handdator

Visa fullständig version : Hur hanterar ni en förkylning?


EagleEye
2019-09-24, 18:20
Är just nu förkyld. Symptomen kom tillbaks efter att jag känt mig frisk någon dag. Dumt nog så tränade jag då. Avskyr att vara sjuk och frånvarande från träningen.

Så nu vill jag ha er träningsnarkomaner bästa tips på hur om hur jag får ur den här skiten från kroppen.

baggard
2019-09-24, 18:24
Varje gång jag känner att en förkylning kan vara påväg så hackar jag upp ett gäng vitlöksklyftor och sköljer ned med vatten. Brukar dricka mycket vatten och avstå från saker som gluten, socker och öka intaget av grönsaker som spenat, grönkål och minska intaget av friterad/stekt mat. Samt köra Wim Hof andningsmeditation.

Lafayette
2019-09-24, 18:30
Finns inget som botar förkylning. Inga huskurer. Bara att vila och trycka i sig kalorier.*popcorn*

Starke75an
2019-09-24, 18:41
Varm mjölk med vitlök, honung och en etta kvalitets whiskey, minst 12 år. Om det inte hjälper så är det whiskeyn som inte håller rätt kvalitet.

Vid feber så bara vänta ut det. Inge piller.

Lafayette
2019-09-24, 18:41
Vitlök hjälper inte.

trädgårdsmöbel
2019-09-24, 18:44
Om jag känner att jag håller på att bli sjuk tränar jag ett dubbelpass (2 pass på ett tillfälle) då bryter det ut. Så slipper jag vänta.

svenbanan
2019-09-24, 18:45
Vitlök är generellt gott. Men fyfan för att ha det i varm mjölk. *spy*

Jag skulle hellre käka en tallrik fisksoppa med aioli och dricka en kopp te med ingefära, citron och honung efteråt.

VoDaresVins
2019-09-24, 18:55
Mycket sömn. På senare år har jag lärt mig att äta fast jag inte tränar.

MaxTheMarketer
2019-09-24, 18:57
En massa jävla varmvatten med honung, hålla mig varm med tjockkläder överallt, och världens längsta sömn.

Starke75an
2019-09-24, 19:01
Vitlök hjälper inte.

Jo

Ladugårdsdörr
2019-09-24, 19:11
Tycker synd om mig själv i en dryg vecka.

Lafayette
2019-09-24, 19:22
Jo

Nej.

geoff
2019-09-24, 19:46
Du skrev i en annan tråd för inte så länge sedan:

Ett gott träningspass med lite bastu efteråt och bra mat efteråt så mår man bättre, om man är sjuk. Än att ligga i sängen hela dagen. Det är min erfarenhet i alla fall.

Jag antar att du har ändrat dig nu? :)

Skämt åsido, det enda som det finns vetenskapligt stöd för är att man ev. kan mota en förkylning med stora mängder (10.000 - 100.000mg) C-vitamin när man känner att den är på väg att bryta ut. Exempelvis Grub påstår ju att han ej varit förkyld på 15år mha detta.

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170330115246.htm:


Dr. Harri Hemilä from the University of Helsinki, Finland, analyzed the findings of two randomized trials each of which investigated the effects of two vitamin C doses on the duration of the common cold. The first trial administered 3 g/day vitamin C to two study groups, 6 g/day to a third group, and the fourth group was administered a placebo. Compared with the placebo group the 6 g/day dose shortened colds by 17%, twice as much as the 3 g/day doses did. The second trial administered 4 g/day and 8 g/day vitamin C, and placebo to different groups, but only on the first day of the cold. Compared with the placebo group, the 8 g/day dose shortened colds by 19%, twice as much as the 4 g/day dose did. Both studies revealed a significant dose-response relationship between the vitamin C dosage and the duration of the common cold. The dose-response relationship in these two trials was also quite linear up to the levels of 6-8 g/day, thus it is possible that even higher doses may lead to still greater reductions in the duration of common cold. Dr. Hemilä notes that there have been proposals that vitamin C doses should be over 15 g/day for the best treatment of colds, but the highest doses that have so far been investigated in randomized trials have been much lower.

Dr. Hemilä concludes that "given the consistent effect of vitamin C on the duration of colds, and its safety and low cost, it would be worthwhile for individual common cold patients to test whether therapeutic 8 g/day vitamin C is beneficial for them. Self-dosing of vitamin C must be started as soon as possible after the onset of common cold symptoms to be most effective." Dr Hemilä also states that further therapeutic trials should be carried out to investigate the dose-response relation in the region of over 8 g/day of vitamin C.

Brofessorn
2019-09-24, 19:54
Jo

Nej.

:d

---

Jag försöker sova så mycket jag kan. Äta mer. Härda ut. Går inte att göra så mycket mer. Jo just det, brukar ta 2000 mg C-vitamin om dagen de första dagarna förkylningen kryper in. Mest för att det kryper i fingrarna om jag inte gör det.

Akerhage
2019-09-24, 19:59
Du skrev i en annan tråd för inte så länge sedan:

Det enda som det finns vetenskapligt stöd för är att man ev. kan mota en förkylning med stora mängder (10.000 - 100.000mg) C-vitamin när man känner att den är på väg att bryta ut. Exempelvis Grub påstår ju att han ej varit förkyld på 15år mha detta.

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170330115246.htm

Länk fixad!

Finns det några nackdelar med sådana här "enorma/stora" intag C-vitamin?
Funkar intag i valfri form? Piller, brus, frukt etc?

Armed Dingo
2019-09-24, 20:19
För en som inte är beredd att bomba sönder med vit C, kan man gå ner på en något mer konservativ dos på 1 gram två-tre dagar i rad och ändå få effekt?

geoff
2019-09-24, 20:21
Länk fixad!

Finns det några nackdelar med sådana här "enorma/stora" intag C-vitamin?
Funkar intag i valfri form? Piller, brus, frukt etc?
Tack för fixen..

Som jag förstått det är det inga risker för friska människor (annat än ev. lite magknip.. "målet" om man så vill är ju att mätta tarmens förmåga att ta upp c-vitamin vilket ger rännskita). Jag köpte en halvkilos-burk och iaf inte varit sjuk sen i mars. Det kanske inte låter så imponerande men med ett barn på förskola och ett barn i lågstadiet betyder det fan nåt! :laugh:

PS. har kört som mest 25.000mg under en 8h-period och jag kände mig endast något orolig i magen mot slutet.

geoff
2019-09-24, 20:23
För en som inte är beredd att bomba sönder med vit C, kan man gå ner på en något mer konservativ dos på 1 gram två-tre dagar i rad och ändå få effekt?
Får man tro studien så kanske du kortar ner förkylningens längd med några enstaka procent.. men det skadar ju iaf inte.

Termy
2019-09-24, 20:36
Jag skulle ju testa grubs megadoseringsstrategi med C-vitamin (100g/dag), men har inte blivit förkyld sedan tråden dök upp så kan varken säga bu eller bä.

geoff
2019-09-25, 10:43
Jag skulle ju testa grubs megadoseringsstrategi med C-vitamin (100g/dag), men har inte blivit förkyld sedan tråden dök upp så kan varken säga bu eller bä.
Nä jag kan inte heller säga med säkerhet, men jag har som sagt trott att något varit på gång ett par gånger. Kört 25g vid ett tillfälle och kanske 8-10g några ggr till. Brukar vara förkyld 4-8 ggr per år så klarar jag mig undan med endast 1-2 detta år så räknar jag det som vetenskapligt/empiriskt bevis :)

Återkommer i april 2020.

stefannn
2019-09-25, 13:16
Om jag känner att jag håller på att bli sjuk tränar jag ett dubbelpass (2 pass på ett tillfälle) då bryter det ut. Så slipper jag vänta.

Så gjorde jag med förr(inte dubbelpass men körde hårt pass som att jag inte var förkyld) , ibland fick jag känslan av att förkylningen som var på gång "tränades" bort, ibland vart man risig som faan dan efter men det hade ju kommit oundvikligen efter några dagar istället!
Har inga som helst vetenskapliga belägg för detta mer än egen erfarenhet!
O du kanske skämta?
Nu är mn gammal och behöver kroppen vila får den vila!

Kev88
2019-09-25, 13:27
Jag kanske missminner mig nu, men har inte högre intag av Zink visat sig kunna motverka och korta ned förkylningstiden?

geoff
2019-09-25, 13:32
Jag kanske missminner mig nu, men har inte högre intag av Zink visat sig kunna motverka och korta ned förkylningstiden?
Har du inte brist på zink lär det inte göra någon större skillnad, men jag har också läst någon studie där man tog C-vitamin i kombination med zink och såg att det hjälpte. Men då skulle det vara sugtabletter och hade kanske tom just med halsont att göra.

Med det sagt så äter jag 20mg zink per dag sedan ett år tillbaka..

geoff
2019-09-25, 13:37
Om jag känner att jag håller på att bli sjuk tränar jag ett dubbelpass (2 pass på ett tillfälle) då bryter det ut. Så slipper jag vänta.

Så gjorde jag med förr(inte dubbelpass men körde hårt pass som att jag inte var förkyld) , ibland fick jag känslan av att förkylningen som var på gång "tränades" bort, ibland vart man risig som faan dan efter men det hade ju kommit oundvikligen efter några dagar istället!
Tror inte man, ung som gammal, kan förkorta en annalkande förkylning genom att medvetet försvaga immunförsvaret (genom ett hårt träningspass). Tidigarelägga den visst, men då med risken att den blir mer utdragen eftersom man går in i den med försvagat immunförsvar.

stefannn
2019-09-25, 14:14
Tror inte man, ung som gammal, kan förkorta en annalkande förkylning genom att medvetet försvaga immunförsvaret (genom ett hårt träningspass). Tidigarelägga den visst, men då med risken att den blir mer utdragen eftersom man går in i den med försvagat immunförsvar.

Nej, som jag skrev har jag inge vetenskapliga belägg för det! Upplever dock att förkylningar dras igång när man tränar istället för att bli segdragna, möjligt att de blir mer intensiva istället me. Kortare förlopp!
Återigen bar spekulationer, mycket troligt att de förkylningar jag fått de gånger jag tränade igång de var mildare och likväl hade gått över snabbare än de ggr jag lät bli att träna och förkylningen tog några dar innan den drar igång för att sen hänga i i veckor!

Angel
2019-09-25, 20:26
Är så riktigt vrålförkyld nu....

Ett Orm
2019-09-25, 21:07
Nä jag kan inte heller säga med säkerhet, men jag har som sagt trott att något varit på gång ett par gånger. Kört 25g vid ett tillfälle och kanske 8-10g några ggr till. Brukar vara förkyld 4-8 ggr per år så klarar jag mig undan med endast 1-2 detta år så räknar jag det som vetenskapligt/empiriskt bevis :)

Återkommer i april 2020.
25g är lite väl saftigt på ett bräde. Blir det inte om man tänkt blir det rännskita med dopat rektum.
Om jag inte missminner mig så bör man ta lite åt gången med en halvtimmrs mellanrum.

Lafayette
2019-09-25, 21:17
Är så riktigt vrålförkyld nu....

*hug*

Korvil
2019-09-26, 00:56
Väntar på att den skall gå över? Brukar ju ske rätt fort.

40plus
2019-09-26, 06:34
Min asiatiska tjej gjorde en häxbrygd på färsk ingefära, citron och honung. Var så starkt så att det rev i halsen när jag drack det men det hjälpte verkligen. Allt halsont försvann men hostan kvarstod dock lindrigare.

Min regel är inget gym alls vid feber och så länge du känner dig krasslig. Men normal hosta och snuva kan man träna på om man känner sig pigg och bra i övrigt.

geoff
2019-09-26, 07:44
25g är lite väl saftigt på ett bräde. Blir det inte om man tänkt blir det rännskita med dopat rektum.
Om jag inte missminner mig så bör man ta lite åt gången med en halvtimmrs mellanrum.
Har skrivit om det tidigare så jag uttryckte mig lite slarvig. Jag tog inte 25g på en gång, utan utspritt över ca 8-10h (5x5g).

