handdator

Visa fullständig version : Kreatin & deff ??


johan***
2002-04-17, 08:55
Hur funkar det att ta kreatin samtidigt som man deffar, funkar det bra eller är det något som man ska låta bli.
Kreatinet skulle ju kunna ge en extra "kick" vid träningen. Men samtidigt så är jag ju inte i en uppbyggnadsfas direkt...
Någon som vet ?

Munter
2002-04-17, 09:32
Om du ligger lågt på kolhydrater så kan kreatin i viss mån ersätta den pump som kolhydraterna ger. Känner många som tar kreatin under deffen just för detta syfte...inte så kul att träna med slappa muskler. Enda vikten du drar på dig under kreatinbruk är ju vatten (och förhoppningsvis lite muskler) så det är inte farligt för deffen på så sätt.

Magnus
2002-04-17, 09:55
en psykologisk nackdel med att köra kreatin under deff är att om du samlar på dig vatten så kommer vågen visa mer! det kan var a jobbigt!

pga det la jag av me kreatinet, sparar det till höst istället :)

johan***
2002-04-17, 16:16
Jag bryr mig inte om vikten, det jag bryr mig om är hur jag ser ut.
Dvs mina mått och definition.
Kreatin drar in vatten i musklerna så det borde inte göra någon skillnad på definitionen, snarare ser man väl större ut ?

GhostFace
2002-04-17, 17:36
Ursprungligen skickat av johan***:
<STRONG>Kreatin drar in vatten i musklerna så det borde inte göra någon skillnad på definitionen, snarare ser man väl större ut ?</STRONG>


Marginellt, men största skillnaden ser du säkert själv jaa ;)

cjs
2002-04-25, 20:43
Men kreatin skall ju tas med snabba kolhydrater för bästa upptag. Under en deff käkar man ju inte så mycket snabba kolisar direkt. Hur brukar ni lösa detta?

Lave
2002-04-25, 21:15
Under deff kör jag kreatin till mitt sista mellanmål innan träningen, inte snabba kollisar, men kollisar iaf. Efter träningen tar jag alltid snabba kollisar tillsammans med proteinet. O tar då kreatinet oxo..

cjs
2002-04-25, 21:21
Mmmm jag ska just börja med kreatinladdningen nu. Då tar man ju vid lite fler tillfällen. Lämpligt att passa på nu vid helgen att ladda då kanske. För att ta 5 teskedar under dagen och varje gång ta lite dextropur eller något till, kommer nog att släppa på hyfsat mycket insulin. ;)

Fast om man tar lämplig mängd snabba kolisar till en tesked, väntar 5 min och sen käkar en stabil måltid med långsamma kolisar så borde man ju plana ut insulinkurvan snabbare.. eller är det bara blodsockret? :confused:

Sverker
2002-04-26, 06:35
cjs !

Man kommer nog inte ifrån att det behövs ett ordentligt påslag när man laddar kreatin.

En viktminskning ( eller deff ifall man vill kalla det så ) är ett långvarigt angagemang under flera månader. Så fyll på ordentligt med snabba kolhydrater under den där veckan när du laddar kreatin och flytta fram ditt mål en vecka också ! :)
Detta är ett teoretiskt resonemang. Praktiskt blir det nog snarare så att kroppen kommer suga upp de där extra kalorierna och förbränna de ganska omgående ungefär som en ätardag fast vi nu pratar en vecka.

När väl laddningen är gjord är det sedan bara att ta kreatinet när musklerna är som mest hungriga dvs direkt efter ett tränigspass.
Sverker

Diana
2003-12-02, 19:52
så sen när man inte laddar längre utan går på underhållnings kur så ska man ta hela dosen 5-15 efter träningspasset? man behöver inte dela upp de alls?

z_bumbi
2003-12-02, 20:49
cjs: Kroppen är ju van att ta upp kreatin ur vanlig mat så att hålla på att ladda specielt med snabba kolhydrater till varje liten kreatindos tror jag inte är nödvändigt.
Om du äter en vanlig måltid så får du upp insulinet en bra bit utan att tillsätta extra snabba kolhydrater, passar du sen på att ta kreatinet efter träningen så får du ju ett mål snabba kolhydrater gratis där osv.

Diana: Det är skonsammare för magen att dela upp det i små omgångar men har du inga problem med kreatin så gör det ju inget att ta hela dosen efter träningen.
Det kan dock teoretiskt ha en lite bättre effekt att dela det så en del kommer innan träningen så man har lite cirkulerade kreatin i kroppen färdigt att användas.
Om det har någon verklig effekt har man inte lyckats påvisa vad jag vet och det kan ju vara onödigt att hänga upp sig på smådetaljer.
Finns ju så mycket annat som antagligen har större betydelse i längden. :)

Diana
2003-12-02, 21:04
ahaa tack för svaret!trodde de va lite som prottepulver att om man tar för mkt en omgång så kan inte kroppen ta upp allt.. men de kan va kul(o bra för motivationen) o fokusera på smådetaljer ibland så man vet att helheten blir helt-rätt!;)