handdator

Visa fullständig version : Jobba inom värme/kärnkraftverk utomlands?


Bobcole
2019-11-07, 00:11
Jag har en 2 årig YH-utbildning till drifttekniker inom värme och kärnkraft i bagaget, samt har jag jobbat med det i flera år på ett värmeverk. Jag älskar mitt jobbschema som då är skiftgång då det ger mig mer frihet än ett vanligt 7-16 jobb och många perioder där jag har lediga veckor, det ger också en väldigt bra lön sett till min korta utbildning.

Så jag har inga planer för att sadla om och jobba med något annat, jag funderar dock på jobbmöjligheter inom detta fält i andra länder, då främst Norge, Danmark, Finland? I Sverige är arbetsmarknaden väldigt bra, jag fick jobb på en gång efter min utbildning (på stället jag hade min LIA) och jag vet att man skriker efter folk än idag, men hur ser det ut i våra grannländer? Jag känner att jag vill prova på att bo någon annanstans ett tag, men jag vill ha jobb inom denna kategori, jag har alltid velat testa jobba i ett annat land men inte allt för långt ifrån Sverige.

Finns det någon här inne med erfarenhet inom fältet som vet hur det ligger till med arbetsmarknaden internationellt/i våra grannländer?

Livet
2019-11-07, 07:42
Utav de nordiska länderna så är värmeverk vad jag vet vanligt i Sverige, Danmark, Finland och Island men klart mindre i Norge.

Jag tror det är rätt vanligt i de östra delarna av Europa också men det är kanske inte lika intressant, dels för att jag inbillar mig att de är sämre på engelska men det kanske bara är fördomar.

d1anny2
2019-11-07, 08:04
Men kan man värmeverk så är det inte långt till annan verksamhet med pumpar, motorer och ventiler. Dvs nästan vad som helst.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Ladugårdsdörr
2019-11-07, 09:17
Utav de nordiska länderna så är värmeverk vad jag vet vanligt i Sverige, Danmark, Finland och Island men klart mindre i Norge.


Det har varit snabb utbyggning av värmeverk/fjärrvärme senaste 10-15 åren och fortsatt bra aktivitet. Som leverantör är det stora problemet att få tag i svetsare och annan personal. Inte många norrmän eller för den delen svenskar som vill ligga ute och svetsa där enda begränsningen är när tjälen sätter stopp för grävandet.
Angående jobbmöjligheter i Norge så är de stora Fortum, Lyse (Vestlandet) och Eidsiva. De flesta anläggningar är dock inte bemannade nattetid utan går på automatik med jourtelefon. Av det tjugotalet värmeverk jag jobbar mot så är det bara två-tre som kör skift.