handdator

Visa fullständig version : Yngling som utvecklar osmaklig gobbaröv


Raschmus
2019-10-29, 10:28
Har byggt hela underkroppsträning kring böj och mark men sedan drygt ett år haft kotglidning vilket gör att jag inte kan träna endera (börjat med lätt mark igen) vilket gjort att stjärten krympt, brallorna sitter illa och jag börjar se för jävlig ut. Bra lår men röven försvinner till snart obefintlig.

Tränar idag benspark, bencurl och försöker köra lättare, bredare benpress men får ta det väldigt varsamt så fort vikterna börjar öka.

Kan inte med riktig ordning träna: knäböj, frontböj, tunga benpress, utfallssteg. Är det "tjej-jucken" som gäller för att inte få en 87 årings hängstjärt?

delta_mats
2019-10-29, 10:42
Hipthruster är ju en bra övning, även för män! Sen kan man göra en form av hyperextension med fokus på arslet som också tar bra.

Rahf
2019-10-29, 11:28
Det är du och jag, Raschmus...rövfördärvet måste undvikas.

Brofessorn
2019-10-29, 11:55
Var inte så hårda mot er själva, jag har hört att tjejer nuförtiden diggar hängstjärtar.

Leg kickbacks med kabel eller maskin är ganska skönt att köra också.

http://s3.amazonaws.com/prod.skimble/assets/718571/image_iphone.jpg

Diomedea exulans
2019-10-29, 12:07
T-Nation kanske inte är världens mest tillförlitliga källa, men jag tror att det här kan vara relevant läsning: https://www.t-nation.com/training/8-lessons-from-glute-girls

PureWhey
2019-10-29, 12:23
Det märks såpass fast du ändå håller igång alltså.

Har du märkt att något annat blivit mindre, exempelvis insida lår (adductormusklerna & kanske semitend)? Jag får sånt jäkla problem att passa i byxor när jag tränar nämligen, funderar på att köra mindre böj än jag tidigare gjort och mer sparkar/curls för att inte behöva gå runt i GASP-byxor och se ut som en idiot.

KT81
2019-10-29, 13:42
Kabelspark kan man fan inte köra som man, nån måtta får det vara. Kör hipthrusts alternativt skaffa en tjock flickvän.

Brofessorn
2019-10-29, 17:45
Kabelspark kan man fan inte köra som man, nån måtta får det vara.

Struntprat, det gör stjärten rund och fast som ett äpple. Helst ska man under övningen uppsöka ögonkontakt med alla män i lokalen med syftet att visa sin orädsla för konfrontation. Bibehåll den under hela setet, och glöm inte att grymta/stöna högt för att hävda din dominans och styrka.

Diomedea exulans
2019-10-29, 18:53
Struntprat, det gör stjärten rund och fast som ett äpple. Helst ska man under övningen uppsöka ögonkontakt med alla män i lokalen med syftet att visa sin orädsla för konfrontation. Bibehåll den under hela setet, och glöm inte att grymta/stöna högt för att hävda din dominans och styrka.

+1. Själv går jag ett steg längre och gör övningen i drag. Sen avslutar jag med lite dragövningar, bara för att det ger så fina möjligheter till ordvitsar.

Termy
2019-10-29, 19:17
Struntprat, det gör stjärten rund och fast som ett äpple. Helst ska man under övningen uppsöka ögonkontakt med alla män i lokalen med syftet att visa sin orädsla för konfrontation. Bibehåll den under hela setet, och glöm inte att grymta/stöna högt för att hävda din dominans och styrka.

Bret visar hur man gör.

https://bretcontreras.com/wp-content/uploads/7bi68.gif

Diomedea exulans
2019-10-29, 19:18
Bret visar hur man gör.

https://bretcontreras.com/wp-content/uploads/7bi68.gif

Seriöst, hur gör man för att inte stången ska göra ont?

Termy
2019-10-29, 19:32
Seriöst, hur gör man för att inte stången ska göra ont?

Vårat gym har högvis med såna här som fungerar bra. Sedan när man (eller i alla fall jag) pressar upp hamnar ju tyngden mest på själva bäckenbenet så då känns det lugnt.

https://cf.shopee.sg/file/bae8b22a851f72afa3df146726d666a1_tn

Castle
2019-10-29, 20:09
Seriöst, hur gör man för att inte stången ska göra ont?

Spelar väl egentligen ingen roll om det gör lite ont? Smärtan från själva musklerna vid träning är ju ändå mycket större. Om det absolut inte får smärta något så är trösten den att man vänjer sig väldigt fort och sen gör det inte ont. Ja sen brukar det ju finnas sådana kuddar att sätta på stången också, eller linda handduk eller liknande runt.

Rahf
2019-10-29, 20:15
Spelar väl egentligen ingen roll om det gör lite ont? Smärtan från själva musklerna vid träning är ju ändå mycket större. Om det absolut inte får smärta något så är trösten den att man vänjer sig väldigt fort och sen gör det inte ont. Ja sen brukar det ju finnas sådana kuddar att sätta på stången också, eller linda handduk eller liknande runt.

För att jag gärna undviker en tung och naken skivstång över höften. Då fördelar jag hellre vikten och tar lite mindre tyngd på ett rätt ömt bäcken.

Diomedea exulans
2019-10-29, 21:10
Vårat gym har högvis med såna här som fungerar bra. Sedan när man (eller i alla fall jag) pressar upp hamnar ju tyngden mest på själva bäckenbenet så då känns det lugnt.

https://cf.shopee.sg/file/bae8b22a851f72afa3df146726d666a1_tn

Spelar väl egentligen ingen roll om det gör lite ont? Smärtan från själva musklerna vid träning är ju ändå mycket större. Om det absolut inte får smärta något så är trösten den att man vänjer sig väldigt fort och sen gör det inte ont. Ja sen brukar det ju finnas sådana kuddar att sätta på stången också, eller linda handduk eller liknande runt.

Nu var det ett tag sedan jag gjorde övningen, men jag vill minnas att smärtan i huden över höften var väldigt mycket högre än den i musklerna. Har för mig att inte ens kudden hjälpte, men jag är öppen för idén att minnet kan spela mig ett spratt (dessutom har han ju ingen kudde i videon, så jag tänkte att han och eventuellt någon av er satt på ett magiskt knep gällande stångplacering).

Brofessorn
2019-10-29, 21:15
Att linda en handduk runt stången gör det något mer bekvämt

Kev88
2019-10-29, 21:20
Nu har jag ingen kotglidning, men en diskbuktning längst ned som gör livet mindre kul och begränsar min träning markant, men dessa fungerar bra för mig.

1) Enbensböj där du håller i något med båda händerna för att ta balansen ur ekvationen, fokusera på att verkligen extendera höften och "sjunka" bakåt på hälen utan att assistera med händerna, håll det motsatta benet böjt (ej framför kroppen) och snudda endast golvet med knät i botten.
För att göra den tyngre använd en viktväst eller ha ett par hantlar i fickorna, och då det blir som en blandning av en normal böj och ett utfall bakåt så kan du elevera dig själv och få en hög rörelsebana med en bibehållen neutral ryggrad, så länge du inte har det motsatta benet framför dig dvs, du kan även köra den i smithen.

2) Bulgariska splitböj, denna kör jag efter den första när jag är svagare och inte behöver använda lika mkt vikt.

3) Benspark bakåt i maskin eller ensidiga höftlyft.

Om din rygg tillåter det så har du också 45° hypers för hams och gluteus, i den så blir det ingen axial belastning om det är vad du är känslig för.

Kev88
2019-10-29, 21:34
En gif nedan som ger ett hum om hur den varianten av enbensböj jag rekommenderar ser ut, fast där du som sagt håller i något så att du behåller anspänningen i benet under hela rörelsebanan och endast snuddar golvet med det motsatta knät i botten.

https://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BWSingleLegSquatLegBack

Termy
2019-10-30, 09:40
Nu var det ett tag sedan jag gjorde övningen, men jag vill minnas att smärtan i huden över höften var väldigt mycket högre än den i musklerna. Har för mig att inte ens kudden hjälpte, men jag är öppen för idén att minnet kan spela mig ett spratt (dessutom har han ju ingen kudde i videon, så jag tänkte att han och eventuellt någon av er satt på ett magiskt knep gällande stångplacering).

Det låter ju som att någon finjustering i placeringen skulle kunna lösa det problemet.

spas
2019-10-30, 09:52
Har byggt hela underkroppsträning kring böj och mark men sedan drygt ett år haft kotglidning vilket gör att jag inte kan träna endera (börjat med lätt mark igen) vilket gjort att stjärten krympt, brallorna sitter illa och jag börjar se för jävlig ut. Bra lår men röven försvinner till snart obefintlig.

Tränar idag benspark, bencurl och försöker köra lättare, bredare benpress men får ta det väldigt varsamt så fort vikterna börjar öka.

Kan inte med riktig ordning träna: knäböj, frontböj, tunga benpress, utfallssteg. Är det "tjej-jucken" som gäller för att inte få en 87 årings hängstjärt?

Har haft rätt många och långa resor med diskbråck. De första övningarna som brukar funka för mig utöver ren sjukgymnastik är: Hipthrusters, goblettsquats gärna med gummiband runt knäna och splitböj.

KT81
2019-10-30, 10:33
Struntprat, det gör stjärten rund och fast som ett äpple. Helst ska man under övningen uppsöka ögonkontakt med alla män i lokalen med syftet att visa sin orädsla för konfrontation. Bibehåll den under hela setet, och glöm inte att grymta/stöna högt för att hävda din dominans och styrka.

Du är bevisligen en modigare man än mig.

Stoltz
2019-10-30, 10:43
Kabelspark kan man fan inte köra som man, nån måtta får det vara. Kör hipthrusts alternativt skaffa en tjock flickvän.

En fin variant är att fästa kabeln i ett viktbälte, och sedan låta vikten "dra dig bakåt" ståendes för att sedan thrusta upp den med höften. Då jävlar ska du se att inte många söker din blick :d

Kabelspark är fan fina grejor för alla, skonsam mot leder, bra avkastning för mängden arbete.

Kev88
2019-10-30, 11:59
En fin variant är att fästa kabeln i ett viktbälte, och sedan låta vikten "dra dig bakåt" ståendes för att sedan thrusta upp den med höften. Då jävlar ska du se att inte många söker din blick :d

:laugh:

KT81
2019-10-30, 12:05
En fin variant är att fästa kabeln i ett viktbälte, och sedan låta vikten "dra dig bakåt" ståendes för att sedan thrusta upp den med höften. Då jävlar ska du se att inte många söker din blick :d

Med tillräcklig uppvärmd hängpung bör man även kunna få till en pendelrörelse likt kettlebellswingar för riktig gluttekontakt.

delta_mats
2019-10-31, 10:20
Här är lite tips från "The Glute Guy" Bret Contreras angående hyperextension och varianter av den.
Har själv kört dem en del.

toJa7qvMRQA

Raschmus
2019-11-01, 14:14
Tack för alla tips och råd!

Det märks såpass fast du ändå håller igång alltså.

Har du märkt att något annat blivit mindre, exempelvis insida lår (adductormusklerna & kanske semitend)? Jag får sånt jäkla problem att passa i byxor när jag tränar nämligen, funderar på att köra mindre böj än jag tidigare gjort och mer sparkar/curls för att inte behöva gå runt i GASP-byxor och se ut som en idiot.

Noterar bara att brallorna sitter NÄSTAN lika bra över låren men katastrofalt över röven.
Lår*0,87.5
Röv*0,65

Ett Orm
2019-11-01, 19:22
Hyperextentions med stödet under höftbenet får min röst, betydligt smidigare övning än hip trusters.