handdator

Visa fullständig version : Hgh/Testosteron för äldre? Så viktigt/"nyttigt" som många påstår?


Helgehorse
2019-09-08, 13:15
Läste en post av Andreas Cahling på facebook, Och har även hört måånga andra nämna det. Men skulle testosteron kurer för äldre göra under?

Skrivs ju att äldre blir sega/deppiga osv, Extremt många(majoriteten) har låga värden och bör utan tvekan få tillgång till testosteron.

Så undrar lite för nyfikenhetens skull, Är detta något som stämmer och bör man ge äldre "kurer"?

Och om det stämmer, Varför gör man inte detta redan? Om det nu skulle räddat/hjälpt alla äldre.

King Grub
2019-09-08, 13:18
Det gör man i många länder, men Sveriges politik och inställning gör det omöjligt här.

Helgehorse
2019-09-08, 13:27
Det gör man i många länder, men Sveriges politik och inställning gör det omöjligt här.

Så det är alltså väldigt "bra" för äldre människor?

Får majoriteten brist även om man levt ett relativt hälsosamt liv/tränar mycket.

Wain
2019-09-08, 17:12
Läste en post av Andreas Cahling på facebook, Och har även hört måånga andra nämna det. Men skulle testosteron kurer för äldre göra under?

Kanske inte underligt att en känd stordopare förespråkar just doping?

Bruce Banner
2019-09-08, 18:17
Varför man inte ger det i Sverige beror nog främst på den politik som varit rådande i landet avseende allt från alkohol, droger, medicin osv under hela 1900-talet.

Det jag menar är att i Sverige är det staten som i större utsträckning skall bestämma vad individen företar sig än i många andra länder. Vi har helt enkelt ett strikt förhållningssätt till mediciner tex. Det finns ju inget som "funkar" som inte är receptbelagt.

I många länder är det betydligt mer frikostigt och individen har större självbestämmande. Sedan kan man diskutera vad som är bäst, individuell frihet jämfört kontroll och folkhälsa överlag. Det är ju inte alltid dessa saker har något motsatsförhållande.

Jag tror definitivt det finns en stor grupp män som skulle må bra av att få hormonbehandling som äldre. Skulle det i så fall missbrukas av andra som inte behöver? Säkert, men vad spelar det för roll?

Vad som sedan är brist och inte kan man absolut bråka om.

MVH
/Bruce

Laksen
2019-09-08, 18:25
Borde vara gratis för alla män över 40 år.

Langster
2019-09-08, 20:05
USA som har haft en politik som varit väldigt liberal då det gäller både läkemedel och kosttillskott (förutom då det gäller döttsdroger) har ju blivit tvunget att skärpa lagstiftningen flera gånger de senaste decennierna. Det är helt enkelt för många som inte klarar av att självmedicinera utan att det går överstyr och blir skadligt.

Vad jag förstår är det fortfarande inte helt klarlagt huruvida höga nivåer av testosteron är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar. Tills det kommer tydliga bevis på att det inte medför ökad risk så kommer man nog vara fortsatt restriktiv i Sverige. Dock så är det ju fullt möjligt att få testosteron i Sverige om man har en tydlig brist... Något man kanske måste gräva i lite själv, om man känner att man har symptom. Vilket många äldre kanske inte gör pga okunskap.

Har man dock inte en brist så är det inte testosteron man behöver för att må bättre, så enkelt är det.

Anders The Peak
2019-09-08, 20:36
Brist eller låga testosteronnivåer är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar (https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet//lagre-testosteronnivaer-okar-risken-for-hjartsjukdom-.cid1041886).

Men ofta i staterna går det överstyr och TRT blir på supramaximala nivåer och inte terapeutisk behandling.

Langster
2019-09-08, 20:58
Brist eller låga testosteronnivåer är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar (https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet//lagre-testosteronnivaer-okar-risken-for-hjartsjukdom-.cid1041886).

Men ofta i staterna går det överstyr och TRT blir på supramaximala nivåer och inte terapeutisk behandling.

Jo det vet vi också, och som sagt, har man brist så får man behandling i Sverige. Men just eftersom det finns en osäkerhet kring risker vid trt, så är man restriktiv, man är ju inte så förtjust i att behandla folk som bara ligger lågt, men inom vad man bestämt är normalt.

Alexton
2019-09-08, 22:28
Sök vård i ett annat EU land. Låt Sverige få fortsätta med sin gamla moral framför vård taktik och se hur länge det håller.

chadd
2019-09-08, 22:47
Varför man inte ger det i Sverige beror nog främst på den politik som varit rådande i landet avseende allt från alkohol, droger, medicin osv under hela 1900-talet.

Det jag menar är att i Sverige är det staten som i större utsträckning skall bestämma vad individen företar sig än i många andra länder. Vi har helt enkelt ett strikt förhållningssätt till mediciner tex. Det finns ju inget som "funkar" som inte är receptbelagt.

I många länder är det betydligt mer frikostigt och individen har större självbestämmande. Sedan kan man diskutera vad som är bäst, individuell frihet jämfört kontroll och folkhälsa överlag. Det är ju inte alltid dessa saker har något motsatsförhållande.

Jag tror definitivt det finns en stor grupp män som skulle må bra av att få hormonbehandling som äldre. Skulle det i så fall missbrukas av andra som inte behöver? Säkert, men vad spelar det för roll?

Vad som sedan är brist och inte kan man absolut bråka om.

MVH
/Bruce

Och ändå är ett liberalt land som Holland inte heller med på tåget att ge trt till höger å vänster bara för folk vill. Verkar mest vara i länder där läkemedelsindustrin har stark lobby som det försigår.

Bobcole
2019-09-08, 22:54
Har en morbror i staterna som går på just det, hgh och testosteron sen han var 40, så 20 år nu, han är 60 år och mer vältränad och fan snyggare än när han var 40.

Helgehorse
2019-09-09, 07:21
Kanske inte underligt att en känd stordopare förespråkar just doping?

Mjo, Cahling verkar ju ha en hel del konspirationer med, Men han är ju inte den enda som säger detta.

Läst/hört andra säga det också, Att det är så hälsosamt och bra när man blir äldre.

Helgehorse
2019-09-09, 07:22
Har en morbror i staterna som går på just det, hgh och testosteron sen han var 40, så 20 år nu, han är 60 år och mer vältränad och fan snyggare än när han var 40.

Eventuella biverkningar? Finns det några större problem om man nu inte överdoserar.

Helgehorse
2019-09-09, 07:23
Jo det vet vi också, och som sagt, har man brist så får man behandling i Sverige. Men just eftersom det finns en osäkerhet kring risker vid trt, så är man restriktiv, man är ju inte så förtjust i att behandla folk som bara ligger lågt, men inom vad man bestämt är normalt.

Så man får en behandling om man har brist i Sverige? Varför klagar så många på att äldre inte får behandling?

Alkohol konsumeras ju även en hel del i våra liv också, Påverkar detta testosteron nivåerna på sikt tror/vet man?

Grahn
2019-09-09, 08:39
Så man får en behandling om man har brist i Sverige? Varför klagar så många på att äldre inte får behandling?


Beror nog på definitionen för brist, du måste väl ha väldigt lågt och dessutom kämpa för det för att få medicinering för det i Sverige. Även om du säkert kan få till det så är det nog inget som läkare generellt föreslår.

Brist är väl dessutom definierat som onormalt lågt, om det är normalt att du har lågt map på ålder är det ju inte onormalt även om det kanske är icke optimalt.

Langster
2019-09-09, 14:26
Så man får en behandling om man har brist i Sverige? Varför klagar så många på att äldre inte får behandling?

Alkohol konsumeras ju även en hel del i våra liv också, Påverkar detta testosteron nivåerna på sikt tror/vet man?

Är det många som klagar på det? Är det många äldre som klagar på att de inte får behandling trots brist?
Enda fallet jag känner till är min f.d chef som hade låga nivåer men inte brist. Hans läkare sa åt honom att käka lakrits i två veckor och komma tillbaka, då hade han så låga nivåer att läkaren kunde skriva ut testo åt honom.

Till saken hör att chefen inte hade en aning om att man ens kunde få sådan behandling, eller vad det skulle göra för nytta. Och det är nog så för majoriteten av den äldre befolkningen. Han blev tipsad av en kompis och tog därefter upp saken med sin läkare.

Jag tycker inte det gjorde någon skillnad på honom heller, han var lika en grinig, trött gubbe även under behandlingen.

Helgehorse
2019-09-09, 14:41
Är det många som klagar på det? Är det många äldre som klagar på att de inte får behandling trots brist?
Enda fallet jag känner till är min f.d chef som hade låga nivåer men inte brist. Hans läkare sa åt honom att käka lakrits i två veckor och komma tillbaka, då hade han så låga nivåer att läkaren kunde skriva ut testo åt honom.

Till saken hör att chefen inte hade en aning om att man ens kunde få sådan behandling, eller vad det skulle göra för nytta. Och det är nog så för majoriteten av den äldre befolkningen. Han blev tipsad av en kompis och tog därefter upp saken med sin läkare.

Jag tycker inte det gjorde någon skillnad på honom heller, han var lika en grinig, trött gubbe även under behandlingen.


Vad man läser, Som Cahling skriver typ så verkar det som de. Men sedan skriver andra personer inom området träning/pts, Att äldre generellt behöver behandling och lider av lågt testo. Om det stämmer eller ej vet jag inte, Men det är ju rena dunder behandlingen enligt dom.

Sverker
2019-09-09, 17:01
Borde vara gratis för alla män över 40 år.

Varför det ?

Mår våra seniorer så dåligt att det är motiverat ? Jag trodde att våra pensionerar mådde strålande och långt mycket bättre än vad pensionärerna gjorde på 1960 eller 1970-talet.

Är det inte bättre att ventilera den frågan på ett panterforum ?

Läskeblask
2019-09-09, 17:09
Det jag funderat övet är att har det nån skillnad om vi snackar om 80 åringar? Om man är 40-50 har ett sexliv och annars också måste vara aktiv så har det kanske mer betydelse

Wain
2019-09-09, 18:41
Vad man läser, Som Cahling skriver typ så verkar det som de. Men sedan skriver andra personer inom området träning/pts, Att äldre generellt behöver behandling och lider av lågt testo. Om det stämmer eller ej vet jag inte, Men det är ju rena dunder behandlingen enligt dom.

