handdator

Visa fullständig version : Vad är det dyraste ni tagit med/ "snattat" från eran arbetsplats?


PKtarzan
2019-10-22, 18:18
Själv har jag nog faktiskt inte tagit med mig något speciellt dyrbart med mening faktiskt. Kan ha åkt med några bestick som man av misstag lagt ner i matlådan eller pennor och knivar som legat kvar i fickorna:Virro:Virro. Sen har jag tagit mig friheten någon gång och gjort privata projekt som tavlor och lite annat (jobbar med digitaltryck) men det är välkänt på företaget och inget som är förbjudet under lugnare perioder när det finns tid över.

Kul frågeställning tycker jag bara! Vad är det dyraste ni snattat med er från jobbet utan att någon märkt av detta? Hit me with your best ones!!!

Diomedea exulans
2019-10-22, 18:30
En Playboytidning när jag praoade, det var lite av ett mandomsprov att sno med sig en sån. På riktiga jobb har jag väl råkat få med mig ett och annat bestick. Råkade få med mig ett psr arbetsbyxor från ett jobb jag slutade på, men det räknar jag inte som stöld eftersom jag berättade det för chefen.

Läskeblask
2019-10-22, 18:39
Rördelar för kanske 10 000

Lafayette
2019-10-22, 18:42
Ett paket fryst mango. Det togs dock upp bland de anställda dagen efter och jag fick skäll.

ceejay
2019-10-22, 19:19
carmex lypsyl

VoDaresVins
2019-10-22, 19:25
Dyraste som inte var på väg att kasseras? Några pennor med företagets logga. :hbang:

Langster
2019-10-22, 20:09
Själv har jag nog faktiskt inte tagit med mig något speciellt dyrbart med mening faktiskt. Kan ha åkt med några bestick som man av misstag lagt ner i matlådan eller pennor och knivar som legat kvar i fickorna:Virro:Virro. Sen har jag tagit mig friheten någon gång och gjort privata projekt som tavlor och lite annat (jobbar med digitaltryck) men det är välkänt på företaget och inget som är förbjudet under lugnare perioder när det finns tid över.

Kul frågeställning tycker jag bara! Vad är det dyraste ni snattat med er från jobbet utan att någon märkt av detta? Hit me with your best ones!!!

Funderade ett tag och tyckte jag var duktig för jag har ju aldrig tagit något alls.
Sen kom jag på att jag på mitt förra jobb jobbade en hel del eget på arbetstid, svart utan någon annans vetande. Jag jobbar också i den grafiska branschen så jag gjorde layout/originalarbete svart på arbetstid, inte bara det, jag tryckte hela upplagor av bl.a 70x100 cm affischer svart, gjorde och sålde tryckplåtar åt ett annat tryckeri svart m.m. Det handlade om tiotusentals kronor... fast inte fan snattar jag nåt iaf :d
Till saken hör att den arbetsplatsen var lite vilda västern överlag, min chef gjorde liknande saker, vi producerade uppenbara svartjobb för hans personliga vinning, så det kändes inte mer än rätt att roffa åt sig lite själv.

En av våra tryckare hade varit på vippen att åka in på kåken tidigare då han och några andra hade tryckt upp pallvis av falska rikskuponger.

Jag skulle aldrig göra något sådant på mitt nuvarande jobb (och det säger jag inte bara för att jag är rädd att någon skulle läsa detta och förstå vem jag är). Det skulle kännas mycket mer som stöld på min nuvarande arbetsplats där alla är laglydiga och hårt arbetande människor.

Gregow
2019-10-23, 00:23
Jag tror att det på mitt samvete kanske finns några pennor. Oavsiktligt, förstås. Ibland händer det att en penna följer med hem och blir kvar där. Det handlar dock om rent slarv snarare än uppsåt. Jag tycker inte det är okej att bara ta saker av arbetsgivaren.

Bob90
2019-10-23, 00:45
Asså, uppsåt är ju en grej. Jag har aldrig "snott" något från jobbet, typ tagit hem post-its eller nåt för att slippa betala själv.

Jag tog dock hem/räddade ett par rullar packtejp med företagets gamla logga/färger när vi slängde ca 2-3 pallar för egen vinning med moraliskt försvar att (obetydligt) minska det ofantliga slöseriet. Kom precis på att jag också råkat få med mig en rulle kontorstejp som jag aldrig tog tillbaka, det är nog närmaste snatteri jag kommit.

Och då jobbade jag ändå med "huvudtillgång" (var jag som kände till och hade programmerat in huvudkoden och vistades mest där i alla fall) till företagets lager med alla trycksaker, profilprodukter, giveaways, julklappar, kläder, kontorsmaterial, godis osv i typ 4 år :D

High1ander
2019-10-23, 02:18
Intressant att ta fysiska produkter är fyskam men om en nisse sitter på facebook och instagram en timme per dag, och då kostar (bedrägeri/trolöshet nästan) tusen kronor i veckan för inget så bryr sig knappt någon. Men en penna för 10kr är illa... Nu har jag som tur ett jobb där jag kan sitta till och från på mobilen och slösurfa när allt är lugnt... Har inte tagit något och behållt, råkade få med mig jobbmobilen hem en gång, men skrev upp det så fort jag märkte att rackarn hamnat kvar i fickan.

Gregow
2019-10-23, 02:37
Intressant att ta fysiska produkter är fyskam men om en nisse sitter på facebook och instagram en timme per dag, och då kostar (bedrägeri/trolöshet nästan) tusen kronor i veckan för inget så bryr sig knappt någon. Men en penna för 10kr är illa... Nu har jag som tur ett jobb där jag kan sitta till och från på mobilen och slösurfa när allt är lugnt... Har inte tagit något och behållt, råkade få med mig jobbmobilen hem en gång, men skrev upp det så fort jag märkte att rackarn hamnat kvar i fickan.
Kostar du tusen kronor i veckan tycker jag du kan få både en penna och lite tid för Facebook.

Ladugårdsdörr
2019-10-23, 07:04
Kostar du tusen kronor i veckan tycker jag du kan få både en penna och lite tid för Facebook.

Nu menade han kanske inte att man sitter hela dagen på instagram. Men det har jag gjort i perioder med låg motivationsnivå. Då som fast konsult debiterandes runt tusingen i timmen.

blåvitt
2019-10-23, 07:23
När jag jobbat inom frukthandel har jag dagligen ätit kopiösa mängder frukt. Arbetskläder har jag typ ett plagg av per tidigare arbetsplats. Rätt lite ändå med tanke på hur mycket jag har snattat genom åren... har alltid känt att det är viktigt att inte göra sånt på en arbetsplats. En gång blev det några öl sista dagen på en arbetsplats dock :D

Armed Dingo
2019-10-23, 07:57
När jag jobbat inom frukthandel har jag dagligen ätit kopiösa mängder frukt
:d

Jag kan inte dra mig till minnes att jag stulit från arbetsplatser men däremot hade jag en period när jag var student utomlands och betalade dyra pengar för terminsavgiften. Då snodde jag vid 3 tillfällen en hel sån här stor Torky toalettpappersrulle haha. Den här är praktiskt taget min ändå, var min motivering.

Jag har däremot snattat vid säkert 50 tillfällen när jag var mellan 12-18 år. Alltid livsmedel för drygt en tjuga. Besökte den affären som låg nära min högstadieskola för några år sedan. Den fanns inte mer, KK :( Då fick jag dåligt samvete.

Bob90
2019-10-23, 08:00
När jag jobbat inom frukthandel har jag dagligen kvalitetssäkrat produkterna för kunderna.
Fixade meningen åt dig :d

Läskeblask
2019-10-23, 08:04
Hur är det på matbutiker, man får väl inte ens ta gamla produkter? Jobbade på Lidl för 100 år sedan och det hade kommit fel läsk och kastade bort helt felfri cocacola..sjukt.
På mitt jobb tar folk delar rätt friskt. Iofs ligger det delar och skräpar överallt. Tog själv delar jag förde till metall-insamöingen och fick väl ca 2000. Tror ledningen är medveten sådär halvt men ingen bryr sig

Langster
2019-10-23, 08:19
Intressant att ta fysiska produkter är fyskam men om en nisse sitter på facebook och instagram en timme per dag, och då kostar (bedrägeri/trolöshet nästan) tusen kronor i veckan för inget så bryr sig knappt någon. Men en penna för 10kr är illa... Nu har jag som tur ett jobb där jag kan sitta till och från på mobilen och slösurfa när allt är lugnt... Har inte tagit något och behållt, råkade få med mig jobbmobilen hem en gång, men skrev upp det så fort jag märkte att rackarn hamnat kvar i fickan.

Har man tid att både sköta sitt jobb och surfa så ser jag inga problem med det.
Man kan ju inte hitta på arbetsuppgifter till sig själv.

Brofessorn
2019-10-23, 08:39
:d

Jag kan inte dra mig till minnes att jag stulit från arbetsplatser men däremot hade jag en period när jag var student utomlands och betalade dyra pengar för terminsavgiften. Då snodde jag vid 3 tillfällen en hel sån här stor Torky toalettpappersrulle haha. Den här är praktiskt taget min ändå, var min motivering.


Jag jobbade som städare på ett sjukhus ett tag. Någon äldre läkare var känd för att gång på gång stjäla Torky på en av toaletterna, vilket ledde till att den toalettens pappershållare var i princip den enda man låste på hela sjukhuset.

blåvitt
2019-10-23, 08:51
Hur är det på matbutiker, man får väl inte ens ta gamla produkter? Jobbade på Lidl för 100 år sedan och det hade kommit fel läsk och kastade bort helt felfri cocacola..sjukt.
På mitt jobb tar folk delar rätt friskt. Iofs ligger det delar och skräpar överallt. Tog själv delar jag förde till metall-insamöingen och fick väl ca 2000. Tror ledningen är medveten sådär halvt men ingen bryr sig

Varierar från butik till butik. Lidl är väl kända för sin arbetarfientliga inställning på alla plan, och jag vet flera som fått sparken från olika ICA-butiker för att de gjort saker i stil med att äta en utgången kvarg som är på väg ner i krosscontainern. Samtidigt finns Urban Deli som uppmuntrar sina anställda att äta fritt av sortimentet, men helst grejer som man inte ätit förut så att man vidgar sin produktkännedom.

Armed Dingo
2019-10-23, 09:26
Jag jobbade som städare på ett sjukhus ett tag. Någon äldre läkare var känd för att gång på gång stjäla Torky på en av toaletterna, vilket ledde till att den toalettens pappershållare var i princip den enda man låste på hela sjukhuset.
..Father??

High1ander
2019-10-23, 12:18
Har man tid att både sköta sitt jobb och surfa så ser jag inga problem med det.
Man kan ju inte hitta på arbetsuppgifter till sig själv.

Håller jag med, men i praktiken så är det så på allt för många arbetsplatser att folk sitter på mobilen eller slösurfar istället för att jobba när det finns riktiga uppgifter att göra. Hur man gör på privata företag skiter jag i så länge ingen skada uppstår, men offentliga sektorn ska fan jobba när de är på jobbet.

Kostar du tusen kronor i veckan tycker jag du kan få både en penna och lite tid för Facebook.
Om du jobbar 5 dagar i veckan och EN timme per dag är bortkastad på slösurf, så blir det ca 1000kr veckan för arbetsgivaren om lönen är 150kr timmen (arbetsgivaren betalar ju mer).

VoDaresVins
2019-10-23, 12:54
Intressant att ta fysiska produkter är fyskam men om en nisse sitter på facebook och instagram en timme per dag, och då kostar (bedrägeri/trolöshet nästan) tusen kronor i veckan för inget så bryr sig knappt någon
...

Håller nog till viss del med. Åtminstone hur arbetslivet såg ut tidigare. Blev väldigt förvånad för 15 år sen när man såg att folk hade mage att t.ex. läsa nyheterna på arbetstid. Numera blir det för egen del evensteven men antagligen ändå till arbetsgivarens fördel om man skulle räkna strikt. Nu brukar jag börja morgnarna med att läsa jobbmailen redan innan jag kommit till jobbet. Fixar saker på kvällar och helger som tidsfördriv eller för att undvika uppehåll i systemen under dagtid. Förr i tiden hade man fet övertidsersättning för sånt. Har nu en fast övertidsersättning men firman kommer helt klart billigare undan så jämfört med extra tiden jag ger.

