handdator

Visa fullständig version : Amerikanska flottan bekräftar att läckta UFO-filmer är äkta


Sidor : [1] 2 3 4

King Grub
2019-09-19, 06:42
Amerikanska flottan bekräftar att läckta UFO-filmer är äkta.

https://edition.cnn.com/2019/09/18/politics/navy-confirms-ufo-videos-trnd/index.html

Snubben
2019-09-19, 06:51
Fast Inna någon säger Aliens så kan det väl vara värt att nämna att de dom säger är att dom inte vet vad det är.

King Grub
2019-09-19, 06:57
Det spännande är att de utför manövrar som amerikanska flottan inte känner till är möjliga med vår teknik.

Och att de medger att de har sett massor av sådana här saker genom åren fast inte berättat om dem.

smerk
2019-09-19, 07:24
Tycker att sånt här helt klart gör vardagen lite mer spännande

Diomedea exulans
2019-09-19, 07:52
Vad kan det vara om det inte är aliens? Väderfenomen?

King Grub
2019-09-19, 07:58
Objekt som går mot vinden och stiger rakt upp till 12000 fot på sekunder är svårt att förklara med väder.

Läskeblask
2019-09-19, 08:05
Skulle vara intressant att veta hur mycket det är som inte verättas.. Undrar hur det skulle gå om det kom fram 100% bevis på aliens. Hur folk skulle reagera, gissar att det skulle bli nån slags halvpanik.

geoff
2019-09-19, 08:09
Skit på sensorn, som plötsligt blåser bort? Den har dom nog inte tänkt på :naughty:

Slartibartfast
2019-09-19, 08:18
Det som är mest intressant är att kameran på en F18 från 2015 är ungefär lika avancerad som på en F4 från vietnamkriget, dvs en fastmonterad brödrost.

Lite mera bilder, info:

60ZJQ4I7_3M

KT81
2019-09-19, 08:31
Ryska/Kinesiska drönare

bighulken
2019-09-19, 08:32
Roligt!!....och intressant!!.....med USA och deras teorier......

Är själv övertygad om, att det där, är det vi själva, som är upphov till!!:.....

Fast i en annan tid......kanske?............lol...........:-).

Sasquatch
2019-09-19, 08:35
Spännande att se vad det blir av de två miljoner som hittills skrivit upp sig för storma Area 51 imorgon

KT81
2019-09-19, 09:03
Roligt!!....och intressant!!.....med USA och deras teorier......

Är själv övertygad om, att det där, är det vi själva, som är upphov till!!:.....

Fast i en annan tid......kanske?............lol...........:-).

Är det du William Shatner?

d1anny2
2019-09-19, 09:07
Är det du William Shatner?Scott me up beamie

ARMSTARK
2019-09-19, 09:25
Spännande att se vad det blir av de två miljoner som hittills skrivit upp sig för storma Area 51 imorgon

De kommer inte våga, och jag skulle starkt avråda att storma en militärbas!

Akerhage
2019-09-19, 09:28
https://www.madaboutmemes.com/uploads/memes/61.png

Bob90
2019-09-19, 11:19
Skulle jag haft på foliehatt så skulle jag sagt att det här är för att lobba in mer pengar till försvaret med siktet inställd på omloppsbanan, månen etc :p

Skit på sensorn, som plötsligt blåser bort? Den har dom nog inte tänkt på :naughty:

Typ så :p

Det som är mest intressant är att kameran på en F18 från 2015 är ungefär lika avancerad som på en F4 från vietnamkriget, dvs en fastmonterad brödrost.

Lite mera bilder, info:

[YT]60ZJQ4I7_3M[/Y.T]
Är det inte ett otroligt sammanträffande att varje gång "grejer" av typen övernaturligt eller utomjordiskt filmas/fotas så är det med riktigt kass upplösning? :D

Baskagge
2019-09-19, 11:52
Eller så är det kineserna/ryssarna som hackat deras system och lagt in lite roliga saker. Lite som när Israel hackade Egyptens luftvärn och la in mängder med flygplan på radarn.

Stuffer
2019-09-19, 13:00
Vad kan det vara om det inte är aliens? Väderfenomen?

Eller en snorkråka på linsen :P

Xtreme-G
2019-09-19, 13:11
Är det inte ett otroligt sammanträffande att varje gång "grejer" av typen övernaturligt eller utomjordiskt filmas/fotas så är det med riktigt kass upplösning? :D

Under 90-talet och X-files-eran så var det ju förståeligt rent teknisk och bidrog till hypen. Nu känns det väldigt suspekt. cofffee

Läskeblask
2019-09-19, 13:24
Vad tror ni då? Jag lägger min röst på att det är nån mänsklig uppfinning trots allt. Formen ser ju ut som att det är nån slags "flyg-grej". Jävligt dålig kvalitet

Bärsärk
2019-09-19, 14:09
HQoRXhS7vlU

Bärsärk
2019-09-19, 14:17
Är det inte ett otroligt sammanträffande att varje gång "grejer" av typen övernaturligt eller utomjordiskt filmas/fotas så är det med riktigt kass upplösning? :D

Här är det inte videon som är det intressanta utan stridspiloterna och vad de upplever.

Stridspiloter är typ det hårdaste virket vi har på planeten, otroligt vältränade och mentalt stabila.

Vad dom ser eller tro sig se är inte samma sak som om du och jag skulle se det. Vi kanske skulle kunna se någonting och ha svårt att se vad det är, men deras träning gör det ju möjligt för dom att kunna se ett objekt och snabbt kunna avfärda vad det inte är.

sjövärdig
2019-09-19, 14:37
Varför ska dom alltid till USA??

trädgårdsmöbel
2019-09-19, 14:59
Varför ska dom alltid till USA??



Om jag får gissa från en Aliens perspektiv så är USA det mest intressanta att besöka. Det är ett stort land med olika kulturer som ofta speglar andra länder rätt bra. Det finns chinatowns, svarta, vita, bruna, småstäder, byar, stadsdelar som har mestadels ättlingar från en specifik Europeisk kultur (Finns ställen dit tyskar flyttade, finnar, italienare osv). Så det blir som stora delar av jordklotet komprimerat till ett ställe, vilket gör det till ett bra land att besöka om man måste begränsa sig när man undersöker människan som art:)

Armed Dingo
2019-09-19, 15:09
Det intressanta för mig är att, om det är riktiga farkoster, verkar vara ett bevis på att gravitationen är en kraft som kan manipuleras även i förhållandevis små farkoster.

De ska ha sett att vattnet rörde sig under farkosten. Det såg ut att bubbla. Kanske var det vattnet som drogs mot skeppets egna gravitationsmotor som det använder för att skapa tyngdlöshet?

Med tanke på accelerationen är tyngdlöshet i princip ett måste. Vilka som än är i lär ha dött av g-krafter vid så hög acceleration. De verkar ju även kunna gå åt vilket håll som helst.

Jag tror absolut på att det kan vars av utomjordiskt ursprung. Skulle inte förvåna mig om de varit här tidigare och även droppade hela bibel/koran historian på ett eller annat sätt. Samt byggde pyramiderna, eventuellt andra saker. För att snabba på vår utveckling.
Titta bara på folk idag, halvt retarderade är majoriteten. Hur skulle vi som art kunna komma på sådana uttänkta underverk och metoder för makt för flera tusen år sedan? Fan hälften är ju knappt kapabla att ens styra upp sina liv överhuvudtaget.

King Grub
2019-09-19, 15:11
Varför ska dom alltid till USA??

Vet vi vad ryssarna och kineserna har sett och dokumenterat?

Diomedea exulans
2019-09-19, 15:16
Om jag får gissa från en Aliens perspektiv så är USA det mest intressanta att besöka. Det är ett stort land med olika kulturer som ofta speglar andra länder rätt bra. Det finns chinatowns, svarta, vita, bruna, småstäder, byar, stadsdelar som har mestadels ättlingar från en specifik Europeisk kultur (Finns ställen dit tyskar flyttade, finnar, italienare osv). Så det blir som stora delar av jordklotet komprimerat till ett ställe, vilket gör det till ett bra land att besöka om man måste begränsa sig när man undersöker människan som art:)

USA är världens kulturella högsäte också.

svenbanan
2019-09-19, 15:53
Självklart är dessa UFO:n enbart ute och åker mitt över atlanten där de enbart kan filmas av flottan/flygvapnet, och självklart är det alltid med världens sämsta kamera. Jag antar dessa aliens är väldigt intresserade av att studera oceanerna.

Bob90
2019-09-19, 16:03
Här är det inte videon som är det intressanta utan stridspiloterna och vad de upplever.

Stridspiloter är typ det hårdaste virket vi har på planeten, otroligt vältränade och mentalt stabila.

Vad dom ser eller tro sig se är inte samma sak som om du och jag skulle se det. Vi kanske skulle kunna se någonting och ha svårt att se vad det är, men deras träning gör det ju möjligt för dom att kunna se ett objekt och snabbt kunna avfärda vad det inte är.
Äh, jag skulle nog sätta astronauter högre :p Behöver typ vara någon kombination av stridspilot, läkare, ingenjör, mekaniker, administratör och forskare :D
Därtill är du tvungen att umgås med samma människor i samma lokal utan möjlighet till byte av umgänge eller lokal under längre period, med förhållandevis kass mat och möjlighet till hygien. Samtidigt som du ska utföra avancerade uppgifter, inte göra ett enda misstag osv.

Men alla är vi människor med brister och fördomar.

Självklart är dessa UFO:n enbart ute och åker mitt över atlanten där de enbart kan filmas av flottan/flygvapnet, och självklart är det alltid med världens sämsta kamera. Jag antar dessa aliens är väldigt intresserade av att studera oceanerna.
Asså rent krasst, i princip det enda vi tittar efter på andra planeter är just flytande vatten :p

svenbanan
2019-09-19, 16:40
Asså rent krasst, i princip det enda vi tittar efter på andra planeter är just flytande vatten :p

Fast poängen med det är ju just att hitta planeter med vatten, eftersom vi då tror det finns större möjligheter till liv.

Ifall vi skulle skicka lite drönare till mars och det visade sig finnas hela oceaner av vatten, samt 10 miljarder marsianer utspridda över hela planeten, så skulle våra drönare rimligen vara mer intresserade av dessa marsianer än av vattnet.

ChuckTesta
2019-09-19, 16:40
Varför skulle aliens befinna sig på jorden eller besöka jorden öht? I ett oändligt stort universum, varför välja vår pyttelilla obetydliga planet?

Diomedea exulans
2019-09-19, 16:52
Varför skulle aliens befinna sig på jorden eller besöka jorden öht? I ett oändligt stort universum, varför välja vår pyttelilla obetydliga planet?

Det där tycker jag är konstigt tänk. Om en biolog hittade en ny djurart skulle det vara en sensation och vetenskapsmännen skulle studera den tills de blev blå i ansiktet, oavsett hur objektivt tråkigt djuret var. Samma här, det kanske finns coolare planeter, men om det finns aliens lär de ju vilja studera Jorden tills de vet precis allt.

Dessutom händer det ju asmycket grejer här. Politik, klimatförändringar, mänsklig kultur, osv.

Scratch89
2019-09-19, 16:52
Varför skulle aliens befinna sig på jorden eller besöka jorden öht? I ett oändligt stort universum, varför välja vår pyttelilla obetydliga planet?

För att besökarna kanske vet att liv är väldigt sällsynt i universum?

Simonser
2019-09-19, 16:54
Människan som den ser ut idag har funnits i ca 70 000 år, men det är främst de senaste 200 åren som industri och teknik fullkomligt exploderat framåt. Bara de senaste 20 åren har förändrats något otroligt.

Det finns planeter som skapades miljontals år före vår jord ens blev till.

Tänk på hur fort vår teknik utvecklas, föreställ er då en civilisation som fått tusentals eller till och med miljontals års försprång.

Med det i åtanke så är det inte otroligt att det är aliens.

Bob90
2019-09-19, 16:55
Fast poängen med det är ju just att hitta planeter med vatten, eftersom vi då tror det finns större möjligheter till liv.

Ifall vi skulle skicka lite drönare till mars och det visade sig finnas hela oceaner av vatten, samt 10 miljarder marsianer utspridda över hela planeten, så skulle våra drönare rimligen vara mer intresserade av dessa marsianer än av vattnet.

Antar att vi inte klassas som intelligent liv då :D
Varför skulle aliens befinna sig på jorden eller besöka jorden öht? I ett oändligt stort universum, varför välja vår pyttelilla obetydliga planet?
Fast det är oerhört osannolikt, till snudd på att man är i princip helt säker på att det inte hänt :D

svenbanan
2019-09-19, 17:00
Antar att vi inte klassas som intelligent liv då :D


Det är ju såklart möjligt.

Men ifall vi hittade 10 miljarder myror på mars så skulle vi nog vara mer intresserade av dessa än vattenytan på marshaven. ;)

trädgårdsmöbel
2019-09-19, 17:09
Varför skulle aliens befinna sig på jorden eller besöka jorden öht? I ett oändligt stort universum, varför välja vår pyttelilla obetydliga planet?

Sexuell nyfikenhet. Jag har läst åtskilliga vittnesskildringar från människor som säger sig blivit bortförda. Det är saker i rumpan och sexuella experiment som genomgående tema.

Så något med oss, tilltalar dem sexuellt. De är så pass kåta på oss att de kanske reser genom rymden i årtionden för detta. Det är en tanke och en längtan jag kan sympatisera med.


Edit: med hänvisning till Inceltråden. Gör du allt för att slippa vara Incel? Det tror jag inte på. Titta på aliens, de bygger rymdskepp och åker tvärs genom galaxer för att få ligga.

ChuckTesta
2019-09-19, 18:04
Det där tycker jag är konstigt tänk. Om en biolog hittade en ny djurart skulle det vara en sensation och vetenskapsmännen skulle studera den tills de blev blå i ansiktet, oavsett hur objektivt tråkigt djuret var. Samma här, det kanske finns coolare planeter, men om det finns aliens lär de ju vilja studera Jorden tills de vet precis allt.

Dessutom händer det ju asmycket grejer här. Politik, klimatförändringar, mänsklig kultur, osv.

Du tänker lite naivt, om dom kan åka hit och göra saker som är omöjligt enligt vår kunskap och teknik, så ligger dom troligtvis miljoner år före oss i utveckling. Varför skulle vår politik på jorden vara intressant för dom?

För att besökarna kanske vet att liv är väldigt sällsynt i universum?

I ett oändligt stort universum är det ganska troligt att det finns liv på många platser. Och som jag skrev ovanför, varför skulle dom åka hit? Vad skulle dom göra här? Dom är tusentals eller miljontals år före oss i utveckling. Vi kan inte ens kontrollera vår egen planet, vi är inte ens stage 1 civilization..

Fast det är oerhört osannolikt, till snudd på att man är i princip helt säker på att det inte hänt :D

Säker på att vad inte har hänt?

Sexuell nyfikenhet. Jag har läst åtskilliga vittnesskildringar från människor som säger sig blivit bortförda. Det är saker i rumpan och sexuella experiment som genomgående tema.

Så något med oss, tilltalar dem sexuellt. De är så pass kåta på oss att de kanske reser genom rymden i årtionden för detta. Det är en tanke och en längtan jag kan sympatisera med.


Edit: med hänvisning till Inceltråden. Gör du allt för att slippa vara Incel? Det tror jag inte på. Titta på aliens, de bygger rymdskepp och åker tvärs genom galaxer för att få ligga.

Rolig tanke men njaaaee... Dom som blir bortförda är samma personer som är flat earthers.

Bärsärk
2019-09-19, 18:44
Äh, jag skulle nog sätta astronauter högre :p Behöver typ vara någon kombination av stridspilot, läkare, ingenjör, mekaniker, administratör och forskare :D
Därtill är du tvungen att umgås med samma människor i samma lokal utan möjlighet till byte av umgänge eller lokal under längre period, med förhållandevis kass mat och möjlighet till hygien. Samtidigt som du ska utföra avancerade uppgifter, inte göra ett enda misstag osv.

Men alla är vi människor med brister och fördomar.

Många astronauter är fd stridspiloter och/eller militärer. Men ja min poäng var ju bara att det är ju inte tant Astrid 85+ som sett något när hon var ute i sin bakgård och vattnade blommorna.

Nu pratar vi om en stridspilot som ser något som han inte kan förklara vad det är.

trädgårdsmöbel
2019-09-19, 19:01
Du



Rolig tanke men njaaaee... Dom som blir bortförda är samma personer som är flat earthers.

Jag har dragit varianter av det skämtet flera gånger. Men ju fler gånger jag drar det ju mer känns det som att det faktiskt är så. Varför inte liksom? Att de just tar folk som har låg trovärdighet är ju rätt logiskt med om deras perversa lekar är lite skambelagda.

Diomedea exulans
2019-09-19, 19:04
Du tänker lite naivt, om dom kan åka hit och göra saker som är omöjligt enligt vår kunskap och teknik, så ligger dom troligtvis miljoner år före oss i utveckling. Varför skulle vår politik på jorden vara intressant för dom?


Men va? Mänskliga forskare undersöker ju amöbor och vanliga gråstenar och annat "skittråkigt", självklart skulle jorden vara intressant för forskare från en annan planet?

Kan du komma på någon enda livsform, eller någon enda process ens, på Jorden som inte är intressant för mänskliga forskare?

nukz
2019-09-19, 19:17
”Vi har ingen förklaring just nu så det måste vara utomjordingar”

trädgårdsmöbel
2019-09-19, 19:33
Kan du komma på någon enda livsform, eller någon enda process ens, på Jorden som inte är intressant för mänskliga forskare?

Allosaurus. Forskarna var eniga. "Det här är inte lika coolt som Tyrannosaurus Rex eller Velociraptor. En tråkig jäkla dinosaur. Vad skall vi döpa den till? Allosaurus. Ett tråkigt namn, till en tråkig dinosaur. Den är stor och farlig, men Tyrannosaurus är större. Så vi lägger inget vidare intresse vid denna eftersom det finns coolare dinosaurier".

Jag är Allosaurus på tal om att Den här tråden handlar om mig nu.

Diomedea exulans
2019-09-19, 19:47
Allosaurus. Forskarna var eniga. "Det här är inte lika coolt som Tyrannosaurus Rex eller Velociraptor. En tråkig jäkla dinosaur. Vad skall vi döpa den till? Allosaurus. Ett tråkigt namn, till en tråkig dinosaur. Den är stor och farlig, men Tyrannosaurus är större. Så vi lägger inget vidare intresse vid denna eftersom det finns coolare dinosaurier".

Jag är Allosaurus på tal om att Den här tråden handlar om mig nu.

För att namnet betyder "annan ödla"? Detta är några vetenskapliga artiklar jag hittade om Allosaurus på några få minuter, kan inte vara alltför ointressant för forskare:

Cau, A., & Serventi, P. (2017). Origin attachments of the caudofemoralis longus muscle in the jurassic dinosaur allosaurus. Acta Palaeontologica Polonica, 62(2), 273-277. doi:10.4202/app.00362.2017

Foth, C., Evers, S., Pabst, B., Mateus, O., Flisch, A., Patthey, M., & Rauhut, O. (2015). New insights into the lifestyle of allosaurus (dinosauria: Theropoda) based on another specimen with multiple pathologies. Peerj, 3, e940-e940. doi:10.7717/peerj.940

Bybee, P. J., Lee, A. H., & Lamm, E. (2006). Sizing the jurassic theropod dinosaur allosaurus: Assessing growth strategy and evolution of ontogenetic scaling of limbs. Journal of Morphology, 267(3), 347-359. doi:10.1002/jmor.10406

HANNA, R. R. (2002). multiple injury and infection in a sub-adult theropod dinosaur> allosaurus fragilis with comparisons to allosaur pathology in the cleveland-lloyd dinosaur quarry collection. Journal of Vertebrate Paleontology, 22(1), 76-90. doi:10.1671/0272-4634(2002)022[0076:MIAIIA]2.0.CO;2

RAYFIELD, E. J. (2005). Aspects of comparative cranial mechanics in the theropod dinosaurs coelophysis, allosaurus and tyrannosaurus. Zoological Journal of the Linnean Society, 144(3), 309-316. doi:10.1111/j.1096-3642.2005.00176.x

Sverker
2019-09-19, 19:51
Allosaurusen är den häftigaste av alla dinosaurier*mini

AURORA hade den som plastbyggsats när jag var liten, typ 1973. Den raserade massor av legohus i mitt pojkrum.

ChuckTesta
2019-09-19, 20:09
Men va? Mänskliga forskare undersöker ju amöbor och vanliga gråstenar och annat "skittråkigt", självklart skulle jorden vara intressant för forskare från en annan planet?

Kan du komma på någon enda livsform, eller någon enda process ens, på Jorden som inte är intressant för mänskliga forskare?

Ja vi undersöker det, eftersom vi har ca 0 IQ i jämförelse. Svara på det här istället: Varför skulle livsformer som är miljoner år före oss i utveckling bry sig om oss? Dom har warp speed (om dom skulle vara här) och skulle kunna åka precis vart som helst, men skulle välja att åka till en extremt primitiv planet som inte kan bidra med någonting öht?

Diomedea exulans
2019-09-19, 20:26
Ja vi undersöker det, eftersom vi har ca 0 IQ i jämförelse. Svara på det här istället: Varför skulle livsformer som är miljoner år före oss i utveckling bry sig om oss? Dom har warp speed (om dom skulle vara här) och skulle kunna åka precis vart som helst, men skulle välja att åka till en extremt primitiv planet som inte kan bidra med någonting öht?

Du tror att de inte åker till andra planeter också isåfall?

Dessutom kanske det inte ens finns andra planeter med liv. Tänk utanför lådan.

High1ander
2019-09-19, 20:32
Men va? Mänskliga forskare undersöker ju amöbor och vanliga gråstenar och annat "skittråkigt", självklart skulle jorden vara intressant för forskare från en annan planet?

Kan du komma på någon enda livsform, eller någon enda process ens, på Jorden som inte är intressant för mänskliga forskare?

Nej, det är verkligen inte självklart.

Att tro Aliens skulle bete sig som människor och ha samma värderingar (t.ex. nyfikna och vilja samtala) är att vara ganska frånkopplad. T.ex. kan man nästan tänka sig att den tekniken de isf. har gör att man kan simulera sig fram jorden, osv... Vi är kanske lika intressanta eller viktiga som myrstacken i skogen, dvs. någon kanske bryr sig om att sätta sig där med förstoringsglas och bränna några små myror, men finns nog sjukt mycket roligare saker att lägga energi på.

T.ex. vi försöker inte kommunicera med bakterier, virus, osv...

Diomedea exulans
2019-09-19, 20:41
Nej, det är verkligen inte självklart.

Att tro Aliens skulle bete sig som människor och ha samma värderingar (t.ex. nyfikna och vilja samtala) är att vara ganska frånkopplad. T.ex. kan man nästan tänka sig att den tekniken de isf. har gör att man kan simulera sig fram jorden, osv... Vi är kanske lika intressanta eller viktiga som myrstacken i skogen, dvs. någon kanske bryr sig om att sätta sig där med förstoringsglas och bränna några små myror, men finns nog sjukt mycket roligare saker att lägga energi på.

T.ex. vi försöker inte kommunicera med bakterier, virus, osv...

Det KAN vara så att de är ointresserade, ja, men det är absurt att avfärda möjligheten att de skulle ha besökt oss för att de inte kan vara intresserade av oss.

Självklart bryr sig inte Plucke och Berra om myrstackar eller bakterier, men du kan ge dig sjutton på att det finns forskare som dedikerat sina liv åt att studera de där myrorna, och bakterierna och virusarna.