ARMSTARK
2019-09-26, 07:51
Det enda jag opponerar mig emot när det gäller att vissa tränar när de är förkylda är att de smittar ner alla andra på gymet. Rätt egoistiskt att förstöra träningen för andra.

mattilainen
2019-09-26, 08:42
Jag hanterar förkylningar dåligt. Blir jag sjuk när jag sköter träningen bra och maten bra så blir jag direkt negativ vid en förkylning och tänker "eh, det är skit ändå, lika bra att trycka i mig godis" typ och kommer in i fel banor igen.. Händer nästan varje gång att jag tänker att det är redan förstört.. Fast jag vet att det inte är så. Jag blir dock väldigt träningssugen under förkylningen och när den väl är över så tränar jag extra mycket och försöker träna ikapp vilket kan resultera i att bli sjuk igen eller att man börjar träna för tidigt. Ja, så jag hanterar det dåligt.

Lallle
2019-09-26, 08:46
Varit förkyld kanske två gånger de senaste tre-fyra åren (och då jobbar jag inom vården). Är noga med handhygien, särskilt innan jag äter. Om jag blir förkyld väntar jag på att det går över.

EagleEye
2019-09-26, 14:27
Det enda jag opponerar mig emot när det gäller att vissa tränar när de är förkylda är att de smittar ner alla andra på gymet. Rätt egoistiskt att förstöra träningen för andra.

Det håller jag med om. Riktigt svinaktigt beteende. Tyvärr, har jag själv gjort mig skyldig till det flera gånger om.

Mitt resonemang för att träna sjuk lyder som så att jag tänker att jag måste snitta minst 3 pass per vecka under ett helt år. Sjuk eller inte. Det dyker ofta upp andra saker som kan utgöra ett förhinder att träna. Därför har jag det här "mindset".

När jag ser sunt på saken inser jag dock att det verkligen är dumt att träna sjuk. Det tar bara längre tid att bli frisk. Men frågan är vad man tappar mest av i längden, att ta ett längre uppehåll varje gång man blir sjuk eller att träna sjuk med en förlängningen av förkylningen?

trädgårdsmöbel
2019-09-26, 14:44
Varit förkyld kanske två gånger de senaste tre-fyra åren (och då jobbar jag inom vården). Är noga med handhygien, särskilt innan jag äter. Om jag blir förkyld väntar jag på att det går över.

Vilken sorts vård? Är det mycket blod, kiss och bajs är du nästan förtjänt av en medalj för att du vart så lite sjuk imho.

Tjenis
2019-09-26, 15:11
Vilken sorts vård? Är det mycket blod, kiss och bajs är du nästan förtjänt av en medalj för att du vart så lite sjuk imho.

Kanske lokalvården?

Kunde inte låta bli, ber om ursäkt.😉

Kev88
2019-09-27, 08:54
Det enda jag opponerar mig emot när det gäller att vissa tränar när de är förkylda är att de smittar ner alla andra på gymet. Rätt egoistiskt att förstöra träningen för andra.

Jag håller med, det är sjukt egoistiskt, det borde nästan vara straffbelagt att vistas på gym om man är sjuk.
Hade jag varit diktator så hade jag även tagit bort karensdagen och gjort det straffbart att gå till jobbet sjuk, eller iaf på arbetsplatser där man jobbar tätt inpå andra.

Jag jobbar själv på ett stödboende och varje gång som något rövhål går dit sjuk så slutar det upp med en mindre epidemi och kaos med sjuka brukare och inbeordring av personal, och bara för att den sjukt egoistiska personen som gick dit sjuk var för girig för att ta en karensdag så slutar det upp med att flera kollegor som inte fixar att jobba sjuka måste göra det, jag blir seriöst mordisk när jag tänker på det*grr*

smerk
2019-09-27, 09:14
Har haft tre förkylningar den senaste månaden. Nu när jag i princip är frisk blir det att aldrig bli förkyld igen. Tror ni att ett dagligt högt intag av vitamin c samt daglig ingefärashot kan hjälpa någorlunda med detta mål?

geoff
2019-09-27, 11:56
Har haft tre förkylningar den senaste månaden. Nu när jag i princip är frisk blir det att aldrig bli förkyld igen. Tror ni att ett dagligt högt intag av vitamin c samt daglig ingefärashot kan hjälpa någorlunda med detta mål?
Nej. Lider du inte av kronisk brist på C-vitamin (vilket du inte gör om du inte bor på gatan typ) så sänker det inte risken för att åka på en förkylning. Finns många studier på det. Ingen huskur (som ingefära, vitlök osv) har heller bevisats fungera vad jag vet.

smerk
2019-09-27, 12:48
Nej. Lider du inte av kronisk brist på C-vitamin (vilket du inte gör om du inte bor på gatan typ) så sänker det inte risken för att åka på en förkylning. Finns många studier på det. Ingen huskur (som ingefära, vitlök osv) har heller bevisats fungera vad jag vet.

Jag har ätit 0g frukt, grönt och rotfrukter i princip det senaste året. Dvs endast ris, pasta, mejeri, ägg, nötfärs & lax. Tanken är mer att nå RDI av vit. C varje dag.

geoff
2019-09-27, 12:55
Jag har ätit 0g frukt, grönt och rotfrukter i princip det senaste året. Dvs endast ris, pasta, mejeri, ägg, nötfärs & lax. Tanken är mer att nå RDI av vit. C varje dag.
Ja, äter du inget grönt alls så kanske du hamnar lite lågt. Samtidigt hamnar du kanske lågt på andra näringsämnen också, så det bästa vore såklart att börja käka lite sallad och frukt ibland istället.

smerk
2019-09-27, 14:17
Ja, äter du inget grönt alls så kanske du hamnar lite lågt. Samtidigt hamnar du kanske lågt på andra näringsämnen också, så det bästa vore såklart att börja käka lite sallad och frukt ibland istället.

Jag verkar få i mig de flesta vitaminer och mineraler förutom just vitamin C. Ska bli spännande att se om man märker någon skillnad av att nå RDI.

Kotten
2019-10-06, 23:01
det är faktiskt så att allt hokus pokus folk håller på med funkar inte. viruset försvinner när det försvinner oavsett om du äter vitlök, ingefära, hoppar på ett ben osv. det som hjälper är så enkla saker som vätska, varmt och kallt, för att få slemmet att lossna om man ha sånt i halsen, inte ens det behöver hjälpa men det kan göra det enklare att få upp skiten så man inte drar på sig en lunginflammation

Aristocrat
2019-10-06, 23:28
Totalvila och en jäkla massa vatten

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

geoff
2019-10-07, 07:43
det är faktiskt så att allt hokus pokus folk håller på med funkar inte..
.. förutom bolusdoser av C-vitamin? Eller du kanske inte räknar det till hokus pokus.

https://www.empr.com/home/news/vit-c-and-the-common-cold-whats-the-optimal-dose/
Study authors concluded both studies showed a “significant dose-response relationship” between the vitamin C dose and duration of the common cold, with a linear trend up to 6–8g/day. Higher doses of vitamin C may result in even shorter duration of the common cold, Dr. Hemilä added.

Other studies suggesting that the optimal dose of vitamin C should be >15g/day for the best treatment of common colds were also noted but the maximum doses evaluated in randomized trials have been much lower.

Dr. Hemilä concludes that, “given the consistent effect of vitamin C on the duration of colds, and its safety and low cost, it would be worthwhile for individual common cold patients to test whether therapeutic 8g/day vitamin C is beneficial for them.” Vitamin C should be started as soon as possible after the onset of cold symptoms to see the greatest benefit, the study concluded.

Studien från 1974 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1947567/pdf/canmedaj01585-0029.pdf)

Hittar inte studien från 1975, men här är en lång diskussion (https://www.mv.helsinki.fi/home/hemila/karlowski/) om den eftersom det verkar som att författarna själva ville bortförklara resultaten med hänvisning till placeboeffekten.

King Grub
2019-10-07, 09:00
Vitamin C inaktiverar virus.

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4613-0325-1_11

Ett Orm
2019-10-07, 12:17
Vitamin C inaktiverar virus.

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4613-0325-1_11

Senaste är från 93, finns det verkligen inte nyare forskning på högdoser C?
Vill minnas du nämt att det finns på upp till 1g men att det varken verkade göra till eller från.

King Grub
2019-10-07, 12:26
Riktiga högdosstudier på vitamin C slutade man med på 40-talet. Inte därför att de visade på nolleffekt, utan därför att läkemedelsbolagen inte vill finansiera studier på något som är billigt, utan bieffekter och effektivare än dyra, patenterade mediciner.

King Grub
2019-10-07, 12:34
To treat the onset of a cold, the therapy is perhaps a minimum of 10 g of oral ascorbic acid, followed by at least 2 g each hour

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1236801/

Brofessorn
2019-10-07, 12:36
Jag tycker det här med enorma C-vitamindoser känns ytterst ovetenskapligt. Vad kommer härnäst, homeopati för att "inaktivera" cancer?

geoff
2019-10-07, 12:48
Jag tycker det här med enorma C-vitamindoser känns ytterst ovetenskapligt. Vad kommer härnäst, homeopati för att "inaktivera" cancer?
Tycker du studierna verkar ovetenskapliga? På vilket sätt?

Brofessorn
2019-10-07, 12:53
Tycker du studierna verkar ovetenskapliga? På vilket sätt?

Jag får känslan att forskarna kanske skyfflar runt data för att göra C-vitaminföretagen glada och mer generösa med eventuellt finansiellt stöd. Det fanns läkare förr i tiden som tyckte att homeopati för världens bästa grej, men var det verkligen så?

geoff
2019-10-07, 13:24
Jag får känslan att forskarna kanske skyfflar runt data för att göra C-vitaminföretagen glada och mer generösa med eventuellt finansiellt stöd. Det fanns läkare förr i tiden som tyckte att homeopati för världens bästa grej, men var det verkligen så?
Då tycker jag snarare att forskarna försöker få gehör för att C-vitamin bör användas precis tvärtemot hur det i stort används idag: inte en (1) liten fjuttig, verkningslös dos (för alla utom pirater i sjönöd) varje dag, vilket troligtvis ger jättestora intäkter till tillverkarna, utan istället använda det som behandling några gånger per år.

Ett Orm
2019-10-07, 13:49
Jag får känslan att forskarna kanske skyfflar runt data för att göra C-vitaminföretagen glada och mer generösa med eventuellt finansiellt stöd. Det fanns läkare förr i tiden som tyckte att homeopati för världens bästa grej, men var det verkligen så?

27g askorbinsyra kostar typ 10kr på ICA...
Santa Maria kanske blir lite gladare men den största delen går ju till matindustrin ändå..

Det var just förr i tiden som homeopati funkade hyffsat jämfört med den tidens läkekonst. Det var då mer saker än skakat vatten.

Brofessorn
2019-10-07, 14:11
27g askorbinsyra kostar typ 10kr på ICA...
Santa Maria kanske blir lite gladare men den största delen går ju till matindustrin ändå..


Har du hört talas om något som kallas "economies of scale"? 10 kronor för jättemycket askorbinsyra kanske inte låter som mycket för Ett Orm när han shoppar på Ica. Men det finns många människor i världen, närmare bestämt tio miljarder snart. Om tio miljarder människor faller för forskningspropaganda för t.ex. C-vitamin och vips börjar köpa 27 gram askorbinsyra varje vecka, blir det helt plötsligt 100 miljoner kronor omsättning i veckan för Santa Maria och Friggs.

Jag vet inte hur hög lön du har, men jag tycker iallafall att 100 miljoner SEK extra i veckan låter som ganska mycket. Finns mängder av folk som hade mördat för det, än mer som hade fuskat med lite vetenskap.
Det var just förr i tiden som homeopati funkade hyffsat jämfört med den tidens läkekonst. Det var då mer saker än skakat vatten.

