11-19, 16:03
Säg att du köper en ny VW Golf för 200k. På blocket går 3 år gamla Golf för runt 150k så säg att man kan få runt 120k på den om man säljer till en handlare. Skatt och försäkring ca 500 kr i månaden => 18k över 3 år. Och där är du i princip uppe i 100k över 3 år vilket är vad jag betalar för leasingbilen.
Vänta vänta.. det finns väl ingen bil som kostar 200k ny som du kan sälja för 150k tre år senare (såvida den inte har stått i princip still)? Jag skulle säga att de tappar minst en tredjedel av priset på tre år - närmare 50% om det är en välutrustad bil. Exempelvis den senaste bilen jag köpte.. en Audi A3 2.0TDI Quattro 2013. Fabrikspris (med mycket utrustning) var nästan 350' men första köparen fick den för 305'. 5500mil och fyra år senare (hade stått i bilhallen de sista 8 månaderna) köpte jag den för 160'.

delta_mats
2019-11-19, 16:32
Vem betalar för en leasingbils värdetapp? För en sån tappar ju rimligtvis lika mycket i värde som en privatköpt bil.

En stor nackdel med leasingbil är väl att de allt som oftast är riktigt snikutrustade. Samt kommer med en del begränsningar på hur man kan använda den.

Mental
2019-11-19, 16:52
Vem betalar för en leasingbils värdetapp? För en sån tappar ju rimligtvis lika mycket i värde som en privatköpt bil.

En stor nackdel med leasingbil är väl att de allt som oftast är riktigt snikutrustade. Samt kommer med en del begränsningar på hur man kan använda den.

Den som leasar som sagt, man pyntar en större summa varje månad men får inte behålla bilen efter 3 år.
Givetvis går inte bolagen med förlust.

Dock är det skönt och smidigt, så jag är inne på min andra leasingbil nu.
Ägt 3 bilar sedan 1999 och vill aldrig göra om det om jag kan undvika det, hatar de asen!

delta_mats
2019-11-19, 17:15
Den som leasar som sagt, man pyntar en större summa varje månad men får inte behålla bilen efter 3 år.
Givetvis går inte bolagen med förlust.

Dock är det skönt och smidigt, så jag är inne på min andra leasingbil nu.
Ägt 3 bilar sedan 1999 och vill aldrig göra om det om jag kan undvika det, hatar de asen!


Precis, man betalar ju för att slippa bekymmer. Man har fasta kostnader varje månad. För en del är det värt den extra kostnaden, för andra inte.

Stuffer
2019-11-20, 13:18
Vem betalar för en leasingbils värdetapp? För en sån tappar ju rimligtvis lika mycket i värde som en privatköpt bil.

En stor nackdel med leasingbil är väl att de allt som oftast är riktigt snikutrustade. Samt kommer med en del begränsningar på hur man kan använda den.

Leasingtagaren betalar det schablonmässigt genom leasingavgiften såklart. "Fördelen" är möjligtvis att det är en fast avtalad leasingavgift så andrahandsvärdet måste ju leasingtagaren aldrig oroa sig över. Det är leasingbolaget som står med risken och gör förlusten OM bilen sedan måste säljas billigt och värdetappet blir stort (Eller roffar åt sig lite extra vinst om de lyckas sälja bilen dyrt).

Att leasingbilar är snikutrustade är väl bara en sanning med modifikation. Deras superbilliga kampanjbilar för 1999:-/månad är såklart inte topputrustade men begränsar man sig inte till just dessa bilar så har man lika stor frihet att välja utrustning som när man köper bilen själv. För bilförsäljaren är det ingen skillnad. Han säljer en bil oavsett och får fullt betalt när han lämnar ut bilen. Antingen direkt från privatpersonen om det är rent köp eller från finansbolaget om det är leasing.
Jag valde att leasa en bil som kom från en utrustningskampanj. Får ju såklart betala extra för det men iom kampanjen blev det ändå hyfsat väl utrustat.

Basbilen, Skoda Octavia kombi, 1000 mil per år, framhjulsdriven, manuell, tygklädsel går vanligtvis på 2999:-/måndag.
Jag fick tag på en Skoda Octavia Scout (högre crossover-modell av kombin) med fyrhjulsdrift, automat, Halvskinn/alcantara inredning, Stora navin med stora pekskärmen och stora Canton-ljudsystemet, adaptiv farthållare, backkamera, el-lucka, fjärrstyrd dieselvärmare via app eller fjärr och 1500 mil per år för 3700:-. Fyrhjulsdriften och automaten var väl det enda som var på önskelistan från början men att utgå från basmodellen och lägga till fyrhjulsdrift och automat hade blivit dyrare så det var bara att slå till på kampanjmodellen och se all annan utrustning som bonus.

Likaså Golf Alltrack har också kampanjats ut till bra pris och med rätt hög utrustningsnivå som standard.

