handdator

Visa fullständig version : Vilket yrke beskriver jag?


Armed Dingo
2019-10-19, 15:11
Jag har just kommit på något jag gärna hade sysslat med när jag byter bransch i framtiden. Jag vet bara inte vad det är eller om det finns.

Jag vill vara någon som åker ut och fixar saker. Kanske är det en 4G-mast ute i skogen som pajat. Jag vill få i uppdrag att åka dit, klättra upp i den, identifiera felet och om möjligt laga den.

Kanske är det en växel nere i tunnelbanan som harvar eller en elnät-ledning eller vattenledning som är paj i någon obskyr tunnel med avfall och nycklar som inte längre passar till låsen. Vem ska fixa det? Jag.

Eller är det en skidlift på ett litet fjäll i mitten av Sverige som går haywire? Jag vill åka dit och laga den.

Förstår ni vad jag menar? Detta vore mitt ultimata drömjobb. Det är så nära jag kommer "Slå ett T6, du kan få ett uppdrag" i verkligheten.
Är det någon slags montör-ingenjör-installations-tekniker grej?

Kan man bli tilldelad en dylik roll om man arbetar inom FM?

smerk
2019-10-19, 15:22
Vaktmästare på Sverigenivå?

svenbanan
2019-10-19, 15:23
Jag tror du ska läsa 10p MacGyver på högskolan för att kunna fixa allt möjligt jox. :D

Diomedea exulans
2019-10-19, 15:31
Jag kan ingenting om området i fråga, men du kan ju alltid starta ett eget företag som erbjuder just de tjänsterna och sedan kalla det vad du vill. :) Jag föreslår namnet Allt-i-allo-Achmed.

blåvitt
2019-10-19, 15:34
Jag har just kommit på något jag gärna hade sysslat med när jag byter bransch i framtiden. Jag vet bara inte vad det är eller om det finns.

Jag vill vara någon som åker ut och fixar saker. Kanske är det en 4G-mast ute i skogen som pajat. Jag vill få i uppdrag att åka dit, klättra upp i den, identifiera felet och om möjligt laga den.

Kanske är det en växel nere i tunnelbanan som harvar eller en elnät-ledning eller vattenledning som är paj i någon obskyr tunnel med avfall och nycklar som inte längre passar till låsen. Vem ska fixa det? Jag.

Eller är det en skidlift på ett litet fjäll i mitten av Sverige som går haywire? Jag vill åka dit och laga den.

Förstår ni vad jag menar? Detta vore mitt ultimata drömjobb. Det är så nära jag kommer "Slå ett T6, du kan få ett uppdrag" i verkligheten.
Är det någon slags montör-ingenjör-installations-tekniker grej?

Kan man bli tilldelad en dylik roll om man arbetar inom FM?

Driftstekniker heter de gubbar jag känner som gör den typen av jobb, men då är de specialister på en grej. Typ gondolliftsspecialist. Vidkraftverk, telefonmast osv. Och då är det efter åratal av skitgöra i bajsversionen av fen tjänsten innan (han som jobbar med liftar har tex stått som luftvärns många kalla vintrar innan han ens fick röra en maskin). Är nog väldigt svårt att nå kompetenskraven för att kunna göra vad som helst på det sätt du beskriver.

Armed Dingo
2019-10-19, 15:46
Driftstekniker heter de gubbar jag känner som gör den typen av jobb, men då är de specialister på en grej. Typ gondolliftsspecialist. Vidkraftverk, telefonmast osv. Och då är det efter åratal av skitgöra i bajsversionen av fen tjänsten innan (han som jobbar med liftar har tex stått som luftvärns många kalla vintrar innan han ens fick röra en maskin). Är nog väldigt svårt att nå kompetenskraven för att kunna göra vad som helst på det sätt du beskriver.

Jag kan sänka mig till att bara syssla med en typ av apparaterna. Dock ser jag inte svårigheten i att kunna fler. Det är ju en teknisk apparat, om det finns dokumentation så är det bara att läsa på och lära sig. Tyvärr har du säkert rätt i vad du säger ändå.

Men driftstekniker alltså. Ska läsa på mer om detta.

Undrar fortfarande om detta inte kan vara möjligt att pyssla med inom Försvarsmakten..

Langster
2019-10-19, 15:57
Även servicetekniker.
Yrken där man är en av få i landet som vet hur en specifik maskin fungerar utan och innan. Då får man åka runt och fixa saker. Oftast är det ju avancerade maskiner och det krävs ju att man har kunskapen som krävs.

Armed Dingo
2019-10-19, 16:54
Är det någon form av ingenjörutbildning, eller YH, eller bara hårt slit från botten som krävs tror ni?

