handdator

Visa fullständig version : Bygga bröst hemma


Raphael13
2019-10-28, 12:40
Hej, ny medlem här!

Jag vet att hemmaträning kan anses vara en synd här, och jag är medveten om att träna på gym är 1000 gånger bättre.

Det är så att jag börjat träna hemma och har lyckats ganska bra med att få lite volym på kroppen. Har tillgång till hantlar och jag har hittat övningar för att bygga armar, använder dessutom vikter för att köra squats så jag får även ganska bra benträning och har även andra övningar för axlar osv.

Mitt problem är när det kommer till bröst. Har inte hittat någon övning där jag känner att jag tränar brösten. Den övningen jag försökt mig på är när man ligger på golvet och kör hantelpress, men känner aldrig att dom övningarna tar på bröstet, får träningsvärk överallt förutom på brösten.

Om ni var tvungna att träna hemma och hade tillgång till hantlar - vilka övningar hade ni kört för att framhäva brösten mer? Jag satsar inte på att få någon monsterkropp men vill ha mer volym på kroppen och vill framhäva bröstmusklerna mer då de är icke-existerande...väldigt platt där.

Vilka övningar hade ni rekommenderat för att bygga bröst hemma?

PureWhey
2019-10-28, 13:33
Hantelpress och flyes (flies?). Skaffa en bänk eller vadsom att ligga på.

CalleP
2019-10-28, 14:30
Armhävningar med fokus på att pressa innåt supersetat med hantelflyes.

Gluffgluff
2019-10-28, 17:38
Dips.

Stoltz
2019-10-28, 21:12
1. Push Ups-varianter.

Lägg hantlarna i en ryggsäck och på med den för att göra armhävningarna tyngre :)

2. Dips mellan två stolar.

Om du som jag är väldigt lång så är detta ofta en no-go, men om du har två stabila stolar och inte är för avlång, och känner dig bekväm med dips, så har du en bra bröstbyggare här.

Diomedea exulans
2019-10-28, 21:18
Smala armhävningar eller enarmsarmhävningar.

Raphael13
2019-10-29, 11:43
1. Push Ups-varianter.

Lägg hantlarna i en ryggsäck och på med den för att göra armhävningarna tyngre :)

2. Dips mellan två stolar.

Om du som jag är väldigt lång så är detta ofta en no-go, men om du har två stabila stolar och inte är för avlång, och känner dig bekväm med dips, så har du en bra bröstbyggare här.


Tack för svar allihopa!

Jag är kort (172 cm) så de bör inte vara något större problem.

Ska ta till mig av alla tips. Vore toppen om jag kunde göra en hemmagjord bänk av något för hantelflyes, för när jag kör denna övning på golvet så känns det verkligen som att brösten inte tränas, känns som att det tar mer på vingarna och armarna än bröstet.

trädgårdsmöbel
2019-10-31, 16:56
Armhävningar med vikt. Har du en mamma, flickvän, barn, pojkvän, kompis osv. att tillgå? Någon som bara kan assistera dig att lägga viktplatta/plattor högt upp på ryggen när du gör armhävningar. Det är en bra övning, men för knölig att få till själv, så man behöver assistens. Ett par set sådana och sedan vanliga armhävningar.

Rikard Jansson
2019-10-31, 17:19
Vanliga armhävningar, där man går hela vägen ner tills bröstet nuddar golvet, stannar där, sen upp. 5 set med maxrep, 3 minuters vila. Säg till när du kan göra 100 i flesta settet :D

trädgårdsmöbel
2019-10-31, 17:30
Vanliga armhävningar, där man går hela vägen ner tills bröstet nuddar golvet, stannar där, sen upp. 5 set med maxrep, 3 minuters vila. Säg till när du kan göra 100 i flesta settet :D

Jag kör den med hantlar eller push-up handtag för annars tar magen i innan bröstet :D Blir kortare ROM än bänkpress annars.

Rikard Jansson
2019-10-31, 17:33
Jag kör den med hantlar eller push-up handtag för annars tar magen i innan bröstet :D Blir kortare ROM än bänkpress annars.

Väger man mer så blir ju armhävningarna tyngre, så då får man tillgodogöra sig den kortare ROMen ;)

trädgårdsmöbel
2019-10-31, 18:13
Väger man mer så blir ju armhävningarna tyngre, så då får man tillgodogöra sig den kortare ROMen ;)

Jag är ganska stel, så armhävningar blir som stretching och ett bra komplement till andra pressövningar för överkroppen. Fast med magen så uteblir "rörlighetseffekten" så får köra mot hantlar :)

Jag har fått fetmaanpassa fler övningar så att jag kan få till den ROM jag vill ha trots buken :D Stångrodd tex.