handdator

Visa fullständig version : Testosteronterapi ökar muskeltillväxten med 400 % hos 75-åriga män


King Grub
2019-10-01, 11:05
och gör den likvärdig eller bättre än hos unga, styrketränande män.

The andropause is associated with declines in serum testosterone (T), loss of muscle mass (sarcopenia), and frailty. Two major interventions purported to offset sarcopenia are anabolic steroid therapies and resistance exercise training (RET). Nonetheless, the efficacy and physiological and molecular impacts of T therapy adjuvant to short-term RET remain poorly defined.

METHODS:

Eighteen non-hypogonadal healthy older men, 65-75 years, were assigned in a random double-blinded fashion to receive, biweekly, either placebo (P, saline, n = 9) or T (Sustanon 250 mg, n = 9) injections over 6 week whole-body RET (three sets of 8-10 repetitions at 80% one-repetition maximum). Subjects underwent dual-energy X-ray absorptiometry, ultrasound of vastus lateralis (VL) muscle architecture, and knee extensor isometric muscle force tests; VL muscle biopsies were taken to quantify myogenic/anabolic gene expression, anabolic signalling, muscle protein synthesis (D2 O), and breakdown (extrapolated).

RESULTS:

Testosterone adjuvant to RET augmented total fat-free mass (P=0.007), legs fat-free mass (P=0.02), and appendicular fat-free mass (P=0.001) gains while decreasing total fat mass (P=0.02). Augmentations in VL muscle thickness, fascicle length, and quadriceps cross-section area with RET occured to a greater extent in T (P < 0.05). Sum strength (P=0.0009) and maximal voluntary contract (e.g. knee extension at 70°) (P=0.002) increased significantly more in the T group. Mechanistically, both muscle protein synthesis rates (T: 2.13 ± 0.21%·day-1 vs. P: 1.34 ± 0.13%·day-1 , P=0.0009) and absolute breakdown rates (T: 140.2 ± 15.8 g·day-1 vs. P: 90.2 ± 11.7 g·day-1 , P=0.02) were elevated with T therapy, which led to higher net turnover and protein accretion in the T group (T: 8.3 ± 1.4 g·day-1 vs. P: 1.9 ± 1.2 g·day-1 , P=0.004). Increases in ribosomal biogenesis (RNA : DNA ratio); mRNA expression relating to T metabolism (androgen receptor: 1.4-fold; Srd5a1: 1.6-fold; AKR1C3: 2.1-fold; and HSD17β3: two-fold); insulin-like growth factor (IGF)-1 signalling [IGF-1Ea (3.5-fold) and IGF-1Ec (three-fold)] and myogenic regulatory factors; and the activity of anabolic signalling (e.g. mTOR, AKT, and RPS6; P < 0.05) were all up-regulated with T therapy. Only T up-regulated mitochondrial citrate synthase activity (P=0.03) and transcription factor A (1.41 ± 0.2-fold, P=0.0002), in addition to peroxisome proliferator-activated receptor-γ co-activator 1-α mRNA (1.19 ± 0.21-fold, P=0.037).

CONCLUSIONS:

Administration of T adjuvant to RET enhanced skeletal muscle mass and performance, while up-regulating myogenic gene programming, myocellular translational efficiency and capacity, collectively resulting in higher protein turnover, and net protein accretion. T coupled with RET is an effective short-term intervention to improve muscle mass/function in older non-hypogonadal men.

J Cachexia Sarcopenia Muscle. 2019 Sep 30. Testosterone therapy induces molecular programming augmenting physiological adaptations to resistance exercise in older men.

ceejay
2019-10-01, 11:08
Den stora frågan är hur mycket livskvalitén ökar bland de äldre som tränar och får extra testotillskott.

Bruce Banner
2019-10-01, 12:39
Antagligen stor påverkan.

Intressant här är väl diskussionerna runt MPB och MPS och rollen de har för total muskelbyggnad. Högre MPB men mer muckler eftersom MPS höjs ännu mer jämfört MPB.

Än annan observation är den illa dolda slutsatsen att äldre gubbar skulle må bra av att "kura" någon vända per år till förtret för dopingmoralisterna. Det har vi vetat länge...

MVH
/Bruce

King Grub
2019-10-01, 12:41
Den huvudsakliga mekanismen genom vilken testosteron stimulerar muskeltillväxt är just genom att inbyggningen av nedbrutet muskelprotein som nytt muskelprotein blir mer effektiv, så ökad nedbrytning, vilket kan låta negativt, är egentligen något positivt.

PureWhey
2019-10-02, 07:27
Biweekly = varannan vecka eller två gånger per vecka?

Gissar på varannan med tanke på dosen och estern?

Inte pjåkiga resultat som vanligt, vet vad jag skall fråga läkaren om kring 40-45årsåldern..

Grahn
2019-10-02, 07:42
Hur stora är doserna i relation till svensk T ersättningsnivåer och/eller dopingdoser?

King Grub
2019-10-02, 07:58
En byggare som kör 125 mg i veckan säger nog, "jag är ren nuförtiden".

Grahn
2019-10-02, 08:18
En byggare som kör 125 mg i veckan säger nog, "jag är ren nuförtiden".

Haha :d okej!

Termy
2019-10-02, 08:33
Håller sånt länge eller om man har det liggandes i nått skåp i sisådär 40 år så man kan börja bunkra upp ett lager?

Slartibartfast
2019-10-02, 10:53
Vad är haken?

