handdator

Visa fullständig version : Mer massa, men vill fortsätta med Stronglifts!?


Le0
2019-11-08, 22:01
Hej,

Jag har börjat med styrketräning och kör Stronglifts 5x5. Gillar upplägget med få övningar som tränar hela kroppen. Har börjat få upp styrkan men vill lägga på mig mer massa så hur löser jag det på bästa sätt om jag vill fortsätta med Stronglifts som program?

5x5 är som ni säkert vet mer styrkebaserat så ska jag fortsätta med 5x5 och hoppas att jag växer mer med tiden när vikterna ökar eller ska jag alternera antalet set och reps samt köra med olika intervaller, typ kort intervall och alternera 5x5 ena veckan och 3x12 andra eller lång intervall och alternera 5x5, 3x6, 3x8, 3x10, 3x12?

Vad är era åsikter om detta? Kom gärna med förslag så länge jag inte behöver byta program. Gillar verkligen att bara behöv köra 5 olika övningar.

Mvh
Le0

Wibergify
2019-11-09, 10:36
Hur länge har du tränat o hur länge har du kört 5x5?

Illustrerade mannen
2019-11-09, 14:04
Ska man vara petig så kör du inte Stronglifts 5x5 om du ändrar något... Alltså blir det per definition ett annat program om du ändrar något. Men jag tror jag förstår hur du menar.
Testa samma upplägg men variera repsantalet? Ena passet 5x5 och andra exempelvis 4x8/3x12/3x15 eller något annat. (Personligen går jag dock aldrig över 6 reps i marklyft.) Eller variera repsantalet mellan övningarna inom passet. Ha två pass som du alternerar och du tränar samma övningar som i Stronglifts men du varierar repsantalet. Enkelt. Vill dock påpeka att det kommer ”massa” om du krigar på med Stronglifts 5x5. Till slut blir det omöjligt att fortsätta den vanliga ökningen. Då ”måste” du ändra något...