handdator

Visa fullständig version : Tips för att ta mig ur min ätstörning


lifteatrepeat
2019-10-26, 12:51
Hejsan!

Dags för mig att posta om råd här igen. Hoppas att detta uppmärksammas av ozziking m.fl som jag förstår har haft liknande erfarenheter. Jag ber om ursäkt att jag återkommer i ämnet hela tiden, men då min nuvarande dietist är av ytterst risig kvalité har jag inte riktigt någonstans att vända mig tills jag lyckats byta.

Det är såhär att jag har under ungefär ett års tid lidit av en ätstörning som började med en utspårad träningsmängd och besatthet av att räkna makros. Detta resulterade i att jag slutade på 57kg på 180cm, som en 25-årig man.

Har befunnit mig i ett återhämtningsförsök sedan i vintras, vilket även har inkluderat TRT då mina hormoner var körda i botten.

Min återhämtning har skett på egen hand, där jag helt enkelt dragit ner på träningsmängden och räknat kalorier för att säkerställa en viktuppgång. Väger vid dags datum 61 kilo.

Det har varit en gradvis process där jag inkluderat fler och fler "fear foods" och kör väldigt mycket IIFYM, med i princip enda kravet att träffa omkring 2600kcal och 200g protein.

Jag har nu dock stött på ett gäng problem, främst psykiska, och hade starkt uppskattat input från folk som varit med om liknande:

1. Jag har under den här perioden inte kunnat äta särskilt mycket utan har fått fokusera på kaloritäta livsmedel. Detta har gett mig någon form av psykisk trygghet i min viktuppgång då jag vetat att jag medvetet måste satsa på att gå upp i vikt. Mina hungersignaler har varit jävligt av och till, och har därför förlitat mig rätt mycket på gainers. Sen en måndag tillbaka har dock något hänt och svägningarna är långt mycket mer extrema. Jag kan få helt sjukt saftiga hungerpangs och äta mängder mat som var omöjliga för mig att äta för bara ett par månader sen. Egentligen är detta väl bra men problemet är att jag bitvis äter som i en trans och det känns som att jag tappar kontrollen och äter tills jag mår illa. - är därför helt sjukt orolig över att jag börjar utveckla någon form av hetsätningsstörning. Tycker dessutom att det är jävligt märkligt att detta händer nu, såhär pass långt in i "återhämtningen"? Värt att nämna är att det egentligen inte är den objektiva mängden mat som ger mig ångest, utan själva känslan och det faktum att jag ibland äter tills jag mår illa. Känns som att jag inte kan avgöra när jag är mätt medans jag faktiskt äter eller vad man ska säga. Har också otroligt svårt att bedöma både vad som är en "normal" portionsstorlek samt vilken portionsstorlek som är lämplig för min nivå av hunger.

För nuvarande tränar jag kampsport två gånger i veckan och styrketränar 4-6 pass i veckan, varav 4 pass är fasta och de andra två är kortare pass som görs på basis av tid/lust (typ ~10 arbetsset). I övrigt en stillasittande student, går typ 4-10k steg om dagen.

2. Jag kan inte skaka av mig rädslan för att "töja" ut magsäcken och behöva mer och mer mat för att bli mätt. Då det långsiktiga målet är att äta intuitivt är jag rädd att vänja mig vid en mängd mat/kcal som innebär viktuppgång helt enkelt.

3. Jag har börjat få tillbaka dysfunktionella psykiska mönster, typ som att tänka på mat fast att jag precis ätit, kolla på "full day of eating" videos på youtube etc. Vet inte hur jag ska tolka detta, alltså om jag äter för lite eller vad som är grejen?

4. Jag ska vara fullkomligt ärlig och erkänna att jag inte är redo att grisbulka mig ur skiten och helt tappa formen, därför vill jag gärna ligga på ett moderat kcal-överskott men en rimlig mängd protein. Har fortfarande ett undvikande beteende mot socker just pga detta.

5. För att kringgå mina whacky hungersignaler har jag efter att ha konsulterat nätet börjat fundera på att äta enligt ett fast kostschema istället, på regelbundna tider. Tänker att detta borde kunna få mig att släppa makro-räknandet lite också. Har snidat fram följande och hade gärna tagit input på om det kan bedömas vara en "normal" mängd mat eller om något annat bör förändras. Tanken är att ha tre snurrande alternativ på frukost, två fasta mellanmål och sen snurra runt middagarna, fast med liknande näringsinnehåll/mängd mat:

Frukost alternativ ett, äggmackor:
2 st lingongrova
2 st ägg
60g rökt skinka
20g lätta
200 ML mjölk
558 KCAL

