handdator

Visa fullständig version : Hur kan löpare vara feta?


EagleEye
2019-09-25, 19:38
Jag ser dem varje gång i motionsspåret. Själv promenerar jag bara. Kan inte springa. Har alldeles för dålig kondition.

De allra flesta springer. Konstigt nog ser man sällan någon som ser vältränad ut. Med låg kroppsfett procent.

Däremot ser jag påtagligt ofta personer som är riktigt feta men som ändå springer utav tusan. Det verkar inte finnas något samband mellan ålder eller kön. Hur är det möjligt?

svenbanan
2019-09-25, 19:42
Jag ser dem varje gång i motionsspåret. Själv promenerar jag bara. Kan inte springa. Har alldeles för dålig kondition.

De allra flesta springer. Konstigt nog ser man sällan någon som ser vältränad ut. Med låg kroppsfett procent.

Däremot ser jag påtagligt ofta personer som är riktigt feta men som ändå springer utav tusan. Det verkar inte finnas något samband mellan ålder eller kön. Hur är det möjligt?

Ganska många som är överviktiga vill bli smalare, och använder löpning för att bränna en massa kalorier och gå ner i vikt.

Castle
2019-09-25, 19:55
Tror du man automatiskt blir smal av att löpa? Man förbränner ett fåtal hundra kcal. Beroende på hur långt man springer såklart. Dessa personer hade kanske varit ännu fetare om de ej motionerat. Dessutom finns en uppsjö hälsofördelar av motion som inte har med fetma eller ej att göra, som man kan vara ute efter.

Låter som ett lite annorlunda motionsspår dock om du sällan ser normalviktiga eller smala personer där. Tror också att du egentligen kan jogga lite lätt som allra minst, men inte har pannbenet för det.

Tjenis
2019-09-25, 19:59
Du ser ner på folk som vill få upp flåset,
samtidigt så säger du att du inte orkar göra samma sak själv.

Bob90
2019-09-25, 20:07
Hur kan det finnas folk som inte är biffiga på gymmet?
Folk kanske befinner sig i löpspåret eller på gymmet av en anledning :D

Brofessorn
2019-09-25, 20:12
Du ser ner på folk som vill få upp flåset,
samtidigt så säger du att du inte orkar göra samma sak själv.

Gud vad folk på Kolozzeum är kåta på outrage och att bli kränkta.

Tjenis
2019-09-25, 20:15
Jag har ju sett vad du skrivit i tidigare inlägg.
Så med all välmening så hoppas jag att du är
ett smygtroll.

Tjenis
2019-09-25, 20:18
Gud vad folk på Kolozzeum är kåta på outrage och att bli kränkta.

Kränkt?
Aj, den sved.

Brofessorn
2019-09-25, 20:34
Kränkt?
Aj, den sved.

Utgår du från att jag menar något illa med när jag använder mig av ordet "kränkt"? Inget fel med att vara det om man har en bra anledning. Men när du påstår att TS "ser ner på folk som vill få upp flåset" på grund av hans frågeställning är du löjlig.

MaxTheMarketer
2019-09-26, 21:31
Jag ser dem varje gång i motionsspåret. Själv promenerar jag bara. Kan inte springa. Har alldeles för dålig kondition.

De allra flesta springer. Konstigt nog ser man sällan någon som ser vältränad ut. Med låg kroppsfett procent.

Däremot ser jag påtagligt ofta personer som är riktigt feta men som ändå springer utav tusan. Det verkar inte finnas något samband mellan ålder eller kön. Hur är det möjligt?

Du är på fel forum. Flashback.org går att googla.

Stoltz
2019-09-27, 07:15
På samma sätt som du kan träna på ett gym och fortfarande vara svag :)

Gluffgluff
2019-09-27, 07:35
På samma sätt som du kan träna på ett gym och fortfarande vara svag :)

:thefinger

Det är ju dock lite sorgligt att se otränade springa och springa och springa helt förstörda med tunga steg, trasiga knän och dålig form när de kunde lägga den tiden på tipspromenad, badminton eller något roligare. Alternativt en bråkdel av den tiden på ett gym för bättre resultat.

Men det är väl härligt med lite självspäkelse som straff efter överätandet.

vicarious
2019-09-27, 07:42
Det är hur mycket man äter som avgör om man är fet eller inte. Träning är inte ett effektivt sätt att reglera vikten.

Brofessorn
2019-09-27, 07:52
:thefinger

Det är ju dock lite sorgligt att se otränade springa och springa och springa helt förstörda med tunga steg, trasiga knän och dålig form när de kunde lägga den tiden på tipspromenad, badminton eller något roligare. Alternativt en bråkdel av den tiden på ett gym för bättre resultat.

