handdator

Visa fullständig version : Vilka benövningar är bäst för att mejsla fram musklerna ovanför knät?


Rikard Jansson
2019-11-02, 14:05
Ni vet vad jag menar.

Bärsärk
2019-11-02, 15:20
Högreps benpress med lagom vikter, långsamma negativa.

svenbanan
2019-11-02, 17:39
Ni vet vad jag menar.

Javisst. Axlar, pecs och biceps såklart.

Det gör man bäst med bodypump.

Diomedea exulans
2019-11-02, 17:47
Hyfsat säker på att broscience förespråkar sissy squats för den delen av quadsen.

svenbanan
2019-11-02, 17:51
Jag skulle ha trott att benspark vore det optimala för VMO, kanske även att hålla statisk kontraktion i det uträtade läget.

Anders The Peak
2019-11-02, 17:56
Lite broscience men faktiskt bästa vägen för att få fram teardrops och för att karva fram rectus femoris är enligt min personliga erfarenhet Leg extension. Variera med fotinsättning - neutralt, tårna utåt och tårna inåt. Sparka i tanken i riktningen som tårna spretar. Inte för tunga vikter 12-25 reps som kramas fram med fokus.

King Grub
2019-11-02, 18:05
Sissy squats in hacksquat-maskin, där man sträcker ut helt i toppläget, går upp hälarna och squeezar fucket ur dem. Ett par år med sådana gjorde min droppmuskel alldeles randig.

Anders The Peak
2019-11-02, 18:08
Sissy squats in hacksquat-maskin, där man sträcker ut helt i toppläget, går upp hälarna och squeezar fucket ur dem. Ett par år med sådana gjorde min droppmuskel alldeles randig.

Av erfarenhet kan jag säga att om du inte sitter ned i leg extension utan sparar utrymme under rumpan (10cm) så får exakt samma stretch i muskeln men betydligt enklare jämfört med en Sissy.

Rikard Jansson
2019-11-02, 18:17
Inte för att jag har en hacksquat men hur gör man sissy squats i den?

Diomedea exulans
2019-11-02, 18:32
Av erfarenhet kan jag säga att om du inte sitter ned i leg extension utan sparar utrymme under rumpan (10cm) så får exakt samma stretch i muskeln men betydligt enklare jämfört med en Sissy.

Va, hur gör man det? Sitter på kudde?

Termy
2019-11-02, 19:25
Av erfarenhet kan jag säga att om du inte sitter ned i leg extension utan sparar utrymme under rumpan (10cm) så får exakt samma stretch i muskeln men betydligt enklare jämfört med en Sissy.

Alltså sträcker i höften så att kroppen är rak från huvud till knän?

Anders The Peak
2019-11-02, 19:42
Alltså sträcker i höften så att kroppen är rak från huvud till knän?

Ganska precis men man får försöka anpassa rörelsen så att den känns bra så att man når läget rätt.

Stoltz
2019-11-02, 19:58
Sissy squats in hacksquat-maskin, där man sträcker ut helt i toppläget, går upp hälarna och squeezar fucket ur dem. Ett par år med sådana gjorde min droppmuskel alldeles randig.

Jag var tvungen att kolla upp det där. Alltså, jag ser framför mig hur spänningen får en att flyga åt helvete som ett gummiband :d

Ser spännande ut dock!

TotteShaped4Life
2019-11-03, 00:49
Sissy squats in hacksquat-maskin, där man sträcker ut helt i toppläget, går upp hälarna och squeezar fucket ur dem. Ett par år med sådana gjorde min droppmuskel alldeles randig.
This? https://www.youtube.com/watch?v=T4baMWT8MLs

The Swedish Oak
2019-11-04, 18:31
Är inte leg extension en vettig övning för framsida lår?

https://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/LVLegExtension

Tom Platz kötta på med en reps i den maskinen i alla fall:

1_QV-L_jZDI

WhiteJellyBerry
2019-11-05, 10:09
ATG Knäböj... finns inga genvägar.

Rikard Jansson
2019-11-05, 10:32
ATG Knäböj... finns inga genvägar.

:laugh:

trädgårdsmöbel
2019-11-09, 10:59
Hyfsat säker på att broscience förespråkar sissy squats för den delen av quadsen.