Så klart man behöver trt om man dopat sönder sin egna produktion. Sedan är folk inom PT helt knäppa och rekommenderar droger till folk som inte behöver det för att det är den enkla vägen till snabba resultat. Tala med läkare istället för en dopad PT.
:smash:

Bruce Banner
2019-09-09, 18:46
Det jag funderat övet är att har det nån skillnad om vi snackar om 80 åringar? Om man är 40-50 har ett sexliv och annars också måste vara aktiv så har det kanske mer betydelse
Det borde iaf ha en mycket stor positiv effekt på muskelmassan om de lägger sig i det högre intervallet av "amerikansk" TRT, runt 200 mg/v. Vid lägre doser har studier visat lite mixat resultat på kanske runt 50 mg/v.

Just bristen på muskelmassa ger som bekant en betydande negativ effekt för åldrande.

MVH
/Bruce

Xtreme-G
2019-09-09, 18:56
Det finns ett mycket intressant avsnitt av tyngre träningssnack där Mikael Lehtihet, endokrinolog, överläkare och forskare gästade för att diskutera effekterna och biverkningarna från olika former av doping hos motionärer. (https://tyngre.se/podcast/hur-paverkar-steroider-kroppen-och-halsan-pa-sikt/) Han fick frågan i stil med om man inte skulle ge alla testosteron och hans svar att det inte finns någon bra forskning på långsiktiga effekter på populationsnivå. Han påpekade att folk skulle må bättre på testosteron, men att folk också mår bättre på kortison och att det har för många biverkningar vid långsiktig användning.

MaxTheMarketer
2019-09-09, 19:24
Är det inte så att kruxet med TRT/doping/steroider/whatever called, att du i förväg ALDRIG kan veta vad du kommer att få för eventuella biverkningar där vissa biverkningar kan vara dödliga, och majoriteten av biverkningarna blir men för livet som blir värre om du slutar din kur och vips så blir du "beroende" av din TRT samtidigt som du kanske fortsätter att ha andra biverkningar som blir värre om du slutar din TRT helt och hållet? Jämför det med att prova på snus eller rökning och att du aldri blir 100 % av med ditt nikotinberoende.

Whizzlarn
2019-09-09, 22:57
Är det inte så att kruxet med TRT/doping/steroider/whatever called, att du i förväg ALDRIG kan veta vad du kommer att få för eventuella biverkningar där vissa biverkningar kan vara dödliga, och majoriteten av biverkningarna blir men för livet som blir värre om du slutar din kur och vips så blir du "beroende" av din TRT samtidigt som du kanske fortsätter att ha andra biverkningar som blir värre om du slutar din TRT helt och hållet? Jämför det med att prova på snus eller rökning och att du aldri blir 100 % av med ditt nikotinberoende.

Nja, skulle säga det är omöjligt att få bieffekten döden av testosteron i de doser man ger vid TRT.

Proffsbyggare som trycker flera gram i veckan är en annan femma...

TRT ska endast ges till personer som ändå är "beroende" av det så att säga.

Ditt resonemang är lite som att inte ge bromsmedicin till en person med aids för de blir "beroende" av det.

r3mpuh
2019-09-09, 23:44
Testosteron ökar väl risken för prostatacancer som redan är förhöjd hos våra gamla gubbar?

Själv är man typ neandertalare, tror jag har testosteron så det räcker & blir över. Donerar blod regelbundet istället. Gör det ni med som är rena? *jorgen* Donera blod räddar liv, manligt.

Bruce Banner
2019-09-10, 08:16
Testosteron ökar väl risken för prostatacancer som redan är förhöjd hos våra gamla gubbar?
TRT till de som behöver är ju för att undvika andra följdsjukdomar som lågt testosteron medför. Det finns inga belägg mig veterligen att någorlunda adekvat TRT till behövande skulle föranleda en ökad risk för prostatacancer:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6014638/
Testosterone treatment and the risk of aggressive prostate cancer in men with low testosterone levels

Among men with low testosterone levels and normal PSA, testosterone treatment was not associated with an increased risk of aggressive or any CaP. The clinical risks and benefits of testosterone treatment can only be fully addressed by large, longer-term randomized controlled trials.

Här var det ändå nästan 150 000 individer som ingick så det är inte någon fallstudie direkt.

MVH
/Bruce

Brofessorn
2019-09-10, 08:20
Starting in 2008 a team of doctors from the University of California, Irvine, led by Professor Thomas Ahlering, began to carefully select patients for testosterone replacement after primary treatment of prostate cancer with robotic radical prostatectomy, in hopes of improving recovery of sexual function.

The team worked with 834 patients undergoing radical prostatectomy. They treated 152 low-risk patients with no evidence of disease with testosterone replacement therapy. After a median of 3.1 years following surgery, they tested the patients for biochemical recurrence of the cancer, as indicated by measurement of the Prostate Specific Antigen (PSA) levels. They found that the cancer had recurred in only approximately 5% of treated patients, whereas the cancer had recurred in 15% of the patients who did not receive testosterone. Overall, after accounting for differences between the groups, they found nearly a three-fold reduction by three years.

https://medicalxpress.com/news/2019-03-testosterone-prostate-cancer-recurrence-low-risk.html

KT81
2019-09-10, 08:26
Eller, och det här är en galen tanke jag vet, så accepterar man att människans åldrande innebär att man får en lägre testosteronnivå som inte innebär en brist utan är en normal reaktion på att människans livscykel och evolution inte kräver en testosteronstinn 70åring. Man kan också tänka sig att försöka se över sitt liv och sin livsstil innan man skyller sin apati och nedstämdhet på testosteronnivåer.

Det är konstigt också att det just är här som denna diskussion återkommer om och om igen. Det är nästan som att man är sugen på att ta testosteron men måste hitta alla ursäkter i världen för att inte "dopa" sig.

Brofessorn
2019-09-10, 08:39
Eller, och det här är en galen tanke jag vet, så accepterar man att människans åldrande innebär att man får en lägre testosteronnivå som inte innebär en brist utan är en normal reaktion på att människans livscykel och evolution inte kräver en testosteronstinn 70åring. Man kan också tänka sig att försöka se över sitt liv och sin livsstil innan man skyller sin apati och nedstämdhet på testosteronnivåer.

Det är konstigt också att det just är här som denna diskussion återkommer om och om igen. Det är nästan som att man är sugen på att ta testosteron men måste hitta alla ursäkter i världen för att inte "dopa" sig.

Jag har ingen åsikt om TRT i sig, men det argumentet du presenterar kan ju användas mot all typ av sjukvård.

"Infektioner är en normal reaktion i människans livscykel. Evolutionen kräver inte en levande 30åring. Se över ditt liv innan du skyller din död på bakterier"

Är du anti-vaxxer också?

KT81
2019-09-10, 08:47
Jag har ingen åsikt om TRT i sig, men det argumentet du presenterar kan ju användas mot all typ av sjukvård.

"Infektioner är en normal reaktion i människans livscykel. Evolutionen kräver inte en levande 30åring. Se över ditt liv innan du skyller din död på bakterier"

Är du anti-vaxxer också?

Nej, generellt är sjukdomar och infektioner inte ett normalt åldrande. Jag är ledsen men det du skrev håller inte riktigt då det inte är samma sak.

Däremot kan man jämföra det med plastikoperation, och ja där är jag i princip av samma åsikt att gäller det inte rekonstruktion av kraftiga skador så är det dumt.

Aryt
2019-09-10, 09:00
Eller, och det här är en galen tanke jag vet, så accepterar man att människans åldrande innebär att man får en lägre testosteronnivå som inte innebär en brist utan är en normal reaktion på att människans livscykel och evolution inte kräver en testosteronstinn 70åring. Man kan också tänka sig att försöka se över sitt liv och sin livsstil innan man skyller sin apati och nedstämdhet på testosteronnivåer.

Det är konstigt också att det just är här som denna diskussion återkommer om och om igen. Det är nästan som att man är sugen på att ta testosteron men måste hitta alla ursäkter i världen för att inte "dopa" sig.

Tänker du samma sak med diabetes, klimakteriebesvär, benskörhet och högt blodtryck?
Onaturligt att mixtra med ålderns fysiologiska ändringar *screwy*

Ser inte poängen med att undvika att med enkla medel hjälpa människor.

Brofessorn
2019-09-10, 09:04
Nej, generellt är sjukdomar och infektioner inte ett normalt åldrande. Jag är ledsen men det du skrev håller inte riktigt då det inte är samma sak.

Däremot kan man jämföra det med plastikoperation, och ja där är jag i princip av samma åsikt att gäller det inte rekonstruktion av kraftiga skador så är det dumt.

Vänligen definiera din version av "normalt åldrande" och förklara varför dess negativt upplevda symptom inte bör behandlas. Infektioner var bara ett exempel, eftersom jag utgick från att du inte var autistisk, men vi kan lika gärna ta upp benskörhet, brutna lårbenshalsar, klimakteriebesvär och dylikt.

KT81
2019-09-10, 10:44
Vänligen definiera din version av "normalt åldrande" och förklara varför dess negativt upplevda symptom inte bör behandlas.
Ett normalt åldrande är när man inte upplever kroppens normala livscykel som sjuklig. Benskörhet och brutna lårbenshalsar är väl inget som evolutionärt följer med varje människas åldrande?

Klimakteriet var ett bra exempel, men med din argumentation ska man strävar efter att medicinera bort klimakteriet och kvinnan ska sträva efter att vara fertil till sin död.

Infektioner var bara ett exempel, eftersom jag utgick från att du inte var autistisk
Oookej...

Läskeblask
2019-09-10, 10:48
Det borde iaf ha en mycket stor positiv effekt på muskelmassan om de lägger sig i det högre intervallet av "amerikansk" TRT, runt 200 mg/v. Vid lägre doser har studier visat lite mixat resultat på kanske runt 50 mg/v.

Just bristen på muskelmassa ger som bekant en betydande negativ effekt för åldrande.

MVH
/Bruce

Ger man 200mg/vecka till vem som helst så har det positiv effekt på vem som helst. 50mg är igen lite. Jag tror inte vi behöver vänta oss stålfarfars som springer omkring som 80 åringar men livskvaliteten kan nog vara bättre. Jag menade också att livet kan vara rätt tungt om man är i arbetslivet eller rent generellt har ett aktivt liv men har låga nivåer, jag vet det av erfarenhet. Jag är absolut för att ge åldringar trt om du vill det. Om det hjälpet dom att hålla sig aktiva osv men om du är 80 år så har du väl alla möjliga krämpor redan

Aryt
2019-09-10, 11:37
Ett normalt åldrande är när man inte upplever kroppens normala livscykel som sjuklig. Benskörhet och brutna lårbenshalsar är väl inget som evolutionärt följer med varje människas åldrande?

