handdator

Visa fullständig version : Tråden om sömn och drömmar.


Bifftek
2019-10-29, 02:06
Ordet är fritt och vi diskuterar allt som har med sömn och drömmar att göra.

Vad är det längsta du varit vaken och varför var du vaken så länge? Vilka effekter upplevde du? Jag har varit vaken i sju dagar som längst pga sjukdom som gjorde att jag inte kunde somna. Förvånansvärt så upplevde jag inga negativa kognitiva effekter eller kände mig sömnig.

Scratch89
2019-10-29, 07:57
Jag led under en period, ett år eller så, av kraftiga vakendrömmar och sömnparalyser.

Jag bodde under den tiden i en liten studentlägenhet med sovalkov och jag drömde ofta att någon, något, kom runt hörnet och attackerade mig. Jag kunde inte röra mig men var vaken och när det blev för intensivt så vaknade jag i samma position. "Ah, bara en mardröm!" tänkte jag och försökte somna om. Precis då hörde jag något i hallen och jag blev överfallen igen, oförmögen att röra mig. Sen vaknade jag upp igen, och det här kunde upprepa sig flera gånger.

När jag till sist vaknade, på riktigt, visste jag inte huruvida jag faktiskt var vaken eller ej. Man låg där, helt slut av den fysiska ansträngningen av att mota bort där där som attackerade en, utan att veta om det skulle hända igen.

På samma sätt drömde jag ofta att bussen jag tog till och från skolan skulle åka nerför Götaälvbron. Jag vaknade ofta på bussen precis när vi skulle slå i vattnet för att jag hade somnat; jag pluggade heltid och jobbade typ halvtid och heltid varje lov. Varje gång jag vaknade var jag närmare bron och till sist när vi faktiskt var över kunde jag oftast hålla mig vaken.

Jag kom sedan på ett sätt att skilja på dröm och verklighet, precis som de i Inception har en liten token. Jag märkte att när jag drömde så kunde jag inte se siffror organiserat. Klockan var helt knäpp, det gick inte att ringa telefonnummer, var man på en perrong så var det helt mismatch med avgångar och tider. Om jag märkte att något kändes fel i drömmen kunde jag genom att kolla på klockan inse om det var en dröm eller ej och då kunde jag vakna.

Problemet med att veta detta är ju att man går omkring "vaken" och kollar vad klockan är hela tiden.

Nu var det ett tag sedan men jag tror absolut att stress och liknande kan påverka hur man sover och drömmer.

Akerhage
2019-10-29, 08:10
Jag led under en period, ett år eller så, av kraftiga vakendrömmar och sömnparalyser.

Jag bodde under den tiden i en liten studentlägenhet med sovalkov och jag drömde ofta att någon, något, kom runt hörnet och attackerade mig. Jag kunde inte röra mig men var vaken och när det blev för intensivt så vaknade jag i samma position. "Ah, bara en mardröm!" tänkte jag och försökte somna om. Precis då hörde jag något i hallen och jag blev överfallen igen, oförmögen att röra mig. Sen vaknade jag upp igen, och det här kunde upprepa sig flera gånger.

När jag till sist vaknade, på riktigt, visste jag inte huruvida jag faktiskt var vaken eller ej. Man låg där, helt slut av den fysiska ansträngningen av att mota bort där där som attackerade en, utan att veta om det skulle hända igen.

Detta händer mig alldeles för ofta, vissa perioder varje natt. Fruktansvärt obehagligt. Tror som du säger också att det har att göra med stress eller att man mår dåligt på annat sätt. Sömnparalys är på ett sätt väldigt fascinerande men samtidigt väldigt jobbigt. Den "ondskan" som man känner tar över hela rummet när det händer är ganska spännande/skrämmande.

Scratch89
2019-10-29, 08:15
Detta händer mig alldeles för ofta, vissa perioder varje natt. Fruktansvärt obehagligt. Tror som du säger också att det har att göra med stress eller att man mår dåligt på annat sätt. Sömnparalys är på ett sätt väldigt fascinerande men samtidigt väldigt jobbigt. Den "ondskan" som man känner tar över hela rummet när det händer är ganska spännande/skrämmande.

Javisst.