Nej:) tvärtom. Broscience säger att sissy squats inte innehåller en ordentlig extension av knät, utan rörelsen sker mest i höften. Rectus femoris är den enda delen av quadriceps som är aktiv annat än som stabilisator i sissy squat. Så det blir således (rejält) "upper thigh" och inte nedre delen.

Diomedea exulans
2019-11-09, 11:20
Nej:) tvärtom. Broscience säger att sissy squats inte innehåller en ordentlig extension av knät, utan rörelsen sker mest i höften. Rectus femoris är den enda delen av quadriceps som är aktiv annat än som stabilisator i sissy squat. Så det blir således (rejält) "upper thigh" och inte nedre delen.

Va, det är ju extension i knät men ingen rörelse i höftleden?

https://fitnessvolt.com/wp-content/uploads/2018/04/weighted-sissy-squat.jpg

Termy
2019-11-09, 11:23
Nej:) tvärtom. Broscience säger att sissy squats inte innehåller en ordentlig extension av knät, utan rörelsen sker mest i höften. Rectus femoris är den enda delen av quadriceps som är aktiv annat än som stabilisator i sissy squat. Så det blir således (rejält) "upper thigh" och inte nedre delen.

Det verkar ju som att diverse videos har dykt upp där sissy squats ser ut som någon slags vanlig knäböj med fixerade underben. Det som många tolkar som en sissy squat är ju snarare där höften inte rör sig alls utan är fixerad i 0 grader flex/ext, medan knäna kan gå från fullt extenderade till teoretiskt sett fullt djup.

n5WeYzi7Dqo

Fixera personen i en smithmaskin med ett zerchergrepp så får man externa tyngden precis i centrum av rörelseaxeln samt slipper krångla med balans och kan gå i fullt djup med hur mycket belastning man nu vill ha (troligen inte så mycket i den övningen).

Som du säger så aktiverar den ju rectus femoris preferentiellt mer, jfr med t.ex. vanliga knäböj där just rectus är minimalt aktiv pga förkortning i höft med samtidig förlängning i knä (bild nedom visar infographic på reverse nordics, som ändå är hyffsat lik sissy squats på det sättet). Hela quadriceps är förstås med i olika grader...

https://pbs.twimg.com/media/D6_iwFWW0AAwsGD?format=jpg&name=4096x4096

Termy
2019-11-09, 11:27
En annan intressant variation i smith med stången på nacken istället, men lite mer rakt upp/ned som han går (i fulldjup) kring 0:35 och framåt.

EdBminB_AmU&t=35s

Termy
2019-11-09, 11:29
Choe Jon Wi kanske har svaret?

3wnG0oEzH3s

Dvs flytta till Nordkorea och böj 230 x 3 reps. Mission accomplished.

trädgårdsmöbel
2019-11-09, 13:39
Va, det är ju extension i knät men ingen rörelse i höftleden?

https://fitnessvolt.com/wp-content/uploads/2018/04/weighted-sissy-squat.jpg

Extensionen i knät kommer "gratis" när du pressar fram höften. Den behöver utföras och inte ses för att känna det. Det känns verkligen något brutalt tydligt högt upp på låret :)

Diomedea exulans
2019-11-09, 14:00
Extensionen i knät kommer "gratis" när du pressar fram höften. Den behöver utföras och inte ses för att känna det. Det känns verkligen något brutalt tydligt högt upp på låret :)

Låter konstigt, jag får prova nån dag!

Termy
2019-11-09, 15:02
Höftextensorerna jobbar statiskt för att förhindra höftflexion. Knäextensorerna jobbar excentriskt för att bromsa rörelsen in i knäflexion och sedan koncentriskt när du ska upp igen. Rectus femoris är en knäextensor och blir mer aktiv när höften är rak (jfr med knäböj där den är böjd).

Mer än en studie pekar på att rectus femoris kan aktiveras regionalt (proximalt kontra distalt) i olika grader. I grova drag verkar höftflexionsövningar ge mer proximal aktivering och knäextensionsövningar mer distal aktivering (info 1 (https://www.instagram.com/p/BSdF2_tjyfe/?taken-by=chrisabeardsley), info 2 (https://www.instagram.com/p/BSiZHdGD1Dr/?taken-by=chrisabeardsley))

trädgårdsmöbel
2019-11-09, 15:42
Höftextensorerna jobbar statiskt för att förhindra höftflexion. Knäextensorerna jobbar excentriskt för att bromsa rörelsen in i knäflexion och sedan koncentriskt när du ska upp igen. Rectus femoris är en knäextensor och blir mer aktiv när höften är rak (jfr med knäböj där den är böjd).

Mer än en studie pekar på att rectus femoris kan aktiveras regionalt (proximalt kontra distalt) i olika grader. I grova drag verkar höftflexionsövningar ge mer proximal aktivering och knäextensionsövningar mer distal aktivering (info 1 (https://www.instagram.com/p/BSdF2_tjyfe/?taken-by=chrisabeardsley), info 2 (https://www.instagram.com/p/BSiZHdGD1Dr/?taken-by=chrisabeardsley))

När ens egenupplevda broscience blir bekräftad av någon som tydligt kan detta, vet man att man har rätt! :) Tack Termy!

exevision
2019-11-09, 19:20
Choe Jon Wi kanske har svaret?

3wnG0oEzH3s

Dvs flytta till Nordkorea och böj 230 x 3 reps. Mission accomplished.

Smalt bälte han har! Ungefär som ett bänkpressbälte.

smerk
2019-12-16, 12:24
Tror ni att frontböj och utfallssteg fungerar till detta? Jag har länge bara gjort knäböj och blivit ganska bra på det, har bra svep och övre lår men teardropen är icke existerande. Tycker mig känna i den muskeln av frontböj ATG, och utfallssteg gör att jag känner i hela låret.

Ett Orm
2019-12-17, 11:34
När du hittar en lårövning som inte tar på vastus medialis så gör du bara tvärtom. Easy.

DavidN
2019-12-17, 14:41
För den som fixar det fysiskt så skulle jag säga barbell hacksquat. Riktigt bra burn på hela quadriceps.
Jag är sämst på den och ser mest ut som en sladdrig jävla mackaron

smerk
2019-12-17, 15:17
Kan det vara så att fördelningen av lårets muskler är genetiskt? Jag kanske har kass VMO genetiskt och bara slösar tid på specialövningar?

Någon som gått från kass VMO till bra? (Där övriga lår var välutvecklad från början)

Ett Orm
2019-12-18, 21:00
Kan det vara så att fördelningen av lårets muskler är genetiskt? Jag kanske har kass VMO genetiskt och bara slösar tid på specialövningar?

Någon som gått från kass VMO till bra? (Där övriga lår var välutvecklad från början)

Ja det är genetiskt. Vastusgruppen gör så gott som samma sak och det går inte att pinpointa en enskild.
Säger nån nått annat får de allt komma med bättre belägg än "den har växt på mig".

Anders The Peak
2019-12-19, 21:24
Kan det vara så att fördelningen av lårets muskler är genetiskt? Jag kanske har kass VMO genetiskt och bara slösar tid på specialövningar?

Någon som gått från kass VMO till bra? (Där övriga lår var välutvecklad från början)

Det är faktiskt stor skillnad mellan övningarna om de utförs på fel sätt. Ofta lyfts Olympiska lyftares lår och det är relevant. Men de tränar benen på ett sätt som de flesta inte gör sitter med rak rygg i bottenläget och får därmed maximal stretch i lårmusklerna lyfter med hamstrings när de rycker och stöter som ger mycket lårhäng(hamstrings) och utnyttjar kraften i vaderna som gör att lyftet blir högre och lättare att fånga upp stången i rätt höjd vilket ger stabila vader. Styrkelyftare och hobbygymmare vill lyfta så tung vikt som möjligt och utvecklar en teknik som påminner om marklyft med stången på ryggen. Stor rumpa och maximal muskeltillväxt långt upp låret.

Här kommer leg extension och leg curl ge bättre symmetri om övningarna utförs på rätt sätt pumpande, koncentrerat isolerat på målmuskeln.

När det gäller genetiska egenskaper som korta muskelbukar alternativt länga muskelbukar är de något som individen får leva med. Men formen kan alltid förbättras.

Ett Orm
2019-12-19, 22:27
Källa på att leg extension och leg curl bygger bättre symmetri?

Rikard Jansson
2019-12-19, 22:41
Källa på att leg extension och leg curl bygger bättre symmetri?

Inga källor mer än empirisk erfarenhet behövs ;)

Anders The Peak
2019-12-20, 17:02
Källa på att leg extension och leg curl bygger bättre symmetri?

Vilka källor ska kunna visa det på en 12 veckors studie som görs antingen av noviser/studenter eller avdankade bittra wannabes som bara letar efter utrymme för att bli erkända :)

Men för bövelen läs mitt inlägg en gång till ...

