handdator

Visa fullständig version : Ni som jobbar skift? Hur lägger ni upp träningen?


PKtarzan
2019-09-15, 20:03
Kommer nu börja med skift igen nästa vecka. Detta innebär att jag var tredje vecka mån-torsdag kommer få träna på morgonen innan jobbet, börjar jobba kl 12 på kvälls-veckan. Vet med erfarenhet att jag presterar bättre när jag jobbar dagtid och i lugn och ro kan åka ner efter jobbet på kvällen och köra mina pass efter att fått i mig mat under dagen. När jag måste träna på morgonen kör jag oftast på fastande mage då hungern absolut inte är något problem så tidigt på morgonen, allt jag behöver är egentligen koffein för att komma igång någorlunda. Men toppstyrkan finns är, för min del, inte optimal på morgonen. Hur gör ni om ni också tvingas träna vissa veckor innan jobbet? Tränar ni annorlunda då? Tycker ni att dessa pass blir sämre eller kanske bättre?

ceejay
2019-09-15, 20:07
Förväntar mig att passen efter exempelvis nattjobb går sämre. Kör på som vanligt annars.

Tjenis
2019-09-15, 20:30
Spela roll, träna som vanligt.
Varför bry sig om sk. toppstyrka varje pass?

Agitator
2019-09-15, 21:34
När jag tränade efter 12h nattpass så var det inga problem, bara körde lite snabbare pass då på morgonen ~1h innan man åkte hem och käkade något litet och la sig inför nästa nattpass.

Matrexxo
2019-09-16, 08:01
Jag jobbar femskift. Mina rutiner ser ut såhär: Jobbar 06-18 eller 18-06, simple enough. Arbetar 2 dagpass - ledig 1 dag - jobbar 2 nattpass - ledig 5 dagar.

Sista dagpasset gymmar jag på kvällen, gymmar även den lediga mellandagen samt förmiddagen innan första nattpasset. Under femdagarsledigheten håller jag första dagen och försöker lägga in tre träningspass under övriga 4 lediga dagar.

D = Dagpass
N = Nattpass
L = Ledig dag
* = Träningsdag
Exempel:
D D* L* N* N L L* L* L L*

Laksen
2019-09-16, 08:44
För 10 år sedan gick jag i skola typ 8-15 och jobbade på veckoslutet 21-04. Tränade vanligen genast efter skolan på vardagar då gymmet låg nära och ca mellan 18-20 på lördag och/eller söndag. Det var ju förstås ganska lätt att anpassa sig då alla pass inträffade ungefär samma tid.

Om du måste träna på morgonen var tredje vecka och vet att du inte presterar lika bra då hade jag tränat två veckor hårt, en vecka "deload". Ingen superlätt vecka alltså men skulle dra ner på volymen och intensiteten lite. Ett alternativ kunde vara att varva medeltung-tung-lätt vecka.

Kev88
2019-09-16, 10:53
när jag jobbar dagtid och i lugn och ro kan åka ner efter jobbet på kvällen och köra mina pass efter att fått i mig mat under dagen.

Fast är du inte tröttare efter jobbet? Sämre mental fokus? Jag personligen kan inte prestera och hålla lika bra fokus om jag tränar på sen eftermiddag eller kväll.
Men då tränar jag iof inte fastande, utan äter en frukost och väntar ~2 timmar.

Läskeblask
2019-09-16, 12:48
Körde då det var möjligt. Antingen 21 på kvällen eller 09 på morgonen. Strävade alltid efter att träna då man hade ledigt. Jag tvivlar på att jag skulle ha tränat efter kl 12 på natten.

Bärsärk
2019-09-16, 13:26
Jag kör baddibuilding inspirerade pass när jag går eftermiddag och måste träna på morgonen.

Går upp runt 10, sitter vid datorn till 11 och funderar på om det är värt det/överväger att ta livet av mig.

Ca 11:30 iväg till gymmet

13:00 hemma igen

14-22:00 jobb.