En positiv sak med detta var att man kunde börja styra sina drömmar. Istället för att jag vaknade när jag märke att jag drömde kunde jag faktiskt börja göra orimliga saker, för jag styrde ju världen. Jag kunde flyga genom att börja levitera stundtals, däremot tänkte jag nog att det var bäst att inte försöka göra saker som jag faktiskt kunde göra i verkliga livet, typ köra en bil genom stan i 120. :D

Dock kunde det förgylla en dröm. Var man ute på stan och man insåg att man drömde kunde man drömma att det stod någon som sålde kaffe eller bullar eller nåt. Så kunde man njuta av den upplevda smaken utan att wasta kalorier.
*popcorn*

CalleP
2019-10-29, 10:01
Javisst.

En positiv sak med detta var att man kunde börja styra sina drömmar. Istället för att jag vaknade när jag märke att jag drömde kunde jag faktiskt börja göra orimliga saker, för jag styrde ju världen. Jag kunde flyga genom att börja levitera stundtals, däremot tänkte jag nog att det var bäst att inte försöka göra saker som jag faktiskt kunde göra i verkliga livet, typ köra en bil genom stan i 120. :D

Dock kunde det förgylla en dröm. Var man ute på stan och man insåg att man drömde kunde man drömma att det stod någon som sålde kaffe eller bullar eller nåt. Så kunde man njuta av den upplevda smaken utan att wasta kalorier.
*popcorn*

Kanske bra att syssla med klardrömmar när man är under deff? :D

Bob90
2019-10-29, 10:25
Hade en ett år lång period med ca 1-3 timmar sömn per natt, förutom det uppenbara med oerhörd trötthet och tveksam mental hälsa fick jag permanent nedsatt syn :p

Googlade mig till när det begav sig att det fanns studier som tydde på just samband mellan kronisk sömnbrist och synnedsättning.

Under samma period var jag som längst HELT utan sömn i 3 dagar, vilket med ett redan kraftigt "sömnunderskott" var hemskt :d

smerk
2019-10-29, 10:28
Hade en ett år lång period med ca 1-3 timmar sömn per natt, förutom det uppenbara med oerhörd trötthet och tveksam mental hälsa fick jag permanent nedsatt syn :p

Googlade mig till när det begav sig att det fanns studier som tydde på just samband mellan kronisk sömnbrist och synnedsättning.

Under samma period var jag som längst HELT utan sömn i 3 dagar, vilket med ett redan kraftigt "sömnunderskott" var hemskt :d

Hur är detta ens möjligt? En natt med 5-6h sömn räcker för att jag ska somna som en stock kl19

Bob90
2019-10-29, 10:46
Det var inte ett val, utan en konsekvens :P
Jag hade svårt att somna och vaknade inom 30-60 minuter efter det att jag till slut somnat.

Lafayette
2019-10-29, 11:06
Det var inte ett val, utan en konsekvens :P
Jag hade svårt att somna och vaknade inom 30-60 minuter efter det att jag till slut somnat.

Hur löste du det sen, om man får fråga?:em:

Bob90
2019-10-29, 11:16
Hur löste du det sen, om man får fråga?:em:

Med hjälp av sjukgymnast :)
Synnedsättningen verkar ju som sagt dock tyvärr vara permanent.

Rahf
2019-10-29, 11:31
https://en.wikipedia.org/wiki/Night_terror

Snubben
2019-10-29, 12:01
Hade faktiskt en diskussion med sambon häromdagen om just detta..

Jag hade en dröm där det ände så mycket, och jag minns längden och delar så väl. Vi pratar om en dröm som varade i dagar. Helt galen. När jag vaknade upp så hade jag sovit 1 timme och ~20 min. Helt sjukt. Hur i hela friden kan jag ha upplevt så mycket, så länge i mitt huvud medan i verkligheten har det inte ens gått två ynka timmar?

Galet. GALET!

Brofessorn
2019-10-29, 12:05
Hade faktiskt en diskussion med sambon häromdagen om just detta..

Jag hade en dröm där det ände så mycket, och jag minns längden och delar så väl. Vi pratar om en dröm som varade i dagar. Helt galen. När jag vaknade upp så hade jag sovit 1 timme och ~20 min. Helt sjukt. Hur i hela friden kan jag ha upplevt så mycket, så länge i mitt huvud medan i verkligheten har det inte ens gått två ynka timmar?

Galet. GALET!

Är det inte lite det filmen Inception handlar om? Något par lever en hel livstid tillsammans i en gemensam dröm, men egentligen är det ytterst kort tid i verkligheten.

PureWhey
2019-10-29, 12:40
Hade faktiskt en diskussion med sambon häromdagen om just detta..

Jag hade en dröm där det ände så mycket, och jag minns längden och delar så väl. Vi pratar om en dröm som varade i dagar. Helt galen. När jag vaknade upp så hade jag sovit 1 timme och ~20 min. Helt sjukt. Hur i hela friden kan jag ha upplevt så mycket, så länge i mitt huvud medan i verkligheten har det inte ens gått två ynka timmar?

Galet. GALET!

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/mobile/000/027/944/everdonedmt.jpg

Brofessorn
2019-10-29, 12:48
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/mobile/000/027/944/everdonedmt.jpg

lol

Scratch89
2019-10-29, 13:30
Hade faktiskt en diskussion med sambon häromdagen om just detta..

Jag hade en dröm där det ände så mycket, och jag minns längden och delar så väl. Vi pratar om en dröm som varade i dagar. Helt galen. När jag vaknade upp så hade jag sovit 1 timme och ~20 min. Helt sjukt. Hur i hela friden kan jag ha upplevt så mycket, så länge i mitt huvud medan i verkligheten har det inte ens gått två ynka timmar?

Galet. GALET!

Det är väl (?) rätt så känt att under sömn upplever man tid helt annorlunda, vilket man även kan göra med diverse droger.

Lafayette
2019-10-29, 13:36
Jag är helt säker på att jag drömt under narkos en gång. Om det nu är fysiskt möjligt.*jorgen*

I övrigt är mina drömmar oftast helt sinnessjuka. Ibland kan det ta en kvart innan jag uppfattar var jag och jag får berätta för mig själ i lugn och ro var jag är.:d

Rahf
2019-10-29, 13:51
Jag är helt säker på att jag drömt under narkos en gång. Om det nu är fysiskt möjligt.*jorgen*

I övrigt är mina drömmar oftast helt sinnessjuka. Ibland kan det ta en kvart innan jag uppfattar var jag och jag får berätta för mig själ i lugn och ro var jag är.:d

Kan säga att under mina narkoser har det varit släckt och lyckt.

Tomas W
2019-10-29, 14:40
Jag har ett annat fenomen när det gäller drömmar, jag minns nästintill aldrig något vad jag drömt. Enstaka drömmar kan jag minnas men då pratar vi fåtal per år annars har jag väldigt sällan något minne av vad jag har drömt. Kan säkert vara en anledning till mitt ointresse när andra börjar "jag drömde..", då zoomar jag ut direkt.

Snubben
2019-10-29, 15:05
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/mobile/000/027/944/everdonedmt.jpg

http://66.media.tumblr.com/a91b4b1dd65843b9f8165aac09bcfd8f/tumblr_mvcah2c6RH1r7d8fso1_400.gif

Det är väl (?) rätt så känt att under sömn upplever man tid helt annorlunda, vilket man även kan göra med diverse droger.

Absolut, men ändå. Hur hänger det ihop? Var drömmen 5x snabbare än vad vanliga världen är, men allt uppfattades som vanligt? Är allt en efterkonstruktion i skallen?

Galet. Jag säger det, GALET!

Snubben
2019-10-29, 15:07
Jag har ett annat fenomen när det gäller drömmar, jag minns nästintill aldrig något vad jag drömt. Enstaka drömmar kan jag minnas men då pratar vi fåtal per år annars har jag väldigt sällan något minne av vad jag har drömt. Kan säkert vara en anledning till mitt ointresse när andra börjar "jag drömde..", då zoomar jag ut direkt.

Någon får rätta mig om jag har fel, men har fått till mig att om man har en god natts sömn så ska man inte komma ihåg vad man drömmer, sover man ytligt så kommer man ihåg..

Scratch89
2019-10-29, 16:26
http://66.media.tumblr.com/a91b4b1dd65843b9f8165aac09bcfd8f/tumblr_mvcah2c6RH1r7d8fso1_400.gif



Absolut, men ändå. Hur hänger det ihop? Var drömmen 5x snabbare än vad vanliga världen är, men allt uppfattades som vanligt? Är allt en efterkonstruktion i skallen?

Galet. Jag säger det, GALET!

Tänk dig själv hur man, i vaket tillstånd, relativiserar med tid och avstånd. Tänk att du ska gå ut från ditt hus och gå till närmsta pizzeria. Tänk dig att du låser dörren, går nerför trappan, spatserar iväg, öppnar dörren till pizzerian. Ta tid och se hur lång tid det faktiskt tar, även när du anstränger dig att göra det i realistisk tid. Troligen en bråkdel av vad det faktiskt tar. Så fungerar det ju i drömmar också.

Scratch89
2019-10-29, 16:28
Någon får rätta mig om jag har fel, men har fått till mig att om man har en god natts sömn så ska man inte komma ihåg vad man drömmer, sover man ytligt så kommer man ihåg..

Nja. Det är ju under REM-sömnen man drömmer, och visst är det den "ytliga" delen av sömnen men det är helt normalt med ytligare delar av sömncykeln.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid_eye_movement_sleep

Rahf
2019-10-29, 16:37
Rekommenderar denna för allting gällande sömn.

pwaWilO_Pig

smerk
2019-10-29, 22:38
Kan säga att under mina narkoser har det varit släckt och lyckt.

Den gången jag varit under narkos så var det också helt släckt. Dock så kändes den första tiden då jag vaknade upp som en dröm

Vattenflaska
2019-10-30, 20:18
Har ni några bra tips för bra sömn och att vakna utvilad?

Själv snubblade jag över ett enkelt recept, 2 tsk äppelcidervinäger och 1 tsk honung, blanda i varmt vatten. Drick och somna gott, kanske är det bara placebo, men upplever att det fungerar =)

9nO4wFbdNx0?t=125 (hoppa fram till 2,05 då de pratar om detta)

Sedan köpte jag mig en bra nattmask (?)
https://mantasleep.com/

Den gör att jag sover mer djupt längre, upplever även att sömnen blev mycket bättre under sommarmånaderna.


Någon som använder någon bra sömnapp och vill dela med sig av tips?

Rahf
2019-10-30, 21:27
Den gången jag varit under narkos så var det också helt släckt. Dock så kändes den första tiden då jag vaknade upp som en dröm

Första uppvaket, definitivt. För min del var det när föräldrarna stod och hängde över en som drömkänslan var tyngst.

Fredszky
2023-05-05, 09:07
Det har hänt att jag drömmer om att jag gör någon tradig syssla, exempelvis krattar löv i trädgården. Plötsligt kommer jag underfund med att jag befinner mig i en dröm.

Och så tänker jag "äh, men jag är snart klar med krattningen" och fortsätter kratta klart trots att det är tråkigt och trots att jag vet att det bara är en dröm.

Logiken har väl inte vaknat 100 procent.

Armed Dingo
2023-05-05, 09:11
Det har hänt att jag drömmer om att jag gör någon tradig syssla, exempelvis krattar löv i trädgården. Plötsligt kommer jag underfund med att jag befinner mig i en dröm.

Och så tänker jag "äh, men jag är snart klar med krattningen" och fortsätter kratta klart trots att det är tråkigt och trots att jag vet att det bara är en dröm.

Logiken har väl inte vaknat 100 procent.

Plikttrogen, även som medvetslös.

Bandid0
2023-05-05, 09:23
Hallucinationer i samband med insomnande och uppvaknande upplever jag då och då. Dock är de extremt korta, max någon sekund. Oftast handlar det om att det kryper spindlar överallt.

Jag har också ett utvecklat och kraftigt sömngångarbeteende som jag haft hela livet. Intressant nog försvann det helt när jag åt strikt keto (tre veckor utan avbrott). Tyvärr är det ohållbart att äta strikt keto i längden, men det är intressant att det "botade" mina våldsamma sömngångerier totalt. Det borde man forska på. Keto hjälper ju mot epilepsi och vad jag har läst så uppstår sömngångeri på grund av att hjärnan får någon sorts anfall i samband med att den skiftar mellan olika sömnstadier.

Har drabbats av äkta sömnparalys en gång för kanske 20 år sedan och det var en total skräckupplevelse. Var förlamad i min egen kropp samtidigt som någon sorts demoniskt ogreppbart väsen svävade ovanför mig och liksom gjorde någonting med mig som jag inte riktigt förstod.

King Grub
2023-05-05, 09:35
Inatt drömde jag att jag skulle sparka en fotboll, men så var bollen radioaktiv och istället för att sparka iväg den smälte min fot bort och jag vaknade.

trädgårdsmöbel
2023-05-05, 21:14
Jag drömde att jag skulle bli placerad på zoo (Borås djurpark) och jag fick välja på att bo med schimpanser eller orangutanger. Jag valde orangutanger och hanen försökte byta sin frukt mot min McDonalds jag utfordrades med.

jmk
2023-05-06, 15:34
livet är en dröm och drömmen är vid liv