handdator

Visa fullständig version : Rimlig volym för att öka på 4 pass?


frippe86
2019-09-11, 11:47
Hej,

Tränar nu 4 gånger i veckan (2-1-2).

Se nedan hur passen ser ut. Är detta "tillräckligt" med volym i veckan eller kan jag med fördel öka lite? Vet att det är högst individuellt men detta kanske är i underkant? Bröst får ju inte jätte mycket stryk överkropps pass 2? Bör man lägga in ett par sett bänk även där?

Bör jag komplettera med någon annat, tex sidolyft etc?

Tar tacksamt emot era tips. Mitt syfte är att bygga volym och må bra:)

pass 1
Bänkpress 5x5
Chins 4xmax
uppåtlutande hantelpress 3x10
skivstångsrodd 4x10
Liggande french press 3x10
Stångcurl 3x10

Pass 2

Knäböj 5x5
Raka marklyft 4x10
Benspark 3x10
Cable crunch 4x12

pass 3

Militärpress 5x5
Chins 4xmax
smalbänk 3x10
hantelrodd 3x10
dips 3xmax
hantelcurl 3x10

pass 4

Marklyft 5x5
frontböj 5x5
lårcurl 3x10
cable crunch 4x12

Bruce Banner
2019-09-11, 13:58
8 set bänk plus dips,lutande hantelpress och lite annat är rimlig volym. Det blir +10 set i veckan och är en bra start.

MVH
/Bruce

Tjenis
2019-09-11, 15:03
Bör jag komplettera med någon annat, tex sidolyft etc?



Aldrig fel med sidolyft, om man lyfter på rätt sätt.

frippe86
2019-09-11, 21:09
Okej!

Smalbänk tar väl inte så mkt på bröst om den utförs korret och i syfte att träna triceps?

EagleEye
2019-09-11, 21:28
Okej!

Smalbänk tar väl inte så mkt på bröst om den utförs korret och i syfte att träna triceps?

Det ska den inte göra mig veterligen, men lite bröst aktivering kommer man nog inte undan.

Men det finns ju vissa som bara håller smalt och bänkar som vanligt och kallar det smalbänk..då blir det bara en skitövning.

Det är kontakt som gäller, du behöver inte gå ända ner till bröstet heller för att ta bort lite av axlarna ur övningen. Total anspänning ska det vara hela setet. Det är så jag lärt mig och sett professionella kroppsbyggare utföra övningen. De tränar på typ 50-80kg och många reps.

kvarnis
2019-09-12, 10:34
Det är så jag lärt mig och sett professionella kroppsbyggare utföra övningen. De tränar på typ 50-80kg och många reps.

Vart har du sett att dessa sk profesionella kroppsbyggare endast tränar med 50-80kg i smalbänk? Svårt att se det, de bör ligga på högre arbetsvikter.

Om vi leker med tanken att nån av dom tränar med sådana arbetsvikter misstänker jag att det gör det i slutet av deras bröst/tricepspass när musklerna är slutkörda innan pga massor av övningar innan?, en naturlig individ bör sannolikt nog ej träna så därför är det irrelevant, huvudfokuset bör fokusera vara på progressiv överbelastning.

EagleEye
2019-09-12, 16:52
Jag har sett de på ett av de populära inne gymmen i Hufvudstaden. Tränar dock inte där längre då jag inte trivdes, men var ett tag.

De tränar naturligtvis inte så där lätt för jämna. Tycker det är lite lustigt faktiskt, de kan gå från att träna helt bärsärk med så tunga vikter att stängerna böjer sig till att gå och pumpa med 10-12kg´s vikter.

När de verkligen går bananas undrar jag inte om kroppsbyggare egentligen är starkare än styrkelyftare. För de kör inte bara 1-3 reps utan de köttar på med rep efter rep. Grymtar och skriker utav helvete.

Stoltz
2019-09-12, 17:07
När de verkligen går bananas undrar jag inte om kroppsbyggare egentligen är starkare än styrkelyftare. För de kör inte bara 1-3 reps utan de köttar på med rep efter rep. Grymtar och skriker utav helvete.

Eller så är det inte så svart och vitt som du verkar tro.
De har kanske perioder där de kör låga reps och perioder där de kör högre.
De har kanske dagar där deras fokus är att öka vikterna, andra dagar där de jagar kontakt och volym.
De kanske har etablerat en bra styrkegrund innan de överhuvudtaget började jaga pump med lättare vikter.

Sen ska det också sägas, det är lättare att ta en vikt man redan kan göra fem reps i och göra 10-12:or i den än att göra 4-5 reps med en vikt du inte ens kan lyfta en gång. Det är en himla skillnad.

Jeneric
2019-09-13, 08:48
Jag har sett de på ett av de populära inne gymmen i Hufvudstaden. Tränar dock inte där längre då jag inte trivdes, men var ett tag.

De tränar naturligtvis inte så där lätt för jämna. Tycker det är lite lustigt faktiskt, de kan gå från att träna helt bärsärk med så tunga vikter att stängerna böjer sig till att gå och pumpa med 10-12kg´s vikter.

När de verkligen går bananas undrar jag inte om kroppsbyggare egentligen är starkare än styrkelyftare. För de kör inte bara 1-3 reps utan de köttar på med rep efter rep. Grymtar och skriker utav helvete.
Jag tror det är ytterst få, om ens en enda, styrkelyftare som bara kör i 1-3 repspannet större delen av sin träningstid.