Klimakteriet var ett bra exempel, men med din argumentation ska man strävar efter att medicinera bort klimakteriet och kvinnan ska sträva efter att vara fertil till sin död.


Oookej...

Du verkar inte vara lika kunnig som du försöker ge sken av.
Varför ger man hormoner vid klimakteriet?
För att låta kvinnan fortsätta vara fertil (som du säger) eller ...... ?

Bentätheten minskar kraftigt med åldern, och en mycket stor andel av äldre kvinnor i Sverige blir bensköra.

KT81
2019-09-10, 12:41
Du verkar inte vara lika kunnig som du försöker ge sken av.
Varför ger man hormoner vid klimakteriet?
För att låta kvinnan fortsätta vara fertil (som du säger) eller ...... ?


Man ger hormonbehandling vid kraftiga klimakteriebesvär och då i högst fem år. Det är ingen behandling som är generell för kvinnor i övergångsåldern. Det är inte jämförbart med vad som diskuteras i denna tråden gällande testosteronbehandling.

Jämförbart är om man skulle tillföra östrogen för att behålla nivån som en kvinna har i 30-35 års åldern i hela hennes liv, upp över 80 år. Cancerfallen skulle stå som spön i backen.


Bentätheten minskar kraftigt med åldern, och en mycket stor andel av äldre kvinnor i Sverige blir bensköra.

Ja absolut, en av tre kvinnor kan få diagnosen osteoporos. Men ett normalt åldrande innebär inte automatiskt att du har så pass reducerad benmassa att du räknas som benskör.

Aryt
2019-09-10, 13:51
Ja absolut, en av tre kvinnor kan få diagnosen osteoporos. Men ett normalt åldrande innebär inte automatiskt att du har så pass reducerad benmassa att du räknas som benskör.

Är det inte rimligt att vi tillåter de som har hög risk för frakturer att fuska? och kanske också att (om de har nytta av det med få risker) låta de som behöver TRT få TRT?

KT81
2019-09-10, 14:16
Är det inte rimligt att vi tillåter de som har hög risk för frakturer att fuska? och kanske också att (om de har nytta av det med få risker) låta de som behöver TRT få TRT?

Det är ju det man gör idag, så då är du väl nöjd? Idag tillåter man personer som har behov av testosteronbehandling att få testosteronbehandling. Skillnaden är att man inte låter läkemedelstillverkare, kroppsbyggare och människor med psykisk ohälsa bestämma reglerna.

I första hand behandlas osteoporos med andra läkemedel och tillskott än hormoner. Långtidsbehandling med östrogen ökar risken för bröstcancer, stroke, hjärtinfarkt och blodproppar. Inte så bra fusk kanske.

Helgehorse
2019-09-10, 14:41
Finns det någon "data/forskning" som visar på hur mycket lägre värden man får och hur stor andel av de som blir äldre som faktiskt behöver behandling?

Hur mycket hjälper träning/hälsosam livsstil?

Bruce Banner
2019-09-10, 19:34
Det finns dokumenterat ja. Men det är inte så stor skillnad som man kan tro, iaf inte hos friska individer.

Sen ökar SHBG med åldern, alltså tvärt om jämfört T, vilket gör att fritt obundet T minskar mer drastiskt jämfört absoluta värden.

Vilka som faktiskt behöver finns det inget riktigt facit på, utan det är som diskuterats i tråden beroende på rådande policy hos den styrande regimen i det land man befinner sig i.

MVH
/Bruce

Aryt
2019-09-10, 20:27
Det är ju det man gör idag, så då är du väl nöjd? Idag tillåter man personer som har behov av testosteronbehandling att få testosteronbehandling. Skillnaden är att man inte låter läkemedelstillverkare, kroppsbyggare och människor med psykisk ohälsa bestämma reglerna.

I första hand behandlas osteoporos med andra läkemedel och tillskott än hormoner. Långtidsbehandling med östrogen ökar risken för bröstcancer, stroke, hjärtinfarkt och blodproppar. Inte så bra fusk kanske.

Poängen är att gränsen är väldigt svår att sätta och i Sverige har vi valt att överdriva risker och underdriva nyttan.
En snabb översyn av internationella guidelines gör för gällande att de rekommenderad viss screening itll och med.

Den som skriver den stora ECT-handboken och tillika (ex?)ordförande för APA taskfroce äger företaget som tillverkar ECT-apparater. Enligt honom fanns ingen intressekonflikt, så industrikopplingar och riktlinjer är mer av en myt än något som händer i verkligehten

Bobcole
2019-09-11, 00:16
Eventuella biverkningar? Finns det några större problem om man nu inte överdoserar.

Han har då inte fått några biverkningar vad jag vet, han mår som när han var 25 säger han och har samma "lust" så att säga, livslust och sexuell lust. Sen hans fru säger att han blev mycket mer karismatisk och levande av testosteron. Ungefär 20 år har han använt det, riktigt bra hälsa, ser piggare ut än alla andra 60åringar jag ser.

Överdosering vet jag inget om, det är ju inte det trt handlar om.

Grahn
2019-09-11, 07:13
Eftersom det handpar om att leva "optimalt" och inte naturligt så tänker jag mig att motsättningarna mer är praktiska/ekonomiska. Att medicinera alla män över ålder X med den sjukvårdsmodell vi har saknas det nog incitament för.

Brofessorn
2019-09-11, 09:11
Eftersom det handpar om att leva "optimalt" och inte naturligt så tänker jag mig att motsättningarna mer är praktiska/ekonomiska. Att medicinera alla män över ålder X med den sjukvårdsmodell vi har saknas det nog incitament för.

Tidigare ingick inte vissa varianter av testosteron i högkostnadsskyddet, och kan tänka mig det gäller för alla. Att medicinera alla män över ålder X, som har råd med det, hade åtminstone varit en ekonomisk möjlighet?

Grahn
2019-09-11, 09:18
Tidigare ingick inte vissa varianter av testosteron i högkostnadsskyddet, och kan tänka mig det gäller för alla. Att medicinera alla män över ålder X, som har råd med det, hade åtminstone varit en ekonomisk möjlighet?

Helt klart, kan dock tänka mig att kontroller & administration skulle fortsätta kosta.

Brofessorn
2019-09-11, 09:23
Helt klart, kan dock tänka mig att kontroller & administration skulle fortsätta kosta.

Just ja, the manpower! Frågan är ju om all denna kontroll och administration hade kostat mer än om sjukvården hade lagt en massa pengar på att behandla de negativa effekterna av lågt testosteron istället.

Förhoppningen av de som förespråkar TRT är att det ska förebygga vissa andra problem. Inte att det ska vara ytterligare en till sjukvårdsutgift som stackas på alla andra.

Grahn
2019-09-11, 09:29
Just ja, the manpower! Frågan är ju om all denna kontroll och administration hade kostat mer än om sjukvården hade lagt en massa pengar på att behandla de negativa effekterna av lågt testosteron istället.

Förhoppningen av de som förespråkar TRT är att det ska förebygga vissa andra problem. Inte att det ska vara ytterligare en till sjukvårdsutgift som stackas på alla andra.

Agreed, men då måste någon forska på detta och styrka det antar jag.

Läskeblask
2019-09-11, 09:32
Ingen aning om vad det kostar men vågar påstå att alla har råd med det. Sen krävs det säkert för vissa att de går nånstans för att få sina injektioner

Brofessorn
2019-09-11, 09:34
Agreed, men då måste någon forska på detta och styrka det antar jag.

Håller med, var bara spekulation från min sida.

Läskeblask
2019-09-11, 10:07
Nå åtminstone så känner sig många piggare och mår bättre. Hört några fall där flera blodvärden förbättrats efter påbörjad trt men tar inte ställning till om det stämmer. Ett problem är kanske att många symptom påminner om vanlig deppression. En annan sak är ju att många kan påverka sina nivåer genom att ändra livsstil bla genom att tappa vikt och leva sunt

Bruce Banner
2019-09-11, 11:00
Agreed, men då måste någon forska på detta och styrka det antar jag.
Vad är det som det skall forskas på som inte redan finns menar du?

Att låga nivåer av testosteron leder till följdsjukdomar känns helt okontroversiellt vad jag vet. Även i Sverige hos framstående "androloger".

MVH
/Bruce

Grahn
2019-09-11, 11:04
Vad är det som det skall forskas på som inte redan finns menar du?

Att låga nivåer av testosteron leder till följdsjukdomar känns helt okontroversiellt vad jag vet. Även i Sverige hos framstående "androloger".

MVH
/Bruce

Säger inte emot alls men gissar att någon behöver forska och påvisa hälsofördelar som uppväger eventuella nackdelar och visa på fördelar för både sjukvård och individ inkluderande ekonomin i detta.

Troligen en position som skulle möta ett visst motstånd.....

Bruce Banner
2019-09-11, 13:07
Det kan ju bli en ganska stökig utredning.

Kan inte tänka mig att det finns samma krav på omfattande kostnadsekvation gällande alla andra sjukdomstillstånd såsom diabetiker, cancer, osv.

Testosteron är ju billigt, har funnits syntetiskt sedan 50-talet så det känns som att hjulet är uppfunnet i den aspekten. Men, här i Sverige är det starkt förknippat med doping, där har du nog det röda skynket som flimrar förbi när det på politisk nivå skall tas beslut om prioriteringar.

MVH
/Bruce

Läskeblask
2019-09-11, 13:12
Ja det är ju frågan. Dessutom så allmänt sett så har läkarna dålig koll och hur många gamlingar vet ens om denna möjlighet? Jag skulle vilja höra varför det är så svårt. Finns det några belägg för det eller är det endast en konservativ linje man dragit. Jag har ingen aning, jag har bara läst vad folk skriver och man måste komma ihåg att det är dom som inte fått igenom sin lnskan som klagar. Sen kan man ju diskutera att vad bör gränsvärdet vara? Inom andra prover har de ju ändrats genom åren iaf utrikes. Jag tycker att man inte bara kan se till hjärt och kärlsjukdomar utan också ta i beaktande det psykiska välmåendet

Grahn
2019-09-11, 13:14
Finns väl en hel del endokrinologer som uttalat sig om trt och sagt att ämnet är lite tabu.

Whizzlarn
2019-09-11, 15:48
Eller, och det här är en galen tanke jag vet, så accepterar man att människans åldrande innebär att man får en lägre testosteronnivå som inte innebär en brist utan är en normal reaktion på att människans livscykel och evolution inte kräver en testosteronstinn 70åring. Man kan också tänka sig att försöka se över sitt liv och sin livsstil innan man skyller sin apati och nedstämdhet på testosteronnivåer.

Det är konstigt också att det just är här som denna diskussion återkommer om och om igen. Det är nästan som att man är sugen på att ta testosteron men måste hitta alla ursäkter i världen för att inte "dopa" sig.

Hur ser du på faktumet att diverse miljögifter har markant sänkt många mäns testo i "förväg"?

Din farfars far hade förmodligen högre testo när han dog än dina barnbarn kommer få i sin prime så att säga.

Ingår miljögifter i "naturligt åldrande" enligt dig?

King Grub
2019-09-11, 16:11
Mäns testosteronnivåer sjunker dramatiskt för varje årtionde. Mängden funktionella spermier minskar hela tiden. Hanfiskar i haven förvandlas till honfiskar. Inget av det är naturligt.

Sverker
2019-09-11, 17:23
Läckage av p-piller och östrogenbehandlingar genom våra reningsverk ?

r3mpuh
2019-09-11, 17:36
Läckage av p-piller och östrogenbehandlingar genom våra reningsverk ?Vad är isf. "nyttigast": Pepsi Max i aluminium-burk eller kranvatten? 🤔

Sverker
2019-09-11, 19:27
Kranvattnet är det bästa alternativet för dina tänder.

Finns en del läkemedel i det renade vattnet från reningsverken.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8237

Fast vi har rening på vattnet i våra vattenverk. Vattenverken uppmärksammar idag problemet.
https://www.svensktvatten.se/vattentjanster/avlopp-och-miljo/kretslopp-och-uppstromsarbete/

Livsmedelsverket har lite om Bisfenol A.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/hormomstorande-amnen/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=%c3%b6strogen+drickvatten&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=81.226.205.22&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_f89f0d2e-4896-4089-b1c7-fa2edd7b49a2_sv&_t_hit.pos=2

Whizzlarn
2019-09-11, 21:08
Kranvattnet är det bästa alternativet för dina tänder.

Finns en del läkemedel i det renade vattnet från reningsverken.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8237

Fast vi har rening på vattnet i våra vattenverk. Vattenverken uppmärksammar idag problemet.
https://www.svensktvatten.se/vattentjanster/avlopp-och-miljo/kretslopp-och-uppstromsarbete/

Livsmedelsverket har lite om Bisfenol A.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/hormomstorande-amnen/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=%c3%b6strogen+drickvatten&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=81.226.205.22&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_f89f0d2e-4896-4089-b1c7-fa2edd7b49a2_sv&_t_hit.pos=2


Samtidigt så ser vanligt folk fortfarande CO2 som det största miljöhotet.

Inte för inte man tappat en rejäl dos framtidstro.

Som jag önskar jag var född tidigare i historien, kanske under vikingatiden *flex*.

Langster
2019-09-11, 21:41
Samtidigt så ser vanligt folk fortfarande CO2 som det största miljöhotet.

Inte för inte man tappat en rejäl dos framtidstro.

Som jag önskar jag var född tidigare i historien, kanske under vikingatiden *flex*.

Du vet kanske inte vet att man på den tiden undvek att dricka vatten då det var så smutsigt och ofta spred sjukdomar? Man drack öl och mjöd istället. Och medellivslängden var väl 30 som bäst.

Whizzlarn
2019-09-11, 22:34
Du vet kanske inte vet att man på den tiden undvek att dricka vatten då det var så smutsigt och ofta spred sjukdomar? Man drack öl och mjöd istället. Och medellivslängden var väl 30 som bäst.

Skulle lätt byta mitt liv mot att vara en testosteronstinn viking som levde på mjöd / öl och dog tidigt. Finns inget självändamål med ett långt liv. Dessutom levde de nog lite längre än så, om man räknar bort de som dog i tidig ålder (spädbarnsdöd etc).

Hellre trettio minuters lycka än en hel livstid av lidande. Men alla har vi olika synsätt på livet :cool:.

Wain
2019-09-12, 00:38
Du vet kanske inte vet att man på den tiden undvek att dricka vatten då det var så smutsigt och ofta spred sjukdomar? Man drack öl och mjöd istället. Och medellivslängden var väl 30 som bäst.

Nu tänker du nog på betydligt senare under historien.

Langster
2019-09-12, 08:20
Nu tänker du nog på betydligt senare under historien.

Jag vet inte, jag läste en beskrivning av hur vikingarna tränade svärdsfäktning som alltså var skriven på den tiden, sen vikingatid. Där beskrivs det hur de dricker mjöd under träningen för att släcka törsten, något jag fann märkligt. Men förklaringen som fanns i samband med texten var just att man vanligtvis drack alkoholhaltig dryck just för att undvika bakterier och annan smuts. Men detta var alltså på gränsen till medeltid.

Källor på det, inga just nu. :d

Wain
2019-09-12, 11:48
Vikingatiden var en relativt hälsosam period jämfört med påföljande tidseror.

KT81
2019-09-12, 11:55
Hellre trettio minuters lycka än en hel livstid av lidande.

Har du den inställningen lever du väl i helt rätt tidsålder.


Mäns testosteronnivåer sjunker dramatiskt för varje årtionde. Mängden funktionella spermier minskar hela tiden. Hanfiskar i haven förvandlas till honfiskar. Inget av det är naturligt.

Tre frågor;

Har du samma mängd östrogenreceptorer som en fisk?

Menar du att testosterontillförsel är lösningen?

Den förorening av vatten som tas upp löses väl inte med att män får testosteronbehandling?

Helgehorse
2019-09-13, 06:30
Vad är det som det skall forskas på som inte redan finns menar du?

Att låga nivåer av testosteron leder till följdsjukdomar känns helt okontroversiellt vad jag vet. Även i Sverige hos framstående "androloger".

MVH
/Bruce

Vad för följdsjukdomar kan man få?

Helgehorse
2019-09-13, 06:31
Mäns testosteronnivåer sjunker dramatiskt för varje årtionde. Mängden funktionella spermier minskar hela tiden. Hanfiskar i haven förvandlas till honfiskar. Inget av det är naturligt.

Så mäns testosteronnivåer skall inte sjunka så mycket "naturligt"? Utan det är pga oss människor som våra värden blir så sämre när vi är äldre?

King Grub
2019-09-13, 06:37
Jag menar från årtionde till årtionde. 1920 hade män mycket högre testosteronnivåer än 1960, och 1960 hade män mycket högre än vi. Nivåerna rasar hela tiden. Vi är inte alls lika mycket män som farfars far.

King Grub
2019-09-13, 06:42
Det beror inte på vår livsstil eller hälsa. Det är något annat utifrån som påverkar oss.

"These findings indicate that the past 20 yr have seen substantial age-independent decreases in male serum T concentrations, decreases that do not appear to be the consequence of the contemporaneous trends in health and lifestyle considered here. It remains unclear to what these apparent population-level decreases in T are attributable" - https://academic.oup.com/jcem/article/92/1/196/2598434

Jarp
2019-09-13, 07:11
Det beror inte på vår livsstil eller hälsa. Det är något annat utifrån som påverkar oss.

"These findings indicate that the past 20 yr have seen substantial age-independent decreases in male serum T concentrations, decreases that do not appear to be the consequence of the contemporaneous trends in health and lifestyle considered here. It remains unclear to what these apparent population-level decreases in T are attributable" - https://academic.oup.com/jcem/article/92/1/196/2598434

Har du nån hypotes?

Grahn
2019-09-13, 07:32
Vissa menar ju att mentalt tillstånd påverkar T så vi kanske gör det mot oss själva.

King Grub
2019-09-13, 07:50
Plast och kemikalier.

Läskeblask
2019-09-13, 08:01
Hur är det med referensvärdena då? Går inte det ut på att man typ räknar nåt medeltal eller liknande? Så om vi ligger lägre än för 50 år sedan så borde ju nedre gränsen nu vara rätt låg?

Grahn
2019-09-13, 08:36
Hur är det med referensvärdena då? Går inte det ut på att man typ räknar nåt medeltal eller liknande? Så om vi ligger lägre än för 50 år sedan så borde ju nedre gränsen nu vara rätt låg?

Vill minnas att de justeras map medelvärde på de prover de får tillgång till och att intervallet sänktes nyligen. Men minns inte var jag läste det.

Jarp
2019-09-13, 08:51
Plast och kemikalier.

Tack för svar! Går det att på egen hand åtgärda detta eller är man dömd i och med att man lever i ett modernt samhälle?

sladdbarn
2019-09-13, 09:40
Det verkar som många utgår från en studie på 1822 män i Usa, finns det fler studier?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18664536

King Grub
2019-09-13, 09:46
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17895324

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23161753

https://academic.oup.com/jcem/article/92/1/196/2598434

Bara några.

Läskeblask
2019-09-13, 09:53
Vill minnas att de justeras map medelvärde på de prover de får tillgång till och att intervallet sänktes nyligen. Men minns inte var jag läste det.

Okej hade sådan bild. Det betyder ju att om det nu är så att medelvärde sjunker drastiskt och nedre gränsvärdet likaså finns det folk som mår dåligt fastän de är inom ramarna vilket är skit

Grahn
2019-09-13, 09:56
Okej hade sådan bild. Det betyder ju att om det nu är så att medelvärde sjunker drastiskt och nedre gränsvärdet likaså finns det folk som mår dåligt fastän de är inom ramarna vilket är skit

Ja så kan det nog vara.

Hur du mår och andra eventuella symptom är väl iofs en parameter är viktig för dem i bedömningen om du behöver medicinering.
Människor är ju en härva av massor av kemi så inte säkert endast testo är det som fattas.

Langster
2019-09-13, 10:38
Det beror inte på vår livsstil eller hälsa. Det är något annat utifrån som påverkar oss.

"These findings indicate that the past 20 yr have seen substantial age-independent decreases in male serum T concentrations, decreases that do not appear to be the consequence of the contemporaneous trends in health and lifestyle considered here. It remains unclear to what these apparent population-level decreases in T are attributable" - https://academic.oup.com/jcem/article/92/1/196/2598434

Fast alltså folk är ju också väldigt mycket fetare nu än på 20-talet, dessutom har i princip alla mindre aktiva yrken nu än då. Detta bör spela in.
Sen kan man ju möjligen ifrågasätta mätmetoder och instrument för 100 år sedan kontra nutid? Inte vet jag.
Säger inte att plast och kemikalier ska tas ur ekvationen, men med tanke på att medellivslängden har ökat med 20 år sedan 1920 och 10 år sedan 1960, verkar det inte som att vi mår så dåligt av miljön och livsstilen. Även om man tar med bättre vård och lägre barnadödlighet (något som f.ö minskade som mest fram till 1920)

Läskeblask
2019-09-13, 11:41
Ja så kan det nog vara.

Hur du mår och andra eventuella symptom är väl iofs en parameter är viktig för dem i bedömningen om du behöver medicinering.
Människor är ju en härva av massor av kemi så inte säkert endast testo är det som fattas.

Så länge du är inom ramarna tror jag inte det hjälper att säga att du mår dåligt. Vanlig depp påminner ju mycket om biverkningarna av lågt testo. Spekulationer

Grahn
2019-09-13, 11:48
Så länge du är inom ramarna tror jag inte det hjälper att säga att du mår dåligt. Vanlig depp påminner ju mycket om biverkningarna av lågt testo. Spekulationer

Rent spontant tror jag det beror mycket på vilken läkare du hamnar hos, om någon.

Grahn
2019-09-13, 11:54
Fast alltså folk är ju också väldigt mycket fetare nu än på 20-talet, dessutom har i princip alla mindre aktiva yrken nu än då. Detta bör spela in.
Sen kan man ju möjligen ifrågasätta mätmetoder och instrument för 100 år sedan kontra nutid? Inte vet jag.
Säger inte att plast och kemikalier ska tas ur ekvationen, men med tanke på att medellivslängden har ökat med 20 år sedan 1920 och 10 år sedan 1960, verkar det inte som att vi mår så dåligt av miljön och livsstilen. Även om man tar med bättre vård och lägre barnadödlighet (något som f.ö minskade som mest fram till 1920)

Sen varierar ju även individen rätt ordentligt beroende på sömnmängd, kost och motion. Men om nedgången är stor nog är ju frågan om man kan förklara bort den helt......

Brofessorn
2019-09-13, 12:00
Fast alltså folk är ju också väldigt mycket fetare nu än på 20-talet, dessutom har i princip alla mindre aktiva yrken nu än då. Detta bör spela in.
Sen kan man ju möjligen ifrågasätta mätmetoder och instrument för 100 år sedan kontra nutid? Inte vet jag.
Säger inte att plast och kemikalier ska tas ur ekvationen, men med tanke på att medellivslängden har ökat med 20 år sedan 1920 och 10 år sedan 1960, verkar det inte som att vi mår så dåligt av miljön och livsstilen. Även om man tar med bättre vård och lägre barnadödlighet (något som f.ö minskade som mest fram till 1920)

Hur starkt anknytet är livslängd och välmående? En bilolyckeoffer kanske kan ligga som en grönsak på sjukhus i ett årtioende. Det förlänger dennes livslängd, men det innebär inte att han mår så bra.

Läskeblask
2019-09-13, 12:17
Hur starkt anknytet är livslängd och välmående? En bilolyckeoffer kanske kan ligga som en grönsak på sjukhus i ett årtioende. Det förlänger dennes livslängd, men det innebär inte att han mår så bra.

Det är sant men antar att dom räknar med att om det nu inte innebär några större risker så får du må dåligt. Om riaken att du får hjärtattack vore 80% med lågt testo så skulle testo säkert skrivas ut tull höger och vänster. Att du känner dig trött och slak så kanske inte räcker om du ligger på gränsen

Whizzlarn
2019-09-13, 13:41
Fast alltså folk är ju också väldigt mycket fetare nu än på 20-talet, dessutom har i princip alla mindre aktiva yrken nu än då. Detta bör spela in.
Sen kan man ju möjligen ifrågasätta mätmetoder och instrument för 100 år sedan kontra nutid? Inte vet jag.
Säger inte att plast och kemikalier ska tas ur ekvationen, men med tanke på att medellivslängden har ökat med 20 år sedan 1920 och 10 år sedan 1960, verkar det inte som att vi mår så dåligt av miljön och livsstilen. Även om man tar med bättre vård och lägre barnadödlighet (något som f.ö minskade som mest fram till 1920)

Folk är fetare idag även att de rör sig lika mycket och äter samma mängd mat.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/09/why-it-was-easier-to-be-skinny-in-the-1980s/407974/

Hur länge vi lever är förmodligen den sämsta markören på hur vi faktiskt mår som befolkning.

Tex skulle en man som har något lägre testosteronnivåer leva längre än en man som placerar sig högre på skalan. En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa, vilket även denna mannen hade haft.

Men hur hade hans livskvalité varit?

Helgehorse
2019-09-13, 19:07
Folk är fetare idag även att de rör sig lika mycket och äter samma mängd mat.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/09/why-it-was-easier-to-be-skinny-in-the-1980s/407974/

Hur länge vi lever är förmodligen den sämsta markören på hur vi faktiskt mår som befolkning.

Tex skulle en man som har något lägre testosteronnivåer leva längre än en man som placerar sig högre på skalan. En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa, vilket även denna mannen hade haft.

Men hur hade hans livskvalité varit?



"En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa,"

Så mer muskelmassa innebär en tidigare död menar du ?

Grahn
2019-09-13, 20:37
"En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa,"

Så mer muskelmassa innebär en tidigare död menar du ?

Att vara stor och tung korrelerar väl inge vidare med lång livslängd så typ så ja. För att leva länge ska man ju svälta sig....

Helgehorse
2019-09-13, 20:50
Att vara stor och tung korrelerar väl inge vidare med lång livslängd så typ så ja. För att leva länge ska man ju svälta sig....

Mer muskelmassa "naturligt" innebär dock bara metabola fördelar som jag förstått det. Frågade gudiol om detta och så mycket muskler du kan få "ren" ger dig bara fördelar iprincip.

Tar du olagliga preparat och lägger på dig avsevärt mycket mer muskler så ja, Hälsofarligt men det är preparatet också och finns väll andra nackdelar där med.

Langster
2019-09-13, 22:08
Folk är fetare idag även att de rör sig lika mycket och äter samma mängd mat.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/09/why-it-was-easier-to-be-skinny-in-the-1980s/407974/

Hur länge vi lever är förmodligen den sämsta markören på hur vi faktiskt mår som befolkning.

Tex skulle en man som har något lägre testosteronnivåer leva längre än en man som placerar sig högre på skalan. En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa, vilket även denna mannen hade haft.

Men hur hade hans livskvalité varit?

Oj jag trodde du länkade till en studie men det var en tidningsartikel...
Dessutom jämför den 80-talet med nutid. Och visst, man åt kanske nästan lika mycket då som nu och rörde sig kanske lika lite som nu, men även det tvivlar jag på. Men att man åt lika mycket på 20-60-talen som nu, jo tjena.
Jag tror vår livskvalitet aldrig har varit högre än 80-tal till nutid och det är också under den perioden folk verkligen har börjat bli feta. Jämför man med tidigare så blir vi inte bara äldre utan vi håller oss friskare högre upp i åldrarna också.

Sen kan man ju diskutera vad som är livskvalitet. Min mening är att man har nog med fritid och hälsa för att kunna ägna sig åt det man tycker är roligt och trevligt. Att känna frihet och att vara trygg.
I andras mening kanske livskvalitet är att man väger 120 kg rippad? Fast det gjorde man ju varken på 20-talet eller 80-talet eller någon gång i överhuvudtaget i världshistorien. Sanningen är väl att man aldrig haft möjligheten att ens komma i närheten av det förrän just nu, under de senaste typ 50-60 åren eller nåt. Även om vi snackar ren 80-90 kg rippad. Och man ser fler rippade 80-90 kilos män nu än på 60-talet om man säger så.

Om man tillåts spekulera så kan det ju vara så att just tryggheten och minskade konkurrensen om resurser är en faktor till varför testosteronnivåerna sjunker i befolkningen?
Vad som ökar och sänker nivåerna är väldigt komplext och det handlar mycket om beteenden. Man får t.ex en ökning av att kolla på porr, eller av att umgås med damer som har ägglossning. Nivåerna sjunker dock om man inleder ett förhållande eller om man, gud förbjude, får barn. Etc, det är med andra ord inte alls omöjligt att omvärlden och samhällets status spelar in.

Sen vet jag inte om det är sant att man skulle leva längre för att man har låga nivåer av testosteron än om man har höga, inom den ”normala” intervallen. Tvivlar på det.
Vad jag vet är sant är att en adekvat muskelmassa är förknippat med både längre livslängd och bättre hälsa längre upp i åldern.

Angående varför kvinnor lever längre, så kan det handla till viss del om hormoner, då testosteron möjligen bidrar till hjärt-kärlsjukdom på ett sätt som östrogen inte gör. Men då skillnaden numera bara är typ 3-4 år så kan man även tänka sig att det har att göra med att män (pga testosteron kanske) tar mer risker och är mer benägna att t.ex råka i slagsmål, råka ut för olyckor under fritidsaktiviteter och ha mer riskfyllda arbeten. Man får ha i åtanke att kvinnors testosteronnivåer är radikalt lägre än mäns, mycket lägre än vad som räknas som lågt hos män. Skillnaden mellan vad som är högt hos en kvinna och vad som är lågt hos en man är mycket, mycket större än skillnaden mellan lågt och högt hos män. Skillnaden i medellivslängd mellan könen har dock inget med muskelmassa att göra - en kvinna kan ha tillräckligt med muskelmassa för att hålla en god hälsa.

Wain
2019-09-14, 05:40
Mer muskelmassa "naturligt" innebär dock bara metabola fördelar som jag förstått det. Frågade gudiol om detta och så mycket muskler du kan få "ren" ger dig bara fördelar iprincip.

Hyffsat säker på att det är felaktigt. Större massa leder till hälsonackdelar. Precis på samma sätt är det hälsomässigt sett sämre att vara längre.

Sverker
2019-09-14, 05:57
Att vara stor och tung korrelerar väl inge vidare med lång livslängd så typ så ja. För att leva länge ska man ju svälta sig....

Jag gissar att stor kroppsmassa ställer stora krav på hjärtat sett över en hel livstid. Fast det är ren spekulation. Samma sak med en hög ämnesomsättning. Njurarna, bukspottkörteln, levern mfl. får konstant jobba övertid.



Levern lär få jobba ännu mer ifall man ska dutta med extra hormoner. Men det är kanske ett pris man vill betala när man blir gammal. Hoppas jag slipper denna ångest.

Anders The Peak
2019-09-14, 07:58
I den diskussionen får vi komma ihåg att den bästa medicinen för att ha ett kvalitativt gott liv är just träning. Problematiken som tas upp i den tråden handlar stor del om välfärdssjukdomar som skapats av obalanser i livsföringen.

En sjuttioårigt vältränad man har lika mycket muskelmassa som 40 årig vältränad man. Vid hälsoundersökningar bedöms de ha en fysisk ålder runt 35-40 år.

Helgehorse
2019-09-14, 09:18
Hyffsat säker på att det är felaktigt. Större massa leder till hälsonackdelar. Precis på samma sätt är det hälsomässigt sett sämre att vara längre.

Jag gissar att stor kroppsmassa ställer stora krav på hjärtat sett över en hel livstid. Fast det är ren spekulation. Samma sak med en hög ämnesomsättning. Njurarna, bukspottkörteln, levern mfl. får konstant jobba övertid.



Levern lär få jobba ännu mer ifall man ska dutta med extra hormoner. Men det är kanske ett pris man vill betala när man blir gammal. Hoppas jag slipper denna ångest.


"oavsett hur mycket du styrketränar så blir det inte särskilt många extra kilon. Och muskler har som sagt positiva metabola effekter."

Så skrev Gudiol tex, Om vi snackade REN(dopingfri) styrketräning.

"man har inte 120-130kg muskler utan att hålla på med stora doser doping. Det är självklart inte hälsosamt"


" problemet är inte vikt. Problemet är storleken på fettmassan du bär runt på och mängden energi som florerar i blodet under dygnet."

Whizzlarn
2019-09-14, 10:05
"En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa,"

Så mer muskelmassa innebär en tidigare död menar du ?

Jag får ursäkta mig, jag gick lite till överdrift med tillägget "stor".

Det har förmodligen en viss inverkan, kanske inte muskelmassan i sig.

Men effekterna av testosteron tror forskarna har en viss inverkan mellan könens skillnad i förväntad livslängd.

https://medicalxpress.com/news/2019-06-women-longer-men.html

Jag extrapolerade kroppsbyggare och använde hypotesen "live fast, die young" d.v.s. snabbare metabolism = tidigare död lite för snabbt.

Däremot verkar större andel muskelmassa för män i ung ålder endast vara positivt om man vill leva länge. Så träna på kära Koloiter :bpump:

King Grub
2019-09-14, 10:11
Ju större kroppsmassa, desto fler celler något kan gå fel i med cancer som resultat. Väg en liten ökad risk för cancer mot åratal av bättre livskvalitet. Risken för cancer är nog högre av att vara 2+ meter lång än att vara muskulös.

Whizzlarn
2019-09-14, 10:45
Oj jag trodde du länkade till en studie men det var en tidningsartikel...
Dessutom jämför den 80-talet med nutid. Och visst, man åt kanske nästan lika mycket då som nu och rörde sig kanske lika lite som nu, men även det tvivlar jag på. Men att man åt lika mycket på 20-60-talen som nu, jo tjena.
Jag tror vår livskvalitet aldrig har varit högre än 80-tal till nutid och det är också under den perioden folk verkligen har börjat bli feta. Jämför man med tidigare så blir vi inte bara äldre utan vi håller oss friskare högre upp i åldrarna också.

Sen kan man ju diskutera vad som är livskvalitet. Min mening är att man har nog med fritid och hälsa för att kunna ägna sig åt det man tycker är roligt och trevligt. Att känna frihet och att vara trygg.
I andras mening kanske livskvalitet är att man väger 120 kg rippad? Fast det gjorde man ju varken på 20-talet eller 80-talet eller någon gång i överhuvudtaget i världshistorien. Sanningen är väl att man aldrig haft möjligheten att ens komma i närheten av det förrän just nu, under de senaste typ 50-60 åren eller nåt. Även om vi snackar ren 80-90 kg rippad. Och man ser fler rippade 80-90 kilos män nu än på 60-talet om man säger så.

Om man tillåts spekulera så kan det ju vara så att just tryggheten och minskade konkurrensen om resurser är en faktor till varför testosteronnivåerna sjunker i befolkningen?
Vad som ökar och sänker nivåerna är väldigt komplext och det handlar mycket om beteenden. Man får t.ex en ökning av att kolla på porr, eller av att umgås med damer som har ägglossning. Nivåerna sjunker dock om man inleder ett förhållande eller om man, gud förbjude, får barn. Etc, det är med andra ord inte alls omöjligt att omvärlden och samhällets status spelar in.

Sen vet jag inte om det är sant att man skulle leva längre för att man har låga nivåer av testosteron än om man har höga, inom den ”normala” intervallen. Tvivlar på det.
Vad jag vet är sant är att en adekvat muskelmassa är förknippat med både längre livslängd och bättre hälsa längre upp i åldern.

Angående varför kvinnor lever längre, så kan det handla till viss del om hormoner, då testosteron möjligen bidrar till hjärt-kärlsjukdom på ett sätt som östrogen inte gör. Men då skillnaden numera bara är typ 3-4 år så kan man även tänka sig att det har att göra med att män (pga testosteron kanske) tar mer risker och är mer benägna att t.ex råka i slagsmål, råka ut för olyckor under fritidsaktiviteter och ha mer riskfyllda arbeten. Man får ha i åtanke att kvinnors testosteronnivåer är radikalt lägre än mäns, mycket lägre än vad som räknas som lågt hos män. Skillnaden mellan vad som är högt hos en kvinna och vad som är lågt hos en man är mycket, mycket större än skillnaden mellan lågt och högt hos män. Skillnaden i medellivslängd mellan könen har dock inget med muskelmassa att göra - en kvinna kan ha tillräckligt med muskelmassa för att hålla en god hälsa.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1871403X15001210

Varsågod, var väldigt svårt att klicka på en länk för att hitta källan till artikeln *rolleyes*.

Jag håller med dig till i mångt och mycket. Och jag erkänner att jag överdrev en aning när jag skrev att muskelmassa skulle vara en stor skillnad. Jag byggde min hypotes på kroppsbyggare och som du säger ligger de långt utanför referens.

Visst kan det finnas fler saker till lägre testosteron än miljögifter.

Men att bortse från faktumet att de även påverkar som du verkar vilja göra förstår jag inte?

Anser du även att fiskarna i havet förvandlas från hanar till honor eftersom vi fiskar upp så mycket fisk att konkurrensen för resurser blivit lägre?

Ett Orm
2019-09-17, 15:58
Nog betydligt viktigare för ett långt och framförallt friskt liv att kunna behålla musklerna snarare än att ha så mycket som möjligt. Men att ha mycket som ung ger ju ett större kapital att ta från som gammal, om man underhåller det konstant dvs.

Lafayette
2019-09-17, 16:10
Skrev det i babbla, men kände att skriva av mig här också. Hade låga t-värden, då ska man väl göra som de säger? De skulle injicera något isåfall. Eller finns det hälsorisker? Litar inte på läkare nu för tiden.

Gluffgluff
2019-09-17, 16:36
Skrev det i babbla, men kände att skriva av mig här också. Hade låga t-värden, då ska man väl göra som de säger? De skulle injicera något isåfall. Eller finns det hälsorisker? Litar inte på läkare nu för tiden.

Hur gammal är du och varför har du låga T-värden? Slarvar du med hälsan, sitter uppe på nätterna och saknar driv och rutin i livet så kan det vara värt att börja få ordning på det först. Visserligen kan det vara snudd på omöjligt om kroppen är ur balans, bara du kan avgöra om det finns ett reellt behov eller inte i samförstånd med en bra läkare.

Enligt endokrinologer brukar det ur ett långsiktigt perspektiv vara bäst att mixtra så lite som möjligt med hormoner. Å andra sidan vore det väl härligt att få T på högkostnadskortet om man nu har sådana ambitioner.

Lafayette
2019-09-17, 16:41
Ja, jag varken tränar eller har särskilt god hälsa.

Så det är inte så lätt att veta om jag har naturligt låga t-värden eller om det beror på andra omständigheter. Isåfall är det väl märkligt att läkarna inte utreder det innan man sätter in medicin, eller vad man nu kallar det.

Är 28.

Korvil
2019-09-17, 17:04
Jag gissar att stor kroppsmassa ställer stora krav på hjärtat sett över en hel livstid. Fast det är ren spekulation. Samma sak med en hög ämnesomsättning. Njurarna, bukspottkörteln, levern mfl. får konstant jobba övertid.



Levern lär få jobba ännu mer ifall man ska dutta med extra hormoner. Men det är kanske ett pris man vill betala när man blir gammal. Hoppas jag slipper denna ångest.Tävlingscyklister kan ju ha typ dubbelt så stora hjärtan och så låg puls att hjärtat nästan stannar i vila. Har man ett så effektivt hjärta minskar ju rimligtvis belastningen vid andra tillfällen.

stridis
2019-09-17, 17:09
Ja, jag varken tränar eller har särskilt god hälsa.

Så det är inte så lätt att veta om jag har naturligt låga t-värden eller om det beror på andra omständigheter. Isåfall är det väl märkligt att läkarna inte utreder det innan man sätter in medicin, eller vad man nu kallar det.

Är 28.

Ha du fick sådant utskrivet bara sådär efter låga provsvar? Jag tror jag får börja ompröva min syn på läkare och vården...

Fick höra att i bekantskapskretsen att en alkoholist fick stesolid mot sömnbesvär.

Har läkare gått och slutat vara skitnödiga och gått till någon laissez-faire?

Gluffgluff
2019-09-17, 17:28
Ja, jag varken tränar eller har särskilt god hälsa.

Så det är inte så lätt att veta om jag har naturligt låga t-värden eller om det beror på andra omständigheter. Isåfall är det väl märkligt att läkarna inte utreder det innan man sätter in medicin, eller vad man nu kallar det.

Är 28.

Ja det kan man ju tycka. Tror att dina nivåer beror på ditt leverne. Dags att rycka upp sig?

Lafayette
2019-09-17, 17:40
Läkaren som skrev ut ssri sa att jag absolut skulle ta det. Det är en mörk värld när man inte kan lita på läkare längre :(

Whizzlarn
2019-09-17, 21:25
Läkaren som skrev ut ssri sa att jag absolut skulle ta det. Det är en mörk värld när man inte kan lita på läkare längre :(

Hur låga värden hade du?

Tänker inte råda dig ang om du ska ta TRT eller inte. Men det kan ju vara värt att veta att låg T kan ge många symtom som inget driv, deprimerad etc. Tror många skulle må bättre av T än SSRI (SSRI är bluff och båg).

Däremot är det en livslång behandling mer eller mindre. Så det gäller att orka hålla på.

Därför kanske det kan vara bättre att försöka ta tag i andra delar som sömn, kost och träning först för att se om man ändå kan ordna upp sitt liv, utan en kronisk behandling. :)

Bobcole
2019-09-17, 22:27
Okej, som jag nämnde i mitt första inlägg i den här tråden så, min morbror som bor i USA går på TRT "testosterone replacement therapy", så jag frågade vad han använder specifikt och så idag i telefonen.

Han är 61 år, han började med testosteron 41 efter något fel med testiklarna, men han kunde ändå få barn efteråt, vet inte vad det var.

Han använder Testosterone Cyponat tror jag han sa, 200mg i veckan, som han delar upp 100mg två gånger i veckan, varje gång, i röven eller låret.

Hans testosteronvärden är 46nmol, detta klassas som långt över referens i Sverige men på många kliniker i staterna menar man att detta var en fullt normal nivå för män för decennier sedan.

Testosteron har hjälpt han med

Mycket bättre kolesterol.
Minskat blodtryck.
Mycket mer muskelmassa, han tränar 5ggr vecka och hans kropp ser ut som en muskulös 30årings fast han är över 60.
Skarpare sinne, tänker snabbt och bra minne, kognitivt riktigt bra säger han.
Sexlust som när han var 18. Han har en fru som är 40, så det fungerar perfekt.

Han behöver inga mediciner för något, han är nästan aldrig sjuk, hans hälsa är toppform säger han.

Så, det är vad testosterone cyponat gett honom!

Langster
2019-09-18, 08:37
Okej, som jag nämnde i mitt första inlägg i den här tråden så, min morbror som bor i USA går på TRT "testosterone replacement therapy", så jag frågade vad han använder specifikt och så idag i telefonen.

Han är 61 år, han började med testosteron 41 efter något fel med testiklarna, men han kunde ändå få barn efteråt, vet inte vad det var.

Han använder Testosterone Cyponat tror jag han sa, 200mg i veckan, som han delar upp 100mg två gånger i veckan, varje gång, i röven eller låret.

Hans testosteronvärden är 46nmol, detta klassas som långt över referens i Sverige men på många kliniker i staterna menar man att detta var en fullt normal nivå för män för decennier sedan.

Testosteron har hjälpt han med

Mycket bättre kolesterol.
Minskat blodtryck.
Mycket mer muskelmassa, han tränar 5ggr vecka och hans kropp ser ut som en muskulös 30årings fast han är över 60.
Skarpare sinne, tänker snabbt och bra minne, kognitivt riktigt bra säger han.
Sexlust som när han var 18. Han har en fru som är 40, så det fungerar perfekt.

Han behöver inga mediciner för något, han är nästan aldrig sjuk, hans hälsa är toppform säger han.

Så, det är vad testosterone cyponat gett honom!

Ja hade han en riktig brist innan är det klart att han mår bättre under behandling, inte minst av de doserna.
Annars kan jag tycka att det måste vara svårt att utvärdera vad det ger när man varit kroniskt medicinerad i 20 år, då har man ju helt tappat begreppet om vad som är normalt, han har ju ingen aningen hur han hade mått som 60-åring under normala förhållanden (dvs utan brist).

Gluffgluff
2019-09-18, 08:39
De där äldre herrarna som skjuter T 1-2 gånger i veckan. Får inte de problem med gyno och sånt?

Grahn
2019-09-18, 08:41
Borde ju finnas en del resultat från staterna med de långsiktiga effekterna för och nackdelar med den typen av medicinering nu då?

Brofessorn
2019-09-18, 09:10
De där äldre herrarna som skjuter T 1-2 gånger i veckan. Får inte de problem med gyno och sånt?

I staterna där de vanligtvis får höga doser som i ovannämnda fallet brukar de ju trycka in lite AI, vilket inte är så bra för blodfetterna. Sen brukar väl bättre TRT-läkare förespråka mer högfrekventa doseringar, i och med att nivåerna aldrig blir lika höga.

Whizzlarn
2019-09-18, 10:11
De där äldre herrarna som skjuter T 1-2 gånger i veckan. Får inte de problem med gyno och sånt?

Nej inte på de låga doserna.

I staterna där de vanligtvis får höga doser som i ovannämnda fallet brukar de ju trycka in lite AI, vilket inte är så bra för blodfetterna. Sen brukar väl bättre TRT-läkare förespråka mer högfrekventa doseringar, i och med att nivåerna aldrig blir lika höga.

Det är ingen hög dos och nej det används inte AI på de flesta. Möjligtvis för en person som aromatiserar väldigt mycket, men då är det bättre att sänka dosen.

Man får liknande doser i Sverige men med en ester med mycket längre halveringstid.

Båda har sina för respektive nackdelar.

Brofessorn
2019-09-18, 10:14
Nej inte på de låga doserna.



Det är ingen hög dos och nej det används inte AI på de flesta. Möjligtvis för en person som aromatiserar väldigt mycket, men då är det bättre att sänka dosen.

Man får liknande doser i Sverige men med en ester med mycket längre halveringstid.

Båda har sina för respektive nackdelar.

Är det inte en hög dos om patienten får högre testonivåer än en frisk ung man med höga naturliga nivåer har?

Annars håller jag med, menar inte att AI används på dem flesta men jag vet att det förekommer.

Whizzlarn
2019-09-18, 10:58
Är det inte en hög dos om patienten får högre testonivåer än en frisk ung man med höga naturliga nivåer har?

Annars håller jag med, menar inte att AI används på dem flesta men jag vet att det förekommer.

Allting är ju relativt. Men historiskt har våra nivåer varit högre och jag skulle gissa att runt 50 nmol är ganska optimalt. Men det finns ingen data på detta så är ren spekulation ifrån min sida.

Använder man AI på rätt sätt behöver det inte påverka blodfetter negativt heller. Det är endast om du använder så mycket att det trycker ner östrogenet alldeles för lågt.

Brofessorn
2019-09-18, 11:04
Använder man AI på rätt sätt behöver det inte påverka blodfetter negativt heller. Det är endast om du använder så mycket att det trycker ner östrogenet alldeles för lågt.

Intressant. Så det är vid "missbruk" som de negativa effekterna förekommer mest?

---

Om man har lågt testosteron, upplever man problem mer associerade med lågt östrogen också? Eller är det mer förhållandet mellan de två som är avgörande?

Whizzlarn
2019-09-18, 13:52
Intressant. Så det är vid "missbruk" som de negativa effekterna förekommer mest?

---

Om man har lågt testosteron, upplever man problem mer associerade med lågt östrogen också? Eller är det mer förhållandet mellan de två som är avgörande?

Ja det skulle man väl kunna säga.

Krävs en hel del regelbundna tester för att lyckas dosera AI rätt, något som mer eller mindre bara är möjligt m.h.a. duktig läkare. Så folk som brukar T privat eller "missbrukar" kommer ha väldigt svårt att hitta rätt dos.

De kanske "hittar något som funkar". men ingen vill ha gynekomasti, så oftast rundar man av dosen uppåt så att säga. Resultatet blir istället att man försämrar sina blodfetter etc.

Detta är nog väldigt individuellt och jag har inget bra svar. Jag vet att man kan få t.ex. gynekomasti av lågt T vilket torde betyda att kvoten är betydelsefull. Alla aromatiserar dessutom annorlunda så väldigt svårt att svara på generellt.

Man ska ha klart för sig att hoppa på TRT är "sista utvägen" så att säga. Livslång lösning och långvarig TRT kan leda till bl.a. testikelartrofi.

Brofessorn
2019-09-18, 14:02
Vid vilken tidpunkt blir det en livslång lösning? Finns det någon diskret gräns för användningstid och dylikt?

Råland
2019-09-18, 17:05
Vid vilken tidpunkt blir det en livslång lösning? Finns det någon diskret gräns för användningstid och dylikt?

Allt exogent testosteron stänger ner din egna produktion förr eller senare, så vitt jag vet oavsett dosering (då ditt egna hormonsystem märker att det redan finns testosteron i blodet och då stänger ner den kroppsegna produktionen).

Om man slutar med sin behandling kommer den egna produktionen igång i stort sett i alla fall. Det kan dock ta lång tid, flera månader. När det väl fungerar som det ska kommer man ha likvärdiga nivåer som innan, och själva anledningen till att behandla med testosteron är ju att man har för låga nivåer från start. Så har man väl börjat bör man fortsätta 4 life skulle jag säga.

Brofessorn
2019-09-18, 18:27
Om man slutar med sin behandling kommer den egna produktionen igång i stort sett i alla fall. Det kan dock ta lång tid, flera månader. När det väl fungerar som det ska kommer man ha likvärdiga nivåer som innan, och själva anledningen till att behandla med testosteron är ju att man har för låga nivåer från start. Så har man väl börjat bör man fortsätta 4 life skulle jag säga.

Jag är medveten om det du pratar om. Om man utgår från att det du säger stämmer, och man bortser från blodfetter och annat trams hade det ju isåfall inte funnits någon anledning att inte trycka som att det inte fanns en morgondag. Ett år är ingenting, det hade jag gärna stått ut med för ett årtionde av doping, stora muckler och anabolavälmående. Släng SERMs och hCG på det så är man back in business på nolltid, som att ingenting hade hänt.

Sverker
2019-09-18, 19:12
Jag tror att du tänker som en yngling som är rädd för att åldras där.

Det är svårt att veta hur någon gammal tänker. Det finns mycket mer erfarenhet i ryggsäcken där. Med erfarenheten kommer också en starkare självkänsla och ett minskat beroende på vad andra tycker och tänker.

Blodfetter är inget trams. Äldre dör av infarkter.

Brofessorn
2019-09-18, 19:32
Jag tror att du tänker som en yngling som är rädd för att åldras där.

Hur menar du? Ser fram emot allt bli äldre och lite gubbig av mig. Då kan jag äntligen varva ner lite och spendera mer tid framför en god bok än i gymmet.


Det är svårt att veta hur någon gammal tänker. Det finns mycket mer erfarenhet i ryggsäcken där. Med erfarenheten kommer också en starkare självkänsla och ett minskat beroende på vad andra tycker och tänker.

För att klargöra: Jag tror inte man kan ta TRT eller doping under en längre tid för att sedan komma tillbaka till samma hormonnivåer som innan. Då hade ännu fler ynglingar som är rädda för att åldras börjat självmedicinera än vad det redan gör. Givetvis spelar blodfetter roll, men dessa åldersrädda ynglingar skiter nog högaktningsfullt i det. Nu ville jag isolera frågan så att vi kunde behandla hormoner och varför TRT blir en "livslång lösning" utan att börja dra in andra blodvärden.

Det är ju inte så att du får en dos Nebido och det helt plötsligt blir en livslång lösning för att dina blodfetter, levervärden eller blodtryck tar skada av att sluta. Därför måste det ju ligga någon annan anledning bakom konsensuset att TRT är en permanent behandling. Frågan är vad?

Notera även att jag inte tror att man kan komma tillbaka till samma hormonproduktion efter längre missbruk eller TRT. Jag har inte gjort någon dubbelblind studie på saken, jag vet inte, jag tycker bara det inte låter sannolikt.

Råland
2019-09-18, 21:16
Jag är medveten om det du pratar om. Om man utgår från att det du säger stämmer, och man bortser från blodfetter och annat trams hade det ju isåfall inte funnits någon anledning att inte trycka som att det inte fanns en morgondag. Ett år är ingenting, det hade jag gärna stått ut med för ett årtionde av doping, stora muckler och anabolavälmående. Släng SERMs och hCG på det så är man back in business på nolltid, som att ingenting hade hänt.

Mjo det är ju en chansning, vissa kan trycka höga doser av allt möjligt år ut och år in med ha fräscha blodvärden och ett friskt hjärta medan andra får kraftigt förhöjda blodvärden, gyno och andra otrevligheter av modesta TRT doser.

Min källa till att i stort sett alla återhämtar sig efter bruk kommer från endokrinolog Mikael Lehtihet.

KT81
2019-09-19, 08:48
Nu ville jag isolera frågan så att vi kunde behandla hormoner och varför TRT blir en "livslång lösning" utan att börja dra in andra blodvärden.

Det är ju inte så att du får en dos Nebido och det helt plötsligt blir en livslång lösning för att dina blodfetter, levervärden eller blodtryck tar skada av att sluta. Därför måste det ju ligga någon annan anledning bakom konsensuset att TRT är en permanent behandling. Frågan är vad?

Själva anledningen till att man sätter in behandling med testosteronersättning är för att patienten har en permanent störning i sin testosterontillverkning i kroppen. En permanent. Det betyder att sätter du efter 10-20 år ut testosteronersättningen skulle konsekvenserna bli ganska stora.


Inget är värt att få en stroke när man är 55+ eller sitta med levercancer för att man hade otur med det genetiska lotteriet.

Brofessorn
2019-09-19, 08:57
Själva anledningen till att man sätter in behandling med testosteronersättning är för att patienten har en permanent störning i sin testosterontillverkning i kroppen. En permanent. Det betyder att sätter du efter 10-20 år ut testosteronersättningen skulle konsekvenserna bli ganska stora.

Där kom ett bra svar!

Vad är det som orsakar den ökande förekomsten av permanenta störningar i testosterontillverkningen? Hormonsystemet verkar ju vara så segt att det klarar av åratal av repressiva, exogena androgener för att sedan återhämta sig på ett år. Då bör ju inte någon annan extern faktor som p-piller i dricksvattnet, bisfenol eller Soylent ha någon större permanent effekt heller.

Whizzlarn
2019-09-19, 10:18
Där kom ett bra svar!

Vad är det som orsakar den ökande förekomsten av permanenta störningar i testosterontillverkningen? Hormonsystemet verkar ju vara så segt att det klarar av åratal av repressiva, exogena androgener för att sedan återhämta sig på ett år. Då bör ju inte någon annan extern faktor som p-piller i dricksvattnet, bisfenol eller Soylent ha någon större permanent effekt heller.

Nu jämför du äpplen med päron här.

Exogent testo är ju inget kroppen inte känner igen sen innan rent kemiskt sett.

Allt det andra du nämner är ju helt "nya" ämnen så att säga. Även om jag inte tror just soja är en bov.

Det blir en permanent lösning när du och din doktor kommer överens om att du behöver T för att må bra.

Långvarig användning kan ge vissa bestående men på paketet om jag fattat det rätt. Att du blir steril eller inte kan nå dina basnivåer även om du slutar.

Men är man i behov av TRT är det inget som spelar någon roll, utan det är endast om man har normala nivåer men vill åt de anabola effekterna som man borde tänka både två och tre gånger innan.

Brofessorn
2019-09-19, 10:22
Nu jämför du äpplen med päron här.

Exogent testo är ju inget kroppen inte känner igen sen innan rent kemiskt sett.

Allt det andra du nämner är ju helt "nya" ämnen så att säga. Även om jag inte tror just soja är en bov.

Det blir en permanent lösning när du och din doktor kommer överens om att du behöver T för att må bra.

Långvarig användning kan ge vissa bestående men på paketet om jag fattat det rätt. Att du blir steril eller inte kan nå dina basnivåer även om du slutar.

Men är man i behov av TRT är det inget som spelar någon roll, utan det är endast om man har normala nivåer men vill åt de anabola effekterna som man borde tänka både två och tre gånger innan.
Hur är östrogen och progestogener helt nya ämnen? Är det någonting annat i p-piller som påverkar hormonsystemet?

Whizzlarn
2019-09-19, 10:52
Hur är östrogen och progestogener helt nya ämnen? Är det någonting annat i p-piller som påverkar hormonsystemet?

Jag anser plasterer och dylika kemikalier påverkar mera än ämnena du nämner.

Har inte nämnt p piller i något av mina inlägg. Jag tror att kroppen är rätt duktig på att reglera det där själv.

På samma sätt som din egna T produktion minskar med tillförsel av exogent T så minskar konverteringen till östrogen vid tillförsel (inom rimliga gränser, testa inte p piller). :)

Aldrig hittat någon studie på det, så det är ren spekulation.

Brofessorn
2019-09-19, 11:09
Jag anser plasterer och dylika kemikalier påverkar mera än ämnena du nämner.

Har inte nämnt p piller i något av mina inlägg. Jag tror att kroppen är rätt duktig på att reglera det där själv.

På samma sätt som din egna T produktion minskar med tillförsel av exogent T så minskar konverteringen till östrogen vid tillförsel (inom rimliga gränser, testa inte p piller). :)

Aldrig hittat någon studie på det, så det är ren spekulation.

Jag drog nämnde det eftersom jag enligt dig jämförde äpplen och päron när jag drog upp p-piller som exempel.

Va? Nu måste jag fan testa ett kort tag iallafall... ;)

Whizzlarn
2019-09-19, 16:16
Jag drog nämnde det eftersom jag enligt dig jämförde äpplen och päron när jag drog upp p-piller som exempel.

Va? Nu måste jag fan testa ett kort tag iallafall... ;)

Jag syftade på när du jämförde könshormoner med ämnen såsom bisphenol etc. Trodde det framgick tydligare än vad det gjorde, my bad :smash:.

Bruce Banner
2019-09-19, 18:01
Allt exogent testosteron stänger ner din egna produktion förr eller senare, så vitt jag vet oavsett dosering (då ditt egna hormonsystem märker att det redan finns testosteron i blodet och då stänger ner den kroppsegna produktionen).

Det sker direkt, på dagen, så det är nog förr här.

Frågan är huruvida man kommer tillbaka till samma nivå efter åratal av missbruk av AAS, eller TRT för den delen. För TRT-patienter är det ju som bekant livslångt, annars hade man inte startat med det utan fixat problemet. TRT är en lösning när ingen fix funkar.

De studier som finns visar inte mycket. Det finns lite fallstudier på ett gäng före detta brukare som indikerar att de varken får tillbaka sin testosteronproduktion eller tex testikelstorlek i någon vidare utsträckning.

Jag tror den omtalade Lehtihet inte har annat på fötterna i denna fråga än de anekdoter han får höra som är patienter hos honom. Han har inte fog för att säga att "alla kommer tillbaka". Jag tror det är ren politik, för att ingjuta hopp i fd missbrukare att iaf försöka sluta.

MVH
/Bruce

r3mpuh
2019-09-19, 18:19
Det sker direkt, på dagen, så det är nog förr här.

Frågan är huruvida man kommer tillbaka till samma nivå efter åratal av missbruk av AAS, eller TRT för den delen. För TRT-patienter är det ju som bekant livslångt, annars hade man inte startat med det utan fixat problemet. TRT är en lösning när ingen fix funkar.

De studier som finns visar inte mycket. Det finns lite fallstudier på ett gäng före detta brukare som indikerar att de varken får tillbaka sin testosteronproduktion eller tex testikelstorlek i någon vidare utsträckning.

Jag tror den omtalade Lehtihet inte har annat på fötterna i denna fråga än de anekdoter han får höra som är patienter hos honom. Han har inte fog för att säga att "alla kommer tillbaka". Jag tror det är ren politik, för att ingjuta hopp i fd missbrukare att iaf försöka sluta.

MVH
/Bruce Precis, störst pung vinner.

Brofessorn
2019-09-19, 18:29
Jag syftade på när du jämförde könshormoner med ämnen såsom bisphenol etc. Trodde det framgick tydligare än vad det gjorde, my bad :smash:.

Ah okej. Jag förstod själv att de andra grejerna är päron men slängde in dem mest för att. Jag tror inte heller att livsmedel som soja är något större problem, men det har blivit lite av en meme.



Jag tror den omtalade Lehtihet inte har annat på fötterna i denna fråga än de anekdoter han får höra som är patienter hos honom. Han har inte fog för att säga att "alla kommer tillbaka". Jag tror det är ren politik, för att ingjuta hopp i fd missbrukare att iaf försöka sluta.

MVH
/Bruce

Det är här jag vill komma. Om intentionen bakom det är som du säger, att ingjuta hopp i exmissbrukare, är det berömvärt. Men det förändrar inte faktumet att han möjligtvis vilseleder.