King Grub
2019-10-02, 10:54
Nej, det är oljebaserade preparat som inte håller i evighet. Ricinolja vanligtvis. Trettiosex månader står det på förpackningen.

Termy
2019-10-02, 10:58
Nej, det är oljebaserade preparat som inte håller i evighet. Ricinolja vanligtvis. Trettiosex månader står det på förpackningen.

Ok bra. Satte en kalenderpåminnelse år 2066.

King Grub
2019-10-02, 11:11
Månader.

kvarnis
2019-10-02, 11:32
Vad är haken?

Om man ej får HCG samtidigt som TRT kan man kan förutom testikelatrofi få långsammare aktivitet i p450scc systemet, ger upphov till vissa symptom som sänkta nivåer av pregnenolon, dhea, kortisol detta men tycks ej drabba alla.

Bruce Banner
2019-10-02, 11:38
Vad är haken?

Haken är väl risken på sikt för tex sämre hjärt- och kärlhälsa.

Dock är doserna som ovan diskuterats förhållandevis skitlåga.

Det är ungefär vad som ofta förskrivs som ersättningdos av amerikanska läkare, må så vara att det är i överkant men det finns inget vidare underlag som säger att det är skulle föreligga en stor ökad hälsorisk. Och speciellt inte eftersom det inte rör sig om året runt utan under en 6 veckorsperiod.

En tänkbar hake kan ju var att patienterna under tiden som testosteronet är verksamt, ett par veckor längre än administrationstiden eftersom decanoatester i Sustanon har en lång halveringstid, mår så bra att de sedan upplever en dipp när de slutar med administrationen. Samma fenomen som att sluta med doping alltså.

MVH
/Bruce

Termy
2019-10-02, 11:51
Månader.

Men är ju inte 75 än på några år ^^

Bruce Banner
2019-10-02, 11:57
Biweekly = varannan vecka eller två gånger per vecka?

Gissar på varannan med tanke på dosen och estern?
Varannan vecka, det är 4 olika estrar men det är framförallt propionat som är snabbverkande och kommer ge en spik första 2-3 dagarna för att sedan inte vara speciellt verksamt. Var 14:e dag är rätt sällan med tanke på det men även var 3:e vecka används för medicinskt bruk.

I dag är det mycket vanligare med antingen undekanoat (tex Nebido på svenska apotek), cypionat (USA) eller enantat (Europa). Nebido tas var 10:e vecka, cypionat och enantat varannan vecka. Normalt sett.

Olika estrar väger olika mycket så det går inte rakt av att jämföra aktiv substans mg/mg mellan dessa, det skiljer lite. Same same but different.

MVH
/Bruce

Anders The Peak
2019-10-02, 20:17
Resultaten säger en del om att troligen att rekommendationerna på dos på diverse sidor är för tilltagna då 250 mg varannan vecka ger de här resultaten.

Som Bruce säger är det rena TRT doser som har minimala bieffekter om några som helst.

Artikeln borde förändra synen på TRT eftersom livskvalitén troligen hundrafaldigas för de behandlade.

King Grub
2019-10-02, 20:34
Det kommer aldrig att ske i Sverige. I andra länder, kanske, men inte här.

Läskeblask
2019-10-03, 06:02
Om man är känslig kan hemoglobinet stiga och det kan påverka östrogenet men dosen är så liten att det är knappast nåt man behöver va rädd för. Man vet ju inte hur hjärtat och kärlen påverkas sedan när man börjar bli gammal påriktigt. Oavsett så är nog dom positiva effekterna överlägsna dom negativa.

Grahn
2019-10-03, 07:23
Det kommer aldrig att ske i Sverige. I andra länder, kanske, men inte här.

Tragiskt nog troligen sant även om man aldrig ska säga aldrig.
Iom EU kan säkert de som är väldigt intresserade dock få det lagligt iaf.

Brofessorn
2019-10-03, 08:16
Den här killen kör ganska moderata doser TRT (iofs med kort ester) och verkar inte ha några större problem med att behålla muskelmassa:

DjgJcs4QT8Q

King Grub
2019-10-03, 08:54
Behålla? Är det svårt att behålla muskelmassa som ung man även utan TRT?

Brofessorn
2019-10-03, 08:59
Behålla? Är det svårt att behålla muskelmassa som ung man även utan TRT?

Attt behålla onaturligt mycket muskelmassa?

Läskeblask
2019-10-03, 09:03
Hur menar vi? Om man är natty och tränar sig stor så behåller man ju massan lätt. Är man rådopad så tappar man bra mycket även på 100mg

Bruce Banner
2019-10-03, 09:09
Om man är känslig kan hemoglobinet stiga och det kan påverka östrogenet men dosen är så liten att det är knappast nåt man behöver va rädd för. Man vet ju inte hur hjärtat och kärlen påverkas sedan när man börjar bli gammal påriktigt. Oavsett så är nog dom positiva effekterna överlägsna dom negativa.

Det är inte bara dosen som avgör utan längden på administrationen, 6-8 veckor om året kan rimligen inte vara något att oroa sig för.

Hur skulle Hb påverka östrogenet menar du? Tvärt om kan jag köpa, men det omvända låter mindre troligt.

MVH
/Bruce

Läskeblask
2019-10-03, 09:28
Det är inte bara dosen som avgör utan längden på administrationen, 6-8 veckor om året kan rimligen inte vara något att oroa sig för.