Angående simulationer så har vi alldeles utomordentliga verktyg för att titta på pyramiderna i våra datorer, men likt förbannat åker folk till Egypten och glor på dem IRL för "det är en annan grej".

Varför antar alla att just utomjordingarna som besöker oss är deras motsvarigheter till vanliga snubbar? Är det HELT orimligt att det finns en och annan jord-nörd på deras planet?

Fan, utomjordningarna som besöker oss kanske bara är daredevils som utmanar varandra att vara våghalsiga. "Hörru X-3534B, jag slår vad om att du inte vågar åka till Jorden, den är SKITLÅNGT bort och jordborna skjuter flygande saker med kärnvapen..."

Inte att förglömma att om nu utomjordingarna verkligen tänker helt annorlunda än vi, då kan de ha skäl att åka hit som vi inte ens kan föreställa oss.

Återigen, tänk utanför lådan!

https://i.imgur.com/UkgReyb.png

ARMSTARK
2019-09-19, 20:44
Det är onekligen lite spännande att läsa sånt men fortfarande, om man har teknologi för att åka x ljusår inom acceptabel tid, varför låter man sig avslöjas av stone age teknologi, och t.o.m. skjutas ner av ett skitplan under andra världskriget? 🤣

Bärsärk
2019-09-19, 21:05
Det är onekligen lite spännande att läsa sånt men fortfarande, om man har teknologi för att åka x ljusår inom acceptabel tid, varför låter man sig avslöjas av stone age teknologi, och t.o.m. skjutas ner av ett skitplan under andra världskriget? 🤣

Bara för att man kan göra någonting på en hög nivå rent teknologiskt så betyder det ju inte att man kan göra allting.

Att kunna färdas i rymden betyder ju inte automatiskt att man kan göra "stealth" farkost som inte kan upptäckas med ögat.

Bärsärk
2019-09-19, 21:08
Jag kan dock tycka att det verkar lite konstigt att dom ska flyga ner hit på så pass låg höjd för att utforska/kolla vad vi gör, det känns som att de borde kunna lösa den uppgiften på ett betydligt tryggare avstånd? Dom kan ju vara helt dumma i huvudet också, det är lätt att tro att bara för att dom kan flyga runt i rymden så är dom smartare än oss men så behöver det inte vara.

Jag vet att det är en utbredd teori men jag tror starkt på att vi är den högst utvecklade civilisationen i universum.

trädgårdsmöbel
2019-09-19, 21:19
För att namnet betyder "annan ödla"? Detta är några vetenskapliga artiklar jag hittade om Allosaurus på några få minuter, kan inte vara alltför ointressant för forskare:

Massvis av länkar.x

Om du läser de där länkarna lite nogrannare så kan du mellan raderna läsa: "Jag hade hellre skrivit om Tyrrannosaurus Rex" "Varför fick jag den här dinosaurien och inte tyrranosaurus rex?"

Allosaurusen är den häftigaste av alla dinosaurier*mini

AURORA hade den som plastbyggsats när jag var liten, typ 1973. Den raserade massor av legohus i mitt pojkrum.

Jag tycker också den är häftigast, fast mest för att det är synd om den och för att ingen annan tycker det.

Diomedea exulans
2019-09-19, 21:30
Eftersom tråden handlar om mig nu: Jag tycker dinosaurier blir bättre ju fler och större taggar de har.

https://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/illustration-of-kentrosaurus-deagostiniuigscience-photo-library.jpg

trädgårdsmöbel
2019-09-19, 22:19
Eftersom tråden handlar om mig nu: Jag tycker dinosaurier blir bättre ju fler och större taggar de har.

IMG]

Look at me! Im the Captain now. The Thread is now about me.

Åter till aliensen: Små gröna män, små gråa män, långa gråa män eller reptilians?

High1ander
2019-09-19, 22:25
Det KAN vara så att de är ointresserade, ja, men det är absurt att avfärda möjligheten att de skulle ha besökt oss för att de inte kan vara intresserade av oss.

Självklart bryr sig inte Plucke och Berra om myrstackar eller bakterier, men du kan ge dig sjutton på att det finns forskare som dedikerat sina liv åt att studera de där myrorna, och bakterierna och virusarna.

Angående simulationer så har vi alldeles utomordentliga verktyg för att titta på pyramiderna i våra datorer, men likt förbannat åker folk till Egypten och glor på dem IRL för "det är en annan grej".

Varför antar alla att just utomjordingarna som besöker oss är deras motsvarigheter till vanliga snubbar? Är det HELT orimligt att det finns en och annan jord-nörd på deras planet?

Fan, utomjordningarna som besöker oss kanske bara är daredevils som utmanar varandra att vara våghalsiga. "Hörru X-3534B, jag slår vad om att du inte vågar åka till Jorden, den är SKITLÅNGT bort och jordborna skjuter flygande saker med kärnvapen..."

Inte att förglömma att om nu utomjordingarna verkligen tänker helt annorlunda än vi, då kan de ha skäl att åka hit som vi inte ens kan föreställa oss.

Återigen, tänk utanför lådan!

https://i.imgur.com/UkgReyb.png

Poängen var att bara för att folk studerar myror, virus eller bakterier så innebär det inte att dom är ute och kollar bland dina höns efter just dom, eller hur? Poängen är att vi kanske bara är planet 85766330012992 som hittats denna vecka och de har redan sett 396 dominanta livsformer som är idioter denna vecka och där de inte ens lyckats kolonisera sitt eget solsystem.

De kanske helt enkelt inte får träffa oss, likt pedofiler inte får vara med barn, vi är helt enkelt för jävla blåsta och små för dom, men likt förbannat kommer pedofilaliens hit och petar i våra anus!

De kanske bara observerar oss för de har kommit intergalaktiska klagomål att vi hela tiden svartmålar aliens som elaka i media.

ChuckTesta
2019-09-19, 22:47
Det KAN vara så att de är ointresserade, ja, men det är absurt att avfärda möjligheten att de skulle ha besökt oss för att de inte kan vara intresserade av oss.

Du kanske inte visste det, men dessa argument kommer ju från folk som Neil degrasse tyson etc.. Är det fortfarande absurt att avfärda det?

dmoller
2019-09-19, 22:51
dom gör ju detta för att få folk o tagga ner på raiden...

Diomedea exulans
2019-09-19, 22:57
Poängen var att bara för att folk studerar myror, virus eller bakterier så innebär det inte att dom är ute och kollar bland dina höns efter just dom, eller hur? Poängen är att vi kanske bara är planet 85766330012992 som hittats denna vecka och de har redan sett 396 dominanta livsformer som är idioter denna vecka och där de inte ens lyckats kolonisera sitt eget solsystem.

De kanske helt enkelt inte får träffa oss, likt pedofiler inte får vara med barn, vi är helt enkelt för jävla blåsta och små för dom, men likt förbannat kommer pedofilaliens hit och petar i våra anus!

De kanske bara observerar oss för de har kommit intergalaktiska klagomål att vi hela tiden svartmålar aliens som elaka i media.

Liknelsen med hönsen haltar. Om mina höns var de enda på hela planeten kan du ha gett dig fan på att forskare hade undersökt dem. En mer relevant liknelse är att forskare skiter i mina höns på samma sätt som utomjordingar inte har besökt just DIG.

Men visst, jag ger mig angående att det är "självklart" att de besökt oss om de finns och har möjligheten. Det ordvalet var felaktigt. Jag menar bara att det finns massor med tänkbara skäl till att de skulle vilja åka hit, det är fantasilöst att tänka att det är osannolikt bara för att vi är "tråkiga".

Du kanske inte visste det, men dessa argument kommer ju från folk som Neil degrasse tyson etc.. Är det fortfarande absurt att avfärda det?

Ja. Jag ägnar mig inte åt appeal to authority fallacy. http://www.softschools.com/examples/fallacies/appeal_to_authority_examples/430/

trädgårdsmöbel
2019-09-19, 23:01
dom gör ju detta för att få folk o tagga ner på raiden...

Min gissning är att ett halvdussin människor kommer dyka upp:) De gör en tjurrusning men blir tacklade och gripna av soldater. Sedan blir det en natt i närmsta fyllecell och en låg, mest symbolisk böter.

High1ander
2019-09-19, 23:07
Liknelsen med hönsen haltar. Om mina höns var de enda på hela planeten kan du ha gett dig fan på att forskare hade undersökt dem. En mer relevant liknelse är att forskare skiter i mina höns på samma sätt som utomjordingar inte har besökt just DIG.

Men visst, jag ger mig angående att det är "självklart" att de besökt oss om de finns och har möjligheten. Det ordvalet var felaktigt. Jag menar bara att det finns massor med tänkbara skäl till att de skulle vilja åka hit, det är fantasilöst att tänka att det är osannolikt bara för att vi är "tråkiga".



Ja. Jag ägnar mig inte åt appeal to authority fallacy. http://www.softschools.com/examples/fallacies/appeal_to_authority_examples/430/
Det ska finnas 100 arter som utrotas varje dag, och även fast vi har forskare osv. så finns det inte tillräckligt många eller resurser att hitta alla dessa som försvinner, eller hitta dom som inte försvunnit än. Mycket troligtvis för att de på blotta synen kanske ser likadana ut så man skiter i att kolla DNA, osv... samma sak för aliens, de kanske ser att vi bara är på vår ghetto-planet och därmed bara är helt ointressant. Dom är gold-diggers och vill bara bo nära en Dyson Sphere.

Bob90
2019-09-19, 23:24
Säker på att vad inte har hänt?

Att utomjordingar besökt jorden.

Eftersom tråden handlar om mig nu: Jag tycker dinosaurier blir bättre ju fler och större taggar de har.

[IMG]https://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/illustration-of-kentrosaurus-deagostiniuigscience-photo-library.jpg[/IM.G]
Vilket typ också är handlingen i senaste jurassic park filmerna :D

Apropå trådämnet :p
8R14lkKZUNw

ChuckTesta
2019-09-19, 23:24
Ja. Jag ägnar mig inte åt appeal to authority fallacy. http://www.softschools.com/examples/fallacies/appeal_to_authority_examples/430/

*rolleyes*

Du citerar Grub som fakta men dom som är kunniga på riktigt inom astrofysik vet inte vad dom snackar om, för om man litar på deras ord mer än någon random på internet, så är det appeal to authority fallacy..

Diomedea exulans
2019-09-19, 23:53
Det ska finnas 100 arter som utrotas varje dag, och även fast vi har forskare osv. så finns det inte tillräckligt många eller resurser att hitta alla dessa som försvinner, eller hitta dom som inte försvunnit än. Mycket troligtvis för att de på blotta synen kanske ser likadana ut så man skiter i att kolla DNA, osv... samma sak för aliens, de kanske ser att vi bara är på vår ghetto-planet och därmed bara är helt ointressant. Dom är gold-diggers och vill bara bo nära en Dyson Sphere.
Men du missar ju hela poängen. Tänkbara skäl till att de inte skulle besöka oss är inte bevis mot att de skulle ha besökt oss.

Jag har bestämt träff med min polare Nikolaj på onsdag. Enligt din logik så kommer jag sannolikt aldrig träffa Nikolaj eftersom jag säkert, om jag anstränger mig, kan komma på 100 möjliga skäl till att han inte kommer. Ett flygplan kanske störtar på hans hus. Han kanske blir kidnappad. Han kanske får feber. Han kanske börjar komma på att han ogillar mig. Osv.

Du kan inte kalla en händelse osannolik bara för att du kan rabbla upp en massa potentiella saker som kan hindra händelsen.
*rolleyes*

Du citerar Grub som fakta men dom som är kunniga på riktigt inom astrofysik vet inte vad dom snackar om, för om man litar på deras ord mer än någon random på internet, så är det appeal to authority fallacy..

Det här handlar för fan inte om avancerad astrofysik, det här rör sig om filosofi på dagisnivå. Vi debatterar huruvida en tänkt Alien tycker att jorden är för tråkig att besöka eller ej, vem diskussion som inte kräver någon särskild bakgrundskunskap. Ditt citerade av Tyson är ungefär som om jag skulle citera Grub i en diskussion om vilken Kalle Anka-pocket som är bäst.

Vinter
2019-09-20, 00:21
Det påminner mig, när jag läste psykologi var det någon rapport som påpekade att innan UFOs och utomjordingar blev mainstream, runt 1930. Var rapporterade fenomen och iakttagelser nära 0.

Har inte läst om en enda rapporterad "alien abduktion" innan 1900-talet. Däremot var det på den tiden vanligare med seanser och demoniskt besatthet.

High1ander
2019-09-20, 00:27
Men du missar ju hela poängen. Tänkbara skäl till att de inte skulle besöka oss är inte bevis mot att de skulle ha besökt oss.

Jag har bestämt träff med min polare Nikolaj på onsdag. Enligt din logik så kommer jag sannolikt aldrig träffa Nikolaj eftersom jag säkert, om jag anstränger mig, kan komma på 100 möjliga skäl till att han inte kommer. Ett flygplan kanske störtar på hans hus. Han kanske blir kidnappad. Han kanske får feber. Han kanske börjar komma på att han ogillar mig. Osv.

Du kan inte kalla en händelse osannolik bara för att du kan rabbla upp en massa potentiella saker som kan hindra händelsen.


Det här handlar för fan inte om avancerad astrofysik, det här rör sig om filosofi på dagisnivå. Vi debatterar huruvida en tänkt Alien tycker att jorden är för tråkig att besöka eller ej, vem diskussion som inte kräver någon särskild bakgrundskunskap. Ditt citerade av Tyson är ungefär som om jag skulle citera Grub i en diskussion om vilken Kalle Anka-pocket som är bäst.
Nej, men du sitter ju och kör tänket: jag gillar game of thrones, därför kommer aliens komma hit för att titta på game of thrones. Istället för att tänka "jag har inte en jävla aning om vad en annan livsform av den nivån som kan ta sig igenom universum skulle göra". Man får nog utgå från att de har t.ex. nått en singularitet på AI eller liknande som gör att deras "behov" är annorlunda. Vad finns det för dom att hämta på jorden som är så fint? Jesus? Baseball? Även fast du är nyfiken så har du inte ens brytt dig om att ta kontakt med alla människor på jorden, du har skitit i 99,99999%. Vi har inget att erbjuda dom på samma sätt som en bebis på 2 månader har inget den kan erbjuda dig i konversation. Sen finns det självklart en möjlighet att de vill snacka och kommunicera av olika orsaker, men troligtvis så de som skulle kunna besöka oss skulle nog inte ha något i vinstutbyte med att fråga oss saker...

Krasst så kan man ju spekulera att om de skulle ta kontakt med oss så finns det kanske inte så många aliens, om de däremot skiter i att ta kontakt så är det nog för att vi är bara en i raden...

ChuckTesta
2019-09-20, 00:36
Det här handlar för fan inte om avancerad astrofysik, det här rör sig om filosofi på dagisnivå. Vi debatterar huruvida en tänkt Alien tycker att jorden är för tråkig att besöka eller ej, vem diskussion som inte kräver någon särskild bakgrundskunskap. Ditt citerade av Tyson är ungefär som om jag skulle citera Grub i en diskussion om vilken Kalle Anka-pocket som är bäst.

Okej så du diskuterar filosofiskt vad potentiella aliens har för preferenser inom diverse, och inte om dom faktiskt har varit här eller inte, som tråden handlar om? För det handlar absolut om avancerad astrofysik eftersom det krävs extremt avancerad astrofysik att ens kunna åka hit. Men om du sitter och diskuterar filosofi och vad aliens skulle tycka om för tv-program på jorden så pratar vi visst inte riktigt om samma sak.

MaxTheMarketer
2019-09-20, 01:25
Jag inväntar att se vad vetenskapliga skeptiker, som been there, seen that, & done that before, har att säga.

Det spelar ingen roll hur "mäktigt" yrke något är för det är fortfarande MÄNNISKOR som utför yrket och INTE någon "SUPERMÄNNISKA" eller "SUPERHJÄLTE".

Jag lovar att även stridspiloten med bästa synen av alla inte skulle kunna urskilja vissa olika fågelarter på vissa avstånd på grund av begränsat antal fotoner som når ögenen. Inte så att de besitter inbyggda zoomobjektiv i sina mänskliga ögon.

Faktum är att det är lättare att bli "bländad av sina faktiska cognitive biases", desto mer man tror att man är "supermänniska" bara på grund av sitt yrke, sin status, eller whatever.

Ett annat sjukt mentalt yrke där vi pratar om människoliv är kirgurger: är de också perfekta från att göra mänskliga fel? Lägg ner övertron att vissa människor kan "utbildas till att bli supermänniskor med supersyn och superhörsel".

Idiotiskt tänk som det (#humblebrag) är minst lika retarded som dessa personer som kommer att Naruto-löpa in till Area 51 "idag".

dom gör ju detta för att få folk o tagga ner på raiden...

Låter faktiskt rimligt. För de vet att det finns potentiell risk att behöva knäppa ett par bokstavligen talat knäppskallar som tror sig ska kunna Naruto-springa igenom amerikansk skyddad, tidigare "hemlig", militärbas.

Jag hoppas dock någon livestreamar eventet. Jag har inget emot att se vad som händer live - klart bättre än vad som sänds på svensk TV och TV överhuvudtaget.

Diomedea exulans
2019-09-20, 05:51
Nej, men du sitter ju och kör tänket: jag gillar game of thrones, därför kommer aliens komma hit för att titta på game of thrones.Nej, det är du som sitter och kör tänket "jag tycker att Game of thrones är tråkigt, alltså kommer aliens INTE komma hit för att titta på Game of Thrones."

Istället för att tänka "jag har inte en jävla aning om vad en annan livsform av den nivån som kan ta sig igenom universum skulle göra".Va? Det är ju du som hela tiden säger att du vet vad de skulle göra!

Det är jag som försöker trycka i dig och ChuckTesta att vi inte kan ha någon aning om vad aliens vill och inte vill. Men ni två är helt övertygade om att Jorden är ointressant för aliens.

Du skriver det ju till och med längre ner i samma inlägg:

Vad finns det för dom att hämta på jorden som är så fint? Jesus? Baseball? Även fast du är nyfiken så har du inte ens brytt dig om att ta kontakt med alla människor på jorden, du har skitit i 99,99999%. Vi har inget att erbjuda dom på samma sätt som en bebis på 2 månader har inget den kan erbjuda dig i konversation.

Okej så du diskuterar filosofiskt vad potentiella aliens har för preferenser inom diverse Ja? Det var ju det DU gjorde när du skrev att aliens tycker att det är för tråkigt att komma hit för att det ska vara värt det? Eller vadå, räknar inte du "vad man tycker är tråkigt respektive icke tråkigt" som preferenser inom diverse? och inte om dom faktiskt har varit här eller inte, som tråden handlar om?Det ingår ju i vad tråden handlar om. Om man kan bevisa, filosofiskt, vad aliens har för preferenser inom diverse (som du och high1ander försöker göra) och kommer fram till att aliens skulle tycka att det var för tråkigt att åka hit för att det ska vara värt det (som du och high1ander försöker göra) så har man ju bevisat att det inte är aliens på filmerna.

Men om du sitter och diskuterar filosofi och vad aliens skulle tycka om för tv-program på jorden så pratar vi visst inte riktigt om samma sak.Jo, det är exakt det vi pratar om. Du är bara för förvirrad för att förstå det.

svenbanan
2019-09-20, 06:55
*popcorn**popcorn**popcorn**popcorn**popcorn*

trädgårdsmöbel
2019-09-20, 07:00
De som är mest lämpade att uttala sig om aliens och deras motivation eller brist på motovation att besöka jorden är inte astrofysiker, utan de som (hävdar sig) har träffat dem.

Sådana som blivit bortförda, undersökta osv.

Sug på den en stund/tråden handlar nu om mig :)

svenbanan
2019-09-20, 07:07
k4TXNZW3JBo

Själv finner jag denna video intressantare

KT81
2019-09-20, 07:51
Jag tror dom är ute efter sex.

Gluffgluff
2019-09-20, 08:05
Mina top 3 troliga orsaker:

1. Det är fake
2. Dom är här för vårt guld, vem inventerade guldreserven senast?
3. Röda Lacket har äntligen levt upp till sina ambitioner och vill bara hälsa till oss att han charmat varelser från andra planeter. De diskuterar universums mirakel, pumpar skrot och spelar blockflöjt.

Gregow
2019-09-20, 08:54
Sannolikt söker utomjordingarna efter universums bästa hamburglare. Det skulle också förklara fokuset kring USA.

trädgårdsmöbel
2019-09-20, 09:23
Jag tror dom är ute efter sex.

Det tror jag med. När de till slut ger dig till känna officiellt så samlar jorden ihop en delegation av smartskallar från olika kulturer och kunskapsområden som har stora förhoppningar om att lösa universums mysterier och vill utbyta teknologi. Aliensen är totalt ointresserade av det och vill bara prata snusk.

ChuckTesta
2019-09-20, 10:29
Nej, det är du som sitter och kör tänket "jag tycker att Game of thrones är tråkigt, alltså kommer aliens INTE komma hit för att titta på Game of Thrones."

Va? Det är ju du som hela tiden säger att du vet vad de skulle göra!

Det är jag som försöker trycka i dig och ChuckTesta att vi inte kan ha någon aning om vad aliens vill och inte vill. Men ni två är helt övertygade om att Jorden är ointressant för aliens.

Du skriver det ju till och med längre ner i samma inlägg:



Ja? Det var ju det DU gjorde när du skrev att aliens tycker att det är för tråkigt att komma hit för att det ska vara värt det? Eller vadå, räknar inte du "vad man tycker är tråkigt respektive icke tråkigt" som preferenser inom diverse? Det ingår ju i vad tråden handlar om. Om man kan bevisa, filosofiskt, vad aliens har för preferenser inom diverse (som du och high1ander försöker göra) och kommer fram till att aliens skulle tycka att det var för tråkigt att åka hit för att det ska vara värt det (som du och high1ander försöker göra) så har man ju bevisat att det inte är aliens på filmerna.

Jo, det är exakt det vi pratar om. Du är bara för förvirrad för att förstå det.

Vi är övertygade om att jorden är ointressant för aliens eftersom det är det mest rimliga. Jag tror att det är du som är förvirrad, för vi andra pratar om huruvida dom ens kan vara här öht. Jag sa att aliens inte skulle ha någon anledning att åka hit om dom kunde åka hit, men för att dom ska "ha en anledninge eller inte" så måste dom kunna åka hit från början, om dom kan åka hit så är dom miljoner år före oss, så varför skulle jorden vara intressant? I en galax med 100 miljarder stjärnor och 100 miljarder planeter, så skulle aliens välja vår lilla planet... Låter jättetroligt...!!!!!

Tråden handlar dessutom inte om vilka kläder aliens skulle tycka vara coolast utan den handlar om ifall dom är här eller inte. Har du läst första inlägget?

Diomedea exulans
2019-09-20, 10:39
Vi är övertygade om att jorden är ointressant för aliens eftersom det är det mest rimliga.

^
|
|
Du pratar om att aliens inte VILL åka hit.

Jag tror att det är du som är förvirrad, för vi andra pratar om huruvida dom ens kan vara här öht.

^
|
|
Du påstår att du inte pratar om huruvida aliens vill åka hit, utan huruvida de KAN åka hit.

Jag sa att aliens inte skulle ha någon anledning att åka hit om dom kunde åka hit, men för att dom ska "ha en anledninge eller inte" så måste dom kunna åka hit från början, om dom kan åka hit så är dom miljoner år före oss, så varför skulle jorden vara intressant? I en galax med 100 miljarder stjärnor och 100 miljarder planeter, så skulle aliens välja vår lilla planet... Låter jättetroligt...!!!!!

^
|
|
Du pratar återigen huruvida aliens VILL åka hit.

Men visst, det är jag som är förvirrad...

Tråden handlar dessutom inte om vilka kläder aliens skulle tycka vara coolast utan den handlar om ifall dom är här eller inte. Har du läst första inlägget?
Men du började ju prata om huruvida de VILL åka hit. Det var då tråden gled över i vad de skulle tycka var intressant här. Om det nu är kläder eller annat.

Dessutom är det ju relevant för topic huruvida de vill vara här eller inte. Återigen: Om du och high1ander lyckas med era försök att bevisa att aliens inte kan vilja vara här, då kan de ju inte vara här.

ChuckTesta
2019-09-20, 12:26
^
|
|
Du pratar om att aliens inte VILL åka hit.



Ja vi pratar om att aliens inte VILL åka hit, för att om dom KAN åka hit så är jorden 100%, fullständigt, totalt irrelevant och ointressant. Tråden handlar inte om dom vill åka hit eller inte, tråden handlar om dom är här/kan åka hit. Extremt avancerad astrofysik pekar på att dom inte är här/skulle vilja åka hit om dom kunde. Det mest troliga är att det finns liv i rymden, om dom har kommit på interstellar travel så är också det mest troliga att dom skulle åka till andra platser än jorden. Men visst, du kan fortsätta filosofera kring potentiella aliens preferenser.

Gregow
2019-09-20, 12:30
Extremt avancerad astrofysik, som i att Neil deGrasse Tyson babblat lite?

kvarnis
2019-09-20, 12:36
Tror det är fake, antagligen vill de odla tanken hos allmänheten att vi kommer bli attackerade av aliens.

Diomedea exulans
2019-09-20, 12:36
Ja vi pratar om att aliens inte VILL åka hit, för att om dom KAN åka hit så är jorden 100%, fullständigt, totalt irrelevant och ointressant. Tråden handlar inte om dom vill åka hit eller inte, tråden handlar om dom är här/kan åka hit. Extremt avancerad astrofysik pekar på att dom inte är här/skulle vilja åka hit om dom kunde. Det mest troliga är att det finns liv i rymden, om dom har kommit på interstellar travel så är också det mest troliga att dom skulle åka till andra platser än jorden. Men visst, du kan fortsätta filosofera kring potentiella aliens preferenser.

Så "extremt avancerad astrofysik" har lyckats räkna ut aliens preferenser? Nu är jag väldigt nyfiken, kan du summera argumenten?

ChuckTesta
2019-09-20, 12:51
Så "extremt avancerad astrofysik" har lyckats räkna ut aliens preferenser?

Precis.

Diomedea exulans
2019-09-20, 12:54
Precis.

Nu är jag väldigt nyfiken, kan du summera argumenten?

svenbanan
2019-09-20, 13:03
Ja vi pratar om att aliens inte VILL åka hit, för att om dom KAN åka hit så är jorden 100%, fullständigt, totalt irrelevant och ointressant. Tråden handlar inte om dom vill åka hit eller inte, tråden handlar om dom är här/kan åka hit. Extremt avancerad astrofysik pekar på att dom inte är här/skulle vilja åka hit om dom kunde. Det mest troliga är att det finns liv i rymden, om dom har kommit på interstellar travel så är också det mest troliga att dom skulle åka till andra platser än jorden. Men visst, du kan fortsätta filosofera kring potentiella aliens preferenser.

Nej, tråden handlar om att några videoklipp visat sig faktiskt härstamma från USAs militär, och att de inte är nåt slags förfalskningar.

ChuckTesta
2019-09-20, 13:08
Nu är jag väldigt nyfiken, kan du summera argumenten?

Om dom kunde åka hit så skulle dom inte åka hit, för att jorden är totalt ointressant.

G.W
2019-09-20, 13:21
Hade jag varit utomjording hade jag definitivt velat besöka jorden. Det är ett som är säkert.

svenbanan
2019-09-20, 13:26
Om dom kunde åka hit så skulle dom inte åka hit, för att jorden är totalt ointressant.

Nu har jag följt er diskussion rätt sparsamt. Men menar du att det påståendet har med astrofysik att göra och inte filosofi?

Diomedea exulans
2019-09-20, 13:46
Om dom kunde åka hit så skulle dom inte åka hit, för att jorden är totalt ointressant.

Vad är beläggen för det?

Nu har jag följt er diskussion rätt sparsamt. Men menar du att det påståendet har med astrofysik att göra och inte filosofi?

Ja. Om du inte orkar läsa hela diskussionen så räcker de här inläggen:

Okej så du diskuterar filosofiskt vad potentiella aliens har för preferenser inom diverse, och inte om dom faktiskt har varit här eller inte, som tråden handlar om? För det handlar absolut om avancerad astrofysik eftersom det krävs extremt avancerad astrofysik att ens kunna åka hit. Men om du sitter och diskuterar filosofi och vad aliens skulle tycka om för tv-program på jorden så pratar vi visst inte riktigt om samma sak.

Ja vi pratar om att aliens inte VILL åka hit, för att om dom KAN åka hit så är jorden 100%, fullständigt, totalt irrelevant och ointressant. Tråden handlar inte om dom vill åka hit eller inte, tråden handlar om dom är här/kan åka hit. Extremt avancerad astrofysik pekar på att dom inte är här/skulle vilja åka hit om dom kunde. Det mest troliga är att det finns liv i rymden, om dom har kommit på interstellar travel så är också det mest troliga att dom skulle åka till andra platser än jorden. Men visst, du kan fortsätta filosofera kring potentiella aliens preferenser.

ChuckTesta
2019-09-20, 13:51
Nu har jag följt er diskussion rätt sparsamt. Men menar du att det påståendet har med astrofysik att göra och inte filosofi?

Ja eftersom interstellar travel är extremt avancerad astrofysik. Om dom kan åka hit så kan dom säkert scanna jorden flera ljusår bort och så kommer dom se att vi inte ens är stage 1, vi är mindre utvecklade än bakterier jämfört med dom som kan interstellar travel. Så varför skulle dom åka hit?

Diomedea exulans
2019-09-20, 14:10
Ja eftersom interstellar travel är extremt avancerad astrofysik. Om dom kan åka hit så kan dom säkert scanna jorden flera ljusår bort och så kommer dom se att vi inte ens är stage 1, vi är mindre utvecklade än bakterier jämfört med dom som kan interstellar travel. Så varför skulle dom åka hit?

Jag har redan skrivit typ fem svar på det. Innan du får stackars svenbanan att repetera dem kan du ju svara på mina svar?

ChuckTesta
2019-09-20, 14:35
Jag har redan skrivit typ fem svar på det. Innan du får stackars svenbanan att repetera dem kan du ju svara på mina svar?

Vad var dina svar nu igen? "Vi kan inte veta vad dom tycker om!!!!11"?

Diomedea exulans
2019-09-20, 14:46
Vad var dina svar nu igen? "Vi kan inte veta vad dom tycker om!!!!11"?

Lol. Det var ett av dem, ja. Men du vägrar ju svara på det.

Är du Anders the Peak från ett annat konto? Du argumenterar precis som honom, bara rapar ur dig slumpmässiga saker utan att backa upp dem för att sedan bara skita i att svara när du får mothugg.

ChuckTesta
2019-09-20, 14:53
Lol. Det var ett av dem, ja. Men du vägrar ju svara på det.

Är du Anders the Peak från ett annat konto? Du argumenterar precis som honom, bara rapar ur dig slumpmässiga saker utan att backa upp dem för att sedan bara skita i att svara när du får mothugg.

Okej. Ja det är jätterimligt att varelser som kan interstellar travel bryr sig om vad som visas på TV på jorden.

Diomedea exulans
2019-09-20, 14:57
Okej. Ja det är jätterimligt att varelser som kan interstellar travel bryr sig om vad som visas på TV på jorden.

Det är smärtsamt att se dig försöka rädda din värdighet genom att försöka få in en sarkastisk diss mot mig med en uppenbar stråman. Om du bryr dig om vad folk tycker om dig på forumet anammar du en mer ödmjuk attityd och erkänner att du blivit ägd. Fast det är klart, det kräver ju en gnutta mod.

ChuckTesta
2019-09-20, 15:07
Det är smärtsamt att se dig försöka rädda din värdighet genom att försöka få in en sarkastisk diss mot mig med en uppenbar stråman. Om du bryr dig om din forumcred anammar du en mer ödmjuk attityd och erkänner att du blivit ägd. Fast det är klart, det kräver ju en gnutta mod.

Är det här ett skämt? Blivit ägd? :laugh::laugh:

Jag håller ju med dig, det är extremt troligt att aliens bryr sig om vad som visas på TV på jorden. Allt liv i universum är säkert intresserade av dom olika kulturerna på jorden, det är säkert jätteintressant för varelser som är miljontals år före oss i utveckling.

G.W
2019-09-20, 15:14
Kan inte någon moderator rädda ChuckTesta från denna uppläxning, han blir ju söndersmiskad :whipped:

David_wigren
2019-09-20, 15:25
Chucktesta gör ganska många antaganden baserat på saker som inte alls är självklart. Det är inte alls orimligt att utomjordingar skulle tycka att vi var intressanta. Vi har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt liv är i universum. Att vi skulle vara ointressanta är baserat på antagandet om att liv är vanligt i universim. Men så kanske inte är fallet. Tänk så finns det kanske bara vi och dessa utomjordingar (om det nu är utomjordingar vi ser på filmen). Då är det ju plötsligt extremt intressant för dem att undersöka oss.

ChuckTesta
2019-09-20, 15:30
Chucktesta gör ganska många antaganden baserat på saker som inte alls är självklart. Det är inte alls orimligt att utomjordingar skulle tycka att vi var intressanta. Vi har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt liv är i universum. Att vi skulle vara ointressanta är baserat på antagandet om att liv är vanligt i universim. Men så kanske inte är fallet. Tänk så finns det kanske bara vi och dessa utomjordingar (om det nu är utomjordingar vi ser på filmen). Då är det ju plötsligt extremt intressant för dem att undersöka oss.

Mest rimligt är att vi inte är ensamma eller bara vi+dom "som är här". Jag har aldrig sagt att vi vet vad dom skulle tycka var intressant, jag säger att det mest rimliga är att dom inte skulle bry sig eftersom vi är så långt efter i utvecklingen.

Lafayette
2019-09-20, 15:43
Aliens bråkar inte och har god ton, långt före oss i den sociala utvecklingen

Bifftek
2019-09-20, 16:13
Mest rimligt är att vi inte är ensamma eller bara vi+dom "som är här". Jag har aldrig sagt att vi vet vad dom skulle tycka var intressant, jag säger att det mest rimliga är att dom inte skulle bry sig eftersom vi är så långt efter i utvecklingen.

Jag säger inte att du har fel men jag vill gärna höra vad du har att säga om det här:

Låt oss säga att de är långt före oss i utvecklingen och att det är anledningen till att de inte vill kontakta oss. Tror du inte att någon intelligent utomjordning skulle kunna ha en tankebana som så här: "De där människorna är ju långt efter i utveckling MEN de är extremt våldsamma och har gjort en extrem bra utveckling på kort tid, snart är det bara en tidsfråga innan de kan kontakta oss och kanske vara våldsamma mot oss också."

För att jämföra med ditt exempel om människor och bakterier: Skulle du inte bry dig om det visade sig att det fanns våldsamma bakterier som kanske kommer hamna på samma teknologiska nivå som människor om kanske 10000-1000000 år?

stefannn
2019-09-20, 16:17
Diomeda och chuck: get a room!

I övrigt tycker jag det är ett rimligt antagande att finns det en välutvecklad civilisation så har de säkert varit här och är väl lika nyfikna på oss som vi är på bakterier på mars, (håller lite med Diomeda här) vi har ju ingen aning vad de är intresserade av!

Högst troligt är ju att en främmande civilisation som nån gång under senaste årtusendentet och speciellt senaste århundradet besökt oss, skulle vilja säkerställa att vi inte kommer på hur vi ska ta oss till dem och gör därför regelbundna besök för att kolla våra tekniska framsteg (vilket skulle förklara att vi har långt fler observationer sedan 80 talet och framåt)

De är troligtvis inte våldsamt lagda isåfall för då hade vi nog inte haft denna diskussion!
Men den dagen vi utgör ett hot gör de kanske en blöt fläck av oss!

stefannn
2019-09-20, 16:19
Jag säger inte att du har fel men jag vill gärna höra vad du har att säga om det här:

Låt oss säga att de är långt före oss i utvecklingen och att det är anledningen till att de inte vill kontakta oss. Tror du inte att någon intelligent utomjordning skulle kunna ha en tankebana som så här: "De där människorna är ju långt efter i utveckling MEN de är extremt våldsamma och har gjort en extrem bra utveckling på kort tid, snart är det bara en tidsfråga innan de kan kontakta oss och kanske vara våldsamma mot oss också."

För att jämföra med ditt exempel om människor och bakterier: Skulle du inte bry dig om det visade sig att det fanns våldsamma bakterier som kanske kommer hamna på samma teknologiska nivå som människor om kanske 10000-1000000 år?

Vi verkar tänka lika, du han posta medan jag skrev!

trädgårdsmöbel
2019-09-20, 17:51
Oavsett åsikt folk har vill jag tacka alla för en intressant tråd och intressant diskussion. Fånigt, uppkäftigt och lagom hätskt. Som Kolozzeum brukade vara. Stort tack!

David_wigren
2019-09-20, 20:18
Mest rimligt är att vi inte är ensamma eller bara vi+dom "som är här". Jag har aldrig sagt att vi vet vad dom skulle tycka var intressant, jag säger att det mest rimliga är att dom inte skulle bry sig eftersom vi är så långt efter i utvecklingen.

Hur kan du veta att det är mest rimligt att vi inte är ensamma? Det är ett antagande som du tar för givet utan att faktiskt veta. Det finns inget att gå på. Allt vi vet är att liv kan finnas, det vet vi eftersom vi själva finns. Men hur sannolikt det är att liv uppstår har vi ingen aning om. Visst, om det är enkelt för liv att uppstå så kryllar det säkert av liv i universum. Men det kan likväl vara tvärtom, att det är så sällsynt att det bara har hänt en enda gång.

Bärsärk
2019-09-20, 20:36
Tyvärr är det mest sannolika att om det finns liv så är det mindre utvecklat än vad vi är.

Dvs, samma förutsättningar som gav oss liv har hänt på andra planeter också men det kanske fortfarande är fast apstadiet eller ännu tidigare.

Många av de upptäckter som revolutionerade oss har ju bara varit en ren slump,

https://fof.se/tidning/2011/9/artikel/sex-misstag-som-har-gjort-manniskan-gott

https://varldenshistoria.se/teknik/uppfinningar/tillfalligheter-lag-bakom-vetenskapens-storsta-gennembrud

svenbanan
2019-09-21, 01:13
Ja eftersom interstellar travel är extremt avancerad astrofysik. Om dom kan åka hit så kan dom säkert scanna jorden flera ljusår bort och så kommer dom se att vi inte ens är stage 1, vi är mindre utvecklade än bakterier jämfört med dom som kan interstellar travel. Så varför skulle dom åka hit?

Ja, att konstruera farkoster som kan färdas genom rymden över extremt långa distanser har väl vissa beröringspunkter med astrofysik. Nåt slags variant av tillämpad astrofysik kanske.

Men att dra slutsatser om vad extraterrestiella livsformer möjligtvis skulle ha för drivkrafter för att göra olika saker? Jag ser inte hur du får detta till astrofysik (eller nån annan slags fysik, kemi, astronomi eller kosmologi). Det kvittar väl hur mycket man vet om hur olika stjärnor och galaxer är uppbyggda och hur universum skapats när man ska dra olika teorier ur arslet om detta.

Neil Degrasse har säkert tänkt betydligt mer på dessa saker än dig och mig, och har säkert vettigt underbyggda argument till varför han tycker olika saker om detta. Dessutom är han bra mycket smartare. Så att lyssna på honom är nog ingen dum idé. Men ifall han säger att aliens rimligen inte har nåt intresse av att besöka jorden så är det ett filosofiskt resonemang han ägnar sig åt. Han vet inte mer om dessa hypotetiska aliens och deras tankevärld än nån annan.

rbn
2019-09-21, 09:41
Ja eftersom interstellar travel är extremt avancerad astrofysik. Om dom kan åka hit så kan dom säkert scanna jorden flera ljusår bort och så kommer dom se att vi inte ens är stage 1, vi är mindre utvecklade än bakterier jämfört med dom som kan interstellar travel. Så varför skulle dom åka hit?

Om det nu är en "ras" som likt människan har känslor och kan känna sympati, medlidande, är godhjärtade m.m. så skulle dom med väldigt liten ansträngning kunna hjälpa säkert miljoner/miljarder personer här med så långt gången teknik. Varför gör dom inte det?

High1ander
2019-09-21, 09:57
Om det nu är en "ras" som likt människan har känslor och kan känna sympati, medlidande, är godhjärtade m.m. så skulle dom med väldigt liten ansträngning kunna hjälpa säkert miljoner/miljarder personer här med så långt gången teknik. Varför gör dom inte det?

De var här 2000 år sen och gav oss en teknik för att göra vatten till vin, och göra bröd och fisk 5000 gånger effektivare, vi tackade genom att korsfästa deras utsände ambassadör. Dom tröttna efter det.

trädgårdsmöbel
2019-09-21, 10:09
Det finns säkerligen smartare människor än Neil Degrasse som tror på aliens som besöker oss. Jag tycker därför inte att hänvisa till hans intelligens håller som auktoritetsargument. Bättre att köra på astrofysiken isåfall.

Diomedea exulans
2019-09-21, 11:31
Gulligt att ni fortfarande tror att han är beredd att bemöta era argument.

trädgårdsmöbel
2019-09-21, 11:53
Enligt en googlinģ har Neil Degrasse en iq på 123, och om det stämmer så betyder det att han är smartare än de flesta men inget exceptionellt.

Diomedea exulans
2019-09-21, 12:31
Enligt en googlinģ har Neil Degrasse en iq på 123, och om det stämmer så betyder det att han är smartare än de flesta men inget exceptionellt.

Det är inte relevant. Man kan inte säga "åh, han har si och så många IQ, då måste hans resonemang vara korrekt trots att jag märker stora logiska luckor". Argument måste kunna stå för sig själva.

Det ChuckTesta gör är likvärdigt med att gå ut en solig dag och säga "det regnar, för en meteorolog-expert på Youtube sa det, och jag tror att han vet lite mer om väder än alla oss andra". Att sen alla andra säger "men ser du inte att solen skiner, dumjävel" skiter ChuckTesta i.

Med det sagt misstänker jag starkt att den gode Chuck har missförstått Tyson.

ChuckTesta
2019-09-21, 13:56
Ja, att konstruera farkoster som kan färdas genom rymden över extremt långa distanser har väl vissa beröringspunkter med astrofysik. Nåt slags variant av tillämpad astrofysik kanske.

Men att dra slutsatser om vad extraterrestiella livsformer möjligtvis skulle ha för drivkrafter för att göra olika saker? Jag ser inte hur du får detta till astrofysik (eller nån annan slags fysik, kemi, astronomi eller kosmologi). Det kvittar väl hur mycket man vet om hur olika stjärnor och galaxer är uppbyggda och hur universum skapats när man ska dra olika teorier ur arslet om detta.

Neil Degrasse har säkert tänkt betydligt mer på dessa saker än dig och mig, och har säkert vettigt underbyggda argument till varför han tycker olika saker om detta. Dessutom är han bra mycket smartare. Så att lyssna på honom är nog ingen dum idé. Men ifall han säger att aliens rimligen inte har nåt intresse av att besöka jorden så är det ett filosofiskt resonemang han ägnar sig åt. Han vet inte mer om dessa hypotetiska aliens och deras tankevärld än nån annan.

Jag trodde det var uppenbart att om man har teknik för interstellar travel så bryr man sig inte om skitsaker som händer på jorden.

Om det nu är en "ras" som likt människan har känslor och kan känna sympati, medlidande, är godhjärtade m.m. så skulle dom med väldigt liten ansträngning kunna hjälpa säkert miljoner/miljarder personer här med så långt gången teknik. Varför gör dom inte det?

Kanske för att dom inte bryr sig om varelser som är miljoner år bakom? Bryr du dig om att göra livet bättre för så många myror som möjligt när du går förbi en myrstack?

Det är inte relevant. Man kan inte säga "åh, han har si och så många IQ, då måste hans resonemang vara korrekt trots att jag märker stora logiska luckor". Argument måste kunna stå för sig själva.

Det ChuckTesta gör är likvärdigt med att gå ut en solig dag och säga "det regnar, för en meteorolog-expert på Youtube sa det, och jag tror att han vet lite mer om väder än alla oss andra". Att sen alla andra säger "men ser du inte att solen skiner, dumjävel" skiter ChuckTesta i.

Med det sagt misstänker jag starkt att den gode Chuck har missförstått Tyson.

1. Du säger att Tysons argument inte står för sig själva
2. Totalt värdelös liknesle och du har alltså jämställt Tyson och Krauss med en "väderexpert på youtube" i diskussionen. Bra jobbat, verkligen.

Du skämmer ut dig själv ytterligare en gång, har du mens den här veckan kanske? Du var till och med tvungen att flytta diskussionen till en annan tråd och idag har du fortfarande inte släppt det. Förra gången var du tvungen att ta en break från kolozzeum för att jag sa att du inte tog i när du tränade. Du kanske borde gå och lyfta lite vikter istället för att sitta och grina på kolozzeum?

lol bara kolla här

Om det finns aliens därinne så är jag iallafall 100 % övertygad om att de inte kommer bry sig om de som stormar, eftersom vi inte kan ha någon aning om vad aliens tycker och tänker. Fast det här är ju egentligen en fråga om avancerad astrofysik, och inget som jag borde spekulera i.

Du blir verkligen emotionellt påverkad av diskussionerna här på kolozzeum, du kanske borde ta en till break från forumet.

Diomedea exulans
2019-09-21, 14:23
Kanske för att dom inte bryr sig om varelser som är miljoner år bakom? Bryr du dig om att göra livet bättre för så många myror som möjligt när du går förbi en myrstack?

Du har missat att det finns en hel rörelse för att rädda utrotningshotade bin, t ex?


1. Du säger att Tysons argument inte står för sig själva
2. Totalt värdelös liknesle och du har alltså jämställt Tyson och Krauss med en "väderexpert på youtube" i diskussionen. Bra jobbat, verkligen.

1. Nej, jag säger att du inte har presenterat Tysons argument. När vi har frågat "hur kan astrofysik visa att aliens tycker att vi är oviktiga bara för att de har mycket mer avancerad civilisation än vi?" så har du inte förklarat. Du har bara sagt "för att Tyson säger det".

2. Klockren liknelse eftersom det handlar om att blint tro på en auktoritet istället för vad som verkar rimligt. Exakt hur "bra" auktoriteten är är irrelevant för liknelsen.

Förra gången var du tvungen att ta en break från kolozzeum för att jag sa att du inte tog i när du tränade.
Rent tekniskt har du fel (ovanligt!), jag tog break från journalskrivandet, inte kolozzeum, och det var inte bara du som tryckte ner mig.

Men det är intressant att du tar upp den diskussionen. Precis som den här gången så bara tog du fakta ur luften utan att komma med ett enda bevis. Har du något bevis på att jag inte tog i när jag tränade, t ex? Varsågod, du kan lägga fram det här nu.

Det var verkligen sida upp och sida ner av samma sak, jag minns att ett av dina argument var "tittar man i din journal så ser man att du inte försöker öka". Hur ser man att någon inte försöker öka? *screwy* Och ett annat var att jag inte följer något schema, utan bara drar till gymmet och lyfter lite när jag känner för det... WTF? Det står svart på vitt att jag följt seriösa scheman i åratal! Du slog verkligen forum-rekord i att hitta på grejer från ingenstans den gången. Och när jag bad dig om bevis ("kan du quotea ett inlägg där det står att jag bara drar till gymmet när jag känner för det?") så bara bytte du ämne. Precis som hur du bara flyr från folks argument i den här tråden.

Men ja, jag blir grinig av att argumentera timme ut och timme in mot folk som inte fattar att de blir totalt ägda, utan tvärtom tror att jag gör bort mig. Det är verkligen en grej som kan irritera mig ändlöst. Har svårt att låta bli iallafall. Den svagheten får jag erkänna.

svenbanan
2019-09-21, 14:44
Jag trodde det var uppenbart att om man har teknik för interstellar travel så bryr man sig inte om skitsaker som händer på jorden.

Det kanske man kan tycka. Jag ser dock personligen inget som helst samband.

Men det är ju hursomhelst en slutsats som uppenbarligen inte har ett dugg med astrofysik att göra.

rbn
2019-09-21, 14:53
Kanske för att dom inte bryr sig om varelser som är miljoner år bakom? Bryr du dig om att göra livet bättre för så många myror som möjligt när du går förbi en myrstack?



Det finns enormt mycket som görs av oss människor för att göra det bättre för om inte myror (kanske också finns?) men andra organismer, djur, liv etc. Så ja, varför inte?

Fast jag tror överhuvudtaget inte att det finns nåt liv eller civilisation därute som kan likställa människan med myror, bakterier eller vad man nu vill.

Gregow
2019-09-21, 15:18
Tänk nu så lite vi bryr oss om gamla greker och romare som levde över 2000 år sedan. Cicero orerade utan ens en smartphone - lulz!

MasterChief
2019-09-21, 15:19
Det är Iron Man.

trädgårdsmöbel
2019-09-21, 15:42
Varför skulle en civilisation vars representanter vi kunde skjuta ner och tillfångata redan 1947 anse oss vara myror? Rätt avancerade myror som trots miljontals år bakom utvecklingsmässigt kan göra det :)

yia
2019-09-21, 16:26
Jag noterar mest den gulliga men lite aningslösa mänskligheten bakom dessa idéer om aliens. Håller man upp en spegel mot dem så tenderar det alltid att stå en människa i spegelbilden. Gröna män på två ben med stora ögon. Felande farkoster precis som våra egna som landar någonstans och låses in av myndigheterna i hemliga militärbaser.

Om vi ska vara lite mer realistiska är sannolikheten för att stöta på någon livsform på motsvarande kognitiva nivå som vår egen ungefär noll. Utomjordiskt liv kommer förmodligen i formen av någon trist bakterie eller något så fullständigt gudalikt (mångdimensionellt?), så långt före oss att vi knappt kan relatera till dem. Jag menar hur länge har vi själva varit på vår nuvarande "nivå"? Vi har många miljarder år att spela med när liv kan uppkomma. Hur skulle det se ut om vi mötte oss själva bara ett par tusen år från idag? Hur är det då med tiotusen år, hundratusen år? En miljon år? Om de här individerna inte vill ge sig till känna (de har inte direkt haft presskonferens) så kommer vi inte se dem.

trädgårdsmöbel
2019-09-21, 16:55
Jag noterar mest den gulliga men lite aningslösa mänskligheten bakom dessa idéer om aliens. Håller man upp en spegel mot dem så tenderar det alltid att stå en människa i spegelbilden. Gröna män på två ben med stora ögon. Felande farkoster precis som våra egna som landar någonstans och låses in av myndigheterna i hemliga militärbaser.

.

Det enda vi har är ögonvittnesskildringar. Vad säger dessa? 2 ben, 2 armar, 2 ögon och som favoritsysselsättning: anal penetratìon. Det är det bästa vi har att utgå ifrån. Du spekulerar när andra påstår sig ha sett. Vittnen måste väga tyngre än spekulation.

Langster
2019-09-21, 20:31
Jag har länge funderat på om det finns liv förutom på jorden i universum och läst, lyssnat på podcasts och tittat på väldigt mycket youtube angående detta.

Min slutsats är att vi antagligen är ensamma, iaf ensamma om att vara intelligenta. Finns liv på andra platser så är det med största sannolikhet bara encelliga organismer eller motsvarande. Och då tänker jag i första hand på vår egen galax, vad som händer i andra galaxer är ungefär som att fundera på vad som händer i ett parallellt universum - avstånden är så ofattbart stora att det inte ens är intressant. Man kommer ALDRIG att kunna färdas till en annan galax på något meningsfullt sätt inom ramen för fysikens lagar så som vi känner den idag.
På jorden uppstod liv väldigt snart efter att planeten formats, men det handlade om encelliga organismer i miljarder år. Sen hände NÅGOT som gjorde att livsformerna blev mer avancerade, antagligen något som var en extrem slump, eftersom det tog flera miljarder år. Min tanke är att detta gör livet på jorden unikt.
Skulle det finnas intelligent liv i vår galax som kunde färdas mellan stjärnorna så skulle det märkas, vi letar aktivt och har letat länge och vi har inte sett ett enda spår av en avancerad civilisation i vår galax.
Sen får man ha i åtanke vad att färdas mellan stjärnor innebär, även mellan stjärnorna är avstånden vansinnigt stora, det skulle ta decennier till århundraden att ta sig mellan stjärnor, dessutom då så pga tidsförskjutningar mellan en farkost som färdas i någon procent av ljusets hastighet och dess hemplanet så kan det potentiellt ha gått årtusenden på hemplaneten... att ge sig av på en sån resa är en one way trip, även om man kommer tillbaka. Knappast något man gör för att studera livet på jorden litegrann.
Om den typen av resor skulle göras (alltså att bara åka till någon planet bara för att kolla lite) måste man i princip ha teknologi som är ren magi, typ förmåga att resa i tiden, odödlighet, fri energi av något slag osv... ju mer avancerad teknologin är desto troligare är att vi skulle ha sett spår av den civilisationen. Men som sagt vi har inte sett ett skit.

Jag skulle jättegärna ha fel. Men jag finner det faktiskt nu troligt att vi är helt ensamma i hela universum.
Det finns ju möjlighet att det funnits avancerade civilisationer före vår tid i vår galax, universum är trots allt nästan 14 miljarder år, men sen börjar man tänka på vad som skulle krävas för att helt utplåna en civilisation som är mer avancerad än oss, har man kolonialiserat mer än ett stjärnsystem blir det extremt osannolikt att något naturligt fenomen skulle kunna utplåna en sådan civilisation. Jag finner det mer troligt att vi helt enkelt är först om att vara så avancerade som vi är.

Langster
2019-09-21, 20:58
Angående ufon så är de i min mening ungefär som spöken. Låter det som att någon går på våningen ovanför, så kan man ju tro att det är ett spöke. Men samtidigt är sannolikheten ungefär en miljard gånger större att det är sättningar i byggnaden, att man hallucinerar osv. Att det är en inbrottstjuv är ju för fan även det mycket mer troligt. Även om man aldrig lyckas ta reda på vad ljudet kommer ifrån finns det en miljard mer troliga orsaker än att det är just en vilsen ande som klampar omkring.

Detsamma gäller ufon, även om de fångats på amerikanska flottans film. Det finns en miljard mer troliga förklaringar än att det är E.T som tagit sig friheten att bryta fysikens lagar för lite söndagsflygning i jordens atmosfär.

KT81
2019-09-21, 21:29
Det finns en miljard mer troliga förklaringar än att det är E.T som tagit sig friheten att bryta fysikens lagar för lite söndagsflygning i jordens atmosfär.

Fast dom kanske inte söndagsflyger. Det kanske är så att det är extremt få planeter i vår del av galaxen som kan härbärgera liv. Dom kanske håller på att terraformerar vår planet just nu till att passa dom. Vad vet vi vilka dom ledande "människorna" på vår planet verkligen är!

Langster
2019-09-21, 22:19
Fast dom kanske inte söndagsflyger. Det kanske är så att det är extremt få planeter i vår del av galaxen som kan härbärgera liv. Dom kanske håller på att terraformerar vår planet just nu till att passa dom. Vad vet vi vilka dom ledande "människorna" på vår planet verkligen är!

Ja och nu är vi uppe i ungefär en gogolplex förklaringar som vore mer sannolika...

trädgårdsmöbel
2019-09-21, 22:24
Något som är intressant är att vi tittar så långt bort i rymden när vi har Jupiters månar betydligt närmare som åtminstone för ett par få årtionden sedan var poppis att belysa på Discovery channel. Den där månen som getts namnet Europa, vad hände med den? Man skulle ju borra igenom isen och kolla och allt :) Men sen tyst.

High1ander
2019-09-21, 23:37
Något som är intressant är att vi tittar så långt bort i rymden när vi har Jupiters månar betydligt närmare som åtminstone för ett par få årtionden sedan var poppis att belysa på Discovery channel. Den där månen som getts namnet Europa, vad hände med den? Man skulle ju borra igenom isen och kolla och allt :) Men sen tyst.

NASA har gett klartecken att skicka dit en sond 2023-2025.
DZC-HfvMZnM

svenbanan
2019-09-22, 03:50
Något som är intressant är att vi tittar så långt bort i rymden när vi har Jupiters månar betydligt närmare som åtminstone för ett par få årtionden sedan var poppis att belysa på Discovery channel. Den där månen som getts namnet Europa, vad hände med den? Man skulle ju borra igenom isen och kolla och allt :) Men sen tyst.

Enligt Arthur C Clarke så finns det stora "monstervalar" under isen där, om jag minns det rätt. Han var väl också "astrofysiker" så han borde veta.

trädgårdsmöbel
2019-09-22, 07:54
Enligt Arthur C Clarke så finns det stora "monstervalar" under isen där, om jag minns det rätt. Han var väl också "astrofysiker" så han borde veta.

Det hade ju vart skitcoolt, en helt ny undervattensvärld full av liv. Framtida resmål för välbeställda entusiaster av pimpelfiske.

Akerhage
2019-09-22, 07:54
Min teori, jag tror på att det finns intelligent liv i Universum.

Aliens är förmodligen såpass avancerade att det inte handlar om att dem behöver ha någon fysisk kropp. Vi människor kommer också utvecklas bort, AI etc som tar över, kvantdatorer som utvecklar "liv". Kanske vårt medvetande laddas upp i molnet tillslut och vi kan leva vidare i all evighet där utan våra människokroppar. Möte med andra civilisationer sker i en annan dimension än här. Avstånden är för långa för att dom skall färdas hit i någon farkost. Men i andra dimensioner spelar inte tid och rum någon roll. Där kan man mötas på ett och samma plan ändå.

svenbanan
2019-09-22, 09:09
Varför är det så många som använder ord som "sannolikt" och "förmodligen" när de ska berätta vad de tror om extraterrestiellt liv och hur avancerade dessa eventuella livsformer kan tänkas vara, och vad de kan tänkas ha för motivation att ägna sig åt olika aktiviteter?

Tror ni på allvar att ni ens har det minsta hum om vilka olika faktorer som kan tänkas påverka hur "sannolikt" något av detta är, eller ifall det är "troligt" att de är smartare eller dummare än oss?

Newsflash! Ni har inte en susning, och ni har ingen som helst möjlighet att avgöra vad som är mer eller mindre troligt.

G.W
2019-09-22, 09:25
Varför är det så många som använder ord som "sannolikt" och "förmodligen" när de ska berätta vad de tror om extraterrestiellt liv och hur avancerade dessa eventuella livsformer kan tänkas vara, och vad de kan tänkas ha för motivation att ägna sig åt olika aktiviteter?

Tror ni på allvar att ni ens har det minsta hum om vilka olika faktorer som kan tänkas påverka hur "sannolikt" något av detta är, eller ifall det är "troligt" att de är smartare eller dummare än oss?

Newsflash! Ni har inte en susning, och ni har ingen som helst möjlighet att avgöra vad som är mer eller mindre troligt.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/191/035/135.png

Diomedea exulans
2019-09-22, 11:15
Jag blev nyfiken på att se vad Tyson faktiskt har sagt i frågan. Jag hittade det här. Han bevisar ingenting med astrofysik, utan som svenbanan sa så spekulerar han bara rent filosofiskt.

https://www.huffpost.com/entry/neil-degrasse-tyson-aliens-humans-stupid_n_3606156

Hans resonemang är dessutom inget argument för att det inte finns aliens, eller att de skulle vara ointresserade av oss, utan ett svar på frågan "om aliens känner till oss, varför tar de inte kontakt?" Han säger alltså "det finns en möjlighet att de känner till oss men bara struntar i oss", inte "det är osannolikt att det är aliens på den där filmen eftersom de sannolikt skulle vara ointresserade av oss".

Neil gör liknelsen med hur många tänker om daggmaskar:

And then there’s the possibility that intelligent aliens might not simply ignore us but might harm us, just as humans sometimes harm what we consider lesser forms of life. As Tyson went on to say in the interview, “You don’t walk by the worm on the street and say, ‘Gee, I wonder what he’s thinking.’ No, you step on the worm.”

Men jag tror säkert inte Neil har missat att många andra människor är så till den milda grad intresserade av daggmaskar att de forskar om dem. (https://www.academia.edu/Documents/in/Earthworms)

Bärsärk
2019-09-22, 18:11
kZyNMqcpFm8

Skit i om det är aliens eller inte, vad är det som händer där uppe i luften egentligen?

Bärsärk
2019-09-22, 18:28
Det är ju som jag snackat om tidigare och som han säger vid 6:30 i klippet, folk som är så pass högt utbildade och tränade som han är som säger att han inte kan förklara vad det är han ser eller förstår vad det är som händer.

Hur sjukt är inte det.

Agitator
2019-09-22, 19:27
Är inget konstigt alls. Vanligt folk hade sagt samma sak som dessa högt utbildade.

De tittar på en skärm, följer objekt. Objekt gör saker som bryter mot vad vi känner till. Okänt föremål tills vi vet vad det är.

Förmodar att deras experter själva analyserat om det är en bakterie/insekt som kryper runt på linsen eller tagit hjälp av någon inom det området som hjälpt till att analysera.

Bärsärk
2019-09-22, 20:38
Förmodar att deras experter själva analyserat om det är en bakterie/insekt som kryper runt på linsen eller tagit hjälp av någon inom det området som hjälpt till att analysera.

Incidenten 2004 så var det hangarfartyget som flygplanen lyfter ifrån som slog larm om att det hade dykt upp något på deras (fartygets) radar, de två planen åkte dit och då dök föremålet även upp på deras instrument. Hangarfartygets radar är otroligt avancerat och kan upptäcka föremål ner till en tennisboll i storlek.

När de kom närmare så såg de ju även föremålet genom att titta ut genom fönstret, det beskrevs som något som såg ut som det amerikanska godiset "tic tac" https://www.amazon.com/Tic-Tac-Mints-Freshmints-Count/dp/B00DB7VGY8

Så att det skulle handla om fel på instrument är inte troligt, i så fall handlar det om fel på piloternas ögon men det var två flygplan i luften med totalt 4 (två i varje plan) stridspiloter + att det senare lyfte ytterligare flygplan efteråt som också såg samma sak så det är ju med ganska otroligt.

Du kan läsa om det här https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Nimitz_UFO_incident

High1ander
2019-09-22, 21:57
Men för i helvete Diomedea, jag, och ingen annan tror jag har sagt att aliens "de facto" inte skulle vilja undersöka oss, eller ha något i utbyte med oss. Bara att det "troligen" från våra filosofiska perspektiv (vilket borde vara uppenbart då man pratar om tekniska singulariteter) inte är speciellt mycket vi har att erbjuda Aliens om de lyckas komma hit. Då menas Aliens som tar sig hit på eget bevåg med egen utvecklad teknik, inte de som råkat hitta ett skepp och flytt hit.

För de problemen man måste lösa för att ta sig igenom universum är:
Antingen ta sig igenom enormt långsamt tidsmässigt eftersom man inte kan åka snabbare än ljuset.

Åka snabbare än ljuset (t.ex. wormholes) vilket då kräver enormt mycket mer "troligtvis" i teknisk utveckling.

Vill man ändå åka runt 10% ljusets hastighet så tar det fortfarande troligtvis tusentals till miljontals år att åka runt bara i sin egen galax. Vilket då kräver teknologi som ser till att man inte krashar, inte om man är biologisk får sabbat DNA, om man är robot inte sabbad kod, osv... Saker som för oss verkar ligga långt fram i tiden att klara av, om vi inte når en teknisk singularitet, som då totalt ändrar det vilket gör att vi kan komma på den tekniken närmsta 100 åren. Men troligtvis är det långt borta. Vilket är likt att ja, det är intressant att träffa Lucy, Aristotele, Plato, Newton, etc. men att fråga dom om hur internet fungerar, vilken gud finns eller vart framtiden är påväg känns helt jävla irrelevant. Dvs, vi borde ur ett teknologiskt perspektiv bara vara kuriosa för dom, och de som kanske vore intressant är alla våra kulturer osv. som gör oss "unika på jorden". Men jag tippar på att om man nått den nivån som behövs för att åka genom rymden så är även sånt helt jävla skit samma för den civilisationen. Jag tror nog ledsamt nog att de flesta smarta aliens och även vi om ett tag tar sig an en protektionistisk agenda, där man inte försöker ta kontakt eller "röja sin plats" i rädsla för att bli utslagna. För om man vill köra på "de gör nog som vi på jorden vid teknologisk överlägsenhet" så vet man att isf. är jorden fucked om vi blir upptäckta. De gick inte bra för indianerna, aboriginerna, afrikanerna, mesoamerikanerna, etc...

T.ex. så tror jag för att klara av rymdresor så måste man antigen genmodifieras enormt mycket, eller skicka robotoar. Börjar man med den sortsen genmodifiering så tror jag nog också att den sortens kultur skiter lite i "sanctity of life", och därmed skiter i vad pissiga människor behöver.

trädgårdsmöbel
2019-09-23, 09:50
Ett rymdskepp som framförs av en rattfull Alien är min gissning. Rattfylla och överljushastighetskapacitet lär vara riskabelt.

Grahn
2019-09-23, 09:54
Eftersom rymdresor mellan stjärnorna är så fruktansvärt osanolika, om än bra underhållning, så bör man nog helt eliminera alla andra tänkbara orsaker till observationer innan man drar slutsatsen "aliens".

Jak er skeptisk!

Rahf
2019-09-23, 10:26
Men för i helvete Diomedea, jag, och ingen annan tror jag har sagt att aliens "de facto" inte skulle vilja undersöka oss, eller ha något i utbyte med oss. Bara att det "troligen" från våra filosofiska perspektiv (vilket borde vara uppenbart då man pratar om tekniska singulariteter) inte är speciellt mycket vi har att erbjuda Aliens om de lyckas komma hit. Då menas Aliens som tar sig hit på eget bevåg med egen utvecklad teknik, inte de som råkat hitta ett skepp och flytt hit.

För de problemen man måste lösa för att ta sig igenom universum är:
Antingen ta sig igenom enormt långsamt tidsmässigt eftersom man inte kan åka snabbare än ljuset.

Åka snabbare än ljuset (t.ex. wormholes) vilket då kräver enormt mycket mer "troligtvis" i teknisk utveckling.

Vill man ändå åka runt 10% ljusets hastighet så tar det fortfarande troligtvis tusentals till miljontals år att åka runt bara i sin egen galax. Vilket då kräver teknologi som ser till att man inte krashar, inte om man är biologisk får sabbat DNA, om man är robot inte sabbad kod, osv... Saker som för oss verkar ligga långt fram i tiden att klara av, om vi inte når en teknisk singularitet, som då totalt ändrar det vilket gör att vi kan komma på den tekniken närmsta 100 åren. Men troligtvis är det långt borta. Vilket är likt att ja, det är intressant att träffa Lucy, Aristotele, Plato, Newton, etc. men att fråga dom om hur internet fungerar, vilken gud finns eller vart framtiden är påväg känns helt jävla irrelevant. Dvs, vi borde ur ett teknologiskt perspektiv bara vara kuriosa för dom, och de som kanske vore intressant är alla våra kulturer osv. som gör oss "unika på jorden". Men jag tippar på att om man nått den nivån som behövs för att åka genom rymden så är även sånt helt jävla skit samma för den civilisationen. Jag tror nog ledsamt nog att de flesta smarta aliens och även vi om ett tag tar sig an en protektionistisk agenda, där man inte försöker ta kontakt eller "röja sin plats" i rädsla för att bli utslagna. För om man vill köra på "de gör nog som vi på jorden vid teknologisk överlägsenhet" så vet man att isf. är jorden fucked om vi blir upptäckta. De gick inte bra för indianerna, aboriginerna, afrikanerna, mesoamerikanerna, etc...

T.ex. så tror jag för att klara av rymdresor så måste man antigen genmodifieras enormt mycket, eller skicka robotoar. Börjar man med den sortsen genmodifiering så tror jag nog också att den sortens kultur skiter lite i "sanctity of life", och därmed skiter i vad pissiga människor behöver.

Men allt detta bottnar också i att dessa utomjordingar skulle ha ett perspektiv och sinne likt en människa. De skulle på alla sätt dela värderingar som redan existerar på jorden, vilket också talar till hur begränsad människans erfarenhet och förståelse är för andra saker än det vi kan se och mäta.

Var det Stephen Hawking som räddes utomjordingar, för att han trodde de bara skulle se anledningar att förstöra oss? Men det förutsätter då alltså att man reagerar på ett mänskligt sätt när människan upptäcks. Lite ironiskt. :D

KT81
2019-09-23, 15:13
Vi har ju ganska mycket porr att erbjuda dom, så det är ju nått iaf. Annars är det väl mest troligt att en AI når oss om något nu skulle göra det, och den kanske har ett gammalt protokoll i sig att terraformera potentiella planeter inför migrationsskeppet som det en gång kom ifrån. Klimatförändringarna kanske beror på aliens.

Gregow
2019-09-23, 15:38
Vi har ju ganska mycket porr att erbjuda dom, så det är ju nått iaf. Annars är det väl mest troligt att en AI når oss om något nu skulle göra det, och den kanske har ett gammalt protokoll i sig att terraformera potentiella planeter inför migrationsskeppet som det en gång kom ifrån. Klimatförändringarna kanske beror på aliens.
Universums feminister har förbjudit porr och vi är de enda i galaxen som har Alien-porr?

High1ander
2019-09-23, 21:16
Men allt detta bottnar också i att dessa utomjordingar skulle ha ett perspektiv och sinne likt en människa. De skulle på alla sätt dela värderingar som redan existerar på jorden, vilket också talar till hur begränsad människans erfarenhet och förståelse är för andra saker än det vi kan se och mäta.

Var det Stephen Hawking som räddes utomjordingar, för att han trodde de bara skulle se anledningar att förstöra oss? Men det förutsätter då alltså att man reagerar på ett mänskligt sätt när människan upptäcks. Lite ironiskt. :D

Precis, men det är lite poängen med teknisk singularitet kommer oundvikligen också ändra kulturella och moraliska aspekter. T.ex. all vår nuvarande moraliska kod är byggd från "begränsade resurser", som t.ex. mat, vatten, land och rikedom, tänk hur vi skulle prioritera annorlunda om vi hade robotar, eller DNA som gjorde att allt sånt är skitsamma, dvs. mindre behov för krig, mindre behov för religioner/kulturer som propagerar för våld... det är dumt att tro teknisk utveckling inte på sikt även ändrar hur vi ser på moral/kultur. T.ex. Jesus vill att man ska hjälpa sin granne, vilket var simpelt för 2000 år sen, men idag kan jag swisha pengar till röda korset och/eller hjälpa min granne, vad är rätt. Gillar Jesus mig även om jag inte swishar? Samma sak märker vi med t.ex. abort, vi har de som tycker "godtyckligen" vecka X är bättre än vecka Y. Vad skulle t.ex. hända om vi hade tekniken att prata med kossor, och märker att de lider enormt mycket och är lika smarta som oss, men att de alla bara är CP och inte kan röra sig effektivt, typ locked in syndrome. Kommer vi fortfarande då kunna käka dom, osv... finns massa tekniker som när vi väl når dom eller utforskar kommer göra att vi måste ha nya regler och gränser, nya prioriteringar och moral. Något jag menar att om man når den tekniken som krävs för att ta sig igenom rymden så har man även gått igenom något liknande (iaf. från mänskligt perspektiv), vilka ska få leva, vilka ska man satsa resurser på, etc...

Krasst, tänk om vi tekniskt märker att enda sättet att rädda människan är via datorer fly galaxen innan Andromeda kommer, det kommer inte vara några människor på farkosten, bara data på hårddiskar och robot AI, kommer "männskligheten tillåta det, eller kommer vi bara låta oss dö ut". Kommer det bli nihilister som ändå (enligt nuvarande modell) vet att till slut så dör universum heat death, so whats the point.

Armed Dingo
2019-09-23, 22:51
Men vad är det som är så osannolikt med att färdas sjukt snabbt genom rymden?

Om mänskligheten lever i 20.000 år till ser jag det inte som osannolikt att vi lärt oss att manipulera gravitationen. Varför inte liksom? Och en jämbördig art startat sin utveckling 20000 år tidigare än oss, en tidshorisont som är en piss i havet när vi pratar universum som funnits i miljarder år, varför skuööe intr de lyckats med det? Varför skulle de inte ha instrument för att upptäcka planeter med hög sannolikhet för liv?

Vi har fan folk som studerar myrstackar ich livet i dom, vissa personer gör det av ren hobby, varför skulle INTE en utomjordisk art åka hit bara för att se vad vi här lullar omkring med?

Fattat inte varför det skulle vara så osannolikt. Glömmer ni helt bort den enorma mängd tid som universum funnits? Och om de har skepp som kan manipulera gravitation, varför skulle de inte rentav kunnna böja rummet och färdas snabbare än ljuset? Eller på ett annat sätt som vi inte ens känner till.

Sen så behöver man inte bli rädd för den skull. Lägger ingen värdering i det. För mig är det bara ett konstaterande på hur jag tror det är.

High1ander
2019-09-24, 02:17
Men vad är det som är så osannolikt med att färdas sjukt snabbt genom rymden?

Om mänskligheten lever i 20.000 år till ser jag det inte som osannolikt att vi lärt oss att manipulera gravitationen. Varför inte liksom? Och en jämbördig art startat sin utveckling 20000 år tidigare än oss, en tidshorisont som är en piss i havet när vi pratar universum som funnits i miljarder år, varför skuööe intr de lyckats med det? Varför skulle de inte ha instrument för att upptäcka planeter med hög sannolikhet för liv?

Vi har fan folk som studerar myrstackar ich livet i dom, vissa personer gör det av ren hobby, varför skulle INTE en utomjordisk art åka hit bara för att se vad vi här lullar omkring med?

Fattat inte varför det skulle vara så osannolikt. Glömmer ni helt bort den enorma mängd tid som universum funnits? Och om de har skepp som kan manipulera gravitation, varför skulle de inte rentav kunnna böja rummet och färdas snabbare än ljuset? Eller på ett annat sätt som vi inte ens känner till.

Sen så behöver man inte bli rädd för den skull. Lägger ingen värdering i det. För mig är det bara ett konstaterande på hur jag tror det är.

Det är inte omöjligt, bara inte troligt. Lite samma grej som vilken siffra är den vanligaste, 1, eftersom man alltid börjar där och sen när man väl är uppe på 9 så slår det över igen till 1, osv... Att om man får den tekniken så kommer det inte bara vara huxflux att man fått den och Janne på planet c837-QY bara köpt en billigt drönarflyg som gör att han kan glida runt till andra stjärnor.

Finns flera orsaker till varför vi inte utvecklas så snabbt. Vi skulle rent tekniskt om vi ville göra så att alla på jorden ska jobba mot ett mål, osv... men den viljan eller lusten finns inte. Men tänk om andra livsformer antingen kan jobba super-effektivt tillsammans eller bara är väldigt smarta och vem som helst där kan klura ut gravitationsresor.

Man kan bara kolla på hur efterblivna vi är med smarta bilar, vi har fortfarande inget snack om lagar för vem som ansvarar när bilarna kommer köra ihjäl folk, är det kodaren, föraren (även om det är ett barn som blir upphämtad automatiskt), biltillverkaren, etc...

Jag säger inte att "bästa" är si eller så, utan bara att möjligheterna finns även här att satsa all in på stjärnflykt vilket i början iaf. kräver tiotusentals år för närmaste stjärnor, men vi klarar inte ens av tänk för 20-100 år fram med klimat... Hade varit en annan sak om vi haft en livstid på 10 000 år, då hade folk kanske varit mer rädda för att dö i en storm, osv... Så vi kanske behöver genmodifiera oss för att kunna klara av och tänka längre perspektiv.

High1ander
2019-09-24, 02:41
Tänk såhär, vad är oddsen för att om de nu precis lärt sig att flyga runt i universum att de kommer till oss först?

Troligtvis kommer de till oss först bara om vi är dom enda andra eller vi bara är dom närmaste. Mer troligt är att vi är bara en i raden, och därmed inte direkt intressanta.

Som sagt, vill man applicera hur vi tänker så är ju även en massa arter här på jorden ointressanta då vi ändå tillåter 100st försvinna varje dag. Skulle de vara så sjukt viktiga att bevara så skulle vi mer eller mindre kunna göra det. Men det är viktigare med plats för nya boskapsmarker och vägar... Så även om vi är "unika" så innebär inte det att vi förtjänar tid att undersökas eller tas kontakt med i deras ögon.

Sen får man ju tänka också att även sympatiska Aliens kanske har den uppfattningen att vi inte är något mer än robotar som styrs av DNA, dvs. att det bara är vi som har en grandios uppfattning om oss att vi är "unika" skapade av Gud eller kosmos. De kanske inte ser det som att göra något elakt att behandla oss som skit, vi kanske har känslor på samma nivå som en sten har för oss.

bighulken
2019-09-24, 03:01
Roligt!!....och intressant!!.....med USA och deras teorier......

Är själv övertygad om, att det där, är det vi själva, som är upphov till!!:.....

Fast i en annan tid......kanske?............lol...........:-).

Tror vi lärt oss att genomföra , små, tidshopp, i framtiden!!......
Bara några år osv...typ 10-20 år, kanske...mer behövs inte, för utvecklingen går fort!!.......

Sen sänder vi små drönare, i tiden, som utforskar, och det är kanske, de vi ser ibland?...........Kanske!!.........

Tror inte på Aliens, från universum, dvs annat liv!!.......Och skulle de komma hit, med den teknologin, så ligger vi nog pyrt till!!!......

Jao jao, vi får väl se, i framtiden........lol.............

Grahn
2019-09-24, 07:31
Men vad är det som är så osannolikt med att färdas sjukt snabbt genom rymden?

Så som det ser ut nu behövs det absurda mängder energi och även om vi skulle nå en respektabel del av ljusets hastighet så skulle det fortfarande ta så absurt lång tid att komma någonstans att det helt enkelt är menlöst för individen.

Det är givetvis inte omöjligt men något måste ändra förutsättningarna och fysikens lagar som vi känner till dem idag. Självklart kan det hända men att säga att det är självklart är lite som att säga att de dimensionresande enhörningarna förr eller senare dyker upp och fixar......

Framsteg är inte linjära, bara för att vi lärt oss flyga runt i mach3 behöver det inte betyda att mach18 oundvikligen kommer att inteträffa.

stridis
2019-09-24, 08:00
Har inte läst hela tråden, men varför går de ut med filmerna officiellt just nu?

stefannn
2019-09-24, 08:11
Så som det ser ut nu behövs det absurda mängder energi och även om vi skulle nå en respektabel del av ljusets hastighet så skulle det fortfarande ta så absurt lång tid att komma någonstans att det helt enkelt är menlöst för individen.

Det är givetvis inte omöjligt men något måste ändra förutsättningarna och fysikens lagar som vi känner till dem idag. Självklart kan det hända men att säga att det är självklart är lite som att säga att de dimensionresande enhörningarna förr eller senare dyker upp och fixar......

Framsteg är inte linjära, bara för att vi lärt oss flyga runt i mach3 behöver det inte betyda att mach18 oundvikligen kommer att inteträffa.

Fysikens lagar är det väl vi som formulerat, genom våra mätningar ur det mänskliga perspektivet?
Är det helt omöjligt att enhörningarna navigerar genom andra dimensioner än dem vi uppfattar och lyckats sätta upp "lagar" för?
Ingen av oss vet nånting om sånt men det är ju roligt att spekulera!

Bighulkens teori är ju ganska intressant kring vad detta kan vara som filmats även om man blir ännu tröttare i kolan av att tänka på tidsresor!
Spontant känns det ju som att det som hänt har hänt men även med tid är ju nåt vi människor hittat på

stefannn
2019-09-24, 08:13
Har inte läst hela tråden, men varför går de ut med filmerna officiellt just nu?

Vet ej! Stormning av area 51? Kommande invasion av iran? Ingen aning vad det är men för att låta lite konspiratorisk så"panem ET circensens"

Armed Dingo
2019-09-24, 08:14
Det är inte omöjligt, bara inte troligt. Lite samma grej som vilken siffra är den vanligaste, 1, eftersom man alltid börjar där och sen när man väl är uppe på 9 så slår det över igen till 1, osv... Att om man får den tekniken så kommer det inte bara vara huxflux att man fått den och Janne på planet c837-QY bara köpt en billigt drönarflyg som gör att han kan glida runt till andra stjärnor.

Finns flera orsaker till varför vi inte utvecklas så snabbt. Vi skulle rent tekniskt om vi ville göra så att alla på jorden ska jobba mot ett mål, osv... men den viljan eller lusten finns inte. Men tänk om andra livsformer antingen kan jobba super-effektivt tillsammans eller bara är väldigt smarta och vem som helst där kan klura ut gravitationsresor.

Man kan bara kolla på hur efterblivna vi är med smarta bilar, vi har fortfarande inget snack om lagar för vem som ansvarar när bilarna kommer köra ihjäl folk, är det kodaren, föraren (även om det är ett barn som blir upphämtad automatiskt), biltillverkaren, etc...

Jag säger inte att "bästa" är si eller så, utan bara att möjligheterna finns även här att satsa all in på stjärnflykt vilket i början iaf. kräver tiotusentals år för närmaste stjärnor, men vi klarar inte ens av tänk för 20-100 år fram med klimat... Hade varit en annan sak om vi haft en livstid på 10 000 år, då hade folk kanske varit mer rädda för att dö i en storm, osv... Så vi kanske behöver genmodifiera oss för att kunna klara av och tänka längre perspektiv.

Tänk vilken möjlighet för mänskligheten att enas om det kom ut att aliens faktiskt har besökt oss. Vi som art präglas av ett vi och dom tänkande. Istället för att se andra människor som Dom skulle vi kunna rikta vårt Dom mot dessa aliens. Och Vi:et blir myclet starkare.
Även utbildning hade kunnat bli attraktivare. Det är inte lika charmigt att skita i allt då det inte finns något att bry sig om, för nu finns det något att bry sig om: Aliens knackar på dörren, vem vet vad de vill? Det finns rentav mening, att överleva som art.

Jag tror det hade kunnat vara det bästa som hänt oss.

Grahn
2019-09-24, 08:18
Fysikens lagar är det väl vi som formulerat, genom våra mätningar ur det mänskliga perspektivet?
Är det helt omöjligt att enhörningarna navigerar genom andra dimensioner än dem vi uppfattar och lyckats sätta upp "lagar" för?
Ingen av oss vet nånting om sånt men det är ju roligt att spekulera!

Bighulkens teori är ju ganska intressant kring vad detta kan vara som filmats även om man blir ännu tröttare i kolan av att tänka på tidsresor!
Spontant känns det ju som att det som hänt har hänt men även med tid är ju nåt vi människor hittat på

Roligt ja, jag gillar scifi jag med, men det betyder inte att det är speciellt troligt att det händer förr eller senare. :)

Tidsresor är några magnituder av ännu mer osannolika, om inte annat för att om mänskligheten uppfinner tidsresor vid någon punkt på tidsljnjen så har de alltid funnits på alla punkter i tidslinjen.

Armed Dingo
2019-09-24, 08:23
Så som det ser ut nu behövs det absurda mängder energi och även om vi skulle nå en respektabel del av ljusets hastighet så skulle det fortfarande ta så absurt lång tid att komma någonstans att det helt enkelt är menlöst för individen.

Det är givetvis inte omöjligt men något måste ändra förutsättningarna och fysikens lagar som vi känner till dem idag. Självklart kan det hända men att säga att det är självklart är lite som att säga att de dimensionresande enhörningarna förr eller senare dyker upp och fixar......

Framsteg är inte linjära, bara för att vi lärt oss flyga runt i mach3 behöver det inte betyda att mach18 oundvikligen kommer att inteträffa.
Det du säger stämmer såvitt jag vet. Jag menar bara att om vi vet att vi vet mycket lite, så bör vi föreställa oss att mycket kan vara på ett sätt vi inte räknat med.

Tid är en faktor som ändrar på nästan vad som helst.

Tänk, om det är aliens som härstammar från en planet med lägre gravitation än oss. De kanske funnits i 200% längre tid än oss, samtidigt.

Det är så mycket variabler så jag tycker det är fel att uteslut saker. Att liv finns och kan uppstå och i viss mån bli intelligent vet vi ju, det är vi själva bevis på. Att tro att det bara händer här när vi har sikt omkring oss som en struts i sanden i sammanhanget är inte rätt sätt enligt mig.

Grahn
2019-09-24, 08:45
Det du säger stämmer såvitt jag vet. Jag menar bara att om vi vet att vi vet mycket lite, så bör vi föreställa oss att mycket kan vara på ett sätt vi inte räknat med.

Tid är en faktor som ändrar på nästan vad som helst.

Tänk, om det är aliens som härstammar från en planet med lägre gravitation än oss. De kanske funnits i 200% längre tid än oss, samtidigt.

Det är så mycket variabler så jag tycker det är fel att uteslut saker. Att liv finns och kan uppstå och i viss mån bli intelligent vet vi ju, det är vi själva bevis på. Att tro att det bara händer här när vi har sikt omkring oss som en struts i sanden i sammanhanget är inte rätt sätt enligt mig.

Åh nog tror jag på annat liv och troligen intelligent sådant i universum, jag bara inte tror så hårt på att de är på besök eller att vi kommer att besöka dem. :)

Men visst allt kan hända, framsteg i forskningen kan avslöja saker vi aldrig föreställt oss. Men det är lite som att tro på gud, tomten eller sagda enhörningar.

Om vi överlever ett tag till kanske vi får se, alltid öppen för att man får omvärdera saker i ljus av nya upptäckter.

Armed Dingo
2019-09-24, 08:54
Åh nog tror jag på annat liv och troligen intelligent sådant i universum, jag bara inte tror så hårt på att de är på besök eller att vi kommer att besöka dem. :)

Men visst allt kan hända, framsteg i forskningen kan avslöja saker vi aldrig föreställt oss. Men det är lite som att tro på gud, tomten eller sagda enhörningar.

Om vi överlever ett tag till kanske vi får se, alltid öppen för att man får omvärdera saker i ljus av nya upptäckter.

Ja för all del. Jag tänker ungefär, om jag är arbetslös och spelar Age of Empires i ett slags evighetsspel och är inne på dag 100. Kartan är oändlig. Jag har haft ihjäl mina nära ärkefiender eller bildat allians med dem. Jag har utforskat all teknologi som finns och har resurser i överflöd. Det är skittråkigt att spela. Plötsligt en dag hittar jag i utkanten, enorma avstånd från mig en civilisation som fortfande lever i Dark Age.

Kommer jag nu A) döda dem direkt och gå tillbaka till min trista vardag eller
B) studera dessa nya prospekt? De kanske gör lite finurliga saker. De kanske rentav ser ut som en dåligt programmerad AI i mina ögon. Sånt är rätt kul att titta på i brist på annat.

stefannn
2019-09-24, 08:55
Ni är rätt många som är starkt övertygade om att det inte är "aliens!" på filmerna!
Ni kommer med bra argument för varför ni inte tror det och jag är själv i de tankebanorna(att det är inte troligt att vi stöter ihop med intelligent liv även om det vore intressant)
Men vad tror ni att det kan vara som de har filmat? Det är ju tydligt att, om det nu inte är ett påhitt så har de ju äve. Sett det med egna ögon och det utesluter ju tekniskt strul!

KT81
2019-09-24, 09:02
Ja för all del. Jag tänker ungefär, om jag är arbetslös och spelar Age of Empires i ett slags evighetsspel och är inne på dag 100. Kartan är oändlig. Jag har haft ihjäl mina nära ärkefiender eller bildat allians med dem. Jag har utforskat all teknologi som finns och har resurser i överflöd. Det är skittråkigt att spela. Plötsligt en dag hittar jag i utkanten, enorma avstånd från mig en civilisation som fortfande lever i Dark Age.

Kommer jag nu A) döda dem direkt och gå tillbaka till min trista vardag eller
B) studera dessa nya prospekt? De kanske gör lite finurliga saker. De kanske rentav ser ut som en dåligt programmerad AI i mina ögon. Sånt är rätt kul att titta på i brist på annat.

C) Bygga stationära artillerier som dödar alla resurssamlare som civilisationen desperat skickar ut för att du är så uttråkad och i din sadistiska trötthet skrockar du tyst för dig själv när du ser dom obetydliga myrorna sakta utarmas och desperat försöka förhandla fred.

För att citera en vis man ".................lol..............."

Grahn
2019-09-24, 09:03
Ja för all del. Jag tänker ungefär, om jag är arbetslös och spelar Age of Empires i ett slags evighetsspel och är inne på dag 100. Kartan är oändlig. Jag har haft ihjäl mina nära ärkefiender eller bildat allians med dem. Jag har utforskat all teknologi som finns och har resurser i överflöd. Det är skittråkigt att spela. Plötsligt en dag hittar jag i utkanten, enorma avstånd från mig en civilisation som fortfande lever i Dark Age.

Kommer jag nu A) döda dem direkt och gå tillbaka till min trista vardag eller
B) studera dessa nya prospekt? De kanske gör lite finurliga saker. De kanske rentav ser ut som en dåligt programmerad AI i mina ögon. Sånt är rätt kul att titta på i brist på annat.

Det skulle säkert kunna vara så att de maskerade observerar oss med något motiv, men jag är som sagt skeptisk till att en civilisation som har den typen av teknologi skulle lalla runt och göra saker för att det verkade skoj och sedan krydda med lite analprobing på hillbilles.......

Klart vi skulle kunna få påhälsning enbart av ett uttråkat intergalaktiskt pervo men det känns lite osannolikt så vi bör nog helt eliminera alla troligare förklaringar först. :)

Grahn
2019-09-24, 09:04
Ni är rätt många som är starkt övertygade om att det inte är "aliens!" på filmerna!
Ni kommer med bra argument för varför ni inte tror det och jag är själv i de tankebanorna(att det är inte troligt att vi stöter ihop med intelligent liv även om det vore intressant)
Men vad tror ni att det kan vara som de har filmat? Det är ju tydligt att, om det nu inte är ett påhitt så har de ju äve. Sett det med egna ögon och det utesluter ju tekniskt strul!

Bra fråga, den troligaste förklaringen är väl att det bara är bluff iofs.

trädgårdsmöbel
2019-09-24, 10:32
Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att totalt avfärda hundratals, kanske tusentals vittnesuppgifter på hur aliens ser ut och vad de gör? Tänk om rättsväsendet funkat så. Det du (säger dig ha) sett tror vi inte på. Har 100 till sett det? Det har inget värde. :D

Grahn
2019-09-24, 10:36
Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att totalt avfärda hundratals, kanske tusentals vittnesuppgifter på hur aliens ser ut och vad de gör? Tänk om rättsväsendet funkat så. Det du (säger dig ha) sett tror vi inte på. Har 100 till sett det? Det har inget värde. :D

Du kan ju testa att anmäla små gröna män för att ha stulit en miljon från dig och se hur det går med vittnesmålens trovärdighet. :d

stefannn
2019-09-24, 10:45
Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att totalt avfärda hundratals, kanske tusentals vittnesuppgifter på hur aliens ser ut och vad de gör? Tänk om rättsväsendet funkat så. Det du (säger dig ha) sett tror vi inte på. Har 100 till sett det? Det har inget värde. :D

Det handlar väl mycket om vittnestrovärdighet! Rätt många som hävdar att de blivit bortförda ger ju en kraftig "foliehatt" känsla!
Säger inte att de ljuger eller hittar på för det och som nån annan var inne på kan de ju just därför vara tänkbara mål för eventuella aliens om de nu vill operera undercover!
Vidare tänker jag att de flesta beskriver aliens och deras förehavanden på liknande sätt, det kan ju tala både för att det är sant eller att de har påverkats att tro att det är så aliens ser ut och beter sig av tidigare "vittnesmål"!

svenbanan
2019-09-24, 11:54
Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att totalt avfärda hundratals, kanske tusentals vittnesuppgifter på hur aliens ser ut och vad de gör? Tänk om rättsväsendet funkat så. Det du (säger dig ha) sett tror vi inte på. Har 100 till sett det? Det har inget värde. :D

Ifall hundra pers har sett ett ufo. Men inte har några fysiska bevis att komma med så är det ju inte konstigt att det avfärdas.

Om de har sett något som de alla är helt säkra på är nåt från yttre rymden men
har som enda bevis nån slags grynig video som ser ut som att den är tagen med VHS och det inte går att dra några vettiga slutsatser utifrån videon så är ju det märkligt.

Det rimliga vore att alla dessa tusentals ufo-skådningar skulle kunna resultera i åtminstone en video med lite vettig skärpa där det går att faktiskt se att det rör sig om nåt som garanterat är ett "flygplan" som inte är tillverkat på jorden och inte enbart en ljuspunkt på natthimlen, eller en grynig massa, eller möjligen en fågel eller ballong.

Bärsärk
2019-09-24, 21:40
Ifall hundra pers har sett ett ufo. Men inte har några fysiska bevis att komma med så är det ju inte konstigt att det avfärdas.

Om de har sett något som de alla är helt säkra på är nåt från yttre rymden men
har som enda bevis nån slags grynig video som ser ut som att den är tagen med VHS och det inte går att dra några vettiga slutsatser utifrån videon så är ju det märkligt.

Det rimliga vore att alla dessa tusentals ufo-skådningar skulle kunna resultera i åtminstone en video med lite vettig skärpa där det går att faktiskt se att det rör sig om nåt som garanterat är ett "flygplan" som inte är tillverkat på jorden och inte enbart en ljuspunkt på natthimlen, eller en grynig massa, eller möjligen en fågel eller ballong.

Fullkomligt obegripligt att folk behöver mer bevis än amerikanska flottans stridspiloter, som riskerar karriären för att berätta att de har sett föremål de inte kan förklara vad det är.

Med det sagt inte utomjordingar, men föremål som inte går att identifiera.

High1ander
2019-09-25, 00:32
Fullkomligt obegripligt att folk behöver mer bevis än amerikanska flottans stridspiloter, som riskerar karriären för att berätta att de har sett föremål de inte kan förklara vad det är.

Med det sagt inte utomjordingar, men föremål som inte går att identifiera.

Kan vara all möjlig teknik från t.ex. Kina eller Ryssarna, kan även vara andra försvarsdepartement i USA som flottan inte har tillgång till...

Bärsärk
2019-09-25, 09:17
Kan vara all möjlig teknik från t.ex. Kina eller Ryssarna, kan även vara andra försvarsdepartement i USA som flottan inte har tillgång till...

Vilket skulle vara ungefär lika häftigt som om det faktiskt vore utomjordingar om du frågar mig.

svag74
2019-09-25, 09:39
Vilket skulle vara ungefär lika häftigt som om det faktiskt vore utomjordingar om du frågar mig.

Nja, utomjordingar kommer alltid vara häftigast! :cool:

http://www.sherv.net/cm/emoticons/horror/green-alien-spaceship-smiley-emoticon.gif

svenbanan
2019-09-25, 10:16
Fullkomligt obegripligt att folk behöver mer bevis än amerikanska flottans stridspiloter, som riskerar karriären för att berätta att de har sett föremål de inte kan förklara vad det är.

Med det sagt inte utomjordingar, men föremål som inte går att identifiera.

Obegripligt att folk behöver mer bevis än piloternas ögonvittnessskildring för att tro på vaddå?

Tro på att piloterna inte visste vad de såg?

Tro på att piloterna inte förstod vad det var de såg och därför måste det röra sig om något väldigt märkligt?

Tro på att det var ufon piloterna såg?

Vad är det du tycker piloternas vittenssberättelser "bevisar"?


Det finns överlag ganska stora problem med hur vi människor tolkar synintryck, vilket är en av anledningarna till att ögonvittnesskildringar hamnar ganska långt ner i hierarkin över bevis i rättegångar.

Synintryck är inte något slags objektiv avtryck av vad som fanns i synfältet just då man råkade titta. Det finns en jävla massa knepiga mekanismer som bidrar till hur hjärnan tolkar olika sinnesintryck.

Bärsärk
2019-09-25, 10:38
Jag förstår inte ens frågan "Tro på att piloterna inte visste vad de såg" , ja det är väl precis det som är när något är "unidentified" ?

Om piloterna visste vad de såg skulle de ju inte varit ett UFO.

Deras historia bevisar ju att de har sett något som de inte kan förklara vad det är.

Diomedea exulans
2019-09-25, 10:57
Det är väl inte helt otroligt att två piloter är halvpsykopater som ljuger rakt upp och ner.

Bärsärk
2019-09-25, 10:59
Det är väl inte helt otroligt att två piloter är halvpsykopater som ljuger rakt upp och ner.

4, sitter två i varje plan. Föremålet dök ju upp på flera olika radarsystem också, så något fanns där men vad som fanns där vet ju bara de 4 piloterna som var på plats.

Diomedea exulans
2019-09-25, 11:01
4, sitter två i varje plan.

Inte helt otroligt att 4 ljuger heller.

Bärsärk
2019-09-25, 11:04
Inte helt otroligt att 4 ljuger heller.

Nej är väl inte otroligt att 99999999 personer skulle ljuga heller men jag ser inte varför, det är ju piloter med hög tjänstegrad och flera års erfarenhet.

Jag tror inte på utomjordingar men jag tycker fortfarande det är intressant med allt fuffens som försiggår. Bland annat så ska ju kontrolltornet ha frågat stridspiloterna om planet var bestyckat, dvs om de hade skarp ammunition ombord innan de skickades ut till platsen där radarn hade fångat upp "UFO"t

Armed Dingo
2019-09-25, 11:15
Har ni sett videon där man ser ganska tydligt vad det är för saker? I svartvitt. Tre st olika klipp i en video. Röd grafik i om jag inte missminner. Coolt!

svenbanan
2019-09-25, 11:23
Jag förstår inte ens frågan "Tro på att piloterna inte visste vad de såg" , ja det är väl precis det som är när något är "unidentified" ?

Om piloterna visste vad de såg skulle de ju inte varit ett UFO.

Deras historia bevisar ju att de har sett något som de inte kan förklara vad det är.

Men vad menade du med det du skrev om att det var obegripligt att folk behövde mer bevis än piloternas ögonvittnesskildringar då?

Vad menar du att det bevisar att piloterna såg nåt de inte visste vad det var?

Själv menar jag att det inte bevisar ett skit om nånting eftersom hjärnans tolkning av synintryck gör att man verkligen inte kan "lita på sina egna ögon".

Men om det bara bevisar att piloterna inte kunde föklara vad det var de såg (och inte flottan öht) , så fine. Det säger mig dock inte mycket om hurpass märkligt detta var.

Hur många ögonvittnesskildringar kring oförklarliga fenomen liknande detta från piloter har flottan per år i snitt? En? Hundra? Tusen? Hur många av dessa har man i efterhand kunnat lista ut vad det var piloterna såg, och alltså kunnat förklara på olika sätt? 1% eller 99%? Hur mycket resurser lägger flottan egentligen ned på att försöka förklara dessa fenomen? Är det verkligen nåt de ens bryr sig särskilt mycket om att försöka lösa?

Ifall det fullkomligt dräller av skildringar av oföklarliga fenomen, och det visar sig att det går att förklara nästan alla, trots att piloterna i fråga varit säkra på att de sett ET eller i alla fall vrt med om nåt väldigt märkligt. Varför skulle man isåfall ens lyfta på ögonbrynen över att flottan förklarat att det gått bet på att förklara just detta? Då är väl det mest troliga att man helt enkelt bara inte kommit på ännu vad det var piloterna såg?

Bärsärk
2019-09-25, 11:40
Ja fast på frågan om det finns UFOs i luften där uppe så anser ju jag att stridspiloterna och de militära radarsystem som finns är mer är nog med bevis för att ja det finns något men vi är inte riktigt helt 100 på vad.

Då är väl det mest troliga att man helt enkelt bara inte kommit på ännu vad det var piloterna såg?

Vilket är det som jag tycker är det som är häftigt med allt det här.

svenbanan
2019-09-25, 11:53
Ja fast på frågan om det finns UFOs i luften där uppe så anser ju jag att stridspiloterna och de militära radarsystem som finns är mer är nog med bevis för att ja det finns något men vi är inte riktigt helt 100 på vad.


Agree to disagree.

Dessa ögonvittnesskilldringar och filmer bevisar absolut ingenting om nånting.

Bärsärk
2019-09-25, 12:20
Vad tror du själv att det är som har fångats upp på radar och som stridspiloterna har sett eller har ingen sett någonting och allting är påhittat eller tror du folk har sett något men att det bara har rört sig om typ väderfenomen eller? Eller har det varit fel på radarutrustningen?

svenbanan
2019-09-25, 13:23
Vad tror du själv att det är som har fångats upp på radar och som stridspiloterna har sett eller har ingen sett någonting och allting är påhittat eller tror du folk har sett något men att det bara har rört sig om typ väderfenomen eller? Eller har det varit fel på radarutrustningen?

Jag vet absolut ingenting om stridsflyg och vad de har för olika slags sensorer etc. Jag kan ju se videon och tycka det ser jävligt märkligt ut, och att piloternas berättleser gör att det verkar ännu mer konstigt. Men eftersom jag inte har några vettiga referensramar så blir mitt spekulerande helt meningslöst känns det som. Typ som när man tittar på en enstaka pusselbit och inte har en aning om vad det föreställer. Men när den sitter på plats är det helt uppenbart.

Dessutom har jag ingen som helst aning om hurpass vanligt det är med denna typ av "oförklarade fenomen" som piloter rapporterar. Som jag skrev tidigare så kanske liknande stories är väldigt vanliga (ren spekulation, jag har ingen aning om det är så eller inte) och att de i de allra flesta fall kan förklaras av nån som har mer koll på "hela pusslet" än piloterna. Om det är så att de inte hittade nån enkel förklaring på just detta sågör ju det inte detta "mysterium" märkligare tycker jag. Snarare tvärtom. Hundra märkliga berättelser som är snarlika och nittionio har enkla förklaringar. Då är ju det rimliga att även den hundrade har en enkel förklaring, fast man bara inte hittat den ännu.

EDIT: Huruvida det är påhittade historier av piloterna så har jag ingen koll på hurpas troligt det skulle kunna vara. Det är säkert möjligt att det är så. De är ju bara människor de med, och folk har en tendens att hitta på alla möjliga lögner av väldigt konstiga anledningar. Kanske får man en extra dag "ledigt" från tjänsten ifall man kommer dragande med konstiga historier som leder till att man får åka till nåt "stabsförhör". Ingen susning. Men min första tanke är ju inte att piloterna har ljugit ihop det. Men som sagt. Vem vet.

Castle
2019-09-25, 19:07
Piloterna har ju inte sett något annat än det vi ser på filmen, om vi talar om det som ligger i första inlägget. Piloterna har inte sett något objekt med egna ögon i just det fallet. Finns andra vittnesmål dock där piloter säger sig ha sett saker med egna ögon. Men som föremålet visar sig på videon så är det något med tämligen solid massa, dvs inget "väderfenomen" kan se ut på det sättet i en dylik video.

Edit: Det är vad jag läst mig till i en sammanfattning, som verkade seriös. Ska erkänna att jag inte kollat upp saken närmare än så.

Känns i alla fall osannolikt att det skulle vara främmande makt, dvs annan nation än USA. Ryssland och Kina m.fl. ligger alltid ganska långt efter och lägger ner ansenlig energi på att kopiera även relativt simpel teknik från väst. Men man ska väl aldrig säga aldrig, självklart finns det utmärkt spetskompetens även där.

Langster
2019-09-25, 19:23
Piloterna har ju inte sett något annat än det vi ser på filmen, om vi talar om det som ligger i första inlägget. Piloterna har inte sett något objekt med egna ögon i just det fallet. Finns andra vittnesmål dock där piloter säger sig ha sett saker med egna ögon. Men som föremålet visar sig på videon så är det något med tämligen solid massa, dvs inget "väderfenomen" kan se ut på det sättet i en dylik video.

Edit: Det är vad jag läst mig till i en sammanfattning, som verkade seriös. Ska erkänna att jag inte kollat upp saken närmare än så.

Känns i alla fall osannolikt att det skulle vara främmande makt, dvs annan nation än USA. Ryssland och Kina m.fl. ligger alltid ganska långt efter och lägger ner ansenlig energi på att kopiera även relativt simpel teknik från väst. Men man ska väl aldrig säga aldrig, självklart finns det utmärkt spetskompetens även där.

Fast om vi tänker efter lite så är det ju faktiskt mycket mer troligt att det är just kina eller Ryssland än att det är besökare från en annan planet. Eller något annat fenomen, problem med systemen på flygplanet eller vadsom. ALLT är typ mer troligt än att det är utomjordingar.

Kina och Ryssland vet vi att de finns. Utomjordingar som är kapabla till interstellära resor vet vi inget om alls och allt vi vet i nuläget pekar på att de INTE finns.

Castle
2019-09-25, 19:35
Fast om vi tänker efter lite så är det ju faktiskt mycket mer troligt att det är just kina eller Ryssland än att det är besökare från en annan planet. Eller något annat fenomen, problem med systemen på flygplanet eller vadsom. ALLT är typ mer troligt än att det är utomjordingar.

Kina och Ryssland vet vi att de finns. Utomjordingar som är kapabla till interstellära resor vet vi inget om alls och allt vi vet i nuläget pekar på att de INTE finns.

Jo så är det ju! :) Någon spekulerade i att det var en insekt på någon lins hehe. Jag tror mest på något sorts systemfel eller avläsningsfel. I andra hand på USA själva och i tredje hand annan makt. Men det är en kittlande tanke på att något utomjordiskt skulle kunna vara här på ett eller annat vis, så ibland får man låta fantasin leka fritt. :)

svenbanan
2019-09-25, 19:44
Fast om vi tänker efter lite så är det ju faktiskt mycket mer troligt att det är just kina eller Ryssland än att det är besökare från en annan planet. Eller något annat fenomen, problem med systemen på flygplanet eller vadsom. ALLT är typ mer troligt än att det är utomjordingar.

Kina och Ryssland vet vi att de finns. Utomjordingar som är kapabla till interstellära resor vet vi inget om alls och allt vi vet i nuläget pekar på att de INTE finns.

Vad är det som pekar på att det inte finns utomjordingar?
Eller missförstod jag vad du menade där?

EDIT: Att det är osannolikt att de skulle finnas utomjordingar här på jorden håller jag med om. Men att det inte skulle finnas utomjordingar alls?...

Bärsärk
2019-09-25, 20:01
Jo så är det ju! :) Någon spekulerade i att det var en insekt på någon lins hehe. Jag tror mest på något sorts systemfel eller avläsningsfel. I andra hand på USA själva och i tredje hand annan makt. Men det är en kittlande tanke på att något utomjordiskt skulle kunna vara här på ett eller annat vis, så ibland får man låta fantasin leka fritt. :)

Bara nyfiken men hur hamnar det en insekt på linsen på en radar?

Langster
2019-09-25, 21:54
Vad är det som pekar på att det inte finns utomjordingar?
Eller missförstod jag vad du menade där?

EDIT: Att det är osannolikt att de skulle finnas utomjordingar här på jorden håller jag med om. Men att det inte skulle finnas utomjordingar alls?...

Nej att utomjordingar som är kapabla till interstellära resor skulle finnas är extremt osannolikt. Att de finns så nära att de skulle hälsa på oss är i princip uteslutet.

Läs lite om Fermi-paradoxen och dyson-paradoxen.
I korta drag, Fermi-paradoxen säger: om liv är vanligt i universum, var är då alla? Vi har inte sett ett spår av liv utanför jorden, än mindre spår av intelligent liv.
Dyson-paradoxen säger: En tillräckligt avancerad civilisation kommer att innesluta sin hemstjärna i en dyson-sfär/svärm och sen fortsätta göra det med nästa stjärna de kolonialiserar osv. Energi är inte gratis, inte ens för aliens. En sådan civilisation skulle synas, även i andra galaxer, genom mörker i det synbara spektrat men synbart i infrarött. Vi har inte sett ett spår av detta i det observerbara universumet. Även om det är så att det finns smartare/enklare sätt att utvinna energi ur tomma intet så borde ändå en andel av de avancerade civilisationerna välja att göra dyson-svärmar... men som sagt det finns inte ett endaste spår.

Sen är det ju så att interstellära resor skulle förbruka ENORMA mängder energi, energiförbrukning lämnar spår. Vi har inte observerat sådana anomalier av energiförbrukning som verkar komma från konstgjord källa någonsin. Aldrig någonsin. Allt vi har observerat som verkat suspekt har visat sig komma från naturliga källor.

Civilisationer mer avancerade än oss är alltså EXTREMT osannolika i vår närhet, och med närhet menar jag avstånd som man teoretiskt skulle kunna resa mellan. Universum är otroligt stort och det är osannolikt att någon civilisation någonsin kommer att kunna färdas intergalaktiskt. Redan nu kan vi se platser som man inte ens i teorin skulle kunna resa till och avstånden blir bara större.

Castle
2019-09-26, 07:37
Bara nyfiken men hur hamnar det en insekt på linsen på en radar?

Det kan det såklart inte göra, var som sagt inte min spekulation.

svenbanan
2019-09-26, 12:39
Nej att utomjordingar som är kapabla till interstellära resor skulle finnas är extremt osannolikt. Att de finns så nära att de skulle hälsa på oss är i princip uteslutet.

Läs lite om Fermi-paradoxen och dyson-paradoxen.
I korta drag, Fermi-paradoxen säger: om liv är vanligt i universum, var är då alla? Vi har inte sett ett spår av liv utanför jorden, än mindre spår av intelligent liv.
Dyson-paradoxen säger: En tillräckligt avancerad civilisation kommer att innesluta sin hemstjärna i en dyson-sfär/svärm och sen fortsätta göra det med nästa stjärna de kolonialiserar osv. Energi är inte gratis, inte ens för aliens. En sådan civilisation skulle synas, även i andra galaxer, genom mörker i det synbara spektrat men synbart i infrarött. Vi har inte sett ett spår av detta i det observerbara universumet. Även om det är så att det finns smartare/enklare sätt att utvinna energi ur tomma intet så borde ändå en andel av de avancerade civilisationerna välja att göra dyson-svärmar... men som sagt det finns inte ett endaste spår.

Sen är det ju så att interstellära resor skulle förbruka ENORMA mängder energi, energiförbrukning lämnar spår. Vi har inte observerat sådana anomalier av energiförbrukning som verkar komma från konstgjord källa någonsin. Aldrig någonsin. Allt vi har observerat som verkat suspekt har visat sig komma från naturliga källor.

Civilisationer mer avancerade än oss är alltså EXTREMT osannolika i vår närhet, och med närhet menar jag avstånd som man teoretiskt skulle kunna resa mellan. Universum är otroligt stort och det är osannolikt att någon civilisation någonsin kommer att kunna färdas intergalaktiskt. Redan nu kan vi se platser som man inte ens i teorin skulle kunna resa till och avstånden blir bara större.

Ja, jag är bekant med Fermi paradoxen. Men jag tolkade som sagt ditt inlägg som att du menade att det fanns nåt som pekade på att det var osannolikt att det öht utvecklats (intelligent) liv nån annanstans är här på jorden. Dvs inte riktigt samma sak.

Langster
2019-09-26, 12:52
Ja, jag är bekant med Fermi paradoxen. Men jag tolkade som sagt ditt inlägg som att du menade att det fanns nåt som pekade på att det var osannolikt att det öht utvecklats (intelligent) liv nån annanstans är här på jorden. Dvs inte riktigt samma sak.

Mja, eftersom vi inte sett ett endaste spår av civilisationer mer avancerade än vår egen så kan man ju faktiskt säga att intelligent liv verkar osannolikt, eller åtminstone extremt sällsynt.
Finns ju en chans att det kryllar av civilisationer som är på vår nivå. Men efter 14 miljarder år verkar det konstigt att ALLA är fast på vår nivå. Några borde ha gått om oss och lämnat spår efter sig. Detta är alltså ännu ett argument mot att intelligent liv existerar på andra platser än på jorden.

agazza
2019-09-26, 14:31
Finns inga paradox, finns inga intelligenta liv som inte utrotar sig själva i rask takt. Alla steg upp till oss har dött ut förutom homo sapiens, vi förökar oss för fort och kommer också försvinna. Det är säkert där vi har det stora filtret.

Rikard Jansson
2019-09-26, 14:39
Mja, eftersom vi inte sett ett endaste spår av civilisationer mer avancerade än vår egen så kan man ju faktiskt säga att intelligent liv verkar osannolikt, eller åtminstone extremt sällsynt.
Finns ju en chans att det kryllar av civilisationer som är på vår nivå. Men efter 14 miljarder år verkar det konstigt att ALLA är fast på vår nivå. Några borde ha gått om oss och lämnat spår efter sig. Detta är alltså ännu ett argument mot att intelligent liv existerar på andra platser än på jorden.

Inte konstigt alls om det bara blir så att det alltid fastnar typ i det här läget. Se: idiocracy :D

stefannn
2019-09-26, 16:58
Mja, eftersom vi inte sett ett endaste spår av civilisationer mer avancerade än vår egen så kan man ju faktiskt säga att intelligent liv verkar osannolikt, eller åtminstone extremt sällsynt.
Finns ju en chans att det kryllar av civilisationer som är på vår nivå. Men efter 14 miljarder år verkar det konstigt att ALLA är fast på vår nivå. Några borde ha gått om oss och lämnat spår efter sig. Detta är alltså ännu ett argument mot att intelligent liv existerar på andra platser än på jorden.

Varför skulle alla vara fast på samma nivå?
Kan ju finnas massa civilisationer som är miljontals år före oss bara att vi inte kan se spåren av dem...än

Langster
2019-09-26, 17:05
Varför skulle alla vara fast på samma nivå?
Kan ju finnas massa civilisationer som är miljontals år före oss bara att vi inte kan se spåren av dem...än

Ja visst, och det kan finnas spöken runt om oss hela tiden, bara att vi inte kan se dem. Eller?
Man får väl hålla tänkandet på en viss nivå.

stefannn
2019-09-26, 17:34
Ja visst, och det kan finnas spöken runt om oss hela tiden, bara att vi inte kan se dem. Eller?
Man får väl hålla tänkandet på en viss nivå.
Håller gärna även diskussionen på en viss nivå

Ett ljusår är det avstånd som det tar ljuset ett år att färdas, därav namnet😉
Om nånting sker en miljon ljusår bort! Kommer vi inte att se det än, utan om en miljon år!(tror dock du vet allt detta)
det var så jag menade inte att det skulle vara några osynliga saker som vi inte uppfunnit apparater för att se än

stefannn
2019-09-26, 17:44
Finns inga paradox, finns inga intelligenta liv som inte utrotar sig själva i rask takt. Alla steg upp till oss har dött ut förutom homo sapiens, vi förökar oss för fort och kommer också försvinna. Det är säkert där vi har det stora filtret.

Kan du utveckla lite?
Är väl ganska vedertaget att vi stannar runt 10-11m miljarder på våra planet?
Vilka före oss har utrotat sig själva?
Har inte stegen upp till oss dött ut pga av oss(förutom de som blivit del av oss)

trädgårdsmöbel
2019-09-26, 18:00
Om man tittar genom människans historia så har varje stor civilisation gått under förr eller senare. Greker, perser, romare, egyptien, hunner, osv. Man når en slags "peak" i makt och utveckling, sedan rasar det ihop.

Västvärlden som kanske skulle kunna haft kapaciteten i framtiden lär kollapsa. Östasien som tagit över utvecklingen lär också kollapsa.

Så vi kanske nått vår peak, eller håller på att nå den...en bra bit innan vi är där. Globalism, och att en sådan civilisation sedan kollapsar lär ha ännu större följder.

Följer utomjordiska civilisationer samma mönster är det svårt att komma nånstans mer än en bit på vägen.

Intressant teori det där.

Langster
2019-09-26, 18:38
Håller gärna även diskussionen på en viss nivå

Ett ljusår är det avstånd som det tar ljuset ett år att färdas, därav namnet😉
Om nånting sker en miljon ljusår bort! Kommer vi inte att se det än, utan om en miljon år!(tror dock du vet allt detta)
det var så jag menade inte att det skulle vara några osynliga saker som vi inte uppfunnit apparater för att se än

Ja just det, och om något är en miljon ljusår bort är det också helt omöjligt för oss att interagera med det. Vi kan aldrig resa dit, de kan aldrig resa hit och skickar vi ett meddelande tar det en miljon år innan det kommer fram och sen får vi vänta en miljon år på svaret.
Rätt meningslöst att ens spekulera om det.

Langster
2019-09-26, 18:42
Om man tittar genom människans historia så har varje stor civilisation gått under förr eller senare. Greker, perser, romare, egyptien, hunner, osv. Man når en slags "peak" i makt och utveckling, sedan rasar det ihop.

Västvärlden som kanske skulle kunna haft kapaciteten i framtiden lär kollapsa. Östasien som tagit över utvecklingen lär också kollapsa.

Så vi kanske nått vår peak, eller håller på att nå den...en bra bit innan vi är där. Globalism, och att en sådan civilisation sedan kollapsar lär ha ännu större följder.

Följer utomjordiska civilisationer samma mönster är det svårt att komma nånstans mer än en bit på vägen.

Intressant teori det där.

Rom föll, men det står fortfarande kvar, starkare och mer blomstrande än de gamla romarna någonsin kunde drömma om.
Så kan man också se på saken.

stefannn
2019-09-26, 19:39
Ja just det, och om något är en miljon ljusår bort är det också helt omöjligt för oss att interagera med det. Vi kan aldrig resa dit, de kan aldrig resa hit och skickar vi ett meddelande tar det en miljon år innan det kommer fram och sen får vi vänta en miljon år på svaret.
Rätt meningslöst att ens spekulera om det.

Varför går du ens in i en tråd av denna karaktär om allt som kräver mer spekulation än om björnen skiter i skogen är meningslöst att spekulera i?

agazza
2019-09-26, 19:47
Kan du utveckla lite?

Är väl ganska vedertaget att vi stannar runt 10-11m miljarder på våra planet?

Vilka före oss har utrotat sig själva?

Har inte stegen upp till oss dött ut pga av oss(förutom de som blivit del av oss)Man tror ser kommer stanna. Varför skulle folk helt plötsligt inte vilja ha mer av livet?

Vi kommer konsumera oss själva till utrotning. Det är ett beteende, inte datapunkter

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Castle
2019-09-26, 20:06
Om man tittar genom människans historia så har varje stor civilisation gått under förr eller senare. Greker, perser, romare, egyptien, hunner, osv. Man når en slags "peak" i makt och utveckling, sedan rasar det ihop.

Västvärlden som kanske skulle kunna haft kapaciteten i framtiden lär kollapsa. Östasien som tagit över utvecklingen lär också kollapsa.

Så vi kanske nått vår peak, eller håller på att nå den...en bra bit innan vi är där. Globalism, och att en sådan civilisation sedan kollapsar lär ha ännu större följder.

Följer utomjordiska civilisationer samma mönster är det svårt att komma nånstans mer än en bit på vägen.

Intressant teori det där.

Västvärlden hänger på repen just nu, men kommer slå tillbaka, inte helt olikt Rocky. Sen kanske kollapsen kommer ytterligare senare, det kan man ju aldrig veta.

Langster
2019-09-26, 20:22
Varför går du ens in i en tråd av denna karaktär om allt som kräver mer spekulation än om björnen skiter i skogen är meningslöst att spekulera i?

Va? Tråden handlar väl om något oförklarligt fenomen. Det får man gärna spekulera kring. Jag menar bara att det finns massor av förklaringar som är troligare än att det är utomjordingar.

Dessutom tycker jag att tanken på att vi är ensamma i universum, eller åtminstone först med att vara någorlunda avancerade, är svindlande och otroligt intressant. Vi har ju vuxit upp med någon slags tro på att universum i princip är fullt av liv och det bara är en tidsfråga innan vi blir kontaktade av andra civilisationer... men mer och mer pekar på att så inte är fallet.
Tänk om det bara är vi? Tänk vilket ansvar det innebär.
Plötsligt är vi inte bara ett bråkigt folk som snart ska bli uppläxade av utomjordingar om att kärnvapen är farliga. Plötsligt är det vi som måste växa upp och börja ta hand om oss själva och planeten så att vi överlever så pass länge att vi av egen kraft kan kolonialisera galaxen. För annars kommer det enda liv som finns i hela universum att försvinna av något slags korkat självmord.
Vi är potentiellt universums härskare, eller det enda misslyckade försöket.

svenbanan
2019-09-26, 22:56
Va? Tråden handlar väl om något oförklarligt fenomen. Det får man gärna spekulera kring. Jag menar bara att det finns massor av förklaringar som är troligare än att det är utomjordingar.

Dessutom tycker jag att tanken på att vi är ensamma i universum, eller åtminstone först med att vara någorlunda avancerade, är svindlande och otroligt intressant. Vi har ju vuxit upp med någon slags tro på att universum i princip är fullt av liv och det bara är en tidsfråga innan vi blir kontaktade av andra civilisationer... men mer och mer pekar på att så inte är fallet.
Tänk om det bara är vi? Tänk vilket ansvar det innebär.
Plötsligt är vi inte bara ett bråkigt folk som snart ska bli uppläxade av utomjordingar om att kärnvapen är farliga. Plötsligt är det vi som måste växa upp och börja ta hand om oss själva och planeten så att vi överlever så pass länge att vi av egen kraft kan kolonialisera galaxen. För annars kommer det enda liv som finns i hela universum att försvinna av något slags korkat självmord.
Vi är potentiellt universums härskare, eller det enda misslyckade försöket.

Vad är det som säger att intelligenta livsformer nödvändigtvis kommer bete sig ungefär som oss?
Det är fullt möjligt att det finns intelligent liv på massor av platser i universum, men att de inte ägnar sig åt att försöka erövra/utforska universum.
Det kanske simmar runt stora superintelligenta bläckfiskar i nåt hav på nån planet bara några ljusår bort. Men eftersom dessa bläckfiskar enbart ägnar sig åt att lösa sudoku och odla sociala relationer, så kommer vi inte lägga märke till dem förrän vi doppar tårna i deras vatten.

Varför skulle detta scenario vara mindre sannolikt än att dessa alient nödvändigtvis sänder ut radiovågor över hela universum eller försöker ta tillvara all energi i solsystemet, ifall det nu utvecklats intelligent liv på en annan planet? Dessa antaganden är inte nödvändigtvis sanna.

Langster
2019-09-27, 03:42
Vad är det som säger att intelligenta livsformer nödvändigtvis kommer bete sig ungefär som oss?
Det är fullt möjligt att det finns intelligent liv på massor av platser i universum, men att de inte ägnar sig åt att försöka erövra/utforska universum.
Det kanske simmar runt stora superintelligenta bläckfiskar i nåt hav på nån planet bara några ljusår bort. Men eftersom dessa bläckfiskar enbart ägnar sig åt att lösa sudoku och odla sociala relationer, så kommer vi inte lägga märke till dem förrän vi doppar tårna i deras vatten.

Varför skulle detta scenario vara mindre sannolikt än att dessa alient nödvändigtvis sänder ut radiovågor över hela universum eller försöker ta tillvara all energi i solsystemet, ifall det nu utvecklats intelligent liv på en annan planet? Dessa antaganden är inte nödvändigtvis sanna.

Ja detta är ju en möjlighet, men det är osannolikt. En sån typ av varelser skulle ju kunna finnas i vårt eget solsystem, under Europas is t.ex.
Vad vi vet måste det finnas ett evolutionärt tryck för att intelligens ska utvecklas. Och även under tryck är sannolikheten att just intelligensen är det som utvecklas väldigt liten. På jorden har evolutionen bara tagit den vägen en gång på flera miljarder år. Intelligens är väldigt energikrävande så det måste finnas väldigt specifika fördelar för att bli så intelligenta som t.ex vi har blivit. Intelligens är inte något som bara uppstår av en slump. Men visst, sociala färdigheter tros ju vara en stor faktor i vår utveckling av intelligens och det skulle ju kunna utvecklas även hos bläckfiskar under rätt omständigheter.
Det naturliga, även hos intelligenta varelser verkar dock vara att sträva efter överlevnad, reproduktion och expansion, det ligger liksom i evolutionens natur, en art som inte har det som mål lär inte utvecklas - där finns inget evolutionärt tryck. Det naturliga torde därmed vara att i något skede att försöka kolonialisera andra stjärnor, eftersom det krävs för att överleva sitt eget solsystems livslängd, det krävs för att överleva sin egen överbefolkning.
Vi kan leka med tanken att dina bläckfiskar finns och att de har uppnått något typ av zen-tillstånd där de endast reproducerar sig nog för att arten ska överleva och de accepterar att deras existens tar slut när deras stjärna slocknar. Det är inte omöjligt. Men om intelligent liv i universum är hyfsat vanligt skulle då alla intelligenta varelser i universum komma till den punkten? Och människorna är de enda som har de mål som vi har? Osannolikt. Det pekar på att intelligens är ultra-sallsynt.
Hade vi sett spår av avancerade civilisationer så skulle man kunna tänka sig att intelligens är något som är hyfsat vanligt. Då hade sannolikheten att dessa bläckfiskar existerar varit större, då skulle man lättare kunna tänka sig att även sådana avarter av intelligenta varelser kan finnas, men som det är nu, nä.

trädgårdsmöbel
2019-09-27, 07:45
Det är sån fixering vid intelligens i tråden och i allmänhet när utomjordingar diskuteras. Det hade därför vart så oerhört roligt och antiklimaktiskt om vi fick kontakt med en annan civilisation och det visar sig att de har en snitt IQ på 85 och gillar kiss och bajs-humor, jägerbombs och pilsnerfilm.

Bob90
2019-09-27, 11:05
Det är sån fixering vid intelligens i tråden och i allmänhet när utomjordingar diskuteras. Det hade därför vart så oerhört roligt och antiklimaktiskt om vi fick kontakt med en annan civilisation och det visar sig att de har en snitt IQ på 85 och gillar kiss och bajs-humor, jägerbombs och pilsnerfilm.

Smak av humor, drinkar, film eller ens IQ är väl inte nödvändigtvis kopplat till "absolut" intelligens :p

Däremot skulle ju mänskligheten få sig ett rejält törn i självbilden om några rejält efterblivna, retarderade klantiga dårar skulle besitta så pass (egenutvecklad) högt utvecklad teknologi att de kan färdas genom rymden på sätt som vi nu inte bedömer vara fysiskt möjliga eller genomförbara :D

svenbanan
2019-09-27, 12:34
Ja detta är ju en möjlighet, men det är osannolikt. En sån typ av varelser skulle ju kunna finnas i vårt eget solsystem, under Europas is t.ex.
Vad vi vet måste det finnas ett evolutionärt tryck för att intelligens ska utvecklas. Och även under tryck är sannolikheten att just intelligensen är det som utvecklas väldigt liten. På jorden har evolutionen bara tagit den vägen en gång på flera miljarder år. Intelligens är väldigt energikrävande så det måste finnas väldigt specifika fördelar för att bli så intelligenta som t.ex vi har blivit. Intelligens är inte något som bara uppstår av en slump. Men visst, sociala färdigheter tros ju vara en stor faktor i vår utveckling av intelligens och det skulle ju kunna utvecklas även hos bläckfiskar under rätt omständigheter.
Det naturliga, även hos intelligenta varelser verkar dock vara att sträva efter överlevnad, reproduktion och expansion, det ligger liksom i evolutionens natur, en art som inte har det som mål lär inte utvecklas - där finns inget evolutionärt tryck. Det naturliga torde därmed vara att i något skede att försöka kolonialisera andra stjärnor, eftersom det krävs för att överleva sitt eget solsystems livslängd, det krävs för att överleva sin egen överbefolkning.
Vi kan leka med tanken att dina bläckfiskar finns och att de har uppnått något typ av zen-tillstånd där de endast reproducerar sig nog för att arten ska överleva och de accepterar att deras existens tar slut när deras stjärna slocknar. Det är inte omöjligt. Men om intelligent liv i universum är hyfsat vanligt skulle då alla intelligenta varelser i universum komma till den punkten? Och människorna är de enda som har de mål som vi har? Osannolikt. Det pekar på att intelligens är ultra-sallsynt.
Hade vi sett spår av avancerade civilisationer så skulle man kunna tänka sig att intelligens är något som är hyfsat vanligt. Då hade sannolikheten att dessa bläckfiskar existerar varit större, då skulle man lättare kunna tänka sig att även sådana avarter av intelligenta varelser kan finnas, men som det är nu, nä.

Fast i princip alla dina antaganden är baserade på vad vi vet och hur evolutionen fungerat på den enda planet vi har nån som helst koll på. Så då du säger att något är osannolikt baserat på detta så tycker jag inte det väger så tungt. Jag tror inte det finns tillräcklgt på fötterna för att uttala sig så tvärsäkert om sannolikhet för dessa grejer.

KT81
2019-09-27, 14:19
Universums feminister har förbjudit porr och vi är de enda i galaxen som har Alien-porr?

För att citera Eddie Meduza, "When you got to runk, you got to runk".

Langster
2019-09-27, 17:50
Fast i princip alla dina antaganden är baserade på vad vi vet och hur evolutionen fungerat på den enda planet vi har nån som helst koll på. Så då du säger att något är osannolikt baserat på detta så tycker jag inte det väger så tungt. Jag tror inte det finns tillräcklgt på fötterna för att uttala sig så tvärsäkert om sannolikhet för dessa grejer.

Jag har gärna fel, det vore ju kul om det fanns en massa aliens.
Att diskutera detta är ju ungefär som att försöka övertyga en kristen om att gud inte finns. Man har all vetenskap på sin sida, men den kristna menar att vetenskap inte kan motbevisa guds existens. Vetenskap går inte ut på att motbevisa något, det går ut på att bevisa något.
Man kan idag tvärsäkert påstå att gud inte finns, eftersom det inte finns något bevis för dess existens, utan att bli ifrågasatt. Man kan dock inte påstå att gud är en superintelligent bläckfisk på en annan planet utan att bli ifrågasatt. Men det funkar tydligen inte så när det gäller aliens.

Evolutionen borde man, utifrån vad vi vet, kunna räkna ungefär som en naturkraft. Så länge det finns ett behov av, och konkurrens om energi så bör det fungera ungefär som på jorden.

Langster
2019-09-27, 17:55
Det är sån fixering vid intelligens i tråden och i allmänhet när utomjordingar diskuteras. Det hade därför vart så oerhört roligt och antiklimaktiskt om vi fick kontakt med en annan civilisation och det visar sig att de har en snitt IQ på 85 och gillar kiss och bajs-humor, jägerbombs och pilsnerfilm.

Det är inte omöjligt att många ”civilisationer” fastnar i motsvarigheten till stenåldern, om miljön är mindre frikostig med resurser än på jorden och konkurrensen är hög så finns det ingen tid till innovation - spelar ingen roll hur smart man är.

svenbanan
2019-09-27, 18:15
Jag har gärna fel, det vore ju kul om det fanns en massa aliens.
Att diskutera detta är ju ungefär som att försöka övertyga en kristen om att gud inte finns. Man har all vetenskap på sin sida, men den kristna menar att vetenskap inte kan motbevisa guds existens. Vetenskap går inte ut på att motbevisa något, det går ut på att bevisa något.
Man kan idag tvärsäkert påstå att gud inte finns, eftersom det inte finns något bevis för dess existens, utan att bli ifrågasatt. Man kan dock inte påstå att gud är en superintelligent bläckfisk på en annan planet utan att bli ifrågasatt. Men det funkar tydligen inte så när det gäller aliens.

Evolutionen borde man, utifrån vad vi vet, kunna räkna ungefär som en naturkraft. Så länge det finns ett behov av, och konkurrens om energi så bör det fungera ungefär som på jorden.

Jag tror du missar poängen. Jag påstår ingenting om aliens.

Jag påstår inte att det är sannolikt att det finns smarta bläckfiskar, och jag påstår inte att det är sannolikt att det inte finns smarta bläckfiskar.

Det enda jag påstår är att jag inte tycker det är rimligt att man uttalar sig om hurpass sannolikt det ena eller andra är när man har så väldigt lite att jämföra med.

Langster
2019-09-27, 19:03
Jag tror du missar poängen. Jag påstår ingenting om aliens.

Jag påstår inte att det är sannolikt att det finns smarta bläckfiskar, och jag påstår inte att det är sannolikt att det inte finns smarta bläckfiskar.

Det enda jag påstår är att jag inte tycker det är rimligt att man uttalar sig om hurpass sannolikt det ena eller andra är när man har så väldigt lite att jämföra med.

Jorå, jag fattade att du inte menade att det antagligen finns intelligenta bläckfiskar.

Vad gäller liv, intelligens och evolution så har vi en endaste datapunkt, vilket är väldigt tunt. Men det är det enda vi har att gå på.

Om vi skulle anta att intelligent liv är relativt vanligt och att det i genomsnitt uppstår på 10 planeter i varje galax (vilket fortfarande är jäkligt sällsynt med tanke på storleken på en galax och hur länge en galax finns) så bör vi nog kunna utgå från att åtminstone ett par av dem skulle bete sig ungefär som oss - dvs ha ett enormt behov av energi - och sträva efter liknande saker som vi - typ att vilja överleva sitt eget solsystem.
Vi ser inga tecken på att det sker eller har skett i det observerbara universum. Detta kan bero på att interstellära resor i praktiken är omöjligt (vilket är sannolikt). Men dyson-svärmar ÄR möjliga, vi har i princip teknologi nog för att genomföra det idag, men vi ser inga tecken på sådana (dessa vore väldigt lätta att upptäcka). Detta pekar alltså på att intelligent liv är extremt ovanligt, alternativt, ja, att vi är unika i vårt beteende och strävan - frågan är då om vi skulle räkna de andra civilisationerna som civilisationer eller ens intelligenta. Och sannolikheten att de kommer och hälsar på oss är ungefär lika stor som att delfiner bestämmer sig för att bygga mech-suits för att kunna komma och se hur vi lever uppe på land.

svenbanan
2019-09-27, 19:37
Jorå, jag fattade att du inte menade att det antagligen finns intelligenta bläckfiskar.

Vad gäller liv, intelligens och evolution så har vi en endaste datapunkt, vilket är väldigt tunt. Men det är det enda vi har att gå på.

Om vi skulle anta att intelligent liv är relativt vanligt och att det i genomsnitt uppstår på 10 planeter i varje galax (vilket fortfarande är jäkligt sällsynt med tanke på storleken på en galax och hur länge en galax finns) så bör vi nog kunna utgå från att åtminstone ett par av dem skulle bete sig ungefär som oss - dvs ha ett enormt behov av energi - och sträva efter liknande saker som vi - typ att vilja överleva sitt eget solsystem.
Vi ser inga tecken på att det sker eller har skett i det observerbara universum. Detta kan bero på att interstellära resor i praktiken är omöjligt (vilket är sannolikt). Men dyson-svärmar ÄR möjliga, vi har i princip teknologi nog för att genomföra det idag, men vi ser inga tecken på sådana (dessa vore väldigt lätta att upptäcka). Detta pekar alltså på att intelligent liv är extremt ovanligt, alternativt, ja, att vi är unika i vårt beteende och strävan - frågan är då om vi skulle räkna de andra civilisationerna som civilisationer eller ens intelligenta. Och sannolikheten att de kommer och hälsar på oss är ungefär lika stor som att delfiner bestämmer sig för att bygga mech-suits för att kunna komma och se hur vi lever uppe på land.

Även om du har rätt i det första fetade antagandet (vilket alltså är en mer eller mindre kvalificerad gissning, och inte ett axiom) så är det inte säkert att sådana civilisationer inte finns bara för att vi inte upptäckt dem.

Dels kanske det finns nån mekanism i universums skapande, och planetsystemens skapande som gör att det inte funnits möjligheter till liv miljoner år innan oss. Så ifall det uppkommit liv på andra platser i universum så kan vi inte upptäcka dem ännu eftersom de är för långt borta. Detta argument är kanske motbevisat på nåt sätt, men annars kan man i alla fall tänka sig att universum skulle kunna ha blivit organiserat ungefär så.

Man kan kanske också tänka sig andra sätt att utvinna stora mängder energi som inte är lika lätta att upptäcka som en dyson sfär. När/om vi väl upptäckt denna teknologi så kanske dyson-sfären verkar vara ett väldigt korkat alternativ. Dvs vi själva kommer kanske aldrig bygga dyson-sfär och ändå försöka expandera ut i universum.

Hur avgör du att det är sannolikt att interstellära resor inte är möjliga? Som du märker är jag lite allergisk mot detta användande... ;) Men man kan ju tänka sig att de gamla grekerna i all sin visdom tyckte de hade fog för att säga att det är osannolikt att vi någonsin skulle kunna ha ett världsomspännande nätverk av satelliter för positionsbestämning och tele/data kommunikation. Men trots att det var så osannolikt så har vi nu ett sådant nätverk.

Langster
2019-09-27, 20:32
Även om du har rätt i det första fetade antagandet (vilket alltså är en mer eller mindre kvalificerad gissning, och inte ett axiom) så är det inte säkert att sådana civilisationer inte finns bara för att vi inte upptäckt dem.

Dels kanske det finns nån mekanism i universums skapande, och planetsystemens skapande som gör att det inte funnits möjligheter till liv miljoner år innan oss. Så ifall det uppkommit liv på andra platser i universum så kan vi inte upptäcka dem ännu eftersom de är för långt borta. Detta argument är kanske motbevisat på nåt sätt, men annars kan man i alla fall tänka sig att universum skulle kunna ha blivit organiserat ungefär så.

Man kan kanske också tänka sig andra sätt att utvinna stora mängder energi som inte är lika lätta att upptäcka som en dyson sfär. När/om vi väl upptäckt denna teknologi så kanske dyson-sfären verkar vara ett väldigt korkat alternativ. Dvs vi själva kommer kanske aldrig bygga dyson-sfär och ändå försöka expandera ut i universum.

Hur avgör du att det är sannolikt att interstellära resor inte är möjliga? Som du märker är jag lite allergisk mot detta användande... ;) Men man kan ju tänka sig att de gamla grekerna i all sin visdom tyckte de hade fog för att säga att det är osannolikt att vi någonsin skulle kunna ha ett världsomspännande nätverk av satelliter för positionsbestämning och tele/data kommunikation. Men trots att det var så osannolikt så har vi nu ett sådant nätverk.

Sannolikt är en synonym till förmodligen, inte till faktum.
Men ja det fanns en tid då det inte fanns några planeter, det krävdes att de första stjärnorna gick supernova innan tyngre element fanns i en sådan utsträckning att planeter kunde bildas. Kan inte det i huvudet, men jag vet att planeter har varit möjliga i många miljarder år iaf. Jorden är drygt 4,5 miljarder år gammal och det var inte en av de första planeterna. Livet på jorden uppstod för 4,5 miljarder år sedan, otroligt nog, alltså så fort planetjäveln hade svalnat. Att det gick så fort talar för att liv i universum borde vara extremt vanligt, men det kan också ha varit en unik slump.

Att interstellära resor kan vara omöjliga beror på de enorma avstånden och att fysikens lagar inte tillåter FTL. Plus tidsförskjutningen mellan farkost och hemplanet. Detta är inte spekulation. Som jag skrev tidigare i tråden så är en resa till en annan stjärna en one way trip, även om man kommer tillbaka till sin hemplanet - alla man kände och samhället man levde i har varit döda sedan länge. Det är helt enkelt inte en enkel grej att genomföra, inte på ett teknologiskt plan och heller inte på ett existentiellt plan.

Möjligt (men osannolikt) att man hittar något smart sätt att utvinna energi från tomma intet, men dysonsfärer är ändå sannolika, då man förr eller senare kommer att behöva utöka sitt habitat och det är enklare att bygga rymdstationer än att terraformera planeter (något som också kan vara praktiskt omöjligt om man inte råkar ha en grannplanet som nästan är identisk till ens egen). Och solenergin är ju faktiskt fri energi och det finns massvis av den, faktum är att det är en gigantisk fusionsreaktor som är helt gratis, något man antagligen kommer att vilja utnyttja. Ska man försöka sig på interstellära resor behöver man trots allt massiva mängder energi.

Bärsärk
2019-09-27, 21:04
Tänk vad komiskt om vi i framtiden kommer kunna kolla på andra planeter så pass noga på så långa avstånd så vi kan se liv på andra planeter och dom kan se oss men ingen av civilisationerna kan färdas i rymden.

Att böja tid och rum kommer nog bli en gåta som vi aldrig kommer knäcka. Jag vet att argumentet "För 50 år sedan kunden ingen förutspå internet heller" hänger i luften, men att färdas till en annan galax kommer ju kräva mer än bara teknologiska framsteg.

Langster
2019-09-27, 21:18
Ett par riktigt bra videos i ämnet:

Hur vanligt är liv i universum:
PqEmYU8Y_rI

Problemen med interstellära resor:
b_TkFhj9mgk

svenbanan
2019-09-27, 21:25
Sannolikt är en synonym till förmodligen, inte till faktum.
Men ja det fanns en tid då det inte fanns några planeter, det krävdes att de första stjärnorna gick supernova innan tyngre element fanns i en sådan utsträckning att planeter kunde bildas. Kan inte det i huvudet, men jag vet att planeter har varit möjliga i många miljarder år iaf. Jorden är drygt 4,5 miljarder år gammal och det var inte en av de första planeterna. Livet på jorden uppstod för 4,5 miljarder år sedan, otroligt nog, alltså så fort planetjäveln hade svalnat. Att det gick så fort talar för att liv i universum borde vara extremt vanligt, men det kan också ha varit en unik slump.