Okej, vi fattar. Du har en positiv ställning pseudovetenskapliga, homepotatiska behandlingar som C-vitamin och kolloidalt silver trots att de ofta orsakar iatrogenes.

Brofessorn
2019-10-07, 14:17
Då tycker jag snarare att forskarna försöker få gehör för att C-vitamin bör användas precis tvärtemot hur det i stort används idag: inte en (1) liten fjuttig, verkningslös dos (för alla utom pirater i sjönöd) varje dag, vilket troligtvis ger jättestora intäkter till tillverkarna, utan istället använda det som behandling några gånger per år.

Du har en poäng där. Äntligen någon med välgrundade argument, till skillnad från alla C-vitaminshills som ploppat upp här på brädan. Jag har ändrat mig, tack.

Ett Orm
2019-10-07, 17:05
Har du hört talas om något som kallas "economies of scale"? 10 kronor för jättemycket askorbinsyra kanske inte låter som mycket för Ett Orm när han shoppar på Ica. Men det finns många människor i världen, närmare bestämt tio miljarder snart. Om tio miljarder människor faller för forskningspropaganda för t.ex. C-vitamin och vips börjar köpa 27 gram askorbinsyra varje vecka, blir det helt plötsligt 100 miljoner kronor omsättning i veckan för Santa Maria och Friggs.

Jag vet inte hur hög lön du har, men jag tycker iallafall att 100 miljoner SEK extra i veckan låter som ganska mycket. Finns mängder av folk som hade mördat för det, än mer som hade fuskat med lite vetenskap.

Okej, vi fattar. Du har en positiv ställning pseudovetenskapliga, homepotatiska behandlingar som C-vitamin och kolloidalt silver trots att de ofta orsakar iatrogenes.

"Vi fattar"?
Du och vilken trollarme?

Starke75an
2019-10-07, 17:21
Hävdar ändå att varm mjölk, vitlök, honung och 12årig(minst) whiskey funkar.

vicarious
2019-10-07, 17:24
Tycker synd om mig själv och tar det lugnt.

Tycker det är lite oschysst att gå till gymmet sjuk och eventuellt smitta andra. Gör man det är det viktigt att man verkligen sköter hygienen.

Brofessorn
2019-10-07, 17:34
"Vi fattar"?
Du och vilken trollarme?

Sluta gå till personangrepp och stå för faktumet att du uppenbarligen förespråkar homeopati, din surgubbe i brist på något vettigt innanför skallen. Ekar det därinne?

Prost
2019-10-07, 17:37
Jag har inte gjort något speciellt. Tidigare när jag sprang mer t.ex så sprang jag 10k som vanligt fast utan att pressa mig och avslutade med ett vanligt helkroppspass där samtliga sets togs till min definition av failure vilket innebär att en extra rep ej hade varit möjligt under pistolhot. Återhämtade mig säkert Snabbare än resten av familjen, tror att det är en myt att man "bryter ner kroppen" och det är helt onödigt att träna när man är sjuk. Vid feber så springer jag inte men tränar styrka precis lika intensivt ifall febern inte är väldig hög.

Ett Orm
2019-10-07, 20:29
Sluta gå till personangrepp och stå för faktumet att du uppenbarligen förespråkar homeopati, din surgubbe i brist på något vettigt innanför skallen. Ekar det därinne?

Visst whatever..:sleep:
Fast nu förlorade du helt möjligheten till en vettig diskussion om samtliga ämnen.
So long.:thefinger

King Grub
2019-10-07, 20:56
Jag tror inte alla i tråden vet vad homeopati är men slänger sig med begreppet ändå.

Jallesnalle
2019-10-14, 07:45
Är dessa något att ha? https://www.svenskhalsokost.se/vitamin-c-1000-plus?da=14-70

geoff
2019-10-14, 08:31
Är dessa något att ha? https://www.svenskhalsokost.se/vitamin-c-1000-plus?da=14-70
Skulle säga nej. Om du tror att du verkligen behöver ta tillskott varje dag så räcker det med 200mg, och ska du använda det till medicinering (vid förkylning, allså när du ska trycka i dig 20-50 gram under en dag) så är det nödvändigt/betydligt bättre med ren askorbinsyra i pulverform.

Armed Dingo
2019-10-30, 18:51
Förkylningen är här. Igår fick jag känningar och idag kom den och det känns som en jobbig jävel.

Jag har köpt Vitamin C, Virusseptin samt diverse lindrande tabletter. Jag har tagit D-vitamin och zink. Hjälp mig nu, hur doserar jag Vitamin Cn? Det är brustabletter a 500 mg och jg har redan tagit en.

Brofessorn
2019-10-30, 18:57
Förkylningen är här. Igår fick jag känningar och idag kom den och det känns som en jobbig jävel.

Jag har köpt Vitamin C, Virusseptin samt diverse lindrande tabletter. Jag har tagit D-vitamin och zink. Hjälp mig nu, hur doserar jag Vitamin Cn? Det är brustabletter a 500 mg och jg har redan tagit en.

Du måste skynda dig till bakhyllan på lokala Ica, köpa askorbinsyra och ta ~20 gram.

King Grub
2019-10-30, 18:57
Du kan inte använda brus till det. Du ska ha ren askorbinsyra. Brus innehåller annat som sorbitol som ger dig svår magsjuka om du tar så mycket att du får tillräckligt med C.

Armed Dingo
2019-10-30, 19:09
Du kan inte använda brus till det. Du ska ha ren askorbinsyra. Brus innehåller annat som sorbitol som ger dig svår magsjuka om du tar så mycket att du får tillräckligt med C.

Var får jag tag i det? Bakhyllan?

Armed Dingo
2019-10-30, 19:33
Jag har Santa Marias syra!

Armed Dingo
2019-10-30, 19:57
Jag tog just en enorm rågad tesked och svalde i ett stort glas vatten.
Det var gott.

JohPz
2019-10-30, 20:42
Uppdatera hur magen mår av den här kuren!

Armed Dingo
2019-10-30, 21:41
Uppdatera hur magen mår av den här kuren!

Jag hade lite mat i magen när jag svalde lösningen.

Har inte märkt någon effekt än. Magen är okej

King Grub
2019-10-30, 22:06
Har man en infektion i kroppen upplever många att tarmen klarar mycket mer vitamin c än när man är frisk. Jag blir lös i magen av 5000 mg när jag är frisk, men med en förkylning i kroppen tål magen 75000 mg utan problem. Ovetenskapligt eller inte, rännskita lurar man inte med placebo.

geoff
2019-10-31, 08:57
Har man en infektion i kroppen upplever många att tarmen klarar mycket mer vitamin c än när man är frisk. Jag blir lös i magen av 5000 mg när jag är frisk, men med en förkylning i kroppen tål magen 75000 mg utan problem. Ovetenskapligt eller inte, rännskita lurar man inte med placebo.
Känner du att det saknas tillräcklig vetenskapligt stöd för att skriva en artikel om detta, ex på styrkelabbet? Jag kör redan enligt detta, men skulle vara intressant att höra lite mer detaljer (nej, inte om rännskitan) och anektotiska "bevis".

Armed Dingo
2019-10-31, 09:00
Har man en infektion i kroppen upplever många att tarmen klarar mycket mer vitamin c än när man är frisk. Jag blir lös i magen av 5000 mg när jag är frisk, men med en förkylning i kroppen tål magen 75000 mg utan problem. Ovetenskapligt eller inte, rännskita lurar man inte med placebo.

*gammal 60 tals trailer röst, tänk The Blob*

The one thing that doctors couldn't fool...

.... Diarrhea. Coming soon to a bathroom near you.


---

Jag tog 8 mg igen imorse på tom mage. Magen är fortfarande ok. Känner mig lite febrig men halsen och näsan är bättre än igår.

Värt att påpeka att jag även provar Viruseptin samtidigt. Svårt att säga vad som gör vad.

geoff
2019-10-31, 09:10
Jag tog 8 mg igen imorse på tom mage. Magen är fortfarande ok. Känner mig lite febrig men halsen och näsan är bättre än igår.
(8 g menade du). Kom ihåg att du bör kontinuerligt fylla på med mer (typ 2g) en gång i timmen. Har för mig att en engångsdos (nu tog du förvisso igår kväll också) inte klarar av att orsaka en förhöjd basnivå i blodet, vilket du behöver om kroppen kämpar mot en förkylning.

Intressant om varför detta kan fungera, och varför det är så stor skillnad mellan RDI och dessa doser: https://fof.se/tidning/2008/4/artikel/manniskan-ateranvander-c-vitamin

Peter.B
2019-10-31, 09:29
Jag drog i mig ett paket askorbinsyra (37 gram) uppdelat på två intag, kanske 4-5 timmar emellan. Fick rännskita som hette duga. Och dessutom sura uppstötningar och illamående.

Kan ju förstås inte utesluta att det var något annat som orsakade det (eftersom jag varit ute och rest precis innan och haft lite orolig mage), men det fick mig i alla fall att sluta med askorbinsyran (hade ett paket till som jag planerat att dra i mig).

Min förkylning var ungefär som vanligt. Vet inte om jag kommer våga testa detta igen. Feber + rännskita är ingen kombination jag uppskattade.

Pepz
2019-10-31, 09:45
jag kör cold kill från mmsports + feta doser c-vitamin.
gärna inte brustabletter utan tabletter eller askorbinsyra från kryddhyllan

Armed Dingo
2019-10-31, 09:59
(8 g menade du). Kom ihåg att du bör kontinuerligt fylla på med mer (typ 2g) en gång i timmen. Har för mig att en engångsdos (nu tog du förvisso igår kväll också) inte klarar av att orsaka en förhöjd basnivå i blodet, vilket du behöver om kroppen kämpar mot en förkylning.

Intressant om varför detta kan fungera, och varför det är så stor skillnad mellan RDI och dessa doser: https://fof.se/tidning/2008/4/artikel/manniskan-ateranvander-c-vitamin

Ja 8 gram. Mi scusi.

Har tyvärr inte med mig den rena syran till jobbet men får ta en brus (500 mg) varannan timma. Grub skrämde mig med rännskitan så kan inte ta hela tuben.

King Grub
2019-10-31, 10:10
Den som har rännskita har aldrig tråkigt.

geoff
2019-10-31, 10:11
Jag drog i mig ett paket askorbinsyra (37 gram) uppdelat på två intag, kanske 4-5 timmar emellan. Fick rännskita som hette duga. Och dessutom sura uppstötningar och illamående.

Kan ju förstås inte utesluta att det var något annat som orsakade det (eftersom jag varit ute och rest precis innan och haft lite orolig mage), men det fick mig i alla fall att sluta med askorbinsyran (hade ett paket till som jag planerat att dra i mig).

Min förkylning var ungefär som vanligt. Vet inte om jag kommer våga testa detta igen. Feber + rännskita är ingen kombination jag uppskattade.
Om du läser på lite först så ser du att det inte är rekommenderat att ta så mycket (18g) per intag. Så det är inte konstigt att du fick magproblem. Det är individuellt men kör 5-10 gram första intaget, följt av 2g per timme resten av dagen, börjar du bli lös i magen så sakta ner, då har tarmen blivit mättad. Det är individuellt, ev. kan du tillgodogöra dig betydligt mer, men att dela upp intagen gör att man märker detta innan det blir för mycket.

Akerhage
2019-10-31, 10:35
Är 1tsk = 5g på en höft?

geoff
2019-10-31, 10:46
Är 1tsk = 5g på en höft?
yep.

Ett Orm
2019-10-31, 19:57
Jag drog i mig ett paket askorbinsyra (37 gram) uppdelat på två intag, kanske 4-5 timmar emellan. Fick rännskita som hette duga. Och dessutom sura uppstötningar och illamående.