Hur skulle Hb påverka östrogenet menar du? Tvärt om kan jag köpa, men det omvända låter mindre troligt.

MVH
/Bruce

Hb påverkar inte östro. Testosteron kan påverka båda.

Vad är tanken med att ge gamlingar 6-8 veckors behandling? Trt är ju nåt man ligger på hela tiden. Såklart så skulle gamlingarna få en skjuts men

Macroman
2019-10-03, 12:03
En byggare som kör 125 mg i veckan säger nog, "jag är ren nuförtiden".

:laugh:

Läskeblask
2019-10-03, 12:19
Vet några byggare som kört trt på 500mg i åratal

Bruce Banner
2019-10-03, 15:36
Hb påverkar inte östro.
Det var ju det du skrev?
Om man är känslig kan hemoglobinet stiga och det kan påverka östrogenet

Men det är bra att du ändrar dig.

Vad är tanken med att ge gamlingar 6-8 veckors behandling? Trt är ju nåt man ligger på hela tiden. Såklart så skulle gamlingarna få en skjuts men
Att under en begränsad tid "utsätta" dom för en behandling som ger dom mer muskelmassa som dom förhoppningsvis kan behålla 12 månader eller liknande. Blir billigare, mindre strul med läkarbesök, blodvärden mm jämfört med livet ut behandling.

Tycker inte tanken är helt off.

MVH
/Bruce

Läskeblask
2019-10-03, 15:51
Det var ju det du skrev?


Men det är bra att du ändrar dig.


Att under en begränsad tid "utsätta" dom för en behandling som ger dom mer muskelmassa som dom förhoppningsvis kan behålla 12 månader eller liknande. Blir billigare, mindre strul med läkarbesök, blodvärden mm jämfört med livet ut behandling.

Tycker inte tanken är helt off.

MVH
/Bruce

Med "det" syftade jag på testot. Altså skrev fel. Dom kommer inte ha många gram kvar efter ett år ifall de kör en kur på 6 veckor. Dessutom så nollar dom ju mer eller mindre sin egen produktion vilket ju inte är så bra. För psykiska bälmåendet är det knappast heller bra

Bruce Banner
2019-10-03, 16:14
Så drastiska efterdyningar tror jag inte är att förvänta. Du kan inte projicera dina egna erfarenheter som exdopad på förhållandevis megadoser på gubbar i 75-årsåldern som kör en mycket lätt rökare på 6 veckor.

Men det återstår att se såklart.

MVH
/Bruce

Läskeblask
2019-10-03, 16:34
Så drastiska efterdyningar tror jag inte är att förvänta. Du kan inte projicera dina egna erfarenheter som exdopad på förhållandevis megadoser på gubbar i 75-årsåldern som kör en mycket lätt rökare på 6 veckor.

Men det återstår att se såklart.

MVH
/Bruce

Nej det kan jag ej. Faktum kvarstår att man på dessa 6 veckor hinner köra egenproduktionen i botten merceller mindre. Om vi säger att man är 65 så lär ju nivån från början vara rätt låg och återhämtningen inte den bästa om man ännu tar i beaktande att man slutar tvärt. Nu vet vi inte hur det går och jag har ingen aning om hur man återhämtar sig om man ens gör det men låt oss säga att det tar 3 månader vilket innebär att du är mer orkeslös än innan kuren.

trädgårdsmöbel
2019-10-03, 17:05
En byggare som kör 125 mg i veckan säger nog, "jag är ren nuförtiden".

Under 1g kombinerade preparat på en vecka räknas som "natural" enligt Jason Blaha.

jmk
2019-10-03, 17:06
tycker det är dags avskaffa åldrandet helt varför sluta vid hormonbalansering? vad är normalt förresten 29 års snitt? bf12% @ 76 kg? 90 i bänk? Nej alla borde få leva 1000 år helt fri från ålderdom! (sen kan man undra hur många 70+ som läser här, grub?) Sen har jag hört att muskeltillväxten ökar 1400% utav endast intensiv aktivitet & mat källa min mage
mvh johnny

Läskeblask
2019-10-03, 17:11
Att få folk att äta bra och framför allt röra på sig skulle göra gott

Bruce Banner
2019-10-03, 20:41
Faktum kvarstår att man på dessa 6 veckor hinner köra egenproduktionen i botten merceller mindre. Om vi säger att man är 65 så lär ju nivån från början vara rätt låg och återhämtningen inte den bästa om man ännu tar i beaktande att man slutar tvärt. Nu vet vi inte hur det går och jag har ingen aning om hur man återhämtar sig om man ens gör det men låt oss säga att det tar 3 månader vilket innebär att du är mer orkeslös än innan kuren.
Jag tror inte du har rätt.

Varför skulle tex det du definerar som "återhämtning" vara sämre hos äldre än hos yngre? Vad stödjer du det på?

Du antar massa saker som inte nödvändigtvis behöver vara sanna.

MVH
/Bruce

Läskeblask
2019-10-04, 04:27
Ok. Hur som helst så är trt på låg dos bättre i längden än på kurande på ett snäpp högre dos. Är inte trt endå främst ett försök att få patienten att psykiskt må bra vpgs går hand i hand med fysiken

Bruce Banner
2019-10-04, 08:28
Återigen, hur vet du det för alla individer?

Kan finnas anledningar att man inte vill sätta en hel population +75-åringar på TRT för att motverka muskelförlust, styrka och övrigt närbesläktat med nedsatt livskvalité för äldre. Här kanske det räcker med mindre interventioner för att erhålla det man är ute efter.

Det är ju det som studien till viss del undersöker. Men det det behövs antagligen mer uppföljande forskning på området för att dra några andra slutsatser är att just detta 6 veckors experiment verkade toppen.

MVH
/Bruce

Frustrator
2019-10-04, 08:36
Återigen, hur vet du det för alla individer?

Kan finnas anledningar att man inte vill sätta en hel population +75-åringar på TRT för att motverka muskelförlust, styrka och övrigt närbesläktat med nedsatt livskvalité för äldre. Här kanske det räcker med mindre interventioner för att erhålla det man är ute efter.

Det är ju det som studien till viss del undersöker. Men det det behövs antagligen mer uppföljande forskning på området för att dra några andra slutsatser är att just detta 6 veckors experiment verkade toppen.

MVH
/Bruce

Vet inte men studien har väl bara kollat på muskeltillväxt och inte ett uns på livskvalitet? (Har bara läst det Grub klippt in). Inte nödvändigt att det gett någon ökad livskvalitet alls, vad vet vi om +75-åringars önskan med livet..

KT81
2019-10-04, 08:46
tycker det är dags avskaffa åldrandet helt varför sluta vid hormonbalansering? vad är normalt förresten 29 års snitt? bf12% @ 76 kg? 90 i bänk? Nej alla borde få leva 1000 år helt fri från ålderdom! (sen kan man undra hur många 70+ som läser här, grub?) Sen har jag hört att muskeltillväxten ökar 1400% utav endast intensiv aktivitet & mat källa min mage
mvh johnny

Du får ha i betänkande att den här diskussionen främst drivs av personer som antingen vill fortsätta med sitt dopande på så lagligt sätt som möjligt och aggressivt driver sin agenda, eller förhållandevis isolerade människor som försöker hitta "Quick fixes" till det mesta här i livet och är livrädda för att åldras.

Kan se likheter med vissa i den här tråden och folk som mycket engagerat driver tesen att marijuana är lösningen på världens problem och bör legaliseras direkt. Fast utan den flummiga biten utan en "FRÅGORPÅDET?!" tönt attityd.

Det finns säkerligen många andra sätt att höja äldre mäns livskvalitet än att tillföra testosteron, eller så är det mirakelkuren för en "cuck-fri" redig manlig ålderdom där feminismen och libbarna blir ägda.

Jag tycker man kan testa att mikrodosera LSD och Amfetamin när man ändå är på gång, så kanske vi kan höja pensionsåldern till 90. Helt i riktning med att det är farligt, kränkande och onormalt att åldras.

Bruce Banner
2019-10-04, 09:08
Vet inte men studien har väl bara kollat på muskeltillväxt och inte ett uns på livskvalitet? (Har bara läst det Grub klippt in). Inte nödvändigt att det gett någon ökad livskvalitet alls, vad vet vi om +75-åringars önskan med livet..
Så är det.

När jag pratar livskvalité så menade jag inte flummiga enkäter om 75-åringarna har morgonstånd utan snarare hur många som blir drabbade av komplicerade lårbensbrott, fallolyckor osv.

MVH
/Bruce

Bruce Banner
2019-10-04, 09:11
Du får ha i betänkande att den här diskussionen främst drivs av personer som antingen vill fortsätta med sitt dopande på så lagligt sätt som möjligt och aggressivt driver sin agenda, eller förhållandevis isolerade människor som försöker hitta "Quick fixes" till det mesta här i livet och är livrädda för att åldras.
Kan du inte vara lite konkret istället för att bara svamla svepande?

MVH
/Bruce

KT81
2019-10-04, 09:19
Kan du inte vara lite konkret istället för att bara svamla svepande?

MVH
/Bruce

Att du inte har en jävla aning om vad livskvalitet för en åldrande människa är och att du endast är intresserad av dom här diskussionerna för att förbudstänket kring bruk av testosteron skall luckras upp för din egna vinnings skull?

Har så otroligt svårt att ta det här forumet på allvar, men det är väldigt frestande att lägga mer tid på att försöka bemöta personer som dig avseende dom här frågorna...men till och med att gå och skita känns mer relevant än att ge dig det utrymmet.

Bruce Banner
2019-10-04, 09:26
Att du inte har en jävla aning om vad livskvalitet för en åldrande människa är och att du endast är intresserad av dom här diskussionerna för att förbudstänket kring bruk av testosteron skall luckras upp för din egna vinnings skull?

Har så otroligt svårt att ta det här forumet på allvar, men det är väldigt frestande att lägga mer tid på att försöka bemöta personer som dig avseende dom här frågorna...men till och med att gå och skita känns mer relevant än att ge dig det utrymmet.
Tack för din åsikt.

Jag har ingen vinning i något som helst förbudstänk av testosteron "luckras upp" eller inte. Vare sig ekonomiskt eller känslomässigt. Jag har mitt på det torra sedan länge.

Vi försöker diskutera innehållet i den studie som moderatorn postade, du är mer än välkommen att konkretisera det du anser relevans med den eller om studien är helt att kasta i soptunnan enligt dig.

Det här med att du skall bajsa känns inte riktigt relevant.

MVH
/Bruce

Frustrator
2019-10-04, 10:02
Så är det.

När jag pratar livskvalité så menade jag inte flummiga enkäter om 75-åringarna har morgonstånd utan snarare hur många som blir drabbade av komplicerade lårbensbrott, fallolyckor osv.

