handdator

Visa fullständig version : Tappa 6-8 kg fett på 8 veckor? Rimligt med följande?


MaxTheMarketer
2019-09-08, 12:40
Tjo! Jag väger just nu 77,2 kg men det mesta är vätska nu för jag åt en deg och några glassar. Så kommer att hamna på 76 kg igen inom 1-2 dagar med vanlig kost.

Jag funderar på att, med rätt styrketräning och rätt kost, ta mig ned till 70 kg eller 68 kg (jag är ca 170 cm lång) där jag tänker mig att bränna bort 6-8 kg fett som följd.

Vad fungerar bäst då i träningsupplägg?:
1. Överkropp- & underkropp två gånger i veckan vardera (4 pass totalt per vecka)

2. Helkropp fördelat på fyra träningspass per vecka (2 muskelgrupper per pass; 4 pass totalt per vecka)

Utöver detta tänker jag mig också att 5 km promenad varje dag bör hjälpa till att bidra med ca ytterligare 250 kcal förbränning per promenad.

Kosten kommer att vara (per dag):
- 2 ägg
- 1 dl fibergröt
- 50 g fiberpasta
- 200 g kycklingfilé
- 100 g wokgrönsaker
- 4 dl naturellt proteinpulver i vatten
- 4 koppar koffeinberikat kaffe
- Massa vatten

Överslagsräkning i mitt huvud ger mig då ca 1500 kcal efter avdrag från träning och promenad eller till och med lägre totalt kaloriintag per dag.

Vad tror ni? Är det möjligt att med denna plan bränna bort 6-8 kg fett på 8 veckor från och med imorgon?

svenbanan
2019-09-08, 12:57
Jag skulle tro att du inte kommer greja det på 1500kcal.

Men det beror ju såklart på hurpass aktiv du är överlag och hurpass mycket energi som du kommer göra av med. Ifall du jobbar 8h om dagen och inte är stillasittande så kanske.

Men 1kg viktminskning per vecka är rätt saftigt. Speciellt om det rör sig av att bli av de sista fettdepåerna. Ifall du hade varit 30kg överviktig så hade det nog varit betydligt lättare att gå ner 8kg.

Men spännande att se om du lyckas. Jag tror inte det är helt omöjlig. Men svårt!

Don H
2019-09-08, 15:30
Jag hade skippat gröten och pastan och lagt mig på max 1000 kcal, fokus protein (nån vlcd variant), sedan köra helkropp. 4 ggr/v om man orkar. Det är ju ändå ganska kort tid.

Frustrator
2019-09-08, 16:06
1kg (fett+vätska) kräver väl i runda slängar att du gör av med 7000-9000kcal. Bara räkna baklänges därifrån. Lägg dig på det som vanligtvis skulle vara +-0 och lägg till 3-4st löppass om 4mil per vecka så är du i hamn. :)

Frustrator
2019-09-08, 16:15
Tror det går med att bara ligga på underskott men lär vara jäkla tufft. Och en del muskler lär ju ryka med.

TotteShaped4Life
2019-09-08, 16:36
Knappast någon större fara att det kommer "ryka" en hel del muskler. Styrketräning + 2-3 gram protein per kg kroppsvikt så lär du behålla dina muskler.

Aristocrat
2019-09-08, 16:49
Tja du ligger väl där jag låg innan sommaren med liknande siffror, är förvisso 177 och 73,7kg nu och inne på sista rycket gällande deffen. Har senaste månaderna snittat 2000-2200kcal i snitt per dag (ibland har man haft nån 2700 dag och ibland 1800)

På ca 2100 tappar jag 0,5kg i veckan som planerat. Då gymmar jag 5-6 dar i veckan men istället väldigt stillasittande jobb utanför gymmet. Har oftast endast runt 3500-5500 steg per dag.

Utifrån dessa siffror kanske det hjälper dig mer med ditt planerande.

Tips från coachen om du vill mentalt klara av det så ha ett ätfönster istället (16h fasta 8h äta) Jag är inte mycket för frukost så när jag vaknar drar jag i mig synefrin o kaffe sen smuttar jag på vatten fram till 13 då jag äter mitt första mål, och sista målet innan 21 på kvällen. Är man en morgonmänniska och sällan kvällsfikar är det bara köra frukost som första mål o middag som sista. Då går man och är mätt under fönstret och inte hungrig utanför det.

Macroman
2019-09-09, 11:18
Tjo! Jag väger just nu 77,2 kg men det mesta är vätska nu för jag åt en deg och några glassar. Så kommer att hamna på 76 kg igen inom 1-2 dagar med vanlig kost.

Jag funderar på att, med rätt styrketräning och rätt kost, ta mig ned till 70 kg eller 68 kg (jag är ca 170 cm lång) där jag tänker mig att bränna bort 6-8 kg fett som följd.

Vad fungerar bäst då i träningsupplägg?:
1. Överkropp- & underkropp två gånger i veckan vardera (4 pass totalt per vecka)

2. Helkropp fördelat på fyra träningspass per vecka (2 muskelgrupper per pass; 4 pass totalt per vecka)

Utöver detta tänker jag mig också att 5 km promenad varje dag bör hjälpa till att bidra med ca ytterligare 250 kcal förbränning per promenad.

Kosten kommer att vara (per dag):
- 2 ägg
- 1 dl fibergröt
- 50 g fiberpasta
- 200 g kycklingfilé
- 100 g wokgrönsaker
- 4 dl naturellt proteinpulver i vatten
- 4 koppar koffeinberikat kaffe
- Massa vatten

Överslagsräkning i mitt huvud ger mig då ca 1500 kcal efter avdrag från träning och promenad eller till och med lägre totalt kaloriintag per dag.

Vad tror ni? Är det möjligt att med denna plan bränna bort 6-8 kg fett på 8 veckor från och med imorgon?

Jag skulle tro att du inte kommer greja det på 1500kcal.

Men det beror ju såklart på hurpass aktiv du är överlag och hurpass mycket energi som du kommer göra av med. Ifall du jobbar 8h om dagen och inte är stillasittande så kanske.

Men 1kg viktminskning per vecka är rätt saftigt. Speciellt om det rör sig av att bli av de sista fettdepåerna. Ifall du hade varit 30kg överviktig så hade det nog varit betydligt lättare att gå ner 8kg.

Men spännande att se om du lyckas. Jag tror inte det är helt omöjlig. Men svårt!

Man hamnar nog närmare 4 kg ner med detta upplägg.

svenbanan
2019-09-09, 12:06
Man hamnar nog närmare 4 kg ner med detta upplägg.

Ifall han jobbar heltid med att röja sly i skogen lär han ju göra av med väldigt mycket mer enrgi dagligen än om han sitter hemma och spelar tvspel, så det är väl lite vanskligt med förutsägelser.

r3mpuh
2019-09-09, 15:54
Ta bort alla kolhydrater & ersätt med häst/korv så är du i hamn.

MaxTheMarketer
2019-09-09, 19:11
Överslagsräknar jag på min kost så blir det cirka 1340 kcal och sedan tar man minus från träning och promenad vilket landar på ca 1000 kcal om inte lägre i bästa fall. Kolhydrater äter jag för att hjärnan behöver det samt kroppen när man träna.

svenbanan
2019-09-09, 20:15
Nånstans har jag läst att 70kcal/dag för varje kg kropppsfett är nåt slags max för hur mycket energiunderskott man kan ha och fortfarande kunna förvänta sig att enbart förlora fett (och inte muskler). Såklart under förutsättning att man också "gör rätt" såtillvida att man får i sig tillräckligt med protein och att man styrketränar.

Om du har 20% kroppsfett och väger 76kg så har du 15kg fett på kroppen, och då skulle ditt maximala kaloriunderskott hamna på runt 1000kcal per dag.

När du gått ned 7kg så har du då bara 8kg fett kvar (vilket är c:a 12% om du inte tappat muskelmassa på vägen också).

Så när du väger 69kg och har ett kg fett kvar att bli av med så är ditt maximala energiunderskott c:a 600kcal per dag.

Så om man nu tror på detta så kan du inte ha mer än 600kcal energiunderskott då du börjar komma under 70 strecket.

Om du ska bli av med 8kg fett (och varje gram kroppsfett frisätter 7,7kcal) så blir det 1100kcal/dag om du tänkt gå ner allt detta på 8 veckor.

Den ekvationen går inte ihop tycker jag.

Så antingen är du okej med att också tappa muskelmassa under dessa veckor, och måste isåfall gå ner ytterligare nåt kg för att bli av med 8kg fett. Eller så tar du längre tid på dig för att bränna bort fläsket (eller nöjer dig med en mindre fettnedgång under dessa åtta veckor).

Alternativt så stämmer inte det där med 70kcal/dag per kg kroppsfett om man vill vara säker på att inte tappa muskler. Jag minns tyvärr inte var jag läst detta. Men jag tror det har att göra med hur mycket kroppsfett kroppen klarar av att göra om till energi per dag. Dvs det är ju nån form av kemisk process som ska till för att fettcellerna ska släppa ifrån sig fettsyrorna, och sedan ska kroppen också omsätta detta till energi. Det kan kanske vara så att stora fettceller släpper ifrån sig fettsyror lättare (snabbare) än små fettceller som nästan är "tomma" och att man därför inte kan gå ner i vikt i lika rask takt då man har börjat tömma sina fettreserver. Men detta är som sagt bara spekulationer. Jag minns inte var jag läst det.

r3mpuh
2019-09-09, 23:58
Kolhydrater äter jag för att hjärnan behöver det samt kroppen när man träna.Klart det går att äta kolhydrater vid viktnedgång, men det är psykisk tortyr. Hjärnan behöver ~100 gram glykos om dagen, varav nästan allt kan ersättas utav ketoner vilket kroppen producerar vid ketogen-kosthållning. För de sista 20 grammen duger dock inte ketoner, så antingen intar man bara <30gram kolhydrater om dagen eller så sköter kroppen det själv genom att helt enkelt bara bryta ned så mycket protein som behövs till glykos. Just saying

Nånstans har jag läst att 70kcal/dag för varje kg kropppsfett är nåt slags max för hur mycket energiunderskott man kan ha och fortfarande kunna förvänta sig att enbart förlora fett (och inte muskler).Jasså? Har för mig att 70 kcal/kg/dygn gällde för normal icke tränande Svensson individ, det vill säga att man via träning potentiellt skulle kunna omsätta mer än den siffran per kg fett/dygn? Förutsätter även att den siffran är baserad på en "normal" kolhydratsbaserad kosthållning likt den mesta forskningen är & inte en "ketogen" fettbränslebaserad sådan. Men jag vet inte, killgissar här med. Snillerna spekulerar osv.

svenbanan
2019-09-10, 00:39
Jasså? Har för mig att 70 kcal/kg/dygn gällde för normal icke tränande Svensson individ, det vill säga att man via träning potentiellt skulle kunna omsätta mer än den siffran per kg fett/dygn? Förutsätter även att den siffran är baserad på en "normal" kolhydratsbaserad kosthållning likt den mesta forskningen är & inte en "ketogen" fettbränslebaserad sådan. Men jag vet inte, killgissar här med. Snillerna spekulerar osv.

Ja, jag är inte säker på att 70kcal inkluderade optimala andra förutsättningar (träning och protein). Det kan ha varit som du säger också. Jag lyckades ju inte ens googla fram nåt som stödjer 70kcal/kg/dag konceptet, så det kan ju vara helt uppåt väggarna, även om jag inte tror det.

TotteShaped4Life
2019-09-10, 03:57
Ja, jag är inte säker på att 70kcal inkluderade optimala andra förutsättningar (träning och protein). Det kan ha varit som du säger också. Jag lyckades ju inte ens googla fram nåt som stödjer 70kcal/kg/dag konceptet, så det kan ju vara helt uppåt väggarna, även om jag inte tror det.
Fråga i VLCD-tråden:
Enligt "A limit on the energy transfer rate from the human fat store in hypophagia" (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15615615) så kan kroppen bara frisätta ca 70 kcal/kg kroppsfett/dag. Den begränsningen borde väl även gälla under (högproteins-)VLCD. Varför försvinner inte mer fettfri massa?

Ola Wallengren: ”Med ett energiunderskott på 2000kcal/dag så går man maximalt ner 1,5 kg rent fett per vecka (utan ätardag).”

”för att det inte finns en gräns vid 70kcal/kgFM”

Ytterligare en tråd i ämnet
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037

Macroman
2019-09-10, 09:54
Ifall han jobbar heltid med att röja sly i skogen lär han ju göra av med väldigt mycket mer enrgi dagligen än om han sitter hemma och spelar tvspel, så det är väl lite vanskligt med förutsägelser.

Han hamnar ju ändå på 1500 kcal/dag enligt honom själv vilket nog är för högt med hans längd och vikt för att droppa 6-8 kg på så kort tid.