Starke75an
2019-10-19, 17:36
Min bror som jobbar på samma jobb som skuggan här, han var resande inom service av radarsystem förut. Vilket innebar att ta sig till stället de låg på bara i sig var ett äventyr.

Armed Dingo
2019-10-19, 17:41
Min bror som jobbar på samma jobb som skuggan här, han var resande inom service av radarsystem förut. Vilket innebar att ta sig till stället de låg på bara i sig var ett äventyr.

Vet du vad han hade i lön mellan tumme o pekfinger?

Bob90
2019-10-19, 17:55
Ännu ett (om än lite extremt) alternativ skulle ju kunna vara att gå med i Ingenjörer utan gränser eller liknande.

Dvs åka till utsatta samhällen och rusta upp, laga eller bygga nytt osv.

Men det är ju lite motsatsen av omnejd så att säga.

Armed Dingo
2019-10-19, 18:37
Ännu ett (om än lite extremt) alternativ skulle ju kunna vara att gå med i Ingenjörer utan gränser eller liknande.

Dvs åka till utsatta samhällen och rusta upp, laga eller bygga nytt osv.

Men det är ju lite motsatsen av omnejd så att säga.
Njaa inte min grej. Jag bryr mig väldigt lite om utsatta samhällen. Har fått för mig att i de flesta fall beror deras utsatthet på en degenererad befolkning och sånt vill jag inte ha att göra med. Men tack för förslaget!

Starke75an
2019-10-19, 18:57
Vet du vad han hade i lön mellan tumme o pekfinger?

Vi pratar inte om sånt, men strax under 40 i månaden gissar jag.

Han jobbar kvar på Saab men med andra uppgifter nu, som innebär mindre resande.

delta_mats
2019-10-19, 19:26
Inom järnvägen kan det vara exempelvis banverkstekniker, signaltekniker.

Langster
2019-10-19, 20:24
Är det någon form av ingenjörutbildning, eller YH, eller bara hårt slit från botten som krävs tror ni?

Jag tror ingenjörsutbildning är en väg men många företag har nog egna utbildningar. Är man verkligen intresserad av en viss maskin, är kunnig och arbetar i någon närliggande bransch kan man säkert komma in den vägen, genom kontakter.
Det viktigaste är nog kunskapen och intresset.
Alla typer av maskiner som står någonstans har oftast ett serviceavtal, kaffemaskiner, kopiatorer, kassaapparater, ja allt man kan tänka sig, är det någon typ av maskin du är intresserad av så är det kanske värt att kontakta tillverkare eller distributörer av den typen av maskin och kolla vad som krävs.
Du bör dock verkligen vara intresserad, många maskiner är extremt mycket mer komplexa än vad de verkar på utsidan, en kopiator t.ex kan ju gå sönder på ungefär 10 000 olika sätt och man ska då kunna felsöka och åtgärda snabbt, folk vill ju använda den där kopiatorn och då ska man inte stå där som ett fån och inte veta hur man ska fixa den.

När det gäller infrastruktur som 4G master osv så tror jag det blir svårt utan någon typ av ingenjörsutbildning dock.

Langster
2019-10-19, 20:40
Jag kan sänka mig till att bara syssla med en typ av apparaterna. Dock ser jag inte svårigheten i att kunna fler. Det är ju en teknisk apparat, om det finns dokumentation så är det bara att läsa på och lära sig. Tyvärr har du säkert rätt i vad du säger ändå.

Men driftstekniker alltså. Ska läsa på mer om detta.

Undrar fortfarande om detta inte kan vara möjligt att pyssla med inom Försvarsmakten..

Om du tror att du ska börja öppna upp en manual och läsa dig till hur du ska lösa ett problem så är du helt fel ute. Du ska ha en djup och genomgående kunskap, nej förståelse, om hur maskinen funkar och du ska kunna lösa problemet snabbt.
I grafiska branschen som jag jobbar i går maskiner ofta sönder och de måste snabbt som attan upp och funka igen, annars förlorar ju företaget pengar. De gånger man sett en servicetekniker börja smygtitta i handboken vet man att man har ett stolpskott hos sig och att det kommer ta lång tid innan felet är åtgärdat. Sånt är helt enkelt inte okej och att börja bläddra i en manual och prova sig fram, det kan kunden göra själv.
Jag tror det är ett rätt stressigt jobb, då det finns krav att man ska kunna lösa ett problem snabbt. Fixar man inte problemet inom utsatt tid blir ofta företaget man jobbar för skadeståndsskyldigt och det kan säkert kosta en själv jobbet om det sker upprepade gånger.

Gregow
2019-10-19, 22:17
Att lära sig där på plats medan företaget förlorar pengar och debiteras arbetad tid lär inte vara populärt. Däremot är det ju inget konstigt att kika i en manual, även om man vet vad man sysslar med.