Men det är väl härligt med lite självspäkelse som straff efter överätandet.

Jag har svårt att förstå att de klarar det. Jag är väl inte så värst fet, men tung, och mina knän har svårt att klara av vanlig löpning. Någon på 130 kg borde ju ha knän av stål för att kunna göra det regelbundet. Å andra sidan brukar jag se någon överviktig kvinna köra pannan i väggen på gymmets löpband. Det bör ju dämpa traumat för knäna något, men inte tillräckligt för mig som får tuffa på crosstrainern istället.

MackeJuve
2019-09-27, 08:25
Håller med de flesta i tråden men jag har ändå en teori som jag skulle vilja testa :D

Det går att bli skapligt bra trots extrakilon
Människan har inte många fysiska USP:ar. Vi är inte starkast, vi är inte snabbast, vi hoppar inte högst etc. MEN vi är uthålligast. Slädhundar i vinterklimat kan spöa oss men utöver det så finns det inte en enda landlevande varelse som tar oss när det kommer till att förflytta oss stora sträckor snabbt. Det i kombination med att folk generellt har en jävligt sänkt ribba för vad som är bra och det är egentligen någorlunda lätt för de flesta att nå en ok nivå, även om de är lite rultiga. Personerna som tråden handlar om kanske då är helt nöjda med den nivån de ligger på och känner inte behovet av att tappa tio kg för att springa milen 5-10 min snabbare. Personerna som blir imponerade av dessa personer och ger dom beröm har en ännu lägre ribba för vad som är bra då de är väldigt träningslata, de inser inte att det de berömmer egentligen inte är mer än en sorts normalnivå och att det är de själva som är på en otroligt dålig nivå.

Stoltz
2019-09-27, 11:14
Håller med de flesta i tråden men jag har ändå en teori som jag skulle vilja testa :D

Det går att bli skapligt bra trots extrakilon

Nu menar jag inte att jag är representativ men för mig så är jag på en vikt där mitt joggande definitivt påverkas av några få kilon.

När jag vägde 132kg och började jogga var det en jävla stress på både knän och fotleder.
När jag väger 120 var det fortfarande väldigt tugnt men inte i närheten lika illa som 132kg.
På 112 flög jag fram i jämförelse med bägge ovanstående vikter. Smällarna kroppen fick ta av kroppsvikten var enorma i skillnad.

Gluffgluff
2019-09-27, 11:18
Det går att bli skapligt bra trots extrakilon
Personerna som tråden handlar om kanske då är helt nöjda med den nivån de ligger på och känner inte behovet av att tappa tio kg för att springa milen 5-10 min snabbare.

Det går att bli framgångsrik fast man är dum i huvudet också. Jag tror inte att personerna som tråden handlar om tänker på nivå och tider särskilt mycket. Många går ut och slentrianjoggar med Bianca Ingrosso som målbild och det blev löparskor för att det är helt enkelt "så man gör om man vill komma i form".

Att som överviktig och otränad börja med löpning är lite som att kliva in på ett gym för första gången och bara träna ettor på 100% 1RM, kanske värma upp med en gristung 2a ibland.

Stoltz
2019-09-27, 11:23
Det går att bli framgångsrik fast man är dum i huvudet också. Jag tror inte att personerna som tråden handlar om tänker på nivå och tider särskilt mycket. Många går ut och slentrianjoggar med Bianca Ingrosso som målbild och det blev löparskor för att det är helt enkelt "så man gör om man vill komma i form".

Att som överviktig och otränad börja med löpning är lite som att kliva in på ett gym för första gången och bara träna ettor på 100% 1RM, kanske värma upp med en gristung 2a ibland.

Faktiskt en väldigt bra liknelse :d

MackeJuve
2019-09-27, 12:25
Att som överviktig och otränad börja med löpning är lite som att kliva in på ett gym för första gången och bara träna ettor på 100% 1RM, kanske värma upp med en gristung 2a ibland.

Jag tror många på sätt och vis bryr sig om tider och prestation i form av att många, utifrån vad jag tror(vill betona "tror"), är nöjda med väldigt lite och att flera i deras omgivning är nöjda med ännu mindre. Någon kanske tycker att man är vältränad när man klarar att jogga fem km utan att stanna. Varför då tappa de där extrakilona?

Ang. det jag citerade: Det är ju svårt att skriva "ja, så är det" när "överviktig och otränad" är ett så brett spektrum. Att ha 10-20 extrakilon och ge sig ut och jogga en km eller två är knappast lika extremt som i ditt jämförelseexempel. Även om det är sunt att börja väldigt lugnt och kanske gå istället så är det ju inte direkt likställt med att vilja ta livet av sig om man joggar en km. Väger du 150 kg och äter Donken tre gånger om dagen så kan jag köpa jämförelsen.

Gluffgluff
2019-09-27, 13:08
Jag tror många på sätt och vis bryr sig om tider och prestation i form av att många, utifrån vad jag tror(vill betona "tror"), är nöjda med väldigt lite och att flera i deras omgivning är nöjda med ännu mindre. Någon kanske tycker att man är vältränad när man klarar att jogga fem km utan att stanna. Varför då tappa de där extrakilona?

Ang. det jag citerade: Det är ju svårt att skriva "ja, så är det" när "överviktig och otränad" är ett så brett spektrum. Att ha 10-20 extrakilon och ge sig ut och jogga en km eller två är knappast lika extremt som i ditt jämförelseexempel. Även om det är sunt att börja väldigt lugnt och kanske gå istället så är det ju inte direkt likställt med att vilja ta livet av sig om man joggar en km. Väger du 150 kg och äter Donken tre gånger om dagen så kan jag köpa jämförelsen.

Ja jo du har rätt i mycket men jag tror ändå att löpning är en ineffektiv metod för att komma i form för en fet person. Och jag tror att de flesta tjockisar inte alls är särskilt intresserade av löpning egentligen. Men det är såklart en tacksam (men plågsam) motionsform på det sättet att man snabbt ser "resultat" i längre sträckor och så som man kan berätta om för kollegorna.

Det jag däremot vet är att det svåraste är inte att gå ner i vikt utan att behålla den nya vikten. Det fodrar vanor och kontinuerlig träning.
Om jag minns rätt belastar vanlig promenad lederna med 1,5 gånger kroppsvikten. Då belastas båda lederna samtidigt. Vid löpning däremot ökar belastningen exponentiellt och koncentreras på en led per nedtramp, då blir 20kg övervikt ganska mycket extra slitage. Det kan säkert gå bra men det är ändå en dålig inledning för en långsiktig motionsvana.

MackeJuve
2019-09-27, 13:35
Ja jo du har rätt i mycket men jag tror ändå att löpning är en ineffektiv metod för att komma i form för en fet person. Och jag tror att de flesta tjockisar inte alls är särskilt intresserade av löpning egentligen. Men det är såklart en tacksam (men plågsam) motionsform på det sättet att man snabbt ser "resultat" i längre sträckor och så som man kan berätta om för kollegorna.

Det jag däremot vet är att det svåraste är inte att gå ner i vikt utan att behålla den nya vikten. Det fodrar vanor och kontinuerlig träning.
Om jag minns rätt belastar vanlig promenad lederna med 1,5 gånger kroppsvikten. Då belastas båda lederna samtidigt. Vid löpning däremot ökar belastningen exponentiellt och koncentreras på en led per nedtramp, då blir 20kg övervikt ganska mycket extra slitage. Det kan säkert gå bra men det är ändå en dålig inledning för en långsiktig motionsvana.

Ja, vi tycker nog inte olika egentligen. Jag tycker heller inte att en regelrätt tjockis(alltså FET, inte mullig) ska börja sitt träningsliv med att springa fem km.

Jag ville mest få ur mig det där att folk generellt har en låg ribba för vad som är bra :D En polares kollega(ingen tjockis) gick Grabbhalvan(fem km) i år och var jättenöjd över att han hade gått hela vägen utan att stanna. Vad är det liksom?

Frustrator
2019-09-27, 13:40
Kommer de ut och håller uppe pulsen i 30-45 min ett par gånger i veckan så får de betydande hälsovinster, till skillnad från om de ägnar motsvarade tid på gymmet.

sladdbarn
2019-09-27, 13:57
Kommer de ut och håller uppe pulsen i 30-45 min ett par gånger i veckan så får de betydande hälsovinster, till skillnad från om de ägnar motsvarade tid på gymmet.

Det beror nog på hur man gymmar, jag har hyfsat hög puls nästan hela passet,
snittar ca 1 min 20 sek mellan seten. Men visst är det 5-10 min mellan seten och
man knappt tar i så är det en annan sak.

Frustrator
2019-09-27, 14:11
Det beror nog på hur man gymmar, jag har hyfsat hög puls nästan hela passet,
snittar ca 1 min 20 sek mellan seten. Men visst är det 5-10 min mellan seten och
man knappt tar i så är det en annan sak.
Kör du med pulsklocka? De flesta överskattar vilken puls de har när de tränar på gym ganska ordentligt. Testa och se vad du ligger. :)

Gluffgluff
2019-09-27, 14:45
Ja, vi tycker nog inte olika egentligen. Jag tycker heller inte att en regelrätt tjockis(alltså FET, inte mullig) ska börja sitt träningsliv med att springa fem km.