Läskeblask
2019-10-23, 13:13
Nuförtiden vaktar man sina anställda och övertid kommer inte på fråga oavsett mängden jobb.

rooz
2019-10-23, 15:34
Nuförtiden vaktar man sina anställda och övertid kommer inte på fråga oavsett mängden jobb.

Ingen vaktar mig och jag får jobba så många timmar betald övertid som det behövs/ jag vill. Jobbar inom industri.


Vissa dagar pratar jag inte ens med min chef..

Diomedea exulans
2019-10-23, 15:52
Intressant att ta fysiska produkter är fyskam men om en nisse sitter på facebook och instagram en timme per dag, och då kostar (bedrägeri/trolöshet nästan) tusen kronor i veckan för inget så bryr sig knappt någon. Men en penna för 10kr är illa... Nu har jag som tur ett jobb där jag kan sitta till och från på mobilen och slösurfa när allt är lugnt... Har inte tagit något och behållt, råkade få med mig jobbmobilen hem en gång, men skrev upp det så fort jag märkte att rackarn hamnat kvar i fickan.

Det finns jobb med total dödtid, där det verkligen inte finns något att göra periodvis. Man får alltså inte ens gå ifrån och städa lokalen eller något. Jag har jobbat på ett sånt jobb (telefonintervjuare, medan datorn hämtade telefonnummer fick man bara sitta och glo), kan tänka mig att vissa vaktjobb är likadana. Där tycker jag att man ska få surfa så mycket man vill under dödtiden, men det kanske säger sig självt.

Läskeblask
2019-10-23, 16:44
Ingen vaktar mig och jag får jobba så många timmar betald övertid som det behövs/ jag vill. Jobbar inom industri.


Vissa dagar pratar jag inte ens med min chef..

Har man en aning högre tjänst så brukar det vara friare. Jag har jobbat som försäljare och det var alltid ett jävla kollande. Egentligen stör det inte mig det stör mig endå att det skall lipas över att man sticker 5 min tidigare fastän man varje morgon börjat jobba 15 min i förtid. Nu snackar jag om ett jobb där det har 0 brtydelse om man sticker lite tidigare. Nu tycker jag att det på mitt nuvarande jobb funkar bra. Vill jag klippa håret mitt på arbetsdagen så gör jag det men jag är också flexibel och skippar pauserna om det finns mycket jobb. Åtminstone min motivation har hållit i sig mycket bättre nu. På gamla jobbet så brydde jag mig inte i slutändan om att där stod 23 kunder i kö utan stack hem på sekunden när dagen var slut.
Jag tycker att utgångspunkten borde vara att alla sköter sina uppgifter och håller tiderna det är självklart, tyvärr så finns det ju dom som inte gör det och därför finns det nån minihitlet som med byxorna våta kollar alla tider.

Rahf
2019-10-23, 17:26
Deeeet tänker jag inte säga på någon offentligt tillgänglig plats.

För övrigt är försvinnande få mellanchefer bra.

Diomedea exulans
2019-10-23, 17:47
Deeeet tänker jag inte säga på någon offentligt tillgänglig plats.

Det var ju inte ett dugg suspekt. :D

Rahf
2019-10-23, 17:51
Det var ju inte ett dugg suspekt. :D

Nu vet jag inte vad min herre syftar på. Överhuvudtaget. *whatever*

Diomedea exulans
2019-10-23, 18:10
Nu vet jag inte vad min herre syftar på. Överhuvudtaget. *whatever*

Jag tolkade ditt inlägg som: ”Jag har aldrig stulit något, men jag vågar inte avslöja det, för det verkar för bra för att vara sant”. :thumbup:

PKtarzan
2019-10-23, 18:43
Vilka jävla ligister vi har här i tråden!

PKtarzan
2019-10-23, 18:45
Kom på en sak jag snatta med mig faktiskt. Plockade med mig en 900g Ica Basic vinigummi från köket när jag var inne och jobbade en helg (var själv på hela företaget). Rättfärdigar detta med att den hade gått ut i April

Rahf
2019-10-23, 19:10
Jag tolkade ditt inlägg som: ”Jag har aldrig stulit något, men jag vågar inte avslöja det, för det verkar för bra för att vara sant”. :thumbup:

Jamen absolut. Nu läser vi samma kapitel. *kissass*

trädgårdsmöbel
2019-10-23, 20:17
Aldrig snattat något.

Ett Orm
2019-10-23, 20:41
En hel drös småsaker har det blivit under åren. Klädet, hanskar, batterier, ficklampor, knivar, slipstift ect men det var rätt länge sedan. Det var ju också något ansågs helt ok av resten att norpa något man behövde så länge det var förbrukningsvaror.
Snattat eller stulit utanför jobbet har jag dock aldrig gjort.

Rahf
2019-10-23, 22:27
Jag resonerar så här: om någon förbrukningsvara eller föremål utan egentligt värde för företaget bara ligger och skräpar i månader kommer jag först fråga vad som kommer hända med det, vänta en period, fråga igen, och därefter ta saken om inget har hänt.

muddler
2019-10-23, 22:31
Jag tog en kapsylöppnare på ett jobb jag hade 2004, har den fortfarande i min nyckelknippa och den har verkligen kommit till användning genom åren. Annars har jag faktiskt inte tagit någonting, så trist är jag!

High1ander
2019-10-23, 22:50
Det finns jobb med total dödtid, där det verkligen inte finns något att göra periodvis. Man får alltså inte ens gå ifrån och städa lokalen eller något. Jag har jobbat på ett sånt jobb (telefonintervjuare, medan datorn hämtade telefonnummer fick man bara sitta och glo), kan tänka mig att vissa vaktjobb är likadana. Där tycker jag att man ska få surfa så mycket man vill under dödtiden, men det kanske säger sig självt.
Om det finns dödtid så visst surfa på, men ofta så är dötiden bara att man är för fin för att göra annat skit. Dvs. finns saker man kan göra (som ingår i jobbeskrivningen), men självklart finns det jobb där man är helt låst och inte kan göra något annat och då är slösurf ok. Som sagt jag slösurfar, men bara när jag är så säker jag kan vara på att saker är rätt inställt. Men har alldeles för ofta på jobben jag gör att t.ex. en grafiker inte kollar stavning och att allt funkar, och sen i TV-sändning väl märker att de stavat Stockkholm eller att tabellen inte har all grafik, etc... det är lugnt att göra fel, misstag, sånt händer, men det är inte OK att skita i och testa saker, det är inte ett misstag utan det är att skita i och göra sitt jobb. Mitt jobb är ändå skönt att när jag fuckar upp så är det inga liv på spel, men pallar inte alla dessa gamlingar som ligger med liggsår osv. utan att det inte märks, 110% att de som jobbar på sådana ställen då och då ska kolla sina mobiler o köra en candy crush istället för att kolla sånt.

svenbanan
2019-10-23, 23:16
Håller jag med, men i praktiken så är det så på allt för många arbetsplatser att folk sitter på mobilen eller slösurfar istället för att jobba när det finns riktiga uppgifter att göra. Hur man gör på privata företag skiter jag i så länge ingen skada uppstår, men offentliga sektorn ska fan jobba när de är på jobbet.


Om det finns dödtid så visst surfa på, men ofta så är dötiden bara att man är för fin för att göra annat skit. Dvs. finns saker man kan göra (som ingår i jobbeskrivningen), men självklart finns det jobb där man är helt låst och inte kan göra något annat och då är slösurf ok. Som sagt jag slösurfar, men bara när jag är så säker jag kan vara på att saker är rätt inställt. Men har alldeles för ofta på jobben jag gör att t.ex. en grafiker inte kollar stavning och att allt funkar, och sen i TV-sändning väl märker att de stavat Stockkholm eller att tabellen inte har all grafik, etc... det är lugnt att göra fel, misstag, sånt händer, men det är inte OK att skita i och testa saker, det är inte ett misstag utan det är att skita i och göra sitt jobb. Mitt jobb är ändå skönt att när jag fuckar upp så är det inga liv på spel, men pallar inte alla dessa gamlingar som ligger med liggsår osv. utan att det inte märks, 110% att de som jobbar på sådana ställen då och då ska kolla sina mobiler o köra en candy crush istället för att kolla sånt.

Man kan ju också tycka att det är upp till arbetsgivaren att hitta rätt nivå på hur mycket man ska förväntas jobba. Det finns ju vissa jobb där man hela tiden kan hitta fler arbetsuppgifter. Men frågan är ju hur mycket man egentligen som individ kan förväntas ta ansvar för.

Jag antar att man inom vården tex skulle kunna stressa runt hela dagen och jogga från patient till patient för att hinna med så många som möjligt, och när man går hem ändå ha vetskapen om att det skulle behövas ett helt gäng ytterligare anställda för att hinna med allting som skulle behövas. Sen efter ett antal år på detta sätt så pallar man inte mer och "går in i väggen". Så då kanske man borde tagit det lite lugnare istället för att stressa. Kanske borde man ha spelat lite candy crush emellanåt för att hämta andan.

Det är iaf den bilden man får utifrån hur landstingsanställda pratar.

Sen är det ju också rätt intressant att man tycker att de som jobbar inom den offentliga sektorn har större skyldighet att "jobba häcken av sig" än privatantällda. Jag tycker nog i princip likadant. Men om jag tänker efter lite så vet det väl tusan om det egentligen finns några belägg för att tycka det.

High1ander
2019-10-24, 01:50
Man kan ju också tycka att det är upp till arbetsgivaren att hitta rätt nivå på hur mycket man ska förväntas jobba. Det finns ju vissa jobb där man hela tiden kan hitta fler arbetsuppgifter. Men frågan är ju hur mycket man egentligen som individ kan förväntas ta ansvar för.

Jag antar att man inom vården tex skulle kunna stressa runt hela dagen och jogga från patient till patient för att hinna med så många som möjligt, och när man går hem ändå ha vetskapen om att det skulle behövas ett helt gäng ytterligare anställda för att hinna med allting som skulle behövas. Sen efter ett antal år på detta sätt så pallar man inte mer och "går in i väggen". Så då kanske man borde tagit det lite lugnare istället för att stressa. Kanske borde man ha spelat lite candy crush emellanåt för att hämta andan.

Det är iaf den bilden man får utifrån hur landstingsanställda pratar.

Sen är det ju också rätt intressant att man tycker att de som jobbar inom den offentliga sektorn har större skyldighet att "jobba häcken av sig" än privatantällda. Jag tycker nog i princip likadant. Men om jag tänker efter lite så vet det väl tusan om det egentligen finns några belägg för att tycka det.

Självklart är det viktigt att ha en bra nivå så man inte stressar ihjäl sig, men t.ex. på äldrevård så ska de isf. gå till IVO om saker är fel, osv... ska inte behöva vara "oj, vi har brustit i rutinerna"-skitsnacket när man i flera år har varit underbemannade. Alltså, jag har inget emot om man får ha 5 min "rast" varje timme och lalla runt, t.ex. så har ju folk rätt till sina jävla rökpauser och isf. borde folk ha rätt till en candy crush-paus också. Jag är inte emot fenomenet att man sitter på mobilen, bara att det ska "sneakas" runt, eller tron "det kostar inget", klart som fan det kostar.

svenbanan
2019-10-24, 02:35
Självklart är det viktigt att ha en bra nivå så man inte stressar ihjäl sig, men t.ex. på äldrevård så ska de isf. gå till IVO om saker är fel, osv... ska inte behöva vara "oj, vi har brustit i rutinerna"-skitsnacket när man i flera år har varit underbemannade. Alltså, jag har inget emot om man får ha 5 min "rast" varje timme och lalla runt, t.ex. så har ju folk rätt till sina jävla rökpauser och isf. borde folk ha rätt till en candy crush-paus också. Jag är inte emot fenomenet att man sitter på mobilen, bara att det ska "sneakas" runt, eller tron "det kostar inget", klart som fan det kostar.

Min poäng var ju just att det verkar som att ansvaret att hitta "den rätta nivån" i stor utsträckning verkar läggas på de anställda inom vården, och att det nog kan vara jäkligt svårt att hitta denna nivå. Speciellt just med tanke på att det faktiskt är rätt så allvarliga saker på spel. Jag tror ju inte de vårdanställda är mindre medvetna om detta än vad du är. Så risken verkar ju överhängande att man då kanske "jobbar ihjäl sig", eftersom arbetsgivaren inte är tillräckligt tydlig (eftersom arbetsgivaren hoppas att de anställda ska göra "mer än de egentligen behöver", eftersom de har för få anställda). Och antingen blir man då utbränd, eller så inser man att arbetsgivaren utnyttjar sina anställda till att försöka "fylla igen hålen" som orsakas av för snål budget. Och så ruttnar man på systemet och jobbar mindre eftersom man hatar sitt jobb. Säkert att vissa också hittar rätt balans och inte ruttnar på jobbet. Men risken känns ju överhängande att många går på någon av de nitarna jag nämnde. Iaf om denna bilden av vården stämmer, vilket jag inte har tillräcklig insyn för att uttala mig om.

