handdator

Visa fullständig version : Jacob Gudiol - protein och styrketräning


Bärsärk
2019-09-10, 11:38
YAMy5j7Gh1Y

Från kostdagen i Göteborg som hölls tidigare i vår

EagleEye
2019-09-10, 12:38
Han verkar inte leva som han lär? Jag menar med tanke på hur han ser ut.

Jag tycker det skär sig lite när någon teoretiker ska vara expert på ett område hen har noll praktiskt erfarenhet av.

Tänk om allt han säger bara är BS?

King Grub
2019-09-10, 12:45
Så här ser mannen som kan mest i världen om hur protein/aminsyror fungerar i samband med styrketräning ut. Det är han som gjort alla viktiga studier som ligger bakom allt vi vet om saken.

http://streaming.tamu.edu/Mediasite/Play/b1f4fa45d3424671bb7f78d67b23fab41d

Utseende är irrelevant.

Brofessorn
2019-09-10, 12:49
Han verkar inte leva som han lär? Jag menar med tanke på hur han ser ut.

Jag tycker det skär sig lite när någon teoretiker ska vara expert på ett område hen har noll praktiskt erfarenhet av.

Tänk om allt han säger bara är BS?

Tänk om, tänk om. Tänk lite själv och bilda din egna uppfattning om det han säger låter realistiskt eller som totalt BS.

Generellt sett är det i mitt tycke bättre att lyssna på folk som i viss mån har "walked the walk". Men det är ju inte en binär fråga om man antingen ska lyssna på någon till 100% eller inte alls. I fallet med Gudiol kan man ju ta det han säger för vad han är, en presentation av det teoretiska, vad vetenskapens konsensus osv. är, vilket han kanske kan anses vara någorlunda tillförlitlig i. Huruvida man borde, eller hur, man som gymråtta ska implementera det i praktiken är en annan fråga.

KT81
2019-09-10, 13:21
Tänk om, tänk om. Tänk lite själv och bilda din egna uppfattning om det han säger låter realistiskt eller som totalt BS.

Generellt sett är det i mitt tycke bättre att lyssna på folk som i viss mån har "walked the walk". Men det är ju inte en binär fråga om man antingen ska lyssna på någon till 100% eller inte alls. I fallet med Gudiol kan man ju ta det han säger för vad han är, en presentation av det teoretiska, vad vetenskapens konsensus osv. är, vilket han kanske kan anses vara någorlunda tillförlitlig i. Huruvida man borde, eller hur, man som gymråtta ska implementera det i praktiken är en annan fråga.


Jag har gömt vetenskapens konsensus gällande det du skrivit i din egna text. Kan du hitta det?

Ett Orm
2019-09-10, 14:41
Han verkar inte leva som han lär? Jag menar med tanke på hur han ser ut.

Jag tycker det skär sig lite när någon teoretiker ska vara expert på ett område hen har noll praktiskt erfarenhet av.

Tänk om allt han säger bara är BS?

Du skulle hellre lyssna på random div 1 spelare än Svennis om det talas fotboll? Fan vet han om det lixom..

Cykelcykel
2019-09-10, 15:42
Guddi är ju kungen

Det är hans och king grubbs åsikter och tankar jag värderar högst när
Det gäller kost näring och träning

Jeneric
2019-09-10, 16:58
Han verkar inte leva som han lär? Jag menar med tanke på hur han ser ut.

Jag tycker det skär sig lite när någon teoretiker ska vara expert på ett område hen har noll praktiskt erfarenhet av.

Tänk om allt han säger bara är BS?

Hur ser han ut, menar du? Han är fullt klädd och även rena bodybuilders på hög nivå ser ju oftast rätt ordinära ut i vanliga kläder.

Helgehorse
2019-09-10, 19:44
Åker lite protein med i urinet som han säger i början av videon?

King Grub
2019-09-11, 16:16
Ja, men finns det mer än spår av protein i urinen är det något fel.

Bossebäver
2019-09-11, 16:21
Han verkar inte leva som han lär? Jag menar med tanke på hur han ser ut.

Jag tycker det skär sig lite när någon teoretiker ska vara expert på ett område hen har noll praktiskt erfarenhet av.

Tänk om allt han säger bara är BS?

Det kan inte vara så att vissa människor inte har att vara huuuge and ripped som mål i livet?

Landström
2019-09-12, 11:09
Var på en föreläsning om rymden häromdagen men det var uppenbart bs. Föreläsaren såg ju ut som en vanlig människa.

Hade naturligtvis väntat mig en grön rymdgubbe.

Scratch89
2019-09-12, 11:26
Nu var jag också på den föreläsningen, och jag tyckte han gjorde väldigt klart att det mesta av det han pratade om var optinoja och troligtvis inte gjorde jättestor skillnad. Vilket kan vara lite synd, för jag tänkte redan då att folk kommer att komma ihåg alla små detaljer.

tobblo
2019-09-12, 13:37
guddi är ju kungen

det är hans och king grubbs åsikter och tankar jag värderar högst när
det gäller kost näring och träning

+1

EagleEye
2019-09-13, 18:53
Det var ingen personattack på herr Gudiol, bara min allmänna inställning.

Vill jag lära mig något(praktiskt) frågar jag hellre någon som har flerårig riktig erfarenhet. en teoretiker ens en Ph.D.

Gudiol vet säkert jättemycket men vad vet om att omsätta det i praktiken? Det är ju ingenting han själv upplevt.

kvarnis
2019-09-13, 19:01
Det var ingen personattack på herr Gudiol, bara min allmänna inställning.

Vill jag lära mig något(praktiskt) frågar jag hellre någon som har flerårig riktig erfarenhet. en teoretiker ens en Ph.D.

Gudiol vet säkert jättemycket men vad vet om att omsätta det i praktiken? Det är ju ingenting han själv upplevt.

Hur mycket muskelmassa skulle herr gudiol behöva ha för att du skulle ta honom på mer allvar? 45 cm+ armar, synligt sexpack och ådror? under 10% kroppsfett?

EagleEye
2019-09-13, 19:20
Hur mycket muskelmassa skulle herr gudiol behöva ha för att du skulle ta honom på mer allvar? 45 cm+ armar, synligt sexpack och ådror? under 10% kroppsfett?

Nu vet jag inte om det är möjligt att uppnå rent, men något liknande ja.

RobbanColeman
2019-09-13, 19:45
Nu vet jag inte om det är möjligt att uppnå rent, men något liknande ja.

Höga krav! :D

EagleEye
2019-09-13, 20:14
Höga krav! :D

Jaså? Kan inte bedöma det så bra.. men skulle lyssna på dig iaf, du är ju ren och stått på scen. Du vet nog ett och annat om protein gissar jag på.

Sverker
2019-09-14, 05:52
Det är rätt svårt att ha 45 cm runt överarmarna i bra form:d. Det blir ett par rejäla tennisbollar under huden.





Kontentan av denna tråden är att man inte ska döma hunden efter håren.

RobbanColeman
2019-09-14, 08:08
Håller med E om mycket här!

Jag önskar jag aldrig läst om råd här då jag alltför ofta ödmjukt ändrat min träning/kost stup i kvarten för att liksom diplomatiskt kolla om jag hade fel i mina egna slutsatser. Hade kunnat varit i bra form o sett ut som nu ungefär i 20 år om jag inte börjat läsa ngt annat än B&K samt lyssnat på de på gymmet som var bra och framförallt lyssnat endast till min egen kropp och låtit resultaten tala för sig själva. Jag har nog 39-40cm överarm btw.

Jag är ngn som blir som alla andra då jag gör allt rätt enligt expertisen och gör rätt sas, då blir jag som dem kan man säga. När jag gör som jag tror på så blir jag enligt mig själv rätt bra faktiskt för att aldrig ens sett en otillåten tablett irl!

Brofessorn
2019-09-14, 10:15
Håller med E om mycket här!

Jag önskar jag aldrig läst om råd här då jag alltför ofta ödmjukt ändrat min träning/kost stup i kvarten för att liksom diplomatiskt kolla om jag hade fel i mina egna slutsatser. Hade kunnat varit i bra form o sett ut som nu ungefär i 20 år om jag inte börjat läsa ngt annat än B&K samt lyssnat på de på gymmet som var bra och framförallt lyssnat endast till min egen kropp och låtit resultaten tala för sig själva. Jag har nog 39-40cm överarm btw.

Jag är ngn som blir som alla andra då jag gör allt rätt enligt expertisen och gör rätt sas, då blir jag som dem kan man säga. När jag gör som jag tror på så blir jag enligt mig själv rätt bra faktiskt för att aldrig ens sett en otillåten tablett irl!

Det är kul hur kränkta folk i den här tråden blev av hans kommentar. Nackdelen och fördelen med vetenskap är att nutida rön kan falsifieras så fort ny forskningen som visar på motsatsen kommer ut. Till exempel som här. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228986)

Risken för vetenskapstjommen som hänger på Pubmed och gör allt för att vara opti, är att han överanpassar sig till data som när som helst kan bevisas vara falsk, vars applikation på sin höjd begränsats till ett labb. Och även om det visar sig vara 100% sanning i vardagen likväl, kan fördelarna vara så pyttesmå att ingen normal människa utan tvångssyndrom hade brytt sig om dem.

Kommer någon ihåg för några år sedan när den där studien om HMB publicerades? Studien som indikerade att denna vidriga aminosyrametabolit gav sjukare gainz än anabola steroider? Någon med sunt förnuft hade ju, helt utan vetenskaplig evidens, kunnat dra slutsatsen att det var båg. Ändå var det folk som slösade pengar och hävde i sig skiten, mig inkluderat.

Bärsärk
2019-09-14, 11:18
Sen handlar det oftast om ynka % hit och dit med av att göra allt rätt eller typ allt fel

Ett Orm
2019-09-15, 20:15
Sen handlar det oftast om ynka % hit och dit med av att göra allt rätt eller typ allt fel

Nja... Bara sett till massa kanske.
Men tar man in tid, skaderisk, välbefinnande, form mm så blir det rätt stor skillnad för de flesta.
Men jag tror nog självdisciplin trumfar ut väldigt mycket av timad kvarg och rättvinklade curls.