Ett Orm
2019-12-20, 19:57
Vilka källor ska kunna visa det på en 12 veckors studie som görs antingen av noviser/studenter eller avdankade bittra wannabes som bara letar efter utrymme för att bli erkända :)

Men för bövelen läs mitt inlägg en gång till ...

Inga naturligtvis. Kanske mest för att det inte funkar så som du påstår.
Du kan ju bara säga hur man ska mäta detta fenomen som uppstår... ja hur?

Ja nu har jag gjort det, var det nått speciellt som du vill jag ska ta åt mig?

Anders The Peak
2019-12-20, 22:31
Inga naturligtvis. Kanske mest för att det inte funkar så som du påstår.
Du kan ju bara säga hur man ska mäta detta fenomen som uppstår... ja hur?

Ja nu har jag gjort det, var det nått speciellt som du vill jag ska ta åt mig?

Tycker att jag förklarar att om du är en ordinär knäböjare med en teknik som är marklyftsbetonad så kommer rumpa och övre delen av låren att växa till.

I så fall är leg extension en bra övning som aktiverar då rörelsen ger ett mer fullkomlig utsträckning av muskeln och du fokuserar på lårmuskeln.

Nu tycker jag att jag förklarade skillnaden mellan Ol lyftaren och SL/Hobbybyggares benträning. Hobbylyftaren är något generaliserad men rätt sann.

Antar att du har ett par sugrör till ben ;)

Ett Orm
2019-12-21, 00:05
Tycker att jag förklarar att om du är en ordinär knäböjare med en teknik som är marklyftsbetonad så kommer rumpa och övre delen av låren att växa till.

I så fall är leg extension en bra övning som aktiverar då rörelsen ger ett mer fullkomlig utsträckning av muskeln och du fokuserar på lårmuskeln.

Nu tycker jag att jag förklarade skillnaden mellan Ol lyftaren och SL/Hobbybyggares benträning. Hobbylyftaren är något generaliserad men rätt sann.

Antar att du har ett par sugrör till ben ;)

Hur har inte förklarat hur det kan bli så att just övre delen växer mer. Rumpan, visst men nu är det ju inte den det handlar om.
Du har inte heller berskrivit hur du kommit fram till detta(men det märks ju att du bara gissar).

Ohhhhhh, en direktattack på min fysik + fiffig smily.
Det stärker ju dina argument det kan jag ju inte förneka.
Hade du varit född i min kropp hade den naturligtvis sett ut som zeus själv - fast grövre.

Ska jag läsa ditt inlägg en gång till? Har du skrivit något smart med vit text din lurifax?:cool::):hbang:*drool*

G.W
2019-12-21, 00:24
https://media.apotea.se/product-images/XL/ormsalva-original-150-ml-0.jpg

Varsågod att ta för sig om man är öm någonstans.

Brofessorn
2019-12-21, 00:39
Inte värt att vara bitter bara för att Anders är tio gånger mer erfaren, välbeläst och intelligent än de flesta här på forumet. Det kommer en dag för dig också, ska du se ormen, men till dess är det inte värt att visa sig på styva linan för att vinna internetpoäng i syftet att mata det svultna egot

Ett Orm
2019-12-21, 01:05
https://media.apotea.se/product-images/XL/ormsalva-original-150-ml-0.jpg

Varsågod att ta för sig om man är öm någonstans.

Tackar!

svenbanan
2019-12-21, 01:45
Ifall man gör sina knäböj som goodmornings/marklyft så känns det ju ganska givet att baksidan får göra större delen av jobbet, och att quadriceps inte blir särskilt optimalt tränad, eftersom man största delen av rörelsen blir i höften och inte så mycket i knäna.

Att den typen av knäböj skulle funka för att träna upp övre delen av quadriceps (men inte de nedre) tycker dock även jag låter rätt märkligt. Det rimligaste (iaf i mina ögon) är väl snarare att varken de övre eller nedre delarna av quadriceps får nån vidare bra träning av sådana knäböjar. Iaf om man jämför med typ frontböjar eller benspark.

Dock är jag inte helt säker på att det var exakt det ATP menade. Jag tyckte nog det var aningens oklart skrivet. Inväntar fortsättningen med spänning.