Sen har jag svårt att tänka mig att det blir fråga om skadestånd vid dröjsmål, om det inte är uppenbart åt helvete. Till att börja med, vad är "utsatt tid"? Sen, hur ska det se ut vid komplikationer? Vidare, vem är dum nog att att skriva i kontraktet om exakta tidsangivelser för hur lång tid teknikernas jobb får ta (och då menar jag inte från felanmälan till att det börjar arbetas på problemet)?

Bärsärk
2019-10-19, 23:40
Problemet är ju bara att oftast så är ens huvuduppgift på företaget inte tillräckligt för en hel tjänst så man får göra mycket annat skit också för att dryga ut dagarna.

Gregow
2019-10-20, 00:16
Problemet är ju bara att oftast så är ens huvuduppgift på företaget inte tillräckligt för en hel tjänst så man får göra mycket annat skit också för att dryga ut dagarna.
Så kan det ju vara och då får man ta den där konstiga passningen från vänster, och lösa problemet. Jag tror alla jobb har sina varianter på det. För övrigt bland det bästa som finns om man vill utmärka sig och göra karriär. Klarar du det, då kommer du bli premierad.

Jag kan dock nämna att där jag jobbar är det jag som granskar inkommande fakturor. Alltså, utöver mina ordinarie arbetsuppgifter - där jag också anlitar externa aktörer - är det jag som granskar att alla inkommande fakturor är korrekta. Det betyder att jag har stenkoll på alla avtal (och vi har många) samt god kontakt med de som förhandlar avtalen.

Det hårdaste jag gjort är att dra av arbetade timmar för att den som skulle utfört arbete klåpade sig. Typ, "oj, jag glömde verktygen hemma". Nej, du får inte betalt för den tiden.

Skadestånd har jag varit med om en gång. En leverantör som satt i system att salta fakturorna. Det granskades in i sömmarna och de tvingades betala tillbaka ett andligt belopp (och jag var en del av att det blev så).

Så, om Armed Dingo skulle vara långsam på sitt nya jobb kan sitta lugnt. Fula inte och klåpa inte till det så är det lugnt. Gör ett bra jobb så går det bra.

Armed Dingo
2019-10-20, 11:09
Jag förstår att ni har anmärkningar på det jag sagt angående "lära sig på plats", för jag har inte varit tydlig med vad det är för apparater jag hade i åtanke. Men jag inser hur naivt det var att tro att man kan göra denna typ av arbete på bred front :D

Jag är ointresserad av att besöka kontor. Halva grejen med detta skulle vara att få bege sig till avlägsna, eller åtminstone svåråtkomliga, platser. Den andra halvan är att saken jag ska fixa ska ha någon samhällsfunktion. Det är viktigt att den fungerar. Att fixa kopiatorn eller kaffemaskinen så att medarbetarna på Tele2 kan arbeta ordentligt är inte spännande för mig.

Det jag helst av allt vill är att få ta stort ansvar för något och gärna ensamt ansvarig, eller dela ansvaret med en partner. Kombinerat med att få röra sig utomhus och se nya platser.

Därför tror jag att kommunikationsteknik kan vara det jag söker. Att fixa ett haveri på en elcentral är nog uteslutet, det är inte ett en eller tvåmansjobb som är klart på 1 dag i mitt huvud.

Langster
2019-10-20, 11:18
Att lära sig där på plats medan företaget förlorar pengar och debiteras arbetad tid lär inte vara populärt. Däremot är det ju inget konstigt att kika i en manual, även om man vet vad man sysslar med.

Sen har jag svårt att tänka mig att det blir fråga om skadestånd vid dröjsmål, om det inte är uppenbart åt helvete. Till att börja med, vad är "utsatt tid"? Sen, hur ska det se ut vid komplikationer? Vidare, vem är dum nog att att skriva i kontraktet om exakta tidsangivelser för hur lång tid teknikernas jobb får ta (och då menar jag inte från felanmälan till att det börjar arbetas på problemet)?

Vid serviceavtal är det ofta tydligt skrivet i kontraktet hur länge en maskin får vara nere innan leverantören blir debiterad.
Vem är dum nog att köpa en maskin och hänga upp sitt företags ekonomi på att den kan producera utan garantier?

d1anny2
2019-10-20, 13:00
Jag skulle rekommendera att läsa till elektriker, kanske industrielektriker. Knega på rätt sorts processanläggning och lär dig trefas och el i allmänhet. Efter 2 år fixar du en utbildning inom automation och lär dig det grundläggande där. Går relativt fort om du fatta galoppen inom el. Sen kan du göra lite vad som helst. Exempelvis ambulerande driftsingenjör som man kan kalla sig.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk