handdator

Visa fullständig version : Deffad året om - hur lyckas man?


Bifftek
2019-10-22, 11:22
Ni som är deffad året om hur gör ni egentligen? Har ni några tips att dela med er? Räknar ni macros varje dag?

Musique
2019-10-22, 15:17
Daglig konditionsträning. Utdragen och långvarig. Inte särskilt ansträngande, men kan uppfattas som tråkig av många. Detta i kombination med styrketräning.

Jag är övertygad om att en hög energiomsättning är nyckeln till att hålla sig knasterhård året om. Att både förbruka och pula i sig mer energi än vad de flesta gör.

TotteShaped4Life
2019-10-23, 04:05
Har stenkoll på kalorierna, springer 2 mil-ish/veckan, styrketräning 5-6 dgr. Hållit samma form i i snart 6 år. Är 54 år och upplever att det är väldigt enkelt. Kör ett litet speciellt kostupplägg som utan att gå in på detaljerna innebär att den totala kalorisumman mån-fre landar på ca 6000 kcal. Det innebär att jag på helgen, lör OCH sön äter ca 6000/dag. Räknar dock aldrig där utan har uppskattat och genom det hållit formen bra länge nu.

Diomedea exulans
2019-10-23, 04:24
Har varit nästan helt vegan i 1-2 månader. Det har både för- och nackdelar, men en sak jag har märkt med det är att om jag försöker äta proteinrikt, fettsnålt, sockerfritt och mycket grönsaker så måste jag äta så jag får ont i magen om jag ska gå upp i vikt. Antar att det är baljväxterna som är så mättande.

Gluffgluff
2019-10-23, 07:59
Äter runt balans, tränar. Se till att vara deffad när du börjar.

Termy
2019-10-23, 08:15
Äta mycket och bränna mycket. Skapa en rutin kring både förbränningsaktiviteten samt dina matvanor som du till fullo trivs med och njuter av, inte något som blir något negativt.

Bifftek
2019-10-23, 09:55
Kan man hålla formen året om utan att räkna kalorier?

geoff
2019-10-23, 10:10
Ni som skriver att man måste ha en hög kaloriomsättning, vad baserar ni det på? Någon som redan är deffad och naturligt har lätt att hålla vikten (nere), räcker det inte med att sköta styrketräningen bra?

King Grub
2019-10-23, 10:20
Det är känt via observationer under många årtionden men har även vetenskapligt stöd.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226528&highlight=Energioms%E4ttning

Bifftek
2019-10-23, 11:15
Okej så hur mycket konditionsträning ska man räkna med som minst för att hålla formen? Och som man dessutom realistiskt kan utföra vecka efter vecka?

geoff
2019-10-23, 11:31
Det är känt via observationer under många årtionden men har även vetenskapligt stöd.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226528&highlight=Energioms%E4ttning
Läser bara sammanfattningen, men är det ändå inte "bara" en sambandsstudie med vissa spekulationer om orsak-verkan?

King Grub
2019-10-23, 11:35
Det finns åtskilligt som visar samma sak. Det går inte att göra kontrollerade studier. Man kan inte låsa in folk i metaboliska kammare i evigheter.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5757520/

Indikationerna är entydiga. Att äta lite och röra på sig lite är ett recept för att misslyckas, om man vill vara i form utan att det ska bli ett minutiöst räknande och planerande.

Träning må vara mindre effektivt för att gå ned i vikt och förlora fett, men det är mycket effektivt för att förhindra viktuppgång och fettökningar.

Helgehorse
2019-10-23, 13:04
Går det bygga bra med massa om man drar i sig en jäkla massa kalorier men samtidigt kör mycket cardio, Typ som du verkar göra Grub.

Gym träning, mycket cardio och väldigt mycket mat. Om jag förstått det rätt när du berättat ibland.

Blir ju ett överskott egentligen, Men du kontrat det med cardio. Istället för 3000kcal om dagen kanske man kan äta upp till 3500/3600 kcal om dagen? Gynnar det muskeltillväxten bättre samtidigt som man håller sig deffad året om?

