handdator

Visa fullständig version : Kritisera mitt schema


KallesFetaKuuk
2019-10-03, 15:00
Hej alla på kolozzeum.

Har tänkt att börja bygga lite muskler, skulle vilja se ifall någon av er har något positiv feedback angående mitt schema, antalet sets och reps. Jag är en nybörjare men vad jag vet så bör antalet reps ligga mellan 8-12 reps innan failiure för hypertrophy (hur fan säger man det på svenska?).

Här kommer det.

Mån: Rygg 9 sets (pull ups), Biceps 6 reps (dumbbell curls).
Tis: Bröst 8 sets (dumbbell press), Axlar 7 sets (barbell press), Triceps 4 sets (dips).
Ons: Ben 10 sets (Squats)
Tors: Ledig.
Fre: Samma som mån.
Lör: Samma som tis.
Sön: Samma som ons.

Jag undrar då om jag gör för få sets?

Det blir 18 sets rygg, 12 sets biceps, 16 sets bröst, 14 sets axlar, 8 sets triceps, 20 sets ben i veckan.

Förhoppningsvis så kan någon stoppa min innan jag sätter igång med detta schemat OM det är ett dåligt upplägg.

Tack!

geoff
2019-10-03, 15:29
Ser väl ok ut, och antal set är inte för lågt. Biceps och triceps får ju även träning av pullups:en resp. pressarna. Av den anledningen skulle jag nog byta plats på pass 2 och 3, så att armarna får en vilodag mellan.

KallesFetaKuuk
2019-10-03, 16:39
Ser väl ok ut, och antal set är inte för lågt. Biceps och triceps får ju även träning av pullups:en resp. pressarna. Av den anledningen skulle jag nog byta plats på pass 2 och 3, så att armarna får en vilodag mellan.

Bra idé, tack för feedbacken!

Diomedea exulans
2019-10-03, 16:42
hypertrophy (hur fan säger man det på svenska?).

Hypertrofi. :)

KallesFetaKuuk
2019-10-03, 16:46
Hypertrofi. :)

Tack.

meow
2019-10-03, 19:44
Tycker du borde variera lite mer i övningsvalen, kanske byta 3-4 set av pullups mot någon form av rodd, och kanske köra bänkpress på ena passet istället för med hantlar på båda

Sen så hade jag personligen inte pallat att köra 10 set knäböj per pass två gånger i veckan, men du får väl testa och se hur det känns.

BengtBurk
2019-10-03, 20:24