MVH
/Bruce

Fast det är generellt sett inte muskelstyrkan/storleken som behöver ökas för att du ska minska lårbensbrott och fallolyckor. Då tror jag mer på att du börjar screena för ortostatism och kristallkula och andra yrsel orsaker.

Läskeblask
2019-10-04, 10:35
Återigen, hur vet du det för alla individer?

Kan finnas anledningar att man inte vill sätta en hel population +75-åringar på TRT för att motverka muskelförlust, styrka och övrigt närbesläktat med nedsatt livskvalité för äldre. Här kanske det räcker med mindre interventioner för att erhålla det man är ute efter.

Det är ju det som studien till viss del undersöker. Men det det behövs antagligen mer uppföljande forskning på området för att dra några andra slutsatser är att just detta 6 veckors experiment verkade toppen.

MVH
/Bruce
Jag vet ingenting. Vad jag menar är att du har en 75 åring med låga nivåer. Han är troligtvis trött och seg. Du ger honom test i 6 veckor, han blir piggare och får x mängd muskler. Vad händer efter 6 veckor? Hans nivåer är troligtvis lägre än innan vilket gör att han kanske är ännu tröttare än innan? Hur mycket har de kvar efter 1 år?
Jag har aldrig påstått mig veta allting men förundrar mig över vissa saker. Dessutom håller jag den psykiska hälsan lika högt som allt annat

Anders The Peak
2019-10-04, 15:32
Fast det är generellt sett inte muskelstyrkan/storleken som behöver ökas för att du ska minska lårbensbrott och fallolyckor. Då tror jag mer på att du börjar screena för ortostatism och kristallkula och andra yrsel orsaker.

Men testosteron styr många funktioner såsom förstärkning av benstomme och tillsammans med anpassad styrketräning hämtar sig benstommen rätt bra om inte osteoporos är för kraftig. Det är sprödheten som oftast orsakar frakturen.

Anders The Peak
2019-10-04, 15:35
Jag vet ingenting. Vad jag menar är att du har en 75 åring med låga nivåer. Han är troligtvis trött och seg. Du ger honom test i 6 veckor, han blir piggare och får x mängd muskler. Vad händer efter 6 veckor? Hans nivåer är troligtvis lägre än innan vilket gör att han kanske är ännu tröttare än innan? Hur mycket har de kvar efter 1 år?
Jag har aldrig påstått mig veta allting men förundrar mig över vissa saker. Dessutom håller jag den psykiska hälsan lika högt som allt annat

Om det handlar om terapeutiska doser så är det som att äta medicin för Hypotyreos – brist på sköldkörtelhormon. Det fungerar med livslång behandling som åtgärdar bristen.

Lite överdrivet
https://www.sirpierre.se/wp-content/uploads/2016/01/testosterone-transformation.jpg

jmk
2019-10-04, 18:01
Du får ha i betänkande att den här diskussionen främst drivs av personer som antingen vill fortsätta med sitt dopande på så lagligt sätt som möjligt och aggressivt driver sin agenda, eller förhållandevis isolerade människor som försöker hitta "Quick fixes" till det mesta här i livet och är livrädda för att åldras.

Kan se likheter med vissa i den här tråden och folk som mycket engagerat driver tesen att marijuana är lösningen på världens problem och bör legaliseras direkt. Fast utan den flummiga biten utan en "FRÅGORPÅDET?!" tönt attityd.

Det finns säkerligen många andra sätt att höja äldre mäns livskvalitet än att tillföra testosteron, eller så är det mirakelkuren för en "cuck-fri" redig manlig ålderdom där feminismen och libbarna blir ägda.

Jag tycker man kan testa att mikrodosera LSD och Amfetamin när man ändå är på gång, så kanske vi kan höja pensionsåldern till 90. Helt i riktning med att det är farligt, kränkande och onormalt att åldras.

jorå klart känner starkt narrativet från kulorna i en glasburk injecerad av tvivel med friheten att hänga sig i ett rep av pengar här är din frihet mod och ungdom kom kom och köp kolla studien mums 4000% säljsnack och en hjälpande hand
men farsan du sa ju sanningen är gratis?! har så mycke pengar kan väll få köpa mig lite tid ändå bara 80 vilda år till inte mycke jag ber om

svenbanan
2019-10-04, 20:07
Fast det är generellt sett inte muskelstyrkan/storleken som behöver ökas för att du ska minska lårbensbrott och fallolyckor. Då tror jag mer på att du börjar screena för ortostatism och kristallkula och andra yrsel orsaker.

Jag tycker mig minnas nåt slags studie (svensk har jag för mig) där man iaf visade att regelbundna knäböj korrelerade med mindre risk för fallolyckor hos äldre kvinnor. Jag har lite för mig att det rörde sig om kroppsviktsböj ner till en stol.

Langster
2019-10-04, 21:31
Jag tycker mig minnas nåt slags studie (svensk har jag för mig) där man iaf visade att regelbundna knäböj korrelerade med mindre risk för fallolyckor hos äldre kvinnor. Jag har lite för mig att det rörde sig om kroppsviktsböj ner till en stol.