Eller måste man lägga på sig fett/ännu större överskott för maximal hypertrofi

Helgehorse
2019-10-23, 13:05
Daglig konditionsträning. Utdragen och långvarig. Inte särskilt ansträngande, men kan uppfattas som tråkig av många. Detta i kombination med styrketräning.

Jag är övertygad om att en hög energiomsättning är nyckeln till att hålla sig knasterhård året om. Att både förbruka och pula i sig mer energi än vad de flesta gör.

Varför få i sig mer energi egentligen? Viktigaste borde väll vara att förbruka mycket iallafall.

Gluffgluff
2019-10-23, 13:49
Varför få i sig mer energi egentligen? Viktigaste borde väll vara att förbruka mycket iallafall.

Hur ska du orka med det då om du inte skyfflar in någon ved i elden?

Bifftek
2019-10-23, 16:59
Men har man inte tidigare sagt att träning inte alls förbrukar så mycket kalorier?

King Grub
2019-10-23, 17:00
Vi pratar inte styrketräning. Jag förbrukar mer än 1000 kcal i timmen när jag tränar kardio.

Helgehorse
2019-10-23, 17:05
Vi pratar inte styrketräning. Jag förbrukar mer än 1000 kcal i timmen när jag tränar kardio.

Hur kan du förbruka så mycket, Vad gör du? :O

Gynnar det hypertrofin genom att du kan äta mer&vara i balans tack vare cardion tror/vet du?

King Grub
2019-10-23, 17:06
Crosstrainer med mycket hög intensitet.

Och nej. Jag har ingen muskelmassa att tala om.

Termy
2019-10-23, 17:31
Den Heliga Graal:

https://www.360fitnesssuperstore.com/images/product-images/ellipticals/cybex/Cybex-525AT-Angle-Woman-Poplet.jpg

Bifftek
2019-10-23, 17:36
Har crosstrainern några fördelar över vanlig löpning eller löpning på löpband? Jag testa crosstrainern en gång men det är alldeles för bökigt och onaturliga rörelser att hålla i handtagen.

King Grub
2019-10-23, 17:41
Man kan köra mycket och ofta utan att stressa leder. Att springa 90 minuter om dagen är det inte många som kan utan att få stressfrakturer överallt inom någon vecka.

Helgehorse
2019-10-23, 19:17
Crosstrainer med mycket hög intensitet.

Och nej. Jag har ingen muskelmassa att tala om.

Måste vara sjuk intensitet haha? Är det så du knappt kan andas efter varje pass eller?

Vet ej om ironi eller inte, Men har ju sett bilder och där har du otroligt med muskler? Har du "Lite" massa, Men väldigt synlig menar du?

King Grub
2019-10-23, 19:22
https://i.imgur.com/1eYnhSG.jpg

En vecka sedan. Jag är 183 cm och väger bara strax över 70. Det är inte mycket muskler. Jag har inte tränat för massa heller på 25 år. Men jag har ingen kropp som någon genomsnittlig 46-åring heller.

Bilder där jag ser stor ut är resultatet av vinklar, pump, ljus och skuggor.

King Grub
2019-10-24, 11:57
Bara för det dök det upp en ny artikel om saken i dag.

Long-term maintenance of weight loss requires sustained energy balance at the reduced body weight. This could be attained by coupling low total daily energy intake (TDEI) with low total daily energy expenditure (TDEE; low energy flux), or by pairing high TDEI with high TDEE (high energy flux). Within an environment characterized by high energy dense food and a lack of need for movement, it may be particularly difficult for weight-reduced individuals to maintain energy balance in a low flux state. Most of these individuals will increase body mass due to an inability to sustain the necessary level of food restriction. This increase in TDEI may lead to the re-establishment of high energy flux at or near the original body weight. We propose that following weight loss, increasing physical activity can effectively re-establish a state of high energy flux without significant weight regain. Although the effect of extremely high levels of physical activity on TDEE may be constrained by compensatory reductions in non-activity energy expenditure, moderate increases following weight loss may elevate energy flux and encourage physiological adaptations favorable to weight loss maintenance, including better appetite regulation. It may be time to recognize that few individuals are able to re-establish energy balance at a lower body weight without permanent increases in physical activity.

Nutrients. 2019 Oct 21;11(10). Increasing Energy Flux to Maintain Diet-Induced Weight Loss.

