handdator

Visa fullständig version : När gjorde ni era bästa gains?


PKtarzan
2019-09-22, 18:41
Under vilken period i eran träningskarriär gjorde ni era bästa gains? Syftar primärt på styrke och muskelökningar? Hur tränande ni då? Mer frekvent mer sällan? Reps, sets, övningsval? Gå gärna in på också hur denna tiden i erat liv såg ut. T ex om ni under denna period hade det lugnar på jobbet och på så sått mindre stressade. Familj eller inte familj att ta hänsyn till. Studerade ni kanske just då och på så sätt kunde vara mer flexibla hur ni lade upp era dagar rent tidsmässigt. Vad det än kan ha varit så vore det spännande att höra vad ni tror var den största faktorn till dessa ökningar *flex*

PS: Svara snälla inte "noobgainsen" haha
MVH!

Stoltz
2019-09-22, 18:52
Styrka:

När jag körde helkropp tre dagar i veckan, med en modifierad Reg Park 5x5.
Jag jobbade heltid på ett stressigt jobb, så att det gick så bra som det gjorde lägger jag på ungdomens kapacitet :d
Blev mitt starkaste under den tiden.

Muskeltillväxt
När jag var utbränd i nästan ett år och läkaren sade till mig "Vad du än gör, sluta inte träna".

Gjorde fyra saker i ca sju månader:
1. Sov.
2. Åt.
3. Tränade.
4. Hade panikattacker.

Hade en sex-dagars split med en snittvolym på 20 set per muskelgrupp, där jag använde endast övningar som var väldigt snälla mot kroppen, och reps som gick i typ stilen 18-16-14-12-10 per övning.
Sjukt vilka gainz det blir när man inte har något annat att ta hand om än sig själv. Med det sagt, hade inte träningen suttit i ryggmärgen så hade det aldrig gått. Den vanan räddade mig från en riktigt långvarig utbränning, det är jag helt hundra på.

Läskeblask
2019-09-22, 18:54
Ofta på hösten när vädret blev svalare och lugnare på jobbet. Basic 4-split 8-15 set/muskelgrupp. Reps ofta 5-15 men närmare 5 för det mesta. Största grejen var väl att man hade tid och slapp den där stressen man har idag

secce
2019-09-22, 19:10
När jag var 25-26 år gammal, studerade och körde 5/3/1 (Boring But Big). Studerade, åt, tränade och sov 8h varje natt. Minns inte hur kroppsvikten ändrades men ökade runt +20 kg bänk, +40 kg böj och +40-50 i mark. Första gången i livet jag fick en ”bred” rygg också (tyvärr är den ett minne blott).

Misstänker att gainsen primärt berodde på bra sömn, kunde gymma när det kändes bäst på dagen och jag kunde äta obegränsat. Hade också 4 polare som vi alla körde tillsammans och peppade/tävlade mot varandra.

geoff
2019-09-22, 20:21
Nästa år.

zol
2019-09-22, 23:14
Var väl ca 23 år och fick tipset att börja köra efter Max-OT. Det man ökade på några veckor då ökar man jag inte under ett helt år idag.

Bandid0
2019-09-23, 07:32
Första vettiga programmet som nybörjare såklart.

GI-Joe
2019-09-23, 07:32
Var väl ca 23 år och fick tipset att börja köra efter Max-OT. Det man ökade på några veckor då ökar man jag inte under ett helt år idag.

Beror det på upplägget eller annat tror du? :)

Rikard Jansson
2019-09-23, 07:46
Arbetslös men med pengar ändå. (mycket sömn)

Termy
2019-09-23, 07:59
Första 12 veckorna av MAX-OT back in the days. I mer vuxen ålder: i år när jag slutade hålla på att överdosera volym samt periodisera set/reps och höll det på samma och istället började mikroöka vikter i de flesta övningar varje pass (allt från 0.25kg upp till 1kg beroende på övning).

PureWhey
2019-09-23, 08:16
Skulle säga under högskoleutbildning i Halmstad. Alla kompisar tränade, vi pluggade träning etc.

Gick från att vara 95kg halvfet till 95kg nära tävlingsform på tre år tillsammans med schysta styrkeökningar.

Mitt bästa träningsprogram under perioden var nog mitt egna halvkroppsschema. Verkar som att forskningen och mer insatta gång på gång bekräftar att hur jag lagt upp mina program är bra. Sunt förnuft går långt.

Langster
2019-09-23, 08:22
Vet inte riktigt, tycker det gick rätt bra hela tiden fram till jag fick barn.

Ladugårdsdörr
2019-09-23, 08:34
23 år gammal, alltså runt 2000. Denna tid var vi uppdelade i tre läger: traditionell brosplit, Max-OT och så vi lågvolymare. Jag tränade två gånger i veckan, dag 1: böj, press, latsdrag. Dag 2: marklyft, dips, rodd. 3x5 eller något liknande.

Raschmus
2019-09-23, 09:13
6 månader under 2010. Tränade två veckor 20 reppare, två veckor 15 reppare, två veckor 12, 10, 8, 6, 4 osv. Vid fyrorna så hade jag 3-4 veckor två split

Dag1
Marklyft 4x4
Knäböj 4x4
Bänkpress 4x4

Dag2
Chins kvx3
Chins V-Handtag kvx2
Press bakom nacken x3
Curl x3
Vader
Mage

Fokus basövningar, 3 split, frekvens 2 ggr/vecka.

Blev både större och starkare i bra tempo. Söp varje helg men skötte mig "exemplariskt" söndag till fredag

Gluffgluff
2019-09-23, 10:09
Stronglifts 5x5 i kombination med tungt fysiskt arbete. Arbetsdagar träning på kväll efter arbetet. Lediga dagar så togs de flesta PB runt lunch efter cigg och en kopp kaffe under fasta. Mycket kalorier inte så mycket optinoja.

sladdbarn
2019-09-23, 10:37
Mellan två jobb = mycket sömn och mycket mat.
Var 30+ och hade tränat 5-6 år.
Progressiv träning med fokus på Böj, mark och bänkpress.
3 pass i veckan.
För mig är sömnen nästan lika viktig som maten.

Deffen
2019-09-23, 11:15
För över 30 år sedan! Helkropp tre ggr veckan på Nautilus a la 1x12 utan vila men brukade köra dubbla vändor. Åt som en varg och packade på mig rejält. Snurrade runt 98-99kg med fettprocent (enligt nån ultraljudsmäthistoria) under 7% (ådror över hela kroppen) tills jag knasade på något reumatiskt skit. Tappade allt och rasade ner till 59kg men överlevde...

Kev88
2019-09-23, 11:32
Förutsatt att man äter ordentligt så gör väll alla sina bästa ökningar i början?

smerk
2019-09-23, 11:59
Förutom noobgainsen, när jag vågade ligga på ett kaloriöverskott under lång tid

bighulken
2019-09-24, 03:28
Bästa var också!!......
på 80-talet, kroppsvikt ifrån, under 80kg.....till 95 kg deffad!!:.....



Bästa Gains var: 1991-1994, kroppsvikt gick ifrån, 95kg---120kg!!!......
Bara träning, sova, äta, studera........

Samt även, 2009-2019, kroppsvikt gick ifrån , 125kg---155kg!!!......

Började med styrkelyft, 2013/2014!!.....Tävla osv.......

Förvisso, även späck, som bidrar till vikten, nuförtiden!!.....
Men under allt, så finns det nog, lite muckler......lol.......hoppas jag......lol.

WhiteJellyBerry
2019-09-24, 06:56
Under vilken period i eran träningskarriär gjorde ni era bästa gains? Syftar primärt på styrke och muskelökningar? Hur tränande ni då? Mer frekvent mer sällan? Reps, sets, övningsval? Gå gärna in på också hur denna tiden i erat liv såg ut. T ex om ni under denna period hade det lugnar på jobbet och på så sått mindre stressade. Familj eller inte familj att ta hänsyn till. Studerade ni kanske just då och på så sätt kunde vara mer flexibla hur ni lade upp era dagar rent tidsmässigt. Vad det än kan ha varit så vore det spännande att höra vad ni tror var den största faktorn till dessa ökningar *flex*

PS: Svara snälla inte "noobgainsen" haha
MVH!

När jag började med styrkelyft ca efter 8år gymdebuten. Gick upp i vikt samtidigt och blev väldigt stark på köpet. Studerade på högskola, ingen mer än flickvän. Bästa tiden för träningsutveckling helt klart. Sedan kom andra vågen 13år efter gymdebuten, satsade fullhjärtat på kroppsbyggning, mycket volymträning och kontakt med musklerna, gick upp ca 7-8kg under den här tiden. Jobbade med hade ingen familj. Mycket tid till träning och återhämtning. Ren från doping hela livet, tränat på gym sedan 2001. Har freakgener, lätt att bli stor och stark. Rätt träning, sömn/vila/återhämtning och kost är nyckeln. Bli starkare och öka i kroppsvikt är nog framgångsfaktorer.

MackeJuve
2019-09-24, 10:01
Här kommer högst ovetenskapliga ökningar... :)

105-115(?) kg i bänkpress
Har inte exakta siffror här men det är i trakterna till det som står ovan. Gick i gymnasiet och levde ett synnerligen bekymmersfritt liv. Anledningen till att denna ökning sticker ut är dels för att den var markant och att den till stor del skedde på bakfyllan över en sommar. Det var på den där tiden då man inte blev ett dugg bakfull och det var nästan mer vanligt än ovanligt att jag gymmade på ett litet gym i en tennishall på söndagen efter ett partaj. Levde på nybörjargains samt ett bra tryck från allt man tryckte i sig dagen innan. Slog pb med ~2,5 kg flera bakissöndagar i rad.

117,5-130 kg i bänkpress
I slutet på maj fixade jag 120 kg och den tredje september 130 kg. Hade precis kommit hem från sex månaders backpackande i Australien och var väldigt sugen på att gymma. Sticker ut eftersom att jag ändå hade nått en hyfsad nivå(värsta nybörjartiden var över), hade tränat väldigt sparsamt under resan och ändå lyckades öka markant på ganska kort tid.

230-250 kg i marklyft
Första passet som jag testade sumo var mitt smalmarks-pb 230 kg och 190 kg med sumostil ville inte röra sig från backen. Någon vecka senare hade jag bräckt 230 kg och det gick i hiskelig fart upp till 250 kg. Allt tack vare stilbytet.

130-145 kg i frontböj
Två rundor RSR i rad, +10 kg i första och +5 kg i andra. Jag gissar ju att maxningarna såg förjävliga ut men jag kan knappt förstå att jag har fixat så mycket vikt då jag har svårt att komma på en övning som passar mig sämre.

Alla dessa framgångsexempel kan nog tillskrivas träningsglädje, obryddhet och på olika sätt nybörjarfaktorn. Obryddhet eftersom att jag inte var särskilt bekymrad över formen på utförandet. Skiten skulle bara upp och jag var immun mot skador. Idag är jag ca 1000 % mer nojig. Sen hade man inte satt upp någon realstisk maxnivå i huvudet utan man var fullt övertygad om att man kunde bli hur stark som helst ---> väldigt kul att träna.

MackeJuve
2019-09-24, 10:11
Slänger in en till bara för att den kan tillskrivas något sorts bakomliggande tänk:

80-87,5 kg i militärpress
Pressen hade bortsett den period då jag fixade 80 kg varit andraövning efter bänkpressen. Men oavsett den faktorn så hade mitt 1RM varit detsamma under fem års tid och 80 kg hade verkligen blivit en mental spärr. Att öka 7,5 kg under en vinter(tre månader kanske) kanske inte låter jättehäftigt men det var skitstort för mig då jag under så många år endast hade lyckats pressa 80 kg en enda gång trots många försök. Jag gjorde pressen till förstaövning och körde RSR som program. Nyckeln till ökningarna tillskriver jag det frekventa utförandet(tre pass/vecka) samt att samtliga arbetsvikter var tunga. Just det sistnämnda hade varit en akilleshäl för mig då jag ibland hade kunnat bränna av +5 reps på 70 kg men misslyckats med 75 eller 77,5x1. Nu fick jag mycket mer viktvana och det blev helt avgörande.

Detta är även mitt enda riktigt nutida pb så det ligger lite extra nära hjärtat :)

Gluffgluff
2019-09-24, 10:48
Slänger in en till bara för att den kan tillskrivas något sorts bakomliggande tänk:

80-87,5 kg i militärpress
Pressen hade bortsett den period då jag fixade 80 kg varit andraövning efter bänkpressen. Men oavsett den faktorn så hade mitt 1RM varit detsamma under fem års tid och 80 kg hade verkligen blivit en mental spärr. Att öka 7,5 kg under en vinter(tre månader kanske) kanske inte låter jättehäftigt men det var skitstort för mig då jag under så många år endast hade lyckats pressa 80 kg en enda gång trots många försök. Jag gjorde pressen till förstaövning och körde RSR som program. Nyckeln till ökningarna tillskriver jag det frekventa utförandet(tre pass/vecka) samt att samtliga arbetsvikter var tunga. Just det sistnämnda hade varit en akilleshäl för mig då jag ibland hade kunnat bränna av +5 reps på 70 kg men misslyckats med 75 eller 77,5x1. Nu fick jag mycket mer viktvana och det blev helt avgörande.

Detta är även mitt enda riktigt nutida pb så det ligger lite extra nära hjärtat :)

Det är faktiskt en riktigt bra ökning och nu blev jag sugen på att börja pressa 3 ggr vecka. *flex*

oath5
2019-09-24, 13:01
Växte som en svamp i början vid 19 års ålder. Körde då MAX-OT slaviskt, funkade klockrent för mig. Sen kom första skadan (axel, jobbrelaterad). Tog nog 3 år innan man var på banan igen.

Sen började jag jobba natt och komiskt nog så började jag återigen växa igen trots jättedålig kosthållning och supande varje helg. Blev mycket alkohol, pizza och lösgodis den perioden och inte särskilt mycket protein. Ändå var det denna period som jag byggde på mig mest om man bortser från newbiegainsen första åren.
Körde även då nån form av MAX-OT. Sen började jag jobba med Martin Berkhan och resten är historia :d

Kev88
2019-09-24, 14:57
Sen kom första skadan (axel, jobbrelaterad). Tog nog 3 år innan man var på banan igen.

Oj! Vad var det för skada?

CalleP
2019-09-24, 15:05
2012, tränade varje muskel en gång per vecka och körde 9-12 set. Träningsvärk efter varje pass. Bröst triceps, Rygg biceps, Ben och axlar.

trädgårdsmöbel
2019-09-24, 15:09
Vid 38-39. Pga TRT. Mycket av gainsen var sådant jag tappat. Just nu vid 41 gör jag bra gains igen, men eftersom jag inte fick TRT på hela sommaren nästan och tappade rejält så är det lite samma grej.

Mest märks detta i basövningar med fri stång. Jag blir obscent svag fort utan TRT. Kan tappa 20-30kg i bänk på bara veckor.

Ett Orm
2019-09-24, 15:46
Under vilken period i eran träningskarriär gjorde ni era bästa gains? Syftar primärt på styrke och muskelökningar? Hur tränande ni då? Mer frekvent mer sällan? Reps, sets, övningsval? Gå gärna in på också hur denna tiden i erat liv såg ut. T ex om ni under denna period hade det lugnar på jobbet och på så sått mindre stressade. Familj eller inte familj att ta hänsyn till. Studerade ni kanske just då och på så sätt kunde vara mer flexibla hur ni lade upp era dagar rent tidsmässigt. Vad det än kan ha varit så vore det spännande att höra vad ni tror var den största faktorn till dessa ökningar *flex*

PS: Svara snälla inte "noobgainsen" haha
MVH!

När jag körde dropset med kontrollerad progresstion gick från 90-40 x 8 till 110-60 x 8 i knäböj på ett par månader, gjorde liknande ökningar på de flesta övningar jag körde. Tränade 6 ggr ena veckan och 3 ggr andra, tresplit.

Inte för det var nått magiskt med det, men för mig var det bra ökning, men det var en period jag var väldigt motiverad och jobb mm passade in bra.

VoDaresVins
2019-09-24, 18:52
De två första åren går väl nog under nybörjargains så efter det har det inte funnits nåt att hänga i julgran.

Jakobssonfast
2019-09-25, 09:14
Skulle säga under högskoleutbildning i Halmstad. Alla kompisar tränade, vi pluggade träning etc.

Gick från att vara 95kg halvfet till 95kg nära tävlingsform på tre år tillsammans med schysta styrkeökningar.

Mitt bästa träningsprogram under perioden var nog mitt egna halvkroppsschema. Verkar som att forskningen och mer insatta gång på gång bekräftar att hur jag lagt upp mina program är bra. Sunt förnuft går långt.

Kan man se dina halvkroppsscheman någonstans?

crilloan
2019-09-25, 19:00
Som kort, småfet 47:åring som började träna igen för två år sedan tycker jag att det går förbannat bra nu :hbang:

Kör hypertrofi program 3d/v från BBM och både bänk o böj känns finemang. I böj går setten upp med 2,5-5 kg per vecka o nykomlingen sumomark känns som att hitta hem.

Har aldrig varit roligare att träna och tog mig till o med iväg på ett karatepass igår.
(är man diplomatisk kan man säga att det finns förbättringspotential på min Pinan sono Ichi..)

C

Castle
2019-09-25, 20:11
Tycker ofta det bara handlar om att träna hårt för att öka. Tycker inte detaljerna spelar så stor roll. Bara man inte tränar helt uppåt väggarna såklart. Om man vill bli stark så ska man såklart träna med tunga vikter och få reps till största delen.

zol
2019-09-26, 06:57
Beror det på upplägget eller annat tror du? :)

Jag tror för egen del att det berodde på upplägget. Inte för att det är något magiskt i sig, mest för att det förmodligen var mitt första "riktiga" program. Därtill går Max-ot ut på att köra korta pass men som är väldigt tunga. Som ny på gymmet tror jag man inte riktigt lärt sig ta i, har man då ett schema som är kort med väldigt tunga vikter tror jag man ändrar sitt mindset lite och verkligen fokuserar på de fåtal övningar/reps som görs.

Max-OT är lite som ett klassiskt 5×5 program vilket jag tror överlag är ett exceptionellt bra upplägg för nya personer.

crille
2019-09-26, 11:22
När man var ung och körde ”Super Squats”

PureWhey
2019-09-26, 12:26
Kan man se dina halvkroppsscheman någonstans?

Har det som spreadsheet i min Google Drive. Vet inte hur mycket det säger utan att förstå tankarna kring det dock.

Detta tror jag är mitt senaste:
https://i.imgur.com/4CgV5mG.png

https://imgur.com/a/a4UCtoA

Isseman
2019-09-27, 14:01
Skulle säga under högskoleutbildning i Halmstad. Alla kompisar tränade, vi pluggade träning etc.

Gick från att vara 95kg halvfet till 95kg nära tävlingsform på tre år tillsammans med schysta styrkeökningar.

Mitt bästa träningsprogram under perioden var nog mitt egna halvkroppsschema. Verkar som att forskningen och mer insatta gång på gång bekräftar att hur jag lagt upp mina program är bra. Sunt förnuft går långt.

Håller med PW. Jag var en av dem :cool:

Körde också halvkroppssplit m. mycket volym ,mycket mat samt mycket sömn. #LIFE

Laksen
2019-09-27, 18:13
Gjorde mina bästa garns förra veckan. Var i Grekland och tränade inte en ända gång ordentligt. Gick upp 7,5kg i vikt på en vecka och ser mycket mera muskulös ut.