Jag ville mest få ur mig det där att folk generellt har en låg ribba för vad som är bra :D En polares kollega(ingen tjockis) gick Grabbhalvan(fem km) i år och var jättenöjd över att han hade gått hela vägen utan att stanna. Vad är det liksom?

Jag medger att jag har lite svårt att sätta mig in i den låga ribban. :d

Kör du med pulsklocka? De flesta överskattar vilken puls de har när de tränar på gym ganska ordentligt. Testa och se vad du ligger. :)



En fet person som springer 30-45 minuters pass, vet inte om det är så bra för hälsan ärligt talat. Men det där med löpning är du och Macke betydligt mer involverade i. Med en promenad till/från gymmet och lite tempo så ska du se på bullar, bildligt talat alltså. Bullar är egentligen inte bra i sammanhanget. :d

svenbanan
2019-09-27, 14:50
Även om man mäter sin puls med klocka då man gymtränar, så kommer inte en eventuellt hög puls ge samma typ av träningseffekt som lika hög puls då man löptränar eller kör nån annan konditionsträningsform.

Man kan köra knäböj med lätta vikter och massor av reps och ha hög puls, men ändå inte få några särskilda konditionsförbättringar. Jag skulle gissa att detta innebär att man inte heller får de där hälsofördelarna man får från konditionsträning.

svenbanan
2019-09-27, 14:58
En fet person som springer 30-45 minuters pass, vet inte om det är så bra för hälsan ärligt talat. Men det där med löpning är du och Macke betydligt mer involverade i. Med en promenad till/från gymmet och lite tempo så ska du se på bullar, bildligt talat alltså. Bullar är egentligen inte bra i sammanhanget. :d

Hurpass mycket stryk lederna tar av löpning är rätt individuellt. Vissa verkar klara av att vara rätt så överviktiga och ändå kunna springa mycket, medans andra får ont i knän och fotleder trots att de är magra.

Det är ju rimligt att tro att vikten spelar stor roll för hur bra man kan hantera detta. Men det finns massor av andra faktorer som har stor betydelse också. Tex, vilken biomekanik/teknik man har vid fotisättningarna, hur högt tempo man håller (högre tempo sliter mycket mer), hur stor träningsmängd man har (och hur stor mängd man har sedan tidigare), individuella skillnader i kvaliteten på brosk och sådant.

Frustrator
2019-09-27, 15:02
Hurpass mycket stryk lederna tar av löpning är rätt individuellt. Vissa verkar klara av att vara rätt så överviktiga och ändå kunna springa mycket, medans andra får ont i knän och fotleder trots att de är magra.

Det är ju rimligt att tro att vikten spelar stor roll för hur bra man kan hantera detta. Men det finns massor av andra faktorer som har stor betydelse också. Tex, vilken biomekanik/teknik man har vid fotisättningarna, hur högt tempo man håller (högre tempo sliter mycket mer), hur stor träningsmängd man har (och hur stor mängd man har sedan tidigare), individuella skillnader i kvaliteten på brosk och sådant.

Det där brosket är rätt intressant också, en del har slutit ut det fullständigt och kan fortsätta springa utan problem medan andra som bara naggat det i kanten får ont av att bara tänka träning.

Bigass
2019-09-27, 15:04
Hög puls vid styrketräning beror främst på att hjärtat får arbeta mot ett ökat blodtryck och ger inte samma hälsofrämjande anpassningar på cirkulationen och den metabola hälsan. Styrketräning är anarobt och ökad styrka är epidemiologiskt inte kopplat till någon ökad metabol hälsa. Aerob kapacitet associeras däremot med förbättrad metabol hälsa. https://www.jyu.fi/en/current/archive/2019/08/aerobic-fitness-is-associated-with-serum-metabolite-levels-indicative-of-reduced-cardio-metabolic-disease-risk

Macroman
2019-09-27, 15:08
Även om man mäter sin puls med klocka då man gymtränar, så kommer inte en eventuellt hög puls ge samma typ av träningseffekt som lika hög puls då man löptränar eller kör nån annan konditionsträningsform.

Man kan köra knäböj med lätta vikter och massor av reps och ha hög puls, men ändå inte få några särskilda konditionsförbättringar. Jag skulle gissa att detta innebär att man inte heller får de där hälsofördelarna man får från konditionsträning.

Men dom som håller på med crossfit säger att du har fel!!!

svenbanan
2019-09-27, 15:17
Men dom som håller på med crossfit säger att du har fel!!!

Fronings kapacitet i löpning säger att crossfit har fel. :D

Dessutom tror jag inte de egentligen säger emot det jag skrev. Men det har ju påståtts många märkliga saker från Greg Glassman så man vet ju aldrig...

Jag tror de påstår (också felaktigt) att det räcker med högintensiv löpning i kortare intervallform för att också kunna prestera optimalt bra på längre distanser i löpning. Att den högintensiva intervallträningen är bra för att utveckla syreupptaget är ju allmänt vedertaget. Men det räcker inte med bra syreupptag om man är intresserad av att ta sig över "nästa trappsteg".

svenbanan
2019-09-27, 15:19
Det där brosket är rätt intressant också, en del har slutit ut det fullständigt och kan fortsätta springa utan problem medan andra som bara naggat det i kanten får ont av att bara tänka träning.

Ja, väldigt märkligt.

secce
2019-09-29, 08:37
Fronings kapacitet i löpning säger att crossfit har fel. :D


Haha spot on, precis vad jag tänkte när jag följde de senare inläggen i den här tråden :laugh:

Kif
2019-09-29, 08:48
.
Om jag minns rätt belastar vanlig promenad lederna med 1,5 gånger kroppsvikten. Då belastas båda lederna samtidigt. Vid löpning däremot ökar belastningen exponentiellt och koncentreras på en led per nedtramp, då blir 20kg övervikt ganska mycket extra slitage. Det kan säkert gå bra men det är ändå en dålig inledning för en långsiktig motionsvana.

Jag har för mig att det är ca 9-13 ggr kroppsvikt vid joggning på knäleden. Rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
Väldigt överviktiga bör inte ägna sig åt mer ansträngande än lugna promenader just pga påfrestningen över lederna.

sjövärdig
2019-09-29, 09:54
Jag tror det är lika vanligt att normalviktiga skadar sig inom löpning. Dom flesta är för otåliga när det gäller att bygga bas. I ett land där nästan alla inte tränar alls blir iallafall jag glad för varje person jag ser jogga i spåren.

Känner för övrigt ett gäng personer med övervikt som förmodligen slår de flesta rippade gymnissar på distanser om maraton och längre. Men naturligtvis skulle dom vara bättre utan övervikten :)

rooz
2019-09-29, 16:10
:thefinger

Det är ju dock lite sorgligt att se otränade springa och springa och springa helt förstörda med tunga steg, trasiga knän och dålig form när de kunde lägga den tiden på tipspromenad, badminton eller något roligare. Alternativt en bråkdel av den tiden på ett gym för bättre resultat.

Men det är väl härligt med lite självspäkelse som straff efter överätandet.

Samma sak med dom där jävla sugrören & fettobrudarna på gymmet. Vad gör ni ens här liksom, åk hem och googla självrespekt eller nåt. SÅ JÄVLA SORGLIGA.

Självinsikten hos vissa borde kanske justeras lite mer drastiskt än bara två hack vart tionde år

Rahf
2019-09-29, 18:04
Haha spot on, precis vad jag tänkte när jag följde de senare inläggen i den här tråden :laugh:

Nog för att det finns många anledningar till varför Froning blev hackkyckling, men visst är CrossFit-atleter förhållandevis dåliga på att löpa.

svenbanan
2019-09-29, 18:30
Nog för att det finns många anledningar till varför Froning blev hackkyckling, men visst är CrossFit-atleter förhållandevis dåliga på att löpa.

Va? Froning anses väl vara en superatlet? Löpning och simning är väl i princip det enda han visat upp några svagheter i.

Frustrator
2019-09-29, 18:44
Va? Froning anses väl vara en superatlet? Löpning och simning är väl i princip det enda han visat upp några svagheter i.

Va? Är väl bara löpning och skidåkning som räknas när man mäter atletism?





;)

secce
2019-09-29, 20:07
Nog för att det finns många anledningar till varför Froning blev hackkyckling, men visst är CrossFit-atleter förhållandevis dåliga på att löpa.

Hänger inte med vad du menar, ironi? Ja mig veterligen brukar de flesta på elitnivå vara förhållandevis mycket bättre på styrkedelarna än just löpdelarna som är av lite längre distans, i synnerhet om man slår ett medelvärde. Jag baserar endast på Crossfit Games. Självklart finns det ju undantag också. Gällande Froning var väl han en sjuhelvetes atlet i övrigt trots anmärkningsvärt dålig löpkapacitet i förhållande till övrig prestationsförmåga.

Rahf
2019-09-29, 21:25
Hänger inte med vad du menar, ironi? Ja mig veterligen brukar de flesta på elitnivå vara förhållandevis mycket bättre på styrkedelarna än just löpdelarna som är av lite längre distans, i synnerhet om man slår ett medelvärde. Jag baserar endast på Crossfit Games. Självklart finns det ju undantag också. Gällande Froning var väl han en sjuhelvetes atlet i övrigt trots anmärkningsvärt dålig löpkapacitet i förhållande till övrig prestationsförmåga.

Jag syftar på ett event under CrossFit Games 2014 kallat Triple 3. Där skulle man alltså göra följande:

Ro 3000m
Double-unders 300st
Springa 5km (3 miles)

Det var under löpningen här som Fronings löpning fullständigt säckade ihop från både hettan och påfrestningen. Han gick i omgångar och såg knappast särskilt smidig ut när han sprang.

Trots denna katastrofinsats vann han i slutändan, så ironin är påtaglig. :D

Gällande Svenbanans fråga är Froning hackkyckling just för att han är fantastisk på väldigt många saker, men lyser väldigt starkt med sina gamla svagheter under individuella vinstperioden, 2010-2014.

svenbanan
2019-09-29, 22:35
Jag har aldrig upplevt att Froning varit nån särskild hackkyckling. Visst att han väl fick lite kritik för att han var såpass dålig (relativt sett) på löpning. Men jag skulle säga att han inte fick så väldigt mycket kritik just eftersom han var så överlägsen ändå. Man jag kanske minns fel.

Rahf
2019-09-29, 22:40
Jag har aldrig upplevt att Froning varit nån särskild hackkyckling. Visst att han väl fick lite kritik för att han var såpass dålig (relativt sett) på löpning. Men jag skulle säga att han inte fick så väldigt mycket kritik just eftersom han var så överlägsen ändå. Man jag kanske minns fel.

Det är hans Tommy-Salo-mot-Vitryssland-händelse.

svenbanan
2019-09-29, 22:55
Det är hans Tommy-Salo-mot-Vitryssland-händelse.

Haha. Så mycket skit som Salo fick för den där pucken i pannan kan Froning omöööööjligt ha fått för sin löpning. :D

Rahf
2019-09-29, 23:12
Haha. Så mycket skit som Salo fick för den där pucken i pannan kan Froning omöööööjligt ha fått för sin löpning. :D

Jag står fast vid det som står ovan. :D

Alltså det är för evigt stämplat i tiden i dessa kretsar: Rich Froning gick under en kortare löpning, medan åtskilliga konkurrenter passerade honom.

Det är den typen av fråga eller samtalsämne som omedelbart skulle suga luften ur ett rum han befann sig i, och reaktionen skulle inte vara glädje.

Macroman
2019-09-30, 11:46
Jag har aldrig upplevt att Froning varit nån särskild hackkyckling. Visst att han väl fick lite kritik för att han var såpass dålig (relativt sett) på löpning. Men jag skulle säga att han inte fick så väldigt mycket kritik just eftersom han var så överlägsen ändå. Man jag kanske minns fel.


Hur dålig är dålig i det här fallet då? Alla säger ju att 10-kampare är urusla löpare när de springer 1500 m efter 9 grenar på 4:xx. En tid som en vanlig dödlig inte är i närheten av att klara...

svenbanan
2019-09-30, 14:08
Hur dålig är dålig i det här fallet då? Alla säger ju att 10-kampare är urusla löpare när de springer 1500 m efter 9 grenar på 4:xx. En tid som en vanlig dödlig inte är i närheten av att klara...

Jag minns inte exakt hur dålig han var. Men jag tror det främst handlade om att han var mycket sämre än andra deltagare i CF Games. Dvs Froning var bland de allra sämsta i startfältet, och var tvungen att varva jogg med prommenad för att han inte verkade ha kondis nog att springa hela sträckan. Det var flera andra som var betydligt större än honom (typ Jason Khalipa) som såg rätt mycket mer bekväma ut med löpning om jag minns rätt. Men jag har rätt vaga minnesbilder, och kommer inte ens ihåg hur långt de sprang.

EDIT: Jag tror mig dock minnas att Froning helt klart sprang på tider som vanliga motionärer skulle greja. Men jag har som sagt lite klent minne. Men helt klart var att han jämförelsevis var mycket mycket sämre löpare än de "dåliga löparna" på OS i tiokamp. :D

Macroman
2019-10-02, 09:09
Ja, måste du börja gå under ett 5 km-lopp då är man ju en bit ifrån 10-kamparna...

ARMSTARK
2019-10-03, 07:53
det är hur mycket man äter som avgör om man är fet eller inte. Träning är inte ett effektivt sätt att reglera vikten.

+1

EagleEye
2019-10-03, 16:09
+1

Det är lättare att förstå när gäller styrketräning. Ex. feta personer som är starka kan ha en ofantlig muskelmassa, bara att det den inte syns för allt lager späck ovanpå.

Men när det gäller löpning så blir jag ändå konfunderad. Många av de löpare jag sett i spåret har sett ut att vara väldigt vana och duktiga löpare. Jag tror inte de springer för att gå ner i vikt. I så fall gör de något väldigt fel med kosten. Men hur som helst, jag förstår inte hur det är möjligt att de ens kan släpa på så många extra kilon men tugga på km efter km som ingenting. De måste ju ha väldigt väldigt bra kondition för att klara av det. Obegripligt för mig.

Diomedea exulans
2019-10-03, 16:15
Tror ingen har tagit upp det i tråden, men är det inte så att kroppen kompenserar kaloriförlusten av konditionsträning? Genom att bränna mindre i vila sen, eller vad det nu var? Min polare som springer marathonlopp konstaterade förvånat att han lyckades bli lite lönnig när han släppte på kosten lite trots att han sprang 30 mil i veckan.

Supertusingen
2019-10-03, 18:58
Tror ingen har tagit upp det i tråden, men är det inte så att kroppen kompenserar kaloriförlusten av konditionsträning? Genom att bränna mindre i vila sen, eller vad det nu var? Min polare som springer marathonlopp konstaterade förvånat att han lyckades bli lite lönnig när han släppte på kosten lite trots att han sprang 30 mil i veckan.


Han springer 4.15 MIL om dagen i snitt o går upp i vikt, säker att du fått siffrorna rätt här ?

Diomedea exulans
2019-10-03, 19:13
Han springer 4.15 MIL om dagen i snitt o går upp i vikt, säker att du fått siffrorna rätt här ?

Nej, jag är inte alls säker på att jag har fått siffrorna rätt. 30 kilometer i veckan var det nog. LOL!

Supertusingen
2019-10-03, 19:19
Nej, jag är inte alls säker på att jag har fått siffrorna rätt. 30 kilometer i veckan var det nog. LOL!


Lol lätt hänt, den enda ja läst om ämnet är denna artikel
http://hjarnfysik.blogspot.com/2019/09/lopning-ar-battre-styrketraning-runners.html
Kanske hjälper den dig sätta lite bitar på plats.

geoff
2019-10-03, 19:24
Tror ingen har tagit upp det i tråden, men är det inte så att kroppen kompenserar kaloriförlusten av konditionsträning? Genom att bränna mindre i vila sen, eller vad det nu var? Min polare som springer marathonlopp konstaterade förvånat att han lyckades bli lite lönnig när han släppte på kosten lite trots att han sprang 30 mil i veckan.
Många har en NEAT som nedregleras av (konditions)träning.. så inte nog med att en långpromenad, eller lätt joggning, till att börja med bränner mindre kalorier än vad man tror, så kan den totala effekten bli halverad (eller värre) för att kroppen kompenserar åt andra hållet resten av dygnet. Därav slutsatsen: träning är ineffektivt för att gå ner i vikt.

Diomedea exulans
2019-10-03, 19:33
Många har en NEAT som nedregleras av (konditions)träning.. så inte nog med att en långpromenad, eller lätt joggning, till att börja med bränner mindre kalorier än vad man tror, så kan den totala effekten bli halverad (eller värre) för att kroppen kompenserar åt andra hållet resten av dygnet. Därav slutsatsen: träning är ineffektivt för att gå ner i vikt.

Precis det jag tänkte på.

Frustrator
2019-10-03, 19:52
Många har en NEAT som nedregleras av (konditions)träning.. så inte nog med att en långpromenad, eller lätt joggning, till att börja med bränner mindre kalorier än vad man tror, så kan den totala effekten bli halverad (eller värre) för att kroppen kompenserar åt andra hållet resten av dygnet. Därav slutsatsen: träning är ineffektivt för att gå ner i vikt.

Är sjukt dåligt påläst om NEAT post-exercise, har du någon länk till studier där man visat att det sjunker av träning?
Enda jag visste var att neat sjunker för att folk är slappa resten av dagen när de tränat.

gohei
2019-10-03, 20:36
Jag vill minnas (det var några år sedan, så jag kan ha fel) att just löpning, eller om det var konditionsträning i allmänhet, är ett väldigt bra sätt för att "återställa" kroppens homeostasiska hunger. Vilket i sin tur borde hjälpa till att hålla vikten i shack, givet att man då såklart inte äter överdrivna mängder skitmat.
Minns dock inte vad för typ av veckovolym det handlade om.

svenbanan
2019-10-03, 22:47
När man kommit in i löpträningen såpass att man har en "ordentlig" bas och kan hantera en lite större träningsvolym och lite högre intensitet så är i alla fall min erfarenhet att kilona lätt smälter bort. Långpass där man pressar på lite kan kosta över 1000kcal utöver basmetabolismen och även tröskelintervallpass kan tendera att bli rätt långdragna historier som kostar en del energi. Jag tror att detta i kombination med att man överlag springer rätt många pass per vecka, och sällan är ute kortare än kanske 45min, gör att man inte tenderar att "äta ikapp" ifall man faktiskt har som målsättning att gå ner lite i vikt.

Ifall man inte kommit upp i träningsvolym ordentligt så tror jag inte heller löpning gör så väldigt mycket för viktnedgång, och det tror jag främst beror på att det bara blir nåt enstaka pass som ger en extra kaloriförbrukning på över 600kcal, och att det då blir lätt hänt att man tar nån macka extra bara.

Melker2
2019-10-04, 05:50
Min personliga erfarenhet överensstämmer med bananens här. Löptränar man relativt ordentligt 4-5 pass i veckan rasar kilona av.

Går man långpromenader eller småjoggar 1-2 ggr/vecka händer ingenting. Då är man ju på intensitet i nivå med golf och där finns det gott om gubbmagar.

pepplez
2019-10-04, 07:46
Haha. Så mycket skit som Salo fick för den där pucken i pannan kan Froning omöööööjligt ha fått för sin löpning. :D

Jag har aldrig hört något om att Froning skulle vara en dålig löpare (relativt sett förstås), bortsett från det som hände vid Triple 3 där han tvingades ta några gångsteg under löpningen. Som Rahf säger var det ju dock inte direkt så att han "inte orkade springa 3 miles utan att gå" utan att han bränt ut sig totalt på rodden i ett försök att hålla jämna steg med Jason Khalipa som är en sjuk roddare (igen, relativt sett).

geoff
2019-10-04, 07:59
Enda jag visste var att neat sjunker för att folk är slappa resten av dagen när de tränat.
NEAT sjunker inte för att folk är slappa. Slappa människor har låg NEAT. :)

Men ja, det är typ så det blir..

(har tyvärr ingen studie till hands)

pepplez
2019-10-04, 08:09
Jag har aldrig hört något om att Froning skulle vara en dålig löpare (relativt sett förstås), bortsett från det som hände vid Triple 3 där han tvingades ta några gångsteg under löpningen. Som Rahf säger var det ju dock inte direkt så att han "inte orkade springa 3 miles utan att gå" utan att han bränt ut sig totalt på rodden i ett försök att hålla jämna steg med Jason Khalipa som är en sjuk roddare (igen, relativt sett).



Lite kuriosa: på ett av de sanktionerade eventet för crossfit games i juni var ett event 1 mile run. Vinnaren fick 5:07 vilket är 3:10 min/km. Det här var även ett event där eliten redan var kvalificerad så startfältet var bara ”random crossfitters.

3:10 är ju absolut inte imponerande för en löpare men det visar ju att de inte är helt värdelösa. Man får ju även ha i åtanke att de första väger 85+ kg mestadels muskler.

svenbanan
2019-10-04, 17:55
Jag har aldrig hört något om att Froning skulle vara en dålig löpare (relativt sett förstås), bortsett från det som hände vid Triple 3 där han tvingades ta några gångsteg under löpningen. Som Rahf säger var det ju dock inte direkt så att han "inte orkade springa 3 miles utan att gå" utan att han bränt ut sig totalt på rodden i ett försök att hålla jämna steg med Jason Khalipa som är en sjuk roddare (igen, relativt sett).

Googlade lite och hittade en tråd på letsrun från 2016 som har titeln "Why does Froning suck at running?" :D

https://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=7010788

I den trådstarten påstås det att Rich inte grejade 1mile på under 6min, eller 5k på under 22min.

Dessa resultat är ju inte direkt i paritet med hur han presterat i alla andra möjliga sätt att mäta den fysiska förmågan.

Men min poäng (om jag minns rätt) var väl från början egentligen att crossfit inte är ett särskilt sätt att träna upp löpförmåga på lite längre distanser (typ längre än 1500m), eftersom man väl i princip enbart fokuserar på riktigt högintensiva intervaller. Fronings bristande löpförmåga (i relation till hur bra han är på allt annat) var väl mest ett bevis för detta.

Jag betvivlar inte att Froning har ett högt VO2max. Men det behövs ju lite kärlek till andra faktorer ifall man ska springa fort på lite längre distanser. När CF var relativt nytt så påstod ju Glassman (han gör det kanske fortfarande?) att crossfit i princip var det bästa sättet att träna oberoende av vilken målsättning man hade. Bodybuilding? Crossfit är svaret. Styrkelyft? Crossfit är svaret. Sprintlöpning? Crossfit. Långdistanslöpning? Crossfit såklart.