handdator

Visa fullständig version : Vassle + hetvatten


Magnusi
2019-11-13, 12:44
Hej!
Eftersom jag älskar varmchoklad undrar jag om det finns någon nackdel att dricka sin vassle med hetvatten istället för kallvatten? Dumfråga kanske, men ändå en fråga :)

King Grub
2019-11-13, 12:46
Inte för proteinets skull, men det kommer att koagulera på nolltid. Du kanske får problem med klumpar.

Magnusi
2019-11-13, 12:49
Inte för proteinets skull, men det kommer att koagulera på nolltid. Du kanske får problem med klumpar.

Tackar, förvånandsvärt lite klumpar med bananchoklad vasslen från Bodyscience iaf; helt klart godkänt och gott.

Prost
2019-11-13, 12:53
Hej!
Eftersom jag älskar varmchoklad undrar jag om det finns någon nackdel att dricka sin vassle med hetvatten istället för kallvatten? Dumfråga kanske, men ändå en fråga :)

Var vattnet "varmt" eller hett? Var det hett så kan man misstänka att de har "spikat" vasslet.. ;-/

Magnusi
2019-11-13, 12:53
Hett, från kaffeautomaten på jobbet.
Vidareutveckla "spikat" så jag förstår.

Prost
2019-11-13, 13:00
Hett, från kaffeautomaten på jobbet.
Vidareutveckla "spikat" så jag förstår.

Att de blandat någon annan fuskingrediens. Jag har Alltid fått klumpar av att blanda vassleprotein i hett vatten. Sen vet jag inte om det reagerar annorlunda om vasslet är specialbehandlat på något vis? Någon annan här kanske vet?

WhiteJellyBerry
2019-11-13, 13:16
Att de blandat någon annan fuskingrediens. Jag har Alltid fått klumpar av att blanda vassleprotein i hett vatten. Sen vet jag inte om det reagerar annorlunda om vasslet är specialbehandlat på något vis? Någon annan här kanske vet?

Bodyscience vassle hade glycin som sk spikningsmedel förut så det förvånar mig inte.

Magnusi
2019-11-13, 13:19
Bodyscience vassle hade glycin som sk spikningsmedel förut så det förvånar mig inte.Borde jag byta vassle-protein till något bättre?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Magnusi
2019-11-13, 13:35
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Vassleprotein-Whey/Body-Science-Whey-100.html

Denna jag kör.

WhiteJellyBerry
2019-11-14, 10:55
Borde jag byta vassle-protein till något bättre?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Se över ett annat märke skulle jag tippa på. Alternativt skippa proteinpulver helt, verkar vara en fulmarknad det där.

Rahf
2019-11-14, 11:10
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Vassleprotein-Whey/Body-Science-Whey-100.html

Denna jag kör.

Bodyscience vassle hade glycin som sk spikningsmedel förut så det förvånar mig inte.

Då har du svaret också.

Däremot ska sägas att innehållsförteckningen på din produkt inte nämner några större mängder glycin, som du kan likställa med overksamt utfyllnadsmaterial för detta syfte.

Magnusi
2019-11-14, 11:32
Tack för svaren, ska nämnas att jag nyligen (5 mån sedan) börjat styrketräna och har dåliga grundkunskaper om protein. De jag snappat upp är att 2g per kg per dygn minimum och sedan har jag fått proteinpulver som förslag utöver proteinrik kost.

Men ju mer jag hör om protein tillskott desto mer förstår jag att det finns olika sorters protein och att vissa syror i princip mer eller mindre är helt odugliga för muskelåteruppbyggnad.

Kanske bättre som sagt att skippa pulvret och satsa på mer föda (kött)?

Vågar jag fråga om BCAA och forumets konsensus om denna produkt? Känns också som ett rätt infekterat ämne?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Rahf
2019-11-14, 11:39
Tack för svaren, ska nämnas att jag nyligen (5 mån sedan) börjat styrketräna och har dåliga grundkunskaper om protein. De jag snappat upp är att 2g per kg per dygn minimum och sedan har jag fått proteinpulver som förslag utöver proteinrik kost.

Men ju mer jag hör om protein tillskott desto mer förstår jag att det finns olika sorters protein och att vissa syror i princip mer eller mindre är helt odugliga för muskelåteruppbyggnad.

Kanske bättre som sagt att skippa pulvret och satsa på mer föda (kött)?

Vågar jag fråga om BCAA och forumets konsensus om denna produkt? Känns också som ett rätt infekterat ämne?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

BCAA har faktiskt visat sig verkningslöst, eller ett klart sämre alternativ, för det syfte man marknadsför den. I jämförelse med vassle- och kaseinprotein som har erkänd effekt, även om den inte är så dramatisk som man kanske kan tro i början av en träningskarriär. Jag lägger in några länkar du kan skumma igenom, där den översta kan ses som träffande för din situation:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239133&highlight=BCAA
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239478&highlight=BCAA

Sen ett citat från en verklig auktoritet på ämnet:

We conclude that the claim that consumption of dietary BCAAs stimulates muscle protein synthesis or produces an anabolic response in human subjects is unwarranted.

- Robert R. Wolfe

(https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9)

---

Använd ditt proteinpulver, det är ett bra komplement till din kost, och inget annat. Kom dock ihåg att om du byter produkt kan det hända att drinken klumpar sig.

För övrigt tycker jag du ska besöka hemsidorna Styrkelabbet och Träningslära. Två väldigt goda svenska informationskällor.

Magnusi
2019-11-14, 11:59
Tack för svaret, läste igenom båda länkarna; och drog slutsatsen att jag i princip slängt pengarna i sjön på lite dyrare saft. Använder slut på förrådet och övergår till vatten istället. Fortsätter med vasslen i kombination med min nuvarande kost.

Kasein har jag tidigare käkat, men läste någonstans att kvarg till stor del innehåller Kasein så har övergått helt till att äta kvarg på kvällarna (Finner det godare tillsammans med en god osötad Muesli)

Rahf
2019-11-14, 12:03
Tack för svaret, läste igenom båda länkarna; och drog slutsatsen att jag i princip slängt pengarna i sjön på lite dyrare saft. Använder slut på förrådet och övergår till vatten istället. Fortsätter med vasslen i kombination med min nuvarande kost.

Kasein har jag tidigare käkat, men läste någonstans att kvarg till stor del innehåller Kasein så har övergått helt till att äta kvarg på kvällarna (Finner det godare tillsammans med en god osötad Muesli)

Om du känner att rutinen funkar bra med kvarg, kör vidare på det. Någonstans måste det finnas en balans mellan liv och träning för att rutinen ska bestå, så det är bra att du redan nu sätter gränser.

Magnusi
2019-11-14, 12:09
Jag ser att jag spårar ur och rör mig mot OT, men började läsa lite inlägg på Styrkelabbet och kom in på Kreatin. Det verkar ha en dokumenterad effekt att de ska fungera? Kanske något som är värt att börja med?

Gluffgluff
2019-11-14, 12:25
Vänta nu, varför ska TS byta proteinpulver?

Magnusi
2019-11-14, 12:27
Vänta nu, varför ska TS byta proteinpulver?

Jag tror de var en referens till mitt ursprungsinlägg om varmchoklad.
Kör varmchoklad idag på bananchoklad smaken från Bodyscience och den klumpade sig inte nämnvärt.

Ska dock nämnas att jag köpte en påse Double Chocolate igår och det klumpade sig extremt, såg nästan ut som små ostar som flöt omkring i koppen.

Rahf
2019-11-14, 12:37
Vänta nu, varför ska TS byta proteinpulver?

Nej, nej, börja om. Läs tråden helt, topp till tå.

Blev det klarare då?

:D

Silvermunk
2019-11-14, 12:39
Jag tror de var en referens till mitt ursprungsinlägg om varmchoklad.
Kör varmchoklad idag på bananchoklad smaken från Bodyscience och den klumpade sig inte nämnvärt.

Ska dock nämnas att jag köpte en påse Double Chocolate igår och det klumpade sig extremt, såg nästan ut som små ostar som flöt omkring i koppen.

Jag brukade ofta köra mitt protein varmt förr.
Kasein passar sig mycket bättre för uppvärmning än Vassle, det klumpar sig inte i samma utsträckning.

Optimala är att röra under uppvärmningen i kastrull alternativt ha i en skvätt vatten ur kaffemaskinen och blanda så det blir en tjock smet innan man tillsätter resten av vattnet.

Vill man piffa till det ha i 1dl lättmjölk, lite kakao och ica sötströ utöver proteinet för en riktig oboy effekt:)

en annan julig kombo är vaniljprotein,lite mjölk,sötströ och saffran och sen fylla ut med vatten till bra konsistens.

King Grub
2019-11-14, 13:05
Jag känner inte till något som säger att Body Science vassleprotein är av dålig kvalitet. Du behöver inte byta. Lite förvånande att den ena smaken inte klumpade sig bara.

King Grub
2019-11-14, 13:06
Angående BCAA: pengarna i sjön.

Den här artikeln har jag skrivit om BCAA https://www.styrkelabbet.se/bcaa/

Magnusi
2020-01-16, 08:19
Jag känner inte till något som säger att Body Science vassleprotein är av dålig kvalitet. Du behöver inte byta. Lite förvånande att den ena smaken inte klumpade sig bara.Tror jag vet varför nu, tiden de tar för mig att slänga i pulvret från vattnet häls upp är längre än jag trott. Vattnet är mellan ljummet och hett. Vart en jäkla skillnad på hetvatten.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk