handdator

Visa fullständig version : Hur träna för att inte bli större?


Alelale
2019-10-30, 20:18
Hallå där.

Är ute efter ett träningsschema som passar en resande livsstil med hotellgym som inte har all utrustning man kan önska sig, samt kräver mindre tid än vanligt.
Men även för att få en "lättskött" kropp som just inte kräver träning varje dag.
Jag är inte ute efter att just bli större och starkare utan att ha en lättskött, fast och väldefinierad kropp.

Men även som inte bygger just nå större muskelvolym, hur ska jag köra då?
3-6 reps eller 2-4 reps kanske på tyngre vikter, men att inte satsa på nya personbästa varje pass? Bör man ligga kvar på vikterna man ligger på idag eller kan man sakta öka vikten med tiden utan att man blir så mycket större?

Jag tänkte gympass 2-3 gånger i veckan, helkroppspass och högt tempo?
Samt så konditionstränar jag någon dag i veckan, det är även därför jag inte vill bygga på mig mer muskelmassa och släpa runt på.


Alla tips mottages, även ni som lever ett resande liv med mycket hotellnätter om ni har något bra tips med allt ifrån svettiga träningskläder i resväskan, till att sköta kosten eller annat allmänt bra för mycket resande uppskattas.
Tackar.

Bobcole
2019-10-30, 20:45
Om du inte ligger på kaloriöverskott så lär du knappast bli märkvärt större, i alla fall inte efter en periods newbie gains.

ceejay
2019-10-30, 21:49
Skulle ligga mellan 6-12 reps i de flesta set. Utmana dig litegrann varje pass i varje övning. Anpassa vikten efter dagsform.

Vid kaloribalans så lär inte supermycket hända.

Gluffgluff
2019-10-31, 11:27
Skölj av träningskläderna i hett vatten och häng upp på tork efter träningspass, packa separat i papperskasse. Du kan träna precis hur som helst, lalla runt eller följ ett program som du tycker är roligt. Tror det är mycket sällsynt att någon blir större utan att ha det som mål.

Jag hade nog sneglat på StrongLifts eller liknande, tyckte det var bekvämt att leta skivstång + rack på resande fot kontra leta fullutrustat gym. När det endast fanns trånga hotelgym med "multimaskiner" så körde jag igenom kroppen efter förmåga med lätta vikter och kallade det för återhämtningsvecka. Det kan vara bra att ha något mål, tex öka i styrka för annars tenderar träningen att vara sporadisk och sedan utebli.

Laksen
2019-10-31, 11:53
Har aldrig träffat någon som upplevt sig ha blivit för stor av misstag.

Broutrost
2019-10-31, 13:05
Låter som att Yoga är det du söker om du inte vill bli större och starkare(till en viss grad). Det kan du lätt utföra på hotellrummet.

vicarious
2019-10-31, 13:30
Vid kaloribalans så lär inte supermycket hända.
+1.

Har aldrig träffat någon som upplevt sig ha blivit för stor av misstag.

Exakt :D De flesta som tränat ett par år har nog någon gång stått stilla i sin träning trots att dom känner att dom gör allting rätt. Satsar man medvetet på att göra vissa saker "fel" tror jag inte man kommer växa av misstag.

Hade tränat hel/halvkropp med ganska låg volym men relativt tunga vikter ett par gånger i veckan, beroende på tid och hur kul man tycker det är.

Rahf
2019-10-31, 13:33
Hallå där.

Är ute efter ett träningsschema som passar en resande livsstil med hotellgym som inte har all utrustning man kan önska sig, samt kräver mindre tid än vanligt.
Men även för att få en "lättskött" kropp som just inte kräver träning varje dag.
Jag är inte ute efter att just bli större och starkare utan att ha en lättskött, fast och väldefinierad kropp.

Men även som inte bygger just nå större muskelvolym, hur ska jag köra då?
3-6 reps eller 2-4 reps kanske på tyngre vikter, men att inte satsa på nya personbästa varje pass? Bör man ligga kvar på vikterna man ligger på idag eller kan man sakta öka vikten med tiden utan att man blir så mycket större?

Jag tänkte gympass 2-3 gånger i veckan, helkroppspass och högt tempo?
Samt så konditionstränar jag någon dag i veckan, det är även därför jag inte vill bygga på mig mer muskelmassa och släpa runt på.


Alla tips mottages, även ni som lever ett resande liv med mycket hotellnätter om ni har något bra tips med allt ifrån svettiga träningskläder i resväskan, till att sköta kosten eller annat allmänt bra för mycket resande uppskattas.
Tackar.

Allvarligt så skulle jag börja löpa eller syssla med någon lättare träningsform som får ut mig för att se alla dessa okända platser.

Annars är kanske tråden för kroppsviktsövningar något?

HenrikJ
2019-10-31, 14:34
Har aldrig träffat någon som upplevt sig ha blivit för stor av misstag.

Precis så. De enda jag hört är långdistansare och cyklister som inte vill ha för mycket onödig vikt för att prestera på topp, men det är ju inga problem att bli av med den isåfall.

Rahf
2019-10-31, 14:35
Precis så. De enda jag hört är långdistansare och cyklister som inte vill ha för mycket onödig vikt för att prestera på topp, men det är ju inga problem att bli av med den isåfall.

Det är svårt att bygga muskler som långdistansare, kan jag säga.

Kev88
2019-10-31, 18:36
Sträva inte efter progressiv överbelastning, öka alltså inte i vikt eller reps utan kör likadant varje pass, kombinera detta med att ligga på kaloribalans så ska du inte bli större.

Kicken
2019-11-01, 07:23
Med inställingen "jag vill inte bli stor" så är det nog svårt att bli stor.

Anders The Peak
2019-11-01, 12:37
https://i.imgur.com/BTFVcAv.jpg

sumialic
2019-11-01, 13:10
Sträva inte efter progressiv överbelastning, öka alltså inte i vikt eller reps utan kör likadant varje pass, kombinera detta med att ligga på kaloribalans så ska du inte bli större.

Jag vill tro att man blir större även av det.

geoff
2019-11-01, 13:15
Jag vill tro att man blir större även av det.
Av att köra likadan träning och ligga på kaloribalans? Ja, ett antal veckor i den absoluta början av sin träningskarriär stämmer det nog..

sumialic
2019-11-01, 13:16
Av att köra likadan träning och ligga på kaloribalans? Ja, ett antal veckor i den absoluta början av sin träningskarriär stämmer det nog..

Jag har kört så i flera år och vill bestämt tro att jag har växt. Kan så klart inte bevisa det då jag inte har mätt. Bättre form än någonsin är jag i alla fall i, men också rippad som aldrig förr.

geoff
2019-11-01, 13:19
Jag har kört så i flera år och vill bestämt tro att jag har växt. Kan så klart inte bevisa det då jag inte har mätt. Bättre form än någonsin är jag i alla fall i, men också rippad som aldrig förr.
Pratar vi kanske förbi varandra nu.. Eller menar du att du har kört med exakt samma totalvolym (samma antal set, reps och vikter) i flera år, och att dina muskler fortfarande inte har anpassat sig till den arbetsmängden?

sumialic
2019-11-01, 13:24
Pratar vi kanske förbi varandra nu.. Eller menar du att du har kört med exakt samma totalvolym (samma antal set, reps och vikter) i flera år, och att dina muskler fortfarande inte har anpassat sig till den arbetsmängden?

Ja, mer eller mindre. Jag är bekväm så byter väldigt sällan övningar och kör aldrig låg reps. Totalvolymen ligger på ca 12-16 set i veckan.

Det enda jag gör som antagligen är väldigt fördelaktigt för mina muskler är att jag tar ut mig till max i varje set (eller nästan till max iaf).

geoff
2019-11-01, 13:33
Ja, mer eller mindre. Jag är bekväm så byter väldigt sällan övningar och kör aldrig låg reps. Totalvolymen ligger på ca 12-16 set i veckan.

Det enda jag gör som antagligen är väldigt fördelaktigt för mina muskler är att jag tar ut mig till max i varje set (eller nästan till max iaf).
Men det måste ju innebära att du endast bygger muskelmassa, men ökar noll i styrka? För skulle din styrka öka så skulle du ju till slut inte behöva ta ut dig till max vid samma vikt och antal set/reps?

sumialic
2019-11-01, 13:37
Men det måste ju innebära att du endast bygger muskelmassa, men ökar noll i styrka? För skulle din styrka öka så skulle du ju till slut inte behöva ta ut dig till max vid samma vikt och antal set/reps?

Ja, precis. Starkare blir jag definitivt inte. Händer att jag ökar lite ibland för att jag väljer att ta en tyngre vikt, men i regel kör jag på samma.

Ser jag över en längre tidsperiod så har jag rentav blivit svagare i en hel del övningar. Att jag tappat vikt är säkert en bidragande faktor, men tror inte det är den enda.

geoff
2019-11-01, 13:46
Ja, precis. Starkare blir jag definitivt inte. Händer att jag ökar lite ibland för att jag väljer att ta en tyngre vikt, men i regel kör jag på samma.

Ser jag över en längre tidsperiod så har jag rentav blivit svagare i en hel del övningar. Att jag tappat vikt är säkert en bidragande faktor, men tror inte det är den enda.
Så du ökar ibland, men i regel kör du på samma.. sänker du vikten också då ibland, för annars så ökar du ju sakta...? Hursomhelst, det är helt orimligt det du skriver. Antagligen så minskar du i kroppsfett-% och uppfattar det som att du får större muskler (vilket du på ett sätt får, relativt mängden fett).

sumialic
2019-11-01, 13:49
Antagligen så minskar du i kroppsfett-% och uppfattar det som att du får större muskler (vilket du på ett sätt får, relativt mängden fett).

Ja, jag har minskat i kroppsfett. Gått ifrån uppskattningsvis 15% till 8-10% på ett par år med den största minskningen detta året.

Jag vill ändå tro att jag har byggt. Men det är som sagt omöjligt att svara på eftersom jag inte har mätt och en minskning i kroppsfett gör mycket för att framhäva fysiken.

geoff
2019-11-01, 13:58
Jag vill ändå tro att jag har byggt. Men det är som sagt omöjligt att svara på eftersom jag inte har mätt och en minskning i kroppsfett gör mycket för att framhäva fysiken.
- konstant träningsvolym
- kaloriunderskott
- du har inte gått från extrem fetma
- du brukar inte (?) steroider

Jag skulle tro att den "samlade litteraturen" har ett ganska klart svar: du har inte byggt muskler. Men jag tror dig att du är i bra form :)

sumialic
2019-11-01, 14:07
- samma träningsvolym under lång tid
- kaloriunderskott
- du har inte gått från extrem fetma
- du brukar inte (?) steroider

Jag skulle tro att den "samlade litteraturen" har ett ganska klart svar: du har inte byggt muskler. Men jag tror dig att du är i bra form :)

Det är möjligt. Jag har kanske endast bibehållit eller rentav tappat. Vi kommer aldrig kunna få något svar på det. Jag är dock inte så hundraprocentigt säker oavsett vad litteratur säger :)

Vill du ha mer ved till elden så har jag på senaste börjat fasta varje Måndag och Torsdag och försöker hålla mitt proteinintag måttligt (under 2g per kg blir det väl dock aldrig iofs) :)

Diomedea exulans
2019-11-01, 14:25
Har aldrig träffat någon som upplevt sig ha blivit för stor av misstag.

+1.



Exakt :D De flesta som tränat ett par år har nog någon gång stått stilla i sin träning trots att dom känner att dom gör allting rätt. Satsar man medvetet på att göra vissa saker "fel" tror jag inte man kommer växa av misstag.

Hade tränat hel/halvkropp med ganska låg volym men relativt tunga vikter ett par gånger i veckan, beroende på tid och hur kul man tycker det är.

Precis så. De enda jag hört är långdistansare och cyklister som inte vill ha för mycket onödig vikt för att prestera på topp, men det är ju inga problem att bli av med den isåfall.
Har ni aldrig träffat en styrketränande kvinna?

Laksen
2019-11-03, 23:21
Har ni aldrig träffat en styrketränande kvinna?

Har träffat flera stycken. Många som varit rädda för att bli för stora men ingen som anser sig ha blivit det.

Diomedea exulans
2019-11-04, 07:31
Har träffat flera stycken. Många som varit rädda för att bli för stora men ingen som anser sig ha blivit det.

Jag vet en som slutade göra armhävningar varje dag för hon ”började se ut som Arnold Schwarzenegger”...

PureWhey
2019-11-04, 08:53
Folk som tror dom skall bli för stora av träning har hybris.

Rikard Jansson
2019-11-04, 09:25
Jag känner iallafall en tjej vars överkropp växer så det knakar så fort hon tränar den ens halvseriöst. En annan tycker ju det är snyggt/coolt men man kan ju förstå om inte alla tjejer tycker det.

PureWhey
2019-11-04, 09:31
Jag känner iallafall en tjej vars överkropp växer så det knakar så fort hon tränar den ens halvseriöst. En annan tycker ju det är snyggt/coolt men man kan ju förstå om inte alla tjejer tycker det.

Det skulle jag vilja se. Har aldrig sett en tjej med 'stor' överkropp som inte roidar.

Pic pls.

ceejay
2019-11-04, 09:33
Har helt ärligt aldrig heller sett någon tjej vara för "grov" utan hjälpmedel. Referenserna för oss kan ju dock vara helt annorlunda.

PureWhey
2019-11-04, 09:35
Har helt ärligt aldrig heller sett någon tjej vara för "grov" utan hjälpmedel. Referenserna för oss kan ju dock vara helt annorlunda.

Så kan det ju faktiskt vara, ja. Skyller på Mass-Tech isf.

Rikard Jansson
2019-11-04, 09:37
Det skulle jag vilja se. Har aldrig sett en tjej med 'stor' överkropp som inte roidar.

Pic pls.

Vänta lite medans jag ber henne om helst halvnakna muskelbilder för att dela med andra män på nätet :D

PureWhey
2019-11-04, 09:40
Vänta lite medans jag ber henne om helst halvnakna muskelbilder för att dela med andra män på nätet :D

Har hon Instagram har hon säkert redan lagt upp det där på eget bevåg. Hon kan få en på Ceejay för 1:1 trade.


Men jag menar, hur muskulös snackar vi? Har som sagt aldrig sett någon "för stor" brud under alla mina år på diverse gym. Har då sett tjejer som tävlat i VM etc. Sedan kan man ha sett kvinnor som vart jäkligt deffade alternativt jäkligt feta som på så sätt antingen ser muskulösa ut eller stora. Det innebär dock inte en stor volym muskler.

Diomedea exulans
2019-11-04, 09:44
Givetvis är de inte för muskulösa enligt era måttstockar. Eller mina. Men ni får minnas att många kvinnor tycker det är fult med ens en pytteliten bula på armen på dem själva.

PureWhey
2019-11-04, 09:48
Givetvis är de inte för muskulösa enligt era måttstockar. Eller mina. Men ni får minnas att många kvinnor tycker det är fult med ens en pytteliten bula på armen på dem själva.

Ja, men nu skrev RJ "Jag känner iallafall en tjej vars överkropp växer så det knakar så fort hon tränar den ens halvseriöst.".

RJ är ju inne i gymvärlden, så när han skriver det låter det som att det är något speciellt. Om du förstår hur jag menar. Han kanske har en vit val i form av en brud som faktiskt kan bygga muckler på överkroppen.

Rikard Jansson
2019-11-04, 09:54
Som sagt hon vill ju inte bli grov så så fort hon ens börjar bli lite för stor så lägger hon av med styrketräning för överkroppen :D men här är iaf nån bild, typ 174 cm lång, väger 78-80. Nä inte byggargrov men ja, man kan ju inte direkt säga nåt när hon säger att hon har svårt att hitta klänningar osv som sitter som hon vill:

https://www.instagram.com/p/BnHJHEABquigUhY9JAf8DNOUkyuoyKO2UmZ9xY0/?igshid=1u5qmwu6h247v

Finns en del andra bilder på Instagram också

PureWhey
2019-11-04, 10:07
Som sagt hon vill ju inte bli grov så så fort hon ens börjar bli lite för stor så lägger hon av med styrketräning för överkroppen :D men här är iaf nån bild, typ 174 cm lång, väger 78-80. Nä inte byggargrov men ja, man kan ju inte direkt säga nåt när hon säger att hon har svårt att hitta klänningar osv som sitter som hon vill:

https://www.instagram.com/p/BnHJHEABquigUhY9JAf8DNOUkyuoyKO2UmZ9xY0/?igshid=1u5qmwu6h247v

Finns en del andra bilder på Instagram också

Tyvärr privat.

Att kläder inte passar för någorlunda tränande personer är inget nytt. Så var det för mitt ex, hon var muskulösare än 99% av alla tjejer. Däremot fortfarande inte vad jag skulle kalla "stor".

Whatever. Någon gång kanske jag också får se en biffig tjej. :D