Men fick de kvinnorna 100g testo i veckan också? Annars kan jag inte tänka mig att deras livskvalitet blev bättre :laugh:

Fast som vanligt inom medicin så är det förstås svårare att få folk att göra något själva än att ge en spruta eller ett piller...
Samtidigt är det förstås så att man inte får alla de positiva effekterna av träning av en spruta. Och träning har inga bieffekter, vilket i princip alla mediciner har inkl. testosteron (även om det bara handlar om smärta/obehag vid injektionen, vilket säkert gör att en del skulle avbryta behandlingen - en del är spruträdda och alla får inte ett dopaminpåslag bara för att de ska få testo, en hel del skulle säkert avstå behandling bara för att de inte tycker att det låter kul med att ta en spruta varannan vecka). Potentiellt finns det andra bieffekter också, men det kanske inte är relevant då vi snackar om 75-åringar.
Det är en svår balansgång och vilken sida man bör landa på är inte så glasklar som vissa förespråkare vill tro.

Min farsa blev just 71, jag har enormt svårt att se honom vilja genomgå en sådan behandling. Jag tror man är gladare ju mindre medicinering man tvingas till vid den åldern.

Anders The Peak
2019-10-04, 21:35
Jag tycker mig minnas nåt slags studie (svensk har jag för mig) där man iaf visade att regelbundna knäböj korrelerade med mindre risk för fallolyckor hos äldre kvinnor. Jag har lite för mig att det rörde sig om kroppsviktsböj ner till en stol.

Back Squats Give Older Women Better Bone (https://www.medpagetoday.org/endocrinology/osteoporosis/68294?vpass=1)
-BMD increases with high-intensity weightlifting, and found safe

Jan Sundell (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168930/)

Frustrator
2019-10-04, 21:42
Back Squats Give Older Women Better Bone (https://www.medpagetoday.org/endocrinology/osteoporosis/68294?vpass=1)
-BMD increases with high-intensity weightlifting, and found safe

Jan Sundell (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168930/)Höger bentärhet men än så länge kan vi inte visa att just de bryter sig.mindre.
(Lite oetiskt att låta 100 gamlingar träna och sen börja putta ber dem från step-up-brädan för att se..)

svenbanan
2019-10-04, 22:36
Back Squats Give Older Women Better Bone (https://www.medpagetoday.org/endocrinology/osteoporosis/68294?vpass=1)
-BMD increases with high-intensity weightlifting, and found safe

Jan Sundell (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168930/)

Nej, det var inte någon av dessa jag tänkte på.

Men jag minns inte heller exakt hur de eventuellt visade på lägre risk för fallolyckor (appropå Frustrators kommentar ovan). Det kan ju ha varit nåt slags långtidsstudie där de helt enkelt kollade hur många som hamnat på sjukan ett år senare, från kontrollgruppen jämfört med de som tränade. Man jag minns som sagt inte. Dessutom kanske jag bara inbillade mig att de var svensk också.

Inte mycket jag är säker på gällande den här studien märker jag. :D

Anders The Peak
2019-10-05, 05:14
Höger bentärhet men än så länge kan vi inte visa att just de bryter sig.mindre.
(Lite oetiskt att låta 100 gamlingar träna och sen börja putta ber dem från step-up-brädan för att se..)

Men träning .... Länk (http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Temaartikel/2016/11/Specifik-traning-hos-aldre-minskar-risken-for-fall/)

Sverker
2019-10-05, 05:53
Höger bentärhet men än så länge kan vi inte visa att just de bryter sig.mindre.
(Lite oetiskt att låta 100 gamlingar träna och sen börja putta ber dem från step-up-brädan för att se..)


Finns undersökningar
https://www.youtube.com/watch?v=NbbZSj3PkTc



Till sak.

Varför skulle äldre som tränar och utsätter skelettet för belastning inte behålla mer benmassa och styrka än personer som inte tränar ?
Ligger inte det i sakens natur att kroppen anpassar sig till den belastning den utsätts för ?

jmk
2019-10-05, 08:22
Finns undersökningar
https://www.youtube.com/watch?v=NbbZSj3PkTc



Till sak.

Varför skulle äldre som tränar och utsätter skelettet för belastning inte behålla mer benmassa och styrka än personer som inte tränar ?
Ligger inte det i sakens natur att kroppen anpassar sig till den belastning den utsätts för ?

Till sak ja, 400% injecerade resultat för pengar var saken. Syftet med studien och med tråden? Är du 70+ sverker
2a statement verkar mycket rimligt, redan under antiken hade man liknande tankar

Frustrator
2019-10-05, 09:37
Men träning .... Länk (http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Temaartikel/2016/11/Specifik-traning-hos-aldre-minskar-risken-for-fall/)

Nja, deras artikel sammanfattar det ju bra med "Den mest framgångsrika träningsmetoden är att kombinera olika typer av träning såsom balans-, styrke-, rörlighets- och uthållighetsträning", men här diskuterar vi ju en studie där man såg ökad mängd muskelmassa vid testo-tillskott. Det är vanskligt att dra slutsatsen att det i sig skulle minska fallrisken/frakturrisken. Enligt artikeln du länkade till såg man ju tvärtom ökad risk för fall/fraktur om man vara gav ett träningsprogram som inte var individanpassat.

Men ja jag håller med om att det rimligen är bättre att vara vältränad än inte, men tror att om argumentet är att man ökar livskvaliteten så tycker jag det faller för det.finns andra saker som ökar livskvaliteten bättre.