Helgehorse
2019-10-24, 12:23
https://i.imgur.com/1eYnhSG.jpg

En vecka sedan. Jag är 183 cm och väger bara strax över 70. Det är inte mycket muskler. Jag har inte tränat för massa heller på 25 år. Men jag har ingen kropp som någon genomsnittlig 46-åring heller.

Bilder där jag ser stor ut är resultatet av vinklar, pump, ljus och skuggor.

Fasen vad grymt. Vad driver dig och hur länge tränar du per dag?

Men 1000kcal på 1 timme borde väll vara grymt även för viktnedgång, När de är såpass hög förbrukning. Det borde väll inte kroppen kunna kompensera upp mot, Genom minskad NEAT osv.

TheOne1994
2019-10-24, 14:10
Fasen vad grymt. Vad driver dig och hur länge tränar du per dag?

Men 1000kcal på 1 timme borde väll vara grymt även för viktnedgång, När de är såpass hög förbrukning. Det borde väll inte kroppen kunna kompensera upp mot, Genom minskad NEAT osv.

+1

Jag vill oxå veta mer om dig i allmänhet. Allt från ålder,träning,mat,cardio m.m. Du får hiva upp någon bild så vi kan ha något att sträva efter :)

med eller utan ljus skiter jag i :)

Mats J
2019-10-24, 14:22
Okej så hur mycket konditionsträning ska man räkna med som minst för att hålla formen? Och som man dessutom realistiskt kan utföra vecka efter vecka?

Jag har varit deffad nu i 10 år, kör aldrig konditionsträning eller rör mig mycket, har stillasittande jobb och tränar 3-5 gympass i veckan. Dock måste jag vara nitisk med maten, väger och mäter allt jag äter och fuskar aldrig. För MIG är det dock inga problem och är aldrig hungrig eller känner sug. Har varken lust eller tid att lägga fler timmar på träning i veckan så då är alternativet att vara strikt med maten.

Bifftek
2019-10-24, 22:47
Jag har tränat i 14 år nu och har inget som helst problem att ta mig ner till 60-63kg (då är jag deffad) MEN jag har aldrig någon lyckats behålla den vikten, det slutar alltid med att jag hamnar tillbaka på 67-70kg. Jag klarar helt enkelt inte av att ligga på underskott för länge, tillslut så så tycker jag alltid att det inte är värt att hela tiden känna sig trött och aldrig fylld.

Men nu inser jag att kanske mitt största misstag är att försökt hålla mig deffad genom att äta och röra på sig mindre när man egentligen borde legat på balans och ökat sin förbrukning via konditionsträning.

Efter min nästa deff så ska jag pröva kaloribalans + kraftigt öka min konditionsträning och se hur det går. Återkommer med resultat.

Pade
2019-10-25, 10:30
179cm och väger ca 74-75, legat stabilt på samma vikt i ca 2 år.

Tränar ca 90min 4-5 dagar i veckan. Jobbar i butik så inte fysiskt tungt men går 10-15k steg om dagen. Äter vad folk skulle kalla för cleant måndag till fredag. Mycket frukt, grönt, kyckling & fisk, inga halvfabrikat eller mat som har en innehållsförteckning förutom 1 ingrediens, t ex havregryn. 3000kcal om dagen och är naturligt smal från början.

sumialic
2019-10-25, 15:06
Räkna kalorier.

Blir inte lättare än så.

IMO.

Kischen
2019-10-29, 09:03
https://i.imgur.com/1eYnhSG.jpg

En vecka sedan. Jag är 183 cm och väger bara strax över 70. Det är inte mycket muskler. Jag har inte tränat för massa heller på 25 år. Men jag har ingen kropp som någon genomsnittlig 46-åring heller.

Bilder där jag ser stor ut är resultatet av vinklar, pump, ljus och skuggor.

Jag kan inte se bilden *gah!*

King Grub
2019-10-29, 10:51
Felet ligger hos dig. Det är en vanlig Imgur-bild.

Kischen
2019-10-29, 11:00
Felet ligger hos dig. Det är en vanlig Imgur-bild.

Fungerade på mobilen, antagligen något med jobbdatorn :cool: