handdator

Visa fullständig version : Gått ner i vikt av alkohol, "Torkar" det ut kroppen eller varför 2-3 kg viktnedgång?


Helgehorse
2019-09-22, 10:59
Hej, Konsumerat en hel del alkohol denna helgen som varit.


Inte tränat på 3 dagar, Men förmodligen legat på rätt kraftigt kaloriöverskott 2 dagar irad.

Men endå gått ner ca 3 kg, Ialf vikten på morgonen.

Gör alkoholen på något sätt så man droppar en hel del vikt för stunden? Och varför isådanafall. Lite nyfiken då det blev en liten chock när man vägde sig

Edd
2019-09-22, 11:38
Det är något jag också har märk genom åren, min gissning är att alkohol "torkar ut dig på vätska " så min gissning är att det är vattenvikt som du har tappat

Helgehorse
2019-09-22, 12:12
Det är något jag också har märk genom åren, min gissning är att alkohol "torkar ut dig på vätska " så min gissning är att det är vattenvikt som du har tappat

Så tänker jag med, Men det blir ju sjukt mycket vätska man får i sig när man dricker samtidigt.

I fredags drack jag runt 14 st 33cl, Öl är ju 99% vatten typ med tänker jag.

Helgehorse
2019-09-22, 12:15
Blir ju såklart något extra toalett besök med, Men mängden vätska+maten känns endå som ett mysterium att man är 3 kg lättare på morgonen haha.

TheDoctor
2019-09-22, 14:01
Det torkar ut mig som fan i alla fall. 1 toalettbesökt per 33cl öl brukar det vara för mig. Så jag dricker knappt öl eller cider längre på grund av det.

Edd
2019-09-22, 14:02
hör dig , men en vuxen människa består av cirka 60 procent vatten också om jag inte minns fel..

Sen vet jag inte hur mycket alkohol torkar ut en på vätska om nu så är fallet men det får mig att tänka på alla dessa sporter(kampsport tänker jag på främst nu) när man ska klara invägningar hit & dit där det drar till bastun för att svettas ut så mycket vätska som möjligt.

Finns ju en del kilos att ta ifrån när det kommer från vätska i kroppen

mulliy
2019-09-22, 15:49
Alkohol torkar ju ut kroppen något fruktansvärt. Minns någon gång man blivit riktigt jävla full och dagen efter druckit typ 3 liter men pissar inte förrän på kvällen iaf.

Cykelcykel
2019-09-23, 05:35
Japp världens sämsta drog

Du tror dublir smal och snygg när du dricker men egentligen blir du fet och ful

TheDoctor
2019-09-23, 06:23
Japp världens sämsta drog

Du tror dublir smal och snygg när du dricker men egentligen blir du fet och ful

Men alla andra blir smala och snygga xD

GI-Joe
2019-09-23, 07:29
Men alla andra blir smala och snygga xD

Medans jag är full är jag också väldigt smal och snygg.

PureWhey
2019-09-23, 07:44
xnycC62Ohbk

vicarious
2019-09-23, 11:04
Alkoholen hämmar hormonet ADH (antidiuretiskt hormon) vilket leder till att man får större mängd urin och kroppen inte tar upp lika mycket av den vätska man får i sig. Det leder till att man blir uttorkad.

Helgehorse
2019-09-24, 12:50
Alkoholen hämmar hormonet ADH (antidiuretiskt hormon) vilket leder till att man får större mängd urin och kroppen inte tar upp lika mycket av den vätska man får i sig. Det leder till att man blir uttorkad.

Vart blir all vätska av då? Jag kissar knappt ut 14 st 33CL och 20-30cl sprit på några toalettbesök?

Helgehorse
2019-09-24, 12:51
xnycC62Ohbk

Så alkohol dagen innan för att bli hård? är det bs eller stämmer det liite?

vicarious
2019-09-24, 15:39
Vart blir all vätska av då? Jag kissar knappt ut 14 st 33CL och 20-30cl sprit på några toalettbesök?

Kroppen slutar givetvis inte att ta upp vätska helt och hållet. Då skulle alkohol vara dödligt.

Toljanen
2019-09-24, 15:55
För mig är det tvärtom.
På måndag efter en fyllehelg känner jag mig uppsvälld och väger jag ca 2 kg mer.
På söndagen så dricker jag enormt mycket vätska men nästan ingenting kommer ut utan binds in i kroppen. På tisdagen får jag springa på toaletten hela tiden när vätskan ska ut.
Har många bekanta som upplever samma sak.

PureWhey
2019-09-24, 16:31
Så alkohol dagen innan för att bli hård? är det bs eller stämmer det liite?

Mindre vätska = Möjligen hårdare look

Korvil
2019-09-24, 21:54
Alkohol är ju vätskedrivande.

Dricker du öl kanske det är tillräckligt med vätska för att inte spela så stor roll men dricker du starkare saker så går du ju back.

Kan även tänka mig att det kan vara så att även om du tillför vätska medan du super så gör sig kroppen av med överskottsvätskan rätt snart men alkoholen går runt en längre tid och driver mer vätska efterhand.

Jag har nog också uppfattat det som att det kan se bättre ut direkt efter fylla och samma sak om man äter för mycket för man får ju lite mer tryck då men på sikt blir det ju sämre.

Helgehorse
2019-09-25, 10:23
Mindre vätska = Möjligen hårdare look

Dricker inte bodybuilders sjukliga mängder vatten innan tävling?

Helgehorse
2019-09-25, 10:26
Alkohol är ju vätskedrivande.

Dricker du öl kanske det är tillräckligt med vätska för att inte spela så stor roll men dricker du starkare saker så går du ju back.

Kan även tänka mig att det kan vara så att även om du tillför vätska medan du super så gör sig kroppen av med överskottsvätskan rätt snart men alkoholen går runt en längre tid och driver mer vätska efterhand.

Jag har nog också uppfattat det som att det kan se bättre ut direkt efter fylla och samma sak om man äter för mycket för man får ju lite mer tryck då men på sikt blir det ju sämre.

Mjo men såhär, 14 st 33cl=462cl, Alltså 4.6 liter. Addera sedan 20-30 cl sprit, Vi säger 4,8 liter. Jag kissar kanske ut 1.5 liter. Och då har jag ju endå vätska ifrån början med, Alltså på min ordinarie vikt.

Vart blir resten av sedan, jag har ju samtidigt gått ner hela 3 kg bara sådär.

Helgehorse
2019-09-25, 10:27
Kroppen slutar givetvis inte att ta upp vätska helt och hållet. Då skulle alkohol vara dödligt.

Mjo men jag går ju minus 3kg i vikt, Och då har jag endå min "normala" nivå vätska på ordinare vikt, Sedan adderar jag 4.6-4.8 liter, Kissar kanske ut 1.5 liter och endå har jag gått ner 3kg på morgonen. Märkligt fenomen

PureWhey
2019-09-25, 14:39
Dricker inte bodybuilders sjukliga mängder vatten innan tävling?

Typ såhär https://www.body.se/artiklar/nyheter/20110215/7-dagar-till-formen-toppa-dig-som-ett-proffs/

Helgehorse
2019-09-27, 20:01
Typ såhär https://www.body.se/artiklar/nyheter/20110215/7-dagar-till-formen-toppa-dig-som-ett-proffs/

Tycker sådant där är konstigt, Varför sluta med kolhydraterna när de är dom som ger bra tryck enligt majoriteten?

Armed Dingo
2019-10-03, 09:59
Mjo men såhär, 14 st 33cl=462cl, Alltså 4.6 liter. Addera sedan 20-30 cl sprit, Vi säger 4,8 liter. Jag kissar kanske ut 1.5 liter. Och då har jag ju endå vätska ifrån början med, Alltså på min ordinarie vikt.

Vart blir resten av sedan, jag har ju samtidigt gått ner hela 3 kg bara sådär.

Ja det är antingen ett hål i fysikens lagar eller så pissar du ut betydligt mer än du uppskattar det till. Jag tror på första alternativet.

Helgehorse
2019-10-03, 10:50
Ja det är antingen ett hål i fysikens lagar eller så pissar du ut betydligt mer än du uppskattar det till. Jag tror på första alternativet.

Mja, Går man inte ner 2-3 kg av att stå på huvudet en stund med? Ingenting som försvinner men man skall tydligen gå ner i vikt för stunden endå, Känns också som ett hål i fysikens lagar? *flex*

King Grub
2019-10-03, 10:54
Mja, Går man inte ner 2-3 kg av att stå på huvudet en stund med? Ingenting som försvinner men man skall tydligen gå ner i vikt för stunden endå, Känns också som ett hål i fysikens lagar? *flex*

the athlete’s effort to decrease his reported weight by remaining in a headstand... is futile.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4437900/

Helgehorse
2019-10-04, 20:28
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4437900/

Hehe stor myt alltså :P Läste det på en rätt stor sida minns ej vart, Därav antog jag att det stämde bara.

Langster
2019-10-05, 17:57
Mja, Går man inte ner 2-3 kg av att stå på huvudet en stund med? Ingenting som försvinner men man skall tydligen gå ner i vikt för stunden endå, Känns också som ett hål i fysikens lagar? *flex*

Det var bland det mest korkade jag någonsin läst. Och att det sen faktiskt var någon som provat det inför en invägning... otroligt.

Hur går tankarna? Om jag står på huvudet så kommer vikten att samlas i huvudet och eftersom det är längre ifrån vågen än fötterna så borde den visa lägre!

Läskeblask
2019-10-05, 18:54
Jag är jävligt torr efter en supankväll.

Helgehorse
2019-10-05, 20:04
Det var bland det mest korkade jag någonsin läst. Och att det sen faktiskt var någon som provat det inför en invägning... otroligt.

Hur går tankarna? Om jag står på huvudet så kommer vikten att samlas i huvudet och eftersom det är längre ifrån vågen än fötterna så borde den visa lägre!

Vet en del nybörjare som gjort de innan styrketävlingar hehe.. Aldrig gjort det själv och inte förstått hur det skulle funkat men så har jag bara halvt trott på det när jag läste om det.

Mycket korkat

Sverker
2019-10-06, 06:09
Det var bland det mest korkade jag någonsin läst. Och att det sen faktiskt var någon som provat det inför en invägning... otroligt.

Hur går tankarna? Om jag står på huvudet så kommer vikten att samlas i huvudet och eftersom det är längre ifrån vågen än fötterna så borde den visa lägre!

Jag har hört talas om det. Ifall det är en skröna vet jag inte. Det skulle tydligen vara möjligt att få ned vikten med något hekto med att stå på händerna:confused:

Men vågplattan mäter upp tyngden mot den. Oavsett var tyngdpunkten lodrätt ligger. Tror mer att det är något sätt att få ut en eller två pekfingrar mot golvet utanför vågplattan och fånga upp det avgörande hektot.