Frukost alternativ två makrillmackor:
125g makrill på burk
2st lingongrova
50g keso
20g lätta
2DL mellanmjölk
566 KCAL

Frukost alternativ tre, gröt:
40g havregryn
4DL mellanmjölk
30g jordnötssmör
20g vassle proteinpulver
585KCAL


Mellanmål, ostmacka:
1 st lingongrova
10g lätta
en skiva ost
40g rökt skinka
210 KCAL

Lunch, pasta bolognese:

165g nötfärs 10%
100g pasta
40g pastasås, ICA
0,5DL creme fraiche
Ketchup och liknande
~850 KCAL


Mellanmål, efter träningen:

En banan
3DL mellanmjölk
60g vassle
360KCAL


Middag:

Kycklinginnnerfilé 180g fryst vikt
Ris, 80g fryst vikt
Sås i någon form på ca 300kcal (Typ gräddsås eller någon färdig bea)
720 KCAL

Totalt: ~2800 KCAL, 200g protein, 111g fett, 252g kolhydrater.


Vad tror ni - är det bättre att se till att äta ovanstående oavsett om jag är hungrig eller inte, eller fortsätta försöka äta efter "aptit"? Är det en rimlig mängd mat att försöka vänja sig att käka och är kcal-intaget lagom? Till saken hör att portionsstorlekarna ovan är rätt mycket större än vad jag är van vid vilket känns obehagligt på grund av ovanstående rädsla för att "töja ut magsäcken". Men det är kanske bättre att bara tvinga i sig skiten för att få in kroppen i ett mönster? Eller har ni andra tips/input?

Målet är då alltså att fortsätta en kontrollerad viktuppgång och döda vad jag anser är någon form av hetsätningsproblematik innan den eskalerar.

Vincente
2019-10-26, 13:48
"därför vill jag gärna ligga på ett moderat kcal-överskott men en rimlig mängd protein"

Då bör du dra ner på proteinet ganska rejält. Varför ligger du på över 3 g/kg? Med väl utspridda 2 g/kg hade du haft en god marginal. Skruva upp intaget av kolhydrater.

Bra insikt att släppa på räknandet genom strukturerat ätande. Se till nu att säkerställa så du verkligen ligger på kaloriöverskott för att successivt närma dig normalvikt.

Nikenik
2019-10-27, 20:45
Brukar inte dietister och psykologer prata mycket om rutiner? D.v.s äta vid specifika klockslag varje dag.
Mitt tips är att hitta hälsosamma rutiner, d.v.s i ditt fall att äta även om du inte är hungrig, och hålla dig borta från internet och youtube.

Sedan är det inga grönsaker, baljväxter, lågt intag av nyttiga kolhydrater och mycket kött varje dag och måltid utan mycket fiber i kosten du nämner.
Dom generella råd som ges ifrån vården, typ 1177 och WHO, säger att äta mycket fullkorn, baljväxter, grönsaker, nötter och frukt och dra ned på mjölk och kött.

Lycka till.

KT81
2019-10-28, 11:34
Hej. Om du inte har kontakt med en terapeut behöver du ta kontakt med en. Jag vet inget kring dina nuvarande eller tidiga vårdkontakter men det verkar som att du är väldigt hård mot dig själv och bemöter dina svårigheter med disciplin och tvång. Det kan sluta väldigt illa då det kan vara väldigt svårt att klara av alla krav du ställer på dig själv.

Ingår din dietist i något team som samordnar din vård? Har du möjlighet att samtala med någon som har KBT kompetens?

KT81
2019-10-30, 08:49
Hej igen,

Jag hoppas det går bra för dig. Om det är så att du behöver någon att prata med gällande just ätstörningar så finns det lättillgängligt stöd utan att man ens behöver träffa en person. https://www.friskfri.se/fa-hjalp/stodtelefon/ beroende på vart du bor i landet så kan du också få stöd från olika lokalavdelningar.

Behöver du någon att prata med? Har du tankar kring kropp, mat och träning som känns jobbiga? Ring vår Ätstörningslinje och få prata med en person som har egen erfarenhet av att ha varit drabbad av en ätstörning. Samtalet är helt kostnadsfritt och du är anonym!

Telefonnummer 020 – 20 80 18

Tider

Onsdag kl. 13-14
Torsdag kl. 19-20

Oavsett var i landet du befinner dig kan du ringa oss på valfri telefontid. Har du däremot frågor som rör en speciell ort, ber vi dig mejla den ansvariga lokalavdelningen som besitter den lokala kunskapen.


Jag är på inga sätt inblandad i den här organisationen, vill bara synliggöra exempel på stöd som finns.