Brorsan skrev nyligen på leasingavtal på en volvo xc40 som de annonserar för ca 3500:-. Hans fru är duktig på att förhandla så hon lyckades klämma in ytterligare utrustning för 50 000:- utan att leasingavgiften höjdes. Stackars säljaren blev tvungen att ringa till Bilia och få okej att gå med på villkoren.

pepplez
2019-11-21, 10:38
Vänta vänta.. det finns väl ingen bil som kostar 200k ny som du kan sälja för 150k tre år senare (såvida den inte har stått i princip still)? Jag skulle säga att de tappar minst en tredjedel av priset på tre år - närmare 50% om det är en välutrustad bil. Exempelvis den senaste bilen jag köpte.. en Audi A3 2.0TDI Quattro 2013. Fabrikspris (med mycket utrustning) var nästan 350' men första köparen fick den för 305'. 5500mil och fyra år senare (hade stått i bilhallen de sista 8 månaderna) köpte jag den för 160'.

Det supportar bara mitt case än mer, tog 150k i något slags best case scenario.

Generellt har VW-gruppen överlägset bäst deal på privatleasing, det är nästan alltid billigare att leasa en ny bil än att köpa samma bil fabriksny. Så är det inte hos många andra biltillverkare.
Men, att köpa en 3-4 år gammal bil och ha kvar länge är såklart överlägset när det kommer till vad man får för pengarna. Dock betalar man ju mycket för enkelheten i att leasa, och det faktum att man får köra sprillans nytt som är mycket värt för många.

r1kkie
2019-11-21, 10:57
Vetefan om det här stämmer. Som någon annan skrev är leasing ett bra sätt att få ut nya bilar på vägarna eftersom privatpersoner generellt inte köper fabriksnya bilar.

Säg att du köper en ny VW Golf för 200k. På blocket går 3 år gamla Golf för runt 150k så säg att man kan få runt 120k på den om man säljer till en handlare. Skatt och försäkring ca 500 kr i månaden => 18k över 3 år. Och där är du i princip uppe i 100k över 3 år vilket är vad jag betalar för leasingbilen.

Min teori/hypotes bygger på att leasingföretaget måste tjäna pengar och den som får betala den mellanskillnaden måste såklart vara leasingtagaren, annars skulle inte verksamheten finnas.
Sen finns det alltid andra argument som att köra ny bil, behöver inte oroa sig etc etc men det har inget med vad som är mest ekonomiskt att göra.

Ditt exempel är har ju olika värdeminsknings antagande, ena har minskat 50k medan andra 80k så resultatet blir ju skevt imo.

40plus
2019-11-21, 12:29
Det supportar bara mitt case än mer, tog 150k i något slags best case scenario.

Generellt har VW-gruppen överlägset bäst deal på privatleasing, det är nästan alltid billigare att leasa en ny bil än att köpa samma bil fabriksny. Så är det inte hos många andra biltillverkare.
Men, att köpa en 3-4 år gammal bil och ha kvar länge är såklart överlägset när det kommer till vad man får för pengarna. Dock betalar man ju mycket för enkelheten i att leasa, och det faktum att man får köra sprillans nytt som är mycket värt för många.

Är det verkligen så? 4 år a 2000 mil = 8000 mil. Lägg på 4 år till = 16000 mil = Någon ny stötdämpare, bromsskivor runt om, hel eller del av avgassystem, ev nått knull med motorn tex vattenpump, AC, kamrem, gasspjäll, insprutning, spridare osv.

Känns som runt 10000-12000 mil så börjar dom här större reparationerna dyka upp som kostar satan.

pepplez
2019-11-21, 12:39
Min teori/hypotes bygger på att leasingföretaget måste tjäna pengar och den som får betala den mellanskillnaden måste såklart vara leasingtagaren, annars skulle inte verksamheten finnas.

Sen finns det alltid andra argument som att köra ny bil, behöver inte oroa sig etc etc men det har inget med vad som är mest ekonomiskt att göra.



Ditt exempel är har ju olika värdeminsknings antagande, ena har minskat 50k medan andra 80k så resultatet blir ju skevt imo.



Det är bara att räkna. Min golf (leasing) kommer kosta 2500 exklusive skatt och försäkring. Det är 30000 om året och 90000 över hela leasingperioden på tre år. Då ingår all service och underhåll samt värdeminskningen.

Samma Golf kostar runt 200000 att köpa ny. Säg att värdeminskningen är 50% på tre år. Då har den kostat dig 100000 när jag leasar för 90000. Med lite mindre värdeminskning är det bara att stoppa in nya siffror, men tänk på att du själv står för service och underhåll.

Arnesson
2019-11-21, 14:41
En positiv sak med Privatleasing är ju att man kan testa bilmärken man kanske inte vill köpa pga. risk för lågt andrahandsvärde.

perl
2019-11-21, 16:12
Det är bara att räkna. Min golf (leasing) kommer kosta 2500 exklusive skatt och försäkring. Det är 30000 om året och 90000 över hela leasingperioden på tre år. Då ingår all service och underhåll samt värdeminskningen.

