handdator

Visa fullständig version : Kostråd för en allergiker


Krabban
2004-05-14, 14:33
Jag skulle behöva lite kostråd. Jag är allergisk mot fisk och skaldjur, samt så äter jag inte grönsaker. Måste nog vara en av få som gör det tror jag... :D

Nuvarande kosten ser ut på följande vis:

Frukost: Mackor med hästkött på, Flingor(All-Bran) och ett glas låg kalori nyponsoppa. + 1 tablett aco mineral

Lunch: pasta-ris-potatis med kött av något slag. jag undrar om middagskorv 9% fett är bra fettkälla? Sen blir det 2 glas arla mellan mjölk på det.

Mellanmål1: mackor med hästkött + 2 Glas mjölk + banan

Middag: Liknande som lunchen. + 1 tablett omega3 + 1 tablett mineral tablett.

Mellanmål2: Samma som tidigare.


Tror det är frukosten som är det största problemet. Skulle gärna vilja ha tips främst för frukosten vad jag ska äta, men ävan tilllägg eller ta bort på de andra måltiderna också.

Tacksam för svar.

Sparrisen
2004-05-14, 14:38
Är du allergisk mot grönsaker?

King Grub
2004-05-14, 14:50
Frukost: Mackor med hästkött på, Flingor(All-Bran) och ett glas låg kalori nyponsoppa. + 1 tablett aco mineral

Det ser bra ut, om det är fullkornsmackor och All-Bran Plus det är frågan om. Ett par ägg ger mer protein.

Lunch: pasta-ris-potatis med kött av något slag. jag undrar om middagskorv 9% fett är bra fettkälla? Sen blir det 2 glas arla mellan mjölk på det.

Det ser också bra ut. Hellre rent kött, kyckling eller någon äggrätt än korv. Korv är inte någon bra källa till varken protein eller fett.

Resten är helt okej. Som helhet: ett bra upplägg, efter föreslagna ändringar.

Och grönsaker, förstås!

Krabban
2004-05-14, 15:13
För att klargöra. Jag äter INTE grönsaker. De enda gången jag äter det är när det är gulaschsoppa eller ministronisoppa i skolan. Vilket inte är ofta max 2gg/termin. Går alltid förbi salladsbaren. Jag är inte uppvuxen på sallad och annat tjaffs. Jag är som en vegan de äter inte kött och jag äter inte grönsaker. Med undantag när det är soppa i skolan.

King Grub:

Mackorna jag äter gyllene grova havre. Är ett grovt bröd.

Näringsvärde per 100 G:

Energi: 1150kJ/270 kcal
Protein 6,0g
Kolhydrater 55g
Fett 2,2g
Kostfiber 4,3g


All-Bran är det regular jag kör på. Ska jag byta till All-Bran plus? Vad är skillnaden mellan de två?

Så du tycker att jag ska bojkotta korv i resten av mitt liv? Och köra på kyckling rent kött istället?

Äggen ska de vara löskokta eller hårdkokta? Ska man äta gulan också? Innehåller den inte mycket fett?

Många frågor men ack så mycket nytt man lär sig förmödan :).

Sparrisen
2004-05-14, 15:29
Originally posted by Krabban
För att klargöra. Jag äter INTE grönsaker. De enda gången jag äter det är när det är gulaschsoppa eller ministronisoppa i skolan. Vilket inte är ofta max 2gg/termin. Går alltid förbi salladsbaren. Jag är inte uppvuxen på sallad och annat tjaffs. Jag är som en vegan de äter inte kött och jag äter inte grönsaker. Med undantag när det är soppa i skolan.




Hur dum får man bli... :smash:

Lycka till med muskelbyggandet... :D

Sparrisen
2004-05-14, 15:30
Originally posted by Krabban


Så du tycker att jag ska bojkotta korv i resten av mitt liv?

7895 gånger bättre än att bojkotta grönsaker...

King Grub
2004-05-14, 15:48
För att klargöra. Jag äter INTE grönsaker. De enda gången jag äter det är när det är gulaschsoppa eller ministronisoppa i skolan. Vilket inte är ofta max 2gg/termin. Går alltid förbi salladsbaren. Jag är inte uppvuxen på sallad och annat tjaffs. Jag är som en vegan de äter inte kött och jag äter inte grönsaker. Med undantag när det är soppa i skolan.

Fy tusan vilket trams.

Mackorna jag äter gyllene grova havre. Är ett grovt bröd.