Och poängen med allt detta är alltså att det är arbetsgivarens och de som allokerar pengar via budgetens fel att dessa problem uppstår. Ifall folk sitter på fikarummet och spelar candy crush istället för att vända på patienter med liggsår kanske är ett fel som uppkommit pga andra brister än att candy crush spelarna har dålig människosyn och är lata och själviska.

Sen tror jag ju iofs att man förmodligen är en rätt usel människa på det stora hela om man sitter och rullar tummarna medans folk ligger och blir vanvårdade runt omkring dig. Så man kan nog inte helt skylla det på politiker och arbetsgivare. Men jag tror inte det enbart är de anställdas fel heller, och lösningen är nog inte så enkel som att "jobbar man åt landstinget ska man fanimig inte såsa på jobbet".

Det är iaf en teori.

svenbanan
2019-10-24, 02:37
Appropå det så blev jag plötsligt sugen på candy crush. Tror jag spelade det senast för fyra fem år sedan. :D

Läskeblask
2019-10-24, 06:05
Det finns 3 olika anställda

1. De som ger allt hela tiden

2. De som sköter sig men endå kan spela lite candycrush, dom flesta hör till denna kategori

3. De som så gott som skiter i allt och håller sig knappt på en nivå de inte får sparken typ

Med tiden så sjunker dom flesta sakta mot nr 3, särskilt dom som lagt märke till att det inte har nån betydelse i vilken kategori du ligger i för du får ingenting för det. På ett sätt förstår jag nr 3 om du tvättar gamlingar dagarna i ända med dålig lön och underbemanning men då borde man kanske byta karriär

Ett Orm
2019-10-24, 07:42
Det finns 3 olika anställda

1. De som ger allt hela tiden

2. De som sköter sig men endå kan spela lite candycrush, dom flesta hör till denna kategori

3. De som så gott som skiter i allt och håller sig knappt på en nivå de inte får sparken typ

Med tiden så sjunker dom flesta sakta mot nr 3, särskilt dom som lagt märke till att det inte har nån betydelse i vilken kategori du ligger i för du får ingenting för det. På ett sätt förstår jag nr 3 om du tvättar gamlingar dagarna i ända med dålig lön och underbemanning men då borde man kanske byta karriär

Jag är en nr 2, vilket är synd eftersom jag skulle tycka det var roligare att vara 1. Men eftersom det inte lönar sig med en enda extra krona där jag är nu så käns det lite som att bli lurad när 3:or tjänar lika mycket.
Går hem med gott samvete, men inte mycket mer.

Läskeblask
2019-10-24, 08:14
Det värsta är att det inte är nr 1 som ofta ens är mellanchef. Ibland undrar man varför endel fått sina positioner.

Armed Dingo
2019-10-24, 09:02
Jag är en nummer 1 när det behövs, men jag är så duktig på mitt nuvarande projekt att jag kan vara nr 2 eller rentav 3 och ändå ligga i fas. Det är därför jag spenderat så mycket tid här senaste dagarna.

CalleP
2019-10-24, 11:32
Ingenting medvetet, ommedvetet en penna på sin höjd.

Rikard Jansson
2019-10-24, 12:01
Det var en på det lokala bruket som var känd för sin... ska vi säga alternativa moral. Han kunde t.ex åka ner till nattskiftet, stämpla in, åka hem och lägga sig, sen vakna lagom för att åka dit för att stämpla ut.

Hursomhelst så snodde han en gång en elmotor ifrån jobbet som de hade köpt in som reserv till någon maskin där, tydligen både dyr och som med allt sånt så är de efter 10-15 år när de går sönder omöjliga att få tag i. Sagt och gjort, efter ett antal år gick motorn sönder. Vad gjorde vår käre vän? Förklarat för chefen att en sån har jag som jag kan sälja till företaget. Chefen bör ju rimligtvis ha förstått precis hur det låg till men antingen brydde han sig inte eller så var motorn värd mer än att ge karln sparken vilket förstås hade inneburit att han absolut inte hade sålt motorn till honom.

Han fick senare sparken för något annat :D

Brofessorn
2019-10-24, 12:05
Hursomhelst så snodde han en gång en elmotor ifrån jobbet som de hade köpt in som reserv till någon maskin där, tydligen både dyr och som med allt sånt så är de efter 10-15 år när de går sönder omöjliga att få tag i. Sagt och gjort, efter ett antal år gick motorn sönder. Vad gjorde vår käre vän? Förklarat för chefen att en sån har jag som jag kan sälja till företaget. Chefen bör ju rimligtvis ha förstått precis hur det låg till men antingen brydde han sig inte eller så var motorn värd mer än att ge karln sparken vilket förstås hade inneburit att han absolut inte hade sålt motorn till honom.

Haha, han är ju företagsam åtminstone.

Gregow
2019-10-24, 19:15
Det där med vad man faktiskt gör under sin arbetstid är lite mer komplicerat än hur mycket tid som läggs på slösurf, eller annat.

Där jag jobbar har vi rätt tydliga riktlinjer. Helt okej att ta kortare pauser, men det ska förstås hållas på en rimlig nivå.
Vissa missbrukar det och borde få smisk. Men så finns det också andra som har rätt stor frihet, vilket chefen uttryckligen inte bryr sig om eftersom de är mycket mer produktiva än andra.

De som är mest produktiva är betydligt mer produktiva än vad jag är, även om jag skulle jobba som en galärslav. Och då kan jag ändå producera jävligt bra (och jag är också bra på andra saker). Men, vilken chef skulle rycka en sån medarbetare i örat för att denne spenderar en timme på slösurf och Candy Crush? En vettig chef säger "gör vadfan du vill så länge du producerar samma resultat".