Samma Golf kostar runt 200000 att köpa ny. Säg att värdeminskningen är 50% på tre år. Då har den kostat dig 100000 när jag leasar för 90000. Med lite mindre värdeminskning är det bara att stoppa in nya siffror, men tänk på att du själv står för service och underhåll.

Min åsikt.
Utan att blanda in några siffror så blir det dyrare att leasa en bil jämfört med att köpa den (förutsatt att du inte får enorma problem som kostar mycket att laga och inte täcks av garantin) eftersom det finns en verksamhet som tjänar pengar på att du leasar bilen. Tjänade inte dessa pengar på det skulle verksamheten inte finnas, så enkelt är det.
När en leasingbil ska lämnas tillbaks så får man väl dessutom betala för alla ev skador enligt leasingföretagets egna bedömningar vilket också behöver slås ut på totalkostnaden.
Sen finns det självklar andra fördelar och nackdelar med leasingmodellen men ekonomin kan sällan vara en av dom av tidigare nämnd anledning.

PureWhey
2019-11-21, 16:19
Min åsikt.
Utan att blanda in några siffror så blir det dyrare att leasa en bil jämfört med att köpa den (förutsatt att du inte får enorma problem som kostar mycket att laga och inte täcks av garantin) eftersom det finns en verksamhet som tjänar pengar på att du leasar bilen.

Precis som när du köper en bil.

delta_mats
2019-11-21, 17:06
Är det verkligen så? 4 år a 2000 mil = 8000 mil. Lägg på 4 år till = 16000 mil = Någon ny stötdämpare, bromsskivor runt om, hel eller del av avgassystem, ev nått knull med motorn tex vattenpump, AC, kamrem, gasspjäll, insprutning, spridare osv.

Känns som runt 10000-12000 mil så börjar dom här större reparationerna dyka upp som kostar satan.


Knappast. Visst, om man köper något skitmärke. Men håller man sig till premiumbilar så är det sällan något går sönder utan vidare. Man sköter om bilen och servar när det skall göras så är det oftast problemfritt.

Haft flera bilar som gått långt över 20k som rullat problemfritt.

delta_mats
2019-11-21, 17:09
Det är bara att räkna. Min golf (leasing) kommer kosta 2500 exklusive skatt och försäkring. Det är 30000 om året och 90000 över hela leasingperioden på tre år. Då ingår all service och underhåll samt värdeminskningen.

Samma Golf kostar runt 200000 att köpa ny. Säg att värdeminskningen är 50% på tre år. Då har den kostat dig 100000 när jag leasar för 90000. Med lite mindre värdeminskning är det bara att stoppa in nya siffror, men tänk på att du själv står för service och underhåll.


Men köper man en 3 år gammal bil för halva nybilspriset då? Tvek på det?

pepplez
2019-11-21, 17:12
Min åsikt.

Utan att blanda in några siffror så blir det dyrare att leasa en bil jämfört med att köpa den (förutsatt att du inte får enorma problem som kostar mycket att laga och inte täcks av garantin) eftersom det finns en verksamhet som tjänar pengar på att du leasar bilen. Tjänade inte dessa pengar på det skulle verksamheten inte finnas, så enkelt är det.

När en leasingbil ska lämnas tillbaks så får man väl dessutom betala för alla ev skador enligt leasingföretagets egna bedömningar vilket också behöver slås ut på totalkostnaden.

Sen finns det självklar andra fördelar och nackdelar med leasingmodellen men ekonomin kan sällan vara en av dom av tidigare nämnd anledning.



Vadå åsikt utan att blanda in siffror? Läs räkneexemplet istället.
Ja man får betala för reparation av onormalt slitage. Men du hade betalat samma reparation på din nya bil som du äger.

pepplez
2019-11-21, 17:14
Men köper man en 3 år gammal bil för halva nybilspriset då? Tvek på det?



Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att man sällan köper en 3 år gammal bil för halva nybilspriset eller frågar du om det lönar sig med leasing av ny bil jämfört med att köpa en tre år gammal bil? Om det senare är svaret givetvis nej då värdetappet planat av rejält i det läget.

delta_mats
2019-11-21, 17:26
Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att man sällan köper en 3 år gammal bil för halva nybilspriset eller frågar du om det lönar sig med leasing av ny bil jämfört med att köpa en tre år gammal bil? Om det senare är svaret givetvis nej då värdetappet planat av rejält i det läget.

Menar att en bil sällan tappar så mycket som 50% av värdet på 3 år. Kolla bara 3 år gamla golfar på blocket med 3-5k på mätaren, vad ligger dessa på? Inte får du en sån för 100 lök.

delta_mats
2019-11-21, 17:34
Dessutom har man nybilsgaranti, vilket gör att reparationskostnader i stort sett är obefintliga, så vida man själv inte skadar bilen.
Försäkringen blir billigare, behövs enbart halvförsäkring. Servicekostnad är tämligen låg, ofta har man fri service i början. Skatten typ obefintlig på bensinare, eller i högsta fall ett par tusenlappar per år på en diesel.

pepplez
2019-11-21, 18:28
Dessutom har man nybilsgaranti, vilket gör att reparationskostnader i stort sett är obefintliga, så vida man själv inte skadar bilen.

Försäkringen blir billigare, behövs enbart halvförsäkring. Servicekostnad är tämligen låg, ofta har man fri service i början. Skatten typ obefintlig på bensinare, eller i högsta fall ett par tusenlappar per år på en diesel.



Skatt och försäkring är samma på leasing och köpa så det kan man tänka bort. Skatten är dock långt ifrån gratis nu för tiden. Snarare ett par tusenlappar per år för en liten bensinare och många tusenlappar per år för en diesel och större motor. Efter nyår kommer en ny Tiguan 190hk AWD gå på runt 15000 i skatt per år när WLTP-cykeln blir skattegrundande istället för NEDC.

pepplez
2019-11-21, 18:31
Menar att en bil sällan tappar så mycket som 50% av värdet på 3 år. Kolla bara 3 år gamla golfar på blocket med 3-5k på mätaren, vad ligger dessa på? Inte får du en sån för 100 lök.



Jag skrev först 150 i ett inlägg och fick mothugg på att det var alldeles för högt så sänkte. Nånstans mellan 100 och 150 är väl rimligt. Tänk även på att bilhandlarna ska ha sitt. Ser du en bilhandlare som säljer en bil för 120 har han troligen köpt den för runt hundringen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Starke75an
2019-11-21, 18:33
Vi har två bilar som vi köpt nya.

Min sambon har kört 14000 mil med byte av bromsok och nån knapp trasigt. Bytt på garantin.

Bara bytt belägg som enda del annars.

Min rullat 12000 nånting och inget bytt förutom en halvljus lampa.

delta_mats
2019-11-21, 18:49
Jag skrev först 150 i ett inlägg och fick mothugg på att det var alldeles för högt så sänkte. Nånstans mellan 100 och 150 är väl rimligt. Tänk även på att bilhandlarna ska ha sitt. Ser du en bilhandlare som säljer en bil för 120 har han troligen köpt den för runt hundringen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

De jag kollade på blocket gick för 129 som lägst. Sedan gick det uppåt. Visst ska handlarna ha sitt och inbytespriset är lägre.

Men vill mest framhålla att ägandekostnaderna är ganska billiga på en ny bil.

Stuffer
2019-11-22, 12:04
Är det verkligen så? 4 år a 2000 mil = 8000 mil. Lägg på 4 år till = 16000 mil = Någon ny stötdämpare, bromsskivor runt om, hel eller del av avgassystem, ev nått knull med motorn tex vattenpump, AC, kamrem, gasspjäll, insprutning, spridare osv.

Känns som runt 10000-12000 mil så börjar dom här större reparationerna dyka upp som kostar satan.

Alltid blir det en gambling med gamla bilar. Vissa kanske bara tickar och går utan större problem medan andra är rena måndagsexemplar och pengaslukare.

Vår förra begagnade bil var en Passat som gått 10500 mil vid köpet och såldes 3 år senare och hade då haft ett par rätt dyra fel. Elektriska handbromsen är en riktig maskinkonstruktion och kostade mig ca 20 000: i verkstadsbesök.

Ett halvår efter köpet så rasade AC-kompressorn och många andra brister i AC-systemet uppdagades så som läckande packningar och läckande ventiler innanför instrumentbrädan. Kostnadsförslag från mekonomenverkstad (med auktorisering att pyssla med AC-prylar) var ca 25 000:-. Som tur var hade säljaren vi köpte bilen av lagt till en blocket-försäkring som betalade 75% men utan detta hade det alltså blivit riktigt dyrt.

(Som ytterligare parentes så rasade AC-kompressorn ytterligare en gång under de följande två åren men iom att vi reparerade den hos mekonomen med nya prylar så löstes den andra reparationen som en garantiåtgärd. Kompisen med likadan bil drabbades också av kompressor-ras men hade ingen färsäkring som täckte det så hans reparerades med begagnade prylar för 10 000:- en gång och efter andra raset fanns såklart inga garantier så då såldes bilen med trasig AC och såklart ett andrahansvärde därefter)

För vår del handlande det alltså om en bil som i inköp kostade 70 000:- och som sedan kostade nästan lika mycket till i reparationer under en treårstid, så nej begagnat är inte alltid billligt :)

perl
2019-11-22, 12:24
Vadå åsikt utan att blanda in siffror? Läs räkneexemplet istället.
Ja man får betala för reparation av onormalt slitage. Men du hade betalat samma reparation på din nya bil som du äger.

som sagt min åsikt, det finns en verksamhet som tjänar pengar på att du leasar bilen annars skulle leasingen inte finnas, det var poängen med att exakta siffror och räkneexempel är onödiga för min del. jämför med banklån, det finns primärt för att banken kan tjäna pengar på det, oavsett vilka siffror,avgifter räntor eller vad vi väljer att räkna på är det enda som är säkert att banken gör en vinst på att du lånar pengar av dom. Jag tänker lika med leasing, du lånar en ny bil som dom sköter service och annat på. På något sätt kramat dom garanterat ur en förtjänst på affären annars borde det ganska snabbt gå åt skogen?

Det jag menade med slitage är inte samma saker som jag betalar för om jag köper en bil. Dom drar enligt vad jag hört iaf av ganska stora summor för småsaker när bilen lämnas tillbaks. smårepor, någon fläck på sätet eller andra småsaker som såklart sänker värdet även när man ska säljaen bil men leasingföretaget är hårdare och dyrare i sin bedömning. har ingen egen erfarenhet men här är också ett sätt för dom att "tjäna" på sitt utlån.

Det kan såklart också vara så att de som lånar ut bilarna har bättre avtal/priser än vad en normal konsument kan skaffa bilen för och dom slipper ett par mellanhänder när bilen ska byta ägare osv vilket sänker deras kostnader men poängen är fortfarande samma, dom tjänar pengar på att du leasar.

Stuffer
2019-11-22, 13:18
som sagt min åsikt, det finns en verksamhet som tjänar pengar på att du leasar bilen annars skulle leasingen inte finnas, det var poängen med att exakta siffror och räkneexempel är onödiga för min del. jämför med banklån, det finns primärt för att banken kan tjäna pengar på det, oavsett vilka siffror,avgifter räntor eller vad vi väljer att räkna på är det enda som är säkert att banken gör en vinst på att du lånar pengar av dom. Jag tänker lika med leasing, du lånar en ny bil som dom sköter service och annat på. På något sätt kramat dom garanterat ur en förtjänst på affären annars borde det ganska snabbt gå åt skogen?

Det jag menade med slitage är inte samma saker som jag betalar för om jag köper en bil. Dom drar enligt vad jag hört iaf av ganska stora summor för småsaker när bilen lämnas tillbaks. smårepor, någon fläck på sätet eller andra småsaker som såklart sänker värdet även när man ska säljaen bil men leasingföretaget är hårdare och dyrare i sin bedömning. har ingen egen erfarenhet men här är också ett sätt för dom att "tjäna" på sitt utlån.

Det kan såklart också vara så att de som lånar ut bilarna har bättre avtal/priser än vad en normal konsument kan skaffa bilen för och dom slipper ett par mellanhänder när bilen ska byta ägare osv vilket sänker deras kostnader men poängen är fortfarande samma, dom tjänar pengar på att du leasar.

Givetvis så är ju inte privatleasing någon välgörenhet. Visst lägger de på någon procent men knappt ens mer än vad det kostar att ta en vanligt banklån och köpa bilen. För exempelvis VW som har relativt låga leasingavgifter så är handlar det ju inte om att leasingen i sig blir någon buissness som de tjänar stora pengar på utan det är ju främst det att de kan plöja ut många fler nya bilar. Människor som kanske aldrig skulle ha övervägt att ha köpt en ny bil annars blir plötsligt lockade av leasingalternativet och vågar ta risken. I praktiken kanske de hade fått samma månadskostnad om de istället skulle ta finansiering via banklån och köpa loss bilen. Vid rena billån brukar det dock ändå finnas en rejält stor kontantinsats som avskräcker.

Jag tror som sagt på att det främst att deras business främst är den ökade omsättningen på bilar snarare än påslaget finansieringen.

Lite som när Mediamarkt annonserar ut tv-apparater med räntefri avbetalning. Folk som egentligen inte har råd med en ny tv blir plötsligt väldigt köpsugna.

pepplez
2019-11-22, 16:17
som sagt min åsikt, det finns en verksamhet som tjänar pengar på att du leasar bilen annars skulle leasingen inte finnas, det var poängen med att exakta siffror och räkneexempel är onödiga för min del. jämför med banklån, det finns primärt för att banken kan tjäna pengar på det, oavsett vilka siffror,avgifter räntor eller vad vi väljer att räkna på är det enda som är säkert att banken gör en vinst på att du lånar pengar av dom. Jag tänker lika med leasing, du lånar en ny bil som dom sköter service och annat på. På något sätt kramat dom garanterat ur en förtjänst på affären annars borde det ganska snabbt gå åt skogen?



Det jag menade med slitage är inte samma saker som jag betalar för om jag köper en bil. Dom drar enligt vad jag hört iaf av ganska stora summor för småsaker när bilen lämnas tillbaks. smårepor, någon fläck på sätet eller andra småsaker som såklart sänker värdet även när man ska säljaen bil men leasingföretaget är hårdare och dyrare i sin bedömning. har ingen egen erfarenhet men här är också ett sätt för dom att "tjäna" på sitt utlån.



Det kan såklart också vara så att de som lånar ut bilarna har bättre avtal/priser än vad en normal konsument kan skaffa bilen för och dom slipper ett par mellanhänder när bilen ska byta ägare osv vilket sänker deras kostnader men poängen är fortfarande samma, dom tjänar pengar på att du leasar.



Du killgissar med andra ord.

Trapz
2019-11-22, 21:46
Givetvis så är ju inte privatleasing någon välgörenhet. Visst lägger de på någon procent men knappt ens mer än vad det kostar att ta en vanligt banklån och köpa bilen. För exempelvis VW som har relativt låga leasingavgifter så är handlar det ju inte om att leasingen i sig blir någon buissness som de tjänar stora pengar på utan det är ju främst det att de kan plöja ut många fler nya bilar. Människor som kanske aldrig skulle ha övervägt att ha köpt en ny bil annars blir plötsligt lockade av leasingalternativet och vågar ta risken. I praktiken kanske de hade fått samma månadskostnad om de istället skulle ta finansiering via banklån och köpa loss bilen. Vid rena billån brukar det dock ändå finnas en rejält stor kontantinsats som avskräcker.



Jag tror som sagt på att det främst att deras business främst är den ökade omsättningen på bilar snarare än påslaget finansieringen.



Lite som när Mediamarkt annonserar ut tv-apparater med räntefri avbetalning. Folk som egentligen inte har råd med en ny tv blir plötsligt väldigt köpsugna.



Jobbar på volkswagen finans. Tro mig, det är stoooora pengar som tjänas på finansiering av bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

perl
2019-11-27, 21:11
Du killgissar med andra ord.

På samma sätt som du killgissar med ditt räkneexempel menar du? ;)
Har tydligt förklarat min teori, vill man istället tro annat så är det allas rättighet och jag kan absolut ha fel och någon annan rätt.

pepplez
2019-11-27, 22:01
På samma sätt som du killgissar med ditt räkneexempel menar du? ;)
Har tydligt förklarat min teori, vill man istället tro annat så är det allas rättighet och jag kan absolut ha fel och någon annan rätt.



Jag gissade inte, det var riktiga siffror från mina tre år med privatleasing.

Ladugårdsdörr
2019-11-28, 09:12
Jobbar på volkswagen finans. Tro mig, det är stoooora pengar som tjänas på finansiering av bilar.


Förklarar den enorma besvikelsen hos bilhandlarna när jag alltid betalar "kontant". De verkar acceptera en ganska rejäl prutrunda med tanken "detta plockar vi ändå hem på finansieringen"...

spas
2019-11-28, 09:49
Jobbar på volkswagen finans. Tro mig, det är stoooora pengar som tjänas på finansiering av bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Klart att det tjänas pengar på att låna ut höga belopp under flera år, allt annat vore konstigt. Den intressanta diskussionen är hur mycket mer pengar som tjänas vid privatleasing respektive vanlig finansiering. Helst ska man räkna med egenräntan på de pengar man lägger in kontantinsats också. För mig gör enkelheten, den upplevda tryggheten och möjligheten till investering av de 75 000 som annars skulle varit insats att privatleasing är ett bra alternativ.

Nästan värt det enbart för att slippa lägga ut en bil på blocket, de 50 mailen man får gör ju att man tappar tron på världen fullständigt.

EagleEye
2019-11-28, 09:56
Hur petiga är återförsäljarna när bilen ska lämnas tillbaka då? Vad brukar de anmärka på? Totalförbud att röka i bilen antar jag, och inga husdjur men vad mer? Stenskott? Skrapad fälg? Dörruppslag? Får man köra bilen i maskintvätt som kan orsaka repor?

Och vad händer om man krockar bilen och får strul med försäkringsbolaget, inte får ersättning?

Jag får intrycket av att man sätter sig i en riktig rävsax med privatleasing. Och 36 månader är ganska lång tid att binda sig på tycker jag.

pepplez
2019-11-28, 10:04
Hur petiga är återförsäljarna när bilen ska lämnas tillbaka då? Vad brukar de anmärka på? Totalförbud att röka i bilen antar jag, och inga husdjur men vad mer? Stenskott? Skrapad fälg? Dörruppslag? Får man köra bilen i maskintvätt som kan orsaka repor?



Och vad händer om man krockar bilen och får strul med försäkringsbolaget, inte får ersättning?



Jag får intrycket av att man sätter sig i en riktig rävsax med privatleasing. Och 36 månader är ganska lång tid att binda sig på tycker jag.


http://privatleasing.info/privatleasing-normalt-slitage/



Skickat från min iPhone med Tapatalk

EagleEye
2019-11-28, 10:27
Tror iaf inte att skulle kunna känn+a mig bekväm med en leasad bil. Inte för att jag är en dålig förare. Men parkeringsskador och dylikt är ganska hög sannolikhet för att det kommer att inträffa. Speciellt under en period av 3 år.

Den enda fördelen jag kan se utan att vara särskilt insatt är att man slipper kontantinsatsen.

perl
2019-11-28, 10:58
Jag gissade inte, det var riktiga siffror från mina tre år med privatleasing.

absolut leasingsiffrorna stämmer säkert. Men gällande kostnaderna för att köpa en ny bil och alla faktorer som värdeminskning osv är det mest bara "killgissningar"

Ingen vet hur mycket avdrag man får för sin nya bil om 3 år eller när den nu ska avskaffas, oavsett om den är leasad eller köpt. Det enda säkra är att säljarna tjänar pengar på köparen oavsett vad man väljer. Men personligen tror jag dom tjänar mer på leasingen. Men återigen, finns andra fördelar med leasing, bara inte just ekonomin som jag ser det.

Klein
2019-11-28, 12:19
Fördelen med att leasa bil är ju att man i princip alltid får köra en ny fräsch bil uan att måste lägga in en stor insats och utan att man måste lägga tid och energi på att underhålla och sälja bilen man redan har. Mindre bekymmer helt enkelt.

Ska man köpa en ny bil så bör man nog göra det med inställningen att köra och underhålla den tills den ska skrotas.

40plus
2019-11-28, 12:42
Jag som har stabil och hyfsad månadslön, men i princip inga besparingar, ser det som ekonomiskt tryggt med leasingbil.

Om jag lyckas skrapa ihop pengar och köpa en bil som gått säg 10.000 mil så kan något när som helst bli vajsing. Går något sönder som kostar 10.000kr eller mer så är det kört, jag har inte råd att laga. Och att då sälja en defekt bil blir till brakförlust.

Med leasing kanske det kostar ngt mer i månaden men det är tryggt, ingen katastrof runt hörnet.

Köper jag en bil för 50.000kr och insprutningen pajar och kostar 15.000kr att laga så får jag inte sålt den för 35.000kr. Och då är jag körd.

spas
2019-11-28, 12:56
Tror iaf inte att skulle kunna känn+a mig bekväm med en leasad bil. Inte för att jag är en dålig förare. Men parkeringsskador och dylikt är ganska hög sannolikhet för att det kommer att inträffa. Speciellt under en period av 3 år.

Den enda fördelen jag kan se utan att vara särskilt insatt är att man slipper kontantinsatsen.

Samma saker händer med bilar man äger också, och kostar lika mycket att åtgärda, alternativt drar av like mycket på priset när du säljer vidare.

perl
2019-11-28, 14:49
Jag som har stabil och hyfsad månadslön, men i princip inga besparingar, ser det som ekonomiskt tryggt med leasingbil.

Om jag lyckas skrapa ihop pengar och köpa en bil som gått säg 10.000 mil så kan något när som helst bli vajsing. Går något sönder som kostar 10.000kr eller mer så är det kört, jag har inte råd att laga. Och att då sälja en defekt bil blir till brakförlust.

Med leasing kanske det kostar ngt mer i månaden men det är tryggt, ingen katastrof runt hörnet.

Köper jag en bil för 50.000kr och insprutningen pajar och kostar 15.000kr att laga så får jag inte sålt den för 35.000kr. Och då är jag körd.

Förstår helt och hållet, samma devis som bunden ränta på ett bolån, du betalar mer över en längre period men du vet exakt belopp som ska betalas och när vilket ger en trygghet.
Däremot om du har en hyffsat lön borde du enligt mig prioritera att spara undan en del varje månad istället för att leasa en bil, eller leasa en billigare ;)

Trapz
2019-11-30, 09:33
Finns skötselguide som visar ganska exakt vad som är onormalt kontra normalt slitage för en bil som brukats i 36 månader.

https://www.vwfs.se/globalassets/filer/produkter/skotselguide/skotselguide_volkswagen.pdf

Det mesta går ju att lösa via försäkring, skulle säga att det som vi mestadels debiterar kunder som kan bli dyrt vid återlämning är övermil. 7,50 kr per övermil allt som oftast, kan dra iväg ganska fort om man inte håller sig till avtalade mil. Dock får alla återförsäljare en kreditering för detta på inköpspriset så de brukar vara ”sjysta” och nolla kostnaden mot kunderna för att kunna sälja ny bil.

Jag tror knappast att jag hade valt leasingbil om än inte för enkelheten då, tror att om man inte har allt för höga krav så är det billigaste att köpa en billig begagnad bil och hoppas på att det håller. Har läst på många ställen om vad som blir billigast ägande och det verkar som att det är det ”bästa” alternativet, rent ekonomiskt.

Nu har vi alldeles för bra förmåner som anställda så tog ut en leasingbil så fort jag blev anställd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

spas
2019-11-30, 10:22
Finns skötselguide som visar ganska exakt vad som är onormalt kontra normalt slitage för en bil som brukats i 36 månader.

https://www.vwfs.se/globalassets/filer/produkter/skotselguide/skotselguide_volkswagen.pdf

Det mesta går ju att lösa via försäkring, skulle säga att det som vi mestadels debiterar kunder som kan bli dyrt vid återlämning är övermil. 7,50 kr per övermil allt som oftast, kan dra iväg ganska fort om man inte håller sig till avtalade mil. Dock får alla återförsäljare en kreditering för detta på inköpspriset så de brukar vara ”sjysta” och nolla kostnaden mot kunderna för att kunna sälja ny bil.

Jag tror knappast att jag hade valt leasingbil om än inte för enkelheten då, tror att om man inte har allt för höga krav så är det billigaste att köpa en billig begagnad bil och hoppas på att det håller. Har läst på många ställen om vad som blir billigast ägande och det verkar som att det är det ”bästa” alternativet, rent ekonomiskt.

Nu har vi alldeles för bra förmåner som anställda så tog ut en leasingbil så fort jag blev anställd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

7 kronor är väldigt billigt per mil. Risken med övermil är snarare att man slitit ner däcken för mycket och åker på att byta både sommar och vinterdäck på en bil man sedan lämnar tillbaka.

pepplez
2019-11-30, 10:23
Själv kommer jag lämna in den med drygt 500 undermil, betydligt sämre betalt åt det hållet :)

Ladugårdsdörr
2019-12-01, 19:56
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/26/leasa-lana-eller-casha-bilen.plc.html

spas
2019-12-02, 08:16
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/26/leasa-lana-eller-casha-bilen.plc.html

Läser jag fel eller jämför man med vinterdäck i ena fallet och utan i det andra och har man helt struntat i vad 200 000 skulle ge i avkastning under 5 år?

G.W
2019-12-02, 08:32
Läser jag fel eller jämför man med vinterdäck i ena fallet och utan i det andra och har man helt struntat i vad 200 000 skulle ge i avkastning under 5 år?

Det är en rätt så enkel text. Men jag sammanfattar:

Det är nästa alltid billigast att äga bilen jämfört med att leasa den.

spas
2019-12-02, 08:37
Det är en rätt så enkel text. Men jag sammanfattar:

Det är nästa alltid billigast att äga bilen jämfört med att leasa den.

Tack för hjälpen. Det är en enkel text som inleds med att förklara att det är en väldigt svår uträkning och som sedan helt skippar den största faktorn.

Jag sammanfattar:

200 000 i fonder över 5 år ger nästan alltid rätt bra avkastning.

Edit, just ja, kom på att du alltid trollar, my bad.

Ladugårdsdörr
2019-12-02, 09:08
200 000 i fonder över 5 år ger nästan alltid rätt bra avkastning.

Avkastning från jämförbara fonder (dvs. räntefonder) är försumbar. Eller jämför min herre äpplen med päron?

spas
2019-12-02, 09:35
Avkastning från jämförbara fonder (dvs. räntefonder) är försumbar. Eller jämför min herre äpplen med päron?

Du får placera i madrassen om du vill. Men räkna 5 år i räntefond. Det hade blivit 15-20 000 ca senaste 5 åren. Lägg till Vinterdäck samt nya sulor sommar och vinter eftersom den köpta bilen skulle rulla 5 år. Plötsligt är skillnaden väldigt liten. Om vi nu skulle jämföra äpplen och äpplen dvs.

Placera i en annan fond och leasingbilen är billigare, nyare och tryggare i exemplet från länken.

C.E.J.
2019-12-02, 10:01
Varför får du för dig att de menade att göra en fullständig analys? Risken för tidig död tas inte heller med i kalkylen, så egentligen är leasing billigare ändå. Risken att din omgivning inte imponeras av "din" nya leasade bil tas inte heller med, där ryker det några kronor på leasing-fördelen.

delta_mats
2019-12-03, 17:35
Hur är det om man privatleasar på 3 år. Och man efter 6 månader inser att bilen är ful och tråkig och inte passar ens behov, och man vill byta. Får man göra det, kostar det extra?

pepplez
2019-12-03, 17:47
Hur är det om man privatleasar på 3 år. Och man efter 6 månader inser att bilen är ful och tråkig och inte passar ens behov, och man vill byta. Får man göra det, kostar det extra?



Det kostar. Ganska mycket, vet inga siffror.

Trapz
2019-12-05, 21:43
Hur är det om man privatleasar på 3 år. Och man efter 6 månader inser att bilen är ful och tråkig och inte passar ens behov, och man vill byta. Får man göra det, kostar det extra?



Full leasinghyra till månad 12, därefter 40%av kvarvarande hyror eller minst 1000kr per månad. Åtminstone om du leasar någon av volkswagens märken


Skickat från min iPhone med Tapatalk