handdator

Visa fullständig version : 1 set under vilan.


Yooo
2004-05-14, 08:48
Idag ska jag köra mitt Bröst/Triceps pass och jag kommer att köra tungt. Därför räknar jag med att försöka vila minst 2 - 3 minuter mellan varje set och under den vilan utföra ett set på en annan muskelgrupp. T.ex 1 set hantelbänkpress - vila: 2 - 3 min: 1 set kickbacks - 1 set hantelbänkpress osv...


Är det en dålig idé att lägga upp pass på detta sätt?

z_bumbi
2004-05-14, 08:59
Med just de två övningar så är det nog ingen höjdare. Att köra en pressövning mixat med en tricepsövning gör ju bara att triceps får mindre vila och att du blri mycket svagare i pressövningen pga av detta.
Kickbacks är btw ingen tung övning. :)

Med andra övningar som inte påverkar varandra så funkar det ganska bara, det är bra om man har ont om tid i alla fall.

Yooo
2004-05-14, 09:19
Originally posted by z_bumbi
Med just de två övningar så är det nog ingen höjdare. Att köra en pressövning mixat med en tricepsövning gör ju bara att triceps får mindre vila och att du blri mycket svagare i pressövningen pga av detta.
Kickbacks är btw ingen tung övning. :)

Med andra övningar som inte påverkar varandra så funkar det ganska bara, det är bra om man har ont om tid i alla fall.


Joo kom på det själv att dom borde gå ut över varandra. Det är svårt att få träningspasset under 1 timma för mig om jag vill ha ordentlig vila mellan setsen. Får väll gå ner på 40sek - 1 minuts vilotid på lättare övningar som kickbacks och pushdowns.

JJ
2004-05-14, 09:27
Eller ta bort lite övningar. Kickbacks är inte direkt den ultimata tricepsövningen om du frågar mig.

cali
2004-05-14, 11:18
Fokusera på en muskelgrupp i taget!
Blodet kommer att strömma mellan de två musklegrupperna och du kommer inte få något bra pump i någotdera av muskelgrupperna.
Sen att trötta ut triceps när du sen ska köra pressövningar är nog bara dumt, dina triceps kommer nog att faila innan dina bröst gör det. Du kommer få bra träning på triceps (kanske för mycket till och med) men dålig på brösten.

Sen ska du inte köra kickbaks. Kör tricepspress bakom huvudet tungt så borde det nästan räcka, atlernativt några triceps pushdown också.

Player
2004-05-14, 16:24
Originally posted by Yooo



Joo kom på det själv att dom borde gå ut över varandra. Det är svårt att få träningspasset under 1 timma för mig om jag vill ha ordentlig vila mellan setsen. Får väll gå ner på 40sek - 1 minuts vilotid på lättare övningar som kickbacks och pushdowns.

Supersetta! Effektivt sätt att träna fort. Kör två eller tre övningar på samma muskelgrupp.

Tricklev
2004-05-14, 16:26
Originally posted by cali
Fokusera på en muskelgrupp i taget!
Blodet kommer att strömma mellan de två musklegrupperna och du kommer inte få något bra pump i någotdera av muskelgrupperna.
Sen att trötta ut triceps när du sen ska köra pressövningar är nog bara dumt, dina triceps kommer nog att faila innan dina bröst gör det. Du kommer få bra träning på triceps (kanske för mycket till och med) men dålig på brösten.

Sen ska du inte köra kickbaks. Kör tricepspress bakom huvudet tungt så borde det nästan räcka, atlernativt några triceps pushdown också.

Är pump en nödvändighet för att växa:confused:

jag kör axlar före bröst men har inte märkt någon nakdel med det.

cali
2004-05-14, 19:40
Pump är ingen nödvändighet för att växa, men det är nog ett gott tecken att man tränat rätt.
Har man god pump så transporteras det lätt syre till och slaggprodukter bort från muskeln, vilket i sig ger effektivare träning.
Som nybörjare med mindre muskelvolym är det svårt att få pump dock, det är mer nått som kommer med tiden och volymen.

Jag anser dock att man ska försöka att eftersträva att få pump så gott det går. Effektivaste sättet för att få pump är god kontakt med muskeln och där spänningen aldrig får släppa under setet. Lyckas du hålla spänning i muskeln samt får god kontakt med den arbetande muskeln så kommer du garanterat också att få pump.

Men jag kan få pump i mina muskler av att bara gå en promenad så det är definitivt ingen garanti för att musklerna växer utan det är mer bara ett sunt kroppsligt tecken.

Nils
2004-05-14, 19:46
Originally posted by cali
Pump är ingen nödvändighet för att växa, men det är nog ett gott tecken att man tränat rätt.
Har man god pump så transporteras det lätt syre till och slaggprodukter bort från muskeln, vilket i sig ger effektivare träning.

Nä, du får kraftig pump när blodet misslyckas transportera bort slaggprodukter och få dit syre och speciellt mjölksyra bildas. Dvs tvärtom.

cali
2004-05-14, 22:33
Nä fan du har helt rätt!
Jag har fått lära mig fel, jag fördjupade mej lite snabbt här och pump är resultat av blod som "fastnat" i muskeln.
Rätt pinsamt att kunna läsa i BK sports om pump ur den synmvinkel jag beksriver, det visar ungefär var deras nivå ligger. Det är nämligen där jag läst, vilket tydligen var fel.

Men sen ska vi ju inte förkasta det här med pump helt för den skull heller, pump är ändå ett tecken på att man kommit åt muskeln samt så växer muskeln rent vätskemässigt av "pump" träning (Sacroplasmic hypertrophy)

Allan
2004-05-14, 22:56
Det du beskriver kallas sets-within-sets och är rätt populärt för att komprimera tiden under passen. Vi snackar inte supersets här utan att man helt enkelt kör en annan muskelgrupp medan man vilar den första.
Vanligt är t ex att köra ett set mage medan man vilar från axelsetet, eller vader när man vilar från biceps. Om det funkar - tja, Lee Haney förespråkade det, så det lär väl inte vara kontraproduktivt.

allan