Att interstellära resor kan vara omöjliga beror på de enorma avstånden och att fysikens lagar inte tillåter FTL. Plus tidsförskjutningen mellan farkost och hemplanet. Detta är inte spekulation. Som jag skrev tidigare i tråden så är en resa till en annan stjärna en one way trip, även om man kommer tillbaka till sin hemplanet - alla man kände och samhället man levde i har varit döda sedan länge. Det är helt enkelt inte en enkel grej att genomföra, inte på ett teknologiskt plan och heller inte på ett existentiellt plan.

Möjligt (men osannolikt) att man hittar något smart sätt att utvinna energi från tomma intet, men dysonsfärer är ändå sannolika, då man förr eller senare kommer att behöva utöka sitt habitat och det är enklare att bygga rymdstationer än att terraformera planeter (något som också kan vara praktiskt omöjligt om man inte råkar ha en grannplanet som nästan är identisk till ens egen). Och solenergin är ju faktiskt fri energi och det finns massvis av den, faktum är att det är en gigantisk fusionsreaktor som är helt gratis, något man antagligen kommer att vilja utnyttja. Ska man försöka sig på interstellära resor behöver man trots allt massiva mängder energi.

Självklart vet jag vad sannolikheter är för något. Men om man påstår att utfallet A är sannolikt så menar man rimligtvis att det är troligare att A är sant än att det är falskt, dvs att sannolikheten för A är större än 0,5. Alternativt kanske man menar att det räcker med en sannolikhet på 0,25 (dvs att det är sant en fjärdeldel av försöken) för att det ska vara "tillräckligt sannolikt". Inom matematiken pratar man väl kanske öht inte om att något är "sannolikt" eller inte, eftersom det i sig är ett lite luddigt begrepp som inbjuder till missförstånd. Då säger man ju hellre rakt ut att p > 0,5 om man menar att något är "sannolikt".

Så om man säger att A är sannolikt (och menar att p > 0,5) så anser jag (uppenbarligen) man behöver lite mer underlag innan man kan komma med sådana förutsägelser.

Angående dyson-sfär så är ju energin inte "gratis". Det krävs rätt ordentliga konstruktioner för att ta tillvara på energin. Hur vet du att det inte finns ett annat sätt att få tillgång till lika mycket energi (eller mer) till lägre kostnad? Vem pratar om "tomma intet"? Det kanske går att suga i sig energi från gravitation eller "mörk energi" på nåt "enkelt" sätt som vi inte listat ut ännu? Vi vet ju bara det vi vet, och vi vet inte hur mycket vi inte vet.

Det låter som att du inte helt bestämt dig för om interstellära resor är omöjliga eller bara osannolika... ;)

Interstellära resor är uppenbart behäftade med enorma problem. Men huruvida det är helt omöjligt i praktiken törs jag inte uttala mig om. Hurpass sannolikt det är att någon civilisation lyckas med bedriften med interstellära resor är nog en väldigt komplex fråga.

Du får bli salig på din tro, jag är inte särskilt intresserad av att "omvända" dig.

Men "for the record" så tror jag inte heller vi haft några besök från aliens här på jorden. Framförallt eftersom jag tycker det verkar osannolikt ;) att de isåfall bara skulle fastnat på bild vid enstaka tillfällen trots tusentals rapporter.

Langster
2019-09-27, 22:05
Självklart vet jag vad sannolikheter är för något. Men om man påstår att utfallet A är sannolikt så menar man rimligtvis att det är troligare att A är sant än att det är falskt, dvs att sannolikheten för A är större än 0,5. Alternativt kanske man menar att det räcker med en sannolikhet på 0,25 (dvs att det är sant en fjärdeldel av försöken) för att det ska vara "tillräckligt sannolikt". Inom matematiken pratar man väl kanske öht inte om att något är "sannolikt" eller inte, eftersom det i sig är ett lite luddigt begrepp som inbjuder till missförstånd. Då säger man ju hellre rakt ut att p > 0,5 om man menar att något är "sannolikt".

Så om man säger att A är sannolikt (och menar att p > 0,5) så anser jag (uppenbarligen) man behöver lite mer underlag innan man kan komma med sådana förutsägelser.

Angående dyson-sfär så är ju energin inte "gratis". Det krävs rätt ordentliga konstruktioner för att ta tillvara på energin. Hur vet du att det inte finns ett annat sätt att få tillgång till lika mycket energi (eller mer) till lägre kostnad? Vem pratar om "tomma intet"? Det kanske går att suga i sig energi från gravitation eller "mörk energi" på nåt "enkelt" sätt som vi inte listat ut ännu? Vi vet ju bara det vi vet, och vi vet inte hur mycket vi inte vet.

Det låter som att du inte helt bestämt dig för om interstellära resor är omöjliga eller bara osannolika... ;)

Interstellära resor är uppenbart behäftade med enorma problem. Men huruvida det är helt omöjligt i praktiken törs jag inte uttala mig om. Hurpass sannolikt det är att någon civilisation lyckas med bedriften med interstellära resor är nog en väldigt komplex fråga.

Du får bli salig på din tro, jag är inte särskilt intresserad av att "omvända" dig.

Men "for the record" så tror jag inte heller vi haft några besök från aliens här på jorden. Framförallt eftersom jag tycker det verkar osannolikt ;) att de isåfall bara skulle fastnat på bild vid enstaka tillfällen trots tusentals rapporter.

Jag är inte en fanatisk ”ensam i universum” fundamentalist. Jag tycker bara att det är intressant, speciellt som alternativ till den helt ogrundade tron som de flesta har, att liv finns överallt. Troligast är att liv är ovanligt och intelligent liv är extremt ovanligt.
Jag har inte bestämt mig för att interstellära resor är omöjliga. Teoretiskt är det självklart genomförbart, det är ju bara att styra mot stjärnan och trycka på gasen. Men är det något man kommer att vilja försöka sig på? Är det något man hinner försöka innan man dör ut? En sak är säker, man kommer inte göra nöjestrippar runt bland stjärnorna, som i de flesta science fiction filmer.

Dyson sfären skulle ju förstås användas både som habitat och solfångare. Med rätt material så skulle man kunna säga att det är gratis. Om du köper ett hus med solceller istället för takpannor som kostar lika mycket som ett hus med vanliga takpannor så är den energin faktiskt gratis för dig.
Jämför man med hur en fusionsreaktor funkar idag, så blir det extremt billig energi, nu krävs det nästan lika mycket energi att hålla fusionen igång som man får ut av den.

Lillgrabben
2019-09-27, 22:13
Spännande!

Mest troligt är vi inte ensamma, hoppas bara att eventuella andra civilisationer som möjligen är mer avancerade än oss på jorden, är fredliga och vill oss väl om de nu råkar ha möjligheten att komma hit.

Vi har alldeles för mycket elände och trassel på vår eminenta jord, för att vi ska behöva mer av den varan från andra "galaxer"... :)

svenbanan
2019-09-27, 22:17
Jag är inte en fanatisk ”ensam i universum” fundamentalist. Jag tycker bara att det är intressant, speciellt som alternativ till den helt ogrundade tron som de flesta har, att liv finns överallt. Jag tror det är troligast är att liv är ovanligt och jag tror intelligent liv är extremt ovanligt.
Jag har inte bestämt mig för om jag tror att interstellära resor är omöjliga. Teoretiskt är det självklart genomförbart, det är ju bara att styra mot stjärnan och trycka på gasen. Men är det något man kommer att vilja försöka sig på? Är det något man hinner försöka innan man dör ut? En sak är säker, jag tror man kommer inte göra nöjestrippar runt bland stjärnorna, som i de flesta science fiction filmer.

Dyson sfären skulle ju förstås användas både som habitat och solfångare enligt det scenario jag föreställt mig. Med rätt material så skulle man kunna säga att det är gratis. Om du köper ett hus med solceller istället för takpannor som kostar lika mycket som ett hus med vanliga takpannor så är den energin faktiskt gratis för dig.
Jämför man med hur en fusionsreaktor funkar idag, så blir det extremt billig energi, nu krävs det nästan lika mycket energi att hålla fusionen igång som man får ut av den.

Jag "rättade" ditt inlägg lite... ;)

Langster
2019-09-27, 22:26
Spännande!

Mest troligt är vi inte ensamma, hoppas bara att eventuella andra civilisationer som möjligen är mer avancerade än oss på jorden, är fredliga och vill oss väl om de nu råkar ha möjligheten att komma hit.

Vi har alldeles för mycket elände och trassel på vår eminenta jord, för att vi ska behöva mer av den varan från andra "galaxer"... :)

Ja finns mer avancerade civilisationer får vi hoppas att de är snälla. Vi får hoppas att de ger sig till känna också, så vi åtminstone slipper fundera på om vi ör ensamma.
Men detta tänk är liksom infantilt, som att utomjordingarna antingen kommer att ta hand om oss eller straffa oss. ”Vi får hoppas pappa är glad när han kommer hem från krogrundan så att vi inte får stryk”. Vi kan även byta ut pappa mot Gud i föregående mening gör ett annat infantilt tänk. Mer intressant är ju tanken på att vi är de vuxna, som borde ta ansvar, låta bli att supa och slåss...

Bärsärk
2019-09-27, 22:31
Spännande!

Mest troligt är vi inte ensamma, hoppas bara att eventuella andra civilisationer som möjligen är mer avancerade än oss på jorden, är fredliga och vill oss väl om de nu råkar ha möjligheten att komma hit.

Vi har alldeles för mycket elände och trassel på vår eminenta jord, för att vi ska behöva mer av den varan från andra "galaxer"... :)

Vore ju tråkigt om Filmjölk hade rätt och dom var helt besatta av att stoppa upp saker i stjärten på oss.

Lillgrabben
2019-09-27, 22:45
Ja finns mer avancerade civilisationer får vi hoppas att de är snälla. Vi får hoppas att de ger sig till känna också, så vi åtminstone slipper fundera på om vi ör ensamma.
Men detta tänk är liksom infantilt, som att utomjordingarna antingen kommer att ta hand om oss eller straffa oss. ”Vi får hoppas pappa är glad när han kommer hem från krogrundan så att vi inte får stryk”. Vi kan även byta ut pappa mot Gud i föregående mening gör ett annat infantilt tänk. Mer intressant är ju tanken på att vi är de vuxna, som borde ta ansvar, låta bli att supa och slåss...

Instämmer med ovanstående citat, även om undertecknad måhända uttryckt sig en smula infantilt! :)

Lillgrabben
2019-09-27, 22:48
Vore ju tråkigt om Filmjölk hade rätt och dom var helt besatta av att stoppa upp saker i stjärten på oss.

Nåja, stjärtstoppning kanske inte är en grej för eventuella universiella grannar till oss?! :) Förvisso är detta talspråk, men jag tror vi förstår varandra ändå.

Trevlig helg!

Langster
2019-09-27, 22:52
Jag "rättade" ditt inlägg lite... ;)

Fast vad gäller förekomsten av liv har vi ju mer än en datapunkt. I vårt solsystem finns bara en planet där liv har uppstått. Och det uppstod såvitt vi vet bara en gång. I vårt solsystem ÄR liv ovanligt. Alltså är liv troligen ovanligt i universum. Och vad gäller intelligens så har den bara utvecklats till vår nivå en gång på 4,5 miljarder år...
Troligen är liv alltså ovanligt och intelligens extremt ovanligt. Troligen är t.o.m flercelligt liv mycket ovanligt, då det tog typ 2-3 miljarder år innan det utvecklades på jorden.

När jag skriver att jag inte bestämt mig för om interstellära resor är omöjliga. Menar jag självklart att jag inte bestämt mig för att jag tror att de är omöjliga, snarare att jag inte bestämt tror att de är omöjliga - inte att jag är gud och det är jag som bestämmer att de tillåts eller ej. Helt riktigt, men det förstår man nog utan att behöva lägga till de orden.

Nöjestrippar till andra stjärnor skulle betyda att man behöver bryta fysikens lagar. Det är inget jag tror. Vetenskapen säger att det är omöjligt, det är inget jag tror lika lite som jag tror att jorden är rund. De som tror att jorden är platt, de tror. Fast det är klart är man odödlig eller en robot så bryr man sig inte om tid på samma sätt förstås, frågan då är om odödlighet är möjligt och om robotar gör saker för nöjes skull.

Fast på dyson-sfären har du rätt, det är ett scenario jag tror är troligt. Tills vi hittar en bättre energikälla än en stjärna (inte sannolikt) tror jag att det är iaf är ett rimligt scenario för mänskligheten och eventuella liknande civilisationer.

Langster
2019-09-27, 22:54
Vore ju tråkigt om Filmjölk hade rätt och dom var helt besatta av att stoppa upp saker i stjärten på oss.

De kan ju tycka att det är det bästa som finns att få saker uppstoppade i stjärten och att de då gör oss en tjänst.

Vissa människor skulle ju faktiskt tycka att det vore trevligt!

svenbanan
2019-09-27, 22:59
Fast vad gäller förekomsten av liv har vi ju mer än en datapunkt. I vårt solsystem finns bara en planet där liv har uppstått. Och det uppstod såvitt vi vet bara en gång. I vårt solsystem ÄR liv ovanligt. Alltså är liv troligen ovanligt i universum.
Tveksam till om detta alltså följer logikens lagar.

Jag gillar inte jazz, alltså gillar de flesta människor inte jazz?

Angående mina "rättningar" så var de inte särskilt seriöst menade. Jag förstod hur du menade.

Jag håller dock inte alls med om hur lättvindigt du ritar dina "logiska implikationspilar".

Langster
2019-09-27, 23:09
Tveksam till om detta alltså följer logikens lagar.

Jag gillar inte jazz, alltså gillar de flesta människor inte jazz?

Angående mina "rättningar" så var de inte särskilt seriöst menade. Jag förstod hur du menade.

Jag håller dock inte alls med om hur lättvindigt du ritar dina "logiska implikationspilar".

Vi har mer än en planet, ett stort antal månar och ett gäng dvärgplaneter som inte gillar jazz i vårt solsystem.
Det finns inget som pekar på att vårt solsystem är unikt på något sätt i universum, förutom då kanske att en planet diggar jazz utav bara helvete. Tycker inte det är en ologisk slutsats då att jazz är ganska illa omtyckt i universum.
Skulle det visa sig att det finns jazzälskare under Europas is, eller att mars en gång var en jazzklubb är jag den första att ändra min åsikt.

svenbanan
2019-09-27, 23:15
Vi har mer än en planet, ett stort antal månar och ett gäng dvärgplaneter som inte gillar jazz i vårt solsystem.
Det finns inget som pekar på att vårt solsystem är unikt på något sätt i universum, förutom då kanske att en planet diggar jazz utav bara helvete. Tycker inte det är en ologisk slutsats då att jazz är ganska illa omtyckt i universum.
Skulle det visa sig att det finns jazzälskare under Europas is, eller att mars en gång var en jazzklubb är jag den första att ändra min åsikt.

:D

Man skulle också kunna säga att det går att se på vårt solsystem att det utvcklats liv på c:a 1% av de möjliga himlakropparna. Ifall samma förhållande råder i hela universum så lär det drälla av aliens.

Gregow
2019-09-27, 23:22
Med tanke på universums storlek vore det väl konstigt om vi är det enda intelligenta liv som finns. Samtidigt så vore det än mer osannolikt, från vad vi känner till om hur universum fungerar, att utomjordiskt liv skulle hittat till vår planet.

Drfg
2019-09-27, 23:22
Vi har mer än en planet, ett stort antal månar och ett gäng dvärgplaneter som inte gillar jazz i vårt solsystem.
Det finns inget som pekar på att vårt solsystem är unikt på något sätt i universum, förutom då kanske att en planet diggar jazz utav bara helvete. Tycker inte det är en ologisk slutsats då att jazz är ganska illa omtyckt i universum.
Skulle det visa sig att det finns jazzälskare under Europas is, eller att mars en gång var en jazzklubb är jag den första att ändra min åsikt.

Håller med svenbanan om att det var väldigt dålig bevisföring. Det finns miljardtals solsystem, du har tittat på ett (som dessutom innehåller liv) och drar slutsatsen att det måste vara ovanligt med liv i de andra.

Langster
2019-09-27, 23:30
:D

Man skulle också kunna säga att det går att se på vårt solsystem att det utvcklats liv på c:a 1% av de möjliga himlakropparna. Ifall samma förhållande råder i hela universum så lär det drälla av aliens.

Fast det är inte så enkelt, liv uppstod en endaste gång och har inte gjort det igen trots att vår planet är långt mycket mer gästvänlig nu än för 4,5 miljarder år sedan. Alla experiment där man försökt återskapa förhållanden som rådde på jorden då och se om liv kan uppstå av sig självt under gynnsamma förutsättningar har misslyckats... Vi kan ta den där 1% och dela upp den på 45 000 000 000 så kanske vi kommer närmre sannolikheten. Sen kanske vi måste dela upp det på 365 och därefter 24 och därefter 60 och 60 igen... vem vet?
Eller så kanske det är 1% chans att det uppstår liv på en planet i varje solsystem?
Mycket kanske och antagligen och troligen förstås. Men att liv till synes bara uppstått en gång på 4,5 miljarder år i vårt solsystem talar inte för att det är vanligt.

Langster
2019-09-27, 23:33
Håller med svenbanan om att det var väldigt dålig bevisföring. Det finns miljardtals solsystem, du har tittat på ett (som dessutom innehåller liv) och drar slutsatsen att det måste vara ovanligt med liv i de andra.

[QUOTE=Langster;8071926]
Hur vanligt är liv i universum:
PqEmYU8Y_rI

Drfg
2019-09-27, 23:50
[QUOTE=Langster;8071926]
Hur vanligt är liv i universum:
PqEmYU8Y_rI

Den där videon är ett långt sätt att säga att vi inte vet :)

svenbanan
2019-09-28, 00:25
Fast det är inte så enkelt, liv uppstod en endaste gång och har inte gjort det igen trots att vår planet är långt mycket mer gästvänlig nu än för 4,5 miljarder år sedan. Alla experiment där man försökt återskapa förhållanden som rådde på jorden då och se om liv kan uppstå av sig självt under gynnsamma förutsättningar har misslyckats... Vi kan ta den där 1% och dela upp den på 45 000 000 000 så kanske vi kommer närmre sannolikheten. Sen kanske vi måste dela upp det på 365 och därefter 24 och därefter 60 och 60 igen... vem vet?
Eller så kanske det är 1% chans att det uppstår liv på en planet i varje solsystem?
Mycket kanske och antagligen och troligen förstås. Men att liv till synes bara uppstått en gång på 4,5 miljarder år i vårt solsystem talar inte för att det är vanligt.

Du påstår ju att du vet. Jag påstår att ingen vet, och ingen kan uttala sig tvärsäkert om hurpass sannolikt det är med liv på andra planeter.

Langster
2019-09-28, 05:41
Du påstår ju att du vet. Jag påstår att ingen vet, och ingen kan uttala sig tvärsäkert om hurpass sannolikt det är med liv på andra planeter.

När har jag skrivit något om att jag vet hur vanligt/ovanligt det är med liv i universum? Det jag skriver är att troligen är ovanligare än vad man gärna vill tro. Men tvärsäker är jag inte på något.

MasterChief
2019-09-28, 06:58
Jag har grubblat över dessa frågor i 40 år. Det blir ju bara spekulationer men jag tycker min nuvarande ståndpunkt känns tämligen balanserad. Men återigen, jag vet såklart inte.


Det finns andra planeter där liv har uppstått.
Det är extremt ovanligt att liv uppstår. Så mycket måste "klaffa".
På grund av det ofattbara antalet planeter finns det trots allt många planeter med liv, totalt sett.
Intelligent liv är självklart ännu mer ovanligt än liv.
Detta ger att det kanske bara finns ett fåtal planeter per galax som huserar intelligent liv. Kanske ännu mindre.
Detta innebär att det är nästan obefintlig chans att upptäcka intelligent liv på andra planeter.
På grund av avstånden är chansen ännu mindre att vi får regelbundna besök av aliens.


Så angående "bevisen" är jag väldigt skeptisk. Människans paradgren nummer 1 är att luras och bedra. Det är ju tex alla religioner ett gott bevis på.

Bärsärk
2019-09-28, 07:07
Nu har det börjat glida över på mitt ämne som jag startade för ett tag sedan,

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220966

svenbanan
2019-09-28, 11:33
När har jag skrivit något om att jag vet hur vanligt/ovanligt det är med liv i universum? Det jag skriver är att troligen är ovanligare än vad man gärna vill tro. Men tvärsäker är jag inte på något.

Fair enough. Men isåfall använder du orden sannolikt och troligen på ett lite slarvigt sätt tycker jag.

svenbanan
2019-09-28, 11:34
Jag har grubblat över dessa frågor i 40 år. Det blir ju bara spekulationer men jag tycker min nuvarande ståndpunkt känns tämligen balanserad. Men återigen, jag vet såklart inte.


Det finns andra planeter där liv har uppstått.
Det är extremt ovanligt att liv uppstår. Så mycket måste "klaffa".
På grund av det ofattbara antalet planeter finns det trots allt många planeter med liv, totalt sett.
Intelligent liv är självklart ännu mer ovanligt än liv.
Detta ger att det kanske bara finns ett fåtal planeter per galax som huserar intelligent liv. Kanske ännu mindre.
Detta innebär att det är nästan obefintlig chans att upptäcka intelligent liv på andra planeter.
På grund av avstånden är chansen ännu mindre att vi får regelbundna besök av aliens.


Så angående "bevisen" är jag väldigt skeptisk. Människans paradgren nummer 1 är att luras och bedra. Det är ju tex alla religioner ett gott bevis på.


Det där låter ungefär som vad jag också landat i.

Langster
2019-09-29, 17:31
Det där låter ungefär som vad jag också landat i.

Finner du det sannolikt? :)

svenbanan
2019-09-29, 17:58
Finner du det sannolikt? :)

I wouldn't dare! :D ;)

Ett Orm
2019-09-29, 19:55
sNhhvQGsMEc

1fQkVqno-uI

King Grub
2019-09-30, 06:26
The observed flight characteristics of these craft are consistent with the flight characteristics required for interstellar travel, i.e., if these observed accelerations were sustainable in space, then these craft could easily reach relativistic speeds within a matter of minutes to hours and cover interstellar distances in a matter of days to weeks

https://www.mdpi.com/1099-4300/21/10/939/pdf

Gregow
2019-09-30, 07:05
https://www.skeptical-science.com/critical-thinking/did-an-ex-nasa-scientist-reveal-that-aliens-are-real/

stefannn
2019-09-30, 07:29
sNhhvQGsMEc

1fQkVqno-uI

Får de siffrorna rätt i början? 90 miljarder ljusår diameter i vårt observerbara universum?
Jag kanske gör en tankevurpa här men är det inte ganska vedertaget att vårt observerbara universum är nästan 14 miljarder år gammalt? Det borde ju ge oss en diameter på 28 miljarder ljusår att observera!
Men jag kanske tänker fel

stridis
2019-09-30, 07:41
Får de siffrorna rätt i början? 90 miljarder ljusår diameter i vårt observerbara universum?
Jag kanske gör en tankevurpa här men är det inte ganska vedertaget att vårt observerbara universum är nästan 14 miljarder år gammalt? Det borde ju ge oss en diameter på 28 miljarder ljusår att observera!


Men jag kanske tänker fel

Du har missat expansionen av universum medan ljuset har färdats. Jag skall nog försöka leta upp en förklarande video för helt lätt att förklara är det inte.