handdator

Visa fullständig version : Ändra setpoint?


TotteShaped4Life
2019-10-31, 05:28
Helt nytt avsnitt. Har inte själv hunnit lyssnat på avsnittet med Lyle Mcdonald, men tänkte tipsa om det och kanske starta en diskussion. Frågan har ju varit uppe ett antal gånger och mig veterligen finns det väl inte några säkra svar med klinisk evidens på frågan.

För egen del har jag hållit min vikt/form i 6 år, men räknar kalorier och om jag började äta ab libitum kanske jag snart skulle smacka på mig 25 kg. Väger nu runt 70 och är 175 cm lång.

How to Change your Body-Fat Setpoint ft. Lyle McDonald

https://www.youtube.com/watch?v=tERieTD4NKU&feature=em-uploademail

TotteShaped4Life
2019-10-31, 05:39
Time-Stamps:
1:50 - Lyle’s upcoming book on birth control and women’s fat-loss/muscle building
3:35 - How much muscle can we build after 3-5 years of good training (Lyle’s recent debate/discussion on this)
14:10 - Why it often still takes 10+ years to achieve your genetic potential
18:25 - What is a body-fat set-point (warning: Lyle goes on a crazy long rant)
42:15 - Can we modify our body-fat setpoint?
57:10 - Strategies that can make it easier to stay leaner
1:03:05 - The most overlooked aspect of staying lean
1:20:44 - Conclusions on modifying our body-fat set-point
1:26:30 - Where you can find Lyle

Helgehorse
2019-11-01, 07:40
Set point, Alltså kroppens energibalans kan man säga?

Att när man går ner i vikt, Strävar kroppen av att återgå till sin föregående vikt(Set point) Genom diverse åtgärder då, Ökad hunger, Mindre NEAT osv kanske?

Typ om du går ner ifrån 100kg till 70, Vill kroppen tillbaka till 100? Är det så ungefär?

Trodde kroppen ändrade detta efter ett par år på sin nuvarande vikt och "anpassade" sig någorlunda?

Kischen
2019-11-01, 14:56
Set point, Alltså kroppens energibalans kan man säga?


Trodde kroppen ändrade detta efter ett par år på sin nuvarande vikt och "anpassade" sig någorlunda?

Du svarar ju på det själv? :)

Helgehorse
2019-11-01, 20:38
Du svarar ju på det själv? :)

Jag var inte säker :P

Helgehorse
2019-11-01, 20:40
Trodde set point/energibalansen ändrades efter ett par år och att detta var något som är "bevisat".

Bossebäver
2019-11-02, 10:57
Trodde set point/energibalansen ändrades efter ett par år och att detta var något som är "bevisat".

"Set point" som koncept är inte ens helt bevisat, vissa diskuterar också "settling points", dvs. Att din set point inte är helt statisk, utan påverkad av miljö och beteenden.

Det enda som är helt säkert är att kroppen har mekanismer som försöker ta sig tillbaka till ett läge av homoestas, frågan är ju hur mycket man kan påverka detta läge.

Ergo, kroppen är en dryg jävel.

Helgehorse
2019-11-02, 12:59
"Set point" som koncept är inte ens helt bevisat, vissa diskuterar också "settling points", dvs. Att din set point inte är helt statisk, utan påverkad av miljö och beteenden.

Det enda som är helt säkert är att kroppen har mekanismer som försöker ta sig tillbaka till ett läge av homoestas, frågan är ju hur mycket man kan påverka detta läge.

Ergo, kroppen är en dryg jävel.

Men på något vis måste väll set point vara bevisat, Som till exempel biggest loser. Där man går ner kraftigt i vikt och har extrema problem att bibehålla sin nya vikt, Då kroppen strävar efter att återgå till det den var van vid innan(övervikten)

Och de måste hålla på med träning för att förbruka energi och därav kunna behålla vikten och äta någorlunda normalt.

Vad är homoestas, Är inte det samma sak typ?

Kroppen verkar vääldigt SMART! ;)

Ola Wallengren
2019-11-02, 14:09
Det finns mycket som tyder på att det finns någon slags set-point, men som Bossebäver är inne på så beter den sig inte riktig som en termostat, dvs en absolut vikt. Genetiken ändrar man ju inte på så det är en stor del. Även livsstil och andra saker som man har varit med om under sitt liv kan spela roll för hur generna uttrycks (epigenetik). Den vikt man slutligen hamnar på är därför ett samspel av genuttryck och den miljö som man vistas i. Det blir ganska tydligt om man tänker på att den ökade övervikten och fetman i samhället knappast kan bero på att generna ändrat sig speciellt mycket de senaste 100 åren.

Kroppen är inte smart, den är bara anpassningsbar. Evolutionen har haft god tid på sig och människan är knappast fulländad.

Helgehorse
2019-11-02, 15:39
Det finns mycket som tyder på att det finns någon slags set-point, men som Bossebäver är inne på så beter den sig inte riktig som en termostat, dvs en absolut vikt. Genetiken ändrar man ju inte på så det är en stor del. Även livsstil och andra saker som man har varit med om under sitt liv kan spela roll för hur generna uttrycks (epigenetik). Den vikt man slutligen hamnar på är därför ett samspel av genuttryck och den miljö som man vistas i. Det blir ganska tydligt om man tänker på att den ökade övervikten och fetman i samhället knappast kan bero på att generna ändrat sig speciellt mycket de senaste 100 åren.

Kroppen är inte smart, den är bara anpassningsbar. Evolutionen har haft god tid på sig och människan är knappast fulländad.


Vad menar du med knappast fulländad? Vad tror du mer kommer hända med våra kroppar i framtiden

Sverker
2019-11-02, 19:29
Vi anpassar oss och får starkare hjärta, segare blodkärl och trögare insulinreceptorer så vi kan klara av inaktivitet och överdriven tillgång på kalorier.

Ola Wallengren
2019-11-02, 21:44
Exakt, om vi anpassar oss till dagens förutsättningar så så är probemen lösta.

Bossebäver
2019-11-04, 21:22
Men på något vis måste väll set point vara bevisat, Som till exempel biggest loser. Där man går ner kraftigt i vikt och har extrema problem att bibehålla sin nya vikt, Då kroppen strävar efter att återgå till det den var van vid innan(övervikten)

Och de måste hålla på med träning för att förbruka energi och därav kunna behålla vikten och äta någorlunda normalt.

Vad är homoestas, Är inte det samma sak typ?

Kroppen verkar vääldigt SMART! ;)

Som du så fint uttrycker det, "på något sätt måste det vara bevisat", är en helt ok sammanfattning av läget.

Jag tyckte Lyle gick igenom rådande kunskapsläge rätt lysande i podden. Tycker rent allmänt att Lyle är den bäste i att förstå dietande för gemene man, tbh.