Anders The Peak
2019-12-21, 11:32
Ifall man gör sina knäböj som goodmornings/marklyft så känns det ju ganska givet att baksidan får göra större delen av jobbet, och att quadriceps inte blir särskilt optimalt tränad, eftersom man största delen av rörelsen blir i höften och inte så mycket i knäna.

Att den typen av knäböj skulle funka för att träna upp övre delen av quadriceps (men inte de nedre) tycker dock även jag låter rätt märkligt. Det rimligaste (iaf i mina ögon) är väl snarare att varken de övre eller nedre delarna av quadriceps får nån vidare bra träning av sådana knäböjar. Iaf om man jämför med typ frontböjar eller benspark.

Dock är jag inte helt säker på att det var exakt det ATP menade. Jag tyckte nog det var aningens oklart skrivet. Inväntar fortsättningen med spänning.


Det är faktiskt stor skillnad mellan övningarna knäböj och knäböj om de utförs på fel sätt.

1. Ofta lyfts Olympiska lyftares lår fram som sanning att knäböj funkar och det är relevant.

Men Olympiska lyftare tränar benen på ett sätt som de flesta inte gör. De sitter med rak rygg i bottenläget och får därmed maximal stretch i lårmusklerna lyfter med hamstrings när de rycker och stöter som ger mycket lårhäng(hamstrings) och utnyttjar kraften i vaderna som gör att lyftet blir högre och lättare att fånga upp stången i rätt höjd vilket ger stabila vader.

Styrkelyftare och hobbygymmare vill lyfta så tung vikt som möjligt och utvecklar en teknik som påminner om marklyft med stången på ryggen.

Resulterar i Stor rumpa och maximal muskeltillväxt långt upp låret.

2. Här kommer leg extension och leg curl ge den osymmetriska knäböjaren bättre symmetri om övningarna utförs på rätt sätt pumpande, koncentrerat isolerat på målmuskeln. Invanda rörelser är svåra att arbeta bort och det tär ofta på manligheten med att inte kunna lyfta så tungt som i den invanda knäböjen.

- När det gäller genetiska egenskaper som korta muskelbukar alternativt långa muskelbukar är de något som individen får leva med. Men formen kan alltid förbättras.

Sugrörvar mer en liknelse då många tror att de tränar ben och drar slutsatser oavsett hur jag tränar dem det spelar ingen roll de utvecklar sig inte alls oavsett vad jag gör. Då blir upplevelsen en sanning för dem.

smerk
2019-12-22, 08:13
Det är faktiskt stor skillnad mellan övningarna knäböj och knäböj om de utförs på fel sätt.

1. Ofta lyfts Olympiska lyftares lår fram som sanning att knäböj funkar och det är relevant.

Men Olympiska lyftare tränar benen på ett sätt som de flesta inte gör. De sitter med rak rygg i bottenläget och får därmed maximal stretch i lårmusklerna lyfter med hamstrings när de rycker och stöter som ger mycket lårhäng(hamstrings) och utnyttjar kraften i vaderna som gör att lyftet blir högre och lättare att fånga upp stången i rätt höjd vilket ger stabila vader.

Styrkelyftare och hobbygymmare vill lyfta så tung vikt som möjligt och utvecklar en teknik som påminner om marklyft med stången på ryggen.

Resulterar i Stor rumpa och maximal muskeltillväxt långt upp låret.

2. Här kommer leg extension och leg curl ge den osymmetriska knäböjaren bättre symmetri om övningarna utförs på rätt sätt pumpande, koncentrerat isolerat på målmuskeln. Invanda rörelser är svåra att arbeta bort och det tär ofta på manligheten med att inte kunna lyfta så tungt som i den invanda knäböjen.

- När det gäller genetiska egenskaper som korta muskelbukar alternativt långa muskelbukar är de något som individen får leva med. Men formen kan alltid förbättras.

Sugrörvar mer en liknelse då många tror att de tränar ben och drar slutsatser oavsett hur jag tränar dem det spelar ingen roll de utvecklar sig inte alls oavsett vad jag gör. Då blir upplevelsen en sanning för dem.

Ska prova benspark och se om det ger något. Jag utför inte knäböj som en good morning, men jag står brett med tårna pekandes utåt för att minska rörelsen pga mina långa lårben. Känner dock nästan endast i quads när jag böjer såhär, och når godkänt djup.

Frontböj går däremot utmärkt för mig att köra smalt och ATG, så jag kör det vartannat pass. Tycker att det tar bra i VMO :hbang:

Mina ben ser bra ut i kallingar och är väldefinierade, men kan se lite mesiga ut i längre shorts samt jeans. Jag har rätt små knän dock så kan vara en bidragande faktor

svenbanan
2019-12-22, 08:31
Det är faktiskt stor skillnad mellan övningarna knäböj och knäböj om de utförs på fel sätt.

1. Ofta lyfts Olympiska lyftares lår fram som sanning att knäböj funkar och det är relevant.

Men Olympiska lyftare tränar benen på ett sätt som de flesta inte gör. De sitter med rak rygg i bottenläget och får därmed maximal stretch i lårmusklerna lyfter med hamstrings när de rycker och stöter som ger mycket lårhäng(hamstrings) och utnyttjar kraften i vaderna som gör att lyftet blir högre och lättare att fånga upp stången i rätt höjd vilket ger stabila vader.

Styrkelyftare och hobbygymmare vill lyfta så tung vikt som möjligt och utvecklar en teknik som påminner om marklyft med stången på ryggen.

Resulterar i Stor rumpa och maximal muskeltillväxt långt upp låret.

2. Här kommer leg extension och leg curl ge den osymmetriska knäböjaren bättre symmetri om övningarna utförs på rätt sätt pumpande, koncentrerat isolerat på målmuskeln. Invanda rörelser är svåra att arbeta bort och det tär ofta på manligheten med att inte kunna lyfta så tungt som i den invanda knäböjen.

- När det gäller genetiska egenskaper som korta muskelbukar alternativt långa muskelbukar är de något som individen får leva med. Men formen kan alltid förbättras.

Sugrörvar mer en liknelse då många tror att de tränar ben och drar slutsatser oavsett hur jag tränar dem det spelar ingen roll de utvecklar sig inte alls oavsett vad jag gör. Då blir upplevelsen en sanning för dem.

Mycket text men du skrev ju inte ett enda ord det enda jag tyckte var oklart, så jag vet inte riktigt varför du citerade mig. :confused:

Anders The Peak
2019-12-22, 08:47
Mycket text men du skrev ju inte ett enda ord det enda jag tyckte var oklart, så jag vet inte riktigt varför du citerade mig. :confused:

Försökte bara göra texten mer lättläst och mindre oklar...

svenbanan
2019-12-22, 08:56
Försökte bara göra texten mer lättläst och mindre oklar...

Jag tyckte inte du var det minsta oklar.

Jag undrade bara om det verkligen stämmer (och isåfall hur det kommer sig) att de övre delarna av quadsen får så bra träning av framåtböjda knäböjar (goodmorningliknande böjar). Jag tycker sådana böjar borde vara rätt dåliga både för de nedre och de övre delarna av qudriceps. Att de tar bra på baksidan känns ju däremot rätt vedertaget, eftersom man ju böjer så mycket i höften.

Diomedea exulans
2019-12-22, 14:14
Inte värt att vara bitter bara för att Anders är tio gånger mer erfaren, välbeläst och intelligent än de flesta här på forumet. Det kommer en dag för dig också, ska du se ormen, men till dess är det inte värt att visa sig på styva linan för att vinna internetpoäng i syftet att mata det svultna egot

Ingen är bitter för att Anders är erfaren, välbeläst eller intelligent. Vi är däremot en växande skara personer som är mäkta irriterade på att han konsekvent vägrar förklara vad han menar när han påstår saker. Extra irriterande blir det när han påstår kontroversiella eller provocerande saker, vilket inte är ovanligt.

I det här fallet försöker svenbanan och Ett Orm få honom att förklara hur det rent biomekaniskt kan förhålla sig så att en övning tar mer på övre quadriceps än lägre. Med viss fascination kommer jag fortsätta följa tråden och se dem stånga sina pannor blodiga i sina försök att klämma en förklaring ur honom.

Ett Orm
2019-12-22, 15:28
Ingen är bitter för att Anders är erfaren, välbeläst eller intelligent. Vi är däremot en växande skara personer som är mäkta irriterade på att han konsekvent vägrar förklara vad han menar när han påstår saker. Extra irriterande blir det när han påstår kontroversiella eller provocerande saker, vilket inte är ovanligt.

I det här fallet försöker svenbanan och Ett Orm få honom att förklara hur det rent biomekaniskt kan förhålla sig så att en övning tar mer på övre quadriceps än lägre. Med viss fascination kommer jag fortsätta följa tråden och se dem stånga sina pannor blodiga i sina försök att klämma en förklaring ur honom.

:d
Lurar på om jag inte ska bestiga Mount Everest på skateboard och helt utan syre ist, ett betydligt enklare och mindre frustrerande projekt.

Läskeblask
2019-12-22, 15:31
Endel har ju förståss anlag att bygga droppmuskel men generellt sett så tror jag att det helt enkekt gäller att bygga massa överlag. Benspark tar bra och testade lite benpress med olika ställningar på benen och hittade en som tog rätt bra

Anders The Peak
2019-12-22, 19:13
Ingen är bitter för att Anders är erfaren, välbeläst eller intelligent. Vi är däremot en växande skara personer som är mäkta irriterade på att han konsekvent vägrar förklara vad han menar när han påstår saker. Extra irriterande blir det när han påstår kontroversiella eller provocerande saker, vilket inte är ovanligt.

I det här fallet försöker svenbanan och Ett Orm få honom att förklara hur det rent biomekaniskt kan förhålla sig så att en övning tar mer på övre quadriceps än lägre. Med viss fascination kommer jag fortsätta följa tråden och se dem stånga sina pannor blodiga i sina försök att klämma en förklaring ur honom.

Nu är aktiveras muskelcellerna sekventiellt på längden och om muskeln inte dras ut helt blir det annorlunda hypertrofi. Muskeln specialiserar sig över tid.

Leg extension har rättat till symmetrin för många och är ofta en kär övning för folk med känsla för att ha snygga benmuskler och lagom stor sexig rumpa.

Diomedea exulans
2019-12-22, 19:25
Nu är aktiveras muskelcellerna sekventiellt på längden och om muskeln inte dras ut helt blir det annorlunda hypertrofi. Muskeln specialiserar sig över tid.

Leg extension har rättat till symmetrin för många och är ofta en kär övning för folk med känsla för att ha snygga benmuskler och lagom stor sexig rumpa.

Jag får ge dig att du kom med en förklaring där. Du menar alltså att för kort ROM = bara en del av muskelns längd aktiveras.

Ett Orm
2019-12-22, 21:58
Mmm, och då ligger medialis där som en död fisk bara för att själva muskelbuken sitter långt ner på låret.

Anders The Peak
2019-12-23, 00:13
Jag får ge dig att du kom med en förklaring där. Du menar alltså att för kort ROM = bara en del av muskelns längd aktiveras.

Nej, nu får ni komma ihåg att jag säger bara att det blir lite annorlunda muskelform, allt hamnar ofta högt upp på lår och rumpa, då Hobbylyftaren och styrkelyftaren kör knäböj marklyftsbetonat men det finns undantag. Jämfört med OL som oftast får extrem välbyggda muskler

Sverker
2019-12-23, 17:12
Jag tog bort några inlägg. Håll er till ämnet. Ni behöver inte angripa varandra.

Sarco
2019-12-23, 18:39
En sak jag tycker mig ha märkt är att när jag lyfter mer SL-inspirerat (jag är hobby på alla nivåer, framför allt efter denna hösten), dvs med bredare fotisättning, så tar lyftet allra mest på adduktorerna. Jag får bättre resultat estetiskt av att böja på lägre vikter med rätt smal stans och därmed med lägre vikter.

Att adduktorerna tar mycket av bördan rimmar ju rätt väl med att man lägger massa på övre delen av låret, totalt sett.

smerk
2020-01-23, 17:42
En sak jag tycker mig ha märkt är att när jag lyfter mer SL-inspirerat (jag är hobby på alla nivåer, framför allt efter denna hösten), dvs med bredare fotisättning, så tar lyftet allra mest på adduktorerna. Jag får bättre resultat estetiskt av att böja på lägre vikter med rätt smal stans och därmed med lägre vikter.

Att adduktorerna tar mycket av bördan rimmar ju rätt väl med att man lägger massa på övre delen av låret, totalt sett.
Är adduktorerna muskler som sitter högt upp nära skrevet? Detta är isåfall rimligt för mig. Knäböj är mitt bästa lyft, jag står ganska brett, men mina quads är inte jätteimponerande. Hyfsat bra svep men mycket mesiga nära knäna. Uppe vid skrevet är det dock bra med massa, skaver ofta sönder jeans pga detta.