Kan ju förstås inte utesluta att det var något annat som orsakade det (eftersom jag varit ute och rest precis innan och haft lite orolig mage), men det fick mig i alla fall att sluta med askorbinsyran (hade ett paket till som jag planerat att dra i mig).

Min förkylning var ungefär som vanligt. Vet inte om jag kommer våga testa detta igen. Feber + rännskita är ingen kombination jag uppskattade.
Haha, vad korkat gjort!

Dock inte lika korkat som jag, eftersom jag sopade hela påsen på en gång...
Min onda hals blev dock bättre, men vette fan om det var värt det. Eller om jag helt enkelt glömde bort att jag hade ont i halsen, hosta var iaf inte att tänka på.

Bärsärk
2019-10-31, 21:12
En dags rejäl rännskita för att bli av med 1-2 veckors eländig förkylning låter som en win-win i min bok om det sker på en helg och man inte har planer på att lämna lägenheten.

Gregow
2019-10-31, 21:59
Ett paket Leijona pastiller upplösta i en sjuttis Koskenkorva tillsammans med ljung och enbärsris. Experimentera med gran- och tallbarr för extra krydda. Om halsen är riktigt jävlig kan man ha i lite honung också.

Om inte det hjälper är man förmodligen redan död.

Armed Dingo
2019-11-01, 07:27
Att kosken fungerar mot alla former av krämpor är väl dokumenterat, men det är i princip som att fuska. Jag vill inte behöva vidta fusk för att bli frisk.

PureWhey
2019-11-01, 10:41
Den som har rännskita har aldrig tråkigt.

Hmmmm

KT81
2019-11-01, 10:47
Att kosken fungerar mot alla former av krämpor är väl dokumenterat, men det är i princip som att fuska. Jag vill inte behöva vidta fusk för att bli frisk.


Du kanske ska börja tänka över om dina låga kosken-nivåer är orsaken till att du blir sjuk? Du kan behöva Koskenterapi för att nå upp till nivåer som ger dig livskvalitet.

geoff
2019-11-01, 11:20
En dags rejäl rännskita för att bli av med 1-2 veckors eländig förkylning låter som en win-win i min bok om det sker på en helg och man inte har planer på att lämna lägenheten.
En dags rejäl rännskita = win #1
bli av med 1-2 veckors eländig förkylning = win #2

Karlson
2019-11-02, 03:21
Är just nu förkyld. Symptomen kom tillbaks efter att jag känt mig frisk någon dag. Dumt nog så tränade jag då. Avskyr att vara sjuk och frånvarande från träningen.

Så nu vill jag ha er träningsnarkomaner bästa tips på hur om hur jag får ur den här skiten från kroppen.

Forkylning är helt jävligt..Har varit sjuk nu i två dygn, och känns som at jag har blivit truffat av en bulldozer. Enda som hjälper för mig är at ta en varm dusch. Då kan jag äntligen andas igenom näsan igen..åtminstone i nogra minuter.

Att träna är en dålig idé och gör det bara värre enligt min mening..

Läskeblask
2019-11-02, 07:40
Två dagar? Andra veckan för mig nu. Började ladda c-vitamin och zink, astma-mediciner, värkmedicin, halstabletter. Värdelöst

VoDaresVins
2019-11-02, 09:02
Två dagar? Andra veckan för mig nu. Började ladda c-vitamin och zink, astma-mediciner, värkmedicin, halstabletter. Värdelöst

På tredje veckan här. Har tränat efter första veckan då det bara är snoret som lämnat på.

Körde 60g askorbinsyra första veckan. 10g, sen 2g varannan timme. Inget strul med magen men kan inte heller säga om det hjälpte nåt.

Armed Dingo
2019-11-02, 09:58
Ja det blir fan inte bättre utan sämre. Tror vi alla har nån ny oupptäckt influensa. Massa i min omgivning är sjuka.

Tror tidningarna kommer döpa den till hästmördarinfluensa eller dylikt vänligt namn.

Starke75an
2019-11-02, 10:01
Ni dricker för lite vitlök, honung, varm mjölk och whisky.

Hade ni druckit det, hade denna tråd inte funnits.

Armed Dingo
2019-11-02, 10:04
Du kanske ska börja tänka över om dina låga kosken-nivåer är orsaken till att du blir sjuk? Du kan behöva Koskenterapi för att nå upp till nivåer som ger dig livskvalitet.

Faktum är när mitt förråd av kosken var tomt dröjde det bara tjugotvå timmar innan jag vart sjuk. Jag behöver terapin

Läskeblask
2019-11-02, 10:21
Finns det nåt belägg för att sprit hjälper? Jag har supit flera gr jag varit förkyld, det hjälper när man är full men dagen efter mår man ju bra när man är förkyld+bakis. Endasom lättar för mig är varm dryck och mentholpastiller. Har gått igenom apotekets alternativ och det var bara skit

gohei
2019-11-02, 10:24
Finns tydligen nåt nytt läkemedel som ska helt förhindra förkylning. Verkar helt klart intressant.

King Grub
2019-11-02, 10:28
Jag hade ont i halsen och kände mig kass i går eftermiddag. 20 gram vitamin C varannan timme och just nu är jag på gymmet och tränar ben, fullt frisk.

Tyvärr har jag inte lyckats klona mig så jag vet inte hur det hade varit utan kuren.

Armed Dingo
2019-11-02, 10:47
Finns tydligen nåt nytt läkemedel som ska helt förhindra förkylning. Verkar helt klart intressant.

Är det inte Viruseptin då? Det har jag använt i ett par dagar. Placebo eller ej så motar det bort snoret i näsan, men inte som vanligt nässpray gör. Näsan känns helt normal.

Men det har inte gjort något på resten av kroppen.

Vinter
2019-11-02, 11:09
Är det inte Viruseptin då? Det har jag använt i ett par dagar. Placebo eller ej så motar det bort snoret i näsan, men inte som vanligt nässpray gör. Näsan känns helt normal.

Men det har inte gjort något på resten av kroppen.

Det är ett sätt att dämpa symptomen av immunförsvarets ibland överaktiva försök att bli av med viruset. Men det dödar inte själva viruset.

gohei
2019-11-02, 11:24
Är det inte Viruseptin då? Det har jag använt i ett par dagar. Placebo eller ej så motar det bort snoret i näsan, men inte som vanligt nässpray gör. Näsan känns helt normal.

Men det har inte gjort något på resten av kroppen.

Jo så hette det. Jag såg bara nån tv-reklam för det.

Det är ett sätt att dämpa symptomen av immunförsvarets ibland överaktiva försök att bli av med viruset. Men det dödar inte själva viruset.

Ah okej. Så om man skulle träna med förkylning så är man alltså lika utsatt som annars?

Läskeblask
2019-11-02, 11:36
Jag tror mer på vitaminer i förebyggande syfte. Sen när man sitter med halsont, täppt näsa och öroninflammation så är det för sent. Studien visade väl att förkylningen förkortas med 17% men det är ju egentligen ingenting. Det är intressant hur det byggs upp. Första teckena för mig är styrkeförlust på gymmet. Sen hosa som håller i ig obestämd tid och sen halsont, snuva osv. Hela processen kan ta 3veckor då jag brukar räkna det från det att man börjar känna sig svag till att man kan träna normalt

Vinter
2019-11-02, 11:57
Ah okej. Så om man skulle träna med förkylning så är man alltså lika utsatt som annars?

Ja själva förkylningen är symptom på att ditt immunförsvar bekämpar ett virus. Du har redan nedsatt immunförsvar.

Nysningar är kroppens försök att bli av med främmande virus/bakterier. Samma sak med snoret som rinner. Feber är immunförsvaret som höjer temperaturen för att bekämpa något främmande den upptäckt.

Äta vitaminer och mineraler fungerar för att stärka immunförsvaret i förebyggande syfte.

Men har du symptom på en kraftigare förkylning är vila troligtvis smartaste valet. Då ditt immunförsvar redan är försämrat.

gohei
2019-11-02, 12:37
Ja själva förkylningen är symptom på att ditt immunförsvar bekämpar ett virus. Du har redan nedsatt immunförsvar.

Nysningar är kroppens försök att bli av med främmande virus/bakterier. Samma sak med snoret som rinner. Feber är immunförsvaret som höjer temperaturen för att bekämpa något främmande den upptäckt.

Äta vitaminer och mineraler fungerar för att stärka immunförsvaret i förebyggande syfte.

Men har du symptom på en kraftigare förkylning är vila troligtvis smartaste valet. Då ditt immunförsvar redan är försämrat.

Jo det förstår jag, såg att min inlägg var lite klumpigt skrivet. Enligt reklamen fick jag uppfattningen att man inte blev smittad av viruset över huvudtaget. Då är det ju bättre om man får sina symptom som vanligt för då vet man ju när det är ok att träna igen.

geoff
2019-11-02, 12:54
Jag hade ont i halsen och kände mig kass i går eftermiddag. 20 gram vitamin C varannan timme och just nu är jag på gymmet och tränar ben, fullt frisk.

Tyvärr har jag inte lyckats klona mig så jag vet inte hur det hade varit utan kuren.
Hur många 20g-doser tryckte du i dig? Jag har gått med lite konstig känsla i halsen (mest på morgonen) i en vecka och sedan igår kändes det än lite värre, dock ingen annan sjukdomskänsla. Körde ca 25g utspritt över dagen, "dundrade" inte på då jag inte kände mig sjuk i övrigt. Vaknade på natten och halsen kändes värre, definitivt som en förkylning men fortfarande ingen sjukdomskänsla så jag körde 5g mitt i natten och sedan imorse kör jag 5g varannan timme.

TLDNR: hur säker är du på att det verkligen är en förkylning på gång, och hur vet du hur mycket du behöver ta?

Gregow
2019-11-02, 14:32
Att kosken fungerar mot alla former av krämpor är väl dokumenterat, men det är i princip som att fuska. Jag vill inte behöva vidta fusk för att bli frisk.
Kosken och tjära. Utan tjära är Kossu bara som en bra frukost. Tjära ger magi. Lite bastu på det och du når det gudomliga.

VoDaresVins
2019-11-02, 17:34
Hur intar ni era höga doser C vitamin? Jag köpte askorbinsyra som jag blandade ut i vatten, men bara 10g i 2.5dl vatten var nog det suraste jag nånsin druckit.

geoff
2019-11-02, 20:28
En skvätt vatten i ett högt glas. Ner med pulvret och skaka runt och svep. Skölj ner det som blir kvar i munnen med ett halvt glas vatten. Ingen mening att blanda ut det så mycket, är bara jävligt surt i vilket fall som helst.

King Grub
2019-11-02, 20:34
Lightsaft med apelsinsmak.

Diomedea exulans
2019-11-02, 22:24
Hur många 20g-doser tryckte du i dig? Jag har gått med lite konstig känsla i halsen (mest på morgonen) i en vecka och sedan igår kändes det än lite värre, dock ingen annan sjukdomskänsla. Körde ca 25g utspritt över dagen, "dundrade" inte på då jag inte kände mig sjuk i övrigt. Vaknade på natten och halsen kändes värre, definitivt som en förkylning men fortfarande ingen sjukdomskänsla så jag körde 5g mitt i natten och sedan imorse kör jag 5g varannan timme.

TLDNR: hur säker är du på att det verkligen är en förkylning på gång, och hur vet du hur mycket du behöver ta?

Det här vill jag också veta. Svårt att säga vad som är förkylning, vad som är att andningsorganen bråkar pga torr luft, etc.

King Grub
2019-11-02, 22:31
Jag har inga problem med några andningsorgan, någonsin. Jag känner väl igen den torra, otäcka smärtkänslan som dyker upp när man håller på att bli sjuk och man nästan får anstränga sig för att svälja. Ackompanjerat med ömhet i kropp och leder. Jag har i alla fall inga krämpor till vardags som skulle kunna gå att förväxla.

