handdator

Visa fullständig version : Är hydroloserat vassleprotein mindre skadligt för njurarna?


EagleEye
2019-11-11, 00:35
Tyvärr måste jag äta livslång medicin som påverkar mina njurarna. Så pass mycket att jag gör regelbundna kontroller.

Nu undrar jag om hydrolyserat (förspäjklat) har mindre effekt på njurarna och på så vis mindre skadligt?

Det ska nämnas att mitt kreatinin värde ligger runt ca 130. Övre gränsvärde är vad jag förstår 110.

Ett annat alternativ kanske kan vara EAA?

Ola Wallengren
2019-11-11, 13:41
Inget protein i rimliga mängder är direkt skadliga för njurarna. Har nu nedsat njurfunktion så prata med din läkare eller dietist om vilken proteinmängd som är lämplig för dig.

Inte för att det spelar någon egentlig roll, men snabbt protein typ hydrolyserat vassle, eller vanligt vassle ger något snabbare ureaproduktion, som då måste filtreras ut genom njurarna. Långsamt protein, dvs vanlig mat, ger inte dessa toppar.

LASEGAR
2019-11-14, 04:51
Vill bara dubbelkolla, men ditt kreatinin är högt pga njurproblem, och inte kreatinintag?

EagleEye
2019-11-14, 09:06
Det är ett läkemedel som höjer mitt kreatinin.

Kreatin i ren form som kosttillkott skulle jag aldrig röra.

LunaSpice
2019-11-14, 09:36
Det är ett läkemedel som höjer mitt kreatinin.

Kreatin i ren form som kosttillkott skulle jag aldrig röra.

Förhöjt kreatinin kan ju ha flera orsaker. Kan man konstatera att det endast är pga läkemedlet och inte pga försämrad funktion i njurarna så borde du inte behöva tänka på proteinet. Som Ola skrev dock, prata med din läkare kring detta för att vara helt säker.