handdator

Visa fullständig version : Alternerade hantelcurl kontra paralella..


cali
2004-05-14, 11:14
Jag stod och studerade en kille på gymmet idag som körde alternerade hantelcurl där man lyfter en arm i taget och sänker den andra samtidigt.
Jag provade sen och märkte att utförandet inte var särskilt bra då man låter ena armen vila lite och spänningen släpper medans man sänker ner den andra. Jag kom snabbt fram till att paralella hantelcurl måste vara bättre än alternerade då man mycket lättare kan kontrolera att spänningen aldrig släpper under setet.
eller...
Finns det någon som har ett så perfekt utförande att spänningen aldrig släpper i alternerade hantelcurls?
Jag har svårt att fokusera på båda armarna samtidigt, utan det blir mest fokus på en arm i taget.
Jag har iofs aldrig kört alternerade hantelcurls i någon stor utsträckning utan kör hellre paralella (eller vad de heter) samt skivstångscurl.

Vilken är bäst tror ni?

Alternerade eller paralella?

AcidSleeper
2004-05-14, 11:24
Skulle tro att parallella är bäst pga att du inte vilar mellan höger och vänster repsen och får därmed en högre intensitet!

cali
2004-05-14, 11:26
Eller hur!
Precis den tanke jag med haft!
Men varför står alla och kör alternerade då?
Är det bara för att man sett i alla tider att alla träningsnissar gör/gjort så!?

Edit:

Jag kom på en ytterliggare grejj, det tar ju halva tiden att köra paralella mot alternrade vilket gör som du säger att intensiteten blir högre och det borde därmed också vara bättre...

Arne Persson
2004-05-14, 11:27
Originally posted by cali
Jag stod och studerade en kille på gymmet idag som körde alternerade hantelcurl där man lyfter en arm i taget och sänker den andra samtidigt.
Jag provade sen och märkte att utförandet inte var särskilt bra då man låter ena armen vila lite och spänningen släpper medans man sänker ner den andra. Jag kom snabbt fram till att paralella hantelcurl måste vara bättre än alternerade då man mycket lättare kan kontrolera att spänningen aldrig släpper under setet.
eller...
Finns det någon som har ett så perfekt utförande att spänningen aldrig släpper i alternerade hantelcurls?
Jag har svårt att fokusera på båda armarna samtidigt, utan det blir mest fokus på en arm i taget.
Jag har iofs aldrig kört alternerade hantelcurls i någon stor utsträckning utan kör hellre paralella (eller vad de heter) samt skivstångscurl.

Vilken är bäst tror ni?

Alternerade eller paralella?


Du kan köra alternerande curls på två sätt. 1. du kör kontinuerligt dvs hantlarna möts halvvägs = ingen vila. 2. en arm i taget. Då hålls den ena armen i botten läget tills den andra har fullbordat en hel curl = mer vila. Denna teknik är lämplig när man kör med riktigt tunga hantlar då den även underlättar en att hålla balansen.

Krub
2004-05-14, 12:58
Originally posted by Arne Persson



Du kan köra alternerande curls på två sätt. 1. du kör kontinuerligt dvs hantlarna möts halvvägs = ingen vila. 2. en arm i taget. Då hålls den ena armen i botten läget tills den andra har fullbordat en hel curl = mer vila. Denna teknik är lämplig när man kör med riktigt tunga hantlar då den även underlättar en att hålla balansen.

Lånar tråden lite..
För mig känns det som att jag klarar tyngre vikter om jag låter hantlarna mötas halvvägs än om jag kör en arm i taget eller båda samtidigt. Kan det vara så och vad finns det isåfall några nackdelar med det?

Kebab-Arne
2004-05-14, 14:34
Originally posted by Krub


Lånar tråden lite..
För mig känns det som att jag klarar tyngre vikter om jag låter hantlarna mötas halvvägs än om jag kör en arm i taget eller båda samtidigt. Kan det vara så och vad finns det isåfall några nackdelar med det?

Att du klarar mer vikt när du kör så du möter hantlarna halvvägs tror jag beror på att du då mer svingar upp hantlarna mer.

Fors
2004-05-14, 19:09
Originally posted by Kebab-Arne


Att du klarar mer vikt när du kör så du möter hantlarna halvvägs tror jag beror på att du då mer svingar upp hantlarna mer.

Egen erfarenhet? :)

Kebab-Arne
2004-05-14, 19:20
Originally posted by Fors


Egen erfarenhet? :)

Nej, men jag provade i luften och kändes som om det blev mycket sving. Nu har jag hela tiden kört med en hantel i taget så min teknik på att köra med att mötas halvvägs är väl inte den bästa.

Danzig
2004-05-15, 13:49
Att köra alternerande där hantlarna "möts" halvvägs innebär ofta att göra tekniken svårare än ödvändigt och ger inget positivt.

Att alternera hela reps med en arm i taget innebär en inbyggd Rest Pause vilket kan gynna den med huvudsakligen snabba fiberer i sina biceps.

För övriga återstår att köra paralella.

Metal_boy_
2004-05-16, 01:41
kör man samtidigt med båda så sparar man energi i passet också i och med att ett set tar mycket kortare tid och lika mycket energi går då heller inte åt...

Åse Columbus
2004-05-16, 12:10
Om man ska köra dem utan rest pause...så ska man nog inte köra så tungt...

tänk efter .....man har tungvikt som drar i arm o axel som i sin tur balanseras av ryggraden....de kotorna kan vid tung belastning och vid häftig rörelse i sidled råka lite illa ut...

så kör med mötande rörelse i de lätta vikterna ...sen när man höjer vikten så kan det vara bra att låta ryggraden stabiliseras efter en inandning, så bröstkorgen och då oxå axelleden klarar den tunga vikten i en strikt rörelse bättre ...

så slipper det bli ont....

som sagt....been there...done that