Vinter
2019-11-03, 02:10
Enligt reklamen fick jag uppfattningen att man inte blev smittad av viruset över huvudtaget. Då är det ju bättre om man får sina symptom som vanligt för då vet man ju när det är ok att träna igen.

Du har i stort sätt alltid virus i kroppen, men dessa är inaktiva på grund av ditt immunförsvar, samt du kommer i kontakt med nya nästan dagligen.

I förebyggande syfte, koncentrera dig på vanor som inte sänker immunförsvaret allt för mycket, och ät vitaminer och mineraler som stärker om du har brist.

Nysningar och hosta behöver inte vara symptom på just förkylning, eftersom kroppen använder detta som del av försvaret(för att rensa ut). Men man kan ju ta det som en varning. De flesta vet nog hur de känner sig när de börjar insjukna i nått.

Armed Dingo
2019-11-03, 09:43
Jag mår fortfarande skit. Drog precis 12 gram askorbinsyra på tom mage. Ska släppa lös ett helvete på viruset. Tyvärr kanske det drabbar magen för den vrålar på ett onormalt sätt.

King Grub
2019-11-03, 10:50
Det botar ingen förkylning. Det finns inga botemedel. Det ska sätta in innan bryter ut, vid första symptomen.

geoff
2019-11-04, 22:02
Hur många 20g-doser tryckte du i dig? Jag har gått med lite konstig känsla i halsen (mest på morgonen) i en vecka och sedan igår kändes det än lite värre, dock ingen annan sjukdomskänsla. Körde ca 25g utspritt över dagen, "dundrade" inte på då jag inte kände mig sjuk i övrigt. Vaknade på natten och halsen kändes värre, definitivt som en förkylning men fortfarande ingen sjukdomskänsla så jag körde 5g mitt i natten och sedan imorse kör jag 5g varannan timme.
Fortsatte att köra 5g (per h, inte varannan som jag först skrev), tappade räkningen men uppskattningsvis totalt 40-50g under dagen. Fungerade, kände mig bättre dagen efter, fortfarande lite slemmig i halsen, men faran verkar vara över. Tränade idag.

Obs: blev inte risig i magen trots ganska stort intag, vilket pekar på, som jag har förstått det, att jag verkligen hade ett virus i kroppen.

Armed Dingo
2019-11-04, 22:19
Fortsatte att köra 5g (per h, inte varannan som jag först skrev), tappade räkningen men uppskattningsvis totalt 40-50g under dagen. Fungerade, kände mig bättre dagen efter, fortfarande lite slemmig i halsen, men faran verkar vara över. Tränade idag.

Obs: blev inte risig i magen trots ganska stort intag, vilket pekar på, som jag har förstått det, att jag verkligen hade ett virus i kroppen.

Njaa det där sista stämmer inte. Min mage pallade inte med de där 12 grammen. Avträdet luktade ohyggligt. Jag gjorde rent dusch-golvbrunnen dagarna innan detta och lukten var snarlik men kraftigare.

Och nu dagen efter så är jag fortfarande inte frisk men nu blir det inte mer c vitamin. Men med tur är jag frisk imorgon. Då har jag varit sjuk de vanliga 7 dagarna jag brukar vid förkylning.


Skönt att du blev bättre dock.

Läskeblask
2019-11-05, 08:36
När vågar man börjaträna? Nosen rinner, öroninflammation och lite ont i halsen. Känns som att man skulle kunna träna men kanske inte smart

blåvitt
2019-11-05, 08:46
När vågar man börjaträna? Nosen rinner, öroninflammation och lite ont i halsen. Känns som att man skulle kunna träna men kanske inte smart

Jag brukar tänka hellre en dag vila för mycket än för lite. Har ju hänt ett antal gånger att man tänker "äh, det är nog bara att köra" och sen ligger man utslagen i feber i tre dagar och hatar sig själv.

geoff
2019-11-05, 08:50
Njaa det där sista stämmer inte. Min mage pallade inte med de där 12 grammen. Avträdet luktade ohyggligt. Jag gjorde rent dusch-golvbrunnen dagarna innan detta och lukten var snarlik men kraftigare.

Och nu dagen efter så är jag fortfarande inte frisk men nu blir det inte mer c vitamin. Men med tur är jag frisk imorgon. Då har jag varit sjuk de vanliga 7 dagarna jag brukar vid förkylning.


Skönt att du blev bättre dock.
Som jag har förstått det så är det bara i startfasen (typ första 24h) av förkylningen som tarmen har nytta av och kan ta upp stora doser. Jag vet såklart inte utan att prova, men jag skulle tro att magen skulle bli lite upprörd om jag käkade 50g när jag är fullt frisk.

VoDaresVins
2019-11-05, 12:30
Som Brofessorn kommenterade innan så kostar ju nog askorbinsyran en del. Fanns ingen ren här i mataffärerna utan köpte min senast på apoteket. Pris 30g = ~100kr.

Jag fann dock en mataffär som även sålde c-vitaminpulver, innehåll: ren askorbinsyra. Pris 500g = 150kr.
So what's the catch?
- För hästar/ponnier.
Så vad tror ni, är ren askorbinsyra för hästar duglig som människoföda? :d

King Grub
2019-11-05, 12:35
Det finns påsar med 1 kilo för mindre än 200 kronor, avsett för människor, i kosttillskottsbutiker som inte får nämnas.

geoff
2019-11-05, 12:50
Jag köpte "dyr" askorbinsyra (av märket Helhetshälsa), 500g för 329kr. Det är lätt värt det tiodubbla (efters)om det fungerar.

Brofessorn
2019-11-05, 17:06
Jag tryckte 20 g askorbinsyra i ett ut samma dag som Armed Dingo. Som tidigare nämnts:

Den som har rännskita har aldrig tråkigt.

Dagen efter tog jag 5 gram med några timmars mellanrum. Tålde det betydligt bättre.

Fick min första mansförkylning i år ändå.

VoDaresVins
2019-11-05, 20:22
Måste vara några regler som begränsar här i landet. Finns inte större mängder annat än åt husdjur. Enda jag funnit är en tillverkare som säljer c-vitaminpulver, näringsinnehåll: natriumaskorbat.
Blir väl att köpa i Umeå under julhelgen. Om man då inte vågar sig på husdjursvarianten.

Brofessorn
2019-11-05, 21:12
Exakt vad gör att en människa inte bör konsumera husdjursvarianten av askorbinsyra?

r3mpuh
2019-11-12, 04:22
https://assets.icanet.se/t_product_large_2x_v1,f_auto/4030300022187.jpg

Ett Orm
2019-11-12, 10:37
Som Brofessorn kommenterade innan så kostar ju nog askorbinsyran en del. Fanns ingen ren här i mataffärerna utan köpte min senast på apoteket. Pris 30g = ~100kr.

Jag fann dock en mataffär som även sålde c-vitaminpulver, innehåll: ren askorbinsyra. Pris 500g = 150kr.
So what's the catch?
- För hästar/ponnier.
Så vad tror ni, är ren askorbinsyra för hästar duglig som människoföda? :d

Ren askorbinsyra är just ren askorbinsyra. Ör det inga andra tillsatser är det bara att köra.

Kev88
2019-11-14, 13:29
Vad säger ni om förkylningssprayen ColdZyme? Vissa undersökningar hissar den till himlen medans andra sågar det.

dream_theater_
2019-11-14, 14:00
Jag tog 20 gram för två timmar sedan. Jag har aldrig varit så lös i magen.

Kischen
2019-11-14, 14:09
Santa Maria, 37 gram, 15 spänn. Hemköp.

Brofessorn
2019-11-14, 14:11
Jag tog 20 gram för två timmar sedan. Jag har aldrig varit så lös i magen.

Sympatiserar med dig. Har du tänkt ta mer imorgon? Min mage tålde det mycket bättre om man delade upp det till 3-4 doseringar utspritt över dagen.

Bärsärk
2019-11-14, 14:21
Jag tog 20 gram för två timmar sedan. Jag har aldrig varit så lös i magen.

Frågan är ju om du blev av med förkylningen eller inte.

dream_theater_
2019-11-14, 15:46
Sympatiserar med dig. Har du tänkt ta mer imorgon? Min mage tålde det mycket bättre om man delade upp det till 3-4 doseringar utspritt över dagen.

Vi får se hur jag mår efter natten. Jag tog 20 gram först, och sedan fem gram varannan timme.

Frågan är ju om du blev av med förkylningen eller inte.

För tidigt att uttala sig om det. Och förkylningen har inte brutit ut än, men jag vet att det är en på gång.

dream_theater_
2019-11-14, 18:49
Jag känner mig riktigt pigg, så förkylningen kanske försvann? Dock har jag haft extrem ränneskita sen klockan 14..

Bärsärk
2019-11-14, 19:00
Jag känner mig riktigt pigg, så förkylningen kanske försvann? Dock har jag haft extrem ränneskita sen klockan 14..

Konstigt, trodde KG sa att man inte skulle få rännsketa om man väl var förkyld? Du kanske tog det i ett för tidigt stadie.

dream_theater_
2019-11-14, 19:42
Jag funderar på om hela tråden är fejk, och att det enda syftet är att få förkylda stackare att skita på sig.

Jag är rätt tömd nu. Jag har nog aldrig känt mig så tom.

Brofessorn
2019-11-14, 19:50
Jag funderar på om hela tråden är fejk, och att det enda syftet är att få förkylda stackare att skita på sig.

Jag är rätt tömd nu. Jag har nog aldrig känt mig så tom.

Jag tänkte samma sak när jag hade tagit det. Möjligtvis är det ett genomarbetat troll av King Grub. Inte fan gjorde det någon skillnad för mig utöver den fullständigt explosiva diarren som varade en hel dag. Men jag ger hen the benefit of the doubt.

VoDaresVins
2019-11-14, 20:00
Så envisa som de senaste förkylningarna varit för mig så skulle jag nog gladeligen sitta och skita ett par timmar om det vore över med det. Hade dock inga problem med mina doser när jag testade. Tror inte startdosen var på tom mage ifall det var avgörande.

blåvitt
2019-11-14, 20:09
Jag tror att detta är grubs opus. Han har spenderat nästan två decennium på brädan för att långsamt bygga upp ett gigantiskt förtroende, för att nu till slut efter den stora forumdöden få den kvarlevande grubsekten att skita ner sig

Termy
2019-11-14, 20:24
Jag tror att detta är grubs opus. Han har spenderat nästan två decennium på brädan för att långsamt bygga upp ett gigantiskt förtroende, för att nu till slut efter den stora forumdöden få den kvarlevande grubsekten att skita ner sig

Inte för inte att hans favoritavatar är den glatt skuttande, diarréskvättande grunkan (vad den/hen nu kallas).

Brofessorn
2019-11-14, 20:34
King Grub är en snäll kille. Han skulle nog inte göra det, även fast det onekligen hade varit den mest sannolika förklaringen om det hade gällt någon annan.

Kev88
2019-11-14, 22:38
Jag är övertygad om att det funkar, för några veckor sedan så fick jag sjukdomskänslor, tyngdkänsla i huvudet osv, och efter 1½ dygns intag av askorbinsyra (4 x 10 g doser) så kände jag mig frisk.
Samma sak idag, igår så började jag att känna ett tryck i bihålorna och på morgonen idag så kände jag mig risig, så jag tog 10 g direkt och har jag har över dagen tagit 2-3 g varannan timme och nu på kvällskvisten känner jag mig i stort sätt frisk igen.
Jag blir dock väldigt gasig i magen, men det är ett litet pris att betala för att slippa att bli förkyld.

Jag tror att detta är grubs opus. Han har spenderat nästan två decennium på brädan för att långsamt bygga upp ett gigantiskt förtroende, för att nu till slut efter den stora forumdöden få den kvarlevande grubsekten att skita ner sig

:laugh:

Torsk_ole
2019-11-15, 06:54
Idag blir första testet. 10 gram varannan timme är planen. Skippar dagens träning också.

dream_theater_
2019-11-15, 09:59
För mig hade det kanske fungerat om jag inte fått avbryta på grund av den fruktansvärda magen. Feber bröt ut i natt, 39 grader. Det är väl typ feber i alla fall.

Ingen feber i alla fall nu, dock är jag hängig. Nästa gång jag provar detta kommer jag halvera nivåerna..

Diomedea exulans
2019-11-16, 12:25
Okej, ni får gärna hjälpa mig reda ut en grej här, för jag håller på att bli galen.

Jag var kraftigt förkyld härom veckan. Började träna lite när det kändes bättre. Efter ett lite för hårt pass blev förkylningssymptomen värre, så jag pausade träningen igen. Det passet var för sju dagar sedan (i lördags).

Efter det passet tänkte jag "nu jävlar ska jag läsa på om hur man ska träna efter en förkylning" och hittade följande:

När ska man avstå från att träna? Oseedat tar hjälp av Sverker Nilsson, förbundsläkare i friidrott, för att reda ut gränsen.
Det finns två tydliga varningssignaler att hålla koll på, enligt Sverker Nilsson.

– Man ska stanna hemma från träningen när man har feber på morgonen eller en förhöjd vilopuls med mer än 20 procent, säger han.
https://www.svt.se/sport/friidrott/idrottslakaren-tecken-pa-att-du-ar-for-sjuk-for-att-trana

Gött, tänkte jag. Nu har jag svart på vitt på när jag kan träna eller ej. Behöver ej hålla på att känna efter. Sen började jag mäta min vilopuls varje morgon, med fingret på handleden.

Nu till problemet. För ett par veckor sedan fick jag via EKG veta att min vilopuls är 48-50. Och sedan jag började mäta min vilopuls för en vecka sedan har den nästan varje dag varit förhöjd med mer än 20 %! I torsdags var den 55 (förhöjd med 14 %) – men över 20 % för hög igen igår. Inatt när jag vaknade kl 4 testade jag igen, då var den bara 53 (förhöjd med 10 %). Jag höll tummarna och somnade om... Och när jag vaknade på morgonen igen var den 61 (förhöjd med 27 %). *gah!* Så jag har inte tränat sedan i lördags.

Jag har även tagit tempen – har inte haft det minsta feber.

Angående hur jag känner mig så har jag väldigt milda förkylningssymptom (en näsborre är halvt täppt från och till, jag känner ett väldigt vagt obehag långt ner i halsen ibland). Jag känner mig inte ett dugg sjuk i allmänhet, är lika pigg som vanligt.

Vad skulle ni gjort? Jag misstänker att jag bara mäter fel när jag mäter pulsen, att jag tänker att jag hoppas att pulsen ska vara låg och så stressar jag upp mig själv vilket höjer pulsen, eller nåt.

Står och och pendlar mellan att avvakta till måndag och sen ta en tripp till vårdcentralen, eller att bara skita i det och träna sålänge jag känner mig fräsch.

Termy
2019-11-16, 13:43
Jag har suttit och väntat med en påse askorbinsyra i famnen sedan början av året, men ingen förkylning har ju behagat dyka upp. Provat att några dagar i sänder megadosera ändå bara för att se vad som sker med olika former av andra symtom relaterat till skador på muskler och nerver.

Igår tyckte jag mig känna en antydan till någon grad av seghet och andra prodrom indikerandes en påkommande förkylning, ffa med tanke på att typ var och varannan kollega och patient verkar vara förkyld. Jag tog ett par teskedar av det vita pulvret mixat i min kvarg/yoghurtröra, sov 9 timmar och sedan körde på med morgonträning som vanligt. 4 timmar träning och en bastu senare så känns det som vanligt. Lite för mesiga symtom för att kunna dra någon slutsats dock.

dream_theater_
2019-11-16, 16:09
För mig hade det kanske fungerat om jag inte fått avbryta på grund av den fruktansvärda magen. Feber bröt ut i natt, 39 grader. Det är väl typ feber i alla fall.

Ingen feber i alla fall nu, dock är jag hängig. Nästa gång jag provar detta kommer jag halvera nivåerna..

och i dag lördag så har jag inte haft någon feber alls, bara näsan som runnit.

Kan det vara så att kroppen hann att ta hand om en del av viruset under min korta vitamin C-kur? Nu ska jag väl inte vara för självsäker, men till i morgon så känns det som att jag är helt frisk.

dream_theater_
2019-11-16, 16:21
Okej, ni får gärna hjälpa mig reda ut en grej här, för jag håller på att bli galen.

Jag var kraftigt förkyld härom veckan. Började träna lite när det kändes bättre. Efter ett lite för hårt pass blev förkylningssymptomen värre, så jag pausade träningen igen. Det passet var för sju dagar sedan (i lördags).

Efter det passet tänkte jag "nu jävlar ska jag läsa på om hur man ska träna efter en förkylning" och hittade följande:


https://www.svt.se/sport/friidrott/idrottslakaren-tecken-pa-att-du-ar-for-sjuk-for-att-trana

Gött, tänkte jag. Nu har jag svart på vitt på när jag kan träna eller ej. Behöver ej hålla på att känna efter. Sen började jag mäta min vilopuls varje morgon, med fingret på handleden.

Nu till problemet. För ett par veckor sedan fick jag via EKG veta att min vilopuls är 48-50. Och sedan jag började mäta min vilopuls för en vecka sedan har den nästan varje dag varit förhöjd med mer än 20 %! I torsdags var den 55 (förhöjd med 14 %) – men över 20 % för hög igen igår. Inatt när jag vaknade kl 4 testade jag igen, då var den bara 53 (förhöjd med 10 %). Jag höll tummarna och somnade om... Och när jag vaknade på morgonen igen var den 61 (förhöjd med 27 %). *gah!* Så jag har inte tränat sedan i lördags.

Jag har även tagit tempen – har inte haft det minsta feber.

Angående hur jag känner mig så har jag väldigt milda förkylningssymptom (en näsborre är halvt täppt från och till, jag känner ett väldigt vagt obehag långt ner i halsen ibland). Jag känner mig inte ett dugg sjuk i allmänhet, är lika pigg som vanligt.

Vad skulle ni gjort? Jag misstänker att jag bara mäter fel när jag mäter pulsen, att jag tänker att jag hoppas att pulsen ska vara låg och så stressar jag upp mig själv vilket höjer pulsen, eller nåt.

Står och och pendlar mellan att avvakta till måndag och sen ta en tripp till vårdcentralen, eller att bara skita i det och träna sålänge jag känner mig fräsch.

48-50 låter ju för det första som att det är lite lågt för att vara vilopuls. Om du inte har feber eller ont i halsen, träna!

Diomedea exulans
2019-11-16, 16:23
48-50 låter ju för det första som att det är lite lågt för att vara vilopuls.

Vänta, finns det en puls som är lägre än "vilopuls"? *jorgen*
Edit: Eller kan EKG visa fel?

Om du inte har feber eller ont i halsen, träna!
:hbang:

dream_theater_
2019-11-16, 16:41
Vänta, finns det en puls som är lägre än "vilopuls"? *jorgen*
Edit: Eller kan EKG visa fel?


:hbang:

om jag lägger mig ned och djupandas i tio minuter innan jag tar pulsen så lär jag få en puls som är lägre än vilopulsen.

Men det är en killgissning :D

Diomedea exulans
2019-11-16, 16:48
om jag lägger mig ned och djupandas i tio minuter innan jag tar pulsen så lär jag få en puls som är lägre än vilopulsen.

Men det är en killgissning :D

Okej!

Brofessorn
2019-11-16, 16:50
Fan vad skumt, jag funderade på samma sak i veckan. Fast jag märkte det bara genom den där pulsmätargrejen på konditionsmaskiner, pulsen hade ökat med 10-20 slag i minuten från det jag i normala fall har. Fast just det är väl inte så tillförlitligt.

King Grub
2019-11-16, 16:53
48-50 låter ju för det första som att det är lite lågt för att vara vilopuls. Om du inte har feber eller ont i halsen, träna!

Vad är min 38-39 då?

Diomedea exulans
2019-11-16, 16:55
Fan vad skumt, jag funderade på samma sak i veckan. Fast jag märkte det bara genom den där pulsmätargrejen på konditionsmaskiner, pulsen hade ökat med 10-20 slag i minuten från det jag i normala fall har. Fast just det är väl inte så tillförlitligt.

Helt ärligt tror jag att det är psykosomatiskt. Jag kan t ex få ont i magen av ångest, det kanske är lite samma sak. Samtidigt känns det dumt att chansa om jag nu skulle ha en infektion.

dream_theater_
2019-11-16, 21:44
Vad är min 38-39 då?

Jag tror inte vi ska jämföra oss med dig eller Gunde Svan i det här fallet

Kev88
2019-12-10, 09:11
Jag kände ett tryck över bihålorna under kvällen i förrgår och startade direkt med askorbinsyran (10 g och sen 3-4g varje timme), men denna gången så slapp jag inte undan.
Jag som trodde att jag hade funnit den Helig Graalen här :(

EagleEye
2019-12-13, 14:45
Förkyld igen. Vaknade med en feberfrossa från helvetet. Sov vidare några timmar med dubbla täcken.

Tog en Treo brustablett Citron. Tåg kål på det totalt. Nu känner jag mig helt frisk. Åt en stor bamsemåltid och drack 2 liter vatten.

Ska lägga mig i sängen nu igen och tvinga mig att sova några timmar till.

Sen en Treo brustablett Citron igen.

Kev88
2019-12-14, 16:04
Min förkylning verkar f.ö. ha blivit avsevärt kortare än vad de normalt sett brukar vara, kan det vara p.g.a. de höga nivåerna askorbinsyra som jag har tagit under den må tro (över 20 g utspritt dagligen)?
Jag blev sjuk i måndags och idag så känner jag mig frisk, vilket jag tidigare aldrig har varit med om, då tar det minst 9-10 dagar innan jag är där jag är nu.

Aping
2019-12-14, 18:36
Min förkylning verkar f.ö. ha blivit avsevärt kortare än vad de normalt sett brukar vara, kan det vara p.g.a. de höga nivåerna askorbinsyra som jag har tagit under den må tro (över 20 g utspritt dagligen)?
Jag blev sjuk i måndags och idag så känner jag mig frisk, vilket jag tidigare aldrig har varit med om, då tar det minst 9-10 dagar innan jag är där jag är nu.
Stämmer väl rätt bra med den här, se Figur 2:
Vitamin C and Infections
Harri Hemilä 2017 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5409678/#app1-nutrients-09-00339)

Du drog väl i dig typ dubbla maxdosen per dag i Anderson 1974 (tänker "dos per kg KV" jämfört med de som deltog i studien på 70-talet, du är säkert grövre m t p hänger på Kolo 2019 :-) ) och förkortade förkylningen med 50+ %.

Kev88
2019-12-14, 20:31
Stämmer väl rätt bra med den här, se Figur 2:
Vitamin C and Infections
Harri Hemilä 2017 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5409678/#app1-nutrients-09-00339)

Du drog väl i dig typ dubbla maxdosen per dag i Anderson 1974 (tänker "dos per kg KV" jämfört med de som deltog i studien på 70-talet, du är säkert grövre m t p hänger på Kolo 2019 :-) ) och förkortade förkylningen med 50+ %.

Det gör det! Undrar om det har någon effekt på HSV-2 (https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=546)?
Jag fick det för några år sedan och jag har sedan dess varit tvungen att äta ett antiviralt läkemedel dagligen för att inte få skov, men den senaste 1½ veckan så har jag inte ätit det och jag har ännu inte fått något skov, vilket aldrig har hänt innan, då kommer det som ett brev på posten inom 3-4 dagar.

skyffelmördarn
2020-01-07, 13:25
Vaknade och var dålig i halsen igår, tog 10 g ren cvitamin ca 10:00 och sen 2 g i 5 timmar efteråt, 0 problem med magen.

Provade idag att öka till 15 g vid 11:30 och sen 2 g vid 12:30 men då blev det toaletten.

Jag vet inte om förkylningen blivit bättre och har den det så kan det ju ha att göra med att jag druckit ca 4 liter vatten, det brukar lindra symtomen men vi får väl se om jag kanske inte är dålig lika länge.

Men min fråga är, skulle jag klarat av 15 g om jag var sämre idag eller betyder att jag inte fixar 15 g att jag håller på att bli bättre?

geoff
2020-01-07, 14:18
Vaknade och var dålig i halsen igår, tog 10 g ren cvitamin ca 10:00 och sen 2 g i 5 timmar efteråt, 0 problem med magen.

Provade idag att öka till 15 g vid 11:30 och sen 2 g vid 12:30 men då blev det toaletten.

Jag vet inte om förkylningen blivit bättre och har den det så kan det ju ha att göra med att jag druckit ca 4 liter vatten, det brukar lindra symtomen men vi får väl se om jag kanske inte är dålig lika länge.

Men min fråga är, skulle jag klarat av 15 g om jag var sämre idag eller betyder att jag inte fixar 15 g att jag håller på att bli bättre?
Min känsla är att du tog lite väl mycket som engångsdos, men är för försiktig med den totala dosen.

Exempelvis så vaknade jag häromnatten med ont/konstig i halsen (resten av familjen, frugan och två barn är/var förkylda under julledigheten). Då tog jag 5g direkt. När jag vaknade på morgonen så började jag ta 5g med ca 45-60 minuters mellanrum tills jag började märka av det vid ett toalettbesök (höll inte räkningen, men var nog uppe i ca 40g totalt). Då trappade jag ner men tog några ett antal gram till några gånger under kvällen. Dagen efter så var jag bättre men fortfarande lite konstig i halsen så jag körde några 5g-doser den dagen också. Dagen efter kände jag mig helt bra.

Vad jag har läst så kan engångdsdoser, hur stora de än är, inte öka den konstanta nivån av C-vitamin i systemet som du behöver vid en infektion, så det gäller att fylla på konstant. Och för de flesta vuxna så behövs nog (vid en förkylning) betydligt mer än de 20g du satt i dig.

Baskagge
2020-01-07, 14:56
Blir magen bättre på att hantera askorbinsyra ju mer man använder det? Jag har magnesiumaskorbat också, men det är ju dyrare.

Lafayette
2020-01-07, 14:58
Har varit riktigt sjuk nu. Håller inte på med några placebo-kurer utan tar det som en man

Brofessorn
2020-01-07, 15:24
Har varit riktigt sjuk nu. Håller inte på med några placebo-kurer utan tar det som en man

Kanske för att du inte fått en ordentlig gubbförkylning än

geoff
2020-01-07, 15:28
Blir magen bättre på att hantera askorbinsyra ju mer man använder det? Jag har magnesiumaskorbat också, men det är ju dyrare.
Tror inte det. Däremot klarar magen/tarmen enligt teorin av att hantera mer askorbinsyra ju sjukare du är. Dvs kroppens behov av C-vitamin styr hur mycket du kan tillgodogöra dig.

Baskagge
2020-01-07, 17:23
Tror inte det. Däremot klarar magen/tarmen enligt teorin av att hantera mer askorbinsyra ju sjukare du är. Dvs kroppens behov av C-vitamin styr hur mycket du kan tillgodogöra dig.

Okej det kan nog stämma. Jag är inte sjuk utan tänkte testa högdos c-vitamin mot eksem. Jag verkar dock ha väldigt låg tolerans för askorbinsyra. Tog 5 gram nyss och det var för mycket. Får testa med 2 gram i timmen eller nått.

r3mpuh
2020-01-08, 11:12
"Hjälper" C-vitamin mot akut bronkit också eller är det enbart för snoravfall?

skyffelmördarn
2020-01-08, 11:58
"Hjälper" C-vitamin mot akut bronkit också eller är det enbart för snoravfall?

Tyvärr för akut bronkit är det 2-3v som gäller

geoff
2020-01-08, 15:32
Man har faktiskt gjort en stor, välkontrollerad studie på stora intag av C-vitamin vid just akut bronkit. Man kom fram till att beroende på den totala mängden man sätter i sig så kan sjukdomens längd förkortas (eller förlängas) till spannet 2-3v.

VoDaresVins
2020-01-24, 14:40
Har nån annan som testat högdosen c-vitamin märkt av en ganska akut dipp i förkylningskänsla kort efter intag? För ett par veckor sen kändes det som nåt var på gång och hade varit småfrusen hela eftermiddan. Tog 5g då och efter 10 minuter kände jag rejält ont i halsen som jag inte hade innan. En timme senare tog jag 5g till och gick och sova för natten. Vaknade på morgon frisk och kry.
Nu idag igen kändes det lite konstigt så tog 5g. Fick då en stund senare snor så hamna gå och snyta mig. Nu igen känns allt ok.*screwy*

skyffelmördarn
2020-01-24, 14:55
Har nån annan som testat högdosen c-vitamin märkt av en ganska akut dipp i förkylningskänsla kort efter intag? För ett par veckor sen kändes det som nåt var på gång och hade varit småfrusen hela eftermiddan. Tog 5g då och efter 10 minuter kände jag rejält ont i halsen som jag inte hade innan. En timme senare tog jag 5g till och gick och sova för natten. Vaknade på morgon frisk och kry.
Nu idag igen kändes det lite konstigt så tog 5g. Fick då en stund senare snor så hamna gå och snyta mig. Nu igen känns allt ok.*screwy*

Vetteifan om de va pga c-vitaminet du blev bättre, 5+5 g är ju en relativt liten dos.

Jag tyckte däremot att det verkade fungera ganska avsvällande, men det kan ju ha varit mängden vätska jag drog i mig också ihop med pulvret.

geoff
2020-03-05, 11:33
Åkte tyvärr dit nu i samband med sportlovet. Klarade mig ett helt år vilket är det längsta jag gjort på säkert 15 år. Denna gång gjorde omständigheterna* att jag inte kunde dosera som jag ville (men det går ju aldrig att säga om det verkligen hade hjälpt eller inte).

* Blev förkyld precis när vi skulle åka till fjällen, så jag vågade/hann bara dra i mig 15g innan jag skulle sitta i bilen 4-5h. Kände mig bra men sedan kom det igen nästa dag, och då kunde jag bara dra i mig ca 20g (4x5g) innan jag skulle ut på ett blåsigt fjäll hela dagen..

Klein
2020-03-07, 18:23
Är man förkyld så är lösningen att sova mycket. Jag upplever även att ångbad spetsat med oleum basileum hjälper. Samt att avstå från att äta skit vilket folk ofta gör när de är sjuka och tycker synd om sig själva.

r3mpuh
2020-03-08, 15:34
Efter allt för mycket askorbinsyra på tungan utan att svälja med vatten på ett tag, allt för många gånger, så börjar tungan smälta lite. Mvh köttsår på tungan.

Kev88
2020-03-08, 16:23
Blir magen bättre på att hantera askorbinsyra ju mer man använder det? Jag har magnesiumaskorbat också, men det är ju dyrare.

För mig så blir den det, min sambo fick en monsterförkylning förra måndagen och i ett förebyggande syfte så drog jag i mig en påse askorbinsyra om dagen i en hel vecka, de första 2-3 dagarna så pissade jag ur röven, men sen så gick det över:laugh:

Har nån annan som testat högdosen c-vitamin märkt av en ganska akut dipp i förkylningskänsla kort efter intag?

De två gånger som en förkylning har brutit ut för mig sedans jag började med askorbinsyra så har de varit MYCKET lindrigare mot innan, mycket piggare och främst symptom från snoken, vilket jag aldrig har varit med om under mina 30 år, jag har även kunnat återgå till träningen 3-4 dagar tidigare mot vad jag normalt sett har kunnat innan.

geoff
2020-03-08, 17:25
De två gånger som en förkylning har brutit ut för mig sedans jag började med askorbinsyra så har de varit MYCKET lindrigare mot innan, mycket piggare och främst symptom från snoken, vilket jag aldrig har varit med om under mina 30 år, jag har även kunnat återgå till träningen 3-4 dagar tidigare mot vad jag normalt sett har kunnat innan.
Samma här.. har ju bara hänt denna gången, och jag uttalar mig kanske lite för tidigt, men min förkylning är mer eller mindre borta redan. Blev sjuk natten mot tisdag (och kurerade som sagt ca 20g C-vitamin denna dag), blev värre och höll mig inne på onsdag, men har sedan åkt skidor rätt många timmar (med småbarn dessutom) tor, fre och lördag (trots sjukdomskänsla). Om jag inte får något återfall så är det betydligt snabbare än vanligt för mig.

Det jag undrar är om det hjälper att köra på "rätt mycket" C-vitamin övriga dagar man är förkyld om man nu inte lyckas stävja det redan första dagen. Som det är tänker jag att det skadar ju iaf inte, men jag kan inte riktigt motivera mig att köra 5g per halvtimme (det är ju rätt opraktiskt och tråkigt) på samma sätt som jag gör första dagen (tills magen säger stopp).

geoff
2020-03-09, 10:09
De två gånger som en förkylning har brutit ut för mig sedans jag började med askorbinsyra så har de varit MYCKET lindrigare mot innan, mycket piggare och främst symptom från snoken, vilket jag aldrig har varit med om under mina 30 år, jag har även kunnat återgå till träningen 3-4 dagar tidigare mot vad jag normalt sett har kunnat innan.

Samma här..
Just detta finns ju verifierat i ett par studier:

The second trial administered 4 g/day and 8 g/day vitamin C, and placebo to different groups, but only on the first day of the cold. Compared with the placebo group, the 8 g/day dose shortened colds by 19%, twice as much as the 4 g/day dose did. Both studies revealed a significant dose-response relationship between the vitamin C dosage and the duration of the common cold. The dose-response relationship in these two trials was also quite linear up to the levels of 6-8 g/day, thus it is possible that even higher doses may lead to still greater reductions in the duration of common cold. Dr. Hemilä notes that there have been proposals that vitamin C doses should be over 15 g/day for the best treatment of colds, but the highest doses that have so far been investigated in randomized trials have been much lower.

Dr. Hemilä concludes that "given the consistent effect of vitamin C on the duration of colds, and its safety and low cost, it would be worthwhile for individual common cold patients to test whether therapeutic 8 g/day vitamin C is beneficial for them. Self-dosing of vitamin C must be started as soon as possible after the onset of common cold symptoms to be most effective." Dr Hemilä also states that further therapeutic trials should be carried out to investigate the dose-response relation in the region of over 8 g/day of vitamin C.

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170330115246.htm

Kev88
2020-03-09, 16:29
Det jag undrar är om det hjälper att köra på "rätt mycket" C-vitamin övriga dagar man är förkyld om man nu inte lyckas stävja det redan första dagen.

Just detta finns ju verifierat i ett par studier:

Exakt, och då det påverkas av dosen och är ofarligt så har jag legat på 25-30 g om dagen när jag har varit förkyld.

Klein
2020-03-09, 16:59
Exakt, och då det påverkas av dosen och är ofarligt så har jag legat på 25-30 g om dagen när jag har varit förkyld.

Ok så hur länge är du förkyld då i regel när du kör på denna dos?

Kev88
2020-03-09, 20:18
Ok så hur länge är du förkyld då i regel när du kör på denna dos?

Jag har varit tillbaka i gymmet dag 6 båda gångerna. Jag har tränat i 11 år och varje gång som jag har blivit förkyld så har jag oftast varit ur spelet 9-10 dagar, och som jag nämnde tidigare så har jag alltid mått mycket sämre med mot vad jag gör nu med C-vitaminen.

geoff
2020-03-09, 20:26
Jag har varit tillbaka i gymmet dag 6 båda gångerna. Jag har tränat i 11 år och varje gång som jag har blivit förkyld så har jag oftast varit ur spelet 9-10 dagar, och som jag nämnde tidigare så har jag alltid mått mycket sämre med mot vad jag gör nu med C-vitaminen.
Hur länge har du kört med C-vitaminbehandling, och hur många förkylningar tror du att du har klarat dig undan?

Själv klarade jag mig som sagt ca 1 år, med 2-4 misstänkta förkylningar kvävda i sin linda. (Och när jag nu åkte dit, hade jag inte möjlighet att behandla korrekt heller)

Vinter
2020-03-09, 21:21
Tja 250 c-19 fall i Sverige nu. Värst i Stockholm, har panik börjat sprida sig?

Brofessorn
2020-03-09, 21:27
Tja 250 c-19 fall i Sverige nu. Värst i Stockholm, har panik börjat sprida sig?

Stora toapappersinbördeskriget har inletts. Invänta instruktioner.

Vinter
2020-03-09, 21:31
Någon släkting som bor mer centralt i Stockholm har börjat bunkra, undrar hur snacket går på jobbet där.

baggard
2020-03-10, 00:59
Såg en kille på gymmet som tränade i engångshandskar idag :d

KoloKille
2020-03-10, 07:11
Man får inte prata om "viruset" (måste använda kodord) på Kolozzeum. Har anmält era inlägg.

40plus
2020-03-10, 07:45
Alltså det här med C-vitamin vid förkylning har jag alltid sett som snake oil/huggormafett.
Men det verkar vara många här som misstar sig och känner sig bättre. Om vi antar att också jag vill missta mig och känna mig bättre, hur gör jag rent praktiskt? Det pratas om askorbinsyra och gram, jag har ingen knarkvåg att mäta det med.

Finns det något enkelt sätt att prova på, tex 2 tsk askorbinsyra 3 ggr om dagen i 3 dagar eller liknande råd? För jag vill testa detta vid nästa förkylning!

geoff
2020-03-10, 08:49
Alltså det här med C-vitamin vid förkylning har jag alltid sett som snake oil/huggormafett.
Men det verkar vara många här som misstar sig och känner sig bättre. Om vi antar att också jag vill missta mig och känna mig bättre, hur gör jag rent praktiskt? Det pratas om askorbinsyra och gram, jag har ingen knarkvåg att mäta det med.

Finns det något enkelt sätt att prova på, tex 2 tsk askorbinsyra 3 ggr om dagen i 3 dagar eller liknande råd? För jag vill testa detta vid nästa förkylning!
Det är iaf inte bevisat att det är snake oil, då det inte finns några studier gjorda (inte publika åtminstone) på verkligt höga intag. De få studier som finns med "halvhöga" intag visar dock att det hjälper, ex. en engångsdos på 8gram, vilket enligt teorin om högintag inte borde hjälpa särskilt mycket - låg dos, samt endast ett intag, förkortade ändå förkylningar med 20% (se länk nedan).

Tyvärr så finns det ca 1 miljon studier gjorda på dagliga tillskott och bebisdoser vid sjukdom (200 - 1000mg), vilket är verkningslöst, och denna överväldiga mängd av studier och artiklar har en förmåga att ge en ofullständig bild av läget.

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170330115246.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C_megadosage (Scrolla ner till "Common cold")

Vill du prova (eftersom det är i princip gratis, samt helt ofarligt för friska individer), så köp hem ett halvkilo (går att hitta för 149kr på nätet) och så fort du känner dig förkyld, kör en tesked (ca 5g) var 30e minut tills du börja bli lite lös i magen, sakta då ner lite (jag har själv kört som mest 45g på en dag).

Kev88
2020-03-10, 12:19
Hur länge har du kört med C-vitaminbehandling, och hur många förkylningar tror du att du har klarat dig undan?

Runt 5 månader och jag tror att jag har klarat mig undan 4 stycken, det har varit väldigt mkt sjuka på jobbet i höst och vi arbetar tätt med varandra :/

Armed Dingo
2020-03-12, 10:22
Man läser och till viss ser alla dessa människor som horde:ar ansiktsmasker, mat och handsprit. Little do they know att den riktiga skiten som borde köpas är den rena askorbinsyran på Santa Maria-hyllan!

Baskagge
2020-03-12, 14:20
Finns det något mer utöver c-vitamin, med någorlunda evidens, för att pimpa upp immunförsvaret i dessa Coronatider?

Brofessorn
2020-03-12, 14:21
Finns det något mer utöver c-vitamin, med någorlunda evidens, för att pimpa upp immunförsvaret i dessa Coronatider?

D-vitamin

geoff
2020-03-12, 14:28
Finns det något mer utöver c-vitamin, med någorlunda evidens, för att pimpa upp immunförsvaret i dessa Coronatider?
Orkar inte kolla upp källa nu, men jag började av den anledningen att ta ett zink-piller dagligen för ca 1 år sedan.

trädgårdsmöbel
2020-03-12, 15:22
Något bakteriedödande som okryddat brännvin borde vara optimalt i dagsläget. Ett par huttar då och då, kanske totalt 0,5l/dag.

r3mpuh
2020-03-12, 15:37
Något bakteriedödande som okryddat brännvin borde vara optimalt i dagsläget. Ett par huttar då och då, kanske totalt 0,5l/dag.Jäger duger alltså inte längre?

trädgårdsmöbel
2020-03-12, 15:42
Jäger duger alltså inte längre?

Nej, det smakar för dåligt.

Klein
2020-03-12, 15:54
Något bakteriedödande som okryddat brännvin borde vara optimalt i dagsläget. Ett par huttar då och då, kanske totalt 0,5l/dag.

:laugh:

r3mpuh
2020-03-14, 00:52
Nej, det smakar för dåligt.Ok.

http://www.bilddump.se/bilder/20200314005110-185.165.241.38.jpeg

r3mpuh
2020-03-14, 07:46
Är kolhydratsbaserad föda + massivt energiöverskott bättre för att undvik virusbaserad infektion, typ corona etc. eller är det bättre med 1 måltid om dagen(kcal-) ketogen kosthållning?

skyffelmördarn
2020-03-14, 10:40
Är kolhydratsbaserad föda + massivt energiöverskott bättre för att undvik virusbaserad infektion, typ corona etc. eller är det bättre med 1 måltid om dagen(kcal-) ketogen kosthållning?

Jag skulle inte ligga på underskott i alla fall, men även om du gör det så är det ingen fara om du inte är i en riskgrupp.

geoff
2020-06-02, 15:33
Har en solklart förkylning på G nu som började med ond hals i natt. Får se om C-vitaminet vinner kampen denna gång..

Illustrerade mannen
2020-06-02, 16:08
Något bakteriedödande som okryddat brännvin borde vara optimalt i dagsläget. Ett par huttar då och då, kanske totalt 0,5l/dag.

Dricker man hela mängden inom en kort tidsrymd blir man ju åtminstone lite gladare!

geoff
2020-06-03, 13:01
Har en solklart förkylning på G nu som började med ond hals i natt. Får se om C-vitaminet vinner kampen denna gång..
Detta är definitivt den hastigaste förkylning jag fått på många år.. för mig brukar ofta de första symptomen vara lite diffusa och komma gradvis över ett par dagar. Denna gång kände jag mig konstig i halsen på natten, och direkt på morgonen så var det ingen tvekan. Drog i mig ca 50g C-vitamin under gårdagen (5g x 10) men är definitivt inte frisk idag. Däremot känner jag mig kanske lite bättre än igår, samt att besvären flyttat sig lite från halsen till näsan istället. Kör lite mindre doser idag (typ 3g varannan timme) och hoppas på ett snabbare tillfrisknande än vanligt. Som vanligt = värst runt dag 2-3 och sedan minst ett par dagar till innan jag känner mig hyffsat frisk.

geoff
2020-06-12, 07:58
Detta är definitivt den hastigaste förkylning jag fått på många år.. för mig brukar ofta de första symptomen vara lite diffusa och komma gradvis över ett par dagar. Denna gång kände jag mig konstig i halsen på natten, och direkt på morgonen så var det ingen tvekan. Drog i mig ca 50g C-vitamin under gårdagen (5g x 10) men är definitivt inte frisk idag. Däremot känner jag mig kanske lite bättre än igår, samt att besvären flyttat sig lite från halsen till näsan istället. Kör lite mindre doser idag (typ 3g varannan timme) och hoppas på ett snabbare tillfrisknande än vanligt. Som vanligt = värst runt dag 2-3 och sedan minst ett par dagar till innan jag känner mig hyffsat frisk.
Tyvärr blev detta en klassisk förkylningssväng, trots att jag var snabb på pucken (tycker jag) med C-vitaminet. Såklart att man hade kunnat dundra på ytterligare men den dosen jag körde (50g) borde haft någon verkan.. nåja, får hoppas att det är Corona , och att det förklarar varför det inte funkade just denna gång (fast det tror jag inte).

Var "ordentligt förkyld" i tre dagar, och nu är jag inne på den 6e dagen som "halvförkyld", vilket i dessa tider innebär att man är bannad från allt socialt umgänge. Och med den takten det går i nu så lär jag vara det i minst en vecka till *mini

Kev88
2022-07-14, 07:04
Jag har kört på en hög dos askorbinsyra vid förkylningssymtom sedan jag läste den här tråden, oftast 15-20 g och sedan 3 g varannan timme i något dygn, och 8 av 10 gånger så bryter det inte ut, vilket jag aldrig hade varit med om innan. De få gånger som det har brutit ut så har jag tagit 3 g varannan timme och då är jag tillbaka i gymmet efter bara 6-7 dagar, innan så tog det runt 10-12 dagar, symtomen har även upplevts mildare, så jag har inget tvivel alls om att detta fungerar.

Hur som helst, förra gången när jag tog en stor dos så började jag efter ett par timmar få lite ont i vänstra sidan av ryggen, vilket jag då inte kopplade ihop med askorbinsyran, det släppte även relativt fort så jag tänkte inte mer på det. Någon timme efter att jag tog en stor dos igår så fick jag extremt ont på samma ställe, så pass så att jag fick ligga på sidan och sippa efter luft. Tack och lov så började det att lätta efter ca tio minuter för att sedan avta fort, men jag kopplade direkt att det var njursten och att askorbinsyran var boven i dramat, vilket jag nu har läst att man kan få av för mycket vitamin C. Så jag tänkte bara varna er om detta.

Denna är lite oroande med, förvisso bara två fallbeskrivningar:

High dose vitamin C can cause severe and potentially irreversible renal impairment due to oxalate nephropathy and awareness needs to be raised in conventional and alternative medical communities as well as the general population of the danger associated with this treatment.

https://anzsnasm.com/4761#:~:text=Conclusions%3A%20High%20dose%20vitami n%20C,danger%20associated%20with%20this%20treatmen t.

geoff
2022-07-14, 12:42
Jag kör fortfarande (och tror på) stora mängder C-vitamin då man börjar känna sig förkyld. Jag tror att om man kör oralt intag ca 50g några gånger per år att man är ganska safe. Man har ju inte slagit fast någon gräns där C-vitamin blir giftigt, utan bara en Upper Tolerable Limit på 2g där vissa kan börja få orolig mage.

Kev88
2022-07-14, 16:15
Jag kör fortfarande (och tror på) stora mängder C-vitamin då man börjar känna sig förkyld. Jag tror att om man kör oralt intag ca 50g några gånger per år att man är ganska safe. Man har ju inte slagit fast någon gräns där C-vitamin blir giftigt, utan bara en Upper Tolerable Limit på 2g där vissa kan börja få orolig mage.

Jo, jag är med helt övertygad om att det fungerar, och som Grub skrev tidigare i tråden så har det med största sannolikhet inte gjorts mer studier där man kikar på höga doser då läkemedelsbolagen står i vägen för det. Om jag inte missminner mig så utgör symtomdämpande läkemedel vid förkylning majoriteten av deras inkomst, och vitamin C är inget som går att ta patent på.