Anders The Peak
2019-10-05, 11:11
Nja, deras artikel sammanfattar det ju bra med "Den mest framgångsrika träningsmetoden är att kombinera olika typer av träning såsom balans-, styrke-, rörlighets- och uthållighetsträning", men här diskuterar vi ju en studie där man såg ökad mängd muskelmassa vid testo-tillskott. Det är vanskligt att dra slutsatsen att det i sig skulle minska fallrisken/frakturrisken. Enligt artikeln du länkade till såg man ju tvärtom ökad risk för fall/fraktur om man vara gav ett träningsprogram som inte var individanpassat.

Men ja jag håller med om att det rimligen är bättre att vara vältränad än inte, men tror att om argumentet är att man ökar livskvaliteten så tycker jag det faller för det finns andra saker som ökar livskvaliteten bättre.

Det är sant men det är många faktorer men att grundläggande är fysisk hälsa som egentligen handlar om muskler och hjärthälsa som möjliggör för individen idka aktiviteter som skapar balans i livet.

Precis som medicinering av bristtillstånd kan göra för personerna

yia
2019-10-07, 00:20
Det är rätt intressant. Åldringar har ju förlorat så mycket testosteron att man kan argumentera för att återföra en del på artificiell väg. Det borde väl inte finnas några egentliga negativa effekter med att en 75-åring återfår en normal testosteronnivå för en yngre person.

jmk
2019-10-07, 07:39
Det är rätt intressant. Åldringar har ju förlorat så mycket testosteron att man kan argumentera för att återföra en del på artificiell väg. Det borde väl inte finnas några egentliga negativa effekter med att en 75-åring återfår en normal testosteronnivå för en yngre person.

Ja håller me barn borde också inkluderas, tänk dig 400% siffrorna är talande

yia
2019-10-07, 20:22
Ja håller me barn borde också inkluderas, tänk dig 400% siffrorna är talande

Är du lite bakom eller vad är problemet? Det finns massor av studier som går ut på att äldre ska viktträna just för att behålla muskler. Åldringar har enorma problem med tynande muskulatur vilket ger upphov till t.ex. fallskador - vilket kostar pengar för samhället och stort lidande för individen (det är inte kul att få en fraktur när man är 80). Kan man på ett enkelt sätt utan biverkningar behålla delar av sin muskelmassa längre är det givetvis värdefullt.

Sedan du tycka att det är onormalt bäst du vill. Det är strålbehandling, hjärnkirurgi och mediciner också.

EagleEye
2019-10-07, 21:30
Jag tror detta lite kontroversiella ämne kommer vara en självklarhet i framtiden.

jmk
2019-10-08, 06:58
Är du lite bakom eller vad är problemet? Det finns massor av studier som går ut på att äldre ska viktträna just för att behålla muskler. Åldringar har enorma problem med tynande muskulatur vilket ger upphov till t.ex. fallskador - vilket kostar pengar för samhället och stort lidande för individen (det är inte kul att få en fraktur när man är 80). Kan man på ett enkelt sätt utan biverkningar behålla delar av sin muskelmassa längre är det givetvis värdefullt.

Sedan du tycka att det är onormalt bäst du vill. Det är strålbehandling, hjärnkirurgi och mediciner också.

Ja helt bakofram! Det finns massa studier. mhm. hjälper de dig med tänkandet? Kostar pengar ja det gör nog trt med eller vad har jag missat. Tycker det är helt onormalt att dö överhuvudtaget vilket jag nämnt tidigare. mvh johnny

jmk
2019-10-08, 07:04
Jag tror detta lite kontroversiella ämne kommer vara en självklarhet i framtiden.

if u got the money baby

Burksoppa
2019-10-08, 12:03
Det är rätt intressant. Åldringar har ju förlorat så mycket testosteron att man kan argumentera för att återföra en del på artificiell väg. Det borde väl inte finnas några egentliga negativa effekter med att en 75-åring återfår en normal testosteronnivå för en yngre person.

Så resonerade man kring äldre kvinnor och östrogen+progesteronbehandling tidigare, med stor ökning av bröst- och endometriecancer till följd. Så du ska nog ha mer på fötterna än killgissningar innan du uttalar dig i den frågan.

jmk
2019-10-15, 12:54
Inte ens den sammanlagda vikten av grubs och sverkers kulor verkar kunna rulla fram en tanke till syftet med studien. Kom igen. Vad är baktanken. Åldringarna slår ihjäl sig av könshormonbrist och 400% uteblivna resultat as we speak. För att inte tala om så är sexualprestationerna hutlöst lika obefintliga som argumenten och skägget är glest. Det h ä r är varken humant eller normalt eller optimalt. Varför ska det vara så här? Ge mig ett recept på nebido förihelvete! Ett Rakt och Ärligt Svar rakt in skinkan glöm inte be vitrockan aspirera bara
en vetenskapsman har iallafall kulor av renaste guld

Bobcole
2019-10-15, 21:53
Inte ens den sammanlagda vikten av grubs och sverkers kulor verkar kunna rulla fram en tanke till syftet med studien. Kom igen. Vad är baktanken. Åldringarna slår ihjäl sig av könshormonbrist och 400% uteblivna resultat as we speak. För att inte tala om så är sexualprestationerna hutlöst lika obefintliga som argumenten och skägget är glest. Det h ä r är varken humant eller normalt eller optimalt. Varför ska det vara så här? Ge mig ett recept på nebido förihelvete! Ett Rakt och Ärligt Svar rakt in skinkan glöm inte be vitrockan aspirera bara
en vetenskapsman har iallafall kulor av renaste guld

Alltså vad snackar du om egentligen? Man förstår knappt ett enda av dina inlägg i tråden.

R0B
2019-10-16, 06:08
Det är väl uppenbart att han hånar er som anser TRT är lösningen på alla problem och borde vara en självklarhet för alla som har låga nivåer av testosteron. Även äldre och yngre som naturligt har låga nivåer.

Läskeblask
2019-10-16, 06:59
Lösning och lösning. Det är ett viktigt hormon. Har man ingen produktion så påverkar det muskelmassa,ork, mentala hälsan och även andra grejjer kan det ha påverkan på som blodfetter osv. Det är inte så att vi skulle se rippade gamlingar som springer omkring direkt

Bobcole
2019-10-16, 14:59
Det är väl uppenbart att han hånar er som anser TRT är lösningen på alla problem och borde vara en självklarhet för alla som har låga nivåer av testosteron. Även äldre och yngre som naturligt har låga nivåer.

Vad är poängen? Vadå lösningen på alla problem, ingen har sagt att det är lösningen på alla världens problem. Jag såg dock en person gå från en absolut latmask till en otroligt energisk driven man som älskade livet, efter att ha haft låg testosteron många år och sedan sättas på TRT. Testosteron verkar vara ett av nyckelhormonerna för män, utan detta bränsle fungerar inget som det ska.

R0B
2019-10-16, 18:58
Vad är poängen? Vadå lösningen på alla problem, ingen har sagt att det är lösningen på alla världens problem. Jag såg dock en person gå från en absolut latmask till en otroligt energisk driven man som älskade livet, efter att ha haft låg testosteron många år och sedan sättas på TRT. Testosteron verkar vara ett av nyckelhormonerna för män, utan detta bränsle fungerar inget som det ska.

Varför tjafsar du med mig? Jag översatte hans inlägg åt dig eftersom du hade svårt att förstå.

Men folk blir äldre,svagare, fetare m.m Man kan motarbeta det på flertal olika sätt förutom TRT. Och man kan fungera synnerligen normalt utan "normala"doser av test.

Bobcole
2019-10-17, 02:53
Varför tjafsar du med mig? Jag översatte hans inlägg åt dig eftersom du hade svårt att förstå.

Men folk blir äldre,svagare, fetare m.m Man kan motarbeta det på flertal olika sätt förutom TRT. Och man kan fungera synnerligen normalt utan "normala"doser av test.

Ja men allt tyder på att testosteron är ett väldigt effektivt sätt, precis som HGH, så varför inte?

KT81
2019-10-17, 08:28
Men vad är "normala" nivåer? Uppenbarligen är det många lekmän som inte håller med sjukvården om vad som är normala nivåer även fast man har referensvärden. Man misstror den svenska sjukvården och pekar på samhällen med sjuk läkemedelsmarknad. Det finns inte ens en standardiserad "normal" nivå mellan länder. Vad är "låg" nivå? När man upplever nedsatt kvalitet på hälsa och välbefinnande?

Sjukvården belastas redan otroligt mycket av hypokondriker, hysteriker och människor som jagar den där "bara jag får det här mår jag bra" behandlingen/pillret. Det är ju bara att kolla på hur diskussionerna går kring "hälso"kost preparat och naturläkemedel. Det blir ju en mer machodiskurs i och med att det är tuffa aktiviteter kopplade till preparaten, men egentligen så är det samma sak som att man skulle prata om att typ Rosenkvarts ger större gains än Alabaster då det blir en annan aura i böjracket.

Kort och gott, många behöver ta sig i kragen och få en lavett.

Grahn
2019-10-17, 08:47
Lavetter vettefan om de stimulerar testo, men nog bör folk försöka sig på att tex sköta sömnen bättre innan de påbörjar en livslång medicinering som kanske kan undvikas.

Läskeblask
2019-10-18, 09:12
Men vad är "normala" nivåer? Uppenbarligen är det många lekmän som inte håller med sjukvården om vad som är normala nivåer även fast man har referensvärden. Man misstror den svenska sjukvården och pekar på samhällen med sjuk läkemedelsmarknad. Det finns inte ens en standardiserad "normal" nivå mellan länder. Vad är "låg" nivå? När man upplever nedsatt kvalitet på hälsa och välbefinnande?

Sjukvården belastas redan otroligt mycket av hypokondriker, hysteriker och människor som jagar den där "bara jag får det här mår jag bra" behandlingen/pillret. Det är ju bara att kolla på hur diskussionerna går kring "hälso"kost preparat och naturläkemedel. Det blir ju en mer machodiskurs i och med att det är tuffa aktiviteter kopplade till preparaten, men egentligen så är det samma sak som att man skulle prata om att typ Rosenkvarts ger större gains än Alabaster då det blir en annan aura i böjracket.

Kort och gott, många behöver ta sig i kragen och få en lavett.

Vad jag förstått så räknar man nån slags medeltal och utgår därifrån vad som räknas som lågt. Man blir piggare av test trots att man skulle ha normala nivåer men edå ta testosteron. Såklart så är det ju inget att sträva efter utan det är det sista alternativet efter att man skött kost,sömn och eventuell övervikt osv. Oftast utgår läkare från att man lider av deppression och förvisso gör man ju ofta det om man har låga nivåer. Det är lite tudelat men de som ligger strax över lågt värde är ofta trötta så man kan ju fundera att var borde gränsen gå. Ligger man inom gränvärdena så skall man ju inte få nåt utskrivet i princip.