Näringsvärde per 100 G:

Energi: 1150kJ/270 kcal
Protein 6,0g
Kolhydrater 55g
Fett 2,2g
Kostfiber 4,3g

Ja, men det finns bättre.

All-Bran är det regular jag kör på. Ska jag byta till All-Bran plus? Vad är skillnaden mellan de två?

Regular har ett GI på 105, Plus ett GI på 65. Det är ingen bra idé att börja dagen med snabba kolhydrater.

Så du tycker att jag ska bojkotta korv i resten av mitt liv? Och köra på kyckling rent kött istället?

Du behöver väl inte ta i så. Det är bättre med rent kött, men det betyder inte att du aldrig kan äta något annat.

Äggen ska de vara löskokta eller hårdkokta?

Spelar ingen roll.

Ska man äta gulan också?

Ja, varför inte. Gulan innehåller mer protein än vitan.

Innehåller den inte mycket fett?

Och? Dessutom är det inte så mycket, och större delen av fettet är inte mättat. Du blir inte fet av att äta fett i sig, och kolesterolet i maten påverkar inte heller ditt blodkolesterol direkt.

Krabban
2004-05-14, 16:09
Originally posted by SwedeForce


7895 gånger bättre än att bojkotta grönsaker...


Kanske det, men man ska väl gilla det man äter? Får spykänning så fort en liten lök från t.ex. McDonalds kommer i min mun.


King Grub: Jo kanske trams men hellre stolt för den jag är istället för den jag aldrig kommer bli....grönsaksätare.


Vilka fullkornsmackor rekomenderar du då?

Pimp
2004-05-14, 17:55
Originally posted by Krabban



Kanske det, men man ska väl gilla det man äter? Får spykänning så fort en liten lök från t.ex. McDonalds kommer i min mun.


King Grub: Jo kanske trams men hellre stolt för den jag är istället för den jag aldrig kommer bli....grönsaksätare.


Vilka fullkornsmackor rekomenderar du då?

Nee men du skojar väl ? Stolt för den du är, är du stolt över att du inte äter grönsaker? Dummaste jag hört på länge.

Sverker
2004-05-14, 19:38
Börja bakifrån och köp barnmat på burk. I burkarna från 9 månader brukar det finnas bra med grönsaker mosade till oigenkänlighet.

Är lite dumt att inte äta grönsaker och missa massa nyttiga antioxidanter, och fibrer som sänker GI på måltderna.

Callister
2004-05-14, 19:49
Äter du frukt då?

Krabban
2004-05-15, 13:31
Originally posted by Callister
Äter du frukt då?


Ja, banan och päron. Sen fruktcoktail går väl också.


Kanske borde äta mer frukt. Äter det bara 2 ggr dagen.


Något tips på fler frukter som är bra att äta?

King Grub
2004-05-15, 14:05
Originally posted by Krabban



Ja, banan och päron. Sen fruktcoktail går väl också.


Kanske borde äta mer frukt. Äter det bara 2 ggr dagen.


Något tips på fler frukter som är bra att äta?

Alla.

aliquis
2004-05-15, 17:37
Heh, jää, grönsaker e bara tjaffs ;)
Grönsaker är ju det vettigaste man kan äta, trist att jag äter för lite bara :)

Mango är asgott och hör till de nyttigaste grönsaker du kan sätta i dig, högt gi dock men vem bryr sig. Papaya(godast torkad) och ananas är asgott och nyttigt, vindruvor!! bär, nätmelon osv. Finns ju hur mycket som helst.
Kiwi och blodgrape är ju inte helt fel det heller.

Grönsaker tycker jag det är svårt att hitta särskilt goda, paprika och tomat är ju gott men kålsorterna är ju nyttigast, typ broccoli, brysselkål, vitkål, blomkål osv. Avocado är ju nyttigt om du vill ha en grönsak med lite mer fett.

Satsumas, clementiner och allt vad det heter är väl gott också. Kapkrusbär/physsalis...

Vad gäller smakerna heter det väl att man skall äta en sak 12 eller om det är 20ggr innan man säger att man inte gillar den... och vid det laget har iaf jag oftast vant mig och bestämt mig för att det var fullt ätbart.

Grahn
2004-05-15, 17:39
Till och med jag har börjat äta grönsaker dagligen till min mors stora förvåning.
Rätt gott när man hittar några sorter man gillar samt att det faller sig naturligt att ta lite mindre andra kolhydrater på tallriken.

King Grub
2004-05-15, 18:07
Broccoli! :love: :eating:

Callister
2004-05-15, 18:19
Originally posted by King Grub
Broccoli! :love: :eating:
:eek:

Jag kör min vanliga sallad till varje middag;
Gurka, lök, sallad, tomat, lite olja och italiensk salladskrydda.
I skolan tar jag morötter/majs, om det finns. Morötter finns alltid typ.

King Grub
2004-05-15, 18:22
Originally posted by Callister

:eek:

Jag kör min vanliga sallad till varje middag;
Gurka, lök, sallad, tomat, lite olja och italiensk salladskrydda.
I skolan tar jag morötter/majs, om det finns. Morötter finns alltid typ.

Sallad, gurka och tomat är i princip värdelöst; bara vatten. Bra grönsaker är de mörkgröna, matiga sakerna som blomkål, broccoli, spenat, gröna bönor och brysselkål, t ex.

Edit: tomater innehåller en hel del nyttigheter, vid närmare eftertanke.

Callister
2004-05-15, 18:28
Originally posted by King Grub


Sallad, gurka och tomat är i princip värdelöst; bara vatten. Bra grönsaker är de mörkgröna, matiga sakerna som blomkål, broccoli, spenat, gröna bönor och brysselkål, t ex.
Jag äter dem bara för mättandets skull. :D
Men kokta blomkål är väl okej. Räknas morötter som en bra grönsak?

King Grub
2004-05-15, 18:29
Originally posted by Callister
Men kokta blomkål är väl okej. Räknas morötter som en bra grönsak?

Ja och ja. Särskilt råa morötter, om du vill ha lågt GI. Förvisso krävs det MYCKET morötter för att GI:t skall räknas överhuvudtaget...

Callister
2004-05-15, 18:31
Originally posted by King Grub


Ja och ja. Särskilt råa morötter, om du vill ha lågt GI. Förvisso krävs det MYCKET morötter för att GI:t skall räknas överhuvudtaget...
Ja, jag gillar inte kokta morötter.. Eller liknande, ändå.
Finns det något som heter grönkål? Isf är det ganska okej, brukar vi ha vid julbordet, mormors påhitt.

King Grub
2004-05-15, 18:34
Originally posted by Callister

Ja, jag gillar inte kokta morötter.. Eller liknande, ändå.
Finns det något som heter grönkål? Isf är det ganska okej, brukar vi ha vid julbordet, mormors påhitt.

Grönkål är toppen. Allt med ordet "kål" i är bra.

Krabban
2004-05-16, 19:03
Krabbans nya kost:



Kommande kost kommer se ut på följande vis:

Frukost: fullkornsMackor med fjällbrynt på, Flingor(All-Bran Plus) och ett glas låg kalori nyponsoppa alt vatten. + 1 tablett aco mineral + 1-2 ägg +1 tablett omega 3. Mivi total plus 2msk.
Vissa dagar byter jag nog ut flingorna mot gröt istället. Då tillkommer även 1 glas mjölk. Ev nån frukt... (päron-banan). En tallrik pasta istället för flingor kan det nog också bli.

Frukosten är viktigaste målet så satsar på att få en fungerande frukost.

Lunch: pasta-ris-potatis med kött av något slag. Sen blir det 2 glas arla mjölk. +1 tablett omega 3.

Mellanmål1: fullkornsmackor med hamburgar-häst-kött eller med fjällbrynt + 2 Glas mjölk + banan eller päron

Middag: Liknande som lunchen. + 1 tablett omega3 + 1 tablett mineral tablett. Mivi total plus 2msk.

Mellanmål2: Samma som tidigare.

Vad vore det bästa att byta ut all-bran plusen mot? Hellst mot nått som är billigare att köpa. Tips på grönsaker går bort direkt.

Tycker min kost börjar se bra ut faktiskt.

Vad tycker ni?

(Är keso dyrt)?

King Grub
2004-05-16, 19:08
Ny börjar det likna något! :)

Vad vore det bästa att byta ut all-bran plusen mot?

Gröt. Havregryn eller rågflingor att koka gröt på. Billigast och bäst.

(Är keso dyrt)?

Cirka 10 kronor för 250 gram, 20 kronor för ett halvkilo.

Callister
2004-05-16, 19:53
Testa även fullkornsmackor, potatissallad och hamburgerkött.
Jag kan ärligt inte komma på något godare än det, som mellanmål.. Och dessutom är det nyttigt