handdator

Visa fullständig version : Bli större men svagare?


PKtarzan
2019-09-25, 20:21
Rent hypotetiskt, kan man bli ”svagare” men samtligt se muskeltillväxt? Säg att man tränar med en hiskelig volym vilket garanterat tröttar ut/stimulerar MPS maximalt vid varje träningstillfälle, äter på som bara attan och inte sliter ut lederna givetvis då också:p Kan då musklerna fortfarande växa pga den stora proteinnedbrytningen man skapar via träningen, men samtidigt äter ligger i kaloriöverskott göra att man ökar i massa? Med svagare menar jag att man har em konstant trötthet i kroppen/cns vilket gör att man inte har den maxstyrka man är van vid. Antar att principen om progressiv överbelastning fordrande gäller under en längre tid... men jag tror ni fortfarande förstår vad jag menar:)

40plus
2019-09-26, 06:40
Rent hypotetiskt, kan man bli ”svagare” men samtligt se muskeltillväxt? Säg att man tränar med en hiskelig volym vilket garanterat tröttar ut/stimulerar MPS maximalt vid varje träningstillfälle, äter på som bara attan och inte sliter ut lederna givetvis då också:p Kan då musklerna fortfarande växa pga den stora proteinnedbrytningen man skapar via träningen, men samtidigt äter ligger i kaloriöverskott göra att man ökar i massa? Med svagare menar jag att man har em konstant trötthet i kroppen/cns vilket gör att man inte har den maxstyrka man är van vid. Antar att principen om progressiv överbelastning fordrande gäller under en längre tid... men jag tror ni fortfarande förstår vad jag menar:)

Jag upplevde något liknande. Som nybörjare blev jag hänförd av resultaten och tränade mer och mer. I slutet tränade jag stenhårt till failure 6 dagar i veckan, 2 timmar varje gång, med minst 30 set per muskel i veckan. Jag växte, musklerna var synbart större månad till månad. Men jag kunde inte sova mer än 5 timmar, hade konstant ont i trapsen och skador såsom golfarmåge började dyka upp. Styrkan stod stilla och till och med backade i slutet.

Nu tränar jag ca 3ggr i veckan, max 1 timme åt gången, runt 15-18 set per muskelgrupp i veckan. Styrkan går sakta uppåt, storleken är något mindre, men jag mår bättre.

Läskeblask
2019-09-26, 16:07
Njaa beror på. Större kanske man kan bli till en viss del utan att bli mycket starkare men om bi talar om att man kör en jävla volym och blir svagare pga man är slutkörd påverkar nog muskeltillväxren

Anders The Peak
2019-09-27, 06:34
Rent hypotetiskt, kan man bli ”svagare” men samtligt se muskeltillväxt? Säg att man tränar med en hiskelig volym vilket garanterat tröttar ut/stimulerar MPS maximalt vid varje träningstillfälle, äter på som bara attan och inte sliter ut lederna givetvis då också:p Kan då musklerna fortfarande växa pga den stora proteinnedbrytningen man skapar via träningen, men samtidigt äter ligger i kaloriöverskott göra att man ökar i massa? Med svagare menar jag att man har em konstant trötthet i kroppen/cns vilket gör att man inte har den maxstyrka man är van vid. Antar att principen om progressiv överbelastning fordrande gäller under en längre tid... men jag tror ni fortfarande förstår vad jag menar:)

Du har missat allt elementärt som handlar om muskeltillväxt/styrketillväxt och grävt ned dig i en grop som inte leder någonstans. Troligen kommer du att få kroniska skador som gör att ditt liv påverkas negativt under hela din livstid.

PKtarzan
2019-09-27, 13:29
Detta är givetvis ingeting jag eftersträvar om ni skulle tro det! Bara en intressant tanke/hypotes typ :D

Diomedea exulans
2019-09-27, 13:37
Detta är givetvis ingeting jag eftersträvar om ni skulle tro det! Bara en intressant tanke/hypotes typ :D

Lugnt, alla andra fattade det.

Anders The Peak
2019-09-27, 14:33
Menar bara även om det är en hypotes tror ni på något resonemanget som inte alls är det faktiska som gäller fysiologiskt dvs ett grundläggande felaktigt resonemang. Förstod också att det var en hypotes men hypotesen avslöjar rådande brister i kunskap inom området.