Helt okej i min bok. Folk arbetar olika och allt mäts inte i arbetad tid.

Vissa kollegor jag haft har varit extremt plikttrogna och jobbat varje minut av sin arbetstid, men ändå långsamma. En del har kunnat göra det och konsekvent hålla samma tempo dag ut och dag in. Det blir rätt mycket gjort på det. De flesta, likt mig själv, skulle inte klara det. Men vi kanske sprintar jävligt bra i intervaller.

Rahf
2019-10-24, 20:01
Det där med vad man faktiskt gör under sin arbetstid är lite mer komplicerat än hur mycket tid som läggs på slösurf, eller annat.

Där jag jobbar har vi rätt tydliga riktlinjer. Helt okej att ta kortare pauser, men det ska förstås hållas på en rimlig nivå.
Vissa missbrukar det och borde få smisk. Men så finns det också andra som har rätt stor frihet, vilket chefen uttryckligen inte bryr sig om eftersom de är mycket mer produktiva än andra.

De som är mest produktiva är betydligt mer produktiva än vad jag är, även om jag skulle jobba som en galärslav. Och då kan jag ändå producera jävligt bra (och jag är också bra på andra saker). Men, vilken chef skulle rycka en sån medarbetare i örat för att denne spenderar en timme på slösurf och Candy Crush? En vettig chef säger "gör vadfan du vill så länge du producerar samma resultat".

Helt okej i min bok. Folk arbetar olika och allt mäts inte i arbetad tid.

Vissa kollegor jag haft har varit extremt plikttrogna och jobbat varje minut av sin arbetstid, men ändå långsamma. En del har kunnat göra det och konsekvent hålla samma tempo dag ut och dag in. Det blir rätt mycket gjort på det. De flesta, likt mig själv, skulle inte klara det. Men vi kanske sprintar jävligt bra i intervaller.

De är inte lika intelligenta/kunniga/smarta för att utveckla sina arbetssätt och bli mer effektiva.

Ett Orm
2019-10-25, 03:50
De är inte lika intelligenta/kunniga/smarta för att utveckla sina arbetssätt och bli mer effektiva.

Nä de där känner man igen. Säkra som urverk, men bara om förutsättningarna är rätt.

Jag jobbade en tid med att slipa stora grejer, han jag arbetade med jobbade effektiv tid drygt 6 timmar per skift, jag jobbade 1,5 med samma resultat. Men han var för inkörd för att ändra sitt sätt att jobba på.
Så vitt jag vet kör han på likadant än idag mer än 10 år senare..

Starke75an
2019-10-25, 04:13
Vad gjorde du den andra tiden då?

svenbanan
2019-10-25, 05:14
Nä de där känner man igen. Säkra som urverk, men bara om förutsättningarna är rätt.

Jag jobbade en tid med att slipa stora grejer, han jag arbetade med jobbade effektiv tid drygt 6 timmar per skift, jag jobbade 1,5 med samma resultat. Men han var för inkörd för att ändra sitt sätt att jobba på.
Så vitt jag vet kör han på likadant än idag mer än 10 år senare..

Och sen fanns det nån annan som hann med dubbelt så mycket som dig under arbetsdagen, och tyckte du var långsam men stabil.

Läskeblask
2019-10-25, 06:11
Det handlar om vilken nivå man ligger på. Jag har hört om folk som fått sparken av helt mystiska orsaker fast man vet ju inte den egentliga sanningen. Om man är bra på sitt jobb får man ej sparken pga nån lite bagatell. Rövslickeri hjälper förståss och det att man kan snacka skit och håller sig synlig. Det har man sett massor av ggr då helt fel personer haft tjänster som mellanchefer.

Gregow
2019-10-25, 09:53
De är inte lika intelligenta/kunniga/smarta för att utveckla sina arbetssätt och bli mer effektiva.
Det är nog mer en fråga om olika personlighetstyper, och finns lite olika varianter på det också.

En kollega jag hade var bara som ett diesellok. Han bara tuffade på. Konstant. Anledningen att han var lite långsammare var för att han var noggrann på ett närmast autistiskt vis. Men han fick saker gjort och det blev aldrig fel. Produktionen var ändå genomgående hög.

Sen har vi kategorin korkad och seg. Brände en propp på en sån kollega...

Jag skiter egentligen i vad andra gör eller inte gör så länge det inte påverkar mig negativt. Det är en sak mellan dem och Gud. Ibland måste det dock finnas gränser.

Vi fick en ny chef och den här kollegan tyckte det var bra, eftersom den nya chefen inte ställde lika höga krav; "Skönt, nu kan man dra ner lite på tempot", var kommentaren.

"Förfan karljävel, du har ju knappt puls - hur ska du dra ned på tempot? Ska du sluta med alla livsuppehållande åtgärder?"

Han är den där sorten som alltid hållit ett konstant lågt tempo och aldrig varit stressad i hela sitt liv. Han blinkar väl en gång var tionde minut. En riktig sengångare alltså. Vad jag gör medan jag dricker första koppen kaffe på måndag morgon, gör han kanske på två veckor.

Ett Orm
2019-10-26, 06:05
Vad gjorde du den andra tiden då?
Pratade, letade ormar och spelade kort.

Och sen fanns det nån annan som hann med dubbelt så mycket som dig under arbetsdagen, och tyckte du var långsam men stabil.
Nja, det betvivlar jag starkt. Såg alltid till att vara en av de som gjorde mest(flest är nog bättre ord).
Snabb men ojämn kan jag nog mer tänka mig att någon tyckte.

svenbanan
2019-10-26, 08:06
Nja, det betvivlar jag starkt. Såg alltid till att vara en av de som gjorde mest(flest är nog bättre ord).
Snabb men ojämn kan jag nog mer tänka mig att någon tyckte.

Det är vad du tror ja.

Men precis som i idrott så finns det alltid folk som är mycket bättre än en själv, ifall man inte råkar vara den enda personen som är världsrekordsinnehavare.

delta_mats
2019-10-26, 10:50
Det är vad du tror ja.

Men precis som i idrott så finns det alltid folk som är mycket bättre än en själv, ifall man inte råkar vara den enda personen som är världsrekordsinnehavare.

Du tror inte han klarar av att jämföra sin prestation mot sina kollegors?

Enligt mig har man ganska bra koll på hur duktiga sina arbetskamrater är efter en tid. Vad säger att det finns fler arbetsplatser som gör samma sak som dem?

svenbanan
2019-10-26, 11:45
Du tror inte han klarar av att jämföra sin prestation mot sina kollegors?

Enligt mig har man ganska bra koll på hur duktiga sina arbetskamrater är efter en tid. Vad säger att det finns fler arbetsplatser som gör samma sak som dem?

Du missar poängen.

Jag tror han missbedömmer hur snabb/duktig han själv är i förhållande till hur snabb man skulle kunna vara.

delta_mats
2019-10-26, 21:12
Du missar poängen.

Jag tror han missbedömmer hur snabb/duktig han själv är i förhållande till hur snabb man skulle kunna vara.

Han jämförde sig med sina arbetskamrater. Bland dem är han en av de snabbaste. Vi får lita på att han har koll på läget.

svenbanan
2019-10-27, 02:00
Han jämförde sig med sina arbetskamrater. Bland dem är han en av de snabbaste. Vi får lita på att han har koll på läget.

Du fortsätter missa poängen.

TheDoctor
2019-10-27, 07:42
Säger inte något förens det är preskriberat.

delta_mats
2019-10-27, 07:54
Du fortsätter missa poängen.

Då förklarar du dåligt. Han skrev att han var snabbast på arbetsplatsen, och du skrev att det nog bara var som han trodde. Alltså antar du att han inte klarar av att jämföra sig mot sina kollegor.

Ett Orm
2019-10-27, 09:28
Du missar poängen.

Jag tror han missbedömmer hur snabb/duktig han själv är i förhållande till hur snabb man skulle kunna vara.

Jag missar nog också poängen tror jag.

vad är det jag skulle kunna missbedöma? Jag gjorde samma sak i 7 år och var snabb och effektiv på det jag gjorde. Jag visste vilken utrustning som krävdes vid vilket moment och precis hur noga man skulle vara för att det skulle bli tillräckligt bra utan att bli överarbetat. Det var där de stora tidsvinsterna låg.
Kan inte riktigt se att man skulle kunna göra det värst mycket snabbare, ingen som jobbar med det nu ligger på de tiderna och då har det ändå gått 10 år.

svenbanan
2019-10-27, 10:30
Nä de där känner man igen. Säkra som urverk, men bara om förutsättningarna är rätt.

Jag jobbade en tid med att slipa stora grejer, han jag arbetade med jobbade effektiv tid drygt 6 timmar per skift, jag jobbade 1,5 med samma resultat. Men han var för inkörd för att ändra sitt sätt att jobba på.
Så vitt jag vet kör han på likadant än idag mer än 10 år senare..

Och sen fanns det nån annan som hann med dubbelt så mycket som dig under arbetsdagen, och tyckte du var långsam men stabil.

Ormen hade alltså en kollega som gjorde jobbet mycket långsammare än Ormen, och Ormen "såg ned på" hans prestation.

Poängen med mitt inlägg var att belysa att det någonstans (inte nödvändigtvis på Ormens arbetsplats) fanns någon som var kapabel att göra samma jobb ännu snabbare.

För att vara ännu mer övertydlig så är det resonemanget alltså helt teoretiskt för att peka på själva sensmoralen i sagan. Nämligen att även om man själv tycker man är jävligt duktig så finns det någon annan som tycker man är jävligt dålig.


Nja, det betvivlar jag starkt. Såg alltid till att vara en av de som gjorde mest(flest är nog bättre ord).
Snabb men ojämn kan jag nog mer tänka mig att någon tyckte.

Det är vad du tror ja.

Men precis som i idrott så finns det alltid folk som är mycket bättre än en själv, ifall man inte råkar vara den enda personen som är världsrekordsinnehavare.

Det var som sagt ett teoretiskt resonemang. Jag har såklart ingen som helst aning om hur duktiga Ormen eller hans kollegor är. Men vi är som sagt alla utklassade av någon. Även om man råkar vara vassast på sin arbetsplats så finns det (hypotetiskt) en annan arbetsplats där folk gör samma sak, och där finns det någon som är mycket snabbare.

Du tror inte han klarar av att jämföra sin prestation mot sina kollegors?

Enligt mig har man ganska bra koll på hur duktiga sina arbetskamrater är efter en tid. Vad säger att det finns fler arbetsplatser som gör samma sak som dem?

Du missar poängen.

Jag tror han missbedömmer hur snabb/duktig han själv är i förhållande till hur snabb man skulle kunna vara.

Han jämförde sig med sina arbetskamrater. Bland dem är han en av de snabbaste. Vi får lita på att han har koll på läget.

Ja han jämförde sig med sina arbetskamrater. Men jag försökte vidga perspektivet.

Du fortsätter missa poängen.

Då förklarar du dåligt. Han skrev att han var snabbast på arbetsplatsen, och du skrev att det nog bara var som han trodde. Alltså antar du att han inte klarar av att jämföra sig mot sina kollegor.

Jag missar nog också poängen tror jag.

vad är det jag skulle kunna missbedöma? Jag gjorde samma sak i 7 år och var snabb och effektiv på det jag gjorde. Jag visste vilken utrustning som krävdes vid vilket moment och precis hur noga man skulle vara för att det skulle bli tillräckligt bra utan att bli överarbetat. Det var där de stora tidsvinsterna låg.
Kan inte riktigt se att man skulle kunna göra det värst mycket snabbare, ingen som jobbar med det nu ligger på de tiderna och då har det ändå gått 10 år.

Jag multiquotar in hela skiten då så får vi se om ni hajar vad jag menar. Det är dock verkligen inte nåt komplicerat koncept.

Langster
2019-10-27, 11:09
Det jag lärt mig genom åren är att det sällan spelar någon roll hur duktig och snabb man är. Det räcker att man typ dyker upp på morgonen och slöjobbar sig genom dagen, så länge det inte blir för många fel. En duktig person räknas på samma sätt som en halvdan på samma position, uppifrån. Och i slutändan kanske det inte är så stor skillnad som man själv som flitig och kämpande arbetare vill tro.

beckman88
2019-10-27, 15:28
Jobbade på gym i min ungdom, blev nog minst 1 proteinshake varje dag. Samt lite nikekläder som skulle skickas tillbaks pga vattenskador på kartong. Årets julklappar var klirrade ;)

Läskeblask
2019-10-27, 16:00
Det jag lärt mig genom åren är att det sällan spelar någon roll hur duktig och snabb man är. Det räcker att man typ dyker upp på morgonen och slöjobbar sig genom dagen, så länge det inte blir för många fel. En duktig person räknas på samma sätt som en halvdan på samma position, uppifrån. Och i slutändan kanske det inte är så stor skillnad som man själv som flitig och kämpande arbetare vill tro.

Det beror på arbetsplatsen. Man kan komma undan mycket lätt men jag fick iaf en trevlig löneförhöjning bara pga att jag jobbat hårt. Sen om man jobbat som städare i 15 år på samma företag med samma lön tror jag inte man ger 100 varje dag. Det finns mycket som är fel i arbetslivet. Undervetalda jobb, människor i fel position osv. Det som gäller i arbetslivet är helt enkelt att du skavara bra på att snacka skit ,ge en bra bild av dig själv och en gnutta tur så du får in foten till nån bra plats.

Rahf
2019-10-27, 16:16
Det beror på arbetsplatsen. Man kan komma undan mycket lätt men jag fick iaf en trevlig löneförhöjning bara pga att jag jobbat hårt. Sen om man jobbat som städare i 15 år på samma företag med samma lön tror jag inte man ger 100 varje dag. Det finns mycket som är fel i arbetslivet. Undervetalda jobb, människor i fel position osv. Det som gäller i arbetslivet är helt enkelt att du skavara bra på att snacka skit ,ge en bra bild av dig själv och en gnutta tur så du får in foten till nån bra plats.

Du är, handen på hjärtat, den första personen jag någonsin hört få en betydande kompensation för hårt och flitigt arbete. Jag räknar inte dit att bli bjuden på middag hos chefen eller få en tårta till fikarummet.

Anders The Peak
2019-10-27, 16:35
Det jag lärt mig genom åren är att det sällan spelar någon roll hur duktig och snabb man är. Det räcker att man typ dyker upp på morgonen och slöjobbar sig genom dagen, så länge det inte blir för många fel. En duktig person räknas på samma sätt som en halvdan på samma position, uppifrån. Och i slutändan kanske det inte är så stor skillnad som man själv som flitig och kämpande arbetare vill tro.

En bra analys och det spelar inte så stor roll vilken position det handlar om.

Uppifrån bedöms du endast utifrån retorik och magkänslan hos betraktaren.

nukz
2019-10-27, 17:00
Det beror på arbetsplatsen. Man kan komma undan mycket lätt men jag fick iaf en trevlig löneförhöjning bara pga att jag jobbat hårt. Sen om man jobbat som städare i 15 år på samma företag med samma lön tror jag inte man ger 100 varje dag. Det finns mycket som är fel i arbetslivet. Undervetalda jobb, människor i fel position osv. Det som gäller i arbetslivet är helt enkelt att du skavara bra på att snacka skit ,ge en bra bild av dig själv och en gnutta tur så du får in foten till nån bra plats.
På större företag brukar man skylla på att inte vilja bidra till lönedrivning och sådant, så ökningarna brukar hamna rätt platt runt 2%. Nån bråkdel under vid underprestation, nån bråkdel mer vid bra prestation.
Enda sättet att komma runt det är att ge 0% till personer som underpresterar, vilket i regel inte händer eftersom facket kommer domderande då. Som enda medel återstår att byta jobb för att få upp lönen, om man nu inte har hamnar på ett mindre företag alternativt ligger så fel i lönestrukturen att man blir upprioriterad (men då hade man för låg lön till att börja med).

Ett Orm
2019-10-27, 17:31
Ormen hade alltså en kollega som gjorde jobbet mycket långsammare än Ormen, och Ormen "såg ned på" hans prestation.

Poängen med mitt inlägg var att belysa att det någonstans (inte nödvändigtvis på Ormens arbetsplats) fanns någon som var kapabel att göra samma jobb ännu snabbare.
.

Nja det var mer hans oförmåga att ändra arbetssätt som jag ser ner på. Resultatet blir bra men sättet är korkat eftersom ingen tjänar något på det.

I praktiken var jag snabbast eftersom det bara var vi som jobbade med detta.
Möjligt att det då fanns nån person i yttre mongoliet som var än snabbare, men jag kan inte riktigt se nån relevans med nånting om det vore så.

Ett Orm
2019-10-27, 17:34
Det jag lärt mig genom åren är att det sällan spelar någon roll hur duktig och snabb man är. Det räcker att man typ dyker upp på morgonen och slöjobbar sig genom dagen, så länge det inte blir för många fel. En duktig person räknas på samma sätt som en halvdan på samma position, uppifrån. Och i slutändan kanske det inte är så stor skillnad som man själv som flitig och kämpande arbetare vill tro.

Vem och hur man är som person är dock väldigt viktigt.
Den del kommer undan med nästan vadsomhelst medan andra betydligt duktigare kan få skit för minsta lilla, helt enkelt för att vederbörande inte är lika omtyckt.

Langster
2019-10-27, 19:36
Vem och hur man är som person är dock väldigt viktigt.
Den del kommer undan med nästan vadsomhelst medan andra betydligt duktigare kan få skit för minsta lilla, helt enkelt för att vederbörande inte är lika omtyckt.

Skulle nog säga att det är viktigare att vara flitig på ett mindre företag, där märks det tydligt vem som gör vad. Samtidigt behöver man inte vara så trevlig och social om man är duktig. Ju större arbetsplats desto mer byter dessa faktorer plats, på en stor arbetsplats är det viktigare att vara social, vem som faktiskt gör vad flyter ut i en siffersörja.

På min nuvarande position måste jag dock vara flitigare, duktigare och mer social än vad jag någonsin varit tidigare. Det går inte att inte vara flitig för man jobbar ständigt mot deadlines som man är ensamt ansvarig för... man får inte så mycket för det annat än att man får behålla jobbet typ.

Läskeblask
2019-10-28, 07:42
Du är, handen på hjärtat, den första personen jag någonsin hört få en betydande kompensation för hårt och flitigt arbete. Jag räknar inte dit att bli bjuden på middag hos chefen eller få en tårta till fikarummet.

Egentligen fick jag den för att jag inte skulle byta jobbmen hade aldrig